αρχική σελίδα MusicHeaven κεντρική σελίδα του blog περισσότερα Blogs
RHYTHM N STRINGS
MUSIC IS THE ANSWER

28 Νοεμβρίου 2020, 09:19
Τι οριζει έναν μουσικό;
Τροβαδούροι  Μουσικός  Ύφος  Τι ορίζει έναν μουσικό  

Πάνε χρόνια από τότε που έγραψα για τελευταία φορά σε αυτή τη γωνία,

Οι άνθρωποι από παλιά είχαν την ανάγκη να εκφραστούν μέσω της μουσικής.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι τροβαδούροι.

Στη μεσαιωνική Δυτική Ευρώπη σημαντικές ήταν οι αλλαγές στην ποιητική έκφραση της εποχής. Τότε ήταν που έκαναν την εμφάνιση τους στην Ευρώπη οι τροβαδούροι, οι περιπλανώμενοι μουσικοί που βοήθησαν στη διάδοση των

Οι τροβαδούροι, εμπνευστές και κυρίαρχοι του συγκεκριμένου ρεύματος, ήταν ευγενικής καταγωγής, μορφωμένοι, κυρίως λυρικοί ποιητές, τραγουδιστές και μουσικοί, ενώ δεν αποκλείονταν άλλες ταξικές προελεύσεις. Έζησαν περίπου τον 11ο αιώνα στη Μεσημβρινή Γαλλία, νότια Λίγηρα και ειδικά στη Προβηγκία. Τραγουδούσαν για τον ευγενή έρωτα (amour courtois) ή αλλιώς ιδεόπλαστου, δίνοντας του μια διαφορετική χροιά, διαμορφώνοντας έτσι την εικόνα του ως επιθυμία, ενός ιδανικού που μπορεί να θεωρηθεί ως επιθυμία του ίδιου του ιδανικού. Εξυμνούσε τη γυναίκα, η οποία συνδέονταν με τη χριστιανική μορφή της Παρθένου και εκπροσωπούσε την ιδέα αυτή. Η μορφή της ήταν απλησίαστη. Συνεπώς, ο έρωτας εξιδανικεύεται και έτσι η κυρία της μεσαιωνικής αυλής δίνει τη θέση της σε ένα πλάσμα σαφώς ανώτερο, αγγελικό. Επίσης, οι τροβαδούροι, εξυμνούν τον αυλικό έρωτα σύμφωνα με τον οποίο ο εραστής που ασπάζεται τα ιδεώδη του αυλικού έρωτα εξιδανικεύει το αντικείμενο του πόθου του, την αγαπημένη του, τη λατρεύει και υποκύπτει σε κάθε της ιδιοτροπία (συνήθως πρόκειται για τον έρωτα ενός άγαμου ιππότη, για μια γυναίκα ενός άλλου άντρα όπως συμβαίνει π.χ. στην ιστορία του Λάνσελοτ και της Γκουίνεβιρ). Εδώ, αξίζει να σημειωθεί ότι το πρότυπο του ρομαντικού έρωτα δημιουργεί ένα κίνημα σύμφωνα με το οποίο ο ιπποτικός κώδικας αντικαθιστά την κτηνωδία της εξουσίας του ισχυρότερου, όπου αντιμετώπιζε τη γυναίκα ως κάτι υποδεέστερο και συνεπώς κτήμα.

 

Το όνομα των τροβαδούρων (troubadours) προέρχεται από τον όρο trobar και σημαίνει ευρίσκω, στην προκειμένη με την έννοια του επινοώ ή συνθέτω, το οποίο συνδέεται άμεσα με τη σημασία του ποιητή. Έτσι, θεωρούνταν εφευρέτες αυτού του νέου είδους μουσικής στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Συγκεκριμενοποιώντας, το όνομα τροβαδούρος, σημαίνει: αναζήτηση ενός πράγματος που είναι κρυμμένο.

Από την άλλη πλευρά, οι αντίστοιχοι Γάλλοι μουσικοί όπου έζησαν και έδρασαν στη Β. Γαλλία από το 1150 εώς το 1300 καλούνταν τρουβέροι, ενώ τα τραγούδια τους διακρίνονταν κυρίως για τον επικό τους χαραχτήρα ενώ εξιστορούσαν τις διάφορες πολεμικές επιχειρήσεις και σταυροφορίες της εποχής.

Όσον αφορά τη μουσική τους, τα τραγούδια των τροβαδούρων συνίστανται σε μια μελωδική γραμμή την οποία ο ερμηνευτής επαναλάμβανε σε κάθε στροφή. Αντίθετα με τη θρησκευτική μουσική, γραφόταν σε μια σημειογραφία ελεύθερης μουσικά εκτέλεσης. Τα μουσικά όργανα που χρησιμοποιούνταν ήταν έγχορδα. Τέτοια ήταν το μεσαιωνικό λαούτο, η άρπα και η βιέλλα. Οι τροβαδούροι και οι τρουβέροι ήταν αυτοί που δημιούργησαν την λυρική, την επική αλλά και τη σατυρική ποίηση του Μεσαίωνα.

Το ηθικό δίδαγμα των ένδοξων θρύλων και μύθων αυτών των πλανόδιων τραγουδοποιών, ή «ταξιδευτών» ήταν η ευγένεια πνεύματος και της ψυχής καθώς θεωρείται ως η μόνη αληθινή ευγένεια που μπορεί να αποκτήσει ο άνθρωπος. Οι αντίστοιχοι των τροβαδούρων στη Γερμανία, είναι οι Ερωτοτραγουδιστές. Τους βρίσκουμε το 13o αιώνα, ενώ πραγματεύονται την ίδια θεματολογία αφού έχουν ίδιες επιρροές. Η παρακμή τους έρχεται το 14ο αιώνα και στη θέση τους εμφανίζονται οι επονομαζόμενοι Αρχιτραγουδιστές. Οι τελευταίοι ανήκουν στην αστική τάξη και ιδρύουν σχολές μουσικής που λειτουργούν με κανονισμούς και ιεραρχία. Επίσης, οι τρουβέροι ήταν αυτοί οι οποίοι είχαν αναπτύξει μορφές τραγουδιών που είχαν επωδούς (ρεφραίν), με αυτό τον τρόπο άνοιξαν το δρόμο και έθεσαν τις βάσεις για τα γαλλικά πολυφωνικά τραγούδια του 14ου αιώνα.

Από τα τραγούδια των τροβαδούρων, λίγα είναι αυτά που σώζονται μέχρι σήμερα, καθώς από τα 2500 τραγούδια και μελωδίες που υπήρχαν, έχουν διασωθεί μόλις το ένα δέκατο.

Όμως τι είναι αυτό που ορίζει έναν μουσικό σήμερα;

Το ταλέντο σίγουρα αποτελεί τον πρωτογενή παράγοντα τόσο με το πόσο εύκολα μπορεί να αντιληφθεί και να αφομοιώσει τους ήχους και να μπορέσει να τους εσωτερικεύσει είτε μέσω ενός μουσικού οργάνου είτε μέσω της ίδιας του της φωνής.

Το κεφάλι του και να μπορέσει να την αποτυπώσει μέσω της φωνής ή του μουσικού οργάνου του.

Ο αμέσως επόμενος παράγοντας έχει να κάνει με το πώς εκμεταλλεύεται το ταλέντο αυτό και πόσο χρόνο αφιερώνει στο να το αναπτύξει

Πόση εξάσκηση έχει κάνει πάνω στο όργανο  και πόσο πάθος έχει για αυτή.

’’ Η επανάληψη μητήρ μαθήσεως’’ λέγανε.

Πώς αναπτύσσει τις τεχνικές δεξιότητες έτσι ώστε να φτάσει σε επίπεδο να θεωρείται βιρτουόζος

Όχι απαραίτητα εξάσκηση αλλά πόσο ασχολείσαι με το όργανο ούτως ώστε να το κάνεις δικό σου.

Άλλος παράγοντας έχει να κάνει με τις επιρροές είτε αυτό αφορά καταστάσεις είτε αυτό αφορά πρόσωπα.


Κάποιο βίωμα που προκάλεσε συναισθήματα και να αποτέλεσε αφορμή για τη δημιουργία ενός τραγουδιού ή μιας μελωδίας ή κάποιο πρόσωπο επίσης.

Θα μπορούσε να είναι πρόσωπο προϊόν πόθου η κάποιος μουσικός που υπήρχε θαυμασμός και στάθηκε η αφορμή να ξεκινήσει την ενασχόληση με τη μουσική και να αποτέλεσε πρότυπο.

Άλλος παράγοντας που ορίζει έναν μουσικό έχει να κάνει με το ύφος που θέλει να ακολουθήσει.

Αυτό έχει να κάνει συνήθως με τον κοινωνικό του ή τον οικογενειακό του περίγυρο.

Μπορεί να ξεκίνησε κάποιο όργανο σαν αντίδραση του οικογενειακού του περιβάλλοντος ως προς το στυλ που πιθανόν να άκουγε.

Σημαντικός παράγοντας από τη στιγμή που κάποιος είχε ξεκινήσει την ενασχόληση του σε μικρή ηλικία  είναι και ο βιοποριστικός αν και κάτι τέτοιο στις μέρες μας δεν ‘’περπαταει’’ εύκολα (κακώς βέβαια) αν δεν έχεις τις κατάλληλες  γνωριμίες και διασυνδέσεις .

Υπάρχει βέβαια και η κατηγορία όσων διδάσκουν μουσική όπου εκεί τα πράγματα είναι λίγο καλύτερα.


Το συμπέρασμα είναι ότι η μουσική είναι έκφραση, είναι εξωτερίκευση των συναισθημάτων καθώς και ότι όποιος καταπιάνεται με αυτό κάνει κάτι παραγωγικό.

Πηγή:  Historical quest Άννα Μουσογιάννη

 


2 σχόλια - Στείλε Σχόλιο





Σχόλιο από Orfeus (28.11.2020)
*** Οι Τροβαδούροι προήλθαν από μία Σουφική κίνηση που σχηματίστηκε όταν οι Άραβες εξουσίαζαν την Ισπανία στις αρχές του 8ου αιώνα και οι πρώτες επιρροές στη Δύση, φάνηκαν στις αρχές του 11ου από Προβηγκιανούς Ποιητές. Η ζωτικότητα του εσωτερικού Σουφικού θέματος είναι τόσο σημαντική, ώστε έβαλε τα θεμέλια στο μεγαλύτερο μέρος της Δυτικής Φιλολογίας. Οι Προβηγκιανοί Τροβαδούροι που άκμασαν τον 11ο αιώνα, μιμήθηκαν τους Άραβες προηγούμενούς τους. Ακολουθώντας λοιπόν αυτό το Αραβικό προηγούμενο, εμφανίστηκε ξαφνικά στην Ευρώπη η λατρεία της Δέσποινας, στο “Τραγούδι του Ρολάνδου” (που είναι το ευγενέστερο μνημείο της πρώτης Ευρωπαϊκής φιλολογίας και η εμφάνισή του πριν από το 1080, σημειώνει την αρχή του πολιτισμού της Δυτικής Ευρώπης, όπως ακριβώς τα Ομηρικά Έπη σημειώνουν την αρχή της ιστορικής Ελλάδας), οφείλει την ύπαρξή του στις επαφές με τη Μουσουλμανική Ισπανία και μάλιστα κάτω από τη μορφή πολεμικών εχθροπραξιών (P. Chitty, “Ιστορία των Αράβων” / Νέα Υόρκη, 1951).

*** Ο Σουφισμός συχνά αναφέρεται στην πίστη της Αγάπης. Το θέμα αυτό για όλους τους Σούφι, είναι ζήτημα ουσιαστικού ενδιαφέροντος. Η αναλογία της ανθρώπινης Αγάπης, σαν αντανάκλαση της πραγματικής αλήθειας, που τόσο συχνά εκφράζεται στην Σουφική ποίηση, έχει ερμηνευτεί με την κυριολεκτική της έννοια, από εκείνους που δεν είναι Σούφι. Όταν ο Ρουμί λέει: “Όπου κι’ αν είστε, όποια κι’ αν είναι η κατάστασή σας, προσπαθήστε να είστε ένας Εραστής”, δεν μιλάει για τον Έρωτα αυτοσκοπό, ούτε για την ανθρώπινη Αγάπη σαν την έσχατη δυνατότητα του δυναμικού της ανθρώπινης ύπαρξης.

*** Ο εκφυλισμός του Σουφικού ιδανικού της Αγάπης στη Δύση, φαίνεται πως άρχισε κυρίως μετά την απώλεια της γλωσσολογικής βάσης (λεκτική ομάδα) που είχε υιοθετηθεί από τους Σούφι Δασκάλους για να μεταδώσουν το γεγονός, ότι η δική τους ιδέα για την Αγάπη, ήταν κάτι πολύ σημαντικότερο από ειδυλλιακή φαντασία. Η θρησκεία της Αγάπης, διαδομένη από την Ισπανία και Νότια Γαλλία στη Δυτική Ευρώπη και υφιστάμενη την αλλαγή της γλώσσας που της αφαίρεσε το δυναμικό της περιεχόμενο, έχασε πολλά από τα ουσιαστικά της χαρακτηριστικά. Για να δούμε τώρα, πως το Δυτικό κοινό απόκτησε ξανά την περιεκτική φύση αυτής της Σουφικής όψης, χρειάζεται να ασχοληθούμε με την εμφάνιση των Τροβαδούρων.

*** Οι ιστορικοί έχουν παρατηρήσει, ότι μία όψη της Ερωτικής Ποίησης που προήλθε από την Ισπανία των Σαρακηνών, δηλαδή η εξύψωση της Γυναίκας, σύντομα παροχετεύτηκε από την Εκκλησία στην εξιδανίκευση της Παρθένου Μαρίας. Μία αυθεντία στο θέμα αυτό (Αλφόνσος ο Σοφός), αναφερόμενος στο θέμα “ Ο Ύμνος της Παρθένου Μαρίας”, δεν κάνει τίποτα άλλο παρά να αναπτύσσει το ιδανικό της Πυργοδέσποινας των Τροβαδούρων. Η Μορφή και ο Ρυθμός, συνδέονται με τον Αραβικό ιδεαλισμό και την Αραβική Ποίηση που γράφτηκε στην Ισπανία (G. B. Trent, “Η Κληρονομιά του Ισλάμ” / Οξφόρδη, 1931).

*** Οι Τροβαδούροι έμοιαζαν με τους Άραβες τραγουδιστές όχι μόνο στο αίσθημα και στον χαρακτήρα, αλλά και στις μορφές των λαϊκών τραγουδιών τους. (P. Chitty, “Ιστορία των Αράβων” / Νέα Υόρκη, 1951).

*** Η προέλευση της λέξης “Τροβαδούρος” είναι μία Αραβική λέξη που το νόημά της “παίζει” ανάμεσα σε δύο ρίζες. Η πρώτη είναι RBB χρησιμοποιούμενη από τους Σούφι Τροβαδούρους και σημαίνει στην κυριολεξία “Δέσποινα, Κυρία, Θηλυκό Είδωλο” (RaBBat) και η δεύτερη είναι TRB (TR ouBador). (R. A. Nicholson, “Divine & Tabris”).

*** Χρειάζεται να τονίσω εδώ, ότι η κατάληξη –ador της λέξης Troubador, είναι Ισπανική.

*** Οι λέξεις που παράγονται από τις ρίζες του αρχικού όρου και που όλες έχουν να κάνουν με τις δραστηριότητες των Τροβαδούρων, είναι οι εξής:

1) TaRaBaB= Αρωματίζω, Στολίζω
2) RaBBa= Συγκεντρώνω
3) TaRaBBaB= Διεκδικώ
4) RaBB= Δάσκαλος
5) RaBBat= Δέσποινα, Κυρία, Θηλυκό Είδωλο
6) RaBaT= Μοναστήρι
7) RaBaB= Βιόλα
8) muTRiB= Μουσικός, Τροβαδούρος
9) maRaBBaB= Γλύκισμα
10) RiBaB= Συμφωνία, Φίλοι, Εισφορά

*** Οι διδασκαλίες των Σουφικών σχολών, περιέχουν όλα τα στοιχεία που ενυπάρχουν στο ειδικό όνομα “Τροβαδούρος”. Οι Σούφι συγκεντρώνονται σε έναν ειδικό χώρο συνάντησης. Μερικοί ζουν σε Μοναστήρια (RaBaT), και η ρίζα ακόμα επιζεί σε Ισπανικά τοπωνύμια (aRaBida, RaBida, Rapita, RaBeda).

*** Αυτοαποκαλούνται –αλλά και άλλοι τους αποκαλούν- “Εραστές”, καθώς και “Κύριοι”. (Αν και γι’ αυτούς “Κύριοι”, σημαίνει όπως συχνά τονίζουν “Σκλάβοι της Αγάπης”). Παίζουν τη Βιόλα τους και χρησιμοποιούν τις δύο παρηχητικές λέξεις για το Γλύκισμα (maRaBBaB) και την Αγαπημένη (RaBBat). Μιλάνε για την Θειότητα σαν να είναι Δέσποινα, Κυρία, Θηλυκό Είδωλο.

*** Οι Τροβαδούροι προήλθαν από μία Σουφική κίνηση που σχηματίστηκε όταν οι Άραβες εξουσίαζαν την Ισπανία στις αρχές του 8ου αιώνα και οι πρώτες επιρροές στη Δύση, φάνηκαν στις αρχές του 11ου από Προβηγκιανούς Ποιητές. Η ζωτικότητα του εσωτερικού Σουφικού θέματος είναι τόσο σημαντική, ώστε έβαλε τα θεμέλια στο μεγαλύτερο μέρος της Δυτικής Φιλολογίας. Οι Προβηγκιανοί Τροβαδούροι που άκμασαν τον 11ο αιώνα, μιμήθηκαν τους Άραβες προηγούμενούς τους. Ακολουθώντας λοιπόν αυτό το Αραβικό προηγούμενο, εμφανίστηκε ξαφνικά στην Ευρώπη η λατρεία της Δέσποινας, στο “Τραγούδι του Ρολάνδου” (που είναι το ευγενέστερο μνημείο της πρώτης Ευρωπαϊκής φιλολογίας και η εμφάνισή του πριν από το 1080, σημειώνει την αρχή του πολιτισμού της Δυτικής Ευρώπης, όπως ακριβώς τα Ομηρικά Έπη σημειώνουν την αρχή της ιστορικής Ελλάδας), οφείλει την ύπαρξή του στις επαφές με τη Μουσουλμανική Ισπανία και μάλιστα κάτω από τη μορφή πολεμικών εχθροπραξιών (P. Chitty, “Ιστορία των Αράβων” / Νέα Υόρκη, 1951).

*** Αυτή η επιρροή από Σουφικές πηγές είναι που διαμόρφωσε την Ευρωπαϊκή μουσική έτσι όπως την ξέρουμε σήμερα.

Πηγή: The Sufis (Idries Shah, 1964, Doubleday & Company


Σχόλιο από freddieKrueger (29.11.2020)
Μουσικός είναι το αρσενικό της μουσικής.

Η μουσική όμως δεν είναι θηλυκό με ανθρώπινη υπόσταση,αλλά κάτι φαντασμαγορικά άυλο.

Είναι σύνολο ήχων με νόημα.

Ο μουσικός λοιπόν αποτελεί το έμψυχο δυναμικό αυτής της ολότητας.Τα χέρια του,τα πόδια του,η ανάσα,το μυαλό του μα πάνω απ όλα η καρδιά.



Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να έχετε συνδεθεί ως μέλος. Πατήστε εδώ για να συνδεθείτε ή εδώ για να εγγραφείτε.

Επιστροφή στο blog


ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Συγγραφέας
byss
Βασίλης



Περί Blog
blogs.musicheaven.gr/byss

ΣΚΟΡΠΙΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ






Tags

ζήσε τα όνειρά σου Η τύχη πάει με τους τολμηρούς Ζήστε Παλέψτε Blues Customise Fender Squire Κιθάρα Ghost House Metal Rise Moonligh Sinners Roadson London Richie Sambora Aftermath Of The Lowdown Bon Jovi Rory Gallagher τραγούδια Stevie Ray Vaghan μουσικός Ηλεκτρική κιθάρα blues Unholy Union electronica hip hop reggae dub rock jazz breakbeats έντεχνο κακός λύκος κιθάρες Drumms Jazz Funk κρίνω μουσική Μουσική νισάφι.... Συννεφιά βροχή Τροβαδούροι Μουσικός Ύφος Τι ορίζει έναν μουσικό χόμπυ Στυλό χαρτί Όργανα γυμναστικής κιθάρα




Επίσημοι αναγνώστες (2)
Τα παρακάτω μέλη ενημερώνονται κάθε φορά που ανανεώνεται το blogΓίνε επίσημος αναγνώστης!


Πρόσφατα...


Δημοφιλέστερα...




Αρχείο...


Φιλικά Blogs


    Links









    Ανάπτυξη MusicHeaven.gr, Hosting interTEN
    Όροι Χρήσης