ελληνική μουσική
    397 online   ·  210.814 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Aρθρα

    Λέξεις από ...ήχο


    Ενότητες
    Εισαγωγή
    Ήχοι
    Διάφοροι
    Ήχοι
    Ήχοι
    Ήχοι
    Γράφει το μέλος gate
    43 άρθρα στο MusicHeaven
    Δευτέρα 06 Οκτ 2008

    Διάφοροι





    Ήχος: είναι η ευρύτερης ερμηνείας λέξη που σχετίζεται με το θέμα μας. Σημαίνει οτιδήποτε ακούμε: κρότο, θόρυβο, βοή, φθόγγο, φωνή κ.ο.κ.). Από φυσική επιστημονική άποψη, ήχο ονομάζουμε την εκ παλμικώς κινουμένου σώματος εκπομπή κυμάτων, τα οποία επιδρούν επί του ακουστικού μας τυμπάνου. Ειδικά στην Βυζαντινή Μουσική, οι «ήχοι» σηματοδοτούν τις βυζαντινές «κλίμακες» (ήχος πρώτος, ήχος δεύτερος, τρίτος, τέταρτος, πλάγιος του πρώτου, πλάγιος του δευτέρου, βαρύς και πλάγιος του τετάρτου). (βλ. και «Ήχοι του ανθρώπου» στην ενότητα: «Της καλλιτεχνικής έκφρασης»).


    Θόρυβος: Βοή σύμμεικτος από φωνές ή κρότους. Συχνά όμως τον χρησιμοποιούμε ακόμα κι όταν θέλουμε να αναφερθούμε σε έναν συγκεκριμένο ήχο, συνήθως κρότο, που ακούστηκε, του οποίου δεν γνωρίζουμε την προέλευση: «άκουσα έναν θόρυβο απ’ το διπλανό σπίτι…».

    Λέξεις από ...ήχο


    Πάταγος: Πολύ συχνά και κυρίως μεταφορικά συμβαίνει να χρησιμοποιούμε την λέξη αυτή. Λέμε, για παράδειγμα: «έγινε πάταγος για το τάδε θέμα», θέλοντας να δείξουμε το ζωηρό ενδιαφέρον και την εντύπωση που προκάλεσε κάποιο γεγονός. Η κυριολεκτική του σημασία πάντως βρίσκεται στον πολύ δυνατό θόρυβο.


    Κρότος: Έτσι λέμε συνήθως τον «ξερό» ήχο από κρούση ή σύγκρουση.


    Ψόφος: πρόκειται για τον υπόκωφο κρότο.


    Βοή: Πρόκειται για δυνατό ήχο. Αρκετά ευρεία στη χρήση της η λέξη, άλλοτε ταυτίζεται με την ισχυρή φωνή, άλλοτε με τον θόρυβο απ’ τις πολεμικές κραυγές, άλλοτε με την οχλοβοή, αλλά ακόμα και την κραυγή ζώων, τον παφλασμό τον κυμάτων ή τον ρόχθο.


    Βουητό ή βούισμα: ο ισχυρός και έντονος ήχος που παράγεται από την βοή, συνήθως διαρκής και επίμονος…


    Βόμβος: ήχος συνεχής, βαρύς και υπόκωφος που ταυτίζεται συχνά με την βοή αλλά και το βουητό. Σίγουρα δεν είναι καθόλου τυχαίο που στην ζωολογία ένα είδος μέλισσας ονομάζεται βόμβος. Γράφει άλλωστε, τόσο εύστοχα πάντα, ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης: «ως να διέκρινεν αυτός μόνος τον βόμβον των κηφήνων από του βόμβου των μελισσών» (Από το διήγημά του «Ολόγυρα στη λίμνη», συλλογή: «Η Νοσταλγός και άλλα διηγήματα», εκδ. Νεφέλη, σελ. 51).


    Δούπος (ή γδούπος) : Είναι ο βαρύς κρότος, ο χτύπος. Ενώ, σύμφωνα με κάποια λεξικά, μπορεί να σημαίνει και τον ρόχθο.


    Τριγμός: Πρόκειται για το τρίξιμο, ενώ μπορεί για τα ζώα να σημαίνει και την οξεία κραυγή, το τσίριγμα.


    Τσαχάλεμα: Τσάχαλο λέγεται το μικρό άχυρο. Επομένως τσαχαλεύω (εξ ου τσαχάλεμα) σημαίνει ότι προκαλώ τον ήχο των που κάνουν τα άχυρα όταν τρίβονται μεταξύ τους. Συνήθως το λέμε όταν ανακατεύουμε πράγματα, χαρτιά κ.ο.κ.


    Βροντοβόλημα: αδιάκοπος, συνεχής βρόντος.


    Βροντοκόπημα: ισχυρός και συνεχής βρόντος, ρίψη ή πτώση με πάταγο.


    Βρέμω: βουίζω, αντηχώ, βροντώ. Βλ. όμως και «Ήχοι του ανθρώπου» στην ενότητα «Της έντασης» και «Ήχοι των ζώων».


    Σφύριγμα: ε… το σφύριγμα…


    Συριγμός (ή σύριγμα) : το σφύριγμα


    Ροίβδος: Η λέξη αναφέρεται στον ορμητικό ήχο και την θορυβώδη κίνηση. (βλ. και ροίβδησις στους «ήχους των ανθρώπων» στην κατηγορία της «καλλιτεχνικής έκφρασης», αλλά και «ροίβδος» στους «ήχους των ζώων» και στους «ήχους της φύσης».


    Ροίζος: Είναι ο συριγμός ταχέως κινούμενου αντικειμένου. Συνήθως αναφέρεται στον συριγμό του βέλους, αλλά σημαίνει και κάθε συριστικό ήχο, όπως του αυλού. Δεν λείπουν όμως και οι φορές που ταυτίζεται με τον ήχο της ορμητικής κίνησης των φτερών του πουλιού, με τον ήχο του συρσίματος του φιδιού, με την θορυβώδη κίνηση ανέμου ή ρεύματος και ρυακιού.


    Τσιτσίρισμα (ή τσιτσύρισμα) : αναφέρεται στον ήχο που παράγεται από κάτι που καίγεται, όπως π.χ. το λάδι που καίει στο τηγάνι ή το δέρμα όταν καίγεται.


    Κλαγγή: Πρόκειται για τον κρότο που παράγεται από συγκρουόμενα όπλα.


    Τουφεκιά: όπως είναι ευνόητο…ο ήχος της εκπυρσοκρότησης του τουφεκιά.


    Στράκα: κρότος οξύς και ξηρός.


    Κορνάρισμα: …ευνοήτως, ο ήχος της κόρνας.


    Κωδωνισμός: ο ήχος του κουδουνιού.


    Βαβίζω: σημαίνει κανονικά γαβγίζω. Έχει όμως και τη σημασία του βομβώ, θροΐζω. (βλ. και «Ήχοι των ζώων» και «Ήχοι του ανθρώπου» στην ενότητα: «Της κατηγορίας»).


    Χουρχουρίζω: φουρφουλίζω, χοχλακίζω… κι ό,τι καταλαβαίνετε.


    Επόμενο: Ήχοι






    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #16645   /   06.10.2008, 12:18   /   Αναφορά
    Πάρα πολύ ωραίο και ενδιαφέρον άρθρο gate! :)
    #16646   /   06.10.2008, 13:11   /   Αναφορά
    Εκτός απο το ενδιαφέρον που παρουσιάζει το κείμενο,μ'άρεσαν πολύ οι εικόνες και οι πίνακες που χρησιμοποιήσες!!
    #16647   /   06.10.2008, 14:50   /   Αναφορά
    Για μια ακόμη φορά,θερμά συγχαρητήρια για την "πέννα" σου!
    #16650   /   06.10.2008, 20:40   /   Αναφορά
    Νεκταρία, για άλλη μια φορά μας έδωσες ένα θαυμάσιο κείμενο που όποιος το διαβάζει μόνο κερδισμένος βγαίνει. Το μόνο που θα ήθελα να αναφέρω επεκτείνοντας λίγο την εισαγωγή σου, είναι το γεγονός πως η ελληνική γλώσσα έχει την πιο μακρά ιστορία από τις ευρωπαϊκές γλώσσες. Και αυτό βέβαια δε το λέω εγώ, το λέει η ίδια η ελληνική γραμματεία που μετράει 2.500 και πλέον έτη ύπαρξης. Όλες οι τέχνες και οι επιστήμες αναπτύχθηκαν κάνοντας χρήση της γλώσσας αυτής. Τραγωδίες, κωμωδίες, ποίηση, ακόμα και η Κενή Διαθήκη αλλά και τα βυζαντινά λογοτεχνικά έργα και οι θρησκευτικοί ύμνοι γράφτηκαν στην ελληνική. Για αυτό ακριβώς το λόγο έχει την ικανότητα να είναι τόσο περιγραφική, δίνοντας τόσες λύσεις στη χρήση των λέξεων και στη δυνατότητα τους να δημιουργούν εικόνες στο μυαλό μας.
    #16654   /   06.10.2008, 22:07
    ωραίο το κείμενο! μπραβο! .... η γλώσσα είναι κάτι το μοναδικό για τον ανθρωπο! γιατι μπορεί να εκφράσει συναισθήματα ενώ το ζώο λειτουργά μόνο με το ένστικτο!

    #16655   /   06.10.2008, 23:03   /   Αναφορά
    Νεκταρία σε ευχαριστούμε για αυτό το τόσο όμορφο και «ηχηρό» κείμενο.

    Είναι πράγματι η γλώσσα μας γεμάτη από θησαυρούς τέτοιους που σε κάνουν πολλές φορές να σαστίζεις όταν συνειδητοποιείς την μαγεία και τα μυστικά που κρύβουν!

    Ενδιαφέρον είναι να δει κανείς επίσης την ετυμολογία των ελληνικών λέξεων, πώς και από ποιους δημιουργήθηκαν. Γιατί η λέξη μουσική πχ χρησιμοποιήθηκε για να εκφράσει την συγκεκριμένη τέχνη, πώς προέκυψε η λέξη φωνή, ήχος κτλ.

    Για ακόμη μια φορά, μπράβο σου για τα υπέροχα κείμενα που μας χαρίζεις!



    (επίσης, να συμφωνήσω με τον cross για τις εικόνες που επέλεξες να συνοδεύσουν το κείμενό σου)

    #16656   /   07.10.2008, 00:34   /   Αναφορά
    Σας ευχαριστώ όλους για τα ωραία σας σχόλια! :) Χαίρομαι που μοιραζόμαστε ίδιες χαρές...
    #16660   /   07.10.2008, 12:21   /   Αναφορά
    Πολύ πολύ πλούσιο, προσεγμένο και ενδιαφέρον άρθρο!

    Δε νομίζω ότι θα μπορούσε να είναι πιο ολοκληρωμένο!

    Μπράβο, gate!
    #16663   /   07.10.2008, 15:03
    Σ' ευχαριστώ πολύ Kamelia! Η αλήθεια είναι ότι έφαγα αρκετό χρόνο πάνω από τα λεξικά και τα βιβλία για να βρω τις λέξεις, μιας και δεν υπάρουν πουθενά ως ενότητα... Και σίγουρα θα έχω ξεχάσει αρκετές. Επί τη ευκαιρία να γράψω και την βασική βιβλιογραφία που χρησιμοποίησα, για όποιον ενδιαφέρεται:

    1. Νέον Ορθογραφικόν Ερμηνευτικόν Λεξικόν (Δ. Δηματράκου), εκδ. 1970

    2. Εγκυκλοπαίδεια της Αρχαίας Ελληνικής Μουσικής (Σ. Μιχαηλίδη), εκδ. Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης 1981

    3. Σύγχρονον Λεξικόν της Ελληνικής Γλώσσας (επιτροπής φιλολόγων) εκδ. Άτλας, 1961

    4. «Η Νοσταλγός και άλλα διηγήματα» (συλλογγή διηγημάτων Αλ. Παπαδιαμάντη), εκδ. Νεφέλη

    5. "Ναυαγίων ναυάγια" (συλλογή διηγημάτων Αλ. Παπαδιαμάντη), εκδ. Νεφέλη.



    Να σημειώσω επίσης ότι όλοι οι ορισμοί των λέξεων δεν αντιγράφηκαν από κανένα από τα παραπάνω λεξικά, αλλά τις απέδωσα ελεύθερα, συνδυάζοντας τις ερμηνείες καθενός από τα λεξικά που χρησιμοποίησα.

    #16688   /   09.10.2008, 19:54
    Αυτό ακριβώς αποτελεί όλη τη γοητεία! Αν ήταν απλώς μια αντιγραφή από ένα λεξικό, δε θα ήταν κάτι τόσο ιδιαίτερο.

    Φαίνεται όμως ότι είναι δουλεμένο πολύ προσεκτικά. Ο συνδυασμός, άλλωστε, πολλών ορισμών ελεύθερα το κάνει πιο προσεγγίσιμο.

    #16667   /   08.10.2008, 01:38   /   Αναφορά
    Νεκταρία μου δεν το είχα σκεφτεί ποτέ!

    Ενδιαφέρον....Αν και χρησιμοποιώ καθημερινώς το "κράζω" δεν το είχα παρατηρήσει ποτέ!
    #16670   /   08.10.2008, 11:00
    :) Ευχαριστώ Δεσποινάκι!

    #16720   /   12.10.2008, 21:36   /   Αναφορά
    Νεκταρία μου, χαρά στο κουράγιο σου !!! Χειροκροτώ !!! … ακόμα μια λέξη με "πολύ ήχο" καίτοι παρελήφθη από την εμπεριστατωμένη καταχώριση, όπως και το "χαστουκίζω" :-)

    Γενικώς, παρατήρησα πως, ενώ υπάρχουν σχεδόν όλες οι λέξεις που έχουν σαν αφετηρία την ανθρώπινη κίνηση (… ακόμα και των ποδιών), κάποιες χαρακτηριστικές λέξεις που εκπέμπουν ήχο χεριών απουσιάζουν και είπα να το… πληκτρολογήσω :-) … άλλωστε, χωρίς τα χεράκια μας η μουσική (…τουλάχιστον η γραφή και η εκτέλεσή της) δεν θα υπήρχε με τη μορφή που την ξέρουμε και την απολαμβάνουμε.

    Επίσης, θα ήθελα να ρωτήσω για την ετυμολογία του ρήματος "γελώ" (… και του "χαμογελώ", μολονότι είναι μια λέξη χωρίς ήχο), μιας κι από τον αναγραμματισμό της προκύπτει το ρήμα "λέγω" και τούμπλαλιν. Έχουν πράγματι κάποια σχέση ή πρόκειται για παιχνίδι της φαντασίας μου ? :-)

    #19561   /   21.01.2010, 22:22   /   Αναφορά
    Νεκταρία (για να πω κι εγώ το δικό μου) δεν είναι τυχαίες οι λέξεις. Οι Αρχαίοι Έλληνες ήξεραν πολύ καλά πώς και γιατί να ονομάσουν τα πράγματα έτσι όπως τα ονόμασαν.



    Το λες ήδη εδώ: Η «γλώσσα» μας, τουλάχιστον για μένα, δεν είναι παρά ένα «κλειδί» που μας δόθηκε.



    Οι λέξεις έκρυβαν μέσα τους μία μουσική αρμονία και ο ήχος τους ήταν απόλυτα συνυφασμένος με τη μουσική. Η προφορική γλώσσα εξ άλλου, είχε μία μουσική χροιά. Δεν είναι τυχαίο -ας πούμε- που το "Νερό" το είπαν "Ύδωρ". Έχει μαθηματική εξέλιξη όσον αφορά στη διάταξη των γραμμάτων "Υ", "Δ", "Ω", "Ρ" και που φυσικά έχει να κάνει με τη "Ροή".



    Αυτό, αξίζει ένα άρθρο, αλλά ποιος κάθεται να το γράψει; Θέλει τεράστιο ψάξιμο που σημαίνει πάρα πολύ χρόνο.



    #23231   /   22.08.2011, 13:47   /   Αναφορά
    Τα θερμά μου συγχαρητήρια... Απολαμβάνω να διαβάζω, άρθρα σαν το δικό σου. Διαβάζοντας το άρθρο σου αναρωτήθηκα, πως μια τόσο ποιοτική και ευφάνταστη γλώσσα, κατάντησε να μη τη σεβόμαστε. Γυρίζοντας μάλιστα κάποιους αιώνες πίσω, στη Βυζαντινή αυτοκρατορία, παρατηρούμε πως η Ελληνική γλώσσα, είχε άλλη αίγλη. Εκείνη την εποχή όποιος δε μιλούσε ως πρώτη γλώσσα τα Ελληνικά και ως δεύτερη Λατινικά, θεωρείτο αμόρφοτος και ακαλλιέργητος! Τωρα Ποια είναι ποιες είναι οι παγκόσμιες γλώσσες; Τα αγγλικά και....καμία άλλη!!!Δεν υπάρχει άλλη. Άραγε τούτο αποτελεί ένδειξη της σήψης των ανθρωπιστικών επιστημών στον πολιτισμένο κόσμο; Τα συμπεράσματα δικά σας! Βέβαια, υπάρχουν κάποια γεγονότα, που με ενθαρρύνουν, πως θα γυρίσουν πάλι τα πράγματα σε πρώιμο στάδιο. Γεγονότα όπως η διάδοση της γλώσσας μας(Αρχαίας και Νέας), όχι μόνο από τα Γαλλικά Πανεπιστήμια, αλλά και από φροντιστήρια εκμάθησης της που εδρεύουν σε χώρες με τεράστιο πληθυσμό, όπως η Κίνα και οι ΗΠΑ.
    #23233   /   22.08.2011, 17:29   /   Αναφορά
    Με συγχωρείτε για κάποια λαθάκια ιδίως στο συντακτικό...Δεν ήλεγξα καλά το κείμενο!
    #23994   /   10.01.2012, 13:39   /   Αναφορά
    Πάρα πολύ ενδιαφέρον & ΠΑΝΕΞΥΠΝΟ άρθρο!!!!!!!!!!!

    Μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε;;;;;;;;;;;;

    Για την μετάδοση της γνώσης!!!!!!!!!!!!!
    #29961   /   15.11.2020, 20:30   /   Αναφορά
    Εξαιρετικό το άρθρο σου και άκρως περιγραφικό.
    Άρα είναι σωστό που λένε ότι η ελληνική γλώσσα είναι μια μουσική γλώσσα.