¢ëëá ëÝåé ç èåéÜ ìïõ...
...Üëëá áêïýí ô' áõôéÜ ìïõ!
28 Éïõíßïõ 2007, 14:33
Êáé, áí åðéôñÝðåôáé...


¸να απü τα πρÜγματα που με ενοχλοýν πολý, εßναι η αδιακρισßα. Ιδßως üταν συνοδεýεται η αδιÜκριτη ερþτηση απü τη φρÜση-κλειδß "αν επιτρÝπεται". Τα νεýρα μου τσατÜλια. Παραδεßγματα για να καταλÜβετε τι εννοþ: "και, αν επιτρÝπεται, πüσα κερδßζετε το μÞνα;", "πüσα κιλÜ εßστε, αν επιτρÝπεται;", "πüσων ετþν εßστε, αν επιτρÝπεται;", "πüσο κüστισε το νÝο σας αυτοκßνητο/σαλüνι/σπßτι κλπ, αν επιτρÝπεται;", "πως τα βρßσκετε μεταξý σας αν επιτρÝπεται;", "αν επιτρÝπεται, αυτüς/αυτÞ που αε εßδα χθÝς εßναι, ας ποýμε, φßλος Þ κÜτι Üλλο;"(τι Üλλο δηλαδÞ, γκüμενος εννοεß, αλλÜ το λÝει...διακριτικÜ) κλπ κλπ.

Μια μικρÞ ανÜλυση τþρα: αυτüς/Þ που ρωτÜ τις αδιακρισßες που προανÝφερα (και φυσικÜ το πλÞθος των παρεμφερþν ερωτÞσεων εßναι δυνητικÜ Üπειρο) σαφþς εßναι εν πλÞρη γνþσει του αδιÜκριτος Ýως και γÜιδαρος, αλλιþς δεν θα κοτσÜριζε τη φρÜση κλειδß. Με Üλλα λüγια, τι σημαßνει üταν κÜποιος χρησιμοποιεß αυτÞ τη φρÜση; Σημαßνει λοιπüν, "το ξÝρω üτι τþρα γßνομαι αδιÜκριτος και αφüρητα ενοχλητικüς, αλλÜ αυτÞ η γ@$%*νη και αρρωστημÝνη περιÝργειÜ μου üχι μüνο υπερτερεß, αλλÜ αφανßζει, ισοπεδþνει και εκμηδενßζει οποιοδÞποτε ßχνος ευγÝνειας, καλþν τρüπων και αγωγÞς. ΕπιπροσθÝτως, ýπουλα ενεργþντας, λÝγοντας τη φρÜση-κλειδß, το παßζω και ευγενÞς αφÞνοντας δÞθεν το περιθþριο στον Üλλον που τον Ýχω φÝρει σε θÝση Üμυνας να μην απαντÞσει, Ýλα üμως που δεν γßνεται να μην απαντÞσει αφοý εßμαι τüοοοσο ευγενικüς!"

¼χι, αγαπητÝ/Þ μου, ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ!!!

7 ó÷üëéá - Óôåßëå Ó÷üëéï
26 Éïõíßïõ 2007, 09:02
Ôï ðåßñáìá ôïõ Milgram êáé ôï Á.Ô. Ïìüíïéáò


Με αφορμÞ των τελευταßο θüρυβο για τη συμπεριφορÜ των "οργÜνων" του Α.Τ. Ομονοßας σε συλληφθÝντες  αλλοδαποýς, παραθÝτω επιστημονικÞ μελÝτη του καθηγητÞ ψυχολογßας Stanley Milgram που τεκμηριþνει το γεγονüς üτι το πλÝον Üγριο ζþο του πλανÞτη εßναι ο Üνθρωπος.

Αναμεταδßδω απü το blog του allu fan marx καθþς και απü σχετικü post του phorum.gr - http://www.phorum.gr/viewtopic.php?p=179732 , μετÜφραση στα ελληνικÜ του πειρÜματος του Stanley Milgram σε σχÝση με την συμπεριφορÜ των ανθρþπων απÝναντι στην εξουσßα και ειδικüτερα σε σχÝση με την υπακοÞ. Το θÝμα παρουσιÜζεται στην wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Milgram_experiment ενþ μπορεßτε να διαβÜσετε τον ßδιο τον Stanley Milgram σε Üρθρο του, το οποßο συνοψßζει σειρÜ πειραμÜτων που πραγματοποßησε, με τßτλο "Οι κßνδυνοι της υπακοÞς", διανθισμÝνο και με διαλüγους χαρακτηριστικþν περιπτþσεων αντιδρÜσεων, στη διεýθυνση http://home.swbell.net/revscat/perilsOfObedience.html .

"Ο Αμερικανüς καθηγητÞς της κοινωνικÞς ψυχολογßας Stanley Milgram, πραγματοποßησε Ýνα σημαντικü πεßραμα το 1961 το οποßο, απü τüτε Ýχει επαναληφθεß σε παραλλαγÝς και επιβεβαιωθεß σε πολλÝς χþρες. To πεßραμα αποδεικνýει üτι η υποταγÞ στην αυθεντßα, μπορεß να οδηγÞσει Ýνα πολý μεγÜλο ποσοστü απλþν ανθρþπων ακüμα και στο να βασανßσουν Üλλους, Üγνωστους σ’ αυτοýς συνανθρþπους τους. Ο Milgram και οι συνεργÜτες του βρÞκαν τους εθελοντÝς που συμμετεßχαν στο πεßραμα με μια μικρÞ αγγελßα που προσÝφερε 4,5 δολÜρια ανÜ þρα για την συμμετοχÞ σε Ýνα πεßραμα. Οι εθελοντÝς πßστευαν üτι μετÝχουν σε Ýνα πεßραμα το οποßο διερευνÜ την σημασßα της τιμωρßας στην διαδικασßα της μÜθησης και στην εξÜσκηση της μνÞμης. Η πραγματικüτητα üμως Þταν διαφορετικÞ: ΦθÜνοντας ο καθÝνας απü τους εθελοντÝς χωριστÜ για το πεßραμα, Ýβρισκε εκεß Üλλον Ýναν εθελοντÞ για το ßδιο πεßραμα ο οποßος, üμως, Þταν συνεργÜτης του Milgram. Ο διευθυντÞς του πειρÜματος, με λευκÞ ιατρικÞ μπλοýζα -σýμβολο αυθεντßας-, Ýριχνε νüμισμα κορþνα-γρÜμματα για το ποιος θα Ýχει το ρüλο του “εξεταστÞ” και ποιος του “μαθητÞ” με αποτÝλεσμα, σκüπιμα, ο πραγματικüς εθελοντÞς να ορßζεται πÜντα σαν εξεταστÞς. Παρουσßα του τελευταßου, ο μαθητÞς δενüταν σε μßα παραλλαγÞ ηλεκτρικÞς καρÝκλας με ελεýθερο Ýνα μüνο χÝρι για να πατÜει κουμπιÜ για τις απαντÞσεις. Με εμφανÞ δυσφορßα και διαμαρτυρßες, ο μαθητÞς μÜθαινε üτι για κÜθε λαθεμÝνη απÜντηση θα του γßνεται μßα ηλεκτρικÞ εκκÝνωση. Σε επιβεβαßωση üτι το σýστημα λειτουργεß, γινüταν μßα δοκιμÞ üπου ο εξεταστÞς γινüταν δÝκτης μιας πραγματικÞς και αρκετÜ ενοχλητικÞς εκκÝνωσης 45 volt για “να δει πως εßναι”. Στη συνÝχεια, ο διευθυντÞς και ο εξεταστÞς περνοýσαν στη διπλανÞ αßθουσα που επικοινωνοýσε με τον μαθητÞ μüνο με μικροφωνικÞ εγκατÜσταση. Ο εξεταστÞς Ýδινε τüτε στο μαθητÞ Ýνα κατÜλογο λÝξεων που Ýπρεπε να αποστηθßσει και να τις επαναλαμβÜνει με το πÜτημα κουμπιþν. Ο εξεταστÞς καθüταν μπροστÜ σε μßα κονσüλα με τριÜντα διαφορετικοýς μοχλοýς, Ýνα για κÜθε μßα διαφορετικÞ Ýνταση ρεýματος απü 15 Ýως 450 volt με αντßστοιχες επιγραφÝς με διαβαθμισμÝνες ενδεßξεις, απü “ελαφρý σοκ” Ýως “κßνδυνος, σφοδρü σüκ”.

Οι οδηγßες προς τον εξεταστÞ Þταν üτι οι εκκενþσεις ρεýματος θα πρÝπει να κλιμακþνονται με κÜθε λαθεμÝνη απÜντηση. ΒÝβαια, στη πραγματικüτητα δεν υπÞρχε κανÝνα ηλεκτρικü ρεýμα-τιμωρßα προς τον μαθητÞ. Ο ßδιος Ýδινε απαντÞσεις και Ýκανε σκüπιμα λÜθη, σýμφωνα με το πρüγραμμα, ενþ δυσφοροýσε για τις τιμωρßες. Απü τα 75 volt και πÜνω, φþναζε αρκετÜ δυνατÜ ενþ, μετÜ το 180 volt οýρλιαζε “σταματÞστε!”. ΜετÜ Ýβαζε τα κλÜματα και παρακαλοýσε για Ýλεος και μετÜ γρýλιζε σαν ζþο. Απü τα 300 volt και πÜνω σταματοýσε να απαντÜ στις ερωτÞσεις, δεν αντιδροýσε καθüλου και Ýδινε την εντýπωση üτι Ýχει χÜσει επαφÞ με το περιβÜλλον. ΕπειδÞ üμως, σýμφωνα με τον κανονισμü του πειρÜματος, Ýλλειψη απÜντησης μετροýσε σαν λαθεμÝνη απÜντηση, ο εξεταστÞς συνÝχιζε να κÜνει ερωτÞσεις, κλιμακþνοντας συνÝχεια τις ηλεκτρικÝς εκκενþσεις.

Το πεßραμα Þταν οργανωμÝνο κατÜ τÝτοιο τρüπο þστε να μην αφÞνει στον εθελοντÞ-εξεταστÞ καμßα υπüνοια για τη γνησιüτητÜ του. Αυτü Þταν κÜτι που, μετÜ το πεßραμα, αναγνþρισαν üλοι οι εθελοντÝς. Η πραγματικÞ ερþτηση που Ýθετε το πεßραμα, βÝβαια, Þταν: “μÝχρι ποιü σημεßο θα μποροýσε να φθÜσει Ýνας Üνθρωπος στον οποßο μßα ανþνυμη αρχÞ Þ εξουσßα θα του ζητοýσε να βασανßσει Þ ακüμη να σκοτþσει Ýνα συνÜνθρωπü του”.

Τα αποτελÝσματα των πειραμÜτων Þταν τρομακτικÜ. Στις ΗΠΑ, 65% των εθελοντþν συνÝχισαν το ρüλο τους μÝχρι το μÝγιστο üριο των 450 volt παρÜ τις κραυγÝς του θýματος και την μετÝπειτα σιωπÞ του. Οταν το πεßραμα επαναλÞφθηκε στο Maxwell Planck Institute στο Μüναχο, το ßδιο αποτÝλεσμα Þταν 85%! Απü τüτε, το πεßραμα αυτü Ýχει γßνει πÜρα πολλÝς φορÝς, ακüμη και με παραλλαγÝς που Ýκαναν διÜφοροι Üλλοι επιστÞμονες που εßχαν αντιρρÞσεις και επιφυλÜξεις σε κÜποιες διαδικαστικÝς πλευρÝς, και τα αποτελÝσματα πÜντα επιβεβαιþνονταν.

Με Üλλα λüγια, κατÜ μÝσο üρο τρεις στους τÝσσερις εθελοντÝς εßναι Ýτοιμοι να βασανßσουν και να σκοτþσουν συνÜνθρωπü τους χωρßς να αμφισβητÞσουν την αιτßα. Η στατιστικÞ αυτÞ διαπßστωση συνηγορεß στο üτι δεν θα πρÝπει απαραßτητα κανÝνας απü üλους εμÜς να πιστεýει üτι ανÞκει στη μικρÞ εξαßρεση.

Σχεδüν üλοι οι εθελοντÝς στα διÜφορα πειρÜματα Ýδειξαν μßα κÜποια απροθυμßα να συνεχßσουν üταν τα θýματα Üρχισαν να παραπονοýνται για πüνο
και θÝλησαν να σταματÞσουν το πεßραμα και να ελÝγξουν τον “μαθητÞ”. Μερικοß σταμÜτησαν στα 135 volt και Üρχισαν να αναρωτιοýνται για το σκοπü του πειρÜματος. Οι περισσüτεροι πεßστηκαν να συνεχßσουν üταν βεβαιþθηκαν üτι δεν θα φÝρουν καμßα ευθýνη για üτι συμβεß στον “μαθητÞ”. Σημειþνεται üτι σε κÜποιες παραλλαγÝς του πειρÜματος, ο “μαθητÞς” εßχε κÜνει γνωστü στον “δÜσκαλο” üτι Ýχει κÜποια ελαφρÜ καρδιακÜ προβλÞματα.

Ο διευθυντÞς του πειρÜματος που στεκüταν συνÝχεια δßπλα τους με σταυρωμÝνα τα χÝρια και ýφος το οποßο δεν Üφηνε περιθþρια για συζÞτηση ενþ, αντßθετα, Ýδειχνε προβληματισμÝνος για το ενδεχüμενο διακοπÞς του πειρÜματος δßνοντας τÝσσερεις στερεüτυπες διαδοχικÝς παροτρýνσεις

1. “Παρακαλþ συνεχßζεις”,

2. “Εßναι αναγκαßο για την επιτυχßα του πειρÜματος να συνεχßσεις”,

3. “Εßναι απολýτως απαραßτητο να συνεχßσεις” και

4. “Δεν Ýχεις Üλλη επιλογÞ. ΠρÝπει να συνεχßσεις”.

Αν ο “εθελοντÞς” επιθυμοýσε να σταματÞσει και μετÜ την 4η παρüτρυνση τüτε το πεßραμα σταματοýσε. Αλλιþς, το πεßραμα συνεχιζüταν μÝχρι ο “εθελοντÞς” να κατεβÜσει τρεις φορÝς τον διακüπτη των 450 volt.

Απü συζητÞσεις μετÜ τα πειρÜματα, αποκαλýφθηκε üτι üλοι οι εθελοντÝς εßχαν νομßσει üτι το θýμα Þταν Þ αναßσθητο Þ ßσως ακüμη και νεκρü. Οι περισσüτεροι απü αυτοýς Þταν βαθýτατα ενοχλημÝνοι απü την ßδια τους τη συμπεριφορÜ και δεν μποροýσαν να τη καταλÜβουν. Προσπαθþντας να βρουν κÜποια εξÞγηση, Ýλεγαν πρÜγματα üπως “δεν Þθελα να κÜνω κÜποιο λÜθος που θα χαλοýσε το πεßραμα”. ¸πειθαν τους εαυτοýς τους üτι “οι επιστÞμονες Þξεραν τι κÜνουν”.

¸τσι, λοιπüν, αν δþσεις εξουσßα, Ýστω και λßγη σε κÜποιον (πολλþ δε μÜλλον σε μπÜτσους!) που λüγω καταβολþν, παιδεßας και συμπλεγμÜτων δεν εßναι ικανοß να τη διαχειριστοýν... 

4 ó÷üëéá - Óôåßëå Ó÷üëéï
21 Éïõíßïõ 2007, 16:24
kinezes_psaxnoun_gimnous


 

Αφοý εßναι και η εποχÞ κατÜλληλη, καýσωνας γαρ και το καλοκαßρι θεριεýει, ας πÜμε μια βüλτα στις παραλßες. Εκτüς απü το γεγονüς üτι üλες οι καλÝς παραλßες της χþρας Ýχουν γεμßσει με ομπρÝλες, ξαπλþστρες και τýπους με ρακÝτες που βÜζουν σημÜδι το μÜτι σου, η λαοσýναξη που λαμβÜνει χþρα τραβÜ σαν το σκατü τις μýγες διÜφορους εμπορÜκους που εποφθαλμιοýν το πορτοφολÜκι των λουομÝνων.

ΚατÜ καιροýς σε διÜφορες παραλßες Ýχω δει πλανüδιους να πουλÜνε παγωτÜ, αναψυκτικÜ, ντüνατς, κουλοýρια, σÜντουιτς και χοτ-ντογκ, καλαμπüκια και ποπ-κορν, μπαλüνια Μπομπ ΣφουγγαρÜκη και ΠÜτρικ Αστερßα, αφρικανοýς με πειρατικÜ CD και τþρα τελευταßα και DVD, Üλλους αφρικανοýς με καφτÜνια, μαντßλια, καπÝλα, χαúμαλιÜ, βραχιüλια, τüξα, ξýλινα αγαλματÜκια, κινÝζους με τους τερÜστιους δßσκους με απλωμÝνο πÜνω κÜθε εßδους ψευτοψιλοκοκü, ραδιοφωνÜκια, φακοýς, αναπτÞρες, στυλü κλπ üλα της κακιÜς þρας, της ΚυριακÞς χαρÜ και της ΔευτÝρας λýπη που λÝνε, Üσε τα κινÝζικης αισθητικÞς κουκλÜκια-τÝρατα που τσιρßζουν κÜτι ακατÜληπτους τριτοκοσμικοýς Þχους. ¸χω δει, ακüμα, σε νησιÜ ντüπιους μπαρμπÜδες και θειες να σου πουλÜνε ντüπια προúüντα, κυρßως ζαρζαβατικÜ με τις τσÜντες και να θÝλουν να βγÜλουν Üλλη μια σýνταξη του ΟΓΑ σε μια μÝρα φορτþνοντÜς σε με πÝντε κιλÜ κολοκýθια και μελιτζÜνες τα οποßα φυσικÜ δεν Ýχεις ποý να τα μαγειρÝψεις στο ξενοδοχεßο που εßσαι (και σιγÜ μη κÜθεσαι να φτιÜχνεις γεμιστÜ στις διακοπÝς), Þ θα τα φÝρεις πßσω μαραμÝνα και στο τÝλος θα τα πετÜξεις. ΜÝχρι και εργüχειρα, καλÜθια, και προικιÜ Ýχω δει σε παραλßες να προσπαθοýν να βρουν νÝο ιδιοκτÞτη-κορüιδο.

Αυτü που δεν εßχα δει ως τþρα και μου Ýκανε, εßναι η αλÞθεια, μεγÜλη εντýπωση, εßναι αυτü που εßδα την τελευταßα φορÜ πριν λßγες εβδομÜδες που πÞγα στη Σαντορßνη. Στην πιο κοσμικÞ παραλßα του νησιοý, στην Περßσσα (για την ακρßβεια μεταξý Περßσσας και Περßβολου) εßχα πÜει για Üραγμα, φρÝντο και κολýμπι. ΠαρατÞρησα κÜτι ΚινÝζες αλλÜ και ΚινÝζους να κüβουν βüλτες πÝρα-δþθε, ντυμÝνοι κανονικÜ (δηλαδÞ üχι με μαγιü), με τα καπελÜκια τους και να κρατοýν Ýνα χαρτüνι. Στην αρχÞ δεν Ýδωσα σημασßα, üταν üμως μια ΚινÝζα Þρθε απü πÜνω μου, μοý Ýδειξε το χαρτüνι και μου λÝει “massage, mister?”, τüτε κατÜλαβα. Αυτüματα εßπα “Νο, thanks” και κοßταξα το χαρτüνι που Þταν ο τιμοκατÜλογος! Για του λüγου το αληθÝς παραθÝτω και φωτογραφßα-τεκμÞριο üπου με φüντο τη μαýρη ηφαιστειακÞ Üμμο, διακρßνεται στο δεξß Üκρο η κινÝζα μασÝζ με το λουλουδÜτο-ροζ παντελüνι, τη λευκÞ μπλοýζα και το λευκü καπÝλο να κρατÜ τον τιμοκατÜλογο και να συνομιλεß με συνÜδερφο συμπατριþτισσα της, η οποßα ευρßσκεται επß το Ýργον γονατιστÞ (με την κßτρινη μπλοýζα). ¼πως βλÝπετε και εσεßς, το üλο στÞσιμο εßναι τÝτοιο þστε να μην πÜει το μυαλü κÜποιου στο «πονηρü», αλλÜ üτι προσφÝρουν υπηρεσßες «παραúατρικÝς». Και αν Ýχετε περιÝργεια για τις τιμÝς, το χαρτüνι γρÜφει:

CURE: 50 min 30E

WHOLE: 40 min 25E

PART: 30 min 20E

FOOTCARE: 20 min 15E

¼σοι λοιπüν θÝλετε κινÝζικο μασÜζ, σπεýσατε! Να δοýμε τι Üλλο μας επιφυλÜσσει το μÝλλον και τι Üλλες υπηρεσßες και αγαθÜ θα διατßθενται στις παραλßες (μα, γιατß üταν ακοýτε "υπηρεσßες" πÜει το μυαλü σας στο κακü;-αν Þταν κακü θα Ýλεγα πρþτα "με το συμπÜθειο")!.

3 ó÷üëéá - Óôåßëå Ó÷üëéï
19 Éïõíßïõ 2007, 12:55
Ôé ðáßñíù;


Λοιπüν, παßρνω...

αμπÜριζα και βγαßνω

των ομματιþν μου

πρÝφα

τζοýρα

χαμπÜρι

πßπα 

στο κρανßο (τα)

μÜτι

ταξß

πüδι

"φωτιÜ"

τ' αρ%*$^@ μου

τα πÜνω μου

ανÜποδες

τα μυαλÜ μου αÝρα

ληγμÝνα

5 ó÷üëéá - Óôåßëå Ó÷üëéï
14 Éïõíßïõ 2007, 09:38
ðñïöïñéêÞ åîÝôáóç


Πριν απü αρκετÜ χρüνια σε τετÜρτη Δημοτικοý, προς το τÝλος της σχολικÞς χρονιÜς, üταν ακüμα υπÞρχε η περßπτωση να μεßνει κÜποιο παιδß στην ßδια τÜξη.

¸να απü τα παιδÜκια, ο ΚωστÜκης, Þταν απü αυτÜ που λÝμε στουρνÜρι-δεν Þξερε σε τßποτα την τýφλα του. ¸λα üμως που ο δÜσκαλος Þταν καλüς και προσπαθοýσε με το φιλüτιμο να τον κÜνει να του πει κÜτι, Ýστω και ελÜχιστο, για να τον περÜσει. Τον σηκþνει λοιπüν στον πßνακα, του γρÜφει μια πρüταση, και του λÝει να βρει το ρÞμα. Τßποτα ο ΚωστÜκης. Του γρÜφει μετÜ μια πρüσθεση με απλÜ νοýμερα. Με ýφος μπλαζÝ ο ΚωστÜκης χαζεýει σαν να βλÝπει ελÝφαντα να κÜνει ποδÞλατο και να παßζει φυσαρμüνικα. ΜετÜ και απü μια σειρÜ Üλλων ερωτÞσεων με ανεπιτυχÞ Ýκβαση, ο δÜσκαλος του λÝει:

"Λοιπüν, ΚωστÜκη, αν μου απαντÞσεις Ýστω και σε αυτÞ την ερþτηση, θα περÜσεις την τÜξη. Ποιος Ýκτισε την Ακρüπολη;"

ΜπροστÜ στην κρßσιμη αυτÞ στιγμÞ, οι συμμαθητÝς Üρχισαν απü κÜτω συνομωτικÜ να μουρμουρÜνε: "Ο Ικτßνος και ο ΚαλλικρÜτης, ο Ικτßνος και ο ΚαλλικρÜτης, ο Ικτßνος και ο ΚαλλικρÜτης"

Οπüτε ο ΚωστÜκης παßρνει ýφος και με σιγουριÜ απαντÜει:

"Αυτü το κτÞνος, ο ΚαλλικρÜτης"

4 ó÷üëéá - Óôåßëå Ó÷üëéï
12 Éïõíßïõ 2007, 12:15
Ðåñß ÷éïýìïñ åîïìïëüãçóç


¼σοι φßλοι μοý κÜνετε την τιμÞ να επισκÝπτεστε τα posts μου, θα Ýχετε διαπιστþσει üτι τα περισσüτερα θÝματÜ μου εßναι χιουμοριστικÜ, εßτε εßναι προσωπικÜ βιþματα εßτε üχι. Πιθανüτατα να Ýχετε σχηματßσει για τον analystis μια εικüνα ενüς τýπου πολý χαβαλÝ, που τα παßρνει üλα στα αστεßα και δεν κÜθεται να σκÜσει για τßποτα, Üρα μÜλλον ο τýπος αυτüς Ýχει λýσει üλα του τα προβλÞματα και üλη μÝρα γελÜει σα “χÜχαςüπως εßχε πει και ο Χριστüδουλος (περαστικÜ του κι’ üλας, σιδερÝνιος, Ýναν Αρχιεπßσκοπο με χιοýμορ τον θÝλουμε).

¼μως, κýριοι και κυρßες, τα πρÜγματα δεν εßναι ακριβþς Ýτσι, τουλÜχιστον εκ πρþτης üψεως. ¼ταν κÜποιος με βλÝπει δßνω την εικüνα ενüς πολý σοβαροý ανθρþπου, μετρημÝνου και κλειστοý”. ¼ταν μÜλιστα Þμουν παιδß, πÜντα üλοι τüνιζαν πüσο þριμος Þμουν για την ηλικßα μου. ΠοτÝ δεν Þμουν αυτü που λÝνε ψυχÞ της παρÝας”, üμως συμμετεßχα πρüθυμα στις πλÜκες, και ακüμα το κÜνω. Το blog, λοιπüν, Ýχει λειτουργÞσει για μÝνα καταλυτικÜ, μπορþ και βγÜζω Ýναν Üλλο εαυτü μου που βγαßνει μüνο σε ανθρþπους που με ξÝρουν πολý καλÜ και σε αυτοýς πρÜγματι συμπεριφÝρομαι στην καθημερινüτητα μου με χιοýμορ, πειρÜγματα και ατÜκες. Το απρüσωπο status των blogs üπως εßναι δομημÝνα, αισθÜνομαι να μου αποβÜλλει την αρχικÞ Ýμφυτη συστολÞ και επιφυλακτικüτητα.

Αυτü εßναι το Ýνα. Το Üλλο εßναι üτι θεωρþ το χιοýμορ ýψιστη αξßα, Ýνδειξη ευφυßας και καταλýτη για ξεπÝρασμα των δυσκολιþν. ΑλλÜ, προσοχÞ, το χιοýμορ, το αστεßο που εßναι Ýξυπνο, που υπονοεßται, υποβüσκει και διαβρþνει, üχι η χονδροειδÞς “πλÜκα” που πετιÝται αναßσχυντα και χυδαßα με σκοπü να μειþσει τον Üλλο, üπως πχ η βωμολοχßα χωρßς νüημα και λειτουργικüτητα στη δομÞ του αστεßου, να λειτουργεß απü μüνη της ως “αστεßο”. ¢λλωστε, η λÝξη αστεßο” ετυμολογικÜ προÝρχεται απü το Üστυ, την πüλη και τον πολιτισμü (που κι αυτüς Ýχει την ßδια ρßζα), κÜτι το εκλεπτυσμÝνο ενþ σε αντιδιαστολÞ Ýρχεται το χωρατü”, η χοντροκομμÝνη ρηχÞ πλÜκα των χωριατþν.

¼πως και να’ χει το πρÜγμα πÜντως, απü το πüσο μπορεß κÜποιος να κατανοÞσει το χιοýμορ και κυρßως να Ýχει την ικανüτητα του αυτοσαρκασμοý, μπορεß να φανεß ο χαρακτÞρας του, το πνεýμα του, οι καταβολÝς του και τα συμπλÝγματÜ του.

Εκτüς των Üλλων, εßναι γνωστü üτι με το πηγαßο γÝλιο εκκρßνονται απü την υπüφυση ενδορφßνες, ορμüνες με παρüμοια χημικÞ δομÞ με τη μορφßνη, που δρουν αναλγητικÜ, χαλαρωτικÜ, ανανεωτικÜ και εßναι ικανÝς ακüμα και να επιδιορθþσουν οργανικÝς δυσλειτουργßες, εßναι αυτÝς που αν Ýχετε γελÜσει με την ψυχÞ σας μÝχρι δακρýων σÜς δßνουν Ýνα αßσθημα ευφορßας ανεπανÜληπτο. (Οι ßδιες ορμüνες εκκρßνονται μαζß με Üλλες και στο sex). ¸τσι, üσον αφορÜ τα posts θα περιοριστþ στο χιοýμορ καθþς το sex κατÜ μüνας απü το ιντερνετ μπορεß να λεχθεß και αλλιþς

3 ó÷üëéá - Óôåßëå Ó÷üëéï
11 Éïõíßïõ 2007, 10:05
ÃéáôñÝ ìïõ...


- ΓιατρÝ, πριν την εγχεßρηση δεν εßχατε μοýσι...

- Δεν εßμαι γιατρüς. Ο Αγιος ΠÝτρος εßμαι...

 

-ΓιατρÝ, βλÝπω μπλε και πρÜσινους κüκκους..

-Οφθαλμßατρο Ýχετε δει;

-Οχι! Μüνο μπλε και πρÜσινους κüκκους....

 

-ΓιατρÝ, üλοι με αγνοοýν...

-Ο επüμενος, παρακαλþ!

 

-ΓιατρÝ, πÜσχω απü αμνησßα...

-Απü πüτε;

-Απü πüτε τι;;

 

- ΓιατρÝ, νομßζω üτι θα πεθÜνω...

- Ανοησßες! Αυτü εßναι το τελευταßο πρÜγμα που θα σας συμβεß.

 

- ΓιατρÝ, Ýσπασα το χÝρι μου σε δυο μÝρη.

- Να αποφεýγετε αυτÜ τα δýο μÝρη.

 

- ΓιατρÝ, θα μπορþ να παßξω πιÜνο üταν βγω απü το νοσοκομεßο; -

-ΦυσικÜ, κýριÝ μου! Γιατß üχι;

-Περßεργο! Δεν Ýμαθα ποτÝ να παßζω πιÜνο...

 

- Γιατρüς: Δεν βρßσκω σαφÞ αßτια για τα συμπτþματÜ σας. ΜÜλλον φταßει το ποτü...

- ΕντÜξει, γιατρÝ. Να ξανÜρθω üταν ξεμεθýσετε;

 

- ΓιατρÝ, νομßζω üτι χρειÜζομαι γυαλιÜ.

- Σßγουρα, κýριε. Εδþ που μπÞκατε εßναι ταχυδρομεßο.

 

-ΓιατρÝ, νομßζω üτι εßμαι μÞλο!

-ΕλÜτε πιο κοντÜ. Δεν δαγκþνω.

 

- ΓιατρÝ, κανεßς δεν με παßρνει στα σοβαρÜ.

- Θα αστειεýεστε βÝβαια...

 

- ΓιατρÝ, νιþθω πÜντα αυτüν τον πονüματο üταν πßνω τσÜι.

- ΔοκιμÜσατε να βγÜζετε το κουταλÜκι;

 

- ΓιατρÝ μου, μπορþ να Ýχω και μια δεýτερη γνþμη;

- Βεβαßως! ΕλÜτε ξανÜ αýριο.

 

- ΓιατρÝ μου, μου χÜλασε το ακουστικü βαρηκοúας.

-Τι Ýπαθε;

-ΔÝκα παρÜ τÝταρτο.

 

-Οταν σηκþνεστε το πρωß, Ýχετε πρησμÝνη γλþσσα, Ýνα πüνο στην πλÜτη και μια φοβερÞ κατÜθλιψη;

- Ακριβþς, γιατρÝ μου.

- Κι εγþ! ΑναρωτιÝμαι τι εßναι...

 

- ΓιατρÝ μου, κατÜπια το στυλü μου. Τι να κÜνω;

- Να χρησιμοποιεßτε μολýβι.

 

- ΓιατρÝ μου, μερικÝς φορÝς θÝλω να σκοτþσω τον εαυτü μου.

 
- ΑφÞστε το σε μÝνα...

 

-Να παßρνετε üλα τα χÜπια που σας Ýδωσα. Το πρωß το κüκκινο χÜπι με Ýνα ποτÞρι νερü, το μεσημÝρι το πρÜσινο χÜπι με Ýνα ποτÞρι νερü, και το βρÜδυ το μπλε χÜπι με Ýνα ποτÞρι νερü.

- Μα τι Ýχω, γιατρÝ μου;

- Δεν πßνετε πολý νερü.

 

-Πüσα θÝλετε γιατρÝ, για να μου βγÜλετε το χαλασμÝνο δüντι;

-200 Ευρþ.

-200 Ευρþ για δουλειÜ λßγων λεπτþν;

-Αν θÝλετε, μπορþ να κÜνω την εξαγωγÞ πÜρα πολý αργÜ.

 

 

-ΓιατρÝ μου, χÜνω εýκολα την υπομονÞ μου. 

-ΜιλÞστε μου για το πρüβλημÜ σας.

-ΜΟΛΙΣ ΣΟΥ ΤΟ'ΠΑ, ΡΕ ΗΛΙΘΙΕ!

 

-ΓιατρÝ μου, üλοι νομßζουν üτι εßμαι ψεýτης.

-Δεν το πιστεýω.

- ΚýριÝ μου, εßστε κιρρωτικüς.

- ΓιατρÝ μου, μπορþ να Ýχω και μια δεýτερη γνþμη; - Βεβαßως! Εßστε και Üσχημος.

 

- ΓιατρÝ μου, Ýχω πονüλαιμο.

- Σταθεßτε στο παρÜθυρο και κατεβÜστε το παντελüνι σας.

- Μα τι σχÝση Ýχει αυτü, γιατρÝ;

- ΚαμιÜ. Απλþς δεν χωνεýω τους γεßτονες.

 

-ΓιατρÝ μου, η καρδιÜ μου χτυπÜει ακανüνιστα.

-Μην ανησυχεßτε. Σε λßγο θα σταματÞσει.

- Μα, 150 Ευρþ για δουλειÜ λßγων λεπτþν; Οýτε εγþ που εßμαι γιατρüς δεν βγÜζω τüσα. -Υδραυλικüς: Το ξÝρω, κýριε. Κι εγþ γιατρüς Þμουν.

-Λοιπüν, η εγχεßρηση για να διορθþσουμε την κþφωσÞ σας, πÝτυχε!

-Τι πρÜγμα;;

 

-ΑδελφÞ, εßμαι στο κατþφλι του θανÜτου.

-Μη στενοχωριÝστε, ο γιατρüς θα σας βοηθÞσει να το περÜσετε.

 

-ΑδελφÞ, τι θα σας Ýκανε να μου δþσετε Ýνα φιλß;

-Το χλωροφüρμιο.

 

-Δυστυχþς οι εξετÜσεις σας Ýδειξαν üτι σας μÝνουν 24 þρες ζωÞ. Κι αυτü δεν εßναι το χειρüτερο...

-Μα τι λÝτε, γιατρÝ; Τι θα μποροýσε να εßναι χειρüτερο;

-Σας ψÜχνω απü χτες...

 

 

-ΓιατρÝ, Þμουνα χÜλια και προσπÜθησα να αυτοκτονÞσω με χßλιες ασπιρßνες.

-ΣοβαρÜ; Και τι Ýγινε;

-ΜετÜ τις δýο πρþτες, Ýνιωσα πολý καλýτερα!

 

- Οδοντßατρος: Κυρßα μου, τι κÜνετε;;; Εχετε πιÜσει τα αρχ***α μου!

- Ακριβþς! Και απü δω και πÝρα δεν θα πονÝσουμε ο Ýνας τον Üλλον, Ýτσι;;

 

-ΓιατρÝ, εßναι Ýνας αüρατος Üνδρας στο σαλüνι. Να περÜσει; -

-Οχι. Πες του üτι δεν μπορþ να τον δω τþρα.

 

-ΓιατρÝ, εßμαι διχασμÝνη προσωπικüτητα.

-ΑδελφÞ, φÝρτε μια καρÝκλα ακüμη..

 

-Εχετε δυσκολßα να πÜρετε μια απüφαση;

-Και ναι και üχι, γιατρÝ μου.

 

-ΓιατρÝ μου, κατÜπια το κλαρßνο μου.

-Εßστε τυχερüς που δεν εßστε πιανßστας.

 

-Μα, γιατß φωνÜζετε; Δεν Üγγιξα ακüμα το δüντι σας!

-Το ξÝρω, γιατρÝ, αλλÜ πατÜτε πÜνω στο πüδι μου!

 

-ΓιατρÝ, κÜθε πρωß που ξυπνÜω αισθÜνομαι τρομερü πονοκÝφαλο, ναυτßα και δεν με κρατÜνε τα πüδια μου. ΜετÜ απü Ýνα τÝταρτο üμως, üλα μου περνÜνε.. Τι να κÜνω;

-Να σηκþνεστε Ýνα τÝταρτο αργüτερα.

 

- ΓιατρÝ, Ýχω κßτρινα δüντια, τι να κÜνω; -Τι να σας πω... ΦΟΡΕΣΤΕ ΚΑΦΕ ΓΡΑΒΑΤΑ!

 

ΥΓ Ευχαριστþ τη φßλη Α. Χ. για τα ανεκδοτÜκια.

 

1 ó÷üëéá - Óôåßëå Ó÷üëéï
07 Éïõíßïõ 2007, 11:52
Financial Times


ΘυμÞθηκα και εγþ Ýνα παλιü ανεκδοτÜκι.

Η δασκÜλα της τÜξης του Τοτοý Ýκανε μÜθημα γραμματικÞς για τις συμπερασματικÝς προτÜσεις, με τη χρÞση φρÜσεων üπως "ως εκ τοýτου", "συνεπþς", "Üρα" κλπ. Εßπε λοιπüν στα παιδιÜ να της δþσουν απü Ýνα παρÜδειγμα.

Για πες μου ΚωστÜκη.

ΚωστÜκης: "Εμεßς üταν πÜμε διακοπÝς Þ θα πÜμε στην βßλλα μας με τις τρεις πισßνες στη Μýκονο, Þ με την 36 μÝτρων θαλαμηγü μας κρουαζιÝρα στη Μεσüγειο, στο Σαιν ΤροπÝ στο Μονακü και στη Μαγιüρκα και το χειμþνα στην Ελβετßα για Σκι. Συνεπþς, εßμαστε μια πολý πλοýσια οικογÝνεια"

Πολý ωραßα ΚωστÜκη. Εσý Αννοýλα;

Αννοýλα: " Εμεßς στην οικογÝνειÜ μας θα επισκεφτοýμε οπωσδÞποτε τρεις εκθÝσεις ΤÝχνης το μÞνα στην ΑθÞνα και απü μßα σε Παρßσι, Λονδßνο, Βερολßνο και Ν. Υüρκη, θα παρακολουθÞσουμε üλες τις παραστÜσεις ¼περας και ΜουσικÞς Δωματßου στο ΜÝγαρο ΜουσικÞς και στη ΛυρικÞ καθþς και κÜθε μÝρα επß τρεις þρες üλοι διαβÜζουμε Λογοτεχνßα και Ιδιαßτερα ΓερμανικÞ Ποßηση. ¢ρα, εßμαστε μια πολý μορφωμÝνη και υψηλοý πνευματικοý επιπÝδου οικογÝνεια"

Πολý ωραßα Αννοýλα. Για πες εσý ΤοτÝ.

Τοτüς: "Εκεß στο κατσικοχþρι του πατÝρα μου 20 χλμ χωματüδρομο πÜνω απü την Κüνιτσα της Ηπεßρου, ξαφνικÜ βλÝπω τη μπÜμπω τη θεια-Μαριγοýλα, να πηγαßνει σε κÜτι πουρνÜρια κρατþντας τη Financial Times. Ως εκ τοýτου, πÞγαινε για χÝσιμο".

7 ó÷üëéá - Óôåßëå Ó÷üëéï
05 Éïõíßïõ 2007, 19:10
êáé Ãêïïïïïë!


Μιας και εßναι εξεταστικÞ για πολλοýς απü εσÜς üπως Ýχω καταλÜβει, διαβÜστε αυτü, το οποßο επßσης Ýχει συμβεß αρκετÜ χρüνια πριν.

ΚÜποιος φοιτητÞς, τριτοετÞς αν δεν με απατÜ η μνÞμη μου, του Φυσικοý μισοαδιÜβαστος-μισοδιαβασμÝνος πÜει να δþσει μÜθημα, δεν Ýχει σημασßα ποιο, πÜντως üχι απü τα θεωροýμενα εýκολα, μÞπως και "κÜτσει" κÜνα θεματÜκι και τσιμπÞσει τη βÜση.

ΜοιρÜζονται οι κüλλες, παßρνει τα θÝματα, 5 υποχρεωτικÜ, διαβÜζει το πρþτο - κινÝζικα- (ρε μπας και Þρθα σε λÜθος μÜθημα...), διαβÜζει το δεýτερο -σανσκριτικÜ- (μα που τα βρÞκε τα θÝματα ο π$#%ς!) το τρßτο και το τÝταρτο -σουαχßλι με εβραúκÜ στοιχεßα ενþ το πÝμπτο ιερογλυφικÜ των ΑζτÝκων (ΜεγÜλε, την κÜτσαμε τη βÜρκα).

Σηκþνεται να φýγει λοιπüν (λευκÞ με σταφßδες) αλλÜ ο προφÝσορας τον ξανακαθßζει κÜτω, διüτι "δεν επιτρÝπεται η αποχþρηση  πριν απü το πÝρας μßας τουλÜχιστον þρας"! Εδþ σ' Ýχω τþρα. Πως θα σκοτþσει την þρα ο φιλαρÜκος; Δεν περνοýσε με τßποτα η ρημÜδα. Αρχßζει λοιπüν να γρÜφει περιγραφÞ ποδοσφαιρικοý αγþνα, ως το alter ego του θρυλικοý Μανþλη ΜαυρομÜτη (ΘυμÜστε την ατÜκα του "κερδßζει κüρνερ σε πολý καλÞ θÝση";)

"Κυρßες και κýριοι καλησπÝρα σας, βρισκüμαστε στο ΚαραúσκÜκη, στο μεγÜλο ντÝρμπυ Ολυμπιακοý - Παναθηναúκοý, οι κερκßδες εßναι κατÜμεστες. Οι ενδεκÜδες των δýο ομÜδων üπως Ýχουν παραταχθεß εßναι Νικοπολßδης, ΓεωργÜτος, ΑνατολÜκης...ΡιβÜλντο και ΟκκÜς ενþ για τους φιλοξενοýμενους Γκαλßνοβιτς, Μüρις, Γκοýμας...Νßνης, Σαλπιγγßδης " κλπ κλπ, περιγρÜφει τα γκολ, τα κüρνερ, τις φÜσεις, κßτρινες και στο τÝλος κλεßνει καληνυχτßζοντας. Μ' αυτÜ και μ' αυτÜ περνÜ η þρα δßναι την κüλλÜ και φεýγει.

ΜετÜ απü καμιÜ 10ριÜ μÝρες, περνþντας απü το διÜδρομο που βγαßνουν τα αποτελÝσματα κοιτÜει το μÜθημα αυτü και βλÝπει το üνομÜ του με Ýνα ολοκÜθαρο δεκÜρι δßπλα!!! Τρελαßνεται εντελþς ο τýπος -

(Δεν εßναι δυνατüν! Φαßνεται πως ο ΚαθηγητÞς εκτιμÜει πολý το χιοýμορ που και με επιβρÜβευσε. Α! πρÝπει να πÜω να τον ευχαριστÞσω οπωσδÞποτε!)

ΠρÜγματι, πηγαßνει αμÝσως στο γραφεßο του:

-κ. ΚαθηγητÜ, καλημÝρα σας. ¹ρθα να σας ευχαριστÞσω για το βαθμü, ξÝρετε εßμαι ο (του εßπε üνομα)

-Α μÜλιστα, εσý εßσαι λοιπüν ο χιουμορßστας, ε;

-Ναι, ναι, εγþ εßμαι!

-Λοιπüν κ. χιουμορßστα, για τρÜβα στη γραμματεßα να δεις τι ωραßο κουλουρÜκι σου Ýστειλα!

3 ó÷üëéá - Óôåßëå Ó÷üëéï
03 Éïõíßïõ 2007, 14:09
Íá óáò ãíùñßóù ôïí Åâáñßóô ÃêáëïõÜ:


 

Τþρα που τελεßωσαν οι ΠανελλÞνιες και οι νεαροß bloggers δεν Ýχουν πια το Üγχος των εξετÜσεων, εßπα να γρÜψω για Ýνα αγαπημÝνο μου θÝμα.

Δεν ξÝρω τι μπορεß να νομßζετε για τα μαθηματικÜ και τους μαθηματικοýς. Πιθανüτατα αυτüματα Ýρχονται στο μυαλü σας σχολικÝς μνÞμες με αντιπαθητικοýς και «ξεροýς» μαθηματικοýς, ακαταλαβßστικα σýμβολα και εξισþσεις, τρομερü Üγχος για τα διαγωνßσματα και γενικÜ μια εμφανÞς δυσφορßα. Και εγþ, üσο εßχα το Üγχος των εξετÜσεων κÜπως Ýτσι τα Ýβλεπα τα μαθηματικÜ, σαν Ýνα δυσÜρεστο αλλÜ απαραßτητο φÜρμακο που Ýπρεπε να το καταπιþ. Τα τελευταßα üμως χρüνια, κÜτι η ιστορßα των επιστημþν με την οποßα ερασιτεχνικÜ ασχολοýμαι κÜτι η λεγüμενη μαθηματικÞ λογοτεχνßα (βλ. π.χ. το πολý καλü βιβλßο του Απ. ΔοξιÜδη «Ο θεßος ΠÝτρος και η εικασßα του Γκüλντμπαχ») με Ýκαναν να τα δω με Üλλο μÜτι. ΑναμφισβÞτητα εßναι η γυμναστικÞ του μυαλοý, η κορýφωση της ικανüτητας της ανθρþπινης διÜνοιας, η γλþσσα της επιστÞμης.

Και οι μαθηματικοß; Οι Üνθρωποι που ασχολοýνται με αυτÜ; Πως εßναι; ΒÝβαια, δεν εννοþ τους καθηγητÝς των σχολεßων και των φροντιστηρßων που ως καλÜ μαγνητüφωνα επαναλαμβÜνουν τη θεωρßα και το ασκησιολüγιο για τις πανελλÞνιες  (δεν τους υποτιμþ, επß σειρÜ ετþν και εγþ το ßδιο Ýκανα) αλλÜ τους ανθρþπους που παρÞγαγαν τη γνþση αυτÞ, τα μεγÜλα πνεýματα που Ýχουν δþσει το üνομÜ τους σε θεωρÞματα, αξιþματα και μαθηματικοýς τýπους και μορφþματα. Πυθαγüρας, ΑρχιμÞδης, Gauss, Fibonacci, Newton, Lagrange, Decartes, Abel,  Euler, Fermat…τι τýποι Þταν üλοι αυτοß; ΜÞπως Þταν τßποτα «φυτÜ» Þ σεβÜσμιοι γÝροντες; ΚÜποιοι απü αυτοýς ναι, κÜποιοι üχι. Για κÜποιον λοιπüν απü τους «üχι» θα Þθελα να σας πω. ¸ναν απü τους μεγαλýτερους μαθηματικοýς üλων των εποχþν, τον Evarist Galois, προσÝχοντας να αποφýγω κουραστικÝς αναφορÝς σε μαθηματικÜ.

Τον ΓκαλουÜ, λοιπüν, εγþ τον παρομοιÜζω με τον ΤζÝιμς Ντην ο οποßος üπως οι περισσüτεροι γνωρßζετε σκοτþθηκε σε αυτοκινητιστικü δυστýχημα οδηγþντας την καινοýρια πüρσε του σε αυτοκινητüδρομο της Καλιφüρνια, το 1955 σε ηλικßα 23 μüλις ετþν. Πρüλαβε, üμως, να ζÞσει Ýντονα, να αμφισβητÞσει και να γυρßσει üλες κι üλες τρεις ταινßες (και να συμμετÜσχει και σε Üλλες τÝσσερις), εμβληματικÝς üμως στην ιστορßα του κινηματογρÜφου (επαναστÜτης χωρßς αιτßα, ανατολικÜ της ΕδÝμ, ο Γßγας). ΠÜμε λοιπüν.

Ο Εβαρßστ ΓκαλουÜ γεννÞθηκε στις 25 Οκτωβρßου 1811 στο Μπουρζ-λα-Ρεν, Ýνα χωριü κοντÜ στο Παρßσι. Ο πατÝρας του, ΝικολÜ-ΓκαμπριÝλ ΓκαλουÜ (Nicholas-Gabriel Galois), Þταν ιδιοκτÞτης φοιτητικÞς εστßας, υποστηρικτÞς του ΝαπολÝοντα και ηγÝτης του φιλελεýθερου κüμματος της πüλης. Το 1815, κατÜ τη διÜρκεια των Εκατü Ημερþν (πρþτη επιστροφÞ του ΝαπολÝοντα απü την εξορßα), εξελÝγη δÞμαρχος, αξßωμα στο οποßο παρÝμεινε και μετÜ την επÜνοδο του Λουδοβßκου ΙΗ'. Ωστüσο, οι βασιλüφρονες, που Þθελαν να πÜρουν ξανÜ τον πολιτικü Ýλεγχο, Ýβλεπαν με κακü μÜτι τις φιλελεýθερες ιδÝες και τον αντικληρικισμü του. Τα πρÜγματα εξελßχθηκαν ραγδαßως üταν, στις αρχÝς του 1829, διορßστηκε εφημÝριος της Μπουρζ-λα-Ρεν Ýνας νεαρüς ιερÝας ο οποßος συμμÜχησε με τον βασιλüφρονα αντιδÞμαρχο και εφÜρμοσαν Ýνα σχÝδιο που στüχος του Þταν να κλονßσει τη σταδιοδρομßα του ΓκαλουÜ, αποδεικνýοντας αμφßβολη την ηθικÞ του. Οι δýο Üνδρες τýπωσαν και μοßρασαν κεßμενα με Üσεμνο περιεχüμενο, που Ýφεραν την υπογραφÞ του δημÜρχου. Ο ΝικολÜ-ΓκαμπριÝλ, που εßχε μÜλλον ευÜλωτο χαρακτÞρα, δεν μπüρεσε ν' αντÝξει το σκÜνδαλο και, μüλο που οι συμπολßτες του εξακολουθοýσαν να του εκδηλþνουν την εκτßμηση και την υποστÞριξÞ τους, αποφÜσισε να μετακομßσει στο Παρßσι, üπου, στις 12 Ιουλßου, σε μια στιγμÞ που βρÝθηκε μüνος του στο σπßτι, αυτοκτüνησε.Η μητÝρα του Εβαρßστ, η ΑντελαÀντ-Μαρß ΝτεμÜντ (Adelaide-Marie Demante) Þταν μια πολý καλλιεργημÝνη και ευφυÞς γυναßκα. Ο πατÝρας της, παθιασμÝνος λατινιστÞς, καθηγητÞς της νομικÞς στη Σορβüνη, της εßχε δþσει θαυμÜσια κλασικÞ κατÜρτιση. ¸τσι, μÝχρι τα δþδεκα χρüνια του, ο Εβαρßστ δεν φοßτησε σε κανÝνα δημüσιο σχολεßο και, κÜτω απü τις μÜλλον υπερβολικÝς φροντßδες της μητÝρας του, απÝκτησε παιδεßα βασισμÝνη στα κλασσικÜ ελληνικÜ και λατινικÜ κεßμενα, στα φιλελεýθερα ιδεþδη που προωθοýσε η ΕπανÜσταση και σε Ýναν κÜποιο σκεπτικισμü απÝναντι στην επßσημη θρησκεßα. Οι βιογρÜφοι του παραβλÝπουν συνÞθως τον τραγικü, αποφασιστικü ρüλο που Ýπαιξε η μητÝρα του στη ζωÞ του Εβαρßστ. Εßναι αρκετÜ φανερü πως ο κλασικο-λογοτεχνικüς προσανατολισμüς της πρþιμης εκπαßδευσÞς του καθυστÝρησε την αποκÜλυψη του ταλÝντου του, που αναδýθηκε μüνο το 1826, üταν ο Εβαρßστ μπüρεσε να παρακολουθÞσει μαθηματικÜ, για πρþτη φορÜ στη ζωÞ του σε ηλικßα 16 ετþν, στο λýκειο Λουß-λε-Γκραν. ΠραγματικÜ, εδþ ο Εβαρßστ ανακÜλυψε τα δυο μοναδικÜ πÜθη της σýντομης ζωÞς του: την πολιτικÞ και τα μαθηματικÜ. Παραδüθηκε σ' αυτÜ με μια προσκüλληση υπερβολικÞ, ακüμα και για Ýνα δεκαεξÜχρονο παιδß, κι ο χαρακτÞρας του υπÝστη μια βαθιÜ αλλαγÞ που τον οδÞγησε σε σýγκρουση με το κυρßαρχο πολιτικü ρεýμα, με τους καθηγητÝς του και με την Ακαδημßα των Επιστημþν, τον πιο Ýγκυρο θεσμü της γαλλικÞς επιστÞμης. Τα δýο πρþτα χρüνια υπÞρξε υποδειγματικüς σπουδαστÞς, αλλÜ με την ανακÜλυψη των μαθηματικþν, στο τρßτο Ýτος, η σχολικÞ του διαγωγÞ Üλλαξε ριζικÜ: Üρχισε να παραμελεß τα Üλλα μαθÞματα, προξενþντας κλßμα εχθρüτητας με τους καθηγητÝς των ανθρωπιστικþν μαθημÜτων. Οι κρßσεις για το Üτομü του εßναι ομüφωνα αρνητικÝς: « Δουλεýει μüνο για τον φüβον της τιμωρßας [...] Τα γραπτÜ του αποδεικνýουν μüνο ιδιορρυθμßα και αμÝλεια [...] ΔιαγωγÞ χειρßστη, χαρακτÞρας ελÜχιστα ανοιχτüς, θα εßχε τα μÝσα για να διακριθεß, αλλÜ δεν επιδεικνýει κανÝναν ζÞλο για τα ανθρωπιστικÜ μαθÞματα, εßναι πÝραν του δÝοντος παρασυρμÝνος απü τη μανßα του για τα μαθηματικÜ [...] Η φιλοδοξßα, η συχνÜ επιτηδευμÝνη πρωτοτυπßα και η ιδιορρυθμßα του χαρακτÞρα του, τον απομακρýνουν απü τους συμμαθητÝς του». Μüνον οι καθηγητÝς μαθηματικþν Þταν απολýτως ικανοποιημÝνοι απü τις επιδüσεις του, και μÜλιστα επαναλÜμβαναν στους δýσπιστους συναδÝλφους τους üτι πρüκειται για Ýναν σπουδαστÞ εξαιρετικÞς ευφυÀας. Κι αυτÞ ακριβþς Þταν η αλÞθεια. Εκεßνη την εποχÞ, σε ηλικßα μüλις δεκαεπτÜ ετþν, ο ΓκαλουÜ εßχε Þδη αφομοιþσει ü,τι μποροýσε να μÜθει απü τα σχολικÜ βιβλßα και αναμετριüταν στα ßσα με τους μεγαλýτερους μαθηματικοýς της εποχÞς, ενþ οι καθηγητÝς του συζητοýσαν αν Ýπρεπε να τον προβιβÜσουν Þ üχι, εκεßνος δοýλευε πÜνω σ' Ýνα σημαντικü πρüβλημα που επß τρεις αιþνες περßπου απασχολοýσε τους πιο σπουδαßους μαθηματικοýς: να βρει Ýναν τýπο επßλυσης των εξισþσεων τρßτου βαθμοý. Ο μüνος καθηγητÞς που κατÜλαβε τα εξαιρετικÜ χαρßσματα του ΓκαλουÜ Þταν ο ΡισÜρ, ο οποßος, αν και παραπονιüταν üτι αυτüς ο παρÜξενος μαθητÞς ασχολεßται μüνο με προβλÞματα στο μÝτωπο της Ýρευνας των μαθηματικþν, τον παρουσßαζε στις κρßσεις του σαφþς ανþτερο των συμμαθητþν του. Ο ΡισÜρ φρüντισε να δημοσιευτεß τον ΜÜρτιο του 1829 το πρþτο Üρθρο του ΓκαλουÜ, Απüδειξη ενüς θεωρÞματος για τα συνεχÞ περιοδικÜ κλÜσματα, ενþ τον συμβοýλευε συνεχþς να εγγραφεß στην ΠολυτεχνικÞ ΣχολÞ (Ecole Polytechnique), την πιο Ýγκριτη επιστημονικÞ σχολÞ της Γαλλßας - μια σχολÞ πανεπιστημιακοý επιπÝδου, üπου üμως η ποιüτητα της διδασκαλßας των θετικþν μαθημÜτων Þταν σαφþς ανþτερη απ' ü,τι στα πανεπιστÞμια. Η εγγραφÞ γινüταν με εξετÜσεις και δεν Þταν δυνατüν να υποβÜλλει κανεßς αßτηση πÜνω απü δýο φορÝς. Ο ΓκαλουÜ Ýδωσε δýο φορÝς εξετÜσεις, και δýο φορÝς κüπηκε. Ωστüσο, γýρω απü τη δεýτερη αυτÞ απüρριψη κυκλοφüρησαν πολλÝς εικασßες, Ýτσι þστε στο τÝλος η ιστορßα πÝρασε σαν παραδειγματικüς θρýλος στην ιστορßα των μαθηματικþν, προς απüδειξη του πüσο επικßνδυνα εßναι για την επιστημονικÞ πρüοδο τα μÝτρια πνεýματα. Ο θρýλος γεννÞθηκε περßπου εßκοσι πÝντε χρüνια μετÜ τον θÜνατο του ΓκαλουÜ, üταν ο Ομπρß ΤερκιÝμ (Orby Terquem) - ο οποßος Ýξεδιδε Ýνα περιοδικü που απευθυνüταν στους σπουδαστÝς της ΠολυτεχνικÞς ΣχολÞς - σχολιÜζοντας την απüρριψη ενüς υποψηφßου, θýμισε την αντßστοιχη, πολý πιο κραυγαλÝα απüρριψη του ΓκαλουÜ, καταλÞγοντας: «¸νας υποψÞφιος ανþτερης ευφυÀας εßναι χαμÝνος αν βρει μπροστÜ του Ýναν εξεταστÞ μÝτριας ευφυÀας. Hic ego barbarus sum quia non intelligor illis. [Εßμαι βÜρβαρος γι' αυτοýς, επειδÞ δεν με καταλαβαßνουν]».¸να παραλειπüμενο απü την εξÝταση Ýιναι το εξÞς: ¼ταν παρουσιÜστηκε μπροστÜ τους ο Εβαρßστ, του ζÞτησαν να εκθÝσει τη θεωρßα των λογαρßθμων. Στην απÜντησÞ του δεν ακολοýθησε την παραδοσιακÞ γραμμÞ που εκθÝτουν τα σχολικÜ εγχειρßδια, και ο Ýνας εξεταστÞς, συγκεκριμÝνα ο ΜπινÝ, Üρχισε να του κÜνει μια σειρÜ επισημÜνσεων οι οποßες Þταν εσφαλμÝνες και εκτüς τüπου. Ακολοýθησε Ýντονη λογομαχßα και ο Εβαρßστ, αγανακτισμÝνος - κυρßως επειδÞ Þταν σßγουρος πως Ýχει δßκιο - Üρπαξε το σφουγγÜρι απü τον πßνακα και το πÝταξε στο κεφÜλι του ΜπινÝ, ουρλιÜζοντας: «Ορßστε η απÜντησÞ μου στην ερþτησÞ σας!». Η δεýτερη αποτυχßα στις εξετÜσεις, που συνÝπεσε με την αυτοκτονßα του πατÝρα του Εβαρßστ, εßχε ως συνÝπεια την αναγκαστικÞ - και ελÜχιστα ευχÜριστη - εγγραφÞ του στην Ecole Normale, μια σχολÞ που μετÜ απü δýο χρüνια σπουδþν Ýδινε στους αποφοßτους το δικαßωμα να διδÜξουν σε κολÝγια. Ωστüσο, και στην περßπτωση αυτÞ χρειÜστηκε να περÜσει εισαγωγικÝς εξετÜσεις και διπλωματικÝς εξετÜσεις για να αποκτÞσει κατüπιν τον τßτλο του διπλωματοýχου στη φιλολογßα και στις επιστÞμες. Ο ΓκαλουÜ πÝρασε εýκολα τις εισαγωγικÝς εξετÜσεις, αλλÜ κüπηκε στην πρþτη απüπειρα να πÜρει το δßπλωμÜ του, στις 9 Δεκεμβρßου 1829. Δοκßμασε ξανÜ μια εβδομÜδα αργüτερα, και τη φορÜ αυτÞ, η επιτροπÞ αποφÜσισε να κÜνει τα στραβÜ μÜτια προκειμÝνου να περÜσει ο ΓκαλουÜ την προφορικÞ εξÝταση στα μαθηματικÜ, μια εξÝταση για την οποßα εξÝφρασε κολακευτικÞ κρßση ο μαθηματικüς Σαρλ-ΑντουÜν-ΦρανσουÜ ΛερουÜ (Charles-Antoine-Francois Leroy), που Ýγραψε σε Ýνα πρακτικü: «Αυτüς ο σπουδαστÞς αφÞνει ενßοτε ορισμÝνες σκοτεινÝς πλευρÝς üταν εκθÝτει τις ιδÝες του, εßναι üμως ευφυÞς και αποκαλýπτει Ýνα αξιολογüτατο ερευνητικü πνεýμα. ΧÜρη σε αυτüν γνþρισα καινοýριες παρατηρÞσεις πÜνω στην εφαρμοσμÝνη ανÜλυση».Ο νεαρüς Εβαρßστ Üρχισε να συμμετÝχει ενεργÜ σε πολιτικοýς αγþνες. ¾στερα απü μερικοýς μÞνες αποβλÞθηκε για τις πολιτικÝς του ακρüτητες και συγκρüτησε μαζß με Üλλους Ýνθερμους νεαροýς δημοκρÜτες τη Societe des Amis du Peuple που συμμετεßχε και σε Ýνοπλες συγκροýσεις. Ο Εβαρßστ συνελÞφθη και φυλακßστηκε επανειλημμÝνως. ¼σον αφορÜ τη μαθηματικÞ του δρÜση, εßχε υποβÜλλει δýο φορÝς υπομνÞματα στην Ακαδημßα των Επιστημþν, τα οποßα την πρþτη φορÜ üλως παραδüξως χÜθηκαν.  Τη δεýτερη, το 1828, η Ακαδημßα εßχε προκηρýξει το ΜεγÜλο Βραβεßο των Μαθηματικþν, για üποιο Ýργο, χειρüγραφο Þ Ýντυπο παρουσßαζε την πιο σημαντικÞ εφαρμογÞ των μαθηματικþν θεωριþν στη γενικÞ φυσικÞ Þ την αστρονομßα, Þ που θα περιεßχε μια σημαντικÞ ανακÜλυψη στον τομÝα της ανÜλυσης. Ο ΓκαλουÜ εßχε Þδη Ýτοιμη μια απü τις σπουδαιüτερες ανακαλýψεις που Ýγιναν ποτÝ στον τομÝα της μαθηματικÞς ανÜλυσης, και üλα Ýδειχναν üτι, παρÜ τον σκληρü ανταγωνισμü, θα μποροýσε να κερδßσει το βραβεßο. Η επιτροπÞ συγκροτÞθηκε τον ΙανουÜριο του 1830, αλλÜ δεν μπüρεσε να εξετÜσει την εργασßα του ΓκαλουÜ (μια νÝα εκδοχÞ των θεωριþν που βρßσκονταν στα χÝρια του Κοσß), γιατß Ýνα απü τα μÝλη της επιτροπÞς, ο μÝγας Ζαν-Μπατßστ-ΖοζÝφ ΦουριÝ (Jean-Baptiste-Joseph Fourier), που Þταν και ισüβιος γραμματÝας της Ακαδημßας, εßχε πÜρει - κÜτι εντελþς ασυνÞθιστο! - το χειρüγραφο στο σπßτι του και, δυστυχþς, στις 16 ΜαÀου 1830 πÝθανε ξαφνικÜ, χωρßς να προλÜβει να το εξετÜσει. Ατυχþς, το υπüμνημα δεν βρÝθηκε ανÜμεσα στα χαρτιÜ που Üφησε ο ΦουριÝ, με αποτÝλεσμα να αποκλειστεß ο ΓκαλουÜ απü το βραβεßο. ΠαρÜ üμως τα χαμÝνα υπομνÞματα ο ΓκαλουÜ, δημοσßευσε το 1830 τρεις εργασßες του που θεμελιþνουν τη Θεωρßα Galois.

Το 1831 δημοκρατικοß της ομÜδας του ΓκαλουÜ συλλαμβÜνονται γιατß αρνÞθηκαν να καταθÝσουν τα üπλα αλλÜ στη δßκη αθωþνονται και πηγαßνουν να γιορτÜσουν σε κÜποιο εστιατüριο. Εκεß, μια επαναστατικÞ πρüποση του ΓκαλουÜ προκαλεß τη σýλληψÞ του. Αθωþνεται για να συλληφθεß ξανÜ μετÜ απü λßγο μαζß με τον φßλο και συναγωνιστÞ του ΕρνÝστ ΝτυσατελÝ καθþς οδηγοýσαν Ýνα πλÞθος 600 ατüμων την ΗμÝρα της Βαστßλλης στις 14 Ιουλßου 1831 σε διαδÞλωση. Ο ΓκαλουÜ Þταν ντυμÝνος την απαγορευμÝνη πλÝον στολÞ της ΕθνοφρουρÜς και οπλισμÝνος ως τα δüντια. ΚαταδικÜζεται σε φυλÜκιση μερικþν μηνþν αλλÜ στη φυλακÞ üπου οδηγεßται ξεσπÜει επιδημßα χολÝρας και οι κακÝς συγκυρßες διαδÝχονται η μßα την Üλλη. Οδηγεßται σε Ýνα σανατüριο και εκεß γνωρßζει τη Στεφανß ντυ ΜοτÝλ, που μÝνει εκεß, üντας κüρη παλιοý αξιωματικοý του ΝαπολÝοντα και φßλου του ιδιοκτÞτη. Την ερωτεýεται τρελÜ, εκεßνη üχι, τον απορρßπτει, εκεßνος επιμÝνει λßγο περισσüτερο και εκεßνη κÜπου τα λÝει üλα αυτÜ þστε τελικÜ εμφανßζονται δýο Üντρες, εκ των οποßων ο Ýνας, ο Ντ’ Εμπρανβßλ, ισχυρßζεται üτι Þταν ο αρραβωνιαστικüς της,  που τον καλοýν σε μονομαχßα. Ο θρýλος λÝει üτι την προηγοýμενη νýχτα της μονομαχßας ο Εβαρßστ ξενυχτÜ γρÜφοντας με ροÞ συνεχοýς σκÝψης 60 σελßδες με τη μαθηματικÞ θεωρßα του, τη διÜσημη πλÝον Θεωρßα ΟμÜδων. Το πρωß της 30Þς ΜαÀου 1832 οι μονομÜχοι αποφασßζουν να μην πυροβολÞσουν ταυτüχρονα αλλÜ ο καθÝνας με τη σειρÜ. Ο ΓκαλουÜ κÜνει τα πÜντα για να μην εßναι πρþτος και στη συνÝχεια, αντß να σταθεß με το πλÜι δßνοντας μικρüτερο στüχο, üπως εßχε δικαßωμα, κÜνει το αντßθετο και δÝχεται μια σφαßρα στην κοιλιÜ, απü τον Üριστο σκοπευτÞ Ντ’ Εμπρανβßλ. Στην ουσßα αυτοκτονεß. ΚÜποιος τον πηγαßνει στο νοσοκομεßο αλλÜ εßναι αργÜ. ¸πειτα απü λßγο πεθαßνει για Ýνα επιπüλαιο νεανικü πÜθος, για μια γυναßκα που ασχολÞθηκε μαζß του μüνο üσο χρειÜστηκε για να τον καταστρÝψει, μüλις στα 21 του χρüνια. Οι φßλοι του και συναγωνιστÝς μÜζεψαν τα üσα Ýγραψε την προηγοýμενη νýχτα και αυτÞ τη φορÜ οι σημειþσεις του Ýπεσαν σε καλÜ χÝρια, ευτυχþς για την ανθρωπüτητα και την επιστÞμη των μαθηματικþν.

Ο ΓκαλουÜ, Üλλαξε με τη θεωρßα ομÜδων τη μαθηματικÞ σκÝψη. ΜÝχρι τüτε, τα μαθηματικÜ προβλÞματα αντιμετωπßζονταν ως ξεχωριστÝς περιπτþσεις. Ο ΓκαλουÜ Ýκανε την υπÝρβαση þστε να εντÜξει τα προβλÞματα σε ομÜδες με δικÝς τους ιδιüτητες, πÞγε τα μαθηματικÜ απü το ειδικü στο γενικü, απü το δÝντρο στο δÜσος.
3 ó÷üëéá - Óôåßëå Ó÷üëéï
ÓõããñáöÝáò
analystis
Íßêïò
Ìåãáëï-ðïëõ ìåãáëï-åéóïäçìáôßáò
áðü ÐËÁÔÅÉÁ ÂÉÊÔÙÑÉÁÓ


Ðåñß Blog
blogs.musicheaven.gr/analystis

"ËÇÓÔÅÉÅÓ" ÊÁÉ "ÁÍÁËÕÓÅÉÓ"

Tags

âéïãñáößåò åðéóôÞìç ìïõóéêÞ ÷éïýìïñ ó÷Ýóåéò ÷éïýìïñ ðáéäß



Åðßóçìïé áíáãíþóôåò (8)
Ôá ðáñáêÜôù ìÝëç åíçìåñþíïíôáé êÜèå öïñÜ ðïõ áíáíåþíåôáé ôï blogÃßíå åðßóçìïò áíáãíþóôçò!

Ðñüóöáôá...
ÄçìïöéëÝóôåñá...
Áñ÷åßï...


ÖéëéêÜ Blogs

Links