Bloq δίχως τίτλο
Διότι όλα τα ωραία αλλάζουνε όνομα και μορφή.
27 Ιανουαρίου 2011, 13:54
έκφυλη τέχνη
αρτίκ  

Την Κυριακή ξυπνήσαμε νωρίς κι ενώ έφτιαχνα πανκεϊκς, ο Λάβης πετάχτηκε για εφημερίδα. Ανάγνωση ο καθένας το δικό του μισό, ανταλλαγή, με τον Λάβη να τελειώνει το δεύτερο μισό κι εμένα να πετάει το αθλητικό και το οικονομικό μέρος. Αγανάκτησα πἀλι που οι ελληνικές κυριακάτικες συνεχίζουνε να φθάνουν στην Παγόχωρα τις Δευτέρες, παρολίγο να τσακωθούμε που είχα στη διαπασών τον Μελωδία, μου πέταξε πόσο άτσαλη του ακούγεται η ελληνική μουσική, φλέρταρα με την ιδέα να του πετάξω το βαζάκι με τη μαρμελάδα στο κεφάλι αλλά λυπήθηκα την μαρμελάδα-είναι ελληνική, από τα χεράκια μιας γυναικείας συντεχνίας ενός χωριού. Θυμήθηκε πως ακόμη δεν αγοράσαμε ούτε ένα πίνακα για το διαμέρισμα, του είπα πως δεν βρήκα τίποτα που να κάνει κλικ στη καρδιά και στην τσέπη, μπήκε στο ίντερνετ και βρήκε κάτι βαρετά πονήματα ζωγράφων χωρίς φαντασία, μπήκα στο ίντερνετ και του έδειξα τί περίπου μ΄αρέσει και ...τέλος.

 

Είχε περάσει το μεσημέρι, κόντευε μία, και είχαμε πει πως θα πηγαίναμε επιτέλους στο Γερμανικό Ιστορικό Μουσείο για την έκθεση "Ο Χίτλερ και οι Γερμανοί". Άρα δεν υπήρχε άλλος χρόνος για να τσακωθούμε ποιού το γούστο είναι ορθό. Είπε. Διαφώνησα πως υπάρχουν ορθά και λανθασμένα γούστα, ίσως καλαισθησία κι αναισθησία, συγγνώμη, ακαλαίσθησία αλλα όντως δεν υπήρχε χρόνος για διαφωνίες. Προγραμματισμένος σαν ρομπότ, άρχισε να ντύνεται. Απρογραμμάτιστη, θυμήθηκα πως η μπαταρία της φωτογραφικής δεν μπήκε στον φορτιστή της εγκαίρως...

(http://germanhistorydocs.ghi-dc.org/images/30010675-r1.jpg)

 

 

Για την ίδια την έκθεση θέλω να σας γράψω αργότερα.

 

Ενδιαφέρον και περιέργεια, απορίες και σκιές, τραβάνε πολύ κόσμο στο Μουσείο για αυτή τη συγκεκριμένη συλλογή εκθεμάτων που προσπαθούνε να σε βάλουν στη σφαίρα των παραγόντων που οδήγησαν τον λαό στην Δημοκρατία της Βαϊμάρης να παραδώσει την ψυχή και το μέλλον του σε μία φιγούρα χωρίς ιδιαίτερη προσωπικότητα όπως ήταν αρχικά ο Αδόλφος Χίτλερ.

(περισσότερα είπαμε, αργότερα)

 

(http://www.hagalil.com/01/de/media/1/entartete-kunst.jpg0)

Ήδη καταβεβλημένη από τις προηγούμενες γιγαντοαφίσες, να πνίγομαι από την παρέλαση γεγονότων και συνθηκών... τα δικαιώματα που ολοένα και μειώνονταν, τις γυναίκες που στο παρελθόν είχαν πολεμήσει για την οικονομική, πολιτική και πολιτιστική τους οντότητα και τώρα δέχονταν τον εγκλεισμό στην κουζίνα, τα λαμπρά μυαλά που σιωπούσαν για να επιβιώσουν νόμους Ευθανασίας που σκότωναν ασθενείς, εβραίους, κομμουνιστές, σοσιαλιστές, ειρηνιστές, τσιγγάνους, φεμινίστριες, ομοφυλόφιλους, κλπ κλπ κλπ ...

 

 

Τελευταίος  ασπασμός για τη Δημοκρατία, πρώτος  για την Δικτατορία οι διωγμοί κατά των καλλιτεχνών. Ο εξπρεσσιονισμός που γεννήθηκε στις αρχές του 20ου αιώνα στη Γερμανία, στην πατρίδα του τώρα θα καιγόταν, προδωμένος.

 

Ευθανασία για το σώμα, το μυαλό και την ψυχή.

Διότι αν απαγορευτούν με ποινή θανάτου τραγούδια που σε αγγίζουν και ποιήματα που σε θεραπεύουν, χρώματα που σε σώζουν από τη λάσπη της καθημερινότητάς σου, τί θα έχεις πια να σε προστατεύει από την πλήρη παράδοση στο καθεστώς;

(http://5gym-irakl.ira.sch.gr/news/images/stories/MunchScream.jpg)

 

 

 

 

να σου μια αφίσα  έκθεσης που έλαβε χώρα το 1937 στο Μόναχο και σε άλλες 12 πόλεις (αν δεν λανθάνομαι), με θέμα την ....entartete Kunst... Άτεχνη Τέχνη;

(http://germanhistorydocs.ghi-dc.org/images/highres_00014214%20copy1.jpg)

Υπάρχει έντεχνη κι άτεχνη τέχνη; Κι αν είναι το έργο άτεχνο  ή έντεχνο, δεν είναι αντίφαση ή πλεονασμός να κολλήσεις τη λέξη τέχνη δίπλα στο έκαστο επίθετο; Μήπως να καθάριζα επιτέλους το μυαλό μου από τα αγγλικά όταν διαβάζω γερμανικά και σκέφτομαι στα ελληνικά;

 

 

 

(http://www.berlinonline.de/berliner-zeitung/foto/_img/foto/entartete_kunst_neu/entartete_kunst_neu-012.jpg)

Ο όρος "entartete Kunst" στα ελληνικά αποδίδεται ως " Έκφυλη Τέχνη".  Έκφυλη! Μπορείς να καταλάβεις τη λογική με την οποία δανείστηκαν τον όρο από την Ιατρική...αλλά... Αν είναι δυνατόν! Πώς μπορεί κανείς να δώσει μια τέτοια ...απόκλιση ως όρο περιγραφής της οποιασδήποτε Τέχνης;

(http://www.geschichte-mitmachen.de/wp-content/uploads/Rohlfs-Tanzversuch.jpg)

 

 

 

Φυσικά αφορά την τότε Μοντέρνα Τέχνη, που οι Ναζιστές δεν αποδέχονταν ως καθαρή, Γερμανική Τέχνη. Κριτική κι ελεύθερη δημιουργία, κυβισμός, σουρεαλισμός, γλυπτά που δεν ακολουθούσαν την Κλασσική (άλλος λανθασμένος όρος) γραμμή  της Ελληνικής και Ρωμαϊκής Αρχαιότητας. Έργα μερικών από των σπουδαιότερων καλλιτεχνών του 20ου αιώνα, μαζεύτηκαν σε αυτή την Έκθεση, με λεζάντες γελοιοποιήσης. Πόσο οικτρή μπορεί να είναι μια κοινωνία που ήδη δέχεται να πληρώσει για να περιπαίξει την Τέχνη;

(Ναι, ξαναφτάσαμε σε αυτά τα χάλια!)

(http://vimu.info/files/10/img/large/10_8_55_fo_noldealtar.jpg)

 

Η συγκεκριμένη έκθεση Γελοιοποίησης, επισκίασε την έκθεση Γερμανικής Τέχνης, που παράλληλα λάμβανε χώρα  στο ίδιο μουσείο.

Να πήγαν πραγματικά όλοι για να κοροϊδέψουν τα ...τερατουργήματα έμπνευσης ανθρώπων επηρεασμένων από την μαϊμουδιστική τέχνη των αφρικάνων και την εβραϊκή τιποτένια υποκουλτούρα; Σίγουρα  θα υπήρχαν κάποια πνεύματα ...αντιλογίας που πήγαν γιατί είχαν επιτέλους την τύχη να θαυμάσουν από κοντά, χρώματα και μηνύματα απευθυνόμενα στην Ιέρεια της Ζωής, την Ελευθερία. Έστω, μέσα στα κλουβιά του φόβου και της σιωπής, μπορούσε στα κρυφά η ψυχούλα τους να κάνει παύση, να ταξιδέψει μακρυά από την κόλαση του απολυ (-ι) τισμού.

(http://diepresse.com/images/uploads/a/d/a/461530/thumbDi_Dix_M_nnerkopf_1919_VBK20090316165003.jpg)

 

 

Να φανταστούν πως θα ήταν άραγε η ζωή εκτός.Αλλού. Μακρυά.Οπουδήποτε εκτός από το εδώ τους.

(http://ccit300-f06.wikispaces.com/file/view/fig_264-_self_portrait_as_a_soldier.jpg/30249754/fig_264-_self_portrait_as_a_soldier.jpg)

 

 

Να θυμηθούν ή να προσπαθήσουνε να αφουγκραστούν με την φαντασία τους τα μπλουζ, κι ας επέμεναν τα πλυντήρια εγκεφάλου-κολλ με πόστερ γίγας- πως ήταν του γούστου κατώτατων ρατσών ενώ αυτοί ήταν οι Εκλεκτοί κι έπρεπε ν΄αγαπάνε τη ...σωστή και καθωσπρέπει μουσική.

(http://germanhistorydocs.ghi-dc.org/images/EM%20highres_000040551.jpg)

 

 

Να κάνουν μνημόσυνο για τους ζωγράφους που ανήμποροι να το σκάσουν στην εξορία,αυτοκτόνησαν ή έφυγαν στην επαρχία για να ζωγραφίζουν λειβάδια και σπιτάκια, λίμνες και πάπιες. Κύκνους. Μπανάλ Γαλάζιους ουρανούς με την ελπίδα να επιβιώσουν τους κτηνώδεις ελεγχους της Γκεστάπο-διότι όπου και να αποσύρθηκαν οι καλλιτέχνες, στο ναζιστικό κράτος οι αιφνιδιαστικοί έλεγχοι ήταν μέρος της ρουτίνας τους.

(http://www.kreiszeitung.de/bilder/2009/09/05/460349/1636862352-341_008_1627789_schmidt.9.jpg)

 

 

Γαλάζιο ουρανό άνευ ορίων.

 

(http://dreierdesigngroup.com/Test_Images/vangogh01.jpg)

 

 

 

Σαν αυτόν που χωράει όλα τα όνειρα όλων των ανθρώπων, οι οποίοι δεν παραδίδουν ποτέ τα όνειρά τους, ακόμη κι αν έχει ψοφήσει το τελευταίο ψίχουλο της ελπίδας για ομορφιά   ή έστω απλά ...βελτίωση.

5 σχόλια - Στείλε Σχόλιο

hithtoly (28.01.2011)
σουπερ!να σαι καλα!
pterarhos (28.01.2011)
Χαιρε Χαρις!
Πραγματεια για την Τεχνη το κειμενο σου.
Η αλλιως Τεχνη και ολοκληρωτισμος.
Να θυμισω και το ολοκαυτωμα των βιβλιων εδω, σε περιλαμπρη ναζιστικη φιεστα.
Κατα ποσον ειναι γνωστο οτι οι ναζιστες ειχαν λεηλατησει τα παγκοσμια αριστουργηματα απο τα μουσεια των χωρων που κατειχαν;



Οσο για κομματια "εκφυλισμενης Τεχνης" ο ιδιος ο Χιτλερ ηταν συλλεκτης. Απο πινακες εως μουσικα εργα καθε ρευματος.
Ενα ειναι σιγουρο Χαρις μου.
Τεχνη και ολοκληρωτισμος δεν θα συμβαδισουν ποτε.
Απλα το ενα αναιρει το αλλο.
Υπεροχες οι φωτογραφιες που παραθετεις.
ZARATHUSTRA (29.01.2011)
Για αλλη μια φορα μου αποδεικνυεις τον τεραστιο πλουτο της ψυχης και των καλλιτεχνικων σου ανησυχιων .
Οπως παντα ξεχωριστη σαν τα κειμενα σου .
Εγω παντως θα σε προτιμουσα γυμνη (αντε γιατι αρκετα το σοβαρεψα !χε!χε! ) Πολλα φιλια !
sven (29.01.2011)

Μωβάκι,

η τέχνη μας βοηθά να ανακαλύπτουμε νέους ορίζοντες, νέες πτυχές των συναισθημάτων μας, των αξιών μας, των πολιτικών ιδεών μας και του τρόπου θεώρησης του περίγυρού μας. Για να μπορέσει η τέχνη να λειτουργήσει με τον λυτρωτικό αυτό τρόπο θα πρέπει να είναι ελεύθερη και σε θέση να ΑΜΦΙΣΒΗΤΕΙ. Κάθε παρέμβαση στην αισθητική των ανθρώπων είναι ΟΛΟΚΛΗΡΩΤΙΣΜΟΣ…

Είναι γεγονός αδιαμφισβήτητο πως η κουλτούρα κάθε λαού –δηλαδή η αισθητική κρητική μας ικανότητα- είναι που καθορίζει την πορεία της ιστορίας. Αυτό είναι και το αποτελεσματικότερο όπλο κάθε λαού, γιατί η πραγματική δύναμη δεν βρίσκεται σ΄αυτή καθ΄αυτή την άσκηση εξουσίας, αλλά στη δύναμη των ΙΔΕΩΝ…

Αυτοί είναι και οι κυριότεροι λόγοι που κάθε ολοκληρωτικό καθεστώς –και όχι μόνο το χιτλερικό- είχε ως μία από τις απόλυτες προτεραιότητές του τη χαλιναγώγηση κάθε είδους ελεύθερης καλλιτεχνικής έκφρασης…

Όπως και ο Arthur Schopenhauer, έτσι και ο Χίτλερ ανήγαγε την κλασσική παράδοση ως την «απόλυτη μορφή τέχνης», δηλαδή μια τέχνη αποκομμένη από την παρούσα ζωή και τα πραγματικά προβλήματά της. Το ίδιο και η ελληνική χούντα, καθώς και άλλα ολοκληρωτικά καθεστώτα, που η όποια σχέση της τέχνης με την παρούσα ζωή θα έπρεπε να εξυπηρετεί την ιδεολογία τους…

Δυστυχώς όμως, ο φασισμός φαίνεται πως επανακάμπτει σε ολόκληρη την Ευρώπη, αποκτώντας όλο και περισσότερους νέους οπαδούς. Στην Ιταλία, τα ποδοσφαιρικά γήπεδα αποτελούν τη σφηκοφωλιά των νοσταλγών του Μουσολίνι, όπου ξεδιπλώνουν τεράστια πανό με τη σβάστικα, φωνάζοντας Duce! Duce! Κακοποιούν εβραίους, αριστερούς, τσιγγάνους, ομοφυλόφιλους, μετανάστες, μουσουλμάνους… Ο πρώην «εχθρός» ήταν γι΄αυτούς ο κομμουνισμός, που καταπολεμήθηκε με λυσσαλέα βία. Σήμερα, είναι το Ισλάμ και η πολυπολιτισμική κοινωνία. Προσοχή όμως, γιατί υπάρχουν και εκδοχές νεοφασισμού που «πριμοδοτούν» και καλύπτονται πίσω από μια ιδιότυπη μορφή πολυπολιτισμικότητας…

Στη συνεδρίαση του νέου δημοτικού συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων, εκπρόσωπος της Χρυσής Αυγής χαιρετά προκλητικά φασιστικά, ενώπιον όλων…

Τα μηνύματα e;inai ιδιαίτερα ανησυχητικά και οι περισσότεροι από εμάς κοιμόμαστε τον ύπνο του δικαίου, μη αξιολογώντας ή γνωρίζοντάς τα…

Καλό ΣΚ!!!

ΥΓ. Ίσως θάπρεπε να πετάξεις το βαζάκι με την ελληνική μαρμελάδα στο Λάβη σου, γιατί τότε ίσως γίνονταν ο ίδιος...μαρμελάδα μαζί σου...!!!

Επίσης, μη παρεξηγείς το Ζαρόπουλο γι΄αυτά που σου γράφει. Ετοιμάζεται να σαλπ(τ)άρει και είναι συναισθηματικά φορτισμένος...
thaleia84 (03.02.2011)
Συγχαρητήτια για το post σου...είχα καιρό να διαβάσω κάτι τόσο ενδιαφέρον...!

Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να έχετε συνδεθεί ως μέλος. Πατήστε εδώ για να συνδεθείτε ή εδώ για να εγγραφείτε.

Επιστροφή στο blog
Συγγραφέας
movflower
Χάρις
πολύχρωμη


Περί Blog
blogs.musicheaven.gr/movflower

Μπλοκάκι με σημειώσεις. Λίγο από όλα. Μπλαμπλαμπλά, μουρμουρμούρ, τραλαλά. Όχι απαραίτητα με αυτή τη σειρά. Ok,το παραδέχομαι. Ενίοτε και γκρινγκριν. Ανθρώπινη είναι και μερική γκρίνια.

Tags

αρτικ grow-ups as in push-ups Απορίες Απορίες εκτός τόπου και χρόνου αρτίκ επέτειος ημερολογιακά ημερολογιακα ιδεογραφικά Κύπρου εικόνες Κύπρου είκονες μεταφράσεις της Μωβ μορφές Μορφές Παράφωνοι διάλογοι Σκέψεις σΤίχΟι συνείδηση συνταγές Σφηνάκια σφηνάκια Σφηνάκια! τραγούδια για καλημέρα τραγούδια για καληνύχτα τσάγια Τσάγια! τσάγια! Τσάγια Χαμόγελα



Επίσημοι αναγνώστες (29)
Τα παρακάτω μέλη ενημερώνονται κάθε φορά που ανανεώνεται το blogΓίνε επίσημος αναγνώστης!

Πρόσφατα...
Δημοφιλέστερα...
Αρχείο...


Φιλικά Blogs

Links