ελληνική μουσική
323 online   ·  204.016 μέλη


αρχική > e-Περιοδικό > Aρθρα

Ζεϊμπέκικο & Δύση: Distortion σε 9/4

Το ζήτημα τής επίδρασης τού Ζεϊμπέκικου ρυθμικού σχήματος στην Δύση & στον δυτικό ήχο γενικότερα έχει γίνει αντικείμενο πολλών μελετών. Ας επιχειρήσουμε να το δούμε κι από μία ακόμη σκοπιά...
Γράφει ο Μιχαλόπουλος Κώστας (mrdrummergr)20 άρθρα στο MusicHeaven
Δυναμικός μα ευαίσθητος, μού αρέσει η καλή παρέα αλλά και η μοναξιά, ο θόρυβος μα και η ησυχία...συνοπτικά: χομπίστας, χιουμορίστας, εγωιστής, ειλικρινής, αλτρουιστής, κυκλοθυμικός, αλαζών. Σπουδές: 1992-1994: Ωδείο "Φίλιππος Νάκας", μαθήμα...
Δευτέρα 20 Οκτωβρίου 2003
Ετυμολογώντας, κατ'αρχήν, έχουμε δύο βασικές εκδοχές. Αυτήν που προσδιορίζει τίς καταβολές του στον χορό τών Ζειμπέκηδων, και εκείνη που παράγει την ονομασία του από την επίκληση "Ζεύ Βάκχε".

Συγκεκριμενοποιώντας δε την αναφορά μας στο "μέτρο" του, πρέπει να πούμε πως:
- η μελωδική του φράση ολοκληρώνεται ουσιαστικά στα εννέα (9) χτυπήματα και δεν υπάρχει λόγος να τα τεμαχίζουμε σε δύο μέρη (4+5 ή 5+4, ανάλογα με το τραγούδι)
- τα χτυπήματα αυτά είναι ως επί το πλείστον τέταρτα (4α) κι όχι όγδοα (8α), αφού όπως πολύ απλά λέμε στα drums, σκοπός τού Ζειμπέκικου είναι να "κάτσει" στα χτυπήματα-θέσεις κι όχι να "γλυστρήσει" πάνω σε αυτά. Η αργή του - συνήθως - ταχύτητα συμβάλλει σε αυτήν την θεώρηση... Ομως και αλλιώς να το σκεφθεί κανείς δεν έχει άδικο, εαν δε, το καταγράψουμε σε 9/4, δεν γεμίζει η παρτιτούρα μικροσύμβολα.

Στο θέμα μας τώρα...

Στο τραγούδι Perfect Strangers οι Deep Purple προσπαθώντας να υποστηρίξουν ρυθμικά την φωνητική γραμμή ενός συγκεκριμένου σημείου παίζουν γνήσιο Ζειμπέκικο, σε 9/4, με ελαφρά μετατοπισμένα τα χτυπήματα κάσσας-μπάσσου (μετά δε, προσθέτουν κι ένα τέταρτο έχοντας ένα μόνο "μέτρο" σε 10/4... έμπνευση)
Ο Γ. Πουλικάκος στην διασκευή του στο "Υπάρχω" μεταλλάσσει το πρωτότυπο άκουσμα με σκληρό κιθαριστικό ήχο...όμως παραμένει πιστός στην Ζειμπεκιά.

Εμείς, ως πάλαι-ποτέ "Καινά Δαιμόνια" γύρω στο '94, σε ένα up-tempo τραγούδι με "μέτρο" 2/4, και μετά από μία "γέφυρα" σε 7/4, καταλήγαμε φυσιολογικότατα σε σκληρή Ζειμπεκιά.

Οι Μοντάζ είχαν τραγούδι που ξεκινούσε με Ζειμπέκικο ρυθμό, σκληρή κιθάρα και μπουζουκάκι, εξελισσόταν σε 4/4 και ξαναγύριζε (στην μεταγενέστερη version η Ζειμπεκιά περιορίστηκε).

Ας μην ξεχάσουμε όμως το "Απτάλικο", δηλ. την σε 8/8 (ή 8/4) Ζειμπεκιά. Γιατί αυτό; Γιατί θα μας παραπέμψει κατ'ευθείαν στο "Kashmir" των
Led Zeppelin.

Συμπέρασμα;

Κανένα.

Η μουσική εξελίσσεται με τις αλληλεπιδράσεις της και μας προσφέρει την "εξύψωση προς το Θείον" κατά Πλάτωνα.

Tags
Καλλιτέχνες:StrangersΜοντάζDeep PurpleΜουσικά Όργανα:κιθάρα


Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

Αν σου αρέσει να γράφεις, έλα στην ομάδα συντακτών του ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού του MusicHeaven και μοιράσου τις σκέψεις σου με τους πάνω από 4.000 καθημερινούς αναγνώστες του.

Στείλε μια δημοσίευση ή επικοινώνησε μαζί μας για απορίες!


σχόλια (4)

σχολιάστε το παραπάνω άρθρο:


Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

music1 Chat
Περαστική Νότα
#270   /   21.10.2003, 18:53   /   Αναφορά
ΦΙΛΕ mrdrummergr ΔΕΝ ΜΑΣ ΤΑ ΛΕΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΛΑ! ΔΕΝ ΘΑ ΜΠΩ ΣΤΗΝ ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΚΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ - ΠΟΛΛΕΣ ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΑΛΛΑ ΜΑΛΛΟΝ ΕΠΙΚΡΑΤΕΣΤΕΡΗ ΑΥΤΗ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΖΕΪΜΠΕΚΗΔΕΣ, ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΑΠΟΚΛΕΙΕΤΑΙ Η ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΧΟΡΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ - ΑΛΛΑ ΘΑ ΕΣΤΙΑΣΩ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΣΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΛΕΥΡΑ. ΚΑΤ' ΑΡΧΑΣ Ο ΡΥΘΜΟΣ ΕΙΝΑΙ 9/8 ΚΑΙ ΟΧΙ 9/4 ΟΠΩΣ ΑΝΑΦΕΡΕΙΣ, ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟ ΠΩΣ ΘΑ ΤΟ ΓΡΑΨΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΣΕ ΜΙΑ ΠΑΡΤΙΤΟΥΡΑ, ΟΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΘΕΜΑ ΣΥΝΗΘΕΙΑΣ ΚΑΙ ΕΥΚΟΛΙΑΣ ΤΟΥ ΚΑΘΕ ΜΟΥΣΙΚΟΥ ΤΟ ΠΩΣ ΔΗΛΑΔΗ ΘΑ ΤΟ ΓΡΑΨΕΙ Η ΠΩΣ ΘΑ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΙ. ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ 9/8 ΓΙΑΤΙ ΑΝ ΠΡΟΣΠΑΘΗΣΕΙΣ ΝΑ ΠΑΙΞΕΙΣ ΤΟΝ ΡΥΘΜΟ Η ΝΑ ΤΟΝ ΤΡΑΓΟΥΔΗΣΕΙΣ ΘΑ ΠΑΙΞΕΙΣ ΔΕΚΑΤΑ ΕΚΤΑ ΚΑΙ ΟΓΔΟΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΕΤΑΡΤΑ.

(παμ ΠΑΜ - παμ ΠΑΜ - ΠΑΜ - παμ ΠΑΜ - παμ ΠΑΜ - ΠΑΜ - ΠΑΜ, ΟΠΟΥ ΤΟ ΜΙΚΡΟ παμ ΙΣΟΔΥΝΑΜΕΙ ΜΕ ΔΕΚΑΤΟ ΕΚΤΟ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΠΑΜ ΣΕ ΟΓΔΟΟ) ΚΑΙ ΓΡΑΦΕΤΑΙ:

[16-8-16] [8-8] [16-8-16] [8-8-8]. ΤΑ ΤΡΙΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΟΓΔΟΑ, (7 - 8 - 9), ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΔΙΝΟΥΜΕ ΕΜΕΙΣ ΟΙ DRUMMER ΓΙΑ ΝΑ ΞΕΚΙΝΗΣΕΙ ΤΟ ΚΟΜΜΑΤΙ ΚΑΙ ΝΑ ΜΠΕΙ ΟΛΗ Η ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΜΑΖΙ. ΤΟ ΠΑΡΑΞΕΝΟ Μ'ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΡΥΘΜΟ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΕΝΩ ΠΑΙΖΟΥΜΕ ΔΕΚΑΤΑ ΕΚΤΑ ΚΑΙ ΟΓΔΟΑ, ΜΕΤΡΑΜΕ ΣΕ ΤΕΤΑΡΤΑ ΚΙ ΑΥΤΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΛΟΓΟΣ ΠΟΥ ΜΕΡΙΚΟΙ ΜΟΥΣΙΚΟΙ ΙΣΧΥΡΙΣΤΗΚΑΝ ΟΤΙ ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΓΡΑΦΕΤΑΙ ΣΕ 9/4 ΚΑΙ ΚΑΠΟΙΟΙ ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΝ ΝΑ ΤΟΝ ΓΡΑΦΟΥΝ ΕΤΣΙ, ΠΟΥ ΠΙΣΤΕΨΕ ΜΕ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΠΙΟ ΔΥΣΚΟΛΟ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΙΣ, ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΑΝ ΕΧΕΙΣ ΣΥΝΗΘΗΣΕΙ ΤΟΣΑ ΧΡΟΝΙΑ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ ΣΕ ΟΓΔΟΑ ΚΑΙ ΔΕΚΑΤΑ ΕΚΤΑ. ΦΥΣΙΚΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΛΑΘΟΣ ΤΟ ΝΑ ΓΡΑΨΕΙΣ ΕΝΑ ΖΕΪΜΠΕΚΙΚΟ ΣΕ 9/4, ΘΑ ΕΛΕΓΑ ΜΑΛΙΣΤΑ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΥΠΙΚΑ ΤΟ ΠΙΟ ΣΩΣΤΟ ΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΠΩΣ ΕΙΠΑΜΕ ΜΕΤΡΑΜΕ 9 ΤΕΤΑΡΤΑ ΓΙΑ ΝΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΟΥΜΕ ΤΟ ΕΝΑ ΜΕΤΡΟ ΤΟΥ ΡΥΘΜΟΥ, ΑΠΛΑ ΕΧΕΙ ΚΑΘΙΕΡΩΘΕΙ ΤΟ ΓΡΑΨΙΜΟ ΣΕ 9/8 ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΠΙΟ ΕΥΚΟΛΟ ΣΤΟ ΜΑΤΙ ΓΙΑ ΔΙΑΒΑΣΜΑ.

ΟΣΟ ΓΙΑ ΤΟ "ΥΠΑΡΧΩ" TOY NIKOΛΟΠΟΥΛΟΥ ΠΟΥ ΤΟ ΕΙΠΕ Ο ΚΑΖΑΝΤΖΙΔΗΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΟΛΥ ΩΡΑΙΑ ΔΙΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΠΟΥΛΙΚΑΚΟΥ, ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΚΑΜΜΙΑ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΖΕΪΜΠΕΚΙΑ ΟΥΤΕ ΜΕ 9/8, ΓΙΑΤΙ ΑΠΛΑ ΕΙΝΑΙ 6/8 ΤΟ ΚΟΜΜΑΤΙ (ΤΑ ΤΑ ΤΑ - ΤΑ ΤΑ ΤΑ), ΠΟΥ ΛΕΓΕΤΑΙ ΚΑΙ SLOW-ROCK (ΑΚΟΥ: House of the rising Sun, Nights in white saten, k.o.k) ΚΑΙ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΠΟΛΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ, ΛΑΪΚΗ ΚΑΙ ΠΟΠ.

ΤΩΡΑ Ο ΑΠΤΑΛΙΚΟΣ Η ΤΟ ΑΠΤΑΛΙΚΟ ΟΠΩΣ ΣΥΝΗΘΗΣΑΜΕ ΝΑ ΤΟ ΛΕΜΕ, Ο ΚΑΡΣΙΛΑΜΑΣ ΚΑΙ Ο ΚΑΜΗΛΙΕΡΙΚΟΣ (ΤΟ ΚΑΜΗΛΙΕΡΙΚΟ) ΕΙΝΑΙ ΚΙ ΑΥΤΑ 9/8 ΟΠΩΣ ΚΑΙ Ο ΖΕΪΜΠΕΚΙΚΟΣ, ΑΠΛΑ ΜΕ ΑΛΛΕΣ ΑΞΙΕΣ ΚΑΙ ΣΥΝΗΘΩΣ ΑΛΛΗ ΡΥΘΜΙΚΗ ΑΓΩΓΗ.

ΟΣΟ ΓΙΑ ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΠΟΥ ΛΕΣ, ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΣΙΓΟΥΡΟ: Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΞΕΛΛΙΣΕΤΑΙ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΑΛΛΗΛΟΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΩΝ ΚΙ ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΟΜΟΡΦΙΑ ΤΗΣ.

ΕΙΝΑΙ ΔΥΣΚΟΛΟ ΝΑ ΜΙΛΑΜΕ ΓΙΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΡΥΘΜΟΥΣ ΑΠΟ ΜΑΚΡΙΑ ΚΑΙ ΕΛΠΙΖΩ ΝΑ ΜΗΝ ΕΓΙΝΑ ΚΟΥΡΑΣΤΙΚΟΣ. ΓΕΙΑ ΧΑΡΑ.
mrdrummergr Chat
Σολίστ
#271   /   22.10.2003, 01:19
Γειά σου φίλε...τελικά δεν κατάλαβα πού διαφωνούμε; Κι εσύ καταλήγεις στα 9/4, ενώ ξεκινάς την σκέψη απ'τα 9/8...αλλά:

_ο τονισμός που αναφέρεις (παμ ΠΑΜ...) δεν έχει σχέση με τον οπλισμό...και εξάηχα 32ων αντιχρονιστικά παιγμένα να είχαμε πάλι 4α θα μετράγαμε

_σε ποια ηχογράφηση ο Γ. Πουλικάκος παίζει το Υπάρχω σε 6/8; Στα Live του τον ακούω σε ντούρα Ζειμπεκιά...

_ο Απτάλικος είναι 8/8 (ή 8/4) όχι εννέα...επίσης άλλο τα 9/8 τού καρσιλαμά κι άλλο τού Ζειμπέκικου



¶νοιξες κι ένα άλλο ωραίο θέμα: το "Nights in..." είναι 6/8 ή 12/8; Πού ολοκληρώνεται η μελωδική του γραμμή;



Τα λέμε, σ'ευχαριστώ




wasted_sunsets Chat
Περαστική Νότα
#289   /   06.11.2003, 21:14   /   Αναφορά
Φίλε μου mrdummergr, εύχομαι να μη χρειαστεί ποτέ στο μέλλον να παίξω μουσική μαζί σου...
mrdrummergr Chat
Σολίστ
#290   /   07.11.2003, 02:00
Κρίμα, και υπάρχουν τόσες ακόμη Ζειμπεκιές κρυμμένες σε πολλά τραγούδια...



Σχόλια από άλλες δημοσιεύσεις