ελληνική μουσική
242 online   ·  204.004 μέλη


αρχική > e-Περιοδικό > Δισκογραφία

Γιάννης Ντουνιάς - Σεβντάς

Ένας καθαρός λαϊκός δίσκος, που αξίζει πολλών ακροάσεων.

Γιάννης Ντουνιάς - Σεβντάς

Γράφει ο ΘΑΝΑΣΗΣ ΓΙΩΓΛΟΥ (Thanasis-Gioglou)52 άρθρα στο MusicHeaven
Γεννήθηκα το 1971 στην Θεσσαλονίκη με καταγωγή από τον Πόντο και την Κίο της Μικράς Ασίας. Από τα μικρά μου χρόνια ασχολούμαι με την μουσική είτε σαν ακροατής και συλλέκτης δίσκων , είτε σαν ερασιτέχνης μουσικός. Από το 1984 μέχρι σήμερα απ...
Τετάρτη 17 Φεβρουαρίου 2010

 

Πριν από λίγες μέρες έκανα την παρουσίαση του νέου δίσκου του Βαγγέλη Κορακάκη «Λεβέντικες καρδιές» με το Λάκη Χαλκιά. Η παρουσίαση αυτή έκλεινε κάπως έτσι:

«Θα κλείσω με μιαν ευχή…Το παράδειγμα του Λάκη και του Βαγγέλη (γιατί τα τραγούδια τους, κατά τη γνώμη μου,  αποτελούν παράδειγμα προς μίμηση),  να το ακολουθήσουν κι άλλοι συνθέτες και τραγουδιστές της γενιάς τους ή και νεότεροι… Και το 2010, δουλειές όπως οι «Λεβέντικες καρδιές» να μη θυμίζουν τον ένα και μοναδικό κούκο που προσπαθεί να φέρει την Άνοιξη…Γιατί δεν φτάνει…. Όπως λέει ο ποιητής «για να γυρίσει ο ήλιος, θέλει δουλειά πολλή…»

Δεν είχα προλάβει να ολοκληρώσω τη σκέψη μου και, λες και  ο άγνωστος θεός του λαϊκού τραγουδιού άκουσε την ευχή μου και μου έστειλε το «Σεβντά»…Το νέο δίσκο του Γιάννη Ντουνιά, σε μουσική στα περισσότερα τραγούδια του μπουζουξή Θανάση Βασιλά και στίχους του Πάρη Μήτσου, που κυκλοφόρησε από το «Δίκτυο».

1. Τραγούδια και άσματα (Θανάσης Βασιλάς-Πάρης Μήτσου)
2. Ταξίμι Θαλασσοκαφενές (Οργανικό)
3. Θαλασσοκαφενές (Θανάσης Βασιλάς-Πάρης Μήτσου)
4. Ο σεβντάς (Θανάσης Βασιλάς-Πάρης Μήτσου)
5. Ποτέ μου δεν μετάνιωσα (Θανάσης Βασιλάς-Βέτα Ξανθοπούλου)
6. Στο Σκοπευτήριο (Θανάσης Βασιλάς-Πάρης Μήτσου)
7. Ο ζεϊμπέκικος χορός (Θανάσης Βασιλάς-Πάρης Μήτσου)
8. Άλλη μια νύχτα στην κραιπάλη (Μανώλης Καραντίνης-Πάρης Μήτσου)
9. Ταξίμι (Οργανικό)
10. Στη φωλιά του κούκου (Δημήτρης Παπαδόπουλος-Βασίλης Παπαδόπουλος)
11. Κρατήστε με (Θανάσης Βασιλάς-Βέτα Ξανθοπούλου)
12. Είμαι μάγκας και γουστάρω (Παντελής Αμπαζής-Άκος Δασκαλόπουλος)
13. Βαρέθηκα (Βασίλης Κορακάκης-Πάρης Μήτσου)
14. Οποιαδήποτε θυσία (Θανάσης Βασιλάς-Πάρης Μήτσου)
15. Τα παντελόνια είναι περίεργα ρούχα (Βαγγέλης Κορακάκης-Πάρης Μήτσου)

Η ενορχήστρωση είναι του Θανάση Βασιλά στα 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,14 και του Βασίλη Κορακάκη στα 13 & 15.

Παίζουν οι μουσικοί:
Θανάσης Βασιλάς: μπουζούκι, μπαγλαμάς, ούτι, σάζι
Αντώνης Τζίκας: κοντραμπάσο
Βαγγέλης Κονταράτος: κιθάρα ακουστική & δωδεκάχορδη
Άγγελος Κουσάκης: κρουστά
Ντίνος Χατζηιορδάνου: ακορντεόν
Μανώλης Καραντίνης: μπουζούκι, μπαγλαμάς (8)
Γιάννης Στρατήγης: βιολί
Σοφία Λαμπροπούλου: κανονάκι
Γιώργος Φουντούκος: κιθάρα (13,15)
Κώστας Μπιλίσης: πιάνο (15)
Πέτρος Καπελλας: μπουζούκι (13)
Τάσος Αθανασιάς: ακορντεόν (15)
Τζίμης Γκίνης: ακορντεόν (13)
Βασίλης Κορακάκης: μπουζούκι, μπαγλαμάς (13,15)
Βαγγέλης Κορακάκης: μπουζούκι (15)
Δεύτερες φωνές κάνουν η Σταυρούλα Μανωλοπούλου στα 1,3,5,11, ο Γιάννης Ματσούκας στα 1,6,8,14 και ο Βασίλης Κορακάκης στο 13.

Η ηχογράφηση έγινε από τον Μπάμπη Κουρεντζή στο στούντιο Aeolia, οι μίξεις από το Θανάση Βασιλά και τον Μπάμπη Κουρεντζή και το mastering από το Μιχάλη Νικολούδη. Οι φωτογραφίες είναι του Κωνσταντίνου Ντουνιά και ο σχεδιασμός του εξωφύλλου του Αντώνη Καπίρη. Και όπως συμβαίνει πάντα με τις παραγωγές της συγκεκριμένης εταιρείας, το εξώφυλλο είναι κι αυτή τη φορά ιδιαίτερα προσεγμένο.

Ο Θανάσης Βασιλάς και ο Πάρης Μήτσου σημειώνουν στο ένθετο:
«Όταν “γράφαμε” τα τραγούδια του “Σεβντά” κάναμε το κέφι μας. Δεν έγιναν δηλαδή για να δισκογραφηθούν, αλλά αποκλειστικά από μεράκι. Και αυτό γιατί πιστεύαμε ότι δύσκολα θα βρισκόταν ερμηνευτής, που και θα μπορεί και θα θέλει να τα ηχογραφήσει. Όμως ο Γιάννης Ντουνιάς, ένας από τους ελάχιστους γνήσιους λαϊκούς τραγουδιστές που υπάρχουν, ευτυχώς μας διέψευσε. Νοιώθουμε πολύ τυχεροί που υπογράφουμε ως δημιουργοί αυτό το δίσκο, γιατί έγινε όπως τον παλιό καλό καιρό. Με αγάπη και σεβασμό στο Λαϊκό Τραγούδι, που εξακολουθεί να υπηρετείται από καλλιτέχνες που το τιμούν όπως ο Γιάννης Ντουνιάς».

Γιάννης Ντουνιάς - Σεβντάς

Τρία από τα τραγούδια του δίσκου έχουν ξανακουστεί. Ο «Θαλασσοκαφενές» στο δίσκο του Ζαχαρία Καρούνη «Σόλο» το 2005 αλλά με πιο λιτή ενορχήστρωση με δυο όργανα, τον τζουρά του Θανάση Βασιλά και τα κρουστά του Άγγελου Κουσάκη. Το «Είμαι μάγκας και γουστάρω» ηχογραφήθηκε πρώτη φορά για το δίσκο του Παντελή Αμπαζή «Ζήτω τα λαϊκά κορίτσια» που κυκλοφόρησε πέρσι ενώ υπάρχει και το «Τα παντελόνια είναι περίεργα ρούχα», το υπέροχο απτάλικο του Βαγγέλη Κορακάκη και του Πάρη Μήτσου, που επί σειρά ετών αποτελεί το σήμα της ομώνυμης τηλεοπτικής εκπομπής του Πάρη στον 902. Ένα τραγούδι που απ’ ότι ξέρω, δεν ήταν λίγοι αυτοί που έψαχναν τη δισκογραφημένη εκδοχή του…

Ένα τραγούδι με τόσο αληθινούς στίχους:

«Που να’ βρεις σήμερα άνθρωπο

να σε κοιτάει στα μάτια

να έχει και χρυσή καρδιά

δεκαοχτώ καράτια

Τα παντελόνια φίλε μου

περίεργα είναι ρούχα

με ευκολία τα φοράς

δύσκολα όμως τα τιμάς

Πού να’ βρεις σήμερα άνθρωπο

να σου μιλάει στ’ αλήθεια

που να σε θέλει σύντροφο

κι όχι απλά συνήθεια

 

Πού να’ βρεις σήμερα άνθρωπο

να έχει ενδιαφέρον

να σ ’αγαπάει αληθινά

και όχι από συμφέρον»

Noμίζω πως οι πολλές αναλύσεις, όταν πρόκειται για τέτοιους δίσκους είναι και περιττές. Αν αυτή η δουλειά κυκλοφορούσε μερικά χρόνια πριν, είναι βέβαιο πως θα έκανε μεγάλη επιτυχία…Σήμερα τα πράγματα έχουν αλλάξει. Είναι δύσκολο να φτάσουν τέτοιοι  δίσκοι στο ευρύ κοινό…Ευτυχώς υπάρχουν ακόμα εκπομπές σαν του Γιώργου Τσάμπρα και του Σιδερή Πρίντεζη στο Β’ Πρόγραμμα ΕΡΑ (στην περίπτωση του δεύτερου το λαϊκό εντάσσεται μέσα σ’ένα ευρύτερο πλαίσιο, αλλά πάντα υπάρχει) , του Πάρη Μήτσου στον 902 ή του Κώστα Μπαλαχούτη στο «Ντέρτι Fm» που αγαπούν και στηρίζουν το καλό λαϊκό τραγούδι.

Από την αρχή του δίσκου με τη συρτορούμπα «Τραγούδια και άσματα», μέχρι και το φινάλε του με τα «Παντελόνια», ο δίσκος πετυχαίνει το σκοπό του, που νομίζω πως δεν είναι άλλος απ’ το να κάνει τον ακροατή να ακούσει προσεκτικά, να τραγουδήσει και -γιατί όχι;- και να χορέψει…

«Υπάρχουνε τραγούδια

υπάρχουνε και άσματα

άλλοι μετράν μονάδες

κι άλλοι μετράνε κλάσματα»

Ιδιαίτερη στιγμή και η, πρώτη νομίζω,  σύνθεση του υιού Bασίλη Κορακάκη. Πολύ ωραίο ζεϊμπέκικο, με αληθινά  λόγια:

«Βαρέθηκα ν’ ακούω

χαρούμενα τραγούδια

βαρέθηκα να βλέπω

τα ψεύτικα λουλούδια»

Ίσως τελικά η ελπίδα για τη διάσωση του λαϊκού τραγουδιού βρίσκεται στους μπουζουξήδες….Στη συγκεκριμένη περίπτωση έχουμε τον Βασιλά, τον Καραντίνη, τον Παπαδόπουλο, τους Κορακάκηδες. Και νομίζω πως δεν είναι καθόλου τυχαίο πως τα τελευταία χρόνια, οι μπουζουξήδες κυρίως παίρνουν πάνω τους το βάρος για την ανάδειξη και τη συνέχιση του είδους…

Για το Γιάννη Ντουνιά δεν έχω να γράψω πολλά πράγματα. Απλά με στεναχωρεί το γεγονός ότι τόσα χρόνια δεν είχε την ευκαιρία να πει τραγούδια αντάξια της φωνής του. Προσωπική εκτίμηση είναι αυτή,  αλλά πιστεύω πως η δικαίωση του ήρθε πριν από μερικά χρόνια με τα «Γλυκοχαράματα» του Βαγγέλη Κορακάκη. Kαι με την ευκαιρία θα σταθώ σε δυο λόγια που μου είπε ο Βαγγέλης για τον Γιάννη στα πλαίσια μιας συνέντευξης που κάναμε τον Οκτώβρη του 2008:

«Ο Γιάννης ξέρεις τι τραγουδιστής είναι; Ο Γιάννης δεν είναι καλός τραγουδιστής, είναι “Α’Εθνική” τραγουδιστής…

…Βρισκόμαστε λοιπόν με το Γιάννη, έρχεται από δω και  ακούγοντάς τον αλλά και γνωρίζοντάς τον σαν άνθρωπο κατάλαβα ότι πρόκειται για έναν πολύ μεγάλο τραγουδιστή αφενός αλλά και για πολύ καλό άνθρωπο…Δηλαδή αν κάποιος είναι πολύ μεγάλος τραγουδιστής αλλά σαν άνθρωπος είναι περίεργος και παράξενος, μπορεί και να μην μπω στη διαδικασία να συνεργαστώ μαζί του…Κάναμε λοιπόν το δίσκο με το Γιάννη….
…Ο Γιάννης, όχι, δεν έχει ρεπερτόριο. Παρόλο που έχει πει τραγούδια του Ζαμπέτα και του Άκη Πάνου ή κάποια τραγούδια του Καραμπεσίνη , του Καρανικόλα κλπ… Εγώ με το Γιάννη συνεργάστηκα και πέρυσι στο μαγαζί ,  στη «Μαγιοπούλα» και θα συνεργαστώ και φέτος. Γιατί είναι ένας πολύ  μεγάλος τραγουδιστής και αν μη τι άλλο αυτός ο άνθρωπος αξίζει να λέει ωραία λαικά τραγούδια. Τα άλλα απαγορεύονται…»

Κλείνοντας θέλω να επισημάνω ξανά αυτό που έγραψα και για τις «Λεβέντικες καρδιές». Ότι μου αρέσουν ιδιαίτερα αυτά τα τραγούδια που χωρίς να είναι απλοϊκά είναι κατανοητά…Δεν χρειάζεται δηλαδή πολύ σκέψη για να καταλάβεις τι θέλει να πει ο στιχουργός με τη φράση:

«Ένα βλέμμα, ένα χάδι

στ ’ακροδάχτυλα το βράδυ

όλα τα ομολογούν

Στην Καλαμαριά στο Πέραν

και τη νύχτα και τη μέρα

όλοι ξέρουν να πονούν και ν’ αγαπούν

Στην ανατολή ο πόνος

όταν μένεις έρμος, μόνος

κι όταν σταματάει ο χρόνος

λέγεται σεβντάς

Στην ανατολή το πάθος

στης καρδιάς εκεί το βάθος

κι όταν σε πονάει το λάθος

λέγεται σεβντάς…»

Καλή ακρόαση…




Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

Αν σου αρέσει να γράφεις, έλα στην ομάδα συντακτών του ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού του MusicHeaven και μοιράσου τις σκέψεις σου με τους πάνω από 4.000 καθημερινούς αναγνώστες του.

Στείλε μια δημοσίευση ή επικοινώνησε μαζί μας για απορίες!


σχόλια (1)

σχολιάστε το παραπάνω άρθρο:


Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

gkravar Chat
Φθασμένος
#19643   /   17.02.2010, 14:26   /   Αναφορά
θέλω να ευχηθώ καλή επιτυχία στον Βαγγέλη τον Κορακάκη, στον Θανάση τον Βασιλά και σε όλους του συντελεστές του δίσκου,όχι μόνο επειδή ανήκουν στην γενιά μου και στο είδος μου αλλά επειδή είναι πραγματικά λαϊκοί καλλιτέχνες με την ένοια ότι τους ανέδειξε ό κόσμος και η δουλειά τους επί τόσα χρόνια στην μουσική και όχι τα media.Είναι οι άνθρωποι που προέρχονται από τα κάτω και τα εύσημά τους τα κέρδισαν από την πορεία τους και την δουλειά τους. Όπως λέει και ο Thanasis-Gioglou μακάρι να είναι η αρχή και για άλλες παρόμοιες δουλειές.


Σχόλια από άλλες δημοσιεύσεις