ελληνική μουσική
    748 online   ·  210.851 μέλη
    Η Μαρία Κάλλας υπήρξε κορυφαία υψίφωνος και η πλέον γνωστή παγκοσμίως ερμηνεύτρια όπερας και λυρικού θεάτρου...
    Mαρία Κάλλας
    Γράφει το μέλος nightwhisper
    4 άρθρα στο MusicHeaven
    Τρίτη 08 Μαΐ 2007
    Τα πρώτα χρόνια:

    Η Μαρία Κάλλας γεννήθηκε ως Άννα Μαρία Καικιλία Σοφία Καλογεροπούλου στις 2 Δεκεμβρίου του 1923 στη Νέα Υόρκη. Τον Αύγουστο της ίδιας χρονιάς οι γονείς της, Ευαγγελία Δημητριάδη (από την Κωνσταντινούπολη) και Γιώργος Καλογερόπουλος (από τη Μεσσηνία), είχαν μεταναστεύσει στις Η.Π.Α. από την Αθήνα. Εκεί ο πατέρας της ανοίγει φαρμακείο και το 1929 αλλάζει το οικογενειακό επώνυμο από Καλογερόπουλος σε Callas. Τρία χρόνια αργότερα η Μαρία ξεκινά τα πρώτα μαθήματα πιάνου μαζί με τη μεγαλύτερη αδελφή της Υακίνθη. Σε ηλικία 11 ετών έλαβε το πρώτο βραβείο ως "σολίστ" σε διαγωνισμό παιδικών φωνών που είχε διοργανώσει ο ραδιοφωνικός
    σταθμός της Νέας Υόρκης W.O.R.
    Το 1937 έρχεται το διαζύγιο των γονιών της και η Μαρία ακολουθεί τη μητέρα της στην Αθήνα, όπου ήδη βρισκόταν η αδελφή της. Αρχικά, αν και μικρότερη από το ηλικιακό όριο εισαγωγής, εγγράφηκε στο Εθνικό Ωδείο του Καλομοίρη με καθηγήτρια τη Μαρία Τριβέλλα ενώ ένα χρόνο αργότερα βρέθηκε στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών όπου δίδασκε η Ελβίρα ντε Ιντάλγκο (Elvira de Hidalgo) και η οποία θεωρείται ως η κατ’ εξοχήν δασκάλα της Κάλλας.

    Στις 2 Απριλίου 1939 κάνει το σκηνικό της ντεμπούτο ως Σαντούζα σε μία μαθητική παράσταση της "Αγροτικής Ιπποσύνης" (Cavalleria Rusticana) του Πιέτρο Μασκάνι από το Ωδείο Αθηνών. Λίγο πριν το ξέσπασμα του ελληνοϊταλικού πολέμου έρχεται η πρώτη συνεργασία της με την εταιρεία της Λυρικής Σκηνής Αθηνών και στις 21 Οκτωβρίου του 1940, ερμηνεύει τραγούδια από τον Έμπορο της Βενετίας του Ουίλιαμ Σαίξπηρ στο Βασιλικό Θέατρο. Η συνεργασία της με τη Λυρική Σκηνή θα συνεχιστεί και στις 21 Ιανουαρίου 1941 στην πρώτη της μελοδραματική εμφάνιση θα υποδυθεί τη Βεατρίκη στο έργο "Βοκκάκιος" του Φραντς φον Σουπέ στο κινηματοθέατρο Παλλάς.
    1942 στο θερινό θέατρο Παρκ στην Πλατεία Κλαυθμώνος, στην πρώτη της επαγγελματική εμφάνιση σε όπερα, ερμηνεύει "Τόσκα" του Τζιάκομο Πουτσίνι. Την ίδια χρονιά συμμετείχε σε συναυλία της Λυρικής στη Θεσσαλονίκη. Στις 19 Φεβρουαρίου ερμηνεύει τη Σμαράγδα στον "Πρωτομάστορα" του Μανώλη Καλομοίρη, και εννέα μέρες αργότερα συμμετέχει σε μεγάλη συναυλία για τα συσσίτια της Νέας Σμύρνης στον κινηματογράφο Σπόρτινγκ. Στις 12 Δεκεμβρίου ερμηνεύει άριες του Μπετόβεν και του Ροσίνι σε συναυλία υπέρ των φυματικών.
    Η αρχή της μεγάλης πορείας:
    Λίγο μετά την απελευθέρωση της Ελλάδας από τις δυνάμεις του Άξονα η Κάλλας, εξ αιτίας της υποβάθμισής της στη Λυρική Σκηνή και εν μέσω της πολεμικής των συναδέλφων της που την κατηγορούσαν για συνεργασία με τους κατακτητές, αποφασίζει να επιστρέψει στις Η.Π.Α. Προκειμένου να εξασφαλίσει τα εισιτήριά της δίνει μια αποχαιρετιστήρια παράσταση στην Αθήνα. Το Σεπτέμβριο του 1945 βρίσκεται στη Νέα Υόρκη και ξεκινά την προσπάθεια για ανεύρεση εργασίας αρχικά στη Μητροπολιτική Όπερα, δεν καταφέρνει όμως να υπογράψει συμβόλαιο.

    Εντούτοις η ακρόασή της από τον Έντουαρντ Τζόνσον, διευθυντή της Όπερας, φέρνει την προσφορά δύο ρόλων στα έργα "Φιντέλιο" του Μπετόβεν και "Μανταμ Μπατερφλάι" του Πουτσίνι. Η Κάλλας απορρίπτει τους ρόλους. Δε θέλει να τραγουδήσει το "Φιντέλιο" στα αγγλικά, ενώ αισθάνεται πολύ εύσωμη ώστε να ερμηνεύσει την αιθέρια "Μπάτερφλάι".

    Η γνωριμία της με τον καλλιτεχνικό διευθυντή της Αρένας της Βερόνα, Τζοβάννι Τζενατέλλο την οδηγεί στην Ιταλία. Εκεί στις 3 Αυγούστου 1947 κάνει την πρώτη της εμφάνιση στην Αρένα της Βερόνα με τη "Τζοκόντα" του Αμιλκάρε Πονκιέλι. Τον ίδιο χρόνο ερμηνεύει την Ιζόλδη από το "Τριστάνος και Ιζόλδη" στη Βενετία υπό την καθοδήγηση του μαέστρου Τούλιο Σεραφίν. Συνάμα έρχεται και η γνωριμία της με τον μουσόφιλο Ιταλό βιομήχανο Τζοβάννι Μπατίστα Μενεγκίνι, με τον οποίο παντρεύονται στις 21 Απριλίου 1949. Ο Μενεγκίνι έχοντας και ρόλο μάνατζερ άσκησε καταλυτική επιρροή στην καριέρα της Κάλλας, υποβάλλοντάς την σε δίαιτα με σκοπό να αποκτήσει καλύτερη εμφάνιση και αποτρέποντάς την από κάθε βιοτική ενασχόληση με την οικονομική κάλυψη, που της παρείχε. Έτσι τον ίδιο χρόνο η Κάλλας κάνει καλλιτεχνικές εμφανίσεις στο Μπουένος Άιρες και το 1950 στο Μεξικό.
    Τα στάδια της αποθέωσης:
    η Κάλλας ανοίγει τη σαιζόν στη Σκάλα του Μιλάνου με το "Σικελικό Εσπερινό", εμφάνιση που της προσφέρει μεγάλη αναγνώριση. Κατά τη διάρκεια των επόμενων επτά ετών η Σκάλα θα είναι η σκηνή των μέγιστων θριάμβων της σε ένα ευρύ φάσμα ρόλων. Το 1955 ανεβάζει την ιστορική παράσταση της "Τραβιάτας" του Βέρντι σε σκηνοθεσία Λουκίνο Βισκόντι.

    Στις 27 Οκτωβρίου 1956 εμφανίστηκε για πρώτη φορά στη Μητροπολιτική Όπερα της Νέας Υόρκης ως "Νόρμα" στο ομώνυμο έργο του Μπελλίνι. Στις 5 Αυγούστου 1957 επιστρέφει στην Αθήνα και εμφανίζεται στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών. Δύο μήνες πριν είχε γνωρίσει τον εφοπλιστή Αριστοτέλη Ωνάση σε δεξίωση της κοσμικογράφου Έλσα Μαξγουελ. Η γνωριμία τους θα εξελιχθεί σε μία από τις πλέον συζητημένες σχέσεις στην ιστορία.
    Το 1960 τραγουδά στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου "Νόρμα" και το επόμενο έτος "Μήδεια" σε σκηνοθεσία Αλέξη Μινωτή. Το 1962 επανέρχεται στη Σκάλα του Μιλάνου και αποθεώνεται σαν Μήδεια σε σκηνοθεσία Αλέξη Μινωτή και κοστούμια Γιάννη Τσαρούχη. Τον Ιανουάριο του 1964 πείθεται από το Φράνκο Τζεφιρέλι να συμμετάσχει σε μία νέα παραγωγή της "Τόσκα" στη σκηνή του Covent Garden. Η παράσταση εκθειάζεται από τους κριτικούς ενώ ακολουθεί την ίδια χρονιά νέος καλλιτεχνικός θρίαμβος στην Όπερα των Παρισίων με τη "Νόρμα". Παρά τα φωνητικά προβλήματα που έχει αρχίσει να αντιμετωπίζει το παρισινό κοινό την αποδέχεται θερμά.

    Στις 5 Ιουλίου 1965 εμφανίζεται για τελευταία φορά σε παράσταση όπερας στο Covent Garden με την "Τόσκα" σε σκηνοθεσία Φράνκο Τζεφιρέλι. Στα 1966 απεκδύεται την αμερικανική υπηκοότητα και λαμβάνει την ελληνική. Με αυτή της την ενέργεια λύεται και τυπικά ο γάμος της με το Μενεγκίνι. Πλέον ελπίζει ότι ο Αριστοτέλης Ωνάσης θα της ζητήσει να παντρευτούν κάτι που τελικά δε γίνεται μια και στις 8 Ιουλίου 1968 ο Έλληνας μεγιστάνας παντρεύεται τη χήρα του Αμερικανού Προέδρου Κέννεντυ, Τζάκυ. Αυτή του η πράξη βυθίζει σε κατάθλιψη την κορυφαία υψίφωνο.
    Τελευταίες σκηνές πριν το τέλος:
    Το 1970 γυρίζει σε ταινία τη "Μήδεια" του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Πιερ Πάολο Παζολίνι. Η ταινία δεν έχει τύχη στις κινηματογραφικές αίθουσες. Στις 25 Μαΐου μεταφέρεται στο νοσοκομείο και γίνεται γνωστό ότι επεχείρησε να αυτοκτονήσει λαμβάνοντας μεγάλη δόση βαρβιτουρικών.

    Το 1973 ξεκινά την τελευταία της περιοδεία με το "Σικελικό Εσπερινό" και σκηνοθέτη το Τζουζέπε ντι Στέφανο. Στις 8 Δεκεμβρίου η Κάλλας τραγούδησε στην Όπερα των Παρισίων, όπου το κοινό την κάλεσε στη σκηνή 10 φορές καταχειροκροτώντας την. Η τελευταία της εμφάνιση έγινε στην πόλη Σάπορο της Ιαπωνίας στις 11 Δεκεμβρίου του 1974.

    Η Μαρία Κάλλας πέρασε στην αιωνιότητα στις 16 Σεπτεμβρίου 1977 στο Παρίσι. Η κηδεία της έγινε στις 20 Σεπτεμβρίου και, αφού το σώμα της αποτεφρώθηκε όπως επιθυμούσε, την άνοιξη του 1979 η τέφρα της σκορπίστηκε στο Αιγαίο.

    Πηγη: Βικιπαίδεια

    Tags
    Μουσικά Είδη:ΌπεραΚαλλιτέχνες:Βέρντι



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #8294   /   08.05.2007, 02:34   /   Αναφορά
    Η πιο αγαπημένη μου φωνή...!
    #8296   /   08.05.2007, 06:58   /   Αναφορά
    nightwhisper ... καθε φορά που την ακουω (και ειναι πολύ συχνα)...ειναι σαν να την ακουω καθε φορά ...πρωτη φορά !!!

    #8297   /   08.05.2007, 10:45
    απλα φοβερη φωνη.........

    #8298   /   08.05.2007, 10:59   /   Αναφορά
    Η πιο αγαπημένη μου φωνή (2 )!

    Συνδύασε το χάρισμα με ανελέητη δουλεια για να πατήσει την κορυφή και ως γνήσια Γυναίκα του Πάθους, ρούφηξε τη ζωή μέχρι τέλους...
    #8299   /   08.05.2007, 11:01   /   Αναφορά
    poli kalhhhhhhhhhhhh viografia exei thn kaliterh fwnh sto kosmo
    #8318   /   09.05.2007, 20:25
    Θα συμφωνήσω απόλυτα! Πολύ καλή βιογραφία για την "μεγάλη" Μαρία Κάλας. Και τα στοιχεία σαπουνόπερας σ΄αυτό το βιογραφικό της, μόνο εκεί που ήταν απαραίτητα!

    Ευχαριστούμε nightwisper

    #8306   /   08.05.2007, 18:41   /   Αναφορά
    Mια από τις σπουδαιότερες φωνές παγκοσμίως.Πραγματικά κρίμα που έφυγε ενώ θα μπορούσε να προσφέρει πολλά ακόμα με το έργο της στον πολιτισμό της Ελλάδας και μόνο σαν φυσική παρουσία...
    #8308   /   08.05.2007, 20:38   /   Αναφορά
    Είναι πανέμορφο που μπαίνοντας στην αρχική σελίδα του ΜΗ, αντικρύζω αυτή την φωτογραφία και δίπλα ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ.... Υπέροχο!!!
    #8310   /   09.05.2007, 03:45   /   Αναφορά
    Ήταν φοβερή και ως σολίστ και ως προσωπικότητα. Όλες βαδίζουνε ακόμα στη σκιά της.



    Αν ήταν πιο δυνατή, θα μπορούσε να είχε αποφύγει τις προσωπικές τραγωδίες και να μας είχε αφήσει περισσότερα θαύματα.



    #8311   /   09.05.2007, 09:09   /   Αναφορά
    Μυθική και θρυλική μορφή... Τα απαραίτητα συστατικά χαρακτήρα πρωταγωνιστικού ρόλου...



    Υπέροχο κείμενο!



    Φιλιά!
    #8314   /   09.05.2007, 15:00   /   Αναφορά
    ΑΝ ΑΚΙ ΤΟ ΕΙΔΟΣ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΠΟΥ ΑΚΟΥΩ ΔΕ ΣΥΓΚΛΙΝΕΙ ΠΟΛΥ ΜΕ ΑΥΤΟ ΤΗΣ ΚΑΛΛΑΣ, ΕΙΝΑΙ Η ΦΩΝΗ ΠΟΥ ΜΕ ΤΑΞΙΔΕΥΕΙ, ΠΟΥ ΜΕ ΜΑΓΕΥΕΙ ΚΑΙ....ΕΙΛΙΚΡΙΝΑ ΕΙΝΑΙ Η ΦΩΝΗ ΠΟΥ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΕ ΗΡΑΜΗΣΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΜΕ ΚΑΝΕΙ ΝΑΑΙΣΘΑΝΘΩ ΠΙΟ..ΠΩΣ ΝΑ ΤΟ ΠΩ(;)...ΑΔΕΙΑΖΩ ΜΕΣΑ ΜΟΥ!!!!
    #9417   /   15.09.2007, 09:19   /   Αναφορά
    Η δικη μου καθηγητρια μονωδίας ΚΙΤΣΑ ΔΑΜΑΣΙΩΤΗ{πρωτ/στρια Εθν.Οπερας Βιέννης] τραγουδησε μαζι με την Κάλλας πολλες φορες στην Ε.Λ.Σ. Προσωπικα ως νέος Λυρικός τραγουδιστης μελετώντας την και ως μαθητής αλλα και αργότερα οταν αρχισα να διδάσκω διέκρινα στη φωνή της την τελεια αρμονία και το μεγαλειο της. Θελω να σας ενημερώσω οτι στο κλασσικο τραγούδι οι φωνές χωριζονται σε κατηγορίες και η κάθε φωνη εχει τη δική της εκταση και το δικο της ρεπερτόριο. Η Κάλλας με τη φωνη της τραγουδούσε ολα τα ρεπερτόρια αυτα με την πιο ψηλη νοτα π.χ{τη γνωστη αρια απο τη Βασίλισσα της Νύχτας]απο την οπερα Μαγικός Αυλός του Mozart εως και με τις πιο δυναμικές και χαμηλές νότες νότες{αρια Divinites du styx] απο την Αλκηστη του Gluck Πραγματι μπορει να θεωρηθεί ΝΤΙΒΑ ολη της η ζωή ηταν μια μουσικη και η ιδια μια μουσική.Ηθελα να τη γνωρίσω και να την ακουσω απο κοντα.Αυτη μου ομως η επιθυμία θα μου μείνει ανεκπλήτωτη οπως και σε πολλους ακόμη.......
    #16628   /   03.10.2008, 13:32   /   Αναφορά
    Πραγματικά, η γυναίκα ήταν φωνάρα...

    Τι μεγάλο όνομα που είχε! Πρώτη φορά το ακούω.

    Επίσης, δεν το ήξερα ότι ήθελε να αποτεφρωθεί μετά το θάνατό της.

    Ωραία η βιογραφία, ουσιώδης.
    #29678   /   06.12.2017, 22:24   /   Αναφορά
    Μονο μια φραση χαρακτηριζει άψογα την βασίλισσα Μαρία:"La divina assoluta"

    40 χρονια λοιπον απο τον θάνατό της, 94 απο τη γέννηση της και ακομα εκατομμύρια ανθρωποι ανα την υφήλιο(μαζι και εγω)που συγκινούνται με την υπεροχη "Casta Diva" της και το αλησμόνητο "O mio babbino caro" της!
    "Η ζωη της μοναδικη,ασύγκριτη,ανεπανάληπτη σαν την ιδια. Η εικονα της ενσαρκώνει την απόλυτη ντίβα και η μορφη της θα παραμείνει ανεξίτηλα χαραγμενη στις καλύτερες σελίδες της παγκοσμιας μουσικης ιστοριας.",διαβασα σε καποιο άρθρο και αντίκρισα την αληθεια καταματα...