Ιστορίες καθημερινής τρέλας
Δε φτάνει που σκοντάφτεις σε λένε και στραβούλιακα
03 Μαρτίου 2008, 07:52
Η Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας και οι Μικροί Εξερευνητές


Και για να ολοκληρώσω με τα προηγούμενα πόστ, δε γίνεται να μην το κάνω χωρίς να αναφερθώ στο χώρο ο οποίος είμαι τόσο σημαντικός γα μένα, όσο και το τυρί στα μακαρόνια, την Βιβλιοθήκη.

Σήμερα η πραγματικότητα και οι απαιτήσεις και προκλήσεις που αυτή φέρει για τον χώρο των βιβλιοθηκών είναι τεράστιες, αλλά επειδή αυτός ο τρόπος γραφής μου θυμίζει βαρετά συνέδρια να το πάω λίγο διαφορετικά. Εφόσον οι βιβλιοθήκες θέλουν να επιβιώσουν ως σύγχρονα χρήσιμα και χρηστικά μέσα εκπαίδευσης, διάδωσης πληροφορίας και γνώσης οφείλουν να υπερβούν τον συμβατικό χώρο ραφιών-βιβλιοστασίων-γραφείων αλλά και να υπερβούν ακόμη το παραδοσιακά βασικό τους υλικό το βιβλίο. 

Η ψηφιοποίηση και η αλληλόδραση χρήστη-βιβλιοθήκης που παρέχει απλόχερα το διαδίκτυο είναι μια πραγματικότητα πάνω στην οποία πρέπει να στηριχτεί και να πορευτεί η κάθε βιβλιοθήκη αν θέλει να συνεχίσει να επιτελεί το έργο της. Εντάξει δεν ανακαλύπτουμε και την Αμερική, αλλά η ουσιαστική μεταφορά μιας βιβλιοθήκης στο ψηφιοποιημένο  διαδίκτυο δεν είναι απλά φτιάχνω μια ιστιοσελίδα, πετάω και μια μηχανή αναζήτησης και καθάρισα, ποσώς, είναι κάτι σύνθετο, περίπλοκο και με πολλά προβλήματα-όπως ασφάλεια, πνευματικά δικαιώματα και πολλά άλλα.

Άλλωστε μεγάλη κουβέντα γίνεται και για το μέλλον του βιβλίου, κατά πόσον θα αντικατασταθεί από τα e-book, πλεονεκτήματα-μειονεκτήματα για συνέχιση της χρήσης του και της αντικατάστασης του και άλλα πολλά. Γνώμη μου είναι ότι το βιβλίο καθαυτό δεν πρόκειται να αντικατασταθεί, γιατί ακόμη και τώρα αποτελεί πολύ πιο «σκληρό» και διαχρονικό μέσο απ’ότι οποιαδήποτε ηλεκτρονική μορφή, άσε που πρέπει να περάσουν γενιές που θα μεγαλώσουν αποκλειστικά με αναγνώσεις σε ηλεκτρονική μορφή και που θα μπορούν να ξεφυλλίσουν 100αδες σελίδες μόνο μέσα από οθόνη, χωρίς να κουράζονται. Μέχρι τότε βλέπουμε. 

Ας δούμε όμως και την ιστορική πορεία των βιβλιοθηκών.

Στο συλλογικό ασυνείδητο, κατέχει μια μυθική θέση εφάμιλλη με αυτή της Ατλαντίδας η βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας. Για να δειχτεί η συμβολική της αξία ας ξεκινήσουμε το πράγμα πιο χαβαλετζίδικα, συγκεκριμένα στο τεύχος 114# του Κόμιξ, με τίτλο «Οι Φύλακες της Χαμένης Βιβλιοθήκης» έχουμε μια πολύ ωραία ιστορία ενός διαδόχου του Κάρλ Μπάρκς (ο μοναδικός ίσως άνθρωπος που μπορεί να τον φώναζες –πάπια-και να μην τσαντιζόταν μια και αυτός δημιούργησε την φαμέλια των Ντακ, με Θείο Σκρούτζ, Ντόναλντ, ανιψάκια κ.α) Ντον Ρόσα στην οποία τα ανιψάκια με την ιδιότητα των Μικρών Εξερευνητών και του παντογνώστη βιβλίου τους μαζί με τον Θείο Σκρούτζ διατρέχουν όλο τον πλανήτη πάνω στα ίχνη της Αρχαίας Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας, για να ανακαλύψουν τελικά ότι οι τελευταίοι φύλακες της Μεγάλης Βιβλιοθήκης είναι οι ίδιοι οι Μικροί Εξερευνητές και ότι το βιβλιαράκι τους είναι η συμπυκνωμένη έκδοση ολόκληρης της Βιβλιοθήκης με τις σύγχρονες ενημερώσεις βεβαίως-βεβαίως. 

Γουστόζικη ιστορία που αποτελεί μια ευφάνταστη απάντηση για εκείνο το φοβερό βιβλιαράκι μέσα στο οποίο υπήρχαν πληροφορίες για όλες τις αρχαίες και σύγχρονες γλώσσες, για όλα τα αστέρια του σύμπαντος και για πληροφορίες που κάλυπταν από το γήτεμα φιδιών μέχρι την καλλιέργεια μπανάνας (όλα αυτά είναι μέσα σε διάφορες ιστορίες). Γιατί ανέφερα όλο το παραπάνω; Πρώτα απ’όλα γιατί μου αρέσουν πολύ τα Κόμιξ και η οικογένεια των Ντακ και δεύτερο για να δείξω αυτό που πίστευαν οι αρχαίοι αλλά και πολλοί σήμερα για τη Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας, ότι δηλαδή περιείχε ΑΠΑΝΤΑ τα ΠΑΝΤΑ.

Ας πάμε τώρα σε πιο ιστορικά στοιχεία, οι Πτολεμαίοι (τελευταία των οποίων υπήρξε η Κλεοπάτρα), θέλησαν όχι απλά να ιδρύσουν μια ισχυρή και πλούσια πόλη, αλλά και μια μητρόπολη του πνεύματος και των Τεχνών γι’αυτό και από τον 4ο αιώνα π.Χ. αρχίζει ο πρώτος Πτολεμαίος ο Α΄ να θεμελιώνει ένα κτήριο που συνέχεια εξελισσόταν και έμεινε στην ιστορία ως η Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας (μέσα σ’αυτό υπήρχε και το περίφημο Μουσείο-Χώρος Μουσών).  

Πρέπει να καταλάβουμε ότι όλο αυτό το σύμπλεγμα, ήταν ένας σύνθετος πολιτιστικός οργανισμός που συμπεριλάμβανε πανεπιστήμιο, ερευνητικά εργαστήρια, αίθουσες διαλέξεων, θεατρικών παραστάσεων αλλά πάνω απ’όλα ήταν ένας χώρος που είχε βιβλία (τότε όταν λέμε βιβλία, μιλάμε για πάπυρους, περγαμηνές και τα σχετικά). Η φιλοδοξία της ήταν να περιέχει όλη την ανθρώπινη καταγεγραμμένη γνώση, την οποία δε θα θυμιάτιζε στα σκονισμένα ράφια, αλλά οι άνθρωποι της θα την ταξινομούσαν και θα την μελετούσαν διεξοδικά.

Αυτό που μας δείχνει η μελέτη βάσει ανασκαφών αλλά και πηγών ήταν ότι όντως η Βιβλιοθήκη αυτή σχεδόν πλησίασε τον στόχο της να έχει ΑΠΑΝΤΑ τα ΠΑΝΤΑ, σχεδόν και αν δεν τη κατέστρεφαν, έκαιγαν και έσφαζαν τους σοφούς ανθρώπους της, ίσως λέω ίσως και να τα κατάφερνε. Ο Ναπολέων είχε πει ότι «η πένα είναι πιο δυνατή από το σπαθί», μπορεί, σε βάθος χρόνου ίσως, αλλά άμεσα, βίαια και καταστροφικά ένα σπαθί μπορεί να καταστρέψει πολλές πέννες μαζί. 

Δεύτερη μυθική βιβλιοθήκη που αντάμα με τα αρχεία της έχει θρέψει την φαντασία είναι αυτή του Βατικανού. Εντάξει οι χώροι του Βατικανού από το 1890 έχουν ανοίξει για το ερευνητικό κοινό, αλλά ο αστικός μύθος θέλει τα ντοκουμέντα καλά κρυμμένα, εκεί άλλωστε βασίστηκε και το Illuminati του Dan Brown, πολύ καλύτερο αν θέλετε τη γνώμη μου από τον Κώδικα Ντα Βιντσι. Λέγεται ότι στη Βιβλιοθήκη-Αρχείο του Βατικανού βρίσκονται έγγραφα από τον Ναό του Σολομώντα, χειρόγραφα της εποχής του Χριστού, γενικά έγγραφα με φοβερές και τρομερές πληροφορίες, α να μην ξεχάσω και σημαντικό κομμάτι απ’ότι διασώθηκε από την Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας. Ωραία όλα αυτά αλλά ποιος να ξέρει τι γίνεται, πέρα από τον Πάπα, τους μπιστεμένους καρδινάλιους και τον Μάκη;

Η επόμενη βιβλιοθήκη που θα αναφερθώ βρίσκεται στη λογοτεχνική φαντασία του κύριου Ray Bradbury με το κορυφαίο έργο «Φαρενάιτ 451», λογοτεχνική ίσως για το φαντασία δεν ξέρω. 

Φαρενάιτ 451 είναι η θερμοκρασία κατά την οποία ένα βιβλίο πιάνει φωτιά και καίγεται, στο βιβλίο περιγράφεται μια εφιαλτική μελλοντική κοινωνία οργουελικού τύπου, όπου όλα τα βιβλία είναι απαγορευμένα και καίγονται από ένα ειδικευμένο τμήμα πυροσβεστών, ο κεντρικός ήρωας ο Μόνταγκ, εκπαιδευμένος πυροσβέστης, ξεκινάει τυχαία την ανάγνωση ενός βιβλίου και αρχίζει η μεταστροφή του.

Κυνηγημένος πλέον συναντά μια κοινότητα ανθρώπων όπου το κάθε μέλος της έχει γίνει βιβλίο και η ίδια η κοινότητα μια ζωντανή βιβλιοθήκη. 

…τώρα μπορείς να μας γνωρίσεις όλους, από εδώ ο Φρέντ Κλέμεντ, πρώην καθηγητης στην έδρα Τόμας Χάρντυ στο Καίμπριτζ, τότε που το Καίμπριτζ δεν είχε ακόμη γίνει Σχολή Ατομικής Μηχανικής…όσο για μένα έχω γράψει ένα βιβλίο με τίτλο «Τα δάχτυλα μέσα στα γάντια, η ορθή σχέση μεταξύ ατόμου και κοινωνίας» και να’μαι εδώ! Καλώς ήρθες Μόνταγκ…

…διαβάσαμε τα βιβλία κι ύστερα τα κάψαμε από φόβο μήπως και τα βρούν…είναι προτιμότερο να τα φυλάμε μέσα στα κεφάλια μας…είμαστε όλοι αποσπάσματα ή και μεγάλα κομμάτια Ιστορίας, Λογοτεχνίας και Διεθνούς Δικαίου, ο Μπάιρον, ο Τόμ Παίην, ο Μακιαβέλι, ο Χριστός, οι πάντες είναι εδώ και η ώρα είναι περασμένη και ο πόλεμος όπου να’ναι αρχίζει… 

…λίγοι παλαβοί με στίχους μέσα στα κεφάλια τους δεν μπορούν να βλάψουν κανένα-το ξέρουν και το ξέρουμε και εμείς…

…Καθώς βάδιζαν, ο Μόνταγκ τους λοξοκοίταξε έναν-έναν, «Μην κρίνεις ένα βιβλίο από το εξώφυλλο» είπε κάποιος» και γέλασαν όλοι σιγανά, βαδίζοντας ολοένα πλάι στην όχθη. 

Πιστεύω ότι το κάψιμο το βιβλίων είναι πια μια καθημερινή πρακτική, ακόμη και όταν δεν αφορά την καθαυτή υλική τους υπόσταση αλλά τις πολιτιστικές αξίες που εκφράζονται δια μέσω αυτών.

Πράγματι και απ ότι φαίνεται, σήμερα κυβερνάει το σπαθί και όχι η πέννα.
10 σχόλια - Στείλε Σχόλιο

c_tse (03.03.2008)
Ray Bradbury δεν τον ήξερα. Το βιβλίο του φαίνεται πολύ ανδιαφέρον.

Αυτό που λέει: διαβάσαμε τα βιβλία και ύστερα τα κάψαμε από φόβο μήπως τα βρουν...

Σκέφτομαι μήπως τελικά ο καθένας είναι κι ένα βιβλίο και ότι όλα αυτά τα βιβλία συνθέτουν την ανθρώπινη ιστορία.

Επομένως είτε κάψεις το βιβλίο είτε μαχαιρώσεις τον 'φορέα' του είναι ισοδύναμο.

Το σπαθί είναι πέννα κι αντίστροφα, μήπως;
Mesogeios (03.03.2008)
Επισκέφτηκα τη Νέα Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας τελευταία φορά το 2006, και μοιραία μια σύγκριση με την Εθνική Βιβλιοθήκη μας που μου ’ρθε στο μυαλό, έφερε μαζί της και ένα μελαγχολικό δάκρυ…
Πριν από αρκετά χρόνια χρειάστηκα για μια δουλειά μου, να αναζητήσω ένα βιβλίο, το The expression of the Emotions in Man and animals, του Κάρολου Δαρβίνου. Δεν υπήρχε ελληνική έκδοση και επειδή βιαζόμουν δεν το παρήγγειλα από το εξωτερικό και είπα να απευθυνθώ, τι πιο λογικό, στην Εθνική Βιβλιοθήκη… Ε, λοιπόν βρήκα ένα αντίτυπο από μια γαλλική έκδοση σε τρισάθλια κατάσταση. Ντράπηκα…

Όπως και να έχει, το σπαθί είναι μεγάλη αλλά προσωρινή δύναμη…
movflower (03.03.2008)
...
:)))))))))))))))))))))))))))

Το διαβάζω, το ξαναδιαβάζω... και σε χαίρομαι βρε Κωστή μου! Πραγματικά!
.........

Το τελευταίο βιβλίο που αναφέρεις, δεν το έχω διαβάσει όμως η μετατροπή του κάθε ανθρώπου σε φορέα γνώσεων δεν απέχει πολύ από την αρχαιότητα, όπου η γνώση μεταφέρετο σε αρκετά μεγάλο βαθμό προφορικά. Προφορικά, χωρίς να χάνεται κάποιο στοιχείο.
Μετά χρειαστήκαμε την πέννα.
Το σπαθί μπορεί να κερδίζει κάποιες μάχες όμως η πέννα είναι αυτή που θα τις καταγράψει και θα αποφασίσει πως να τις μεταφέρει στις επόμενες γενιές. θετικά ή αρνητικά;

........
Πάντως οι digital libraries είναι μια από τις μεγάλες αγάπες, ειδικά όταν υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση, κάτι που δύσκολα δίνουνε οι ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες γνωστών πανεπιστημίων της Αμερικής.
Το πρότζεκτ gutenberg ανεκτίμητος θησαυρός αν και περιέχει παλαιότερα βιβλία.
τραλαλά τραλαλό Κωστή μου!!!
:)))))))))))))))))))))))))))))))))
Blacksad (05.03.2008)
Χρήστο ο Μπράντμπερυ είναι πολύ καλός συγγραφέας, ολίγον τι φευγάτος αλλά πολύ καλός,

πολύ σωστά λές ...μήπως τελικά ο καθένας είναι κι ένα βιβλίο και ότι όλα αυτά τα βιβλία συνθέτουν την ανθρώπινη ιστορία.

Επομένως είτε κάψεις το βιβλίο είτε μαχαιρώσεις τον 'φορέα' του είναι ισοδύναμο... γιατί και εγώ το ίδιο ακριβώς πιστεύω, τώρα εγώ προτιμώ να σκέφτομαι την πέννα σαν πέννα και το σπαθί σαν σπαθί

Mesogeios,η Νέα Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας πέρα από εκπληκτικό κτήριο είναι ένα σύμβολο ειρήνης και γνώσης σε μια περιοχή που αυτές οι λέξεις έχουν μεγάλη βαρύτητα, παρόλο που άλλοι συμβολισμοί αυτή τη στιγμή μετράνε πολύ περισσότερο, καλό είναι να υπάρχει και η Βιβλιοθήκη μπας και κάποτε πάρει αυτή την προεξέχουσα θεση στη συνείδηση των ανθρώπως-μπας λέμε...

όσο για την Εθνική Βιβλιοθήκη άσε μεγάλη κουβέντα, στην οποία κάποτε θα αναφερθώ εκτενώς,

αυτό που λές για το σπαθί το πιστεύω βίαιο αλλά προσωρινό

Χάρις ευχαριστώ, για σπαθί και πέννα τα είπα παραπάνω,

σαφώς οι ψηφιοποίηση της γνώσης είναι απαραίτητη για κάθε φορέα ή οργανισμό που θέλει να κάνει τη δουλειά του και σέβεται τον εαυτό του,

το γκουτενμπργκ είναι έτσι όπως το λές, υπάρχουν βέβαια και άλλα εξίσου ενδιαφέροντα προγράμματα και μην ξεχνάμε και τη φιλοδοξία της Google για τη δημιουργία μιας τεράστιας ψηφιακής βιβλιοθήκης,

μ'αρέσει το τραλαλά τραλαλό ;)
mnk (15.03.2008)
Γράφεις : "Πράγματι και απ' ό,τι φαίνεται, σήμερα κυβερνάει το σπαθί και όχι η πέννα."

Απαντώ : "Μην κρίνεις ένα βιβλίο από το εξώφυλλο."

Οι άνθρωποι και τα βιβλία είναι φορείς ιδεών.
Οι φωτιές και τα όπλα αγγίζουν μόνο τον φορέα, όχι το μήνυμα.
Οι ιδέες είναι πιο σκληροτράχηλες κι απ' τους ιούς, μεταπηδούν σε άλλο φορέα, εξαπλώνονται κι επιβιώνουν.
Η δική μου συμπόνοια είναι για 'κείνους, που συνειδητά, αναλώνουν τη ζωή τους στο να είναι εφήμεροι ξενιστές ιδεών.
Σηκώνουν μεγάλο σταυρό, από καθαρή διάθεση προσφοράς στην ανθρωπότητα και τους σέβομαι απεριόριστα.
Blacksad (17.03.2008)
Υπάρχει βέβαια και το "μη κρίνεις ένα εξώφυλλο από το βιβλίο" δε λέω η ιδέα επιβιώνει, οι άνθρωποι όμως όχι
Blacksad (17.03.2008)
συνεχίζω, το σπαθί βλέπεις είναι άμεσο και όταν τείνεται εναντίον σου, σε επηρεάζει πιο πολύ από οπιαδήποτε ιδέα, εκτός από τους λίγους εκείνους που η ιστορία ειρωνικά ονομάζει ήρωες, επειδή είναι μεγάλη κουβέντα βάζω τελεία και όταν έχω όρεξη θα το επεκτείνω σε ποστακι
mnk (17.03.2008)
Νομίζω ότι λέμε το ίδιο πράμα, με διαφορετική συλλογιστική.
Θα περιμένω εναγωνίως.
mnk (17.03.2008)
ΥΓ. Περίεργο, εγώ νόμιζα ότι τιμητικά τους ονομάζει ήρωες.
Εγώ είμαι αιθεροβάμων ή εσύ κυνικός;
Blacksad (17.03.2008)
Τιμητικά βεβαίως βεβαίως αλλά σε πολλές περιπτώσεις υπάρχει μια μεγάλη ειρωνεία ειδικά στους "ήρωες κατα λάθος" στους γιαλαντζί ήρωες ή στους επαγγελματίες ήρωες, αλλά άσε να το αναλύσουμε κάποια άλλη φορά επι μακρόν

Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να έχετε συνδεθεί ως μέλος. Πατήστε εδώ για να συνδεθείτε ή εδώ για να εγγραφείτε.

Επιστροφή στο blog
Συγγραφέας
blacksad
Κώστας
από ΠΑΤΗΣΙΑ - ΑΓΙΑ BΑΡΒΑΡΑ


Περί Blog
blogs.musicheaven.gr/blacksad

Πλίνθοι και κέραμοι ατάκτως ερριμμένοι



Επίσημοι αναγνώστες (12)
Τα παρακάτω μέλη ενημερώνονται κάθε φορά που ανανεώνεται το blogΓίνε επίσημος αναγνώστης!

Πρόσφατα...
Δημοφιλέστερα...
Αρχείο...


Φιλικά Blogs

Links