ελληνική μουσική
    789 online   ·  210.833 μέλη
    Ουσάκ vs Χιτζάζ

    Γράφει ο Σκιαθίτης Στέφανος (stefanos604)
    127 άρθρα στο MusicHeaven
    Σάββατο 14 Ιαν 2012

    Θεωρία των Δρόμων Ουσάκ και Χιτζάζ

    Ο λόγος που επεξηγώ αναλυτικά τις ιδιότητες αυτών των 2 Λαϊκών Δρόμων είναι η επιτυχής τροποποίηση κουρδίσματος (Alternative Tuning) μιας διατονικής φυσαρμόνικας σε αντίστοιχη φυσαρμόνικα Ουσάκ και Χιτζάζ, που πραγματοποίησα πρόσφατα και μπορείτε και σεις να την τροποποιήσετε εύκολα.

    Δείτε τα σχετικά video μου:

    Για ΟΥΣΑΚ:

    [youtube:https://www.youtube.com/playlist?list=PL62810BF2A833854C&feature=viewall]

    Για ΧΙΤΖΑΖ:

    [youtube:https://www.youtube.com/playlist?list=PLD9FD12896AC82E3C&feature=viewall]


    Τα 2 αυτά εναλλακτικά κουρδίσματα και για το πώς υλοποιούνται πρακτικά, αναφέρομαι
    παρακάτω στην και 3η ενότητα και πιστεύω ότι θα βοηθήσουν τα μέγιστα ένα παίχτη φυσαρμόνικας – αφού το ελληνικό ρεπερτόριο σ’ αυτούς τους 2 δρόμους είναι ανεξάντλητο και πολλά από αυτά τα τραγούδια είναι της Παραδοσιακής μας Μουσικής.

    Ουσάκ vs Χιτζάζ

    Τι είναι ο Φρύγιος Τρόπος (ΟΥΣΑΚ) - Phrygian Mode;

    To Phrygian Mode έχει έναν λυπητερό ήχο και ακούγεται σε εκατοντάδες , Ελληνικά, Ισπανικά, Εβραϊκά και τσιγγάνικα μουσικά κομμάτια.

     

    Υπάρχουν 2 μέθοδοι για να εξετάσουμε ένα οποιονδήποτε Τρόπο (Δρόμο ή mode):

     

    1η μέθοδος

    Ο απλούστερος είναι να τον κοιτάξουμε  σαν δρόμο μιας ματζόρε.

    Αυτό σημαίνει ότι αν παίζεις οποιαδήποτε ματζόρε κλίμακα και ξεκινήσεις από την 3η
    νότα της τότε παίζεις σε Φρύγιο Τρόπο.

    Παράδειγμα 1ο:

    Η 3η της C είναι η Ε. Έτσι παίζοντας τις νότες της C αλλά ξεκινώντας από την 3η -την Ε - τότε παίζουμε σε E Φρύγιο Τρόπο.

     

    Παράδειγμα 2ο:

    Η 3η νότα της Bb είναι η D. Ετσι παίζοντας τις νότες της Bb αλλά ξεκινώντας από την 3η- την D- τότε παίζουμε σε D Φρύγιο Τρόπο.

     

    Αντιστρέφω το ερώτημα. Πώς παίζω σε Α Φρύγιο Τρόπο?


    Θα πρέπει να ερωτηθούμε ποια ματζόρε κλίμακα παράγει την Α σαν 3η νότα?

    Άρα είναι η F ματζόρε.

     

    A phrygian =                    A Bb C   D E F G (mode of F major)


    A phrygian dominant =   A Bb C# D E F G (mode of D harmonic minor)


    Η Α phrygian ταιριάζει με ακόρντα Am και Am7 και η A phrygian dominant
    ταιριάζει με ακόρντο
    A και  Α7.


    2η  μέθοδος

    Ο Φρύγιος Τρόπος περιέχει τις ιδιότητες: b2, b3,b6, b7

    Άρα τον φτιάχνουμε αλλάζοντας τις νότες της ματζόρε:

    Παράδειγμα 1ο :

    Η C ματζόρε είναι: C – D – E – F – G – A – B

    Άρα ο C Φρύγιος Τρόπος σύμφωνα με τις παραπάνω ιδιότητες θα είναι:

    C – Db – Eb – F – G – Ab – Bb


    Παράδειγμα 2ο :

    Η D ματζόρε είναι: D – E – F# – G – A – B – C#

    Άρα ο D Φρύγιος Τρόπος σύμφωνα με τις παραπάνω ιδιότητες θα είναι:

    D – Eb – F – G – A – Bb – C

    Παράδειγμα 3ο :


    Ποιός είναι ο G Φρύγιος Τρόπος με 2 μεθόδους;

     

    1η μέθοδος:

    Η Eb είναι η κλίμακα που έχει 3η νότα την G .

    Άρα παίζουμε την Eb και αρχίζοντας από την 3η της νότα :

    G – Ab – Bb – C – D – Eb – F


    2η  μέθοδος:

    Ο Φρύγιος Τρόπος περιέχει τις ιδιότητες: b2, b3, b6, b7

    Η G ματζόρε είναι: G A B C D E F#

    Άρα ο G  Φρύγιος Τρόπος σύμφωνα με τις παραπάνω ιδιότητες θα είναι:

    G – Ab – Bb – C – D – Eb – F

    Επειδή ο Φρύγιος Τρόπος έχει b3 , δηλαδή 3η μικρή , αυτό σημαίνει ότι είναι κλίμακα ΜΙΝΟΡΕ.

    Ουσάκ vs Χιτζάζ


    Ρεπερτόριο για τον Φρύγιο Δρόμο – ( Phrygian Mode – Ουσάκ )

    Ο μεγάλος μας τραγουδιστής Γ. Νταλάρας ‘’βαφτίζει’’ πολλά απ’ αυτά τα τραγούδια ,του παρακάτω ρεπερτορίου , σαν ‘’ Ελληνική Τζαζ’’.

    ΤΣΙΦΤΕΤΕΛΙΑ

    ΠΑΡΕ ΤΑ ΧΝΑΡΙΑ -  ΕΡΩΤΑ ΜΟΥ  ΕΡΩΤΑ ΜΟΥ -ΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ ΦΟΥΣΤΑΝΙ (Η ΝΥΧΤΑ ΚΑΤΕΒΑΙΝΕΙ) - ΘΑ ΣΟΥ ΦΥΓΩ ΣΤΟ ‘ΧΑ ΠΕΙ - ΣΤΟ ΑΔΕΙΟ ΠΡΟΣΚΕΦΑΛΙ  - ΘΑ ΤΑ ΚΑΨΩ ΤΑ ΡΗΜΑΔΙΑ - ΤΑ ΜΑΥΡΑ ΜΑΤΙΑ ΣΟΥ - ΚΑΙ ΤΙ ΔΕΝ ΚΑΝΩ - ΜΗ ΠΕΡΙΜΕΝΕΙΣ ΠΙΑ - ΜΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΟΥΣΙΑ - ΤΕΛΙ ΤΕΛΙ ΤΕΛΙ - ΡΑΓΙΖΕΙ ΑΠΟΨΕ Η ΚΑΡΔΙΑ - ΟΙ ΜΑΓΚΕΣ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΙΑ - ΑΧ ΑΣ ΜΠΟΡΟΥΣΑ - ΜΗ ΜΟΥ ΜΙΛΑΤΕ (εγω θα κάνω παρέα με τον πόνο μου) , ΘΑ ΦΥΓΩ ΚΑΙ ΘΑ ΜΕ ΖΗΤΑΣ -  ΦΥΓΕ ΚΙ ΑΣΕ ΜΕ -  ΑΥΤΗ Η ΝΥΧΤΑ ΜΕΝΕΙ , ΕΙΣΑΙ Η ΖΩΗ ΜΟΥ ( ΔΕΝ ΛΑΧΤΑΡΗΣΑ ΓΥΝΑΙΚΑ) - ΝΑ ‘ΧΑ ΧΙΛΙΑ ΜΑΤΙΑ - ΟΣΟ ΕΙΣΑΙ ΜΑΚΡΙΑ ΜΟΥ - ΟΣΗ ΓΛΥΚΑ ΕΧΟΥΝΕ ΤΑ ΧΕΙΛΗ ΣΟΥ

    Νησιώτικα

    Γιάντα -ΜΕ ΤΟΥΣ ΑΛΗΤΕΣ - ΑΡΜΕΝΑΚΙ - ΝΑ Σ’ ΑΓΑΠΩ ΙΝΤΑ ΘΕΛΑ - ΤΑ ΣΦΑΛΜΑΤΑ ΣΟΥ ΠΕΛΑΓΑ -

    ΝΑ ΤΡΕΧΟΥΜΕ ΠΑΝΩ ΣΤΑ ΚΥΜΑΤΑ - ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΣΟΥ ΦΙΛΙ

     

    BOLERO

    ΥΠΑΡΧΩ - ΙΣΩΣ ΑΚΟΜΑ Σ’ ΑΓΑΠΩ - ΜΑΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΣ - ΟΤΑΝ ΒΛΕΠΩ ΒΡΟΧΗ


    VALSE

    ΟΤΑΝ ΗΜΟΥΝ ΠΑΙΔΙ - ΚΟΥΚΛΑ

     

    ΖΕΪΜΠΕΚΙΚΑ

    ΑΛΑΝΑ - ΠΕΣ ΜΟΥ ΠΟΥ ΠΟΥΛΑΝ - ΚΥΡΑ ΖΩΗ - ΣΤΟΙΒΑ ΚΑΛΑΜΙΕΣ - ΓΕΝΝΗΘΗΚΑ ΓΙΑ ΝΑ ΠΟΝΩ - ΚΑΙ ΜΕ ΠΙΑΝΟΥΝ ΤΑ ΚΛΑΜΑΤΑ - ΡΟΛΟΪ ΚΟΜΠΟΛΟΪ.

     

     



    ΧΙΤΖΑΖ (Hitzaz-Hijaz-Phrygian Dominant-5th of harmonic minor scale….)


    Δείτε και το άρθρο που αφορά την χιτζάζ ΕΔΩ:

    http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=2899

     

    H Hitzaz ή hijaz χρησιμοποιείται στην Ελληνική, Τούρκική, Αραβική, Ινδική …μουσική και είναι η 5η της harmonic minor scale {5η  είναι η δεσπόζουσα= Dominant} ή επειδή οπτικά μοιάζει με τη Phrygian Mode ,πολλοί διατείνονται ότι  κατασκευάζεται από τον Phrygian Mode αυξάνοντας κατά ένα ημιτόνιο την 3η   του Phrygian mode.

    Οι συνθέτες χρησιμοποιούν αυτό το mode, συνήθως, όταν θέλουν η μουσική τους να ηχεί oriental.

    H Phrygian Dominant έχει τις ιδιότητες : b2, b6, b7.

    Στα Ελληνικά η ΧΙΤΖΑΖ λέγεται  και  mixob2 b6 {ή Μιξολύδιος με υφεση 2 και υφεση 6}

    Οι ξένοι την ονομάζουν Phrygian Dominant διότι μοιάζει (Οπτικά) με τον Φρύγιο Τρόπο αλλά έχει  3η μεγάλη ενώ ο Φρύγιος Τρόπος έχει 3η Μικρή  .(βλέπε την 1η εικόνα)


    Επίσης ο δρόμος αυτός, όπως και ο Φρύγιος Δρόμος – έχει b7.

    Επίσης την Χιτζάζ άλλοι λαοί την ονομάζουν  Phrygian Dominant  λόγω του γεγονότος ότι δίνει ανατολίτικο χρώμα όπως και η Phrygian Mode (Ουσάκ), καθώς και ότι  είναι η δεσπόζουσα (dominant) της μινόρε αρμονικής (έχει ίδιες νότες) μ’ αυτή.

    Βέβαια αυτή την ονομασία πολλοί ίσως την θεωρήσουν λανθασμένη θεωρητικά, πρακτικά όμως όλοι καταλαβαίνουν  περί τίνος πρόκειται.

    Εννοώ λάθος θεωρητικά, καθώς θέτοντας το πρόθεμα  "phrygian" σε μια ονομασία εννοούμε ότι η κλίμακα που περιγράφεται  έχει Μικρή 3η . Αυτό όμως δεν ισχύει στην Χιτζάζ που έχει μεγάλη 3η .

    Κάνοντας  όμως Googling για την Phrygian Dominant Scale θα πάρετε περίπου 157.000 αποτελέσματα- που σημαίνει ότι  πολλοί ‘’ίσως’’ χρησιμοποιούν λάθος ονομασία….??

    Θυμάμαι έναν καθηγητή μου στα ηλεκτρονικά που μας έλεγε για την TV.

    ΤV = Television = Τηλεόραση;;

    Λάθος.

    Η σωστή λέξη έπρεπε να είναι Τηλεόψη ή τηλεάποψη {Αφού μια άποψη βλέπουμε από μακριά =τηλε.....).

    Όπως επίσης είναι ‘’λάθος΄΄ να λέμε ΄΄Κλειδί  ενός οργάνου΄΄ -φυσικά  εννοούμε την τονικότητα του, που είναι και η πιο σωστή ονομασία……

     

    Στην Ελλάδα χρησιμοποιούμε πολύ την hitzaz που ως επί το πλείστον είναι η κλίμακα των οριεντάλ και λυπητερών παραδοσιακών και ρεμπέτικων Ελληνικών τραγουδιών:

     

    Ρεπερτόριο για τον Δρόμο  Χιτζάζ– Phrygian Dominant Mode

    Λυπητερά

    ΓΙΑΣΕΜΙ ΜΟΥ  (Κυπριακό) - ΑΦΗΝΩ ΓΕΙΑ ΣΤΟ ΜΑΧΑΛΑ - ΜΙΑ ΠΑΣΧΑΛΙΑ (Μακεδονίας)

    ΤΩΡΑ ΕΙΝ' ΤΑ ΠΟΥΛΙΑ - ΜΙΑ ΠΕΡΔΙΚΑ - ΣΗΜΕΡΟΝ ΚΡΕΜΑΤΑΙ (μοιρολόγια-καθιστικά)

    ΚΑΛΕ ΞΕΝΟΣ - ΜΕΣ' ΤΑ ΣΤΕΝΑ ΔΡΟΜΑΚΙΑ Ω ΜΑΓΙΑ ΜΟΥ 'ΚΑΝΕΣ (Συρτά Μακεδονίας)

    ΠΑΣΑΤΕΜΠΟΣ-ΣΤΟΥ ΧΑΡΟΚΟΠΟΥ-ΣΥΡΑ ΕΡΜΟΥΠΟΛΗ (Χασάπικα)

    ΤΟΥΤΟ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΑΚΙ - ΠΟΥΛΑΚΙ ΞΕΝΟ -  ΜΙΑ ΚΛΑΡΑ (τσάμικα)

     

    Οriental  χιτζάζ

    ΕΙΔΑ ΚΙ ΕΠΑΘΑ ΚΥΡΑ ΜΟΥ - ΖΑΪΡΑ - ΖΙΓΚΟΥΑΛΑ - Η ΡΟΖΑ Η ΝΑΖΙΑΡΑ - ΜΑΓΕΜΕΝΗ ΑΡΑΠΙΑ -ΜΙΣΙΡΛΟΥ -ΜΟΝΟΠΑΤΙ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ και δεκάδες Ινδικά , εβραϊκά (όπως Hava Nagila) και – Vucovo (σέρβικα)


    Εύθυμα χιτζάζ

    ΕΧΕ ΓΕΙΑ ΠΑΝΑΓΙΑ - ΣΕ ΕΙΔΑ ΝΑ ΚΛΑΔΕΥΕΙΣ –ΣΟΥΣΟΥΡΑΔΑ -ΤΙ ΜΑΛΑΜΩ ΜΟΥ ΤΙ(ΓΑΛΑΝΗ )

    ΞΗΜΕΡΩΝΕΙ ΚΑΙ ΒΡΑΔΙΑΖΕΙ -Ο ΚΟΣΜΟΣ ΟΛΟΣ ΤΩΡΑ

    Ουσάκ vs Χιτζάζ

    Ουσάκ vs Χιτζάζ

    Ουσάκ vs Χιτζάζ


    Tags
    Μουσικά Όργανα:φυσαρμόνικαΜουσική Εκπαίδευση:κλίμακεςμουσικοί δρόμοιμουσικοί τρόποι



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #24038   /   14.01.2012, 13:24   /   Αναφορά
    ΜΠΡΑΒΟ ΣΤΕΦΑΝΕ ΕΙΣΑΙ ΠΟΛΥ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΟΣ
    #24039   /   14.01.2012, 15:17
    Ευχαριστώ για τα καλά λόγια

    Πάντως μέχρι πριν 4 μήνες ποτέ δεν σκεφτόμουν κλίμακες & δρόμους . Ειδικά μερικά ονόματα δρόμων δεν τα είχα ξανακούσει. Πχ όταν έπαιζα με την κιθάρα σε Am το ‘’ Γεννήθηκα για να πονώ ή Πες μου που πουλάν καρδιές ή έρωτά μου αγιάτρεφτε …..’’ ενώ έπιανα τα ακόρντα σε Am (πχ χρησιμοποιούσα Bb ενώ όχι το Ε.... )ποτέ δεν είχα σκεφτεί το Φρύγιο Δρόμο ή Ουσάκ .

    Όλα αυτά έγιναν όταν θέλησα να αλλάξω κούρδισμα σε μια διατονική φυσαρμόνικα και να την μετατρέψω σε τονικότητα Ουσάκ και Χιτζάζ.

    Διαπίστωσα ότι μαθαίνοντας και λίγη θεωρία για τους δρόμους εκτός του ότι είναι ενδιαφέρουσα σε διευκολύνει τα μέγιστα.

    Δείτε τα συνημμένα video είναι ενδιαφέροντα



    Στέφανος


    #24040   /   14.01.2012, 16:14   /   Αναφορά
    Ευχαριστούμε για την ενημέρωση. Πολύ κατανοητό. Ειδικά το ρεπερτόριο .Αλλά μου είναι δύσκολο να υλοποιήσω τις τροποποιήσεις τονικότητας . Μήπως μπορείτε να μου φτιάξετε μία ουσάκ σε Am και μία Χιτζάζ σε D να μου τις στείλετε ταχυδρομικά και να σας αποζημιώσω;
    #24041   /   14.01.2012, 18:27
    Ευχαριστώ

    Αλλά δεν θα σου κάνω τη χάρη για το λόγο ότι είναι πολύ εύκολη η μετατροπή στο κούρδισμα.

    Ξεκίνα με μια φτηνή ''Golden Cup' των 4 ευρώ λιμάροντας ένα - ένα πολλά γλωσσίδια και γίνεις σε μικρό χρονικό διάστημα ΄΄μάστορας΄΄.



    Αν κάποιοι από τους επισκέπτες έχουν επιπλέον ρεπερτόριο ας μας ενημερώσουν



    Στέφανος

    #24042   /   14.01.2012, 20:57   /   Αναφορά
    Πολυ ενδιαφερον το αρθρο αυτο!!Μπραβο!!
    #24043   /   14.01.2012, 23:34
    ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ.ΜΠΡΑΒΟ...

    #24048   /   16.01.2012, 21:38   /   Αναφορά
    Καλή η προσάθεια!!!Αλλα δεν είναι δυνατόν να μιλάμε για ουσάκ και χιτζάζ και Αρμονικά στοιχεία χωρίς να κάνουμε αναφορά στην βυζαντινή και στα μόρια,δεν μπορούμε να μιλάμε με Συγκερασμένο σύστημα για κάτι που είναι Ασυγκέραστο!Άλλη θεωρία της δυτικής μουσικής και άλλη της λόγιας ανατολικής μουσικής ...
    #24108   /   19.01.2012, 13:03
    Φίλε Rios συγνώμη για την καθυστέρηση αλλά έλειπα και δεν είχα μαζί μου ΗΞ/Υ.

    Πιστεύω ότι έχεις κάποια σύγχυση όταν συγκρίνεις Δρόμους και Συστήματα Συγκερασμένα ή Ασυγκέραστα.

    Το ένα αφορά κλίμακες και το άλλο αφορά κουρδίσματα οργάνων.



    Με απλά λόγια θέλω να πω ότι πχ το ουσάκ και χιτζάζ μπορείς να το παίξεις και με όργανο Συγκερασμένο ή Ασυγκέραστο (άσχετα αν με το ένα ή το άλλο σύστημα τα ακούσματα είναι διαφορετικά –ειδικά όσον αφορά τις συγχορδίες….). Δείτε πλήρεις λεπτομέρειες ΕΔΩ:



    http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=Splatt_Forums&file=viewtopic&topic=25708



    και λίγα λόγια αν δεν θέλεις να δεις τις αναλυτικές περιγραφές στα προτεινόμενα links:



    Κλίμακα είναι ο δρόμος για να οδεύουμε από οκτάβα σε οκτάβα. Η λέξη Χρωματική Κλίμακα σημαίνει ότι περιέχει ΟΛΕΣ τις νότες.

    Οποιαδήποτε άλλη κλίμακα ή δρόμος (υπάρχουν εκατοντάδες) κατασκευάζεται επιλέγοντας μόνο ορισμένες νότες από την Χρωματική Κλίμακα.



    Κλίμακα Ματζόρε: Στη Δυτική Μουσική , είναι μια κλίμακα που σε μια οκτάβα τα ημιτόνια είναι μεταξύ στις νότες 3η και 4η και 7η και 8η.



    Στη Δυτική μουσική υπάρχει ένας πεπερασμένος αριθμός συνδυασμών από νότες μεταξύ τονικής και μιας οκτάβας ενώ στην Ανατολική μουσική ο αριθμός αυτός των συνδυασμών είναι ανοικτός.



    Σαν δρόμο θεωρούμε έναν τρόπο χειρισμού των νοτών μιας κλίμακας ώστε να παράγουμε μια δομή διαστημάτων διαφορετική απ’ αυτή της κλίμακας ματζόρε έτσι ώστε να παράγουμε μια κλίμακα που θα έχει διαφορετική ποιότητα ήχου αλλά και διάθεση (πχ ο δρόμος Phrygian είναι λυπητερός ).



    Η καλή κατανόηση των δρόμων όχι μόνο θα αυξήσει τη γνώση για την οργάνωση της μουσικής αλλά και θα δώσει τη δυνατότητα για αυτοσχεδιασμούς σε στυλ μουσικής όπως jazz , blues και hitzaz.



    Οι δρόμοι σχηματίζονται παίρνοντας μια κλίμακα και ξεκινώντας και τελειώνοντας σε μια νότα, εντός της κλίμακας, που είναι όμως διαφορετική απ’ ότι η τονική νότα της κλίμακας απ’ την οποία πάρθηκε.

    Πχ αν πάρουμε τη κλίμακα C ματζόρε: C D E F G A G C και ξεκινήσουμε από και σταματήσουμε στη νότα D -αντί για την τονική C- τότε σχηματίζουμε τον δρόμο:

    D E F G A B C D.



    ‘’Οι Σημερινοί Δρόμοι που χρησιμοποιούμε και παίζουμε 2000 χρόνια μετά, είναι επηρεασμένοι από τα βασικά της θεωρίας της κλασσικής μουσικής (αρμονία με βαθμίδες και πτώσεις), επηρεασμένοι από τα Μακάμια { Maqam }της ανατολής, και επηρεασμένοι από τον πλούτο των Ήχων της Βυζαντινής .Γι αυτό επικρατεί μεγάλο χάος στην ονοματολογία τους και τις αλλοιώσεις που έχει ο καθένας. Είναι ώρα πια να γνωρίσουμε τον δικό μας χαρακτήρα και το δικό μας ύφος.’’

    Πηγή Ρεμπέτικοι Δρόμοι:

    http://www.rembetiko.gr/forums/showthread.php?t=17767



    Προς το τέλος του μεσαίωνα αλλα και μέχρι τα πρώτα χρόνια του μπαρόκ, πριν καθιερωθεί το καλοσυγκερασμένο σύστημα, τα οργανα κουρδίζονταν διαφορετικά για κάθε τονικότητα. Αποτέλεσμα βέβαια ήταν να μπορούν να αποδώσουν σωστά μόνο συγκεκριμένες τονικότητες.



    Ρίξε μια ματιά εδώ για τις τονικότητες:



    http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=Splatt_Forums&file=viewtopic&topic=25741



    Θα περιμένω εκτός της απάντησης σου εδώ να ανοίξεις κάποιο νέο thread ή να αποστείλεις άρθρο εξηγώντας τι σχέση που έχουν συγκερασμοί και δρόμοι που όπως διατείνεσαι ότι υπάρχει.



    Στέφανος

    #24164   /   24.01.2012, 13:26
    Αγαπητέ Rios δεν απάντησες

    Θεώρησα καλό να ξανά απαντήσω –βλέποντας το προφίλ ότι είσαι μουσικός- και δεν θα ήθελα σε καμιά περίπτωση να θεωρηθεί ότι θίγω τις γνώσεις σου εγώ ο ερασιτέχνης αλλά απλώς θέλω να μάθω κάτι παραπάνω.

    Επειδή στο παρελθόν είχα διαβάσει και ενημερωθεί εγκυκλοπαιδικά για τη Βυζαντινή Μουσική και τα Αραβικά Μόρια (Maqams) και ξανασκεφτόμενος αυτά που έγραψες πιστεύω ότι σίγουρα θα αναφέρεσαι στα maqams (και τότε έχεις δίκιο) που δεν μπορούν να παιχθούν από όργανα κουρδισμένα σε Equal Temperament (πιάνο-μπουζούκι-κιθάρα…και όργανα γενικά με τάστα )και παίζονται μόνο με ασυγκέραστα όργανα ( βιολί-τσέλο-λύρα… και όργανα γενικά χωρίς τάστα ή με τροποποιημένα τάστα-πολλά αραβικά πιάνο τροποποιούνται έτσι ώστε με το κούρδισμα τους να παίζουν maqams)



    Όλο το ρεπερτόριο που ανέφερα μπορεί να είναι επηρεασμένο από maqam και Βυζαντινή αλλά όλοι αυτοί οι δρόμοι είναι ελληνικοί και όπως ξέρουμε παίζονται από μπουζούκι,κιθάρα κλπ.

    Δηλαδή από όργανα κουρδισμένα σε Equal Temperament.



    Γι αυτό σας ζήτησα νέο thread ή άρθρο να ενημερωθούμε τουλάχιστον εγκυκλοπαιδικά και να ξεδιαλύνουμε τους δικούς μας δρόμους από τους αραβικούς και εσείς σαν μουσικός μαζί με άλλους να δώσετε αγώνα ώστε στο μέλλον να δοθεί ένα τέλος στην χαοτική ονοματολογία που επικρατεί στους Δρόμους.



    Εγώ θα το προσπαθήσω και στο άμεσο μέλλον θα βρω κατάλληλα sites και θα μεταφράσω τα κυριότερα για τα maqams θα κάνω συγκρίσεις θα βρω τι όργανα χρησιμοποιούν και θα το ξανασυζητήσουμε



    Στέφανος


    #24548   /   18.04.2012, 22:03
    1000 και 2000 συγνώμη εκεί που βρίσκομαι δεν έχω ιντερνετ και μπαίνω αρκετά σπάνια...Τα συστηματικά και τα αρμονικά είναι μια ολόκληρη θεωρία.εναν δρόμο δεν γίνεται πρακτικά να τον παίξουμε στο συγκερασμένο με το όνομα που έχει και το άκουσμα το ασυγκέραστο όργανο...υπαρχουν διάφορες σχολές διάφορες σπουδές πάνω στο θέμα απο τα αρχαία χρόνια υπάρχουν συγκεκριμένοι δρόμοι,μακάμια .Δεν μιλάω για αραβικα περσικά τουρκικα συστήματα γιατι θα χάσουμε και όσα ξέρουμε,,,αυτή η συζήτηση πρέπει να γίνει απο κοντά...δεν χωράει κατι να πούμε ιντερνετικώς κατα την άποψή ,πέραν του οτι χάνω την ροή της συζήτησης ,έχουμε να διαχειριστούμε έναν όγκο πληροφοριών χωρίς να ξέρουμε από που ξεκίνάει το πράγμα που θα σταθεί και πως καταλήγει.... .Απλά για να μην κάνω μπάχαλο την συζήτηση θα πρότεινα αν βρίσκεσαι αθήνα να έρθεις το Σάββατο στο Δήμο Ν.Ηρακλείου Αττικής να ακούσεις εσύ και όποιος άλλος θέλει την παράστασή μας,μα πιο πολύ να γνωρίσεις τον μεγάλο δάσκαλο Γ.Λυκούρα Ερευνητή-Μουσικολόγο και πολιτικό μηχανικό ο οποίος θα σου εξηγήσει τα πάντα καθώς θα ακουστούν κομμάτια προσωπικά που έχουμε φτιάξει που συνδέουν το παρελθόν τα μαθηματικά την παράδοση την ανατολή την δύση και την μουσική

    #24113   /   19.01.2012, 17:32   /   Αναφορά
    Τι εννοείτε με τη φράση σας :

    '' Με απλά λόγια θέλω να πω ότι πχ το ουσάκ και χιτζάζ μπορείς να το παίξεις και με όργανο Συγκερασμένο ή Ασυγκέραστο (άσχετα αν με το ένα ή το άλλο σύστημα τα ακούσματα είναι διαφορετικά –ειδικά όσον αφορά τις συγχορδίες….)''



    #24115   /   19.01.2012, 18:10
    Εννοώ αυτό που λέει η φράση.

    Πχ ας πάρουμε ως όργανα τις φυσαρμόνικες:



    Η Hohner χρησιμοποιεί 3 διαφορετικούς τύπους Temperament για τις 10-οπών διατονικές.

    Έτσι πχ τα μοντέλα Marine Band και Special 20 είναι πιο κοντά στο “Just Temperament” κούρδισμα (δίνουν πιο γλυκά ακόρντα-Bluesy Sound). Δηλαδή:

    Τα γλωσσίδια Blow στις οπές 2, 5 και 8 (οι νότες Ε στις 3 οκτάβες) κουρδίζονται ελαφρώς σε ύφεση ενώ στις 3, 6, 9 (οι νότες G στις 3 οκτάβες) κουρδίζονται ελαφρώς σε δίεση.

    Τα γλωσσίδια Draw στις οπές 3, 5, 7, και 9 ( οι νότες Β και F) κουρδίζονται ελαφρώς σε ύφεση και τα γλωσσίδια Draw στις οπές 1, 2, 4, 6, 8, και 10 (οι νότες Α και D) κουρδίζονται ελαφρώς σε δίεση σε ποικίλους βαθμούς.



    Τα μοντέλα MS Models Blues Harp της Hohner είναι πιο κοντά στο “Equal Temperament” κούρδισμα-όπως το 99,9% των οργάνων του εμπορίου- και κυρίως (προσέξτε τη διαφορά) στα γλωσσίδια draw στις οπές 5 και 9 , πού είναι κουρδισμένα σε δίεση ,σε αντίθεση με τα ίδια γλωσσίδια των μοντέλων Marine Band και Special 20 πού είναι κουρδισμένα σε ύφεση-όπως είδαμε παραπάνω.





    Το ‘’Just Temperament’’θα το εξηγούσα σαν ‘Ακριβές’ ή πιο φραστικά σαν ‘’Πιο ευχάριστο με καθαρά ακόρντα ΄΄ κούρντισμα. Δείτε το ΕΔΩ:



    http://www.box.net/shared/t4s9p5n6evumqqt8squv



    Είναι ένα σύστημα κουρδίσματος για όργανα κυρίως με δόνηση (ακορντεόν ,διατονικές φυσαρμόνικες-όχι χρωματικές….).

    Εδώ ο συντονισμός εξαρτάται από την κλίμακα που χρησιμοποιείται και είναι διαφορετικός πχ για τη κλίμακα C και τη D .

    Στο σύστημα αυτό όλες οι νότες της κλίμακας σχετίζονται με το πηλίκο ακεραίων αριθμών.

    Εδώ εξηγείται με λεπτομέρειες το γιατί το κούρδισμα εξαρτάται από την κλίμακα και το γιατί η σχέση Hz και Cents δεν είναι γραμμική:



    http://www.box.net/shared/7h81nxqebmtq3m1u2qgs




    #24121   /   19.01.2012, 21:45
    Δηλαδή το just temperament είναι ασυγκέραστο σύστημα;

    #24122   /   19.01.2012, 22:10
    ΝΑΙ



    Το πιο σωστό είναι να λέγεται ''Just Intonation''. Ένα άλλο ασυγέραστο σύστημα είναι το ''Pythagoras Intonation''.Βλέπε εδώ:



    http://www.box.net/shared/7bigcrjz7p1opbio2f7d


    #24549   /   18.04.2012, 22:05
    Συγκερασμένο είναι ένα όργανο το οποίο χωρίσει τον τόνο σε μικρότερα διασήματα του ημιτονίου...Στο ασυγκέραστο σύστημα μπορούμε να διαχειριστούμε καλύτερα κάποια πράγματα.

    #24146   /   22.01.2012, 20:17   /   Αναφορά
    Ευχαριστώ πολλύ για όλες τις λεπτομερείς απαντήσεις

    Μια ερώτρηση ακόμα:



    Ένα όργανο σε στυλ κιθάρας, ή πιάνου…., αν επιλέξει το Just Intonation τι επιλογές έχει ?



    #24149   /   22.01.2012, 20:46
    Έχει δύο επιλογές:



    ή θα μπορεί να παίζει just intonation σε ένα κλειδί



    ή θα πρέπει με ειδική κατασκευή να διαθέτει... πολλαπλά τάστα, ή πλήκτρα, για κάθε νότα.



    Επαναλαμβάνω:



    Equal=Σημαίνει ίσα ημιτόνια,δηλαδή μπορώ να κάνω όποια μετατροπία επιθυμώ ενώ



    Just= κούρδισμα με "καθαρούς λόγους" (Δείτε τα προτεινόμενα links) με βάση μια συχνότητα και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το just ισχύει ΜΟΝΟ για μια τονικότητα.


    #24150   /   22.01.2012, 20:50   /   Αναφορά
    Οι κιθαρίστες ας ρίξουν μια ματιά ΕΔΩ για κιθάρα Just Intonated:



    http://cf.unc.edu/our/surfprojects/shepherd10.pdf

    #24228   /   06.02.2012, 17:12
    Σε κάποιο σημείο του άρθρου αναφέρετε:



    Ο μεγάλος μας τραγουδιστής Γ. Νταλάρας ‘’βαφτίζει’’ πολλά απ’ αυτά τα τραγούδια ,του παρακάτω ρεπερτορίου , σαν ‘’ Ελληνική Τζαζ’’.



    Επειδή οι λαϊκοί μας δρόμοι έχουν αυτοσχεδιασμούς μήπως γίνεται αυτή η ταύτηση;



    Βέβαια και Jazz χωρίς αυτοσχεδιασμό δε νοείται, αλλά μπορούμε να ταυτίζουμε τον κάθε αυτοσχεδιασμό με την jazz;



    Μήπως μια τέτοια ταύτιση δεν είναι σωστή;

    #24229   /   06.02.2012, 17:31
    Τη φράση του κ Γ. Νταλάρα που εκτελεί το Ουσάκ ‘’Φύγε κι άσε με’’ με την Κα Στανίση μπορείτε να την ακούσετε στο μικρό ηχητικό απόσπασμα με τον αυτοσχεδιασμό των μουσικών εδώ:



    http://www.box.com/s/0ik2gkjikjkk0sfnfv82



    Την απορία αυτή είχα και έχω κι εγώ γιατί μόνο στο στυλ της Ελληνικής Παραδοσιακής Μουσικής, έχουμε τόσα πολλά είδη αυτοσχεδιασμού που το καθένα έχει, πιστεύω , δικούς του κανόνες:

    Πχ εγώ έμαθα πολύ γρήγορα και εύκολα (αφού κυλάει στο αίμα μου) με τη φυσαρμόνικα (χρωματική και διατονική) αυτοσχεδιασμούς σε Παραδοσιακή Μουσική Μακεδονίας. Ακούστε τους εδώ:



    http://www.youtube.com/watch?v=J78QsQjW4Hc



    Άλλοι όμως οι αυτοσχεδιασμοί στο ρεμπέτικο ,άλλοι στον Αιγαιοπελαγίτικο Μπάλο κ.ο.κ



    Αν μπορεί κάποιος κι επικοινωνήσει με τον κ Νταλάρα μπορεί να μας ενημερώσει έγκυρα.


    #24230   /   06.02.2012, 18:26
    Πολύ καλή απάντηση

    Είδα και το video σου με τους αυτοσχεδιασμούς με τη χρωματική.

    Σου ταιριάζει το χιτζάζ , όπως έγραψα σε σχόλιο του Youtube.

    #24231   /   06.02.2012, 18:33
    Με αφορμή την ερώτηση σου,έκανα την ίδια απάντηση που σου έδωσα σαν ερώτηση σε e-mail στον κ Νταλάρα. Αν απαντήσει θα σας ενημερώσω.


    #24385   /   06.03.2012, 10:07   /   Αναφορά
    Τελικά εδώ μέσα μαθαίνεις πράγματα... ένα άρθρο που μετατρέπεται σιγά σιγά σε Εγκυκλοπαίδεια, ώστε κι ο αδαής ν' αποκομίζει γνώση...

    Ευχαριστώ τους φίλους σου stefanos604 που με τις ερωτήσεις τους, άνοιξαν δρόμο για ενημέρωση, επίσης ευχαριστώ και σένα, για το όμορφο θέμα που αναλύεις και στο κυρίως σώμα του άρθρου αλλά και στις εξειδικευμένες απαντήσεις σου...

    και μιας ο λόγος πολύς που γίνεται για τους ερασιτέχνες, να πω πως,σε πολλέ3ς πολλές περιπτώσεις, αν δεν υπήρχαν αυτοί, σχεδόν τίποτα δε θα είχε γίνει με την επίσημη επιστήμη τέχνη και τεχνολογία... πρόσφατα ο Έλληνας Γιώργος Ταρσούδης, ερασιτέχνης αστρονόμος, βραβεύτηκε από τη Διεθνή κοινότητα γιατί ανακάλυψε φαράγγι 31 χιλιομέτρων στη Σελήνη - η Φωτεινή Παύλου, ερισιτέχνις μουσικός πιανίστα, έδωσε στέρεα τα πρώτα βήματα στη μουσική, για το γιο της Ιάννη Ξενάκη, το Μεγάλο μας νεο-πυθαγόρειο μουσικοσυνθέτη... από ιδιώτες ερασιτέχνες υψηλού επιπέδου ζωολογικής κατάρτισης, ερευνάται και καταγράφεται η βιο-πανιδική μελέτη της Ελλάδας... Ο Αριστοτέλης την απλή γνώση την ονομάζει "εμπειρία" και την επιστημονική "τέχνη". Ο ερασιτέχνης φωτογράφος του σύμπαντος, Ρολφ Όλσεν, ανακάλυψε και φωτογράφισε ένα νέο αναπτυσσόμενο ηλιακό σύστημα... ο λιμενεργάτης Αντόνιο Παγκανίνι, ερασιτέχνης μουσικός, δίνει τα πρώτα μαθήματα μουσικής στο γιο του Νικολό Παγκανίνι... κ.α.π. παραδείγματα... ύστερα ακολουθούν και τα πανεπιστήμια και οι επιστήμονες...

    Καλή συνέχεια ερασιτέχνη stefanos604 αναμένοντας νέα εργασία γνώσης... ΝΑ ΕΙΣΤΕ ΠΑΝΤΑ ΚΑΛΑ !!!
    #24387   /   06.03.2012, 17:35
    Ευχαριστώ Φαίδωνα για τα καλά λόγια.

    Θα συμφωνήσω απόλυτα με όσα λες για τους ερασιτέχνες και θα προσθέσω ότι,συνήθως, επιτυγχάνουν γιατί αυτό που προσφέρουν οφείλεται κυρίως στο μεράκι.

    #24401   /   10.03.2012, 20:42   /   Αναφορά
    Συμφωνώ απόλυτα με τα λεγόμενα του faidonalkinoos και εγώ προτρέπω για νέα εργασία γνώσης
    #24416   /   12.03.2012, 13:02   /   Αναφορά
    Θα ήθελα να σας κάνω 2 ερωτήσεις που ίσως φαίνονται απλοϊκές:



    1. Πως ξέρατε σε ποιά τρύπα της φυσαρμόνικας αντιστοιχεί κάθε νότα αντίστοιχα της Ουσακ και Χιτζάζ;



    2. Θα μπορούσε να έχει και άλλο layout όπως το ονομάζετε ;
    #24417   /   12.03.2012, 13:41
    Μπράβο πολύ καλή ερώτηση



    2 Στην αρχή έτσι πίστευα , όμως διαπίστωσα ότι δεν θα ήταν ο σωστός τρόπος διότι θα ξέφευγα από τα layouts των εταιρειών για όλες τις τονικότητες. Δηλαδή το πώς τοποθετούν τις νότες μιας κλίμακας στις 20 οπές της διατονικής φυσαρμόνικας



    1. Ακολούθησα λοιπόν τα layouts των εταιρειών ( που μπορείτε να τα δείτε στους παρακάτω συνδέσμους) ώστε ο παίχτης να μη δυσκολευτεί καθόλου στην εκμάθηση της ‘Stefanos Ousak’ & ‘Stefanos Hitzaz’.



    Layouts



    Ματζόρε

    http://www.box.com/s/d77nip82f0b9r08aqq8e



    Φυσικό Μινόρε

    http://www.box.com/s/0db0tj9q0tl22lt2po2z



    Αρμονικό Μινόρε

    http://www.box.com/s/d77nip82f0b9r08aqq8e


    #24420   /   12.03.2012, 18:32
    Ευχαριστώ πολλύ

    Δηλαδή μπορείς να φτιαξεις με τον ίδιο τρόπο κούρδισμα σε όποινδήποτε δρόμο;

    πχ Δρόμο Σαμπάχ ή Χουζάμ ...;

    #24421   /   12.03.2012, 18:40
    Βεβαίως



    Ήδη έχω φτιαγμένο τον δρόμο Gm Νιαβέντ.



    Δυστυχώς ΔΕΝ έχω ρεπερτόριο εκτός από ένα τραγούδι το ''Πάντα Λυπημένη''

    #24510   /   06.04.2012, 23:16
    Μπραβο Στεφανε!! εχεις φοβερη ορεξη για μαθηση και για να την μοιραστεις παραλληλα! συν το οτι εχεις επιλεξει ενα οργανο το οποιο θεωρω πολυ δυσκολο για μελετη και γενικα πειραματισμους πανω στη μουσικη..

    #24523   /   10.04.2012, 13:37
    Συμφωνώ απόλυτα με τα σχόλια του ARISTEIDHSKARADOYKAS για τον Κο Στέφανο.

    Θα 'ηθελα όμως να πώ ότι το όργανο που επέλεξε (και εννοείς τη φυσαρμόνικα) είναι από τα πιο φανταστικά , φτηνά (από 4 ευρώ.....) και απ' ότι περιέγραψε στο άρθρο εύκολο για πειραματισμούς που όπως λέει γίνονται εύκολα αρκεί να ''πιάνουν τα χέρια σου''. Αφού τα κατάφερα εγώ σαν γυναίκα που πρώτη φορά ασχολήθηκα με κατσαβίδια και λίμα είναι εύκολο για τον οποιονδήποτε.

    Εγώ έμαθα πολλά και τον ευχαριστώ και περιμένω με ανυπομονυσία το επόμενο του γνωστικό αντικείμενο.

    #24541   /   17.04.2012, 10:21   /   Αναφορά
    Φίλη aardvark ευχαριστώ για το σχόλιο – που από έναν μουσικό είναι πιο αξιοπρόσεκτο.

    Θέλω να προσθέσω όμως τα εξής: (πιο αναλυτικά σ’ ένα πολυσέλιδο άρθρο με τους τρόπους-δρόμους , που εκκρεμεί προς δημοσίευση στο ΜΗ και που προσωπικά εμένα με βοήθησε τα μέγιστα στην εκμάθηση των δρόμων).

    Οι ‘’ΤΡΟΠΟΙ’’  ή και ‘’Εναλλακτικές Κλίμακες’’ = Scale Modes χρησιμοποιούνται σαν όροι σε μουσικά βιβλία και τους βρίσκουμε στη μουσική rock,jazz….

    Τα ονόματα δεν είναι ακριβώς τα ίδια μ’ αυτά που χρησιμοποιούνταν στην αρχαιότητα αλλά αυτά που καθιερώθηκαν κατά τον  Μεσαίωνα.

     Ο Ιωνικός τρόπος (Ionian Mode) είναι η κλίμακα ματζόρε και ο Αιολικός (Aeolian Mode) η κλίμακα μινόρε {βλέπουμε εδώ την "ταυτότητα" της κλίμακας – Μινόρε , Ματζόρε}.

    Η Ανατολική Μουσική κουλτούρα δεν αποδέχεται μόνο  τις δύο Συγκερασμένες Κλίμακες της Δυτικής Μουσικής (μινόρε- ματζόρε) . Δηλ. δεν δέχεται μόνο τη διαίρεση του τόνου σε δύο ίσα μέρη-ημιτόνια των 100 cents το καθένα.

    Αντιθέτως η Ανατολική Μουσική αξιοποιεί πιό μικρές υποδιαιρέσεις των φθόγγων. Βλέπε αναλυτικό άρθρο ΄΄Συγκερασμένα & Ασυγκέραστα Συστήματα’’ ΕΔΩ:

    http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3297



    Έτσι στην  Ανατολική Μουσική  (όπου ανήκει και η ελληνική ρεμπέτικη αλλά και μεγάλο μέρος της  παραδοσιακής μας  μουσικής-Γνωστή όμως περισσότερο σαν ΄΄Λαϊκοί  Δρόμοι ΄΄ παρά σαν ΄΄Λαϊκοί  Τρόποι΄΄) από τον συνδυασμό των φθόγγων αυτών προκύπτει αυτή η θαυμαστή ποικιλία ΄΄Τρόπων’’ , ΄΄μακαμιών-maqams’’ ή 'Δρόμων' .

    Μερικοί απ’ αυτούς τους ΄΄Scale Modes΄΄ είναι παρόμοιοι με τους δικούς μας λαϊκούς δρόμους όπως:

    Phrygian Mode = Ουσάκ (μινόρε)

    Phrygian Dominant = Χιτζάζ  (ματζόρε)
    #24550   /   18.04.2012, 22:12
    Ας πούμε κάτι άλλο λοιπόν το όργανο που αντικατέστησε τον ταμπουρά(όργανο πυθαγορικής φιλοσοφίας) είναι το μπουζούκι. Οι δρόμοι,η διαδρομή της κλιμακας, όποια και αν είναι αυτή είτε 8ηχία είτε 4χορδα είτε 5 χορδα,αλλαξε κατα κρατος διότι στον ταμπουρά και στα ασυγκέραστα έχω 3 ειδών τόνους να διαχειριστώ και συνεπώς μικρότερα διαστήματα...Στο μπουζούκι πλέον έχω να κάνω με τόνους και ημιτόνια.. αυτό ας πούμε που θα ήταν κάτι ενδιάμεσο του τόνου θα γίνει ή τόνος ή ημιτόνιο,οπότε όλα αυτά πρέπει να τα δούμε στην πράξη και όχι στην θεωρία.Χωρίς να έχω κάτι με το άρθρο και πάλι και προς τον φίλο και συνομιλιτή Στέφανο,θεωρώ πως η κουβέντα έχει πολύ δρόμο,πολλές γνωσεις,και πολύ συζήτηση...¨Όλα αυτά τα συτήματα προκύπτουν πριν τον Ατιστόξενο που έβαλε σε τάξη όλη την μουσική με την μορφή που την γνωρίζουμε ως σήμερα.

    #24551   /   18.04.2012, 22:13
    Αριστόξενο με συγχωρείται

    #24553   /   19.04.2012, 13:06   /   Αναφορά
    Αγαπητέ rios

    Ευχαριστώ για τη συμμετοχή σου.

    Όλο το ρεπερτόριο που παρουσιάζω εδώ , για τους δρόμους Ουσάκ και Χιτζάζ, είναι επηρεασμένο από maqam και Βυζαντινή Μουσική και αυτοί οι 2 δρόμοι (τρόποι) είναι ελληνικοί και όπως ξέρουμε παίζονται από μπουζούκι, κιθάρα κλπ. Δηλαδή από όργανα κουρδισμένα σε Equal Temperament.

    Όπως λες ‘’ η κουβέντα έχει πολύ δρόμο, πολλές γνώσεις, και πολύ συζήτηση...΄΄ γι αυτό δεν θα δώσω τώρα περισσότερες λεπτομέρειες αφού ήδη εκκρεμεί αποσταλέν πολυσέλιδο άρθρο μου για ΄΄ Μακάμια – Δρόμους -Κλίμακες ‘’ που –αν εγκριθεί -τότε μαζί με το παρών άρθρο και το ήδη δημοσιευμένο ‘’ Συγκερασμένα και Ασυγκέραστα Συστήματα’’ -- --προσπαθώ όσο μπορώ να ξεδιαλύνω τα πράγματα τουλάχιστον για έναν μη πτυχιούχο μουσικό και για έναν αρχάριο ερασιτέχνη.

    Σαν Ηλεκτρονικός Μηχανικός με καλή γνώση ,πιστεύω, του κεφαλαίου Ηλεκτροακουστικής πιστεύω ότι τα 3 αυτά θέματα τα ανέλυσα όσο πιο κατανοητά μπορούσα με ευκολονόητα και παραστατικά σχέδια και εικόνες προσέχοντας και τριπλο-ελέγχοντας τις πηγές…

    Και όπως ήδη ανέφερα ‘’τόλμησα ‘’ να αναλύσω τέτοια δύσκολα θέματα διότι πιστεύω ανήκουν μόνο κατά 10% (δικό μου αυθαίρετο ποσοστό) σε μουσική θεωρία και κατά 90% σε μαθηματικά και φυσική.

    Ευπρόσδεκτη βεβαίως οποιαδήποτε δική σας επιπλέον ανάλυση , που σαν μουσικός σίγουρα θα έχετε να προσθέσετε κάτι παραπάνω, ειδικά στο ‘’ΑΝΟΙΚΤΟ’’ θέμα των ''Συγκερασμένων & Ασυγκέραστων Συστημάτων '' απ’ τη μελέτη των οποίων οδηγήθηκα στην ‘’Ανακάλυψη’’ των διατονικών φυσαρμόνικων να παίζουν λαϊκούς δρόμους εύκολα. ΕΔΩ:

    http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3297
    #24554   /   19.04.2012, 13:11
    Πολύ καλά κάνεις ... αυτή η συζήτηση θα έπρεπε να γίνει με συνοχή στον λόγο και όχι μονο στον γραπτό (ασύντακτο απο μέρους μου) και απο κοντά

    Φιλικά Μάριος.

    #24626   /   13.05.2012, 00:05   /   Αναφορά

    Απλά RESPECT!!!!!!!!!!!!

    #24698   /   10.06.2012, 15:03   /   Αναφορά

    HITZAZ SCALE   Εχω να προτεινω, αυτο κανω αλλωστε κι εγω, το κουρδισμα και της G (2 draw) σε F, αφαιρωντας βεβαια περισσοτερο υλικο απο τη βαση του reed,αφου την χαμηλωνουμε 2 ημιτονια και οχι 1 οπως τις υπολοιπες.Με αυτον τον τροπο προσθετουμε αλλη 1 νοτα στην 1η οκταβα της κλιμακας .Ουτως η αλλως δεν χρησιμευει σε τιποτα η υπαρξη 2 φθογγων G στην 1η οκταβα..Με double bend στην 3 draw παιρνουμε και την G#,οποτε εχουμε πληρη την κλιμακα και στην 1η οκταβα.Η 2η οκταβα ειναι πληρης και στην 3η λειπει μονο η Α# , που μπορουμε να παραξουμε κανοντας blow bend στην 10.Με αυτον τον τροπο εχουμε την κλιμακα σε 3 ολοκληρωμενες οκταβες.... Μπορουμε βεβαια να παιξουμε τη hitzaz κλιμακα σε μια harmonic minor φυσαρμονικα σε 2nd position (cross-harp),χωρις να χρειαστει να κουρδισουμε καποιο reed.Με αυτον τον τροπο βεβαια εχουμε μονο 2 πληρεις οκταβες, αφου κανουμε παλι το double bend στην 3 draw.... Ενα μεγαλο μπραβο Στεφανε για τα σημαντικα που προσφερεις στον κοσμο της "ελληνικης" φυσαρμονικας !!

    #24713   /   14.06.2012, 11:00

    vasiliskariotis  ευχαριστούμε:


    Σας είναι εύκολο να τα δώσετε σε layout ?


    #24715   /   14.06.2012, 13:11

     Layout της C hitzaz  που προτεινω



                                                                      Bb (double blow bend)


     C      E    G     C     E     G     C     E     G     C


     1     2     3     4     5     6     7      8     9     10


     Db   F     Bb   Db   F    Ab   Bb    Db    F     Ab


                   Ab (double draw bend)


    Bεβαια η C hitzaz ελαχιστα χρησιμοποιειται στην ελληνικη μουσικη, σε αντιθεση με την D hitzaz που  χρησιμοποιειται κατα κορον. Αν θες το  layout της πες μου 


    #24714   /   14.06.2012, 11:07

    vasiliskariotis


    Είδα σήμερα το προφίλ σου.


    Πιστεύω ένας τρόπος για να διαφημίσεις αυτό που λέει το βιογραφικό σου σημείωμα είναι να δώσεις και σε δικά σου σχόλια τις γνώσεις που αναφέρεις στο πολύ καλό άρθρο για τις φυσαρμόνικες : http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=2955


     


    #24701   /   11.06.2012, 10:53   /   Αναφορά

    Vasilis


    Ευχαριστώ για τα καλά λόγια. Πολύ καλά σχόλια και εύκολο να πραγματοποιηθούν τα λεγόμενα σου.


    Και τώρα 2 σχόλια επί των σχολίων σου:


    ‘’ Μπορουμε βεβαια να παιξουμε τη hitzaz κλιμακα σε μια harmonic minor φυσαρμονικα σε 2nd position (cross-harp),χωρις να χρειαστει να κουρδισουμε καποιο reed.Με αυτον τον τροπο βεβαια εχουμε μονο 2 πληρεις οκταβες, αφου κανουμε παλι το double bend στην 3 draw.... ‘’


    Βεβαίως ,αυτό το αναφέρω σε άλλο post και είναι κάτι παρόμοιο μ' αυτό που αναφέρω  στην 3η φωτογραφία για το ουσάκ στο C Layout......


     


    ’Εχω να προτεινω, αυτο κανω αλλωστε κι εγω, το κουρδισμα και της G (2 draw) σε F, αφαιρωντας βεβαια περισσοτερο υλικο απο τη βαση του reed,αφου την χαμηλωνουμε 2 ημιτονια και οχι 1 οπως τις υπολοιπες.Με αυτον τον τροπο προσθετουμε αλλη 1 νοτα στην 1η οκταβα της κλιμακας ‘’


    Βεβαίως , απλώς τότε δεν θα έχεις δυνατότητα παιξίματος της συγχορδίας G .


     

    #24702   /   11.06.2012, 11:31

    Ουτως η αλλως η συγχορδια G δεν μπορει να παιχτει απ τη στιγμη που το D εχει κουρδιστει σε C# . Η συγχορδια G (μινορε η ματζορε) προυποθετει παντα την D . Αλλα ακομα κι αν ηταν δυνατον να παιχτει, δεν εχει εχει θεση στην C xitzaz κλιμακα αφου οι κυριες της συγχορδιες (principal chords) ειναι οι C,Db,Fm,Bbm


     


    #24706   /   12.06.2012, 18:43   /   Αναφορά

    εννοώ το αντίστοιχο του G ακόρντο (νότες C G B ρουφήγματος-draw) της φυσαρμόνικας τονικότητας C σε ακόρντο C#  (νότες draw C# G A#) της φυσαρμόνικας τονικότητας C hitzaz (''Stefanos hitzaz'')


    Να πούμε στους αναγνώστες ότι η μέθοδος που προτείνεις δίνει φυσαρμόνικα για μελωδίες


    και πάλι ευχαριστώ

    #24708   /   12.06.2012, 20:20

    Οι νοτες που αναφερεις C#,G,A#, δεν σχηματιζουν καποιο ακορντο στην κλιμακα C hitzaz και αν ξερεις πως ονομαζεται το συγκεκριμενο ακορντο, παρακαλω να μας το πεις.              Οι νοτες C#,F,A# που παιρνουμε ρουφωντας τις 4,5,6 σχηματιζουν το ακορντο C# ματζορε, που οπως ανεφερα αποτελει ενα απο τα κυρια ακορντα της C xitzaz μαζι με τα       C ματζορε,F μινορε και Α# μινορε


    #24709   /   13.06.2012, 11:02

    Πράγματι έτσι είναι και μάλλον έγινε εκ παραδρομής. Συγνώμη. Εξ άλλου φαίνεται από το lay out της τελευταίας φωτογραφίας όπου τα ακόρντα που σχηματίζονται είναι:.


    C# chord = C#-F-G# οπές draw 4-5-6  και οπές draw 8-9-10


    Οι νότες draw στις οπές 1 και 3 δίνουν χωριστά ή μαζί αντίστοιχα μία ή 2 απ' τις νότες του Bbm.


    ή οι νότες draw στις οπές 2 και 3 δίνουν τις 2 απ' τις νότες του Gm.


     


    Ευχαριστώ για τις διευκρινήσεις


     


     


     


    #24711   /   13.06.2012, 14:17

    Να ζητησω κι εγω συγνωμη για το λαθος μου. Απο βιασυνη εγραψα Α# αντι Αb στις νοτες που σχηματιζουν το ακορντο C# ματζορε.Συνεχισε με την ιδια θερμη Στεφανε αυτο που κανεις και τα ξαναλεμε...


    #24710   /   13.06.2012, 11:31   /   Αναφορά

    Ένα πολύ ωραίο σχόλιο με μια άλλη άποψη πολύ ενδιαφέρουσα για την ονομασία "Phrygian Dominant" από το μέλος Fourier στο site :


    http://forum.kithara.gr/index.php?topic=85001.0


    '' Πράγματι, η ονομασία "Phrygian Dominant" μπορεί να δημιουργήσει μία σύγχυση για την προέλευσή της αλλά υπάρχει εξήγηση.


    Η προέλευση της ονομασίας "dominant" δεν είναι αυτή (αν και θα μπορούσε να είναι μία λογική εξήγηση). 

    Γνωρίζουμε ότι αν εναρμονίσουμε την γνωστή μείζονα κλίμακα σε συγχορδίες εβδόμης προκύπτει για την τονική βαθμίδα μία συγχορδία τύπου maj7. Για παράδειγμα, η C κλίμακα "δίνει" Cmaj7. Αν θεωρήσουμε μία κλίμακα ως αποτέλεσμα τοποθέτησης αλλοιώσεων (διέσεις και υφέσεις) σε μία ή περισσότερες βαθμίδες της μείζονας κλίμακας με την ίδια τονική, λέμε ότι η πρώτη είναι "dominant" αν η εναρμόνισή της δίνει στην θέση της maj7 μία (dominant)7 συγχορδία. Δηλαδή μία κλίμακα με τονική την C και χαρακτηρισμό "dominant" θα δίνει C7 (αντί Cmaj7). Προφανώς αυτό σημαίνει ότι η κλίμακα περιλαμβάνει τις βαθμίδες 3, 5 και b7 (αν και στην jazz η βαθμίδα 5 δεν έχει επηροή στην ονομασία "dominant", ας την θεωρήσουμε για λόγους απλότητας) .

    Στην jazz/blues, ως "dominant κλίμακα" αναφέρεται ο Mixolydian τρόπος {1, 2, 3, 4, 5, 6, b7}, ο οποίος προφανώς δίνει dominant τονική συγχορδία εβδόμης.

    Η ερμηνεία της ονομασίας "Phrygian Dominant" είναι ο εξής: Ξεκινάμε από τους φθόγγους του Phrygian τρόπου {1, b2, b3, 4, 5, b6, b7} και αλλοιώνουμε τους φθόγγους εκείνους ώστε η προκύπτουσα κλίμακα να είναι "dominant". Προφανώς πρέπει να αναιρέσουμε την ύφεση της 3ης βαθμίδας, και τελικώς προκύπτει το {1, b2, 3, 4, 5, b6, b7} του Phrygian Dominant τρόπου.

    Με την ίδια λογική προκύπτουν οι βαθμίδες και άλλων κλιμάκων με παρόμοιες ονομασίες όπως, π.χ.,  "Lydian Dominant" {1, 2, 3, #4, 5, 6, b7}. Ο τρόπος αυτός έχει "μητρική" την μελωδική μινόρε κλίμακα και δεν έχουν την "σχέση δεσπόζουσας" που αναφέρεις, και πράγματι ισχύει, για την περίπτωση Phrygian Dominant και αρμονικής μινόρε (και, επομένως, δεν είναι αυτός ο λογος της χρήσης της λέξης "dominant" στην ονομασία). ''


    Ευχαριστούμε τον Fourier


     

    #25088   /   29.07.2012, 10:55

     Αγαπητέ κύριε Στέφανε κατ'αρχάς συγχαρητήρια για το άρθρο σας και να ξέρετε οτι με την αγάπη σας για τη μουσική δίνετε δύναμη σ'εμάς τους νεώτερους να συνεχίσουμε.


     Θα ήθελα όμως να κάνω μια παρατήρηση όσον αφορά το άρθρο χωρίς ίχνος υπεροψίας και δεν θα ήθελα να παρεξηγηθώ.


      Όσον αφορά τον 5ο τρόπο της Harmonic minor.


     Επειδή η ονομασία  που αναφέρετε παραπέμπει σε μινόρε κλίμακα (Phrygian dominant)λόγω της μικρής 3ης της Phrygian,όπως πολύ σωστά γράφετε,το σωστότερο είναι να αναφέρεται ο τρόπος ως mixolydianb9b13 μιας και μιλάμε εξάλλου για dominant scale με μεγάλη 3η.


     Αυτό,χωρίς να υπάρχει απολύτως καμία διαφορά στο αποτέλεσμα βέβαια,μόνο και μόνο για τη σωστή απόδοση του όρου.


      Και πάλι συγχαρητήρια για το κουράγιο σας και καλή συνέχεια.


    #25091   /   29.07.2012, 12:37   /   Αναφορά

    Στο άρθρο μου λέω:


    ''H Hitzaz ή hijaz χρησιμοποιείται στην Ελληνική, Τούρκική, Αραβική, Ινδική …μουσική και είναι η 5η της harmonic minor scale {5η είναι η δεσπόζουσα= Dominant}


    Στα Ελληνικά η ΧΙΤΖΑΖ λέγεται και mixob2 b6 {ή Μιξολύδιος με υφεση 2 και υφεση 6}''



    Έχεις δίκιο και ευχαριστώ για τη συμπλήρωση. αλλά δεν ήθελα να μπλέξω και με άλλη ονομασία επειδή το άρθρο είναι περισσότερο πρακτικό για τα της φυσαρμόνικας...


    Δηλαδή εννοώ ότι θα μπορούσα να πω ότι ονομάζεται ακριβώς μια κλίμακα αρμονική μινόρε επειδή η πέμπτη βαθμίδα είναι ο mixolydian b9b13.


    Ή αλλιώς η phrygian dominant ή πιο σωστά mixolydian b9b13 ή mixob2 b6, δεν παράγεται από τον phrygian mode αλλά από την αρμονική μινόρε κλίμακα.


     https://www.box.com/s/1b80c3b96d80cf7b014b


    άρα μπορούμε να πούμε ότι λέγεται και  phrygian dominant καταχρηστικά όμως και για ευκολία,αλλά και γιατί έτσι την ονομάζουν τα ξενόγλωσσα sites  αλλά αυστηρά θεωρητικά μπορούμε να θεωρήσουμε –σύμφωνα με πολλούς μουσικούς-ότι ο όρος είναι λάθος.

    #25681   /   02.11.2012, 09:28   /   Αναφορά

    Το άρθρο πραγματικά μοιάζει με μικρή εγκυκλοπαίδεια.


    Μόλις ολοκληρώσω τη μελέτη του θα τα ξαναπούμε.


    Ευχαριστώ

    #25953   /   28.11.2012, 22:14   /   Αναφορά

    Δείτε κι αυτό το χιτζάζ (Μαλακο , σκληρό..):


    http://www.youtube.com/watch?v=-JVrPe2NbAM&feature=relmfu


    #26788   /   02.03.2013, 22:05

    Πήρα το παρακάτω Π.Μ


    ΕΡΩΤΗΣΗ


    Στέφανε καλησπέρα. Παίζω φυσαρμόνικα ερασιτεχνικά 50 χρόνια και θα ήθελα να ρωτήσω αν κάποιος γνωρίζει να μας πεί το τραγούδι <<'Ολα σε θυμίζουν>> του Μ. Λοΐζου σε ποιο κλειδί διατονικής φυσαρμόνικας μπορώ να το παίξω. Σε ευχαριστώ και συγχαρητήρια για όλα αυτά που γράφεις γι' αυτό το μικρό και ωραίο όργανο.


    ΑΠΑΝΤΗΣΗ


    Το τραγούδι αυτό είναι σε Φρύγιο Τρόπο ( ή ουσάκ δρόμο) άρα δεν μπορεί να παιχτεί με τις φυσαρμόνικες του εμπορίου – εκτός αν είσαι πολύ καλός στα bendings . Δείτε όμως το άρθρο μου :


    http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3246


    και μαζί με το μεγάλο ρεπερτόριο και για ουσάκ αλλά και χιτζάζ , αν ‘’πιάνουν’’ τα χέρια σου μετέτρεψε μια απλή φυσαρμόνικα σε ‘’Stefanos ousak’’. Για οποιαδήποτε βοήθεια , παρακαλώ σχολίασε στο άρθρο.


    #27178   /   26.04.2013, 22:07   /   Αναφορά

    Καλησπέρα! Πολύ ενδιαφέρον το άρθρο σου! Για να καταλάβω και λίγο στην πράξη πώς λειτουργούν οι μουσικοί δρόμοι, ανέλυσα το "ραγίζει απόψε η καρδιά", που ανέφερες ότι είναι ουσάκ. Αν κατάλαβα σωστά το συγκεκριμένο κομμάτι είναι σε κλίμακα λα ουσάκ (σιb-λα-σι-ντο-ρε-μι-φα-σολ-λα-σιb), δηλαδή έχει τον ίδιο οπλισμό όπως η φα (μόνο σιb). Προς το τέλος του κομματιού όμως ακούγεται ένα μιb (ή μήπως ρε#?) Το σημείο που εννοώ είναι εκεί που λέει "(ρε)Κι ο νους τους (μιb)τά (φα)ξι (σολ)ι (φα)δε (μιb)ε (ρε)ευ (σολ)ει". Πώς εξηγείται αυτό το φαινόμενο;

    #27179   /   26.04.2013, 22:46

    Πολλοί τραγούδια σε δρόμους δεν είναι εντελώς ‘’καθαρά’’ δηλαδή στις νότες του δρόμου άλλα είναι συνδυασμοί δρόμων  Πχ το συγκεκριμένο στο Am  έχει και ακόρντο G εκτός του Gm με την κιθάρα (ενώ με τη φυσαρμόνικα εκεί κάνω παύση).


    Εντελώς καθαρά είναι


    Η φανταστική και η κούκλα του Ζαγοραίου) ΠΑΡΕ ΤΑ ΧΝΑΡΙΑ -  ΕΡΩΤΑ ΜΟΥ  ΕΡΩΤΑ ΜΟΥ -ΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ ΦΟΥΣΤΑΝΙ (Η ΝΥΧΤΑ ΚΑΤΕΒΑΙΝΕΙ) - ΘΑ ΣΟΥ ΦΥΓΩ ΣΤΟ ‘ΧΑ ΠΕΙ - ΣΤΟ ΑΔΕΙΟ ΠΡΟΣΚΕΦΑΛΙ  ΜΗ ΠΕΡΙΜΕΝΕΙΣ ΠΙΑ -  ΑΧ ΑΣ ΜΠΟΡΟΥΣΑ - ΘΑ ΦΥΓΩ ΚΑΙ ΘΑ ΜΕ ΖΗΤΑΣ -  ΦΥΓΕ ΚΙ ΑΣΕ ΜΕ -  ΑΥΤΗ Η ΝΥΧΤΑ ΜΕΝΕΙ , ΕΙΣΑΙ Η ΖΩΗ ΜΟΥ ( ΔΕΝ ΛΑΧΤΑΡΗΣΑ ΓΥΝΑΙΚΑ) - ΝΑ ‘ΧΑ ΧΙΛΙΑ ΜΑΤΙΑ - ΟΣΟ ΕΙΣΑΙ ΜΑΚΡΙΑ ΜΟΥ - ΟΣΗ ΓΛΥΚΑ ΕΧΟΥΝΕ ΤΑ ΧΕΙΛΗ ΣΟΥ


    #29003   /   12.12.2014, 13:37

    Το ηχητικό απόσπασμα έχει μελωδίες με ''καθαρή'' κλίμακα ουσάκ και με φυσαρμόνικα Α ουσάκ ώστε να ταιριάζει με τη φωτογραφία του άρθρου στην ενότητα : ''Μετατροπής μιας Am σε Α ουσάκ''...



    #29258   /   02.09.2015, 23:07   /   Αναφορά
    Έλαβα e-mail για δυσκολία στην αφαίρεση μετάλλου από το γλωσσίδιο κοντά στο πριτσίνι και σπάσιμο του γλωσσιδίου. Προς ενημέρωση:
    ΠΡΟΣΟΧΗ:
    Αν αποφασίσετε διαφορετικό κούρδισμα ή βελτιωτική ρύθμιση κουρδίσματος σε κάποια γλωσσίδια να θυμάστε ότι:
    • Καλόν είναι να εφοδιαστείτε με το Harmonica Tool Kit της Lee Oscar ώστε να τοποθετείται το πλακέ μπρούτζινο εξάρτημα κάτω από το γλωσσίδιο.
    • Η αφαίρεση μετάλλου προς το πριτσίνι (βαίνει προς ύφεση) είναι πιο λεπτεπίλεπτη εργασία και απαιτεί λιγότερο ξύσιμο απ' ότι η αφαίρεση μετάλλου από το άκρο του γλωσσιδίου (βαίνει προς δίεση).
    • Όσο πιο υψηλή η νότα (κοντό γλωσσίδι) τόσο λιγότερη αφαίρεση μετάλλου απαιτείται. Προσοχή τότε ξύνουμε λίγο λίγο και μετράμε με το χρωματικό κουρδιστήρι επαναλαμβάνοντας μέχρι να πετύχουμε έστω μέχρι και + - 4 cents.
    • Το κουρδιστήρι να τεθεί σε τόνο αναφοράς 441 ή και 442 Hz
    • Ρύθμιση γλωσσιδίου πάνω από 2 ημιτόνια δύσκολα θα πετύχετε αν και στα τόσα διαφορετικά κουρδίσματα που έχω κάνει μέχρι τώρα (ουσάκ , χιτζάζ , Φυσικό μινόρε 1st position , νιαβέντ, Compromised Intonation) η απαίτηση τροποποίησης είναι μέχρι 1 ημιτόνιο
    Δείτε και το σχετικό με το Tool Kit video:
    https://www.youtube.com/watch?v=mYNL5ODZE54
    #29474   /   09.06.2016, 19:50   /   Αναφορά
    Η συγκεκριμένη φυσαρμόνικα ‘’C hijaz key’’ κουρδίστηκε εφαρμόζοντας τον 2ο τρόπο που αναλύεται στο άρθρο και είναι πιο εύκολος από τον 1ο τρόπο απλά απαιτεί 2 σετ ανταλλακτικών……
    • 10 τσιφτετέλια χιτζάζ εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=ZG-eksaYXQ0
    • Παραδοσιακά Μακεδονίας σε Χιτζάζ εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=SIB82i2FVkU
    • 7 Rythms in Hitzaz εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=buvtT4Bu6VM
    #29778   /   11.05.2018, 23:49   /   Αναφορά
    Εδώ https://www.youtube.com/watch?v=kIUguFiAbOQ
    μπορούμε να ακούσουμε τον Μέγα Παπασιδέρη να τραγουδάει έναν μανέ σε ουσάκ. Χάριν σε αυτόν τον πίνακα http://www.pianosupply.com/cents-hz/
    και το λογισμικό Audacity, μπόρεσα και υπολόγισα τις συχνότητες, δηλαδή τα διαστήματα, που εκτελεί.
    Ξεκινάει με βάση τα 420 Hz, ας το ονομάσουμε Λα συμβατικά.
    Το Σι που εκτελεί βρίσκεται στα 460 Hz, που αντιστοιχεί σε 140 cents πάνω απ'το Λα, δηλαδή 8,4/72 μόρια. Το Ντο βρίσκεται στα 492,8 Hz, που αντιστοιχεί σε διάστημα 127 cents=7,62/72. Τέλος, το Ρε βρίσκεται στα 560 Hz, δηλαδή 246 cents πάνω απ'το Ντο, ήτοι 14,76 μόρια. Συνολικά Λα-Ρε=140 Hz=513 cents=30,78 μόρια

    Αυτά είναι τα διαστήματα του Ουσάκ, που ταιριάζουν με τα σωστά διαστήματα της εκκλησιαστικής μας μουσικής στον Α ήχο (με τον οποίον αντιστοιχεί το ουσάκ) και είναι εμφανώς διαφοροποιημένα απ'τα διαστήματα που υπολόγισε η Επιτροπή του 1881, αλλά αντιστοιχούν ορθότατα στα διαστήματα (όταν υπολογίζονται ασυγκέραστα) που πρότεινε ο Χρύσανθος εκ Μαδύτων στο Μέγα Θεωρητικό του.

    Έτσι, αποδεικνύεται ότι ο τόνος δεν είναι 200 cents και η 5η δεν είναι 500 cents, αλλά είναι αυξημένα. Χάριν όμως στον συγκερασμό, κάποια μεγέθη φαίνονται ίδια (πχ αν συγκεράσουμε το 8,4 και το 7,6 θα γίνουν 8, που μαθηματικώς είναι σωστό, αλλά δεν ταιριάζει με την φιλοσοφία της ύπαρξης μείζονος, ελάσσονος και ελάχιστου τόνου) και χάριν στον ισοσυγκερασμό, ελαττώνονται μεγέθη με αφύσικο τρόπο.
    #29781   /   12.05.2018, 07:37
    Εδώ 7 ρυθμοί σε Hijaz με διατονική φυσαρμόνικα. https://www.youtube.com/watch?v=buvtT4Bu6VM
    Απλά θα ήθελα τη γνώμη σας για το πως ακούγονται με το όργανο αυτό

    #29782   /   12.05.2018, 11:54
    Νομίζω ότι ο στόχος επετεύχθη. Μετατρέψατε μια διατονική φυσαρμόνικα σε χρωματική και συγκεκριμένα χιτζαζ και ακούγεται πολύ ωραία και πολύ οικεία στα δικά μου αυτιά. Παίζετε και ωραία τραγούδια, κρατάτε και τον ρυθμό και με το πόδι και με το όργανο. Μου φτιαξε τη μέρα με λίγα λόγια!
    Δεν ξέρω τι άλλο να σχολιάσω. Αν έχετε κάποια ερώτηση επί συγκεκριμένου θέματος, παρακαλώ όπως την διατυπώσετε και με χαρά να σας απαντήσω.