ελληνική μουσική
325 online   ·  201.815 μέλη


αρχική > e-Περιοδικό > Μαθήματα Μουσικής

Φωνητική, πειραματισμός και ψυχολογία

Πρόζαρε το κομμάτι. Μίλα την κάθε λέξη σα να απευθύνεσαι σε κουφή γριά. Βοηθάει στο να ακούγονται καθαρά οι στίχοι αργότερα και δεν κάνεις σαρδάμ στη σκηνή.

Φωνητική, πειραματισμός και ψυχολογία

Γράφει η Χρύσα Οικονομάκη (XrysaOikonomaki)56 άρθρα στο MusicHeaven
Σπούδασα κλασσική μουσική και πήρα 4 πτυχία και ένα δίπλωμα: Αρμονίας, Αντίστιξης, Φούγκας και Πιάνου και το Δίπλωμα Σύνθεσης. Το 1991 παράλληλα με την κλασσική το γύρισα στη ροκ μουσική. Για 4 χρόνια έπαιζα πλήκτρα και τραγουδούσα σε ροκ...
Τετάρτη 05 Ιανουαρίου 2011

Φωνητική και πειραματισμός

Μερικά σημαντικά τιπς για όσους ασχολούνται με το τραγούδι:

1. Μελέτα τους στίχους. Μην επικεντρώνεσαι μόνο στο να τραγουδάς σωστά. Φτιάξε ένα σενάριο δικό σου για το τι λέει σε σένα το τραγούδι. Βίωσέ το. Όποιος τραγουδάει με την ψυχή του πάντοτε ξεχωρίζει.

2. Πρόζαρε το κομμάτι. Μίλα την κάθε λέξη σα να απευθύνεσαι σε κουφή γριά. Βοηθάει στο να ακούγονται καθαρά οι στίχοι αργότερα και δεν κάνεις σαρδάμ στη σκηνή.

3. Βάλε έναν καθρέφτη μπροστά σου όταν τραγουδάς. Παρατήρησε τη στάση σώματος και την έκφραση προσώπου. Όπου δυσκολεύεσαι, δοκίμασε να σταθείς διαφορετικά, να χαλαρώσεις, να χρησιμοποιήσεις διαφορετικές εκφράσεις για τα φωνήεντα.

4. Για να αναπνέεις ολόκληρος: πάρε ένα μπαλόνι. Προσπάθησε να το φουσκώσεις. Εάν δεν μπορείς, αναπνέεις "κουτσά". Παρατήρησε που πάει ο αέρας όταν γελάς. Εκεί χρειάζεται να πηγαίνει επίσης ο αέρας γενικότερα. Κάνε επίκηψη και πάρε εισπνοή. Παρατήρησε που πάει ο αέρας. Όταν είσαι όρθιος αυτό δεν συμβαίνει; Μήπως κυκλοφορείς γενικότερα σφιγμένος; Μήπως ρουφάς κοιλιά για να δείχνεις ομορφότερος;

5. Μπορείς να "μιμείσαι" τον τρόπο που τραγουδάνε οι αγαπημένοι σου τραγουδιστές για να "κλέψεις" τεχνικές, αλλά μετά χρειάζεται να πετάξεις από πάνω σου το ίδαλμα και να βάλεις τον εαυτό σου μέσα σ'αυτό. Δεν χρειάζεται να είσαι ο μίμος κανενός για να γίνεις αποδεκτός. Χρειάζεται να είσαι ο εαυτός σου.

6. Εάν επιλέγεις κομμάτια των οποίων τις νότες δεν έχεις, κατέβασε ένα προγραμματάκι που να χαμηλώνει ή να ανεβάζει τους τόνους των κομματιών, γιατί διαφορετικά το μόνο που καταφέρνεις είναι να φαλτσάρεις και να μην το ακούς κι όλας! Τόσα προγραμματάκια υπάρχουν δωρεάν στο διαδίκτυο!

7. Η φωνητική βασίζεται στην αυτογνωσία. Ένας χρειάζεται να παρακολουθεί, όταν τραγουδάει τι γίνεται εσωτερικά. Πού "χτυπάει" ο ήχος; Που νιώθουμε πίεση; Που υποφέρουμε;

8. Πολύ καλό βιβλίο για αρχάριους είναι το "Μάθε να τραγουδάς σωστά" του Κυριακίδη, εκδόσεις fagotto. Έχει μέσα διάφορες ασκήσεις εφικτές για όσους δεν θέλουν δάσκαλο.

9. Παρατήρησε τις εκφράσεις των τραγουδιστών. Προσπάθησε να τις μιμηθείς, μπροστά σε καθρέφτη. Δες τι αποτέλεσμα ήχου βγαίνει.

 

Φωνητική και ψυχολογία

Από την προσωπική μου εμπειρία στη διδασκαλία έχω παρατηρήσει τα εξής: Κάποια "φωνητικά προβλήματα" του μαθητή, προέρχονται από  ψυχολογικό μπλοκάρισμα. Ένα τρανταχτό παράδειγμα είναι η έλλειψη ολοκληρωμένης αναπνοής, αναπνέουμε δηλαδή και ανασηκώνεται το στέρνο μας.

Συνήθως κατά τη διάρκεια της εφηβείας χάνεται η φυσική αναπνοή, αφού καθένας από εμάς κοιτάζει πώς να ρουφήξει την κοιλιά του προκειμένου να μην "φαίνονται" περιττά κιλά. Το στρες επίσης είναι μεγάλος παράγοντας του προβλήματος. Όταν αναπνέουμε με μισή αναπνοή, συνήθως καταλήγουμε να πιέζουμε πολύ το λαιμό, προκειμένου να βγει ο ήχος πιο δυνατά. Κι έτσι αποκτάμε μια "δυσκολία" που μας κουράζει τόσο στο τραγούδι, όσο και όταν μιλάμε. Άνθρωποι που είναι ντροπαλοί από τη φύση τους ή είχαν απαξιωτικούς γονείς, συνήθως μοιάζουν να έχουν καταπιεί τη φωνή τους.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση υπάρχει σφίξιμο στην περιοχή της κοιλιάς αλλά και στο λαιμό, προκειμένου να ακούγεται η φωνή μαλακιά και να περνάει "απαρατήρητη". Η στάση του σώματος μπορεί να μας δειξει πολλά πράγματα σε ότι αφορά τα "προβλήματα" που χρειάζεται να "λύσουμε" στο μάθημα φωνητικής. Σφιγμένοι ώμοι, αυχένας τραβηγμένος προς τα εμπρός κ.α. μας δείχνουν ότι ο μαθητής την ώρα του μαθήματος υποφέρει. Και υποφέρει η ψυχολογία του, όχι το σώμα του. Χρειάζεται να είμαστε κοντά στην ψυχολογία του μαθητή εάν θέλουμε πραγματικά να βοηθήσουμε την σωστή πρόοδο. Έχει παρατηρηθεί ότι πριν από κάποιο μεγάλο βήμα του μαθητή στην βελτίωση, υπάρχει μια έξαρση με κλάμα και συχνά ηττοπάθεια. Ένας προσωπικός πόλεμος του μαθητή με τον εαυτό του.

Έχει παρατηρηθεί επίσης πως όταν ο μαθητής χρησιμοποιήσει όλο του το σώμα στο τραγούδι - το σώμα είναι το ηχείο που πάλλεται όταν οι φωνητικές χορδές δονούνται με το σώμα χαλαρό - παθαίνει ένα μικρό σοκ, μπορεί να κλάψει για να εκτονωθεί. Είναι φυσιολογικό και καλό είναι ο δάσκαλος να το αντιμετωπίσει καθ' αυτό τον τρόπο. Δεν είναι όλες οι ημέρες ίδιες για το μαθητή. Πάντοτε όλα είναι σε συνάρτηση με την ψυχολογία του. Δεν μπορείς να επιμένεις σε αύξηση έκτασης όταν έχει έναν μαθητή στις κακές του, σε μελαγχολία ή μετά από μεγάλη κούραση. "ακούμε", παρακολουθούμε και συμβαδίζουμε.

Μερικές φορές το μάθημα φωνητικής μπορεί να μετατραπεί σε "ψυχοθεραπεία", αφού ο ήχος προκαλεί στο μαθητή συχνά την ανασκαφή αναμνήσεων που θέλει εκείνη τη στιγμή να μοιραστεί. Είναι καλό να "αγγίζει" ο ήχος συναισθήματα του μαθητή. Ο καθηγητής μπορεί να είναι δίπλα σαν φίλος, προς θεού, όχι σαν ψυχολόγος!


Tags
Μουσική Εκπαίδευση:φωνητική


Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

Αν σου αρέσει να γράφεις, έλα στην ομάδα συντακτών του ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού του MusicHeaven και μοιράσου τις σκέψεις σου με τους πάνω από 4.000 καθημερινούς αναγνώστες του.

Στείλε μια δημοσίευση ή επικοινώνησε μαζί μας για απορίες!