ελληνική μουσική
188 online   ·  202.025 μέλη


αρχική > e-Περιοδικό > Σε πρώτη εμφάνιση

Νέοι Έλληνες Συνθέτες: Γιώργος Παπαδόπουλος

Συνεχίζουμε τη γνωριμία με νέους έλληνες συνθέτες που βρίσκονται στα πρώτα βήματα της δισκογραφίας τους. Σήμερα φιλοξενούμε τον Γιώργο Παπαδόπουλο.

Νέοι Έλληνες Συνθέτες: Γιώργος Παπαδόπουλος

Γράφει η Χρύσα Οικονομάκη (XrysaOikonomaki)56 άρθρα στο MusicHeaven
Σπούδασα κλασσική μουσική και πήρα 4 πτυχία και ένα δίπλωμα: Αρμονίας, Αντίστιξης, Φούγκας και Πιάνου και το Δίπλωμα Σύνθεσης. Το 1991 παράλληλα με την κλασσική το γύρισα στη ροκ μουσική. Για 4 χρόνια έπαιζα πλήκτρα και τραγουδούσα σε ροκ...
Σάββατο 10 Νοεμβρίου 2012

Ο Γιώργος Παπαδόπουλος είναι καθηγητής κιθάρας στην Πάτρα και μουσικοσυνθέτης. Έχει λάβει μέρος σε πολλούς πανελλήνιους και διεθνής διαγωνισμούς, κερδίζοντας αρκετά βραβεία. Ο Γιώργος Παπαδόπουλος είναι ένας άνθρωπος πολύ σεμνός, εργατικός με μια ιδιοσυγκρασία που μπορεί να την αντιληφθεί κανείς ακούγοντας τη μουσική του.

Γιώργο πότε γεννήθηκες, πότε ξεκίνησες τις μουσικές σου σπουδές και ποιο ήταν το γεγονός που σε έκανε να το αποφασίσεις;

Γεννήθηκα  τον  Φεβρουάριο  του  1971  στην  Πάτρα. Σπουδές  στην  κιθάρα  ξεκίνησα  στα φοιτητικά   μου   χρόνια   ενώ  παλαιότερα  έπαιζα  σε  σχήματα  ηλεκτρική  και  ακουστική  κιθάρα   στα  σχολικά  μου  χρόνια,  κάτι  που συνέχισε  βέβαια  και  μετά, απλά ξεκίνησα και σπουδές στην κλασική κιθάρα

Γιατί επέλεξες την κιθάρα σαν μουσικό όργανο;

Μ' άρεσε ο ήχος της κιθάρας κατά  πρώτο λόγο...είναι συγκλονιστικός... Γι' αυτό την επέλεξα σαν όργανο, και επίσης μου ήταν ενδιαφέρον το μεγάλο ρεπερτόριο της σε πολλά είδη μουσικής.

Στην  κιθάρα μπορείς να παίξεις από  Rock  μέχρι Bach, από  παραδοσιακά  μέχρι  ρεμπέτικα, από Blues μέχρι Jazz, πάει παντού με λίγα λόγια. Δεν είναι τυχαίο που θεωρείται  το  ποιο αγαπημένο όργανο  στον  πλανήτη..

Επίσης  είχα  πιστεύω  και  μια προδιάθεση  για την κιθάρα  από τον πατέρα μου (μουσικό) και τον παππού μου, και οι δύο , έπαιζαν  κιθάρα. Πάντα υπήρχαν κιθάρες στο πατρικό μου σπίτι.

Μένεις στην Πάτρα και διδάσκεις κιθάρα σε ωδείο. Σε ποιο είδος μουσικής βλέπεις να κλίνουν οι μαθητές σου;

Διδάσκω στην Πάτρα κλασική, ηλεκτρική κιθάρα και μπάσο. Υπάρχουν μαθητές μου που ξεκίνησαν ηλεκτρική η ακουστική  κιθάρα και στην πορεία  επέλεξαν την κλασική, και κάποιοι από  αυτούς ολοκλήρωσαν και τις σπουδές  τους με  ένα πτυχίο, αλλά  και το αντίθετο.

Κάποιοι ξεκίνησαν με κλασική τα πρώτα τους βήματα και στην πορεία επέλεξαν ηλεκτρική μια και εκφράζονταν μ' αυτό το είδος περισσότερο. Προσωπικά  προσπαθώ στην διδασκαλία μου  να βοηθήσω ένα μαθητή μου να διαλέξει μόνος του αυτό που τον εκφράζει και του ταιριάζει   περισσότερο και όχι να τον γεμίσω  προκαταλήψεις για το ένα η το άλλο  είδος, μια και τα δύο  αυτά είδη (κλασική και ηλεκτρική)  είναι  εντελώς  αντίθετα  όργανα  και σε  ρεπερτόριο και σε τεχνική.

Τώρα στην πλειοψηφία, βλέπω να υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον από τους νέους κιθαριστές  για τα σύγχρονα μουσικά  ρεύματα (μοντέρνα δισκογραφία).

Σε ποια ηλικία ξεκινάνε κιθάρα;Στατιστικά βλέπεις ότι ξεκινάνε μαθήματα κατόπιν παρότρυνσης των γονέων ή από δική τους επιλογή;

Προσωπικά πιστεύω ότι η καλύτερη ηλικία για να ξεκινήσει ένα παιδί κιθάρα είναι 7-8 χρονών (σε ποιο μικρές  ηλικίες δεν έχει την υπομονή να πειθαρχήσει σε ένα τόσο δύσκολο τεχνικά όργανο)  και  συνήθως  μετά  από παρότρυνση  των  γονιών του.

Σε  μεγαλύτερες ηλικίες όμως ξεκινούν μαθήματα σχεδόν αποκλειστικά από προσωπική επιλογή και  προτίμηση.

Ας πάμε τώρα στη σύνθεση. Πότε ξεκίνησες να γράφεις μουσική;

Μουσική γράφω από τη παιδική μου ηλικία, αλλά ασχολήθηκα πιο σοβαρά στα φοιτητικά μου χρόνια. εκεί είχα τις πρώτες μου ολοκληρωμένες  εμπνεύσεις από μια ελεύθερη και ξέγνοιαστη ζωή, σε μια όμορφη φοιτητική πόλη όπω  είναι τα Γιάννενα. Από τα έργα  μουσικής δωματίου που περιέχονται στο  βιβλίο  μου "Ονειρόδρομοι" (Eκδόσεις Cambia) οι συνθέσεις "Βόλτα στη λίμνη", "Νοσταλγία," "Μπλέ νύχτα" καθώς και τα solo "Fantasia", "Το πορτραίτο μιας μέρας", "Τα παιχνίδια του δάσους" είναι από εκείνη την εποχή, και έχουν την δροσιά  την  ατμόσφαιρα  και  την νοσταλγία, μιας ανέμελης ζωής..

Από πού αντλείς τη θεματολογία των συνθέσεών σου;

Η πρώτη ιδέα μπορεί να είναι ένα  ταξίδι, ένα όνειρο, ένα τυχαίο γεγονός..., οτιδήποτε με αγγίξει. Η  σύνθεση για μένα είναι μια συναισθηματική εικόνα, που την πλάθω σε μια εικόνα από ήχους. Γιατί θέλω να μοιραστώ τη συγκίνησή μου με τους άλλους.

Πόσο δύσκολο ή εύκολο είναι στην εποχή μας να αναδειχθεί η εργασία ενός νέου συνθέτη;

Eίναι αρκετά δύσκολο σήμερα να αναδειχθεί η εργασία ενός συνθέτη, δεν προωθείται από  τις δισκογραφικές εταιρείες γενικά, γιατί  ενδιαφέρονται για τραγούδια κυρίως και εμπορικές  δουλειές  που κινούνται στα νυχτερινά μαγαζιά, το ίδιο συμβαίνει  και με τα ραδιόφωνα και τις  τηλεοράσεις. Ωστόσο  τελευταία λόγο  οικονομικής  κρίσης  είναι πιο  εύκολη η πρόσβαση σε κάποιους φορείς(σε σύγκριση με παλαιότερα χρόνια) που ασχολούνται με την προώθηση ενός  έργου, όπως το Υπουργείο  πολιτισμού, η ΕΡΤ, το Μέγαρο  μουσικής κλπ.. 

Πρόκειται να εκδόσεις δισκογραφική δουλειά; Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια;

Τους επόμενους μήνες πρόκειται να εκδοθεί από την δισκογραφική εταιρεία  Fm Recοrds  το cd μου με τίτλο  "Ονειρόδρομοι"  με  έργα για  solo κιθάρα και έργα Μουσικής δωματίου για κιθάρα  φλάουτο και πιάνο. Είναι ακριβώς το ίδιο  έργο που κυκλοφόρησε  σαν βιβλίο τον Ιούνιο  του 2012 από τις Εκδόσεις Cambia.

Είναι η δεύτερη δισκογραφική μου δουλειά, ενώ παλαιότερα είχε εκδοθεί από την Μusic Νet το πρώτο μου δισκογραφικό έργο με τίτλο  "Ανάμεσα στο φώς και στη βροχή" με τέσσερις ορχηστρικές συνθέσεις, και επτά τραγούδια  σε στίχους του λογοτέχνη και  ποιητή  Θανάση Σάλτα, και  στο τραγούδι τον Παναγιώτη Αντέλλη. Και στα  δύο αυτά cd  παίζω κιθάρα και έγραψα την μουσική.

Έχεις λάβει μέρος σε αρκετούς διαγωνισμούς σύνθεσης και έχεις κερδίσει αρκετές φορές το πρώτο ή το 2ο βραβείο. Τι είναι αυτό που σε ώθησε να λάβεις μέρος σε αυτούς τους διαγωνισμούς;

Την περίοδο  2006-2011 ασχολήθηκα συστηματικά με ηχογραφήσεις και παρουσιάσεις έργων  μου σε πολλούς διαγωνισμούς. Παρουσίασα  17 συνθέσεις  μου σε  12 διαγωνισμούς  και  διακρίθηκαν όλες (21 διακρίσεις συνολικά με 14 βραβεία σύνθεσης, 3 επαίνους και 4 τελικούς).

Συγκεκριμένα στους Διεθνείς Διαγωνισμούς σύνθεσης του  Βόλου το 2006-2011, στου Διαγωνισμούς  σύνθεσης  του 8ου και 9ου  Διεθνούς  Χειμερινού  Φεστιβάλ κιθάρας του Γιώργου Φουντούλη  το 2006-2007,το 2008 στο 1ο  Διαγωνισμό  που διοργάνωσαν στο internet  τα  μουσικά sites  Music Heaven και Cosmomudia, το 2008 στο Φεστιβάλ "Νικόλας   Άσιμος" Νεών Δημιουργών  Τραγουδιού που  έγινε στην Κοζάνη, το 2010  στον  2ο  Διαγωνισμό τραγουδιού του MusicHeaven, και στον 1ο διαγωνισμό του μουσικού site  kithara.gr  το  2010 επίσης, με πιo σημαντικές διακρίσεις, τα  τέσσερα  Διεθνή  Βραβεία  σύνθεσης  στην κατηγορία μουσικής κινηματογράφου  με τα έργα  “Νοσταλγία”,  “Ονειρόδρομοι”,  “Μπλε νύχτα”,  και “Βόλτα στη λίμνη” (ένα Α’ Βραβείο  δύο  Β’ και  ένα  Γ’ Βραβείο).

Τα  δύο Β’ Βραβεία σύνθεσης στην κατηγόρια  σόλο  κλασική  με  τα  έργα   “Fantasia”  και  “Pre Baroque”  (έργα για σόλο κιθάρα). Kαι  τα  δύο  Α’  Βραβεία  με  τα  έργα  “Κόρη του Μαγιού”  και “Φονικό”. Έλαβα  μέρος   σ' αυτούς  τους  διαγωνισμούς  γιατί  ήθελα  να μοιραστώ τις ιδέες μου, να ακούσω  άλλους  καλλιτέχνες  με  τις  ίδιες  ανησυχίες, και  να οργανώσω όσο μπορώ καλύτερα το υλικό μου  τόσο  σε  παρτιτούρες, όσο και σε  ηχογραφημένο υλικό.

Οι διακρίσεις που έχεις πάρει κατά καιρούς, δείχνουν ότι η μουσική σου έχει απήχηση. Σε ποιο κοινό πιστεύεις ότι απευθύνονται οι συνθέσεις σου;

Πιστεύω ότι η μουσική μου δεν είναι  εμπορική, και  απευθύνεται  σε ανθρώπους με ευαισθησία και κάποια καλλιέργεια.

Αν και περνάμε μια βαθιά περίοδο κρίσης τόσο οικονομικής όσο και κοινωνικής, υπάρχει ένα ρεύμα που προωθεί νέους δημιουργούς και νέους καλλιτέχνες. Φαίνεται να έχει ξεκινήσει μια αλυσίδα ανταλλαγής υπηρεσιών, όπου ο ένας παράγοντας βοηθάει τον άλλο κι έτσι βρισκόμαστε σε μια εποχή μοναδικών ευκαιριών για τους δημιουργούς. Τι άποψη έχεις; Υπάρχουν δυνατότητες σε μια τόσο δύσκολη περίοδο ένας συνθέτης να μπορέσει να μοιραστεί τον εαυτό του μέσα από τα έργα του;

Τα κριτήρια επιλογής της προώθησης πολλών καλλιτεχνών είναι πλέον πιο αντικειμενικά, μετά την οικονομική κρίση. Τα  παλιά κατεστημένα  άλλαξαν  σε  ότι  αφορά  την  προώθηση  ενός καλλιτέχνη η ενός έργου. Οι  επιχορηγήσεις  κόπηκαν  οπότε  και κατ’ επέκταση  και  οι  "μίζες", έτσι κάποιοι φορείς κάνουν πια σωστά τη δουλειά τους και επιλέγουν  αντικειμενικά την προώθηση ή αξιολόγηση ενός  έργου, κάτι που  παλαιότερα δεν γινόταν έτσι. Υπάρχουν πολλές πόρτες που σήμερα πλέον άνοιξαν. Έτσι είναι μια ευκαιρία για νέους  δημιουργούς να παρουσιάσουν τα έργα  τους.

Πολλοί άνθρωποι βρίσκουν μέσω τωντεχνών διέξοδο για να εκτονώσουν την οργή τους, τα  συναισθήματα  τους,  και  να  εκφραστούν .Επίσης   οι   συνθέτες   έχουν  τη δυνατότητα να  αντλήσουν ιδέες και να εμπνευστούν από τα γεγονότα και να δημιουργήσουν κάτι πραγματικά αληθινό και εμπνευσμένο,  από τα προβλήματα  που μαστίζουν την σύγχρονη κοινωνία.

Στις 23 Ιουνίου, ημέρα Σάββατο και ώρα 2:00 το μεσημέρι στον ΙΑΝΟ (Σταδίου 24), παρουσιάσες το βιβλίο σου «Ονειρόδρομοι» που περιέχει έργα για κιθάρα και μουσικής δωματίου για πιάνο-φλάουτο-κιθάρα. Πως αποφάσισες να εκδόσεις ένα βιβλίο με τη μουσική σου και σε ποιο κοινό πιστεύεις ότι απευθύνεται;

Το βιβλίο μου «Ονειρόδρομοι» απευθύνεται κυρίως σε σπουδαστές μέσης και ανωτέρας σχολής κιθάρας καθώς και σε  σπουδαστές μουσικής  δωματίου. Το πρώτο μέρος περιέχει έργα για σόλο κιθάρα ενώ το δεύτερο μέρος έργα μουσικής δωματίου  για  κιθάρα, φλάουτο  και  πιάνο.

Ο λόγος που  θέλησα να τα εκδόσω είνα  επειδή με τον καιρό διαπίστωνα ότι είχαν απήχηση σε παρουσιάσεις που έκανα τα τελευταία χρόνια, σε διαγωνισμούς σύνθεσης, όπως  και σε συναυλίες  νέων ελλήνων συνθετών. Περιέχει συνθέσεις που  έχουν βραβευθεί σε Διεθνείς διαγωνισμούς σύνθεσης  στην κατηγορία μουσικής κινηματογράφου, καθώς και στην κατηγορία κλασική (σόλο όργανο). Επίσης, σε συναυλίες νέων ελλήνων συνθετών που συμμετείχα διαπίστωνα ότι τα έργα, άρεσαν σε μουσικούς, καθώς και σε φιλόμουσους, και πέραν του κλασικού ρεπερτορίου της κιθάρας. Έτσι  θεώρησα ότι θα ήταν καλό να υπάρχουν αυτά τα έργα στην  βιβλιογραφία και στο ρεπερτόριο της κλασικής κιθάρας και μουσικής δωματίου σαν ένα πέρασμα από την κλασική μουσική στην  «ελαφριά»  χαλαρώνοντας και ξεκουράζοντας  τους σπουδαστές από τις δύσκολές αυτές τάξεις και  τα μεγάλα προγράμματα των εξετάσεων.

Η εκδοτική  εταιρεία  Cambia με  τις  συναυλίες που διοργανώνει και  τους εξαιρετικούς σολίστ που συνεργάζεται, μου δίνει την ευκαιρία να μοιραστώ την μουσική μου με την Μαριλένα  Σπαχή στο πιάνο, και τον Γιώργο Σκριβάνο και Αλεξάνδρα  Καμινιώτη  στο φλάουτο, σε  αρκετές  συναυλίες οι οποίες ξεκίνησαν το Μάιο  του 2012  και  έχουν προγραμματιστεί  μέχρι την άνοιξη του 2013 σε αρκετές πόλεις της Ελλάδας.

Που μπορεί κάποιος να ακούσει δείγματα από τη δουλειά σου;

Πρόσφατα ανέβασα κάποια κομμάτια στο διαδίκτυο


Tags
Μουσικά Είδη:BluesJazzΚαλλιτέχνες:Γιώργος ΠαπαδόπουλοςΜουσικά Όργανα:κιθάρα


Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

Αν σου αρέσει να γράφεις, έλα στην ομάδα συντακτών του ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού του MusicHeaven και μοιράσου τις σκέψεις σου με τους πάνω από 4.000 καθημερινούς αναγνώστες του.

Στείλε μια δημοσίευση ή επικοινώνησε μαζί μας για απορίες!