MusicHeaven blog Blogs
!!!
... !
Home

30 2006, 00:00



1: Θα χεις σμα. Μπορε να σου αρσει να το απεχθνεσαι, ωστσο θα εναι δικ σου για λη την περοδο της ζως σου.  

2: Θα πρεις μαθματα. Εσαι γραμμνος σε μια υποχρεωτικς και πλρους φοτησης σχολ που λγεται Ζω. Κθε μρα στη σχολ αυτ χεις την ευκαιρα να πρεις διφορα μαθματα. Τα μαθματα μπορε να σου αρσουν να τα θεωρες χρηστα και ηλθια.  

3: Δεν υπρχουν λθη, μνο μαθματα. Η προσωπικ ανπτυξη εναι μια διαδικασα του τπου "δοκιμ και λθος": Πειραματισμς. Τα πειρματα που αποτυγχνουν αποτελον μρος της διαδικασας πως και το περαμα που στο τλος "πετυχανει".  

4:Κθε μθημα επαναλαμβνεται μχρι να το μθεις. Κθε μθημα θα το συναντσεις σε διφορες μορφς μχρι να το μθεις. ταν το μθεις, μπορες να προχωρσεις στο επμενο.  

5: Τα μαθματα δεν σταματον ποτ. Δεν υπρχει περοδος της ζως που δεν περιλαμβνει μαθματα. Αφο εσαι ζωντανς, χεις να πρεις μαθματα.  

6: Το "εκε" δεν εναι καλτερο απ το "εδ". ταν το "εκε" σου γνει "εδ", απλς θα δημιουργηθε για σνα να λλο "εκε" που θα φανεται καλτερο απ το "εδ".  

7: Οι λλοι εναι απλο καθρφτες σου. Δεν μπορες να αγαπς να μισες κτι στους λλους αν δεν αντικατοπτρζει κτι που αγαπς μισες στον εαυτ σου.  

8: Το τι θα γνεις στη ζω σου εξαρτται απ σνα. χεις λα τα εργαλεα και τα μσα που χρειζεσαι. Το τι θα κνεις μαυτ εναι δικ σου υπθεση. Εσ αποφασζεις.  

9: Οι απαντσεις βρσκονται μσα σου. Οι απαντσεις στα ερωτματα της ζως βρσκονται μσα σου. Το μνο που χεις να κνεις εναι να παρατηρσεις, να ακοσεις προσεκτικ και να εμπιστευτες.  

10: Θα τα ξεχσεις λα αυτ.  

11: Θα τα θυμηθες οποτεδποτε θλεις

  

(Απ το βιβλο "Βλσαμο για την Ψυχ" των Jack Canfield και Mark Victor Hansen)


2 -


30 2006, 00:00
....


Σαν σμερα 30 Σεπτεμβρρου το 1968... γεννιται η Ιταλδα ηθοποις Μνικα Μπελοτσι

Ταινες στις οποες χει παξει...

  ΑΣΤΕΡΙΞ ΚΑΙ ΟΒΕΛΙΞ: ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΚΛΕΟΠΑΤΡΑ -  ΚΩΜΩΔΙΑ  Παραγωγ: 2001   ΜΗ ΑΝΑΣΤΡΕΨΙΜΟΣ - ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ  Παραγωγ: 2002   ΤΑ ΔΑΚΡΥΑ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ - ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ  Παραγωγ: 2003   ΑΠΙΣΤΙΕΣ - ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ  Παραγωγ: 2003   THE MATRIX REVOLUTIONS - ΕΠΙΣΤ. ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ  Παραγωγ: 2003   THE MATRIX RELOADED - ΕΠΙΣΤ. ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ  Παραγωγ: 2003   Ο ΑΝΤΡΑΣ ΠΟΥ ΜΙΣΟΥΣΑΝ ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ - ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ  Παραγωγ: 2004   ΚΑΤΑΣΚΟΠΟΙ - ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ  Παραγωγ: 2004   ΠΟΣΟ Μ' ΑΓΑΠΑΣ; - ΚΟΜΕΝΤΙ  Παραγωγ: 2005   

ΟΙ ΑΔΕΛΦΟΙ ΓΚΡΙΜ - ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ 

Παραγωγ: 2005 

1 -


30 2006, 00:00



Τι και αν το στρο του σβησε το 1955. Ο κσμος εξακολουθε μχρι σμερα να τον θυμται...


-


30 2006, 00:00
Porsche Spyder 550


Με το αγαπημνο του Porsche Spyder 550

-


30 2006, 00:00
James Dean


Ο επανασττης χωρς αιτα

-


30 2006, 00:00
...


Σαν σμερα 30 Σεπτεμβρου το 1955... σκοτνεται σε ηλικα 24 ετν ο Τζιμς Ντιν σε αυτοκινητικ δυστχημα. Ο νεαρς ηθοποις οδηγοσε μια ασημ Porsche Spyder 550 με 150χλμ την ρα, κινομενος απ το Λος Αντζελες προς το Σαλνας με σκοπ να συμμετσχει σε αγνες αυτοκιντου. Εχε μλις ολοκληρσει τα γυρσματα της 3ης ταινας του ''Ο Γγας'', κατ τη διρκεια των οποων οι παραγωγο του εχαν απαγορεσει τη συμμετοχ σε ττοιους αγνες. Μλις εχε επσης ολοκληρσει και να διαφημιστικ που κλεινε με τη φρση: ''ρεμα ταν οδηγες... Η ζω που μπορε να γλιτσεις σως εναι η δικ μου''.

 Υπρξε εδωλο και προσωποποηση της νεανικς επαναστατικτητας, ιδως πειτα απ την ερμηνεα του στην ταινα Επανασττης χωρς αιτα (Rebel without a cause). Γεννημνος στο Φρμουντ της Ιντινα το 1931, παρ τα προβλματα της παιδικς και οικογενειακς ζως, ο Τζημς Ντιν ξεχρισε για τις υποκριτικς του ικαντητες καθς και για την εξωτερικ του εμφνιση. Πρα απ τα πρτα χρνια στην υποκριτικ τχνη σε θατρα και τηλεοπτικ επεισδια, ο Τζημς Ντιν πρλαβε να πρωταγωνιστσει σε τρες ταινες που γιναν ιδιαιτρως δημοφιλες: Ανατολικ της Εδν (East of Eden, 1955), Επανασττης χωρς αιτα (Rebel without a cause, 1955) και Ο Γγας (The Giant, 1956) (κδοση μετ θνατον). Πριν απ τις τρες αυτς κινηματογραφικς παραγωγς, απ τις οποες γινε γνωστς, ο Τζημς Ντιν εχε πρει μρος σε λλες τρες κινηματογραφικς ταινες, σε παραστσεις του Μπρντγου καθς και σε τηλεοπτικ σριαλ της εποχς. χει επσης συνεργαστε με τον ελληνοαμερικαν σκηνοθτη Ελα Καζν και χει προταθε για βραβεο σκαρ πρτου ανδρικο ρλου. Η επιτυχα του Ντιν δεν κρτησε για πολ, καθς βρκε τραγικ θνατο μσα στο αυτοκνητ του, κοντ στο Χολμ της Καλιφρνια, στις 30 Σεπτεμβρου του 1955. Σμφωνα με πηγς της αστυνομας της Καλιφρνια που χουν δημοσιευτε, νας φοιτητς πανεπιστημου ταν ο υπεθυνος για το θανατηφρο τροχαο καθς μπκε στο αντθετο ρεμα και συγκροστηκε με το αυτοκνητο του γνωστο ηθοποιο. 

Ο Τζημς Ντιν πθανε σε ηλικα μλις 24 ετν, χοντας ελχιστη αλλ ιδιαιτρως σημαντικ παρουσα, στο χρο της υποκριτικς και του κινηματογρφου. Επιπλον, κατφερε να δημιουργσει να θρλο γρω απ το νομα του και να παραμνει μχρι και σμερα μια απ τις σπουδαιτερες και πιο ενιγματικς μορφς της αμερικανικς κουλτορας

ΤαινεςFixed Bayonets 1951 Sailor Beware 1952 Has Anybody seen my Gal? 1952 Trouble Along the way 1953 East of Eden 1955 Rebel without a Cause 1955

Giant 1956

 


2 -


29 2006, 00:00
O ?


«Ο Pι Λιχτενστιν εναι, ραγε, ο χειρτερος ζωγρφος του κσμου; », αναρωτιταν ο περιοδικ «Λιφ» το 1962.

Ο 39χρονος ττε ζωγρφος κανε την πρτη του ατομικ κθεση στην γκαλερ του Λε Kαστλι στη Nα Yρκη. Aσχετα με τη γνμη του περιοδικο του κριτικο των Nιου Γιορκ Tιμς που φρντισε ναν χρνο μετ να τον χαρακτηρσει «ναν απ τους χειρτερους Aμερικανος καλλιτχνες», ο Pι Λιχτενστιν χι μνο εδε λα τα ργα του να πουλιονται εν ριπ οφθαλμο, αλλ και τον εαυτ του να παρνει θση ανμεσα στους μεγλους της αμερικανικς τχνης, τον Στλα, τον Pουσενμπεργκ, τον Tζσπερ Tζονς, καλλιτχνες, που -τι σμπτωση- τους εχε λους λανσρει και καθιερσει ο διος δαιμνιος γκαλερστας. Ο Pι Λιχτενστιν δεν υπρχει πια. Πθανε απ πνευμονα το βρδυ της Δευτρας 29 Σεπτεμβρου 1997 πριν απ 9 ακριβς χρνια και  σε ηλικα 73 χρονν στο Ιατρικ Kντρο του Πανεπιστημου της Nας Yρκης που νοσηλευταν πολλς εβδομδες για γνωστους λγους. Οι πνακς του εναι πασγνωστοι σε λο τον κσμο, κτι σαν τη «Tζοκντα» του Λεονρντο Nτα Bντσι.  H καλτερα, κτι σαν τον Nτναλντ και τον Mκι Mους του Γουλτ Nτσνε. Πολλο, σως και να μην κατφεραν ποτ να ξεχωρσουν τα δικ του ργα απ εκενα του δισημου καρτουνστα. Διτι ο Pι Λιχτενστιν εχε τη μαγικ ιδιτητα να μετατρπει σε τχνη (και σε πολλ εκατομμρια δολρια) το σκτσο του Mκι Mους απ το περιτλιγμα μιας τσιχλφουσκας, να καρεδκι απ κμικς μια απρσωπη και αδιφορη διαφμηση απ τις σελδες του Xρυσο Οδηγο. Kπως τσι γινε νας απ τους πρωτοπρους του κινματος της ποπ αρτ

2 -


29 2006, 00:00
()


Σαν σμερα το 1935... γεννιται ο Αμερικανς μουσικς, Τζρι Λι Λιοις

νας ταλαντοχος αλλ "με ιδιατερη συμπεριφορ" μουσικς που το 1956 ηχογραφε να τραγοδι στην εταιρεα Sun του Μμφις. Σντομα το νομα Τζρι Λι Λιοις ακογεται σε λο τον κσμο. μως, η αποκλυψη τι η σζυγς του εναι η 13χρονη κρη του εξαδλφου του Μρα Γκιλ Μπρουν θα τον καταδικσει απ πολλος στον Καιδα της μουσικς βιομηχανας. Ο μυστικς γμος τους θα κρατηθε για καιρ μακρι απ τα φτα της δημοσιτητας. Ωσπου τον Μιο του 1958 θα βρεθε πρωτοσλιδο σε λες ανεξαιρτως τις λονδρζικες εφημερδες κτω απ βαργδουπους ττλους του τπου «Λιοις, δνε του!». Ο «Killer» θα διακψει θορυβημνος την περιοδεα του στη Βρετανα και θα επιστρψει πραυτα στις ΗΠΑ που και θα επιβεβαισει με δημσια δλωσ του τον «απαγορευμνο» γμο. Και για κακ του τχη θα δεχθε την... αμριστη συμπαρσταση των συναδλφων του. Αρκετ ενδεικτικ η περπτωση του Ρνι Χκινς που δλωσε: «Γνεται πολ μεγλος θρυβος επειδ ο Τζρι Λι παντρετηκε να 13χρονο κορτσι. Ολοι εμες οι μγκες απ τον Ντο ξρουμε τι το κορτσι εναι 12 χρνων».

  Πριν να χρονο και συγκεκριμνα 17 Ιουνου 2005 ο θρυλικς σταρ του αμερικνικου ροκ εντ ρολ χρισε και την κτη σζυγ του.  <<Ο Λιοις 69 χρνων πλον χρισε απ την επ 21 χρνια σζυγ του Κρι Λιν Μακρβερ με κοιν συνανεση στο Μισορι,>> γρψαν οι τοπικς εφημερδες.  Η Μακρβερ θα λβει αμσως σε μετρητ 250.000 δολρια και στη συνχεια ο Λιοις υποχρεοται να της καταβλλει 30.000 δολρια ετησως μχρι το 2010. Επσης ο δισημος τραγουδιστς θα πληρνει 20.000 δολρια στον 18χρονο γιο τους για τα επμενα τσσερα χρνια.  Ο Λιοις κατρθωσε να διατηρσει την κατοχ και την κυριτητα του αγροκτματος στο Νσμπιτ του Μισισιπ και σκοπεει να ζει μνιμα εκε.

 


-


29 2006, 00:00
VS


Μιας και σαν σμερα γεννθηκε ο Γ. Νταλρας στο μυαλ μου μεταξ λων των λλον ρθε και η γνωστ σε λους μας ‘’κντρα’’ με τον Τζμη Πανοση γι’αυτ

παραθτω και αυτ την φωτογραφα Ντοκουμντο (συγγνμη για την χαμηλ ανλυση) απ την δκη.

Υ.Γ. Τζιμκο εγ προσωπικ μαζ σου εμαι !!!


2 -


29 2006, 00:00
1949...


Το πρτο τραγοδι του Νταλρα η "Προσμον" ηχογραφθηκε το 1967. Ο μονς αυτς δσκος δεν γινε ποτ δημοφιλς. Ο Νταλρας χρειστηκε να κνει μεγλη προσπθεια να μπει στο στοντιο, καθς η ημρα που ξεκινοσε την καριρα του ως τραγουδιστς, ταν η 21η Απριλου, η ημρα που η στρατιωτικ χοντα κατλαβε την εξουσα, γεμζοντας το κντρο της Αθνας με τανκς. Μετ απ διφορες 'κτακτες' εμφανσεις σε δσκους λλων τραγουδιστν, το πρτο λμπουμ του Νταλρα κυκλοφρησε το 1969 απ την εταιρεα ΜΙΝΟΣ. Ο δσκος αυτς περιεχε πολλς συνθσεις του Σταρου Κουγιουμτζ, ο οποος τα πρτα χρνια αποδεχθηκε μια τερστια χερα βοηθεας για τη μουσικ επιτυχα του τραγουδιστ.

πως ο Νταλρας χει τονσει επανειλημμνως σε κατ καιρος συνεντεξεις, χρωστ μεγλο μρος της αρχικς του επιτυχας στον Σταρο Κουγιουμτζ. Η σχση του με το Σταρο Κουγιουμτζ υπρξε πολ φιλικ μχρι και τον ξαφνικ θνατο του συνθτη απ καρδιακ ανακοπ, το Μρτιο του 2005.  Η μεγαλτερη επιτυχα του δσκου "Που' ναι τα χρνια" ταν το ομνυμο τραγοδι το οποο τραγουδιται ακμα. Το 1970 κυκλοφρησε ο δσκος "Νατανε το 21", εξολοκλρου με τραγοδια του Σταρου Κουγιουμτζ. Η επιτυχα ταν ακμη μεγαλτερη, και δωσε κομμτια κλασσικ, πως το "Νܴτανε το 21", "Μ'εκοψαν, με χρισαν στα δυ" και "Κπου νυχτνει". Ο δσκος περιλμβανε και πολλς επανεκτελσεις, κτι σνηθες για τους νους τραγουδιστς της δεκαετας του '60.

Παρλα αυτ, λγες πρτες εκτελσεις εχαν γνει επιτυχα, με αποτλεσμα σμερα να θεωρονται απ τον περισστερο κσμο "τραγοδια του Νταλρα". 

Τελευταος δσκος της συνεργασας των δο καλλιτεχνν ταν οι " μνοι αγγλων σε ρυθμος ανθρπους ", ργο που παρουσιστηκε στο Μγαρο Μουσικς Αθηνν. 

Οι τελευταες του προσπθειες εστιζονται στη διασκευ ελληνικν λακν τραγουδιν σε εκτελσεις απ κλασσικς ορχστρες. Εναι κτι που το εχε συζητσει με τον σπουδαιτερο σως λληνα συνθτη Βασλη Τσιτσνη, τονζοντας μλιστα ο τελευταος, τι τα τραγοδια του θα μποροσαν να χουν μια λλη προκταση, και να προσεγγιστον με να διαφορετικ μουσικ παξιμο. Μεταξ λλων, αυτ κανε πρξη ο Νταλρας, συνεργαζμενος με τις μεγλες κλασικς ορχστρες. 

Διαθτει το ρεκρ πλησης δσκων στην ελληνικ αγορ (πνω απ 10.000.000 δσκοι), εν χει συνεργαστε με καλλιτχνες απ το διεθν χρο (Sting, Paco de Lucia, Al di Meola, Bruce Springsteen) καθς και με μεγλες ορχστρες κλασσικς μουσικς (Φιλαρμονικ Ορχστρα του BBC, Κρεμλνου, Ισραλ κ.α.), πως ακμα και με τους περισστερους λληνες συνθτες. 

Το Σεπτμβριο του 1983, πραγματοποησε δο συναυλες στο Ολυμπιακ Στδιο της Αθνας (Ο.Α.Κ.Α.), συγκεντρνοντας συνολικ 160.000 κσμου. "Η ελληνικ μουσικ εισρχεται στο χρο των μεγλων σταδων" σχολασε το περιοδικ των Rolling Stone, με αφορμ το ρεκρ του λληνα τραγουδιστ. 

Κατχει το ρεκρ της μεγαλτερης συναυλας ελληνικς μουσικς στο εξωτερικ, στη Να Υρκη, με περισστερους απ 35.000 θεατς. χει τραγουδσει στους μεγαλτερους συναυλιακος χρους παγκοσμως (Royal Albert Hall, Olympia, Madisson Square Garden, Wembley κ.α.) και θεωρεται νας απ τους κυριτερους εκπροσπους της ελληνικς μουσικς διεθνς.

"Ο,τι κνει ο Νταλρας σμερα, το κνει η υπλοιπη Ελλδα μετ απ δκα χρνια", σχολασε η Υπουργς Πολιτισμο Μελνα Μερκορη. 

χει τιμηθε με το βραβεο Κννεντυ (1994).


-


28 2006, 00:00
:


Ο κσμος του κινηματογρφου θρηνε απ τις 28 Σεπτεμβρου 2003, την απλεια του Ελα Καζν , που υπρξε μια απ τις σημαντικτερες αλλ και πιο αμφιλεγμενες προσωπικτητες του Αμερικανικο κινηματογρφου. Αν και κανες δεν μπορε αν αμφισβητσει το εξαιρετικ του σκηνοθετικ ταλντο καθς και τα αριστουργματα μας που χρισε στην μεγλη οθνη, η συμμτοχ του σε πολιτικς διεργασες κατ την περοδο του Μακαρθισμο στην Αμερικ, χει στιγματσει για πντα τον νθρωπο Ελα Καζν.Η ιστορα του Ελα Καζν ξεκιν στις 7 Σεπτεμβρου του 1909, στην Κωνσταντινοπολη, γεντειρα πλη του μεγλου σκηνοθτη. Γνος Ελλνων, το πραγματικ του νομα ταν Ηλας Καζαντζγλου. Στην ηλικα των 4 βρσκεται στην Να Υρκη καθς η οικογνεια του μετανστευσε αναζητντας μια καλτερη ζω στην Αμερικ. Στην χρα που η βδομη τχνη ρχιζε να ξεδιπλνεται με αλματδεις ρυθμος , ο Ελα Καζν, αποφοτησε απ το κολγιο Williams και λαβε θεατρικς σπουδς στο Yale. Σε νεαρ ηλικα εχε συναναστροφς με αριστερζοντες κκλους του θετρου συμμετχοντας στο φημισμνο “Group Theatre” εν υπρξε και ο διος μλος του κομμουνιστικο κμματος απ το 1934 ως και το 1936, απ το οποο αποχρησε, πως ο διος εχε πει, «αηδιασμνος». Διατρησε μως επαφς απ το Σταλινικ κνημα μχρι και το 1952, χρονολογα κατ την οποα κατθεσε στην Επιτροπ κατ Αντιαμερικανικν Δραστηριοττων (HUAC), κατονομζοντας λλους καλλιτχνες ως κομμουνιστς.χοντας δουλψει ως ηθοποις στο θατρο κατ την δεκαετα του 1930, ξεκνησε την σκηνοθετικ του καριρα το 1935, και κατφερε να γνει νας απ τους πιο αναγνωρισμνους θεατρικος σκηνοθτες στο Μπρντγουε κατ την επμενη δεκαετα. Η φμη του μλιστα φτασε μχρι το Χλιγουντ και το 1945 του δθηκε η ευκαιρα να σκηνοθετσει την ταινα “A Tree Grows in Brooklyn”, κνοντας να εντυπωσιακ ντεμποτο στο χρο του κινηματογρφου. Ακολοθησαν οι ταινες “Gentleman's Agreement”, “Sea of Grass” και “Boomerang” με την πρτη να κατακτ 8 υποψηφιτητες για σκαρ και τελικ να κερδζει 3 βραβεα μεταξ των οποων και αυτ της καλτερης Σκηνοθεσας.Την δια χρονι ο Ελα Καζν ιδρει μαζ με τον Στνμπεργκ την φημισμνη σχολ υποκριτικς Actor’s Studio, η οποα ανδειξε κορυφαα ονματα του Αμερικανικο κινηματογρφου μσα στα οποα και αυτ του Μρλον Μπρντο. Το 1949 ο δη καταξιωμνος Ελια Καζν σκηνοθετε λλη μια επιτυχα που προτθηκε για 3 σκαρ το “Pinky”. Την επμενη χρονι ακολοθησε το “Panic in The Streets” προετοιμζοντας το δαφος για την επμενη μεγλη επιτυχα του που δεν ταν λλη απ το “A Streetcar Named Desire”(Λεωφορεο ο Πθος), μια ταινα που προτθηκε συνολικ για 12 σκαρ (κερδζοντας τελικ 4) και ανδειξε τον Μρλον Μπρντο σε σταρ της εποχς. Στην συνχεια ο Καζν θα συνεργαστε ξαν με το ιερ τρας του Χλιγουντ, στην ταινα “Viva Zapata”.Και εν βρισκμαστε στο 1952, εποχ κατ την οποα ο Μακαρθισμς βρσκεται σε ξαρση, ο Ελα Καζν καλεται να καταθσει στην Επιτροπ κατ Αντιαμερικανικν Δραστηριοττων, στην οποα του ζητθηκε να κατονομσει καλλιτχνες οι οποοι ταν μλη του κομμουνιστικο κμματος. Εν αρχικ δεν υπκυψε στις πισεις πολ σντομα λλαξε την κατθεση του και κατονμασε αρκετος απ τους παλαιτερους συνεργτες του με αποτλεσμα να καταστρψει τις καριρες τους οριστικ. Μετ απ αυτ του την ενργεια ο Καζν δχθηκε δριμεα κριτικ απ καλλιτεχνικς προσωπικτητες της εποχς. Ο φημισμνος συγγραφας και στενς του φλος Αρθουρ Μλερ μλησε ανοιχτ εναντον του αλλ ο Μρλον Μπρντο καταφρθηκε κατ του Καζν λγοντας μλιστα τι δεν θα συνεργαστε ξαν στο μλλον μαζ του (κτι το οποο μως κανε στην ταινα “On the Waterfront”, λγω της φιλας που εχαν κποτε). Ο διος ο Καζν δλωσε τι αναγκστηκε δσει ονματα στην επιτροπ καθς ο ττε πρεδρος της 20th Century Fox (Σπρος Σκορας) τον απελησε λγοντς του τι αν δεν συνεργζονταν με την επιτροπ δεν θα ξαναδολευε στο Χλιγουντ.Παρ τις θυελλδεις συνπειες της πολιτικς αυτς πρξης του Καζν, προσπθησε με την επμενη ταινα του να στρψει τα βλμματα του κσμου στην να του σκηνοθετικ αππειρα το “On the Waterfront”(Το Λιμνι της Αγωνας) που με πρωταγωνιστ και πλι τον Μρλον Μπρντο κατφερε να παρουσισει σως την κορυφαα του σκηνοθετικ αππειρα. Η ταινα τυχε μεγλης εμπορικς και καλλιτεχνικς αναγνρισης, προτθηκε για 12 σκαρ κερδζοντας 5 μεταξ των οποων και το δετερο του Ελα Καζν για την καλτερη Σκηνοθεσα. Στην ταινα υπφωσκε να αμυδρ πολιτικ μνυμα σως μια προσπθεια απ τον Ελα Καζν να δικαιολογηθε για την πολιτικ του στση. Η επμενη ταινα του Καζν ταν το “East of Eden”(Ανατολικ της Εδμ), στην οποα και πρωταγωνστησε ο νος θρλος της εποχς Τζιμς Ντιν. Ο τρπος που ο Καζν κατεθυνε την ερμηνεα του πρωταγωνιστ του (κτι που εχε κνει δη σε παλαιτερες ταινες του με τον Μρλον Μπρντο αλλ μελλε να το κνει και στο μλλον με τον Μοντγκμερι Κλιφτ) θα μενε στην ιστορα ως το σμα κατατεθν για τον μεγλο σκηνοθτη. Το 1956 σκηνοθετε το “Baby Doll” εν το 1960 συνεργζεται με να ακμη ιερ τρας του κινηματογρφου τον Μοντγκμερι Κλιφτ, στην ταινα “Wild River”. Το 1961 αναδεικνει για μα ακμη φορ να στρ τον Γουρεν Μπτι στην ταινα “Splendor in the Grass” που με συμπρωταγωνστρια την Νταλι Γουντ, εξασφλισαν για μια ακμη φορ την επιτυχα σε μια ταινα του Ελα Καζν. Το 1963 μελλε να εναι και η χρονι που ο Καζν θα σκηνοθετοσε την τελευταα του ταινα πριν αποσυρθε οριστικ απ τον χρο του θεματος (κτοτε συμμετεχε μνο ως ηθοποις σε ελχιστους ρλους). Το κκνειο σμα του δεν ταν λλο απ το περφημο “America, America”, μια ταινα βασισμνη στην ζω του λληνα θεου του και αναφρονταν στο κυνγι του Αμερικανικο Ονερου.Απ ττε το μνο αξιοσημεωτο γεγονς πριν το θνατο του Ελα Καζν ταν η βρβευσ του σε ηλικα 89 ετν απ την Αμερικνικ Ακαδημα Κινηματογρφου το 1998 με το ειδικ βραβεο για το ργο που εχε προσφρει στον κινηματογρφο. Αλλ για μια ακμη φορ το Χλιγουντ διχστηκε σε αυτος που θλησαν να βραβεσουν το σκηνοθετικ του ργο και σε αυτος που δεν μπρεσαν να συγχωρσουν την πολιτικ του ενργεια απναντι στους συνεργτες του. Ο διος παρλαβε το βραβεο και χωρς να πει πολλ λγια αποχρησε.

Ο Ελα Καζν πθανε στις 28 Σεπτεμβρου 2003 σε ηλικα 94 ετν, στο σπτι του στο Μανχταν της Νας Υρκης.

Κεμενο : Θεδωρος Σκλαβεντης


2 -


28 2006, 00:00



1989: Sis (Ηθ)
1988: Harold Clurman: A Life of Theatre (Ντοκυμαντρ)
1986: 50 Years of Action! (Ντοκυμαντρ)
1982: Elia Kazan, Outsider (Ντοκυμαντρ)
1976: The Last Tycoon (Σκ)
1972: The Visitors (Σκ)
1969: The Arrangement (Σκ)
1963: America, America (Σκ)
1961: Splendor in the Grass (Σκ)
1960: Wild River (Σκ)
1957: A Face in the Crowd (Σκ)
1956: Baby Doll (Σκ)
1955: East of Eden (Σκ)
1954: On the Waterfront (Σκ)
1953: Man on a Tightrope (Σκ)
1952: Viva Zapata! (Σκ)
1951: A Streetcar Named Desire (Σκ)
1950: Panic in the Streets (Σκ)
1949: Pinky (Σκ)
1947: Gentleman's Agreement (Σκ)
1947: The Sea of Grass (Σκ)
1947: Boomerang! (Σκ)
1945: A Tree Grows in Brooklyn (Σκ)
1941: Blues in the Night (Ηθ)
1940: City for Conquest

-


28 2006, 00:00
Miles Davis


"Κλειδ" στην εξλιξη της τζαζ, ladies' man, πρωταθλητς "μεσαων βαρν" της τρομπτας, ζωγρφος, βιρτουζος του παρδοξου, αγγελικς διβολος, …just Miles!

   

Σαν σμερα 28/09 το 1991... πεθανει ο μεγλος μουσικς της τζαζ, Μιλς Ντιβις, σε ηλικα 65 ετν

 

Ο πιο «μοναχικς» χος στην ιστορα της τζαζ ανκε στον γιο ενς οδοντατρου απ το Ιλινς που σποδασε στο περφημο μουσικ κολγιο Τζολιαρντ και παιξε το 1945, σε ηλικα 18 ετν, στο κουινττο του Τσρλι Πρκερ. Παρλαβε το σημαντικτερο αντικεμενο της ζως του ως δρο γενεθλων, απ τα χρια του τζαζφιλου πατρα του, ταν κλεισε τα δεκατρα. Ο δσκαλς του τον πεισε να παζει χωρς βιμπρτο υποστηρζοντας την ποψη τι «τσι κι αλλις κποτε θα γερνοσε και ττε θα ρχιζε να τρμει πραγματικ».  Η οικογνεια μετακμισε στο Σεν Λοις, τον τπο που οι τρομπτες εχαν ανκαθεν γλυκ και συγκρατημνο τνο. Γνσιος απγονος αυτς της παρδοσης, ο χος του Μλς Ντιβις ωρμασε κατακτντας να χαρακτηριστικ συνδυασμ διστακτικτητας, μελαγχολας και εγκατλειψης. Το μεσα αναγνωρσιμο στυλ του γγαντα της τζαζ εχε διαμορφωθε. ταν ο Μλς βαζε στην τρομπτα τη σουρντνα, ταν σαν να ανπνεε μσα στο μικρφωνο. ρχιζε να σολρει σε ανποπτο χρνο και τελεωνε με τον διο απρβλεπτο, μυστηριδη τρπο. Οι αυτοσχεδιασμο του ταν κτι σαν υπρτατο σχλιο για την φση του μηδενς. Ο Ζαν Πωλ Σαρτρ, καθλου τυχαα, ταν νας απ τους πρτους που το αντιλφθηκαν, κατ τη διρκεια των πρτων εμφανσεων του Μλς στο Παρσι.  νας απ τους μεγαλτερους τρομπετστες λων των εποχν και, κυριτερα, νας ολοκληρωμνος μουσικς με απλυτα προσωπικ φος. Ο περφημος Μλς. Η καλλιτεχνικ διαδρομ του ταν συννυμη της διαρκος εξερενησης νων δρμων και μιας σχεδν εμμονικς πστης και προσλωσης στη δημιουργικ αλλαγ. Τα σχματα που δημιοργησε, τα μουσικ στιλ που καθιρωσε και οι αλλαγς που φερε στη τζαζ και γενικτερα στη σγχρονη μουσικ μειναν στην ιστορα. ταν πολυσυλλεκτικς και ιδιατερα εκλεκτικς καλλιτχνης που δχτηκε επιρρος απ λα τα εδη μουσικς. Κλασικ ροκ, δεν εχε καμα σημασα. παιρνε τα στοιχεα που τον ενδιφεραν και στην συνχεια «μπλιαζε» με αυτ τη μουσικ του.  Μπορομε να διακρνουμε τις παρακτω χαρακτηριστικς περιδους σε αυτ την ιδιατερα μακρχρονη και ιστορικς σημασας καριρα που, εν πολλος, καθρισε το κυραρχο στιλιστικ ρεμα της τζαζ δεκαετα προς δεκαετα, για σχεδν ολκληρο το μισ του 20ο αινα.  Η συμμετοχ του (απ το 1945 ως το 1948) στο «ιερ» σχμα του μπμποπ, το κουινττο του Τσρλι Πρκερ, που αντικατστησε τον Ντζι Γκιλσπι προσφερε την δυναττητα ενς αληθινο σο και συμβολικο βαπτσματος στους επαναστατικος, για την εποχ, χους που συνιστοσαν το επμενο βμα μετ την παντοδυναμα του σουνγκ.  H επσημη «γννηση της κουλ τζαζ» συνπεσε με τον ομνυμο δσκο που ηχογρφησε ο Ντβις το 1948- 50. «Ο χος της ορχστρας μοιαζε κατ’ αρχν με συνειδητ μεωση της μουσικς δραστηριτητας, με κτι που παρπεμπε στην ακινησα. λα γινντουσαν εξαιρετικ αργ. Ο χος κρεμταν στον αρα σαν σννεφο», λεγε ο σαξοφωνστας Λι Κνιτζ. Στην πραγματικτητα, το «σννεφο» διαπερνοσε συχν-πυκν το ηλιακ φως των σντομων αυτοσχεδιασμν της ηχογρφησης. Ββαια, ο σαξοφωνστας Λστερ Γιανγκ, ο Σεζν της τζαζ, παιζε με ττοια διθεση δη απ το 1936 εν ο τρομπετστας Μπιξ Μπαντερμπκε, της σχολς του Σικγου, ταν ο πρτος μεγλος κουλ σολστας. Στο πρσωπο του τελευταου, πσω στην δεκαετα του 1920, η τζαζ εχε συναντσει τον γερμανικ ρομαντισμ σε μια εποχ που οι ακροατς μοιαζαν με ενσαρκσεις των, διψασμνων για ζω, ηρων του Σκοτ Φιτζραλντ. Η κουλ, με το ρεμο, σχεδν ονειρικ στυλ χαλαρο σουνγκ και τις επιρρος της συμφωνικς μουσικς, ταν η λογικ στιλιστικ εξλιξη μετ το μπμποπ και γνρισε μεγλη επιτυχα στην «σιωπηλ γενι» των νων κατ το πρτο μισ της δεκαετας του 1950. Η κουλ περοδος του Μλς διρκεσε ως το 1957.  Ακολοθησαν οι ιστορικο δσκοι με τον συνθτη και ενορχηστρωτ Γκιλ βανς, «Miles Ahead», «Porgy and Bess» και «Sketches of Spain». Η συνντησ τους ταν αναμφβολα μια απ τις σημαντικτερες στιγμς στην ιστορα της τζαζ. Ο βανς αφαρεσε τα σαξφωνα απ την ορχστρα που φτιαξε, τοποθετντας στη θση τους ναν παρδοξο συνδυασμ γαλλικν κρνων, τομπας, λτο σαξοφνου, κλαριντου, μπσου κλαριντου και φλουτου. Με το «Sketches of Spain», η αποφασιστικ συνεισφορ του Μλς στην τση της τζαζ να ενσωματνει στοιχεα απ λες τις μουσικς παραδσεις και στην διαμρφωση της world music πως επικρτησε να λγεται, ταν λλη μια απ τις αναρθμητες πρωτις του.  Ο Μιλς παρμεινε στην πρωτοπορα για 30 και πλον χρνια. Απ το χρντ μποπ, την μνταλ και την ηλεκτρικ τζαζ, μχρι το φανκ, το ραπ και το χιπ χοπ. Με εξαρεση την κρηξη της free τζαζ την οποα απλς δεν επλεξε, βρισκταν πντοτε στην πρτη γραμμ των ανατροπν. Η πστη του στην «ελεγχμενη ελευθερα» τον διαφοροποησε απ τις ατονικς επιλογς της αβανγκρντ των σξτις. Ξεπερνοσε ωστσο τα συμβατικ ρια της τονικτητας με κθε ευκαιρα. Τα χρντ μποπ κουινττα του (με τον Τζον Κολτρν και τους λλους κατοπινος γγαντες της τζαζ), θεσαν τις προδιαγραφς για λα σχεδν τα κουινττα της μοντρνας τζαζ απ το 1956 ως το 1970.  Το σμα κατατεθν του μεσα αναγνωρσιμου στυλ του ταν η απλτητα. Ελχιστοι μουσικο της τζαζ μπρεσαν να τον μιμηθον σε αυτ το σημεο. ταν νας γνσιος μινιμαλιστς που αποφσισε να απελευθερσει τους αυτοσχεδιασμος του απ τη δομ των συγχορδιν, βασζοντς τους στις κλμακες. Η συγκεκριμνη καλλιτεχνικ απφαση σηματοδτησε τις απαρχς της μνταλ τζαζ που με την σειρ της υπρξε το τελευταο καταφγιο τονικτητας πριν απ την «απλυτη» ελευθερα της free.  Η σειρ της ηλεκτρικς τζαζ ρθε το 1969, με τις ηχογραφσεις «In a Silent Way» και «Βitches Brew». Μοναδικς σχεδν κυραρχος στην παγκσμια μουσικ σκην ταν πλον το ροκ, με την τζαζ να παζει τον ρλο του φτωχο συγγεν των δισκογραφικν εταιρειν, που πεζαν για μεγαλτερη εμπορικτητα. Οι πωλσεις των επιτυχημνων και δημοφιλν τζαζ καλλιτεχνν πως ο Miles, που μχρι ττε ταν αξιοσβαστες και αποδεκτς, δεν αρκοσαν πλον στις εταιρεες οι οποες εχαν γλυκαθε απ τις πωλσεις των ροκ καλλιτεχνν. Ο Miles ββαια εχε αρχσει οτως λλως να επηρεζεται απ το ροκ και τη σουλ, απ ανθρπους πως οι Jimi Hendrix, Sly Stone και James Brown, για τους οποους τρεφε απεριριστο σεβασμ.  Το «Βitches Brew» κυκλοφρησε τον Απρλιο του 1970 και χρισε στον δημιουργ του τον πρτο χρυσ δσκο. γινε ενθουσιωδς δεκτ χι μνο απ το παραδοσιακ κοιν της τζαζ αλλ και απ τους ρκερς. Οι πλες των μεγλων ροκ συναυλιακν χρων ταν πλον ανοικτς για τον Μλς. Η αρχ γινε στο Σαν Φρανσσκο, στο θρυλικ Filmore, που παιξε με τους Grateful Dead, εν αμσως μετ ταξδεψε στη Να Υρκη για να συνεργαστε με τον Κρλος Σαντνα. Στο χρο της τζαζ, η επιρρο που σκησε το «Βitches Brew» δεν εχε προηγομενο. Μερικ απ τα σημαντικτερα fusion συγκροτματα της δεκαετας του 1970 (Weather Report, Mahavishnu Orchestra και Return To Forever), υπρξαν τα πνευματικ παιδι των πρτων ηλεκτρικν βημτων της τζαζ.  Aπ τo 1975 ως τo 1980, η μουσικ σκην στερθηκε την παρουσα του Μλς που πρασε λλη μια απ τις σκοτεινς περιδους του, κατ την διρκεια της οποας ασχολθηκε εντατικ με τη ζωγραφικ. Το comeback τον βρκε σε εξαιρετικ φρμα να πειραματζεται με φρμες πως το χιπ χοπ και, αργτερα, το ραπ.  «Δσκολος» νθρωπος με πολπλοκη προσωπικτητα, δεν τα βρκε ποτ με τα παιδι που απκτησε απ τον πρτο γμο του και δεν δστασε να τα αποκληρσει. Οι μουσικο που παρλασαν απ τα σχματ του, πρασαν αρκετς δυσρεστες στιγμς, δκην αντιτμου, αφο η πρσκληση για συμμετοχ σε γκρουπ του Μλς Ντιβις ισοδυναμοσε με μεγαλοπρεπ εσοδο στην big time τζαζ. Ελχιστα πρσωπα στην ιστορικ διαδρομ αυτς της μουσικς διθεταν το δικ του αλνθαστο κριτριο, τη χαρισματικ διασθηση του αυθεντικο κυνηγο ταλντων. σοι αναδεχθηκαν μσα απ τις συνεργασες τους μαζ του αρκον για να καλψουν το μεγαλτερο μρος της τζαζ εγκυκλοπαδειας μετ το 1950. παιζε συχν με την πλτη γυρισμνη στο κοιν, στο οποο σπανως μιλοσε. Αξιομνημνευτη ταν ωστσο η περσταση που η απαρηγρητη, βραχν φων αντικατστησε για λγο το χλκινο πνευστ του. ταν ττε που ο Κολτρν αποφσισε να φγει απ το κουινττο.  Δεν κατφερε να αποφγει τις συνηθισμνες παγδες που ταλαιπρησαν την πλειοψηφα της τζαζ κοιντητας. Οι αυτοκαταστροφικς καταδσεις του εχαν σχεδν «αθλητικ» χαρακτρα. Απ την πριμη επιρρο του Πρκερ και την ηρωνη μχρι την μακρ θητεα στα ψυχεδελικ και στην κοκανη στις δεκαετες του 1970 και 1980, ο νθρωπος-σμβολο πιστηκε για μεγλα χρονικ διαστματα στα ακαθριστα δχτυα της κατθλιψης εν κοταξε κατματα την παρνοια πολλς κρσιμες, οριακς στιγμς. Κποτε, καθταν με μα κοπλα σ’ να αυτοκνητο στο Μπροκλιν ταν κουσε τις σφαρες να σφυρζουν δπλα του. Ο Μλς ρισε αμοιβ δκα χιλιδων δολαρων για την σλληψη των υπευθνων. Καννας δεν κατφερε να εισπρξει το ποσ αλλ οι δο γκνγκστερς που εχαν πυροβολσει εναντον του, βρθηκαν μυστηριωδς νεκρο μετ απ μερικς εβδομδες. Μια λλη φορ, στεκταν μσα στη Φερρι του μπροστ απ το Μπρντλαντ, το γνωστ τζαζ κλαμπ, ταν νας λευκς αστυνομικς τον πλησασε και του ζτησε να μετακινηθε. Σχεδν αμσως ρχισε να τον χτυπει στο κεφλι με το γκλομπ. Η φωτογραφα του ματωμνου Μλς και το σχετικ ρεπορτζ τυπθηκαν την επομνη ημρα σε λες τις εφημερδες της Ν. Υρκης. «Ο αστυνομικς σκοτθηκε στον υπγειο», σχολασε αδιφορα κποια στιγμ το δισημο θμα του.  

Ο Μλς Ντβις ξεκνησε την καριρα του ως μιμητς του Ντζι Γκιλσπι αλλ βρκε σντομα το εντελς προσωπικ του στυλ, να αμγαλμα μελωδικο λυρισμο, αξιοθαμαστης απλτητας και φλογερς διαμαρτυρας. «πως λει και ο Πρινς, πρπει να συνεχσω να εμαι μπροστ απ την εποχ μου. Η αλλαγ εναι για μνα καθκον», γραφε λγο πριν συμβε το αναπφευκτο, στην αρχ της δεκαετας του 1990. Παρφραζε τον ττλο του παλιο του δσκου, τις δο λξεις που συνοψζουν ιδανικ την πορεα του, το κλασσικ «Miles Ahead».

Κεμενο του  Κστα Λουκπουλου


-


28 2006, 00:00
(musik) 28/09/2006


Miles Davis

-


28 2006, 00:00
28/09/2006


Μθημα χορο, ντγκαρ Ντεγκ


-


28 2006, 00:00



Σαν σμερα 28 Σεπτεμβρου το1917 ο Εντγκρ Ντεγκ, Γλλος ζωγρφος και γλπτης εκλεισε τα ματια του

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ Λγους μνες μετ τον θνατο του, η υπροχη συλλογ του σκορπστηκε στους πντε ανμους με τρεις δημοπρασες, απ τις οποες το Μουσεο του Λοβρου, η Εθνικ Πινακοθκη του Λονδνου, το Μητροπολιτικ Μουσεο της Νας Υρκης καθς και λλα μουσεα και ιδιτες πλοτισαν τις δικς τους συλλογς με ργα του Γκρκο, του Ενγκρ, του Ντελακρου, του Βαν Γκογκ, του Μαν, του Γκογκν, του Σεζν και λλων. Μεγαλοαστς ­ γιος τραπεζτη ­ ο Ντεγκ ικανοποιοσε το πθος του για τη ζωγραφικ χι μνο ζωγραφζοντας δικος του πνακες αλλ και αγορζοντας ργα ομοτχνων του. Μερικς επιλογς του ζωγρφου πιθανς να φανον παρξενες στον σημεριν επισκπτη επειδ μοιζουν να μην χουν μεγλη σχση με το εδος της ζωγραφικς του Ντεγκ. Ο καλλιτχνης, λγου χρη, εχε ξοδψει μια περιουσα για να αγορσει δο πνακες του Γκρκο, τον Αγιο Ιλδεφνσο (1604) και τον Αγιο Δομνικο (1605). Εξλλου ο ανταγωνισμς μεταξ ρομαντισμο και νεοκλασικισμο θησε τον Ντεγκ να αποκτσει 25 πνακες του Ενγκρ και 13 του Ντελακρου. Του Ενγκρ μλιστα εχε αγορσει και ογδντα σχδια για να μπορσει να καταλβει τα μυστικ αυτο του μεγλου δασκλου. Απ την λλη ο Ντεγκ θαμαζε τον Βαν Γκογκ και, παρ τις αντιρρσεις των φλων του, εχε αγορσει τα Δο Ηλιοτρπια και τη Νεκρ φση με φροτα. Παρλληλα ο Ντεγκ μεγλωνε τη συλλογ του αγορζοντας δεκδες πνακες των Μαν, Σεζν, Πισαρ. Προσττης επσης του πμπτωχου Γκογκν, ο Ντεγκ ­ παρ' λο που σαν αστς δεν καταλβαινε το πς μποροσε κανες να ζει στην Τατ, «σ' ναν τπο που οι νθρωποι βζουν λουλοδια στα μαλλι και κρκους στη μτη τους» ­ εχε αγορσει αρκετος πνακες αυτο του ζωγρφου και χι επειδ θελε απλς να τον ενισχσει αλλ και επειδ πστευε στην τχνη του. Στην κθεση της Νας Υρκης υπρχει και η Μουτρωμνη (Te faaturuma, φωτογραφα), ργο του Γκογκν του 1891. Τους καλλιτεχνικος θησαυρος του ο Ντεγκ σκπευε να εγκαταστσει σε μουσεο, να νειρο που δεν μπρεσε να πραγματοποισει. Αλλ οτε σκφτηκε ποτ να αποχωριστε στω και μρος της συλλογς του, παρ τις οικονομικς δυσχρειες και την προοσα τφλωση στα τελευταα χρνια της ζως του. Η ζωγραφικ ­ των λλων και η δικ του ­ ταν ολκληρη η ζω του. Ακμη και ταν τυφλθηκε εντελς, ο Ντεγκ ζτησε να τον οδηγσουν στην κθεση ργων του Ενγκρ, που γινε στο Παρσι το 1911, για να μπορσει να αισθανθε με την αφ τους πνακες αυτο του ζωγρφου που τσο πολ θαμαζε.


-


27 2006, 00:00
27/09/06


Πμπτη 3 μ.μ. Βγανω κι επειδ θ 'ρθεις νωρς, τα λεφτ τα χω στο δετερο συρτρι,τσιγρα -ρθμανς- σου φησα πνω στο τραπεζκι της κουζνας. Σμερα βαρυμουνα δουλει και γκμενες, κθησα κι φτιαξα χορτοκεφτδες. Δε θα αργσω, θα πεταχτ μχρι το στοντιο, γρφω με το Θνο κτι πολ μορφες μουσικς πνω σε ποιματα Καββαδα συνχεια αυτν που ξερες, ρξε καμι πασιντζα. Μου τηλεφνησε ο Λευτρης ευτυχς εναι καλ. Μη σε πισουν πλι τα ψυχοπλακωτικ σου και πιεις καννα τελωνεο! 'Αμα βρεις καιρ ρε τεμπελσκυλο συμπλρωσε το τραγοδι του Βασλη στην πρτη μελωδα που χεις στην καστα την Maxell (χι την Intersonic). Αν τηλεφωνσει καμι για μνα πες να απ τα γνωστ "χει ηχογρφηση πουλιν στη Σταμτα" κλπ. Πρασε η Μυρσνη για μια στιγμ, θελε λεφτ για τη Βακαλ. 'Αλλαξα σεντνια, μα θες κντηνα καμι ωρτσα. Θ 'μαι πσω κατ τις εννιμισυ. Ο περσικς δσκος -εναι πνω στο πικ απ- πολ ωραος. Το βρδυ μα θλεις πμε προς τα κτω για οζο. Ηρμησε και μην καπνζεις πολ ρεεε! Ακος; Αχιλλας  

(Απ το λμπουμ "Οι μπαλντες του Μνου" το οποο χουν επιμεληθε η κρη του Μυρσνη και ο πολ καλς τους φλος Αχιλλας Θεοφλου)


-


27 2006, 00:00



 

 

 

Σαν σμερα 27 Σεμπτεμβρου  το 1982... κηδεεται ο δισημος μουσικοσυνθτης, Μνος Λοζος.

Με αφορμ αυτ το γεγονς η σημεριν μρα αφιερνετε στον ρομαντικ, επανασττη,
μελαγχολικ και αξχαστο καλλιτχνη Μνο Λοζο...

 

χουν περσει σχεδν 24 χρνια απ τον θνατο του Μ.Λοζου ωστσο τα τραγοδια του δεν χουν πψει να ακογονται σε συναυλες,να παζονται απ το ραδιφωνο, τη τηλεραση αλλ καινα σιγοτραγουδιονται απ εμς τους νους αλλ ακμα και απ παιδι που γεννθηκαν μετ τον θνατο του.
Ποι εναι μως εκενο το στοιχεο που κρατ τον Λοζο ζωνταν ως τις μρες μας;ναι οι κοινωνικο και πολιτικο του αγνες;Εναι το γεγονς τι υπρξε πρωτοπρος του ντεχνου λαικο τραγουδιο μπως ο πρωρος και απροσδκητος θανατς του;Πνω απλα εναι τα τραγοδια του.Τραγοδια ερωτικ,τρυφερ, τραγοδια επαναστατικ τραγοδια που προσφρονται για κθε στιγμ.Τη στιγμ της μελαγχολας,της μοναξις,της αγπης ,της εξγερσης..
Ο Μ.Λοζος δεν εχε μνο το χρισμα να δημιουργε εξαιρετικς μελωδες.Στθηκε τυχερς που η πορεα του συνπεσε με τη πορεα μεγλων ερμηνευτν πως του Γ.Νταλρα, της Χ.Αλεξου, του Γ.Καλατζς, της Δ.Γαλνη , του Β.Παπακωνσταντνου και λλων που με τη φων τους ανδειξαν την ομορφι των τραγοδιων του. Αλλ ας προυμε τα πργματα απο την αρχ.
O Μ.Λοζος γεννθηκε στις 22 Οκτωβρου 1937 στην Αλεξνδρεια της Αιγπτου απ το γμο του Κπριου Ανδρα Λοζου και της Ροδτισσας Δσποινας Μανκη.Καταγταν απ σχετικ επορη οικογνεια και πρασε μορφα παιδικ χρνια μεγαλνοντας στις γειτονις της Αλεξνδρειας.Με τη μουσικ ρχισε να ασχολεται απ τα 14 του ταν και ζτησε απ τον πατρα του να του αγορσει να βιολ.τσι αρχζει να παζει μουσικ εν γρφεται και σε ωδεο το οποο μως γργορα εγκαταλεπει χαρακτηρζοντας τον δσκαλ του ιδιαιτερα τυρρανικ.Εγκαταλεπει το ωδεο και αρχζει να παζει μνος του και να αυτοσχεδιζει με την κιθρα και το πινο του.
Ετσι λοιπν περννε τα πρτα 17 χρνια της ζως του που και αποφασζει να λθει στην Αθνα για σποδες.τσι λοιπν το καλοκαρι του 1955 γρφεται στην Φαρμακευτικ Σχολ την οποα μως εγκαταλεπει μτα απ να χρνο βλποντας τι τον αφνει αδιφορο.Το 1956 μπανει στην Ανωττη Εμπορικ που βλπει τι παρλληλα θα του μνει χρνος να ασχολεται και με λλα πργματα, κυρως με την μουσικ.Τελικ το 1960 διακπτει οριστικ τις σπουδς του.Ψχνει να βρει τι εναι αυτ που τον τραβει. Ολα αυτ τα χρνια στην Αθνα διβαζε ποιματα,συνθετε,πειραματιζταν παιζε κιθρα.Βλπει τι το στρο του εναι η μουσικ.
Η απφασ του μως να ασχοληθε με τη μουσικ του στερε το συνλλαγμα που δικαιονταν σαν φοιτητς και με τα λιγοστ χρματα που κρφα του στλνει ο πατρας του απ την Αλεξνδρεια προσπθει να τα βγλει πρα.Ηταν τα πιο δσκολα χρνια της ζως του Μνου.Εναι δραματικ φτωχς,αναγκζεται να μνει σε φλους,γνωστος εν πινει δουλεα σαν γκαρσνι με αντλλαγμα το καθημεριν του φαγητ.
Το 1960 ο Μνος συνθτει το πρτο του τραγοδι "Το τραγουδι του Δρμου" να ποιμα του Λρκα το οποο εδε δημοσιοποιημνο σε εφημερδα.Το τραγοδι αυτ ταν το ναυσμα για να ρθει σε επφη με τους λλους καλλιτχνες της εποχς του,να συζητσει,να προβληματιστε μαζ τους.Η δημιουργα του Σ.Φ.Ε.Μ (Σλλογος Φλων Ελληνικς Μουσικς) τον Απρλη του 1962 ταν το επισφργισμα αυτν των γνωριμιν και το στριγμα πνω στο οποο συνθτες,τραγουδιστς,μουσικο, ποιητς θα παρουσαζαν το ργο τους.Με επικεφαλ το Μκη Θεοδωρκη και μλη πως ο Δ.Σαββπουλος, η Μ.Φαραντορη,ο Μ.Ελευθερου,ο Μ.Λοζος και λλοι ταν σγουρο πως η ελλνικ μουσικ βρισκταν σε πολ καλ δρμο.Με διευθυντ ορχστρας το Μ.Λοζο ο Σ.Φ.Ε.Μ δνει συναυλες και γνεται ιδιατερα δημοφιλς.
Το 1964 η Κ.Μητροπολου εμπιστεεται στον Μνο τους στχους
για 2 τραγοδια το " Ο Δρμος" και "Ο Στρατιτης" εν χει δη στα χρια του 2 τραγοδια του Γ.Νεγρεπντη "Το Ακκορντεν" και "Γ Παγκσμιος".Πειραματζεται,δοκιμζει,συνθτει.
Την χρονι που ιδρεται ο Σ.Φ.Ε.Μ ο Μ.Λοζος γνωρζεται με τη στιχουργ Μ.Λμνου την οποα θα παντρευτε να χρνο αργτερα.Την δια εποχ μαζ με το Δ.Σαββπουλο και τη Μ.Φαραντορη εργζεται σε μια μπουτ στο Κολωνκι για 100 δρχ την μρα.Το 1966 γεννιται η κρη του Μνου η Μυρσνη Λοζου εν την δια περπου εποχ γνωρζεται με το Λ.Παπαδπουλο και μεταξ τους αναπτσσεται μια ιδιατερα στεν σχση η οποα θα διαρκσει πολλ χρνια και θα αποφρει πολ μορφα τραγοδια.
Το πραξικπημα του 1967 αλλζει τα δεδομνα.Αρχζουν οι συλλψεις πρτα ο Δ.Σαββπουλος και στη συνχεια ο Μ.Θεοδωρκης.Ο Λοζος για γλυτσει την σλληψη φεγει για την Αγγλα μαζ με την γυνακα του μως εκε εναι απελπιστικ μνος χωρς χρματα και φλους.Μτα απ 6 μνες επιστρφει στην Ελλδα που βρσκει καταφγιο στο σπτι του Λ.Παπαδπουλου.Γνονται αχριστοι.Καθημεριν περνον πολλς ρες μαζ γρφοντας τραγοδια και το φθινπωρο του 1968 βγζουν μαζ το πρτο δσκο του Μνου με ττλο "Ο Σταθμς" σε στχους του Λ.Παπαδπουλου με κριο ερμηνευτ το Γ.Καλατζ.Απ το δσκο αυτ ξεχωρζουν το "Δελφνι Δελφινκι" , "Το Παλι Ρολι" ,"Ο Σταθμς", "Η Δουλει Κνει Τους ¶ντρες"
Η επιτυχα του "Σταθμο" δημιουργε μια να οικονομικ προοπτικ για το Μνο.Του γνονται προτσεις για θατρο,κινηματογρφο.Αρχζει να ανασανει οικονομικ και τσι μαζ με τη γυνακα του μετακομζει σε μια προδο της οδο Μεσογεων.Εκε το σπτι καθημεριν γεμζει απ νους τραγουδιστς οι οποοι βλπουν στο πρσωπο του Μνου το νο τους συνθτη.Ο Γ.Καλατζς και ο Γ.Νταλρας εναι οι συχντεροι επισκπτες και σε αυτος θα στηρξει και τον επμενο δσκο του το 1970, "Θαλασσογραφες" πνω σε στχους του Λ.Παπαδπουλου.Απ τον δσκο αυτν θα ξεχωρσουν τραγοδια πως "Ο Σεβχ ο Θαλασσινς", "Η γοργνα" ,"Η Τζαμικα","Δκα Παλικρια","Σαγαπ Σαγαπ".Με το τραγοδι "Ο Σεβχ ο Θαλασσινς" ο Λοζος επιχειρε για πρτη φρα να ερμηνεσει για πρτη φορ να δικ του τραγοδι και το κνει με ιδιατερη επιτυχα.
Μαζι με τον Λευτρη Παπαδπουλο θα γρψουν και λλα τραγοδια πως το "Αχ Χελιδνι Μου", "Τα Πουλι" ,"Δεν Θα Ξαναγαπσω" (Σ.Καζαντζδης).Το 1971 ο Μ.Λοζος θα κυκλοφορσει τον τρτο του δσκο"Να 'χαμε Τι Να 'χαμε" πλι σε στχους του Λ.Παπαδπουλου και κριους ερμηνευτς τους Γ.Νταλρα και Γ.Καλατζ.Απ τον δσκο αυτ θα ξεχωρσουν τα τραγοδια "Παπορκι", "Ηλιε Μου Σε Παρακαλ", "Ελισσ", "Το Ζειμπκικο Της Ευδοκας", "Ο Κουταλιανς" .
Το 1971 και εν ο Μ.Λοζος βρσκεται σε δισταση με τη Μ.Λμνου θα γνωρσει στη Κπρο τη Δ.Σιτζνη η οποα μλει να γνει η δετερη γυνακα του.Μνουν μαζι στο Χολαργ που ο Μνος αρχζει να μελετει συστηματικ Ρτσο,Σεφρη, Εγγονπουλο ,Ελτη,Χικμτ.Η δια διηγεται "ζησα συγκλονιστικς στιγμς με το Μνο.Στιγμς που σημδεψαν την ζη μου και δεν θα τις ξεχσω ποτ"
Την δια εποχ που κυκλοφορε ο δσκος "Να χαμε Τι Να χαμε" ο Μνος δουλεει τον "Τσε" και την "Πρτη Μαου" σε στχους δικος του, τραγοδια που λγω της λογοκρισας δεν μπορον να κυκλοφορσουν.Τη νχτα της 17ης Νοεμβρου 1973 ο Λοζος δεν θα την ξεχσει στα υπλοιπα 9 χρνια της ζως του.Μια ομδα πραιτοριανν του καθεσττος με κλωτσις στην πρτα και κραυγς ,θα τον συλλβει μπροστ στα ντρομα μτια της κρης του και θα τον οδηγσουν στα μπουντρομια της χωροφυλακς Νας Ιωνας.Μτα απ μια σειρ ενεργεων θα αφεθε ελευθερος πειτα απ 9 μρες.
Πολ πρν το Πολυτεχνεο ο Λοζος χει αρχσει να συνεργζεται για ναν καινοριο δσκο με τον Δ.Χριστοδολου ο οποος αποτελε απωθημνο για τον Μνο χι τσο για την προσφορ του στο χρο της ποισης μα για το τραγοδι του.¶λλωστε ταν ο Λοζος πρωτοξεκνησε λη η Ελλδα χρευε με τον "Καημ" , την "Δραπετσνα", το "Βρχο Βρχο".Ετσι λοιπν την πρωτοβουλα θα την πρει ο Λοζος και το Πσχα του 1974 θα κυκλοφορσει ο δσκος "Καλημρα Ηλιε"με ερμηνευτς τους Σμοκοβτη,Αλιμπρτη,Χ.Αλεξου.
Με το γκρμισμα της χοντας θα λυτρωθει λη η Ελλδα μαζ και ο Μ.Λοζος.Θα σταματσουν οι περιπτειες με την ασφλεια αλλ και η αγωνα του για το αν θα τον απελσουν μις και χει Κυπριακ διαβατριο.χει την δυναττητα να κυκλοφορσει σε δσκους τραγυδια που γραψε λα αυτα τα χρνια αλλ η λογοκρισα δεν επτρεψε να κυκλοφορσουν.τσι λοιπν το 1975 κυκλοφορον "Τα Νγρικα" σε στχους του Γ.Νεγρεπντη και την δια εποχ θα κυκλοφορσουν τα "Τα Τραγοδια Του Δρμου" με πολλ τραγοδια να ξεχωρζουν πως "Ο Δρμος" , "Ο Στρατιτης" ,"Τσε", "Το Ακκορντεν" , "Ο Γ Παγκσμιος" "Ο Μρμυγκας", "Μη Με Ρωτς"
Τα πρτα προβλματα με την υγεα του δεν αργον να κνουν την εμφανισ τους.Ο Λ.Παπαδπουλος λει γι αυτν "Η ζω του εναι η ζω ενς νταβραντισμνου δεκαοχτχρονου.Ξενυχτει πνει,καπνζει,και κνοντας χιομορ ζητει ειδικς ξενγλωσσες σλτσες για το φαγητ του εν χει λανσρει ειδικ ωρριο για τη χρση του αλκολ. "Κατ τις εντεκμισι αστοιχεωτε Λευτρη που εσαι ακμα στο Δεμστιχα, πνουμε να με δο οζα.Το μεσημρι, με το φαγητ ζητμε το κρασ του Πυθαγρα, το πορτογαλζικο Ματους, εκτς αν μας χουν σερβρει ψρι οπτε πνουμε ρετσνα απ το βαρλι του ταβερνιρη της γειτονις.Το απγευμα και σπου να δσει ο λιος , πνουμε καμπρι με σδα και λα τα σχετικ.ταν αρχσει να σουρουπνει παραγγλνουμε ουσκι Σιβας κατ προτμησιν.Στο δεπνο μας φρνουνε το μεσημεριαν κρασ - προσοχ παρακαλ μσα στο φλασκ.Και τις πρωινς ρες καταναλσκουμε μεγλες ποστητες τζν με τνικ."
Κπου κπου θυμται τις προειδοποισεις των γιατρν για την υγεα του και κβει το τσιγρο,αρχζει να καπνζει ππα,παρατ το αυτοκνητο και ποτε εναι δυνατν περπατ.Αυτ μως για λγο.Μετ ξανακατρακυλ.
Η χοντα χει καταρρεσει μαζ και η λογοκρισα.Ο λας μετ απ πολλ χρνια εναι ελεθερος να αγορσει δσκους του Μ.Θεοδωρκη.Εναι η εποχ των λαικν συγκεντρσεων και των χειροκροτημτων, της προσμονς και της ελπδας.Αυτ την ατμσφαιρα δεν εναι δυνατν να μην την εκμεταλλευθον οι δισκογραφικς εταιρες γιαυτ παραγγλνουν απ τους συνθτες τραγοδια μεγαλστομα ,εμβατηριακ.Ετσι η αγορ του δσκου πλημμυρζει απ τραγοδια για εργτες, μετανστες, ρωες του Πολυτεχνεου.
Αυτν την εποχ ο Φ.Λδης θα παραδσει στο Μ.Λοζο μια σειρ τραγουδιν που μιλνε για συνδικτα και απεργες.Αυτς θα τους μελοποισει και θα βγλει το δσκο "Τα Τραγοδια Μας" μαζ με τον Γ.Νταλρα.να δσκο που θα χει φοβερ απχηση στον λα και θα πουλσει πνω απ 100.000 ανττυπα.
Ο Λοζος μως δεν σταματ εδ.Αποφασζει να βγλει να ακμα δσκο αυτ τη φορ με τη Χ.Αλεξου.Αν και λγο πριν υποστριζε τι η Αλεξου εχε φων μνο για νυχτεριν κντρο, λει γι'αυτν λγο αργτερα "Εναι πολ μεγλη τραγουδστρια.χει ψυχ" και τσι αποφασζει να συνεργαστε μαζ της και μελοποιε μια σειρ τραγουδιν που του δνει ο Μ.Ρασολης και ο Πυθαγρας και λγο αργτερα κυκλοφορε το δσκο "Τα Τραγοδια Της Χαρολας" με ερμηνετρια την Χ.Αλεξου.Απ αυτν το δσκο θα ξεχωρσουν τα τραγοδια "Τποτα Δεν Πει Χαμνο" , " Ολα Σε Θυμζουν " , " Ο Φαντρος" , "Πς Μου Πως Γνεται" , "Τλι Τλι Τλι", "Γφτισσα Τον Εβζαξε"
Το 1980 ο Μ.Λοζος προχωρ στην κδοση ενς ακμα δσκου "Για Μια Μρα Ζως" με κρια ερμηνετρια την Δ.Γαλνη. εν θα ερμηνεσει και ο διος να δικ του ερωτικ τραγοδι το "Σ' Ακολουθ" εν θα ξεχωρσουν ακμα η "Κουτσ Κιθρα" του Λ.Παπαδπουλου , "Σε Ψχνω" και "Κι Αν Εμαι Ροκ" της Δ.Σιτζνη και το "Η Μρα Εκενη Δεν Θα Αργσει" του Φ.Λδη.
Τα προβλματα μως με την υγεα του Μνου συνεχζονται.πως αναφρει ο διος κανε γρω στα πντε πακτα τσιγρα την μρα εν συνεχζει να μην προσχει με την υγεα του.Ο Φ.Κωνσταντινδης παιδικς φλος του Μνου λει γι αυτν "Παρατηροσα πως συχν βρισκταν σε μια κατσταση μθης.Και καλλιεργοσε την ιδα τι ταν αθνατος.τι μποροσε να κνει οποιαδποτε κατχρηση, να μπε σε οποιαδποτε συγκινησιακ περιπτεια και να βγε χωρς απλειες.Ναι.Καλλιεργοσε την ιδα τι ταν αθνατος."
Στις 11 Οκτωβρου 1981 ο Μ.Λοζος εισγεται στο Γενικ Κρατικ με περικαρδτιδα, νεφρικ ανεπρκεια και πεση.Ο Μνος θα βγε απ το νοσοκομεο αλλ δεν θα λβει τα μτρα του.Εχει στο νο του κποια πργματα που θλει να κνει ακμα.χει στα χρια του τα ποιματα του Τορκου Ναζμ Χικμτ σε απδοση του Γ.Ρτσου τα οποα τσο καιρ θλει να κυκλοφορσει αλλ η εταιρεα του θεωρε τι εναι αντιεμπορικ.τσι λοιπν στις αρχς του 1982 θα μελοποισει αυτ τα ποιματα και θα κυκλοφορσει τον δσκο "Γρμματα στην Αγαπημνη".Δεκατσσερα τραγοδια ντυμνα με πολ απλ μορφη μουσικ.
Εντοτοις το ταξδι του στη Μσχα και οι εξετσεις που θα του κνουν οι Σοβιετικο γιατρο τον προειδοποιον για εγκεφαλικ αν δεν κνει "κρτει".Ο Λοζος μως αυτ το κρτει δεν το καταλαβανει.Συνεχζει την ζω του σαν να μην συμβανει τποτα.Στις 8 Ιουνου του 1982 θα τον χτυπσει εγκεφαλικ.
Στις 12 Ιουλου βγανει απ το Γενικ Κρατικ σγουρος τι θα γνει καλ.Στις 16 Αυγοστου ταξιδεει για την Μσχα που μλλει να εναι και το τελευταο του ταξδι.Ο διος νιωθε τι δεν θα ξαναγριζε.Και δυστυχς αυτ η διασθηση βγκε αληθιν.
Στις 7 Σεπτεμβρου 1982 και εν νοσηλεεται στη Μσχα παθανει και δετερο εγκεφαλικ.Οι γιατρο θα τον κρατσουν στην ζω ως τις 17 Σεπτμβρη ρα 3 το απγευμα.
Φτος συμπληρνονται 24 χρνια απ το θνατο του.Και κθε φορ που ανογω το ραδιφωνο και ακοω τραγοδια του Μνου, που ανογω την τηλεραση και βλπω να μλανε για το Μνο που πω σε συναυλες και τραγουδιται ο Μνος αναρωτιμαι
"Πθανε ο Μνος Λοζος;"  

Πηγ: κης Μπουζαρλος


1 -




mpanicos
Nicos



Blog
blogs.musicheaven.gr/mpanicos

''''






Tags




(3)
blog !


...


...




...


Blogs


    Links







    MusicHeaven.gr, Hosting interTEN