Η Μαρία Φωκά, για τους νεότερους, ήταν η αγαπημένη γιαγιά των σίριαλ, αλλά για τους παλαιότερους, που διατηρούν μνήμες απο τα χρόνια του πολέμου, ήταν μια σεμνή αγωνίστρια του θεάτρου και της ζωής.
Η Φωκά στα μαύρα χρόνια της γερμανικής κατοχής πήρε μέρος στην Εθνική Αντίσταση και ως μέλος του ΚΚΕ συμμετείχε στους αγώνες.
Πάλεψε για τις ιδέες της και στα μεταπολεμικά χρόνια κάθισε στο εδώλιο και καταδικάστηκε ως κατάσκοπος κατά της Ελλάδας! Ηταν η εποχή του ψυχρού πολέμου και οι κομμουνιστές αντιμετωπίζονταν ως πράκτορες της Σοβιετικής Ένωσης.
Την περίοδο της παρανομίας του ΚΚΕ, ήρθε σε επαφή με αριστερούς στο Παρίσι, που της έδωσαν χρήματα, για να τα μεταφέρει στο κόμμα στην Αθήνα. Έλειπε, όμως, ο άνθρωπος, στον οποίο έπρεπε να παραδώσει τα χρήματα. Ετσι, η Φωκά του άφησε ένα σημείωμα.
Η αστυνομία έκανε έφοδο στο αρτοποιείο, όπου θα παραδίδονταν τα χρήματα, βρήκε το σημείωμα και ενοχοποίησε τη νεαρή ηθοποιό. Αυτό ήταν αρκετό, για να την κατηγορήσουν -όπως όλους τους κομμουνιστές- για αντεθνική δράση και κατασκοπεία.
Έτσι, το 1952, βρέθηκε συγκατηγορούμενη των Νίκου Μπελογιάννη, Αργυριάδη, Μπάτση, Καλούμενου, Έλλης Παππά-Ιωαννίδου και πολλών άλλων, στην περίφημη δίκη, που κατέληξε σε εκτελέσεις. Στα πρακτικά αναφέρεται με το όνομα Μαρία Καλλέργη, δηλαδή με το όνομα του τότε συζύγου της, Λυκούργου Καλλέργη, επίσης ηθοποιού.
Το Διαρκές Στρατοδικείο Αθηνών αποφάνθηκε ότι οι κατηγορούμενοι «εκηρύχθησαν ένοχοι». Ειδικότερα, καταδίκασε «διά ψήφων 3-2 την Καλλέργη Μαρία επί σκοπώ κατασκοπείας». Η ποινή αρχικά ήταν ισόβια κάθειρξη, αλλά αργότερα μειώθηκε σε 10 χρόνια κάθειρξη και επιβλήθηκε «αποστέρησις των πολιτικών δικαιωμάτων επί 10ετίαν».
Ο μάρτυρας που «έκαψε» τη Φωκά
Από τα πρακτικά της δίκης του «Διαρκούς Στρατοδικείου Αθηνών (Τμήμα Β), κατά τις συνεδριάσεις του Φεβρουαρίου και της 1ης Μαρτίου του 1952, εντοπίσαμε το κάτωθι απόσπασμα, από την κατάθεση του μάρτυρα κατηγορίας Κωνσταντίνου Παπαθανασίου:
«Μετά την λήξιν του συμμοριτισμού υπήρχον πληροφορίαι ότι ειργάζοντο παρανόμως δίκτυα πληροφοριοδοτών και κατασκόπων, κατωρθώθη δε να τεθώμεν επί τα ίχνη των. Το πρώτο εντοπίσθη ασύρματος εις Γλυφάδαν…».
Και συνεχίζει: «Η Καλλέργη ήλθεν από το Παρίσι εκ μέρους του Δημητρακαρέα διά να δη αν έφθασαν αι αποσταλείσαι 1.600 λίρες… Τα χρήματα αυτά προωρίζοντο διά τη χρηματοδότησιν του δικτύου».
Η καταδίκη απο το Στρατοδικείο ανάγκασε την ηθοποιό να αποχωριστεί το θέατρο για οκτώ περίπου χρόνια.
Επανήλθε στη σκηνή τη σεζόν 1958-59, σε περιοδεία του Λάμπρου Κωνσταντάρα.
Η Μ. Φωκά γεννήθηκε το 1916 στο Αργοστόλι και σπούδασε στη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης «Κάρολος Κουν». Πρωτοεμφανίστηκε το 1944 (περίοδος των Δεκεμβριανών), στον ρόλο της Ασημίνας στη «Στέλλα Βιολάντη» του Γρ. Ξενόπουλου, όπου γνωρίστηκε και με τον μετέπειτα σύζυγό της, Λυκούργο Καλλέργη, με τον οποίο απέκτησε μία κόρη.
Η αγαπημένη γιαγιά του θεάτρου και της τηλεόρασης, η στρατευμένη ηθοποιός, άφησε την τελευταία της πνοή μετά από εγχείρηση ανοιχτής καρδιάς στις 15 Ιουνίου 2001 στο νοσοκομείο St. Thomas του Λονδίνου, όπου ζούσε μαζί με την κόρη της Ισμήνη Καλλέργη.
Ο τάφος της είναι στο κοιμητήριο του Πόρτσμουθ στη Νότια Αγγλία.
(άρθρο : Μάρω Μπουρδάκου)
http://www.alexiptoto.com
Ένα ψεύτικο σύμπαν αναπτύσσεται στους πέντε ορόφους του παλιού ξενοδοχείου Άριστον, στη Θεσσαλονίκη, που μεταμορφώθηκε για να φιλοξενήσει την performance Fake Time. Το ξενοδοχείο όμως έχει έξι ορόφους…
Δυστυχώς ενημερώθηκα αργά και δεν πήγα στην πρεμιέρα, αλλά βρήκα αυτή την πολύ ενδιαφέρουσα και κατατοπιστική παρουσίαση που ειλικρινά αξίζει τον κόπο... έστω και σαν ενημέρωση.
Στις άμεσες προτεραιότητες η επίσκεψη που απλά και μόνο για να παρατηρήσει κανείς τον διάκοσμο των δωματίων αξίζει ... Από πληροφορίες φίλων που πήγαν όλο το consept είναι καταπληκτικό !!!
Φωτογραφίες: Γιώργος Παπαδόπουλος
Σάκης Ιωαννίδης
Ο Στάθης Παπουλίδης στην κορυφή του τραπεζιού, μας εισάγει στην ιστορία
Ένα τρελάδικο όπου οι γιατροί ταυτίζονται με τις φαντασιώσεις των ασθενών τους, ένα αστυνομικό τμήμα όπου η εξουσία διαστρεβλώνεται, ένα δάσος πριν από ένα (ψυχο)πορνείο και κάποιοι ξεπεσμένοι αριστοκράτες, σε βάζουν να δοκιμάσεις τα όρια σου. Ας τα δούμε όμως όλα με τη σειρά.
Στο δωμάτιο του ψυχιατρείου ,η Κέλλυ Χρηστίδου
Η μαρκίζα του Άριστον άναψε μετά από πολύ καιρό και εμείς ήμασταν πιστοί στο ραντεβού μας. «Θυμώνω όταν περιμένω σ’ ένα μπαρ για 40’ και ο μπάρμαν εξυπηρετεί πρώτα όλους του VIP και τα hot babes», έγραφε το ερωτηματολόγιο με τις 30 προτάσεις που κληθήκαμε να συμπληρώσουμε μαζί με άλλους περίεργους που ανταποκρίθηκαν στην πρεμιέρα του Fake Time. Είναι σπαστικό σκέφτηκα, αλλά δεν θα παίξουμε και ξύλο, οπότε κύκλωσα την τρίτη από τις πέντε επιλογές μου. Το «ψυχογράφημα» μας θα ήταν ο οδηγός μας για την παράσταση. Η «διάγνωση» της οικοδέσποινας με το ημίψηλο και το κόκκινο σακάκι έγραψε 5ος όροφος και ανεβήκαμε τις υποφωτισμένες σκάλες.
Η Γεωργία Παλιογιάννη “υποδέχεται” τους θεατές
Παραμερίζοντας τις μαύρες κουρτίνες βρεθήκαμε ξαφνικά σ’ έναν άλλο κόσμο. Κάτι απόΛαβύρινθο του Πάνα και την Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων. Βαθυκόκκινοι τοίχοι, πολυέλαιοι, λουδοβίκεια έπιπλα, χρυσοκέντητα μαξιλάρια, κηροπήγια και τραπεζαρίες που περνάνε μέσα από τους τοίχους των δωματίων, ασημένια σερβίτσια και ποτήρια του κρασιού, ένα βαλς στο γραμμόφωνο, συνθέτουν ένα ατμοσφαιρικό σκηνικό μιας κάποιας μπουρζουαζίας. «Για να σας έστειλαν εδώ θα διαγνωστήκατε με μεγαλομανία», αναφωνεί ηΓεωργία Παλιογιάννη μέσα στο βικτωριανής εποχής φόρεμα της. Ο μπάτλερ, Στάθης Παπουλίδης, μας καλωσορίζει στην οικογένεια των «ξεπεσμένων γαλαζοαίματων», απ’ όπου ξεκινάει μια ιστορία πόνου, δράματος, κάθαρσης και αναγέννησης, την οποία παρακολουθούν οι θεατές σε κάθε όροφο και αν θέλουν συμμετέχουν στην εξέλιξη της.
Η αίθουσα των ξεπεσμένων αριστοκρατών
Οι performers, ηθοποιοί και χορευτές, περιμένουν το ανυποψίαστο κοινό σαν φιγούρες βγαλμένες από τα ποιήματα του Πόε και τους βάζουν μέσα στην ιστορία, η οποία εξελίσσεται οριζόντια και κάθετα. Οι όροφοι του ξενοδοχείου λειτουργούν κάθετα σαν ένα timeline από τη ζωή μιας γυναίκας που έχει τον κεντρικό ρόλο – χωρίς να μαθαίνουμε ποτέ το όνομα της – ενώ η πλοκή εξελίσσεται ταυτόχρονα σε κάθε όροφο. Η πίεση από την ξεπεσμένη αριστοκρατική της οικογένεια, η κακοποίηση και ο βιασμός, ένα παιδί που δεν γεννήθηκε ποτέ, η «βιομηχανία της τρέλας» και η άσκηση της εξουσίας, ένα γαϊτανάκι από φανερούς και κρυμμένους συμβολισμούς και μηνύματα, απ’ όπου «οι θεατές μπορεί να βρουν προσωπικά τους βιώματα, να δουν κάπου τον εαυτό τους, αλλά το κυριότερο ν’ αφυπνιστούν και να απαντήσουν στο ερώτημα που τίθεται κάθε φορά, εάν κάνουν τη ζωή που θέλουν ή τη ζωή που τους επιβάλλουν», μας λέει η Λέλα Ράμογλου που σκηνοθετεί τη μιάμιση ώρα της παράστασης και είναι ο ιθύνων νους πίσω από το Fake Time.
Η Ανέτα Σαχτάρη στον “όροφο του δάσους”
Οι χορογραφίες της Σοφίας Μάντη μέσα στα υποβλητικά δωμάτια είναι ένας συνδυασμός μοντέρνου και κλασικού χορού, με μικρές, αλλά έντονες δόσεις από τον γιαπωνέζικο Butoh που έχει ως χαρακτηριστικό του τη χρήση μάσκας, την εναλλαγή κίνησης – ακινησίας και στοιχεία της φύσης. «Οι χορογραφίες είναι μινιμαλιστικές διότι τα δωμάτια είναι από μόνα τους δυνατά και φλύαρα, γεμάτα μηνύματα. Οι χορευτές δρουν μόνοι τους και σε αλληλεπίδραση με το κοινό. Ούτε η μουσική είναι τυχαία, θα ακούσετε από μπαρόκ και σύγχρονη μουσική μέχρι παραδοσιακό μοιρολόι», σημειώνει η κ. Μάντη που συν-σκηνοθετεί την παράσταση.
Ο Στάθης Παπουλίδης, ξεπεσμένος αριστοκράτης
Αν και στο Fake Time υπάρχει αρχή, μέση και τέλος στην παράσταση, ο θεατής καλείται να εξερευνήσει και μόνος του τα δωμάτια του ξενοδοχείου . Μπορείτε να μείνετε στο καθένα όσο θέλετε για να βγάλετε τα δικά σας συμπεράσματα και για λίγο θα γίνετε κομμάτι ενός αλλοπρόσαλλου, εκκεντρικού, μα τόσο ενδιαφέροντος κόσμου.
Και τότε θα ανεβείτε και στον 6ο όροφο. Στη χαμένη αθωότητα.
Η Ελίζα Μαρή, σα βγαλμένη κατ ευθείαν απο το American Horror Show
INFO : Ξενοδοχείο Άριστον Καραολή και Δημητρίου των Κυπρίων 5 (Διοικητηρίου), Κέντρο, Θεσσαλονίκη
Μέρες παραστάσεων: Σάββατο-Κυριακή-Δευτέρα
Τιμή εισιτηρίου: 16 ευρώ. Φοιτητικό και ανέργων 12 ευρώ
Προπώληση Εισιτηρίων: ARTE: Τσιμισκή 66 & ΚΕΦΤΕΔΕΣ: Βογατσικού 4
Ώρα προσέλευσης: 20:00 Ώρα Έναρξης: 20:30
Τηλέφωνα Κρατήσεων: 6972215861 & 6933068888
Η Queen V στα κρατητήρια
Μέσα από την κορνίζα, η Γεωργία Παλιογιάννη
Στον όροφο του πορνείου, ο Σπύρος Χριστάκης κάνει τη δουλειά του
Η Μαρίνα Πινιατώρου σε ένα κρεβάτι του πορνείου
http://popaganda.gr/fake-time-kalos-irthate-ston-parallilo-kosmo/
- Στείλε ΣχόλιοΕικόνες με ή χωρίς λέξεις.... ίσως για ένα παραλήπτη
blue jeans indigo denim άκου ανθρωπάκο Βίλχελμ Ράιχ γιαγιά γυναίκα female genital mutilation δάσκαλος χρυσαυγίτες εφημερίδα του 1880 ιστορία για ένα κάποιον φθοροποιός μηχανή Καβάφης προτομή Καβουρότρυπες Χαλκιδική ζωγραφισμένα βράχια γλυπτά βράχων Μαρσέλ Προύστ Νικολας Ασιμος Νικος Γκατσος Πειραματικό πολυτονικό Πολυτεχνείο 1973 πρώτη επέτειος φωτό ρόδο Ιεριχούς Ρούντυ βέλγικος ποιμενικός groenendael το γάλα Χοντρομπαλού Νικος Γκάτσος Δέσπω Διαμαντίδου Χρονης Μίσσιος σκοτώθηκες νωρίς χαμογέλα ρε χρονικό δικτατορίας ντοκυμανταίρ Π.Βούλγαρη