ελληνική μουσική
157 online   ·  204.241 μέλη


αρχική > e-Περιοδικό > Μαθήματα Μουσικής

Τρίφωνες συγχορδίες και τρόποι μελέτης τους

Η εκμάθηση των τρίφωνων συγχορδιών στο πιάνο είναι η πρώτη μας σημαντική επαφή με τις συγχορδίες.

Τρίφωνες συγχορδίες και τρόποι μελέτης τους

Γράφει ο Χρήστος Μαστρογιαννίδης (christos54)18 άρθρα στο MusicHeaven
Μουσικές Σπουδές KünstUniversität Graz, Austria Jazz Abteilung – Special student (1998-1999) Certificate of Completion Berklee College of Music, Boston USA (1992) Πτυχίο Φούγκας Ενορχήστρωσης Βαθμός Άριστα Πειραματικό Ωδείο – Ιούν...
Τρίτη 23 Φεβρουαρίου 2016

 Ανάλογα με τον αριθμό των νοτών ή αλλιώς των φωνών που έχει μια συγχορδία, χαρακτηρίζεται  ως τρίφωνη (triads), τετράφωνη, πεντάφωνη κλπ. Οι τρίφωνες συγχορδίες αποτελούνται από τρείς νότες πρώτη νότα της συγχορδίας είναι η θεμέλιος νότα (root), που είναι η χαμηλότερη της νότα και πάνω της μετά έχουμε την τρίτη, την πέμπτη, τις υπόλοιπες νότες δηλαδή της συγχορδίας. Οι συγχορδίες συμβολίζονται με τα letter names A,B,C κλπ. που χαρακτηρίζουν ποιά είναι η συγχορδία και με τα σύμβολα m, aug, dim, sus κλπ. που μας δείχνουν το είδος της συγχορδίας, δηλαδή την απόσταση που έχουν οι υπόλοιπες νότες από την θεμέλιο.

Τα είδη των τρίφωνων συγχορδιών είναι:

Τρίφωνες συγχορδίες και τρόποι μελέτης τους
         

Major   1-3-5  συμβολίζουμε με σκέτο το letter name π.χ.C. Οι αποστάσεις που έχουμε από την θεμέλιο νότα είναι μία τρίτη μεγάλη και μία πέμπτη καθαρή.

Major  1-3-#5  συμβολίζουμε  με το letter name και το  σύμβολο + ή #5 ή Aug π.χ. C+ ή C 5# ή Caug. Οι αποστάσεις που έχουμε από την θεμέλιο νότα είναι μία τρίτη μεγάλη και μία πέμπτη αυξημένη.

Minor  1-b3-5  συμβολίζουμε με  το letter name  και το σύμβολο – ή  m π.χ. C- ή Cm.  Οι αποστάσεις που έχουμε από την θεμέλιο νότα είναι μία τρίτη μικρή και μία πέμπτη καθαρή.

Diminished  1-b3-b5 συμβολίζουμε με  το letter name  και το σύμβολο dim ή  mb5 ή ο π.χ. Cdim ή Cmb5 ήCo. Οι αποστάσεις που έχουμε από την θεμέλιο νότα είναι μία τρίτη μικρή και μία πέμπτη ελαττωμένη.

SUS2  1-2-5 συμβολίζουμε με  το letter name  και το σύμβολο sus 2. π.χ. Csus2. Οι αποστάσεις που έχουμε από την θεμέλιο νότα είναι μία δεύτερη  μεγάλη και μία πέμπτη καθαρή.

SUS4  1-4-5 συμβολίζουμε με  το letter name  και το σύμβολο sus 4. π.χ. Csus4. Οι αποστάσεις που έχουμε από την θεμέλιο νότα είναι μία τέταρτη καθαρή και μία πέμπτη  καθαρή.

Power chord  1-5-8 συμβολίζουμε με  το letter name  και το σύμβολο 5  π.χ. C5. Οι αποστάσεις που έχουμε από την θεμέλιο νότα είναι μία πέμπτη  καθαρή και μία όγδοη καθαρή.

Lydian  1-3-b5 συμβολίζουμε με  το letter name  και το σύμβολο  lyd ή b5 π.χ. Clyd ή C(b5). Οι αποστάσεις που έχουμε από την θεμέλιο νότα είναι μία τρίτη μεγάλη και μία πέμπτη ελαττωμένη.

 

Είναι εύκολο να σχηματίσετε οποιαδήποτε συγχορδία εάν μπορείτε να καταλάβετε και να θυμάστε τον τύπο κάθε συγχορδίας με τον συμβολισμό της με τα νούμερα.

Προσοχή:

Όταν έχουμε μια ύφεση (b)δίπλα σε ένα νούμερο σημαίνει ότι η νότα είναι ένα ημιτόνιο πιο χαμηλά από ότι ήταν ή εάν έχουμε δίεση τότε ένα ημιτόνιο πιο ψηλά π.χ. μία συγχορδία που είναι ρε- φα#- λα εάν έχουμε 1-b3- 5 τότε θα γίνει ρε- φα- λα και π.χ. εάν έχουμε μια συγχορδία λαb-ντο-μιb και έχουμε 1-3-#5 τότε θα γίνει λαb-ντο-μι.

    Σας  προτείνω  ένα  τρόπο  μελέτης  για  τις  συγχορδίες 

  1. Μελετήστε σε δύο κύκλους όλες τις συγχορδίες. Χρωματικό κύκλο και κύκλο με τέταρτες.
  2. Μελετήστε χωριστά χέρια διατηρώντας τα ίδια δάχτυλα για όλες τις συγχορδίες και σταθερή ταχύτητα.
  3. Μελετήστε αναλυτικά μελωδικά τη συγχορδία με κάθε χέρι χωριστά παρ.1. παρ.2.
  4. Μελετήστε αρμονικά τη συγχορδία με κάθε χέρι χωριστά παρ.2. παρ.3.
  5. Μελετήστε παίζοντας στο αριστερό χέρι αναλυτικά μελωδικά τη συγχορδία και στο δεξί αρμονικά παρ.4.
  6. Μελετήστε παίζοντας στο δεξί χέρι αναλυτικά μελωδικά τη συγχορδία και στο αριστερό αρμονικά παρ.5.
  7. Μελετήστε παίζοντας στο αριστερό σας χέρι την τονική, στο δεξί χέρι τη συγχορδία σχηματίζοντας ένα ρυθμό.

Σας δίνω πίνακα με αναλυτικά την δακτυλοθεσία και τον τρόπο μελέτης για τον χρωματικό κύκλο στις μείζονες τρίφωνες κάντε το ίδιο για όλους τους τύπους των συγχορδιών και στους δύο κύκλους.

Μην ξεχνάτε ο σκοπός μας είναι να μπορούμε να παίζουμε κάθε συγχορδία που γράφετε στην παρτιτούρα μας αυτόματα και να μπορούμε να αυτοσχεδιάζουμε στις νότες της.

Τρίφωνες συγχορδίες και τρόποι μελέτης τους

Ακολουθούν πίνακες με τις μείζονες συγχορδίες και με τις ελάσσονες στους δύο κύκλους.

Τρίφωνες συγχορδίες και τρόποι μελέτης τους

Τρίφωνες συγχορδίες και τρόποι μελέτης τους

Σας εύχομαι να ευχαριστηθείτε τη μελέτη σας. Εάν έχετε οποιαδήποτε απορία μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μου στο jazzteaching@gmail.com  για να σας βοηθήσω.

Εάν βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο, επισκεφτείτε το www.jazzteaching.gr και παρακολουθήστε και άλλα μαθήματα.

Χρήστος Μαστρογιαννίδης

 jazz piano teacher

Kunst Univercitat Graz Austria  

Berklee College of Music USA


Tags
Μουσική Εκπαίδευση:συγχορδίεςπαρτιτούρα


Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

Αν σου αρέσει να γράφεις, έλα στην ομάδα συντακτών του ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού του MusicHeaven και μοιράσου τις σκέψεις σου με τους πάνω από 4.000 καθημερινούς αναγνώστες του.

Στείλε μια δημοσίευση ή επικοινώνησε μαζί μας για απορίες!


σχόλια (0)

σχολιάστε το παραπάνω άρθρο:


Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε



Σχόλια από άλλες δημοσιεύσεις