chat
ελληνική μουσική
online 304·199.908 μέλη
αρχική > e-Περιοδικό > Φταίνε Τα Τραγούδια

Η ιστορία του ''De Do Do Do, De Da Da Da'' των Police!

Ο Sting αποφάσισε να κάνει ένα πνευματικό σχόλιο αλλά... βρήκε τον μπελά του!





Η ιστορία του

προφίλΓράφει ο Κωνσταντίνος Παυλικιάνης (CHE)138 άρθρα στο MusicHeaven
Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1968 και μεγάλωσε στην Αθήνα. Είναι πτυχιούχος της Ανώτατης Σχολής Διοίκησης & Οικονομίας Αθηνών. Γράφει ποιήματα και πεζογραφήματα από το 1989 ενώ το 1992 υπήρξε μέλος της κριτικής επιτροπής του Διαγωνισμού...
Τετάρτη 14 Φεβρουαρίου 2018

Το «De Do Do Do, De Da Da Da» περιλαμβάνεται στο δίσκο των Police «Zenyatta Mondatta», που κυκλοφόρησε τον Οκτώβριο του 1980.
Είναι ένα new wave τραγούδι που έγραψε ο Sting και μιλάει για τον τρόπο που οι πολιτικοί, οι καλλιτέχνες και άλλοι άνθρωποι χρησιμοποιούν τις λέξεις για να χειραγωγήσουν τους άλλους. Το έγραψε όταν άρχισε να ενδιαφέρεται για τραγούδια με ανόητους στίχους, όπως το «Tutti Frutti» του Little Richard (1955), το «Da Doo Ron Ron» των Crystals (1963) και το «Do Wah Diddy Diddy» που έγινε γνωστό από τους Manfred Mann (1964). Ο Sting ήθελε να μάθει για ποιο λόγο αυτά τα απλά τραγούδια είχαν απήχηση και έγραψε ένα δικό του τραγούδι με ασυνάρτητο στίχο. Μάλιστα αποκάλυψε ότι ο γιος του ήταν αυτός που σκέφτηκε τον τίτλο.
Σύμφωνα με τον Sting, το τραγούδι μιλάει για την έλξη που έχει ο κόσμος στα απλά τραγούδια. Ο ίδιος ισχυρίστηκε ότι οι άνθρωποι που απορρίπτουν αυτό το τραγούδι δεν μπήκαν στον κόπο να ακούσουν τους στίχους. Σε μία συνέντευξη που έδωσε το 1981 στο βρετανικό περιοδικό New Musical Express, είπε:
- Σίγουρα αυτό που παράγουμε δεν είναι ελιτίστικη υψηλή τέχνη. Αλλά νομίζω ότι η ψυχαγωγία είναι τέχνη. Πιστεύω ότι τα τραγούδια μου είναι αρκετά εγγράμματα – δεν είναι σκουπίδια. Το «De Do Do Do», για παράδειγμα, ήταν κατάφωρα παρεξηγημένο: οι στίχοι μιλάνε για την κοινοτυπία και την κακή μεταχείριση των λέξεων. Σχεδόν όλοι όσοι έγραψαν κριτική, είπαν ότι είναι παιδαριώδες. Προφανώς άκουσαν μόνο το ρεφρέν. Αλλά είναι οι ίδιοι άνθρωποι που πιθανότατα δεν διάβασαν πέρα από την πρώτη παράγραφο της «Αγρυπνίας του Φίνεγκαν» (σ.σ. κωμική πρόζα του James Joyce), διότι κι αυτή είναι “παιδαριώδης”. Ξέρω ότι ακούγεται αλαζονικό, αλλά σ' αυτό το τραγούδι προσπάθησα να πω κάτι το οποίο ήταν πραγματικά πολύ δύσκολο -ότι οι άνθρωποι όπως οι πολιτικοί, όπως ακόμα κι εγώ ο ίδιος, χρησιμοποιούν τις λέξεις για να χειραγωγούν τον κόσμο και ότι θα πρέπει να είστε πολύ προσεκτικοί. Είναι αρκετά σοβαρό τραγούδι, αλλά επειδή είναι των Police διαγράφτηκε ως σκουπίδι.   

Σε μία συνέντευξή του που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Rolling Stone το Φεβρουάριο του 1988, ο Sting είπε:
- Προσπαθούσα να κάνω ένα πνευματικό σχόλιο σχετικά με το πώς το απλό μπορεί να είναι τόσο ισχυρό. Γιατί το «Da Doo Ron Ron» και το «Do Wah Diddy Diddy» είναι από τα αγαπημένα μας τραγούδια; Στο τραγούδι αυτό, προσπάθησα να πιαστώ μ' αυτό το θέμα. Αλλά όλοι είπανε: “Αυτό είναι μαλακία, είναι παιχνιδάκι”. Κανένας δεν άκουσε τους στίχους. Ακούστε τους στίχους. Θα το ξανακάνω πάλι και θα δώσω μεγαλύτερη έμφαση σ' αυτό για το οποίο μιλούσα.

Στο ίδιο πνεύμα ήταν και η συνέντευξη που έδωσε ο Sting στη βρετανική εφημερίδα Independent το Σεπτέμβριο του 1993:
- Ήμασταν μία επιτυχημένη ομάδα και ετοιμαζόμασταν να βγούμε σε περιοδεία. Πήγα στην Ιρλανδία, νοίκιασα ένα σπίτι και έγραψα περίπου 20 τραγούδια, κάποια καλά, κάποια κακά και κάποια αδιάφορα. Ο Andy και ο Stewart έγραψαν επίσης κάποια τραγούδια επειδή, υποθέτω, όλοι είχαμε συνειδητοποιήσει ότι τα πραγματικά χρήματα ήταν στα πνευματικά δικαιώματα. Αυτός ήταν ίσως ο σπόρος του τέλους του συγκροτήματος. Γυρίσαμε όλοι στο στούντιο μ' όλα αυτά τα τραγούδια. Και φυσικά, κάθε τραγούδι έπρεπε να αντιμετωπιστεί ως ιερό γιατί λέγοντας ότι το τραγούδι κάποιου είναι χάλια είναι σαν να λες ότι η κοπέλα του είναι άσχημη. Το άλμπουμ είναι ένα μείγμα, αλλά ένα μέρος του βγήκε καλό. Το «De Do Do Do, De Da Da Da» αντιμετωπίστηκε σαν ένα είδος παιδικού τραγουδιού. Αλλά εγώ σκεφτόμουν απλά εκείνες τις Pop φράσεις – «Doo Wah Diddy Diddy», «Da Doo Ron Ron», «Be Bop A Lula»- προσπαθώντας να δώσω μία εξήγηση στο γιατί αυτά τα τραγούδια λειτουργούν ως έκφραση χαράς. Ίσως να προκαλούσα την ήττα μου, σαν να εξηγείς ένα αστείο, αλλά θα εξακολουθώ να το υπερασπίζομαι. Νομίζω ότι οι στίχοι έχουν μία εσωτερική λογική. Αλλά είναι αλήθεια, αρέσει σε πολλά παιδιά. Στην πραγματικότητα ο γιος μου το σκέφτηκε. Δεν τον έχω πληρώσει ποτέ -άλλη μία πιθανή μήνυση λοιπόν. 

Το «De Do Do Do, De Da Da Da» ηχογραφήθηκε το 1980 στα Wisseloord Studios,  στο Χίλβερσεμ της Ολλανδίας, με παραγωγούς τους Nigel Gray, Stewart Copeland, Sting και Andy Summers. Ο Sting έπαιξε μπάσο και έκανε όλα τα φωνητικά, ο Andy Summers έπαιξε κιθάρα και ο Stewart Copeland έπαιξε drums.

Το τραγούδι κυκλοφόρησε σε single στις 5 Δεκεμβρίου του 1980. Ήταν το δεύτερο single που βγήκε από το δίσκο «Zenyatta Mondatta», καθώς είχε προηγηθεί το «Don't Stand So Close To Me». Το single έφτασε στο Νο 5 της Μεγάλης Βρετανίας και στο Νο 10 των Η.Π.Α., όπου έγινε η μεγαλύτερη επιτυχία του συγκροτήματος από την εποχή του «Roxanne». Επίσης, έφτασε στο Νο 6 της Αυστραλίας και στο Νο 11 της Ολλανδίας. 



Στο video-clip του τραγουδιού, στο τέλος του δεύτερου κουπλέ και στο σημείο που ο στίχος λέει «Their logic ties you up and rapes you», φαίνεται ο Sting να παραξενεύεται με την τελευταία φράση και να λέει «Rapes you?».
Το 1981, οι Police κυκλοφόρησαν επιπλέον δύο εκτελέσεις του τραγουδιού, μία στα ισπανικά και μία στα γιαπωνέζικα.
Το 1986 το τραγούδι ξαναηχογραφήθηκε, μετά από μία απόπειρα επανασύνδεσης των Police, και προοριζόταν να συμπεριληφθεί στο δίσκο «Every Breath You Take: The Singles», αλλά τελικά δεν μπήκε στο δίσκο. Το μόνο τραγούδι που κυκλοφόρησαν τότε σε νέα εκτέλεση ήταν το «Don't Stand So Close To Me».
Υπήρξε μία φήμη ότι η νέα εκδοχή του «De Do Do Do, De Da Da Da» συμπεριλήφθηκε στη DTS-CD έκδοση της συλλογής «Every Breath You Take - The Classics» (2000), αλλά αυτό που φαίνεται ότι συνέβη είναι ότι οι παραγωγοί έχασαν την κανονική ηχογράφηση του 1986 και τελικά δούλεψαν πάνω στο αρχικό demo. Όποια κι αν είναι τα πραγματικά γεγονότα, η αναθεωρημένη εκδοχή σίγουρα αξίζει της προσοχής του ακροατή -καθώς πρόκειται για μία εκτέλεση πιο αργή και πιο ώριμη- ακόμα κι αν είναι δύσκολο πλέον να βρεθεί (αφού οι νεότερες εκδόσεις του DTS-CD απέκλεισαν το αναθεωρημένο κομμάτι).
Το Νοέμβριο του 1993, σε μία συνέντευξή του στο βρετανικό μουσικό περιοδικό Q, ο Sting είπε για το «De Do Do Do, De Da Da Da»:
- Θεέ μου, δέχτηκα επικρίσεις γι' αυτό. Πάντα πίστευα ότι ήταν ένα σαφές τραγούδι σχετικά με το να είσαι ασαφής. Το πρώτο πράγμα που πρέπει να σκεφτείς είναι ότι ήταν τεράστια επιτυχία και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Μου προκαλούσε την περιέργεια γιατί τέτοια τραγούδια βρίσκουν ανταπόκριση. Γιατί το «Da Doo Ron Ron», το «Doo Wah Diddy Diddy», το «Be Bop A Lula» και το «Tutti Frutti» είχαν απήχηση; Σκέφτηκα ότι λειτούργησαν επειδή ήταν εντελώς αθώα. Δεν προσπάθησαν να πουν κάτι ή να νοθεύσουν τη φαντασίωσή σου -ήταν απλά ένας ήχος. Έτσι, στο τραγούδι προσπάθησα να αναλύσω γιατί αυτό λειτουργεί τόσο αποτελεσματικά, το οποίο είναι αυτοκαταστροφικό κατά κάποιο τρόπο αλλά και πάλι ήταν τεράστια επιτυχία. Μερικοί μπορεί να σκέφτηκαν ότι ο άνθρωπος που έγραψε το «De Do Do Do, De Da Da Da» είναι ένας ηλίθιος αλλά... ζω εδώ.

Ζωντανή εκτέλεση του «De Do Do Do, De Da Da Da» περιλαμβάνεται:

  • στο βίντεο «Police Around The World» (1983).
  • στο βίντεο (1984) και DVD (2005) «The Synchronicity Concert».
  • στο άλμπουμ «Live!», που κυκλοφόρησε το 1995. Η ηχογράφηση αυτή προέρχεται από συναυλία που δόθηκε το Νοέμβριο του 1983 στην Atlanta (Η.Π.Α.).
  • στο DVD «Live Ghost In The Machine» (2001), από συναυλία που δόθηκε στο Gateshead της Αγγλίας το 1982.
  • στο διπλό άλμπουμ και DVD «Certifiable» (2008), από συναυλία που δόθηκε στο Buenos Aires το Δεκέμβριο του 2007.   

Άλλες εκτελέσεις

  • Rick Moranis (1981, στην τηλεοπτική εκπομπή SCTV).
  • Faye Wong (Σεπτέμβριος 1993, με τίτλο «Do Do Da Da» στο άλμπουμ «100.000 Whys»).
  • Cartoons (1998, στο άλμπουμ «Toonage»).
  • Third World (1999, στο άλμπουμ «Generation Coming»).
  • AFI (σε συναυλίες τους).
  • Incubus (σε συναυλίες τους, ως medley με το τραγούδι «Stellar»).

Το «De Do Do Do, De Da Da Da» ακούστηκε στην ταινία «Η Τελευταία Αμερικάνα Παρθένα» (The Last American Virgin, 1982).
Εν κατακλείδι, αυτό που ήθελαν πραγματικά να δείξουν ο Sting και οι Police ήταν η αληθινή σημασία της μελωδίας και η έλξη που έχει ο κόσμος προς το απλό. Ωστόσο, το τραγούδι αυτό είναι πράγματι τόσο απλό όσο θα ήθελε ο Sting; Διεκδικώντας την αληθινή απλότητα μέσω της αναφοράς σε επιτυχίες όπως το «Do Wah Diddy Diddy» και το «Da Doo Ron Ron», ο Sting εκφράζει στην πραγματικότητα μία εκλεπτυσμένη εμμονή με τους φωνητικούς χειρισμούς και τον αυτοσχεδιασμό μίας κατασκευασμένης μελωδίας.
Από τις αρχές του 20ου αιώνα, και έχοντας γίνει αργότερα δημοφιλές από τραγουδιστές όπως ο Louis Armstrong και η Ella Fitzgerald, το scat (δηλαδή το τραγούδι με ψεύτικες συλλαβές) έγινε η βάση της αμερικανικής τζαζ ως ένας τρόπος για τους τραγουδιστές να συμμετέχουν στις αυτοσχεδιαστικές εξερευνήσεις της μελωδίας, χρησιμοποιώντας τη φωνή τους σαν όργανο. Στην ουσία, το scatting γίνεται μία προσωπική έκφραση της μελωδίας με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, προκαλώντας διαθέσεις και αισθήσεις, οι οποίες προέρχονται από αυτές τις μελωδίες. Τα «do» και τα «da» της επιτυχίας των Police μπορεί να είναι απλοποιημένα, αλλά δείχνουν την ευφυία της προσεκτικά κατασκευασμένης μελωδίας που μπορεί να τραγουδηθεί ακόμα και μετά το τέλος του τραγουδιού.

DE DO DO DO, DE DA DA DA – Police

Don't think me unkind
Words are hard to find
The only cheques I've left unsigned
From the banks of chaos in my mind
And when their eloquence escapes me
Their logic ties me up and rapes me

De do do do, de da da da
Is all I want to say to you
De do do do, de da da da
Their innocence will pull me through
De do do do, de da da da
Is all I want to say to you
De do do do, de da da da
They're meaningless and all that's true

Poets, priests and politicians
Have words to thank for their positions
Words that scream for your submission
And no one's jamming their transmission
'Cos when their eloquence escapes you
Their logic ties you up and rapes you

(Chorus)

Κωνσταντίνος Παυλικιάνης


Πρόσφατα άρθρα από τον ίδιο
Σχετικά άρθρα
Tags
Μουσικά Είδη:AmericanPopΚαλλιτέχνες:StingDiddyElla FitzgeraldLouis ArmstrongΜουσικά Όργανα:κιθάραΜουσική Γενικά:συνέντευξη




Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

Αν σου αρέσει να γράφεις, έλα στην ομάδα συντακτών του ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού του MusicHeaven και μοιράσου τις σκέψεις σου με τους πάνω από 4.000 καθημερινούς αναγνώστες του.

Στείλε μια δημοσίευση ή επικοινώνησε μαζί μας για απορίες!


σχόλια (0)

σχολιάστε το παραπάνω άρθρο:


Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε



Σχόλια από άλλες δημοσιεύσεις