ελληνική μουσική
379 online   ·  204.562 μέλη


αρχική > e-Περιοδικό > Μαθήματα Μουσικής

Τα μέρη της κιθάρας

Θα χρειαστεί πολλές φορές να γνωρίζουμε την ονομασία των μερών μιας κιθάρας,  έτσι ώστε είτε να δώσουμε στον συνομιλητή μας να καταλάβει για ποιο μέρος της μιλάμε, είτε για να κάνουμε αναζήτηση πληροφοριών στο Internet.

Τα μέρη της κιθάρας

Γράφει το μέλος Σπυρος Δελτα (delta66)9 άρθρα στο MusicHeaven
e-mail: spyrosdelta@hotmail.com - Καθηγητής ηλεκτρικής και ακουστικής κιθάρας και επαγγελματίας μουσικός (ενορχήστρωση, κιθάρες , programming). Συνεργάζομαι δισκογραφικα και live, με όλους σχεδόν τους γνωστούς καλλιτέχνες, όλων των ειδών (Λ...
Δευτέρα 07 Σεπτεμβρίου 2015

Σε αυτό το άρθρο θα δούμε τις συνήθεις ονομασίες αυτών των μερών στα Ελληνικά και στα Αγγλικά και θα γίνει και μια μικρή περιγραφή τους.
Φυσικά τα βλέπουμε σε φωτογραφίες αμέσως.

Τα μέρη της κιθάρας
Τα μέρη της κιθάρας

Τα δύο βασικά μέρη της κιθάρας πάνω τα οποία εφαρμόζουν όλα τα υπόλοιπα μέρη, είναι α) το Σώμα ή Σκάφος ή Body και β) το Μπράτσο ή Λαιμός ή Neck

Στο πάνω μέρος του Μπράτσου υπάρχει η Κεφαλή ή Headstock, όπου τοποθετούνται τα Κλειδιά ή Tuning Keys ή Machine Heads, με τα οποία κουρδίζουμε τις Χορδές.

Στο σημείο που ενώνεται η Κεφαλή/Headstock με το Μπράτσο/Neck, υπάρχει ο Καβαλάρης ή Ζυγός ή Nut, πάνω στον οποίο στηρίζονται και ευθυγραμμίζονται οι χορδές, πριν καταλήξουν στα Κλειδιά.

Μέσα από το μπράτσο περνάει η Βέργα ή Truss Rod, η οποία με τον κατάλληλο χειρισμό μας βοηθά να ευθυγραμμίζουμε το Μπράτσο, όταν αυτό για διάφορους λόγους (όπως οι αλλαγές των εποχών και θερμοκρασιών, ή η αλλαγή πάχους χορδών κλπ), «λυγίσει».
Στην άκρη του μπράτσου υπάρχει η άκρη της βέργας αυτής, και με το ανάλογο allen συνήθως κλειδί, ρυθμίζεται κατάλληλα.

Το Μπράτσο τώρα, συνήθως απαρτίζεται από δύο ξεχωριστά μέρη. Ειδικότερα το πάνω μέρος, που είναι ξεχωριστό φιλέτο ξύλου και εφαρμόζει πάνω στο μπράτσο και όπου τοποθετούμε τα δάχτυλα μας, λέγεται Ταστιέρα ή Fingerboard ή Fretboard.

Πάνω στην Ταστιέρα, τοποθετούνται μεταλλικά  Τάστα ή Frets, τα οποία χωρίζουν την ταστιέρα σε μέρη από τα οποία ακούγεται η ανάλογη νότα κάθε φορά που πατάμε το δάχτυλο μας ανάμεσα σε δύο από αυτά.

Επίσης πάνω στην Ταστιέρα, τοποθετούνται διακοσμητικά Dot Inlays ή Position Markers ή Ενδείξεις Ταστιέρας, που χρησιμεύουν για να βρίσκουμε γρήγορα ένα τάστο.

Στις ακουστικές κιθάρες, το Μπράτσο συνδέεται με το Σώμα με το Τακούνι ή Heel. Στις ηλεκτρικές κιθάρες η σύνδεση αυτή γίνεται με διάφορους άλλους τρόπους ανάλογα την κατασκευή.

 

Το Σώμα στις ακουστικές κιθάρες είναι φυσικά διαφορετικό από τις ηλεκτρικές.

Στο Σώμα της ακουστικής κιθάρας έχουμε ώς κύρια μέρη του Σώματος
α) το Καπάκι ή Top που είναι το μπροστινό μέρος του Σώματος και το σημαντικότερο ως προς την διαμόρφωση της χροιάς και της ποιότητας του ήχου του οργάνου.
β) τα Πλαϊνά ή Side
και γ) την Πλάτη ή Back.

Πάνω στο Καπάκι βρίσκουμε τα υπόλοιπα μέρη.
Υπάρχει το Ηχείο ή Soundhole, που είναι η «τρύπα» από την οποία βγαίνει ο ήχος του οργάνου. Γύρω από το Ηχείο υπάρχει συνήθως διακοσμητική Ροζέτα ή Rosette και ακριβώς από κάτω υπάρχει το Pick Guard, ένα πλαστικό συνήθως φύλλο που προστατεύει το ξύλο από γρατζουνιές από την πένα.

Στο πίσω μέρος του Καπακιού, υπάρχει η Γέφυρα ή Bridge.
Πάνω, ή πιο σωστά μέσα σε αυτήν, τοποθετούνται οι Χορδές, και συγκρατούνται από τα Bridge Pins ή Σφήνες,  ενώ στηρίζονται και ευθυγραμμίζονται με ένα ακόμα Καβαλάρη (όπως παρόμοια στην Κεφαλή με το Nut), ο οποίος αυτή τη φορά ονομάζεται στα Αγγλικά, Suddle.

Όταν πρόκειται για Ηλεκτροακουστική κιθάρα, κάτω από το Suddle, τοποθετείται το Piezo pickup (πιεζοηλεκτρικός μαγνήτης).

 

Στο Σώμα της ηλεκτρικής κιθάρας θα βρούμε βασικά την Γέφυρα ή Bridge και τα ηλεκτρικά μέρη όπως οι Μαγνήτες ή Pickups, τον Επιλογέα Μαγνητών ή Pickup Selector Switch, τα Ρυθμιστικά Έντασης και Τόνου ή Volume/Tone Controls και την  Έξοδο Βύσματος ή Output Jack.
Πάνω στη Γέφυρα θα βρούμε τα Καβαλαράκια ή Saddles στα οποία στηρίζονται και ευθυγραμμίζονται οι Χορδές και ανάλογα το είδος της Γέφυρας θα βρούμε και το Whammy/Tremolo Bar ή Τρέμολο.

Στις άκρες του Σώματος θα βρούμε και τα Strap Buttons όπου εφαρμόζει μια ζώνη κιθάρας.

Επίσης θα βρούμε, ανάλογα την κατασκευή, και το Pick Guard που προστατεύει το ξύλο από γρατζουνιές από την πένα αλλά και συνήθως στηρίζεται πάνω σε αυτό, σχεδόν όλο το ηλεκτρικό σύστημα.


Tags
Μουσικά Όργανα:κιθάρα


Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

Αν σου αρέσει να γράφεις, έλα στην ομάδα συντακτών του ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού του MusicHeaven και μοιράσου τις σκέψεις σου με τους πάνω από 4.000 καθημερινούς αναγνώστες του.

Στείλε μια δημοσίευση ή επικοινώνησε μαζί μας για απορίες!


σχόλια (4)

σχολιάστε το παραπάνω άρθρο:


Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

STEFANOS604 Chat
Βετεράνος
#29263   /   07.09.2015, 15:45   /   Αναφορά
Στη φράση σου προς το τέλος του άρθρου: ‘’….για Ηλεκτροακουστική κιθάρα, κάτω από το Suddle, τοποθετείται το Piezo pickup (πιεζοηλεκτρικός μαγνήτης)…’’. Είναι λάθος η μετάφραση Piezo pickup = πιεζοηλεκτρικός μαγνήτης .Το σωστό θα ήταν ‘’Πιεζοηλεκτρικός αισθητήρας’’.
Τα παρακάτω τα γράφω όχι γιατί είναι κάτι το σοβαρό και ότι δεν το ξέρετε , αλλά δεν θα το είχα καν αναφέρει αν δεν είχα δεχθεί πολλάκις επιθέσεις ,ειδικά σε άλλη ιστοσελίδα, με προσβλητικά λόγια έτσι ακριβώς για μια λέξη…..
Για να εντρυφήσουμε περαιτέρω παρουσιάζω τις διαφορές , σαν ηλεκτρονικός , όμως εκλαϊκευμένα και για πιο ευανάγνωστα και στο link της φωτογραφίας: https://app.box.com/s/s0ult9msxyednzu43ndgq19psebs3jhz



Τα piezo συλλαμβάνουν τη φυσική δόνηση του ξύλου του οργάνου (το piezo-pick up μετατρέπει την αλλαγή της πίεσης του κρυστάλλου σε ηλεκτρικό ρεύμα – πιεζοηλεκτρικό φαινόμενο) Τα piezo δεν παράγουν ήχο όπως τον παράγουν τα magnet pick ups με διαταραχή μαγνητικού πεδίου (Ηλεκτρομαγνητικό φαινόμενο- που απαιτεί πηνία και μόνιμους μαγνήτες στις κιθάρες) και άρα τα piezo δεν συλλαμβάνουν μαγνητικά πεδία (και φυσικά ούτε τον βόμβο 50 Hz από ΔΕΗ ) και γι’ αυτό παράγουν διαφορετικό ήχο σε σχέση με το magnetic pick up .
Επειδή στα piezo κιθάρας η παραγόμενη τάση είναι πολύ μικρή απαιτείται οπωσδήποτε προενισχυτής σε σχέση με τα magnet pick ups.
Ο ρυθμός της πίεσης είναι διαφορετικός με piezo .
Χτυπήστε πχ τις χορδές, 2 φορές πιο δυνατά από το κανονικό και το magnet pick up θα δώσει μια τάση ‘’2 φορές’’ μεγαλύτερη .
Το Piezo όμως λειτουργεί εκθετικά : πχ
2 φορές πιο δυνατά οι χορδές σημαίνει ‘’4 φορές’’ πιο δυνατός ο ήχος .
2 φορές πιο μαλακά οι χορδές σημαίνει ‘’4 φορές’’ πιο αδύναμος ήχος .
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι προενισχυτές έχουν συχνά ένα συμπιεστή για να χαμηλώνει τα υψηλά και να αυξάνει τα χαμηλά peaks της τάσης που δημιουργείται από το piezo . (Τα εντός εισαγωγικών είναι απλουστευμένη ενδεικτική τιμή που προσεγγίζει όμως την πραγματική).
At the end of the day, the final tonal verdict is all between your ears. Apparently our hearing is more pleased by the warm(er) tones of a copper wire around a magnet than a pulse generated by a compressed crystal when it comes to playing with an amp but we are more inclined in using a piezo in an acoustic guitar due to its pure, clean (dare I say) crystalline tone.
Η τελική επιλογή όμως μεταξύ των δύο είναι τα αυτιά μας . Προφανώς τα αυτιά μας ακούνε πιο ευχάριστα τους ήχους που παράγει το magnet pick up από ότι το piezo όταν ακούμε την κιθάρα να παίζει με έναν ενισχυτή , όμως οι περισσότεροι είμαστε επιρρεπείς στη χρήση piezo σε ακουστική κιθάρα λόγω του πιο ‘’κρυστάλλινου’’ τόνου . Εγώ πάντως χρησιμοποιώ magnet pick up στην ακουστική μου κιθάρα.
delta66 Chat
MusicHeaven Guru
#29264   /   07.09.2015, 23:55
Σωστη και αυτη η ορολογια.
Στην αγορα αναφερεται ως επι των πλειστον ως πιεζοηλεκτρικος μαγνητης και επρεπε να διευκολυνω την αναζητηση του αναγνωστη.
Ευχαριστω.

STEFANOS604 Chat
Βετεράνος
#29265   /   08.09.2015, 17:23

• Σπύρο , σωστή σίγουρα ΟΧΙ , χρησιμοποιούμενη στην πιάτσα ΝΑΙ
• Δεν θα συνέχιζα , αν και θα θεωρηθώ βαρετός καθώς είναι η 3η φορά που θα το αναφέρω (το έχω προτείνει στη στήλη ‘’Προτάσεις για βελτίωση’’ ).
• Στο συνημμένο στο τέλος link ,για να είναι πιο ευανάγνωστα , παραθέτω μερικά ‘’μαργαριτάρια’’ που χρησιμοποίησα κατά καιρούς κι εγώ και που λόγω των δυσμενών σχολίων που είχα, έκανα σε δικά μου σχόλια ,εκτενή αναφορά, εξηγώντας την επίσημη ορολογία αλλά και την υιοθετημένη από χρήστες ή από εταιρείες ορολογία.
• Έτσι πιστεύω ακράδαντα ότι , έστω με παρέλευση μερικών ετών από τη δημοσίευση άρθρου με τέτοια ‘’ μαργαριτάρια’’ ή τουλάχιστον από ασάφειες που προσδιορίζονται από σχόλια μελών , οι συγγραφείς να έχουν τη δυνατότητα editing , λαμβάνοντας κάποιον κωδικό από την ιστοσελίδα , χωρίς φυσικά να τροποποιούν κάτι άλλο από το κείμενο και με σχόλιο τους να αναφέρουν το λόγο για το σε ποια σημεία και γιατί έγινε το editing.
• Ο μελλοντικός επισκέπτης, πιστεύω, ότι σπάνια θα διαβάσει όλα τα σχόλια αντιθέτως θα εκτιμήσει το editing ( η ιστοσελίδα ΜΗ είναι με επιχειρήματα αντίθετη στο editing άρθρων κυρίως για το ότι ο συγγραφέας θα πρέπει να είναι προσεκτικός κατά τη συγγραφή ).
• Ζητώ συγγνώμη για την επανάληψη αιτήματος ( που έχει ξανά αιτηθεί στο παρελθόν και υπόσχομαι ότι δεν θα επανέλθω ξανά) αλλά η περιγραφή μου στο LINK είναι πιστεύω και ουσιώδης , ενδιαφέρουσα και έχει σχέση με τα της κιθάρας:
• https://app.box.com/s/zeqxqg6vilc2jlb84rlol6o8z0xs57hn

adonio Chat
Περαστική Νότα
#29266   /   09.09.2015, 16:25   /   Αναφορά
Συγχαρητήρια θερμά,είστε άψογος..σίγουρα καταλαβαίνω πως ειναι για κάποια μπάντα η καλλιτεχνη να σας εχει στις κιθάρες..να στε καλά!!


Σχόλια από άλλες δημοσιεύσεις