ελληνική μουσική
    858 online   ·  210.851 μέλη

    Υπάρχει αντικειμενικότητα στη μουσική?

    paramithi
    24.07.2005, 03:36
    Με λίγα λόγια,μπορεί κάποιος να αποφανθεί με βάση τις μουσικές του γνώσεις αν ένα τραγούδι είναι καλό ή κακό?γιατί σ ενα τραγούδι εμπλέκεται και το συναίσθημα και κάνει την παραπάνω διάκριση καθαρά υποκειμενική..λοιπόν?
    anezina
    24.07.2005, 16:24
    Κοίτα...Πιστεύω οτι υπάρχουν εξωτερικά χαρακτηριστικά που καθιστούν ένα τραγουδι καλό ή κακό όπως είναι η αρμονία των ήχων και οι στίχοι. Από την άλλη πλευρά όμως τα τραγούδια συνδέονται με γεγονότα της προσωπικής μας ζωής και έτσι δεν μπορεί η άποψή μας να είναι αντικειμενική. Το σίγουρο είναι όμως πως για να συνδεθεί ένα τραγούδι με κάποιο γεγονος της ζωής μας θα πρέπει να αξίζει...
    paramithi
    24.07.2005, 16:32
    Quote:

    Το μέλος anezina στις 24-07-2005 στις 16:24 έγραψε:

    Το σίγουρο είναι όμως πως για να συνδεθεί ένα τραγούδι με κάποιο γεγονος της ζωής μας θα πρέπει να αξίζει...





    δε διαφωνω..αλλα για καποια ατομα το ''ματωνω''π.χ. εχει συνδεθει με χωρισμο..
    anezina
    24.07.2005, 16:53
    Νομίζω οτι αναφέρεσαι στο γνωστό λαϊκό άσμα της κυρίας Ζήνα. Εξαρτάται από τι άτομα μιλάμε...Δεν αναφέρομαι σε αυ6τή την μερίδα του πληθυσμού που αν θές την γνώμη μου δεν τους ενδιαφέρει αν υπάρχει αντικειμενικότητα στην μουσική. Δεν τους ενδιαφέρει καν να σκεφτούν δηλαδή...
    ph
    24.07.2005, 23:20

    Πως είναι δυνατόν να υπάρξει αντικειμενικότητα στην αποτίμηση ενός τραγουδιού, αφού η κρίση είναι του καθενός προσωπική και έχει να κάνει με την παιδεία του, το μυαλό του, την ιδιοσυγκρασία του και την προσωπική του ιστορία. ΄Ακρως υποκειμενική είναι η γνώμη του καθενός και ας ταυτίζεται πολλές φορές με αυτή πολλών άλλων ανθρώπων. Η συνάντηση όλων αυτών των υποκειμενικών απόψεων στην ταύτιση, δε συνιστά αντικειμενικότητα.

    Και ευτυχώς. Δεν υπάρχουν κανόνες για το καλό και το κακό τραγούδι. Κι αυτό, διότι η έμπνευση δεν υπολογίζει κανέναν. Και τα αυτάκια μας όμως και η ψυχή μας ανταποκρίνονται σ' αυτό που τους πάει. Εξαιρείται το μεγαλύτερο μέρος των οπαδών του έντεχνου. Αυτοί αγαπούν την ταμπέλα, όχι τη μουσική. Είναι τα αμόρφωτα απομεινάρια του πολιτιστικού φασισμού.
    paramithi
    25.07.2005, 01:02
    Quote:

    Το μέλος ph στις 24-07-2005 στις 23:20 έγραψε:

    Εξαιρείται το μεγαλύτερο μέρος των οπαδών του έντεχνου. Αυτοί αγαπούν την ταμπέλα, όχι τη μουσική. Είναι τα αμόρφωτα απομεινάρια του πολιτιστικού φασισμού.





    ελα μου????
    Orfeus
    25.07.2005, 01:13
    Να διαχωρίσετε αν μιλάτε για Μουσική ή για Τραγούδι.

    Δεν είναι το ίδιο.

    Η Μουσική είναι ΜΙΑ για όλους και είναι ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ Αντικειμενική!!!! 7 Νότες για όλους και τελειώσαμε!!!!

    Στο τραγούδι υπεισέρχεται ο λόγος και ο λόγος είναι Υποκειμενικός.

    Άρα....

    Η Μουσική είναι Αντικειμενική.

    Το Τραγούδι είναι Υποκεμενικό



    paramithi
    25.07.2005, 01:28
    Quote:

    Το μέλος Orfeus στις 25-07-2005 στις 01:13 έγραψε:

    Να διαχωρίσετε αν μιλάτε για Μουσική ή για Τραγούδι.

    Δεν είναι το ίδιο.

    Η Μουσική είναι ΜΙΑ για όλους και είναι ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ Αντικειμενική!!!! 7 Νότες για όλους και τελειώσαμε!!!!

    Στο τραγούδι υπεισέρχεται ο λόγος και ο λόγος είναι Υποκειμενικός.




    Η Μουσική είναι Αντικειμενική.

    Το Τραγούδι είναι Υποκεμενικό




    Με κάλυψες Ορφέα thanks!!!


    πάψε να κλαίς για ότι πέρασε σωστά..
    κλέισε τα μάτια σου κ κοίταξε μπροστά..




    [ Το μήνυμα επεξεργάστηκε από: vouliakis on 25-07-2005 02:41 ]
    Orfeus
    25.07.2005, 03:14

    Jimy
    25.07.2005, 09:27
    Επειδή σε όλα δυστυχώς ή ευτυχώς υπάρχουν κανόνες
    θα ήταν καλό να μην υπήρχε αντικειμενική μουσική με την
    έννοια του κανόνα δηλαδή με βάση κάποιες αρχές ή φόρμες
    αλλά με βάση το συναίσθημα,επειδή εκεί όμως απευθύνεται κατά
    μεγάλο μέρος η μουσική υπάρχει μια τάση να τα κρίνουμε και να
    τα υποβαθμίζουμε όλα και με άλλοθι τη λογική να λέμε αυτή είναι
    μια καλή μουσική,σίγουρα το τραγούδι ανήκει κάπου άλλου
    ph
    25.07.2005, 11:23

    οι νότες είναι επτά, αλλά η εκάστοτε σύνθεσή τους, αλλιώς φαίνεται στον ένα κι αλλιώς στον άλλο. άρα η κριτική για ένα μουσικό έργο (φτιαγμένο με τις 7 νότες) είναι υποκειμενική δουλειά


    Orfeus
    25.07.2005, 17:15
    Η κριτική είναι σαφέστατα υποκειμενική!!!

    Οι 7 νότες όμως είναι για όλους ίδιες!!!
    Το τι θα κάνω όμως εγώ με τις 7 νότες και τι θα κάνεις εσύ, είναι .....άλλη δουλειά!!!

    No Guru, No Method, No Teacher...


    [ Το μήνυμα επεξεργάστηκε από: Orfeus on 25-07-2005 17:16 ]
    Jimy
    25.07.2005, 17:27
    Ένα μικρό σχόλιο-παρατήσηση Orfeus

    οι νότες είναι 7και ίδιες για όλους άλλα όπως ξέρεις κάθε νότα είναι μια
    διαφορετική συχνότητα,ένα διαφορετικό χρώμα που αλλιώς
    αντανακλά στον κάθε μουσικό και πιο πέρα στόν κάθε άνθρωπο,
    έτσι το να ξεκινήσω ένα έργο ας πούμε απο ντό αλλιώς το έχω σκεφτεί απο το να ξεκινήσει κάποιος ένα άλλο έργο δικό του με την προσωπική του σφραγίδα σε ντό και πάλι!Γι'αυτόν το ίδιο ντό σημάινει κάτι άλλο.
    Θέλω να πώ πώς κάθε νότα είναι μια ξεχωριστή περιοχή ας το πούμε ένας αρχικός χώρος που απο εκεί ξεκινάει το κάθε κομμάτι.
    Δεν είναι μάλλον τυχαίο που οι τζαζίστες επιλέγουν κλίμακες με συνήθως βαρύ οπλισμό(πολλά μάυρα πλήκτρα ή πολλές αλλοιώσεις- παίζ πιάνο γι'αυτό-και όχι ας πούμε την ντό)και αφήνονται με τις ώρες εκεί επάνω.Πόσο μάλλον σε μή συγκερασμένα όργανα όπως το σάζι το ούτι
    το λαούτο και κυρίως τα ανατολίτικα


    Orfeus
    25.07.2005, 18:28
    Μα δεν είπα κάτι διαφορετικό.
    Η μουσική σαν "ύλη προς δημιουργία" ας πούμε, είναι κοινή για όλους και αυτή η ύλη είναι αντικειμενική. Είναι εκεί και την βλέπουν όλοι.

    Αυτό που θα συμβεί με την δημιουργία του καθενός, δεν μπορεί να έχει άσχημο (αντικειμενικά) αποτέλεσμα. Ότι κι' αν είναι αυτό, γιατί ότι κι' αν είναι, είναι Μουσική.

    Αντιλαμβάνεσαι τι λέω;
    Πάρε ένα οποιοδήποτε τραγούδι και αφαίρεσε τα λόγια. Τι ακούς; Μουσική δεν ακούς; Έχει τίποτα η μουσική; Μια χαρά είναι. Όργανα είναι που παίζουν τις νότες. Κιθάρες, Σάζια, Ούτια, Βιολιά... ότι και να είναι αυτά... άσχημα είναι;

    Η Μουσική δεν είναι όπως ο λόγος, γιατί με το λόγο μπορείς να προσβάλλεις ή να πονέσεις έναν άλλο άνθρωπο. Μορείς ακόμα να υποβιβάσεις τη νοημοσύνη του λέγοντάς του "μείνε μαζί μου έγκυος" και πλείστα χειρότερα που έχουν ακολουθήσει. Και αυτό συμβαίνει ακριβώς επειδή ο λόγος είναι υποκειμενικός. Γι' αυτό μιλάμε άλλωστε για καλό και κακό τραγούδι.
    Ο όρος "καλή και κακή μουσική" είναι λάθος, γιατί η μουσική είναι μόνο καλή.

    Η άποψή μου...





    jorge
    25.07.2005, 19:37
    Quote:

    Το μέλος Orfeus στις 25-07-2005 στις 18:28 έγραψε:

    Πάρε ένα οποιοδήποτε τραγούδι και αφαίρεσε τα λόγια. Τι ακούς; Μουσική δεν ακούς; Έχει τίποτα η μουσική; Μια χαρά είναι.





    Μα το "μια χαρά είναι" δε δηλώνει υποκειμενικότητα;
    Giorgos
    25.07.2005, 20:02
    George, καταλαβαίνω τι λες, όμως τα μπλέκεις σε κάποια σημεία και βγαίνει εντελώς άλλο νόημα. Ή μπορεί και να διαφωνούμε (που δεν το νομίζω). Αναφέρομαι στην αντιπαραβολή Μουσικής και Στίχου, και συγκεκριμένα στο ότι -όπως υποστηρίζεις- η Μουσική μόνο αντικειμενικά καλή μπορεί να είναι, ενώ οι Στίχοι όχι. Δες λίγο τι εννοώ:

    Quote:

    Το μέλος Orfeus στις 25-07-2005 στις 18:28 έγραψε:
    Η μουσική σαν "ύλη προς δημιουργία" ας πούμε, είναι κοινή για όλους και αυτή η ύλη είναι αντικειμενική. Είναι εκεί και την βλέπουν όλοι.



    Όπως και η γλώσσα. Ως ύλη προς δημιουργία, οι λέξεις υπάρχουν και είναι στη διάθεση όλων μας. Τις έχουμε καταγράψει σε λεξικά, τις ακούμε και τις χρησιμοποιούμε καθημερινά, όλοι μας μπορούμε να έχουμε πρόσβαση σε αυτές. Σαν υλικό, υπάρχουν για όλους.


    Quote:
    Αυτό που θα συμβεί με την δημιουργία του καθενός, δεν μπορεί να έχει άσχημο (αντικειμενικά) αποτέλεσμα.



    Ούτε όμορφο αντικειμενικά αποτέλεσμα όμως μπορεί να έχει, έτσι δεν είναι; Αν πάω σε ένα club και βομβαρδιστώ με τους γνωστούς ήχους, τόσο εγώ όσο και ένα κάρο άλλοι (μεταξύ αυτών κι εσύ ο ίδιος) θα βρουν απαράδεκτη και ενοχλητική τη μουσική, κι ας μην υπάρχουν στίχοι. Άρα; Δεν μπορούμε να μιλήσουμε για πολύ άσχημο αποτέλεσμα; Kι αυτομάτως, δε μιλάμε για υποκειμενισμό αφού για άλλους είναι έτσι και για άλλους αλλιώς;


    Quote:
    Ότι κι' αν είναι αυτό, γιατί ότι κι' αν είναι, είναι Μουσική. [...] Πάρε ένα οποιοδήποτε τραγούδι και αφαίρεσε τα λόγια. Τι ακούς; Μουσική δεν ακούς; Έχει τίποτα η μουσική; Μια χαρά είναι. Όργανα είναι που παίζουν τις νότες. Κιθάρες, Σάζια, Ούτια, Βιολιά... ότι και να είναι αυτά... άσχημα είναι;



    Δηλαδή ένα τραγούδι του Φοίβου, αν του αφαιρεθούν οι στίχοι, είναι μια χαρά με αυτή τη λογική; Ως μουσικό καθαρά αποτέλεσμα είναι για σένα όμορφο, και το μόνο που το χαλάει είναι οι στίχοι που του έχει προσθέσει; Ως μουσική καθαρά, θεωρείται από όλον τον κόσμο καλή; Προκαλεί σε όλους τα ίδια συναισθήματα και τις ίδιες αντιδράσεις;

    Από την άλλη όμως, υπάρχουν και άτομα που θεωρούν υπέροχες τις μελωδίες του Φοίβου και του Καρβέλα, ακόμα κι αν δεν τους βάλεις λόγια. Πιο ξεκάθαρο είναι το παράδειγμα των beat. Οι στίχοι δεν είναι απαραίτητο να υπάρχουν. Υπάρχουν εκατομμύρια άτομα παγκοσμίως που βάζουν ένα CD σπίτι τους, στο αμάξι τους, στη δουλειά και την βρίσκουν με τη μουσική που ακούν, την ίδια ακριβώς που άλλοι δεν την αντέχουν. Άρα, είναι καθαρός υποκειμενισμός!


    Quote:
    Η Μουσική δεν είναι όπως ο λόγος, γιατί με το λόγο μπορείς να προσβάλλεις ή να πονέσεις έναν άλλο άνθρωπο. Μορείς ακόμα να υποβιβάσεις τη νοημοσύνη του λέγοντάς του "μείνε μαζί μου έγκυος" και πλείστα χειρότερα που έχουν ακολουθήσει. Και αυτό συμβαίνει ακριβώς επειδή ο λόγος είναι υποκειμενικός. Γι' αυτό μιλάμε άλλωστε για καλό και κακό τραγούδι.



    Έχεις απόλυτο δίκιο. Είναι αυτή η διττή λειτουργία της γλώσσας που αναφέρει ο διάσημος γλωσσολόγος Saussure. Κάθε λέξη έχει δύο λειτουργίες, το "σημαίνον" και το "σημαινόμενο". Το σημαίνον είναι η φωνολογική μορφή (η ακουστική εικόνα) με την οποία δηλώνεται η σημασία μιας λέξης, δηλαδή οι φθόγγοι, κοινώς ο ήχος. Σε έναν Κινέζο, ο ήχος [s][a][γ][a][p][o] δεν μπορεί να προκαλέσει κανένα συναίσθημα, γιατί δεν έχει νόημα. Είναι απλώς ένα σύμβολο. Για τον Έλληνα όμως, που γνωρίζει την έννοια του [s][a][γ][a][p][o], μπορεί να του προκαλέσει πολύ έντονα συναισθήματα. Εδώ λοιπόν μπλέκει το "σημαινόμενον", η σημασία, το περιεχόμενο μιας λέξης.

    Βεβαίως λοιπόν λέξεις όπως "χωρισμός", "ελευθερία", "αγάπη", "βιασμός", μπορούν να προκαλέσουν από μόνες τους συναισθήματα στον ακροατή, ανάλογα με τις εμπειρίες και τις αντιλήψεις που έχει. Άρα μιλάμε για καθαρό υποκειμενισμό. Εδώ συμφωνούμε απόλυτα.

    Ωστόσο (συνεχίζοντας από παραπάνω)...μια μουσική σύνθεση δεν μπορεί εξίσου να προσβάλει την αισθητική μου; Δε λέω να μου προκαλέσει ψυχολογικά τραύματα ή έκρηξη θυμού, όπως ξεκάθαρα μπορούν να κάνουν οι λέξεις. Μιλάω για συναισθήματα όπως "ανία", "κούραση", "αηδία", "αποστροφή", "ένταση". Όταν ακούω σκυλάδικα π.χ., αυτά νιώθω ανάμεσα στα άλλα. Τα ίδια συναισθήματα μπορεί να προκαλέσει και η μουσική του Wagner σε κάποιον που ακούει κυρίως σκυλάδικα, η jazz σε κάποιον που ακούει παραδοσιακά, η easy listening σε κάποιον που ακούει metal κλπ. κλπ. Σίγουρα, η μουσική δεν μιλά για να βρίζει ή να προσβάλει ή να πληγώνει, αλλά οπωσδήποτε μπορεί να ενοχλήσει, να προκαλέσει βαρεμάρα, ακόμα και ταραχή (βάλε σε μια γιαγιά να ακούσει beat-άκια και hip-hop σε νορμάλ ένταση και θα δεις σωματικά τι διαταραχές μπορεί να προκαλέσει αυτός ο ήχος, τον οποίο ο εγκέφαλός της τον μεταφράζει ως θόρυβο).

    Quote:
    Ο όρος "καλή και κακή μουσική" είναι λάθος, γιατί η μουσική είναι μόνο καλή.



    Ως Τέχνη; Φυσικά! Το πιο όμορφο πράγμα στον κόσμο (για μένα δηλαδή, άρα κι εδώ υποκειμενικά μιλάμε), η ανώτερη μορφή Τέχνης! Άρα; Μήπως εννοείς ότι η Μουσική είναι μόνο καλή, όμως η Σύνθεση μπορεί να είναι από τραγικά κακή ως αριστουργηματική (κάτι που όμως είναι εντελώς υποκειμενικό); Αντίστοιχα, ο Λόγος δεν είναι ένα από τα βασικά χαρίσματα του Ανθρώπου, ενδεχόμενα το μεγαλύτερο δώρο της Φύσης (όπου "Φύση", "Θεός" για τους θρήσκους, για να μη γίνει κι εδώ "10 Εντολές") προς τον Άνθρωπο, η Στιχουργική όμως είναι εντελώς υποκειμενική, μιας και οι λέξεις προκαλούν διαφορετικά συναισθήματα στον καθέναν μας;

    Όπως και να έχει, γιατί μάλλον παίζουμε με τις λέξεις, όταν το paramithi έθετε αυτό το ερώτημα, πιστεύω ότι εννοούσε ακριβώς αυτό που λέει: Μπορεί κάποιος να πει ότι μια μουσική σύνθεση είναι καλή ή κακή και ποια είναι τα αντικειμενικά κριτήρια που μπορούν να κρίνουν μια μουσική (και όχι ΤΗΝ Μουσική!) καλή ή κακή; Κάνω λάθος;

    Orfeus
    26.07.2005, 18:09
    Γιώργο τα είπες όλα!!

    Το άπλωσες και με κάλυψες!!!

    ΤΗΝΧ!!!!


    Spilman44
    26.07.2005, 20:24
    Μάλιστα ! Το γεγονός ότι τη μουσική τη συνθέτουν και την ορίζουν τα μαθηματικά, την καθιστούν απόλυτη, συμπαντική γλώσσα !

    faltsoo
    26.07.2005, 20:27
    ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ
    ...






    thanos_lp
    26.07.2005, 21:02
    Quote:

    Το μέλος Orfeus στις 25-07-2005 στις 17:15 έγραψε:

    Η κριτική είναι σαφέστατα υποκειμενική!!!

    Οι 7 νότες όμως είναι για όλους ίδιες!!!
    Το τι θα κάνω όμως εγώ με τις 7 νότες και τι θα κάνεις εσύ, είναι .....άλλη δουλειά!!!

    No Guru, No Method, No Teacher...
    [ Το μήνυμα επεξεργάστηκε από: Orfeus on 25-07-2005 17:16 ]








    εχω μια εμπειρια πανω στο θεμα και σιγουρα δεν ειμαι ο μονος... εμαθα βιολι στην ελλαδα με τις γνωστες σε ολους νοτες ντο ρε μι... ολα καλα μεχρι την μετακομιση μου για σπουδες στην γερμανια. εδω μαθαινω κιθαρα και οι νοτες ειναι οι επισης γνωστες c d e... η πλακα ειναι οτι βιολι παιζω με τις νοτες ντο ρε μι ενω κιθαρα με τις c d e! στο παίξιμο με 5γραμμο δεν υπαρχει διαφορα αλλα το προβλημα ειναι στην προφορα(εννοω οταν καποιος σου λεει απλα τις συγχορδιες απο ενα κομματι) των νοτων οταν παιζω με τους φιλους μου στην ελλαδα. θελει λιγο εξασκηση στο να μπορεις να μεταφραζεις αμεσως και αυτοματα τις νοτες.. εγω ειμαι ακομα στο μετρημα!!!