River flows in you
Let's make better mistakes tommorow...
27 Ιουλίου 2011, 13:40
O Zαρατουστρα-Φ.Νιτσε


Σταθείτε, σας διδάσκω τον Υπεράνθρωπο: αυτός είναι εκείνη η θάλασσα, σ' αυτόν μπορεί η μεγαλύτερη περιφρόνησή σας να βυθιστεί. Ποιό είναι το σπουδαιότερο πράγμα που μπορείτε να ζήσετε; Είναι η ώρα της μεγάλης περιφρόνησης. Η ώρα στην οποία ακόμα και η ευτυχία σας σας γίνεται μισητή, και το ίδιο η λογική και η αρετή. Η ώρα που λέτε: "Τι καλό μου κάνει η ευτυχία! Είναι φτώχεια και μόλυνση και ελεεινή αυταρέσκεια. Μα η ευτυχία μου έπρεπε να δικαιολογεί την ίδια την ύπαρξη!" Η ώρα που λέτε: "Τι καλό μου κάνει η λογική! Λαχταράει τη γνώση όπως το λιοντάρι την τροφή του; Είναι φτώχεια και μόλυνση και ελεεινή αυταρέσκεια!" Η ώρα που λέτε: "Τι καλό μου κάνει η αρετή! Ακόμα δεν με έχει κάνει παθιασμένο. Πόσο έχω βαρεθεί το καλό και το κακό μου! Είναι όλα φτώχεια και μόλυνση και ελεεινή αυταρέσκεια!" Η ώρα που λέτε: "Τι καλό μου κάνει η δικαιοσύνη! Δε βλέπω να είμαι πυρετός και φωτιά! Οι δίκαιοι, όμως, είναι πυρετός και φωτιά!" Η ώρα που λέτε: "Τι καλό μου κάνει η συμπόνοια! Δεν είναι η συμπόνοια ο σταυρός στον οποίο καρφώθηκε αυτός που αγάπησε τον άνθρωπο; Αλλά η συμπόνοια μου δεν είναι σταύρωση." Έχετε μιλήσει ποτέ έτσι; Έχετε φωνάξει ποτέ έτσι; Α! μακάρι να σας είχα ακούσει να φωνάζετε έτσι! Δεν είναι δικό σας αμάρτημα- είναι η αυτοϊκανοποίησή σας που φώναξε στους ουρανούς, αυτή η ίδια σας η αποφυγή της αμαρτίας φώναξε στους ουρανούς! Πού είναι η αστραπή να σας γλύψει με τη γλώσσα της; Πού είναι η φρενίτιδα με την οποία έπρεπε να είστε εμβολιασμένοι; Σταθείτε, σας διδάσκω τον Υπεράνθρωπο: αυτός είναι αυτή η αστραπή, αυτός είναι η φρενίτιδα!-

Όταν ο Ζαρατούστρα μίλησε έτσι, ένας από το πλήθος φώναξε: "Έχουμε ως τώρα ακούσει αρκετά για τον σχοινοβάτη, είναι καιρός να τον δούμε!" Και όλος ο κόσμος γέλασε με τον Ζαρατούστρα. Αλλά ο σχοινοβάτης, που νόμισε οτι τα λόγια ίσχυαν γι' αυτόν, ξεκίνησε την επίδειξή του.

Ο Ζαρατούστρα, όμως, κοίταξε το πλήθος και θαύμασε. Μετά μίλησε έτσι: Ο άνθρωπος είναι ένα σκοινί τεντωμένο ανάμεσα στο ζώο και τον Υπεράνθρωπο- ένα σκοινί πάνω από την άβυσσο. Ένα επικίνδυνο πέρασμα, ένα επικίνδυνο ταξίδεμα, μια επικίνδυνη ματιά προς τα πίσω, ένα επικίνδυνο τρεμούλιασμα και σταμάτημα. Το σπουδαίο στον άνθρωπο είναι οτι είναι μια γέφυρα και όχι ένας στόχος: το αξιαγάπητο στον άνθρωπο είναι οτι είναι υπερβάτης και καταβάτης.

Αγαπώ αυτούς που δεν ξέρουν να ζουν παρά μόνο σαν καταβάτες, επειδή είναι οι υπερβάτες. Αγαπώ τους μεγάλους καταφρονητές, επειδή είναι οι μεγάλοι λάτρες, και βέλη που λαχταρούν την άλλη ακτή. Αγαπώ εκείνους που δεν ψάχνουν πρώτα ένα λόγο πέρα από τ' αστέρια για να κατεβούνε και να θυσιαστούνε, αλλά θυσιάζουν τον εαυτό τους στη γη, ώστε η γη του Υπεράνθρωπου στη συνέχεια να έρθει. Αγαπώ αυτόν που ζει για να μαθαίνει, και αναζητεί να μαθαίνει ώστε ο Υπεράνθρωπος στη συνέχεια να ζήσει. Έτσι αναζητεί τη δική του κατάβαση. Αγαπώ αυτόν που μοχθεί και εφευρίσκει, ώστε να χτίσει το σπίτι για τον Υπεράνθρωπο, και να προετοιμάσει γι' αυτόν γη, ζώα, και φυτά: γιατί έτσι αναζητεί τη δική του κατάβαση. Αγαπώ αυτόν που αγαπάει την αρετή του: γιατί η αρετή είναι η βούληση προς κατάβαση, και ένα βέλος λαχτάρας.

Αγαπώ αυτόν που δεν κρατάει μερίδιο πνεύματος για τον εαυτό του, αλλά θέλει να είναι πλήρως το πνεύμα της αρετής του: έτσι περπατάει σαν πνεύμα πάνω απ' τη γέφυρα. Αγαπώ αυτόν που κάνει την αρετή του κλίση και πεπρωμένο του: έτσι, για χάρη της αρετής του, είναι διατεθειμένος να συνεχίσει να ζει, διαφορετικά να μη ζήσει άλλο. Αγαπώ αυτόν που δεν επιθυμεί πολλές αρετές. Μια αρετή είναι περισσότερο αρετή από δύο, επειδή είναι περισσότερο κόμβος για να πιαστεί το πεπρωμένο κάποιου. Αγαπώ αυτόν του οποίου η ψυχή είναι πλουσιοπάροχη, που δεν θέλει ευχαριστώ και δεν τα επιστρέφει: αφού πάντα παρέχει, και δεν επιθυμεί να κρατήσει για τον εαυτό του. Αγαπώ αυτόν που ντρέπεται όταν τα ζάρια πέφτουν ευνοϊκά γι' αυτόν, και που στη συνέχεια ρωτάει: "Είμαι ανέντιμος παίχτης;"- επειδή είναι διατεθειμένος να υποχωρήσει.

Αγαπώ αυτόν που σκορπάει λόγια χρυσά πριν από τα έργα του, και πάντα κάνει περισσότερα απ' ότι υποσχέθηκε: γιατί αναζητάει τη δική του κατάβαση. Αγαπώ αυτόν που δικαιολογεί τους μελλοντικούς, και συγχωρεί τους παρελθόντες: γιατί είναι διατεθειμένος να υποχωρήσει στους τωρινούς. Αγαπώ αυτόν που δαμάζει το Θεό του, επειδή αγαπάει το Θεό του: γιατί πρέπει να υποχωρήσει δια της οργής του Θεού του. Αγαπώ αυτόν του οποίου η ψυχή είναι βαθιά ακόμα και στο πλήγωμα, και μπορεί να υποχωρήσει σε κάτι μικρό: έτσι περνάει εθελουσίως πάνω από τη γέφυρα. Αγαπώ αυτόν που οποίου η ψυχή είναι τόσο υπερπλήρης που ξεχνάει τον εαυτό του, και όλα τα πράγματα είναι μέσα του: έτσι όλα τα πράγματα γίνονται η κάθοδός του.

Αγαπώ αυτόν που είναι ελεύθερο πνεύμα και ελεύθερη καρδιά: έτσι το κεφάλι του είναι μόνο τα σπλάχνα της καρδιάς του, η καρδιά του, όμως, προκαλεί την κατάβασή του. Αγαπώ όλους όσοι είναι σα βαριές σταγόνες που πέφτουν μια-μια απ' το μαύρο σύννεφο που χαμήλωσε πάνω απ' τον άνθρωπο: προμηνύουν τον ερχομό της αστραπής, και υποχωρούν σαν προάγγελοι.

Να, είμαι ένας προάγγελος της αστραπής, και μια βαριά σταγόνα από το μαύρο σύννεφο: η αστραπή, όμως, είναι ο Υπεράνθρωπος.

Αφού ο Ζαρατούστρα είχε πει αυτά τα λόγια, κοίταξε ξανά τον κόσμο, και σιώπησε. "Νάτοι στέκονται," είπε στην καρδιά του, "νάτοι γελάνε: δεν με καταλαβαίνουν, δεν είμαι το στόμα γι' αυτά τα αυτιά. Πρέπει πρώτα κάποιος να κοπανάει στ' αυτιά τους, ώστε να μάθουν να ακούνε με τα μάτια τους; Πρέπει κάποιος να κλαγγίζει όπως οι κατσαρόλες και οι δάσκαλοι των "μετανοείτε!"; Ή μόνο πιστεύουν τους τραυλούς; Έχουν κάτι για το οποίο είναι περήφανοι. Πώς το αποκαλούν, αυτό που τους κάνει περήφανους; Πολιτισμό, το αποκαλούν, τους ξεχωρίσει από τα γιδοκόπαδα. Δεν τους αρέσει, συνεπώς, ν' ακούνε για 'περιφρόνηση' των εαυτών τους. Άρα θα μιλήσω στην περηφάνεια τους. Θα τους μιλήσω για το πιο περιφρονητικό πράμα: αυτό, όμως, είναι ο τελευταίος άνθρωπος!"

 

Δυστυχως,τα αυτια μας ειναι πολυ φτωχα για να ακουσουν το μεγαλο φιλοσοφο.Εγω εχω να πω μονο αυτο: Μακαρι με καποιο τροπο να μπορουσαμε να γινουμε-οχι υπερανθρωποι-αλλα απλοι ανθρωποι...Η ανθρωπια και οτι τη συνοδευει εχει χαθει απο το ''σημερα''.Ή για να ειμαστε ειλικρινεις υπαρχει σε πολυ μικρη συγκεντρωση....Ας προσπαθησουμε να τοποθετησουμε την περηφανια πιο κατω στη λιστα και την ανθρωπια πιο πανω....Ισως ετσι κατι να καταφερουμε..

1 σχόλια - Στείλε Σχόλιο

sven (27.07.2011)
Αναστασία,

έχεις "χτυπήσει" φλέβα και με προκαλείς με τα ποστ σου αυτά, που αγγίζουν ένα ιδιαίτερό μου ενδιαφέρον για τη φιλοσοφία...

Έχουν γραφεί πάνω από 20 000 τόμοι για τον Φ. Νίτσε και είναι απίστευτο το ότι υπάρχουν τόσο διαμετρικά αντίθετες απόψεις και ερμηνείες για το έργο και το πρόσωπο του φιλοσόφου αυτού. Ό,τι και να πει κάποιος γι΄αυτόν, θα υπάρχει σίγουρα κάποιος άλλος που θα υποστηρίξει ακριβώς το αντίθετο. Για το λόγο αυτό, τον επικαλούνται τόσο οι ναζιστές και οι μαρξιστές όσο και η μεταμοντέρνα θεολογία! Έχει χαρακτηρισθεί τόσο ως Προφήτης του Χίτλερ όσο και ως Απόστολος της ελευθερίας.

Είναι σημαντικό να τονισθεί, προς αποφυγή παρεξηγήσεων, πως ο βασικός όρος «Υπεράνθρωπος» της φιλοσοφίας του -που του προσέδωσε διαφορετικό περιεχόμενο στο πέρασμα του χρόνου- δεν έχει να κάνει με τη βιολογία ή την εθνικότητα των ατόμων, αλλά με μια στάση ζωής. Σύμφωνα με τη θέση αυτή, οι περισσότεροι άνθρωποι επιλέγουν να ακολουθήσουν το «συρμό», υπακούουν σε νόμους, σε κανόνες και σε υφιστάμενες αξίες της κοινωνίας, χωρίς να σκέφτονται αυτόνομα και χωρίς να προσπαθούν να δημιουργήσουν προσωπική άποψη. Υπάρχουν, όμως, και κάποιοι που αμφισβητούν την υπάρχουσα δομή και λειτουργία της κοινωνίας, υπερβαίνοντάς την. Αυτοί είναι, κατά τον Νίτσε, οι «Υπεράνθρωποι», δηλαδή, αυτοί που σκέφτονται αυτόνομα και ακολουθούν το δικό τους δρόμο στη ζωή…

Βέβαια, μπορεί κάποιος να ερμηνεύσει ποικιλοτρόπως τη θέση του Νίτσε για τον «Υπεράνθρωπο», τόσο αρνητικά όσο και θετικά. Από τη μία, αποτελεί μια ελιτίστικη θέση, από τη στιγμή που διαχωρίζει τους ανθρώπους με τον τρόπο αυτό. Από την άλλη, δεν αξιολογεί ηθικά τα όσα κάνει ένας «Υπεράνθρωπος», οι υπερβάσεις που κάνει είναι αυτοσκοπός. Έτσι, λοιπόν, θεωρούσε ως Υπεράνθρωπους τόσο τον Ιησού όσο και το Βούδα, αλλά και τυράννους όπως ο Ναπολέοντας και ο Μ. Αλέξανδρος. Είναι σχεδόν βέβαιο πως, αν ζούσε, θα χαρακτήριζε ως Υπεράνθρωπους τόσο τον Χίτλερ όσο και τον Γκάντι…

Από την άλλη, θα μπορούσαμε να ερμηνεύσουμε τη θέση περί Υπερανθρώπου και ως ύμνο της ατομικότητας, ως αμφισβήτηση της καθεστηκυίας τάξης, ως μία οδό προς την Ελευθερία, μία άρνηση απέναντι στην ομογενοποίηση και χειραγώγηση των ανθρώπων. Το σύνθημα είναι: μην ακολουθείς νόμους και κανόνες, απλά επειδή υπάρχουν, αλλά δημιούργησε τους δικούς σου!!! Με τον τρόπο αυτό, ενθαρρύνει την αυτόνομη σκέψη και την κριτική στάση απέναντι σε παραδοσιακές αυθεντίες, δηλαδή, κατά κάποιον τρόπο, απέναντι σε «ξεπερασμένους Υπερανθρώπους»!!!

Αυτός είναι ο Νίτσε. Ακόμα προκαλεί τόσο διαμετρικά αντίθετα με τις ιδέες του, 1 ½ αιώνα μετά…

Καλό βράδυ:)))

Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να έχετε συνδεθεί ως μέλος. Πατήστε εδώ για να συνδεθείτε ή εδώ για να εγγραφείτε.

Επιστροφή στο blog
Συγγραφέας
anastasiavar
Αναστασία
Φοιτήτρια
από ΖΑΚΥΝΘΟΣ


Περί Blog
blogs.musicheaven.gr/anastasiavar

Σκεψεις διαφορετικης νυχτας...Πραγματα που με απασχολησαν,με προβληματισαν,με εντυπωσιασαν..





Επίσημοι αναγνώστες (3)
Τα παρακάτω μέλη ενημερώνονται κάθε φορά που ανανεώνεται το blogΓίνε επίσημος αναγνώστης!

Πρόσφατα...
Δημοφιλέστερα...
Αρχείο...

Links