ελληνική μουσική
479 online   ·  206.514 μέλη

αρχική > e-Περιοδικό > Aρθρα

Τα μυστικά της flamenco κιθάρας

Σε γενικές γραμμές, η Flamenco κιθάρα και η κλασσική ή ισπανική,  είναι διαφορετικά όργανα επειδή το κάθε ένα όργανο παράγει ένα διαφορετικό είδος ήχου.

Τα μυστικά της flamenco κιθάρας

Γράφει ο Σίμος Κουσκούνης (SimosKouskounis)7 άρθρα στο MusicHeaven
http://simonkouskounis.gr/ http://simoskouskounis.gr/ https://twitter.com/SimonKouskounis https://store.cdbaby.com/Artist/SimonKouskounis http://simoskouskounis.wordpress.com/ http://www.wavemusic.gr...
Πέμπτη 03 Φεβρουαρίου 2011

Η κιθάρα είναι το κυρίαρχο όργανο που χρησιμοποιείται για να συνοδεύσει το τραγούδι Flamenco. Η διαδικασία κατασκευής της  είναι σύνθετη, και απαιτεί την τεχνογνωσία και την εμπειρία  ειδικευμένων παραδοσιακών βιοτεχνών. Το περαιτέρω στοιχείο που απαιτείται προκειμένου να παραχθεί  ένας σαφής και χαρακτηριστικός Flamenco ήχος από την κιθάρα είναι να είναι παιγμένη, μεταχειρισμένη και καλοδιατηρημένη. Σε γενικές γραμμές, η Flamenco κιθάρα και η κλασσική ή ισπανική,  είναι διαφορετικά όργανα επειδή το κάθε ένα όργανο  παράγει ένα διαφορετικό είδος ήχου.

Η κλασσική κιθάρα που κατασκευάστηκε στην Σεβίλλη από τον Antonio de Torres το 1860.
Η κλασσική κιθάρα που κατασκευάστηκε στην Σεβίλλη από τον Antonio de Torres το 1860.

Η κλασσική έχει έναν βαθύτερο και πιο εκτεταμένο ήχο, ενώ η Flamenco  κιθάρα ηχεί τραχύτερη, πιο αρχαΐζουσα και είναι καθαρότερη και λαμπερότερη.

Η Flamenco κιθάρα είναι ελαφρύτερη και μικρότερη. Κατά συνέπεια, το σκάφος της  χωρίς τον υπολογισμό του λαιμού έχει ένα κατά προσέγγιση μέγεθος 50 εκατ. (μήκος), 40 εκατ. (πλάτος) και 10 εκατ. (βάθος).

Όσον αφορά τις χορδές, στις κιθάρες Flamenco είναι πιο  κοντά  στην ταστιέρα (low action ) απ' ότι στις κλασσικές κιθάρες, και  οι πλευρές είναι στενότερες στις κιθάρες Flamenco από ότι στις κλασσικές κιθάρες.

Τα είδη ξύλου που χρησιμοποιούνται παραδοσιακά είναι: Οι κιθάρες Flamenco κατασκευάζονται  χρησιμοποιώντας  ξύλα υψηλής πυκνότητας όπως το κυπαρίσσι (cypress), το σφενδάμι (maple), συκομουριά (sycamore), ή η ερυθρελάτη (πικέα) (spruce). Εντούτοις,  από καιρό χρησιμοποιούνται  και ξύλα όπως  το rosewood (παλλίσανδρος)  και το jacaranda (είδος αμερικανικού τροπικού δένδρου). Πάντως ο κάθε κιθαρίστας -τρια  επιλέγει σύμφωνα με το αυτί και τις προτιμήσεις του/της  την κιθάρα του.

Μια σύγχρονη  και εξαιρετική  Flamenco Concert Guitar Felipe V Cipress
Μια σύγχρονη και εξαιρετική Flamenco Concert Guitar Felipe V Cipress

Άλλες διαφορές μεταξύ αυτών των οργάνων έχουν  να κάνουν με το «trasteo» (όταν παράγεται ένας ήχος  τριξίματος με τη συμπίεση αρκετών τάστων) και «το ceceo» (μια ελαφρά παραμόρφωση), που είναι επιθυμητή , και επιδιωκόμενη μερικές φορές στο Flamenco ενώ είναι απολύτως ανεπιθύμητες στο κλασσικό παίξιμο  κιθάρας. Επιπλέον, η Flamenco κιθάρα περιλαμβάνει ένα κομμάτι πλαστικό που είναι γνωστό ως «golpeador» (μια πλαστική προστασία για την κιθάρα παρόμοια με  το pick guard που βρίσκουμε στις ακουστικές και ηλεκτρικές κιθάρες ), το οποίο δεν υπάρχει στις κλασσικές κιθάρες. Είναι ένα κομμάτι πλαστικό που προστατεύει το ξύλο από τα χτυπήματα που δίνει ο  tocaor (Flamenco κιθαρίστας)  προκειμένου να ακολουθηθεί το μέτρο και ο ρυθμός.

Μια καλή κιθάρα είναι όπως το λεπτό καλό κρασί, επειδή ο ήχος της βελτιώνεται με την πάροδο του χρόνου ειδικά  όταν στεγνώσουν εντελώς το ξύλο και η κόλλα που έχουν χρησιμοποιηθεί. Εντούτοις, το ξύλο παραμένει ζωντανό και έτσι απαιτεί ένα ελάχιστο ποσό προσοχής προκειμένου να συντηρηθούν οι καλύτερες ποιότητες του ξύλου και του ήχου της κιθάρας.

Και η υπερβολική υγρασία και ένα πολύ ξηρό περιβάλλον μπορούν να είναι πολύ επιβλαβείς  συνθήκες για την κιθάρα .

Το ξύλο αντιδρά στις περιβαλλοντικές συνθήκες με το να απορροφά την υγρασία ή να γίνεται υπερβολικά ξηρό. Εάν  η ατμόσφαιρα  που ‘’κατοικεί’’ το όργανο  είναι πάρα πολύ ξηρά, είναι καλό  να προστεθεί η υγρασία στην ατμόσφαιρα ή να εισαχθεί ένα υγρό ύφασμα ή ένα σφουγγάρι ανάλογα με την περίπτωση .
Η κιθάρα πρέπει επίσης να κρατηθεί μακριά από τις πηγές  άμεσης θερμότητας, είτε προέρχονται από  θερμάστρες,  πηγές φωτός ή το άμεσο φως του ήλιου. Και, φυσικά, πρέπει να αποφεύγονται οι πτώσεις και τα κτυπήματα …

Μια καταπληκτική Flamenca Concert Esteso Reedition Cypress woodenpegs/Machinehead
Μια καταπληκτική Flamenca Concert Esteso Reedition Cypress woodenpegs/Machinehead

Γλωσσάριο όρων:

Sides (Aros) = Πλευρές: Οι κυρτές πλευρές της κιθάρας. Όσο μικρότερο είναι το πλάτος της πλευράς τόσο πιο άμεση και  περισσότερη αντήχηση θα έχει  ο ήχος της κιθάρας , επειδή θα αναπηδήσει  στο πίσω μέρος της κιθάρας με τη μεγαλύτερη δύναμη.

Sound-box (Caja)= Σώμα η ηχείο: Το κύριο μέρος της κιθάρας, η οποία συντίθεται από την κορυφή, το πίσω  σημείο και τις πλευρές sound-box, καθώς επίσης και από τη γέφυρα.

Machine heads (Clavijero) = Κλειδιά: Το τελικό μέρος του λαιμού, όπου βρίσκονται τα κλειδιά που κουρδίζουμε την κιθάρα . Σε αυτό  το σημείο  οι κατασκευαστές τείνουν να υπογράψουν τις κιθάρες τους.

Fretboard (Diapasón) = Ταστιέρα: Το μέρος του λαιμού (η ταστιέρα ),  στον οποίο τα δάχτυλα ασκούν την πίεση.

(Golpeador) = Γκολπεαδούρα: Ένα κομμάτι του πλαστικού που τοποθετείται και στο εσωτερικό και έξω από την κορυφή της κιθάρας, προκειμένου να προστατευθεί το ξύλο από τα χτυπήματα αυτό λαμβάνει από το Flamenco κιθαρίστα δεδομένου ότι  επιδιώκει να ακολουθήσει τα accent του ρυθμού .

Bridge (Puente) =Γέφυρα η Καβαλάρης: Το μέρος  στο οποίο οι χορδές στερεώνονται πάνω στο όργανο . Ένα  ενιαίο σημείο σε  σειρά που πρέπει να αντισταθεί σε όλη την πίεση που παράγεται πάνω στην κιθάρα .

Top (Tapa) = Κορυφή η Καπάκι: Το μπροστινό ξύλινο μέρος του ηχείου, εκεί όπου βρίσκονται η γέφυρα και η τρύπα. Πρέπει να είναι κατασκευασμένο  από  ξύλο που έχει έναν υψηλό δείκτη δόνησης για να απελευθερώνεται ο ήχος όσο το δυνατόν πιο σαφής. Ένας τύπος ξύλου από  κέδρο που προτείνεται  ειδικά για την κατασκευή του, είναι αυτός που προέρχεται από την Κεντρική Αμερική.

Μαόνι (Palosanto): Ένα είδος ξύλου που χρησιμοποιείται από τους κατασκευαστές για να κάνει τα διαφορετικά μέρη μιας κιθάρας. Είναι ένα από τα υλικά που συναντάμε  πιο  συχνά στην κατασκευή των κιθάρων.

*Ο Σίμος Κουσκούνης

είναι κιθαριστής - συνθέτης και

Ιδιοκτήτης του Room-S Recording Studios

www.wavemusic.gr

simos@wavemusic.gr


Tags
Μουσικά Είδη:FlamencoΜουσικά Όργανα:κιθάραΜουσική Εκπαίδευση:ρυθμός



Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

Αν σου αρέσει να γράφεις, έλα στην ομάδα συντακτών του ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού του MusicHeaven και μοιράσου τις σκέψεις σου με τους πάνω από 4.000 καθημερινούς αναγνώστες του.

Στείλε μια δημοσίευση ή επικοινώνησε μαζί μας για απορίες!


σχόλια (4)

σχολιάστε το παραπάνω άρθρο:


Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

reteos Chat
Βετεράνος
#21636   /   03.02.2011, 16:34   /   Αναφορά
Ωραιότατο άρθρο και πολύ χρήσιμο για όσους ασχολούναι με τη κιθάρα, με απλή και κατανοητή έκφραση .Χρήσιμες πληροφορίες για την υλική σύνθεση του οργάνου και προφύλαξή του από τις καιρικές συνθήκες . Τέτοια χρήσιμα άρθρα , σε ότι αφορά μουσικά όργανα (από κατασκευαστικής πλευράς και όχι μόνο) λείπουν από το e-περιοδικό και γενικότερα από το διαδίκτυο και μας παρέχουν την δυνατότητα να μαθαίνουμε για αυτά . Ειναι δε πρός τιμή των συντακτών που τα στέλνουν .

AIDONOGLOUNEKTARIA Chat
Βετεράνος
#21639   /   04.02.2011, 23:41   /   Αναφορά
Καταπληκτικό!!!!!!

Πολύ χρήσιμες πληροφορίες & για τα δύο όργανα.

Σαν κλασσική δεν έχω ασχοληθεί ιδιαίτερα με την flamenco, γιατί πάντα πίστευα ότι είναι δύο τελείως διαφορετικά όργανα, & ξέρω ότι έχουν τελείως διαφορετική τεχνική. Ποτέ δεν πίστευα ότι έχουν τόσες διαφορές & ως καρασκευή!!!
Administrator
jorge Chat
Musantiquus
#21640   /   05.02.2011, 11:53   /   Αναφορά
Εξαιρετικό άρθρο, ευχαριστούμε Σίμο!
SimosKouskounis Chat
Συγχορδία Ματζόρε
#21641   /   05.02.2011, 16:24
Σας ευχαριστώ και εγώ για την Φιλοξενία. Να στε καλά παιδιά!



Σχόλια από άλλες δημοσιεύσεις

Αυτά τα διάβασες;