chat
ελληνική μουσική
online 215·199.300 μέλη
αρχική > e-Περιοδικό > Aρθρα

Κλαρίνο: Επιλογή καλαμιού σε συνάρτηση με το επιστόμιο

Θα μιλήσουμε για την επιλογή καλαμιού καθώς και την επίδραση του επιστομίου σε αυτή μας την επιλογή.





Κλαρίνο: Επιλογή καλαμιού σε συνάρτηση με το επιστόμιο

προφίλΓράφει το μέλος apostolos772 άρθρα στο MusicHeaven
Πέμπτη 07 Ιουνίου 2018

Ας ξεκινήσουμε με το καλάμι που είναι η πιο απλή και φθηνή επιλογή. Καλάμια υπάρχουν σε δυο κύριες κατηγορίες: Απλά και συνθετικά. Τα συνθετικά ξεχωρίζουν από το χρώμα τους και διακρίνονται για την αυξημένη αντοχή και την μικρότερη ευελιξία τους σε σχέση με τα απλά. Επίσης χάνουν πόντους στην χροιά του ήχου, ελάχιστους άλλα χάνουν.

Υπάρχουν σε νούμερα, ξεκινώντας από το Νο1 που είναι και το πιο λεπτό, άρα πιο μαλακό εώς το Νο5. Όσο μεγαλύτερο είναι το νούμερο του καλαμιού τόσο πιο σκληρό και χοντρό είναι αυτό, απαιτώντας περισσότερη δύναμη στο φύσημα για να αρχίσει να πάλλεται. Ισχύει όμως κάτι τέτοιο; Παρακάτω ίσως ανατραπεί αυτό.

Τα δύσκολα έρχονται στο επιστόμιο και στην επιλογή του σε σχέση πάντα με το καλάμι. Με λάθος συνδυασμό επιστομίου και καλαμιού υπάρχει περίπτωση να δυσκολευτείς να φυσήξεις ένα καλάμι Νο1 πολύ περισσότερο από ένα καλάμι Νο2 ή και Νο3. Καθώς επίσης και να βγάζεις εντελώς διαφορετικό ήχο, εξηγώντας παρακάτω τι ακριβώς εννοούμε.

Κλαρίνο: Επιλογή καλαμιού σε συνάρτηση με το επιστόμιο

Αυτό είναι το σχήμα ενός επιστομίου. Πρώτος παράγοντας που πρέπει να λάβουμε υπόψιν είναι η καμπύλη του "προσώπου" όπως λέμε την επιφάνεια που κουμπώνουμε το καλάμι. Όσο μεγαλύτερη καμπύλη έχει, τόσο μεγαλύτερη απόσταση δημιουργείται μεταξύ του ανώτατου σημείου του καλαμιού και του επιστομίου.

Αυτό αυτομάτως σημαίνει ότι όταν φυσάμε για να αρχίσει να πάλλεται το καλάμι και άρα να παράξει ήχο, χωράει περισσότερο αέρας. Άρα θα χρειαστούμε μικρό νούμερο (λεπτό καλάμι) για να μπορέσουμε να το φυσήξουμε άνετα. Το σκληρό καλάμι θα ήταν πολύ δύσκολο να το "κουνήσουμε" κάτω από τέτοιες συνθήκες.

Επίσης το λεπτό καλάμι πάλλεται περισσότερο άρα χρειάζεται και μεγαλύτερο χώρο. Μικρή απόσταση θα το έκανε να ακουμπάει πάνω στο επιστόμιο αδυνατώντας να βγάλει ήχο ή στην καλύτερη περίπτωση να έβγαζε κακό ήχο και με μεγάλη δυσκολία.

Συμπέρασμα

Σε μεγάλης καμπύλης επιστόμια χρησιμοποιούμε μικρά νούμερα καλάμι (1 ή 1,5) και όσο μικραίνει η καμπύλη τόσο μεγαλώνουμε τα νούμερα, άρα και την σκληρότητα του καλαμιού.

Ξεκαθαρίζουμε ότι δεν υπάρχει μεγάλη διαφορά στη δύναμη αέρα που πρέπει να χρησιμοποιήσουμε ανάμεσα π.χ. στην περίπτωση επιστόμιου με μεγάλη καμπύλη-Καλάμι Νο1 και σε επιστόμιο με μικρή καμπύλη-Καλάμι Νο3. Όχι δεν είναι υπεράνθρωποι αυτοί που παίζουν με χοντρό καλάμι, απλά έχουν κάνει σωστό συνδυασμό επιστομίου και καλαμιού. Βέβαια όσοι παίζουν με επιστόμιο μεγάλης καμπύλης σε συνδυασμό με χοντρό καλάμι, αυτοί όντως "το λέει το αναπνευστικό τους". Λίγες όμως οι περιπτώσεις και χωρίς ιδιαίτερα οφέλη.

Ενώ λοιπόν απαιτούν την ίδια δύναμη στο φύσημα, έχουν τις παρακάτω διαφορές:

Καλάμι Νο1 (μαλακό) - Μεγάλης καμπύλης επιστόμιο

Πλεονεκτήματα:

Δυνατό παίξιμο

Ευκολότερες χαμηλές

Μεγαλύτερη ευελιξία (στη Jazz χρησιμοποιούν μεγάλη καμπύλη μικρό Νο καλάμι)


Μειονεκτήματα
:

Μειωμένος έλεγχος τονικότητας - επιρρεπής σε τσιρίγματα και απώλεια σωστού τόνου

"Τσιριχτές" υψηλές με έλλειψη σιγουριάς

Μέτρια χροιά ήχου

Δυσκολία περάσματος από ψηλά σε χαμηλά

Καλάμι Νο4 (σκληρό) - Μικρής καμπύλης επιστόμιο

Πλεονεκτήματα:

Μεγάλη ακρίβεια στην τονικότητα

Καλύτερη χροιά και έλεγχο στις υψηλές

Βαθύς ήχος

Eυκολία σε πέρασμα από ψηλά σε χαμηλά

Εμπιστοσύνη σε τονικότητα


Μειονεκτήματα
:

"Δύσκολες" χαμηλές

Μικρή ευελιξία τονικότητας

Δυσκολία στη δημιουργία πολύ χαμηλής έντασης ήχου

Επιλογή

Η επιλογή επιστομίου και καλαμιού έχει να κάνει τόσο με το είδος μουσικής που θα παίξει κάποιος, όσο και με το προσωπικό του στυλ.

Μερικά παραδείγματα:

Καλάμι Νο1,5-Μεγάλη καμπύλη, ιδανικό για μουσική Jazz.

Καλάμι Νο2,5-Μεσαία καμπύλη, ιδανικό για ποικιλία παιξίματος.

Καλάμι Νο3,5-Μικρή καμπύλη, ιδανικό για κλασική μουσική.

Υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν την σχέση καλαμιού επιστομίου, όπως το μήκος του "προσώπου" του επιστομίου, το φάρδος, η καμπύλη για το άνω χείλος κ.τ.λ, πού όμως δεν είναι τόσο σημαντικοί όσο αυτοί που ήδη αναλύσαμε.

Πηγή: http://toklarino.blogspot.gr


Πρόσφατα άρθρα από το ίδιο μέλος
Σχετικά άρθρα
Tags
Μουσικά Είδη:Jazz


Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

Αν σου αρέσει να γράφεις, έλα στην ομάδα συντακτών του ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού του MusicHeaven και μοιράσου τις σκέψεις σου με τους πάνω από 4.000 καθημερινούς αναγνώστες του.

Στείλε μια δημοσίευση ή επικοινώνησε μαζί μας για απορίες!


σχόλια (0)

σχολιάστε το παραπάνω άρθρο:


Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε



Σχόλια από άλλες δημοσιεύσεις