Ιστορίες καθημερινής τρέλας
Δε φτάνει που σκοντάφτεις σε λένε και στραβούλιακα
23 Ιανουαρίου 2008, 00:46
Το πέταγμα μιας πεταλούδας στην Κίνα μπορεί να προκαλέσει τυφώνα στην Αμερική...


Τις προάλλες διάβασα ένα βαρύγδουπο βιβλίο με βασικό και καθόλου πρωτότυπο τίτλο «Παγκοσμιοποίηση», όπου προσπαθούσε να πιάσει το θέμα με βάση την οικονομία, την πολιτική και τον πολιτισμό. Αν το έπιασε; Μωρε το έπιασε και του έδωσε και κατάλαβε, χρόνια είχα να διαβάσω τόσες κοτσάνες αραδιασμένες σ’ένα μόνο βιβλίο, κοτσάνες μεν, ακαδημαικά διατυπωμένες δε, με τον τρόπο που μόνο ένας πολιτικάντης μπορεί να μιλάει, δηλαδή πολύπλοκα, ωραία και ρητορικά χωρίς στην ουσία να λέει τίποτε. 

Για παράδειγμα «…ο καταχρηστικός οικονομισμός των νεοφιλελεύθερων περιγραφών της διαδικασίας είναι απόρροια της «disembeddedness», της απόπειρας δηλαδή να αποσυσχετιστεί η «οικονομία» από τα ζητήματα εξουσίας, κοινωνίας, πολιτικής…» μιλάτε ελληνικά ρε κύριοι, δεν έχουμε τελειώσει όλοι κοινωνιολογία στο Πάντειο ούτε βγάλαμε την ΑΣΣΟΕ, αν δεν βγάζει γρυ ο μέσος κόσμος στον οποίο ανήκω εγώ τι ρόλο βαράνε τα βαρύγδουπα βιβλία σας, για να γεμίζουν τα ράφια στις βιβλιοθήκες;  

Τον όρο τουλάχιστον εξηγεί πώς βγήκε, «από το αγγλικό globalization που καταχωρήθηκε πρώτη φορά στο λεξικό Webster το 1960». Πάλι καλά δηλαδή, γιατί το μόνο που αποκόμισα ήταν, παγκοσμιοποίηση μπλαμπλαμπλα, οικονομική παγκοσμιοποίηση μπλαμπλαμπλα, πολική παγκοσμιοποίηση μπλαμπλαμπλα και πολιτισμική παγκοσμιοποίηση μπλάμπλαμπλα και μπλα.  

Μόνο ένα σημείο μου έκανε κλικ «…απλουστευμένος και εκλαϊκευμένος από τα ΜΜΕ, χρησιμοποιούμενος από πολλούς πολιτικούς σχεδιαστές ως εύχρηστη συντομογραφία ή σχήμα λόγου, ο όρος παγκοσμιοποίηση κατέληξε να σηματοδοτεί την απεριόριστη διάχυση…"αυτό είναι κύριοι τι στα κομμάτια το παιδεύετε, δεν ξέρετε ότι το αισθητήριο της Κοινής Γνώμης είναι πανίσχυρο; Απλά τα πράγματα που λέει και το άσμα, ένα απεριόριστο χυμαδιό, ένα συντεταγμένο μπάχαλο, ένα γαϊτανάκι των μουρλών, έτσι το αντιλαμβάνεται ο κόσμος το πράγμα. Ακούς εκεί υπεραπλούστευση και εκλαΐκευση, που και έτσι να΄ναι δηλαδή την προτιμώ από την ακαδημαϊκή μπουρδολογία. 

Εδώ και χρόνια για την παγκοσμιοποίηση, υπάρχει το παροιμιακό ρητό «Το πέταγμα μιας πεταλούδας στην Κίνα μπορεί να προκαλέσει τυφώνα στην Αμερική» και αν αυτό μπορεί να κάνει μια αθώα κινέζικη πεταλουδίτσα στην Αμερική, φανταστείτε τι μπορεί να κάνει η Αμερική αν η οικονομία της πάρει την κάτω βόλτα στον υπόλοιπο κόσμο. Άλλωστε ο Αλογοσκούφης το δήλωσε «δεν επηρεάζεται αποφασιστικά η ελληνική οικονομία από τα εσωτερικά προβλήματα της αμερικανικής» υπάρχει μεγαλύτερος λόγος ανησυχίας απ΄αυτή την δήλωση; 

Φυσικά αυτή καθαυτή η παγκοσμιοποίηση δεν πρόκειται παρά για μια λέξη, δηλαδή για φρέσκο αέρα, τον οποίο εμείς νοηματοδοτούμε και του δίνουμε σάρκα και οστά με βάση τις προεκτάσεις του στην καθημερινότητα. Και καθότι τα θετικά της ελεύθερης αγοράς, της απρόσκοπτης οικονομίας και της παγκόσμιας εφαρμογής του προτάγματος του Διαφωτισμού Laissez faire, Laissez passer, ωχριούν μπροστά στον φόβο της ανεργίας, της υποαπασχόλησης, της ακρίβειας, του κατακερματισμού του ασφαλιστικού, της έλλειψης του κράτους πρόνοιας και ίσως-ίσως ακόμη και ενός οικονομικού κραχ το οποίο θα αγκαλιάσει στη στοργική του αγκαλιά όλο το «παγκόσμιο χωριό» (γλυκιά έκφραση της παγκοσμιοποίησης), τείνουν τα αρνητικά της να προκαλούν φόβο στη σκέψη και στη συνείδηση του μέσου ανθρώπου. 

Βέβαια ο πιο διαδεδομένος ορισμός που έχει διαδοθεί στον κυβερνοχώρο είναι αυτός που δόθηκε με αφορμή το δυστύχημα της πριγκίπισσας Νταϊάνας και πάει κάπως έτσι:  

Μια Αγγλίδα πριγκίπισσα, που με τον Αιγύπτιο φίλο της έχει ατύχημα σε μια γαλλική σήραγγα, μέσα σε ένα γερμανικό αυτοκίνητο με ολλανδική μηχανή, που το οδηγεί ένας Βέλγος μεθυσμένος από σκοτσέζικο ουίσκι, ενώ τους ακολουθούν από κοντά Ιταλοί παπαράτσι με γιαπωνέζικες μοτοσικλέτες, τυγχάνει των πρώτων βοηθειών από έναν Αμερικανό γιατρό με βραζιλιάνικα φάρμακα! Και όλα αυτά σου τα γράφει ένας Έλληνας που χρησιμοποιεί την τεχνολογία του Μπιλ Γκέιτς, κι εσύ πιθανώς τα διαβάζεις σε έναν από τους αμέτρητους υπολογιστές της IBM, που χρησιμοποιεί ταϊβανέζικα τσιπς, και κορεάτικη οθόνη, συναρμολογημένο από εργάτες της Μπαγκλαντές σε ένα εργοστάσιο της Σιγκαπούρης, που μεταφέρανε σε φορτηγά Ινδοί, και έκλεψαν Ινδονήσιοι, και ξεφόρτωσαν Σικελοί λιμενεργάτες και μετέφεραν Μεξικανοί παράνομοι, και τελικά σου πούλησαν Αφρικανοί μετανάστες.

Εξυπνητζίδικο δε λέω αλλά κομμάτι επιφανειακό… 

Ίσως στο τι είναι τελικά παγκοσμιοποίηση να απαντά ο Τζόν Στάινμπεκ (John Steinbeck) στο κλασικό «Τα σταφύλια της Οργής»/«The grapes of Wrath», πιστεύω από τα βιβλία που οφείλει να’χει διαβάσει κανείς όπως και δήποτε και με λίγα λόγια διαπραγματεύεται την κατάθλιψη της οικονομικής καταστροφής που βίωσε η Αμερική στα χρόνια του κραχ, μέσα από τη μοναχική Οδύσσεια ενός ήρωα που έμελλε να αποτελέσει διαχρονικό σύμβολο του Tom Joad (αν θέλετε ρίχτε ένα βλέφαρο στα Μπλουζ της Σκόνης του infowar στο youtube).

Το παραπάκατω είναι ένα χαρακτηριστικό σημείο του βιβλίου και της ταινίας και είναι στο σημείο όπου ένας πράκτορας λέει σε μια οικογένεια αγροτών, να την κάνουν από το χωράφι τους, το οποίο κατασχέθηκε λόγω χρεών: 

Πράκτορας: Δεν μπορώ να βοηθήσω, το μόνο που ξέρω είναι οι εντολές μου. Αυτοί μου λένε να σε διώξω και αυτό σου λέω σε΄σένα.

Μούλει: Εννοείς να φύγω από τη γη μου;

Πράκτορας: Τώρα μη τα βάζεις μαζί μου, δεν φταίω εγώ.

Γιός του Μούλει: Και τότε ποιος φταίει;

Πράκτορας: Ξέρεις σε ποιόν ανήκει αυτή η γη, στην Shawnee Land and Cattle Company.

Μούλει: Και ποιος είναι η Shawnee Land and Cattle Company;

Πράκτορας: Δεν είναι κανένας είναι μια εταιρεία.

Γιός του Μούλει: Έχουν όμως έναν πρόεδρο δεν έχουν; Έχουν κάποιον που να καταλαβαίνει τι είναι ένα δίκαννο έτσι δεν είναι;

Πράκτορας: Γιε μου δεν είναι δικό του το λάθος γιατί η τράπεζα τους υποδεικνύει τι να κάνουν.

Γιός του Μούλει: Εντάξει τότε που βρίσκεται η τράπεζα;

Πράκτορας: Στην Τούλσα, αλλά ποιο το νόημα να πας εκεί αφού δεν είναι επικεφαλής παρά ένας μάνατζερ, ο οποίος είναι ένας ημι-τρελλος από την αγωνία του τύπος που προσπαθεί να κρατήσει μια σειρά με τις εντολές που του δίνουν από την Ανατολή

Μούλει: Τότε λοιπόν ποιόν να πυροβολήσουμε;

Πράκτορας: Αδερφέ δεν ξέρω, αν ήξερα θα σου΄λεγα, απλά δεν ξέρω ποιόν να κατηγορήσεις…

Το συμπέρασμα που βγάζω από τον κύριο Στάινμπεκ;

Παγκοσμιοποίηση είναι όταν θέλεις να πάρεις την καραμπίνα και να καθαρίσεις αυτούς που σου πηδήξανε την ζωή και δεν ξέρεις ούτε και βρίσκεις ποιόν να (πρωτο) πυροβολήσεις.

Καληνύχτα σε όλους και όλες

10 σχόλια - Στείλε Σχόλιο

MISangie (23.01.2008)
....καληνύχτα...:)
movflower (23.01.2008)
Τα ίδια συνέβαιναν πάντα...
Απλά με την Παγκοσμιοποίηση μεγάλωσε η ζούγκλα και λιγοστεύουνε οι κρυψώνες...

Καληνύχτα, Κωστή μου!
:)))))
geove (23.01.2008)
Καλημέρα Κώστα!
Λοιπόν, δεν ξέρω αν έχεις ακούσει για τον Ζίζεκ, έναν Σλοβένο κοινωνιολόγο, φιλόσοφο και εκσυγχρονιστή της ψυχαναλυτικής θεωρίας του Λακάν, ο οποίος μάλιστα πρόσφατα επισκέφτηκε τη χώρα μας κι έγινε χαμός στην Πάντειο με τις ριζοσπαστικές απόψεις τους.

Λέει, λοιπόν, ο Ζίζεκ ότι ζούμε σε μια εποχή όπου "ο κόσμος βυθίζεται ολοένα στα θάμβος της εικονικότητας, άρα στην ιδεολογία" (όπου "ιδεολογία", μετά τον Μαρξ, σημαίνει "ψευδή αντανάκλαση της πραγματικότητας") ότι "το μεγάλο πρόβλημα του παρόντος μοντέλου παγκοσμιοποίησης είναι πως υψώνει νέα σύνοτα, δημιουργεί νέα απαρτχάιντ, συνιστά χειρότερη εκμετάλλευση για όσους δεν μετέχουν σ΄ αυτήν" κι ότι "οι ΗΠΑ την τελευταία δεκαετία διέπραξαν ένα πραξικόπημα επάνω στην παγκοσμιοποίηση". Και συνεχίζει: "δεν πρέπει λοιπόν να λέμε ότι είμαστε εναντίον της παγκοσμιοποίησης προκειμένου να προστατεύσουμε την εθνική μας ταυτότητα, αντίθετα, πρέπει να λέμε ότι δεν είναι αρκετά παγκόσμια".

Νομίζω, λοιπόν, ότι έχουμε μπερδέψει λίγο την παγκοσμιοποίηση με την αμερικανοποίηση που,σίγουρα, προκαλεί ένα σωρό δεινά...

Επίσης, τελευταία, διάβασα στην "Καθημερινή" ένα κείμενο του Ulrich Beck της The Guardian που μιλάει για την ευρωπαϊκή κοινότητα, λέγοντας ότι "αυτή η μοναδική στην Ιστορία μορφή διεθνούς κοινότητας δεν μπορεί να ερμηνευτεί με βάση της παραδοσιακές έννοιες της πολιτικής και του κράτους... Η εθνική οπτική γωνία διαθέτει δύο και μόνο δύο τρόπους θεώρησης της σύγχρονης, ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης. Την αντιμετωπίζει ως φεντεραλισμό, που θα οδηγήσει σε ένα ομοσπονδιακό υπερκράτος, είτε ως διακρατική συνεργασία που θα οδηγησει σε συνομοσπονδία κρατών... Στο βάθος, η οπτική αυτή είναι αντιευρωπαϊκή καθώς αρνείται εκείνο που αξίζει όσο τίποτε να επιτευχθεί: Μια Ευρώπη της ποικιλότητας..."
Τι χρειάζεται;
"Ένα κβαντικό άλμα της πολιτικής", λέει ο Urlich. "Ένα κοσμοπολίτικο κρατικό σύστημα το οποίο θα μπορεί να ανταποκρίνεται καλύτερα στα προβλήματα που αντιμετωπιζουν όλα τα έθνη του σύγχρονου κόσμου..."

Ίσως, τελικά, αυτό το "κβαντικό άλμα" είναι που χρειάζεται και η παγκοσμιοποίηση για είναι "παγκοσμιοποίηση" και όχι οτιδήποτε άλλο.

Κώστα, συγγνώμη για το μεγάλο σχόλιο (πρώτη φορά μου βγήκε έτσι).
Να είσαι καλά που μας προβληματίζεις!
:)
Blacksad (23.01.2008)
MISangie και movflower thanks και πια λέμε καλημέρα όλη μέρα!

geove μου, ευχαριστώ πάρα πολύ για την κατατοπιστική επεξήγηση, είχα διαβάσει για το λόγο του Ζίζεκ στο Πάντειο (αυτή την κωλοσχολή λατρεύω να την μισώ)και ναι είναι πολύ σωστή η διατύπωση για τα κακώς κείμενα της παγκοσμιοποίησης, καθώς η ουσία της καθαυτή βασίζεται στο Laissez faire, Laissez passer το γνωστό πρόταγμα του Διαφωτισμού.

Ελεύθερη και άνευ συνόρων διακίνηση εμπορευμάτων, ανθρώπων, ιδεών, αξιών, κουλτούρας, ωραία θεωρία, αλλά καμμία σχέση με την σημερινή πράξη όταν οι άνθρωποι μεταφέρονται σαν εμπορεύματα, οι ιδέες και οι αξίες μένουν από λάστιχο και η (υπο)κουλτούρα οργιάζει.

Κβαντικό άλμα λες; Παρόλο που δεν το αντιλαμβάνομαι πλήρως πιάνω το νόημα, αν και η παγκοσμιοποίηση ως έννοια έχει αποκτήσει άρρηκτη αρνητική χρειά και κάλλιο να σου βγεί το μάτι παρα τ΄όνομα.
StavmanR (23.01.2008)
Τεράστιο και πολύπλοκο το θέμα της παγκοσμιοποίησης, η οποία σε κάθε περίπτωση σημαίνει απώλεια κάποιων σημαντικών στοιχείων της ζωής μας, και ταυτόχρονη αφομοίωση νέων σημαντικών αλλά και δευτερεύουσας σημασίας.

Όσον αφορά το ποστ σου, πολύ όμορφο, αλλά δεν ξέρω γιατί...ο διάλογος είναι σα να αναφέρεται στο ελληνικό δημόσιο :). Πρόκειται για τη λεγόμενη "μετακύλιση ευθυνών", την ίδια στιγμή που τα δικαιώματα, σε μία αντίστροφη λειτουργία, συσσωρεύονται σε συγκεκριμένα πρόσωπα και φορείς.
Sike (23.01.2008)
Είδα τον τίτλο σου και έσπευσα, νομίζοντας ότι θα έγραφες για μια απ΄τις συγκλονιστικότερές μου ταινίες (όχι που γύρισα, που είδα εννοώ), το Butterfly Effect (1)... Αν δεν το είδες, δες το!

Επί της ουσίας του ποστ, πολύ καλό, όντως - αν και ούτε εγώ πολυκατέχω την κοινωνιολογική αργκό, ούτε έχω κάτι εκθαμβωτικό να προσθέσω στη συζήτηση. Ξέρω, όμως, ότι παγκοσμιοποίηση και αμερικανοποίηση (που λέει και η geove) είναι ένα και το αυτό (ίσως να μην είναι αυτό που λέει η geove) - τέλος ΠΑΝΤΩΝ, είναι κάτι που δεν μ' αρέσει (για να το θέσω ήπια). Παρόλο που η ύπαρξη McDonalds στο Νοβοσιμπίρσκ (uh?)δεν ειν' κακό...

Ουφ, κουράστηκα και τίποτα δεν είπα!
renabill (23.01.2008)
Χαίρομαι που διαβάζω ένα ποστ με πάρα πολύ άποψη περί παγκοσμιοποίησης κι όχι παράθεση αναλύσεων....Με προβλημάτισες.....
Blacksad (24.01.2008)
StavmanR, σαφώς και είναι τεράστιο το θέμα και ούτε θα τολμούσα να διανοηθώ να το αναλύσω μέσα από 2 σελίδες (το λακωνίζειν εστιν φιλοσοφειν έχει και τα όρια του, απλά ίσως μια αίσθηση του πώς το αντιλαμβάνομαι. Και φυσικά είμαι επηρεασμένος από την ελληνική πραγματικότητα, το να κρίνω εξ'ιδίων τα αλλότρια είναι χαρακτηριστικό μου.

Sike, σαφώς και ταινιάρα το Butterfly Effect και αναφορικά με την παγκοσμιοποίηση η geove προσεγγίζει πιο "δυνατά" το θέμα απ΄ότι εγώ.

renabill thanks, αμοιβαίος ο προβληματισμός.
mnk (26.01.2008)
Πρόκειται για το μεγαλύτερο colpo grosso που επιχειρήθηκε ποτέ στην ιστορία.
Κι αν ακόμα πετύχει, είναι σίγουρο ότι θα καταρρεύσει σύντομα απ' τον ίδιο του το βάρος, λόγω γιγαντισμού, παρασύροντας τα παντα. (μήπως τελικά αυτός είναι ο στόχος;)

Συνιστώ θερμά ένα βιβλιαράκι (καθόλου) επιστημονικής φαντασίας, το "Οι πράκτορες του χάους", μου διαφεύγει το όνομα του συγγραφέα, που αναπτύσσει ακριβώς πως η επίτευξη αυστηρών δομών ελέγχου των πάντων, οδηγεί στο πλήρες χάος, γιατί η φύση έχει μηχανισμούς εξισορρόπησης και αγαπάει την αταξία -η τάξη είναι μάλλον έκτακτο φαινόμενο.

Οσο για το ... Laissez faire, Laissez passer,
λένε εδώ οι χωριάτες μια παροιμία :
"Τάζει ο σκύλος της σκύλας, ώσπου να την καταφέρει ...."
Τα περί "κβαντικού άλματος" είναι παραμύθια για μικρά παιδιά.
Η παγκοσμιοποίηση έχει και επώνυμο κι αυτό είναι "Νέα Τάξη", δεν έχει εθνικότητα, απλά φοράει αμερικάνικα ρούχα γιατί εκεί πρωτο-εφαρμόστηκε το πείραμα.
Οπως και το άλλο πείραμα που εφαρμόστηκε παράλληλα στις κεντροασιατικές περιοχές.
Βγήκαν τα συμπεράσματα και τώρα πάμε για εφαρμογή.

Η μόνη παγκοσμιοποίηση που θα είχε νόημα και λόγο ύπαρξης και θα ήταν πραγματική πρόοδος, θα ήταν μια παγκοσμιοποίηση από κάτω προς τα πάνω, από τους ίδιους τους λαούς -αν τους άφηναν ήσυχους.
Αυτό το -με το ζόρι- ανακάτεμα των λαών είναι ο σίγουρος τρόπος να μάχονται όλοι εναντίων όλων, ώστε αυτοί που παίζουν τις μαριονέτες, να σχεδιάζουν το μέλλον μας απερίσπαστοι.
Κι επειδή, όπως λέει η Χάρις, οι κρυψώνες λιγοστεύουν απελπιστικά, μου φαίνεται ότι, ελλείψη σταφυλιών, θα φάμε σκέτη την οργή και θα ΄ναι και πολλή.

Blacksad (27.01.2008)
mnk, σίγουρα είναι ένα θέμα που βρίσκεται εν εξελίξει και μας επηρεάζει όλους όσο και αν δε μας φαίνεται ή ακόμη-ακόμη δεν το καταλαβαίνουμε ακόμη,

θα το διαβάσω το βιβλιαράκι, γιατί για να το προτείνεις εσύ θα΄ναι τουλάχιστον ενδιαφέρον

Για το κβαντικό άλμα κάτσε να διαβάσω ένα άρθρο που μου πρότεινε η geove να καταλάβω και περι τίνος πρόκειται και τα ξαναλέμε και

...μεγάλωσε η ζούγκλα και λιγοστεύουνε οι κρυψώνες, το είπε πολύ καλύτερα η Χάρις απόσο θα το έλεγα εγώ, ανησυχώ πάντως μην ξαναδούμε την σκια του Tom Joad...


Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να έχετε συνδεθεί ως μέλος. Πατήστε εδώ για να συνδεθείτε ή εδώ για να εγγραφείτε.

Επιστροφή στο blog
Συγγραφέας
blacksad
Κώστας
από ΠΑΤΗΣΙΑ - ΑΓΙΑ BΑΡΒΑΡΑ


Περί Blog
blogs.musicheaven.gr/blacksad

Πλίνθοι και κέραμοι ατάκτως ερριμμένοι



Επίσημοι αναγνώστες (12)
Τα παρακάτω μέλη ενημερώνονται κάθε φορά που ανανεώνεται το blogΓίνε επίσημος αναγνώστης!

Πρόσφατα...
Δημοφιλέστερα...
Αρχείο...


Φιλικά Blogs

Links