ελληνική μουσική
    812 online   ·  210.851 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Μαθήματα Μουσικής

    Η φύση του μουσικού ήχου (Μέρος Β)

    Για την καλύτερη κατανόηση του κειμένου, συνίσταται να διαβάσετε και το Α' Μέρος


    Ενότητες
    ΤΟΝΙΚΟΤΗΤΑ
    ΟΙ ΑΠΟΣΤΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΦΘΟΓΓΩΝ
    ΠΩΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΙ ΟΙ ΔΙΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΥΦΕΣΕΙΣ
    ΝΟΤΕΣ ΚΑΙ ΣΥΧΝΟΤΗΤΕΣ
    ΜΗΚΗ ΧΟΡΔΗΣ
    Η ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΑ ΚΛΙΜΑΚΑ
    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
    ΚΛΙΜΑΚΑ ΧΡΩΜΑΤΩΝ
    ΕΠΙΛΟΓΟΣ
    Γράφει ο ΚΡΑΒΑΡΙΩΤΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ (gkravar)
    7 άρθρα στο MusicHeaven
    Δευτέρα 14 Σεπ 2009

    ΜΗΚΗ ΧΟΡΔΗΣ

     

    Ας υποθέσουμε ότι το μήκος μιας χορδής είναι 68 cm. Το μήκος μετριέται ανάμεσα στα σημεία στήριξης της χορδής.

    Θεωρούμε ότι η χορδή όταν την χτυπάμε ελεύθερη -χωρίς να την πιάνουμε σε κάποιο σημείο με το δάχτυλό μας- μας δίνει την νότα ΝΤΟ1. Στη μέση ακριβώς του μήκους της θα δίνει την κατά μια οκτάβα ψηλότερη ΝΤΟ, που την ονομάζουμε ΝΤΟ2.

    Δηλαδή η ΝΤΟ2 θα δίνεται από μήκος χορδής 68/2 = 34 cm.

    Aυτά είναι και τα άκρα της οκτάβας που θα ορίσουμε τις νότες. Αν διαιρέσουμε το μήκος της χορδής με το κλάσμα που αντιστοιχεί στην κάθε νότα θα προκύπτει το μήκος χορδής που δίνει αυτή την νότα.

    Για παράδειγμα: Το μήκος χορδής που δίνει την ΜΙ 5/4 θα είναι 68 : 5/4= 54,4 cm.

    Δηλαδή όταν πρόκειται για συχνότητα, πολλαπλασιάζουμε την συχνότητα της ΝΤΟ1 με το κλάσμα κάθε νότας, ενώ για μήκος χορδής διαιρούμε το μήκος που δίνει την ΝΤΟ1 με το κλάσμα κάθε νότας.

     

    Τα μήκη χορδής για όλες τις νότες θα διαμορφωθούν ως εξής:

     

     

    Νότες Μήκος χορδής

     

    ΝΤΟ 68 cm

     

    NT0 # ή PEb 16/15 63,75 cm

     

    PE 9/8 60,44 cm

     

    PE # ή MIb 6/5 56,55 cm

     

    MI 5/4 54,4 cm

     

    ΦA4/3 51 cm

     

    ΦA # ή ΣOΛb 45/32 48,35 cm

     

    ΣOΛ3/2 45,33 cm

     

    ΣOΛ # ή ΛA 8/5 42,5 cm

     

    ΛA5/3 40,8 cm

     

    ΛA # ή ΣIb 16/9 38,25 cm

     

    ΣI 15/8 36,26 cm

     

    NTO2 34 cm

     

     

    Οι νότες της πιο ψηλής οκτάβας ανάμεσα στο ΝΤΟ2 και ΝΤΟ4 θα δίνονται αν διαιρέσουμε με το 2 το μήκος της χορδής που δίνει την κάθε νότα.

    Δηλαδή αφού η νότα ΦΑ δίνεται από μήκος χορδής 51 cm, τότε η πιο ψηλή ΦΑ ή ΦΑ2 θα δίνεται από 51/2 = 25,5 cm και το ίδιο για όλες τις νότες.



    θ. Ο ΣΥΓΚΕΡΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΚΛΙΜΑΚΑΣ

    Αν με τις τιμές που δώσαμε στις νότες προσπαθήσει κάποιος να παίξει σε διαφορετική τονικότητα από την ΝΤΟ+ (ΝΤΟ μείζονα) θα υπάρξει πρόβλημα.

    Το πρόβλημα εστιάζεται στο ότι οι αρμονικοί της νότας ΝΤΟ δεν συμπίπτουν -τουλάχιστον με ακρίβεια- με τους αρμονικούς της νότας ΡΕ για παράδειγμα. Δηλαδή:

    Τη νότα ΛΑ την ορίσαμε ως 5/3.

    Θυμίζω ότι ορίστηκε έτσι σαν 5ος αρμονικός της ΦΑ 1/3 .

    Όμως η νότα ΛΑ είναι και 3ος Αρμονικός της νότας ΡΕ (βλέπε πίνακα Αρμονικών). Όταν παίζουμε σε τονικότητα ΡΕ οφείλει να ακούγεται σαν τέτοια, αφού η συγγένεια με την τονικότητα ΡΕ είναι η καθοριστική. Η νότα ΛΑ όμως σαν 3ος Αρμονικός της ΡΕ δεν έχει την ίδια τιμή που έχει η αντίστοιχη ΛΑ 5/3, που είναι ο 5ος αρμονικός της ΦΑ.

    Αυτό μπορούμε να το διαπιστώσουμε ως εξής:

    ΡΕ 9/8 x 3 = 27/8 και για να το φέρουμε μέσα στην οκτάβα (στην περιοχή από το 1 έως το 2) γίνεται27/16.

    Οπότε η ΛΑ 27/16 είναι ο 3oς Αρμονικός της ΡΕ 9/8.

     

    Η τιμή αυτή είναι λίγο μεγαλύτερη από την ΛΑ 5/3 .

    Η διαφορά τους είναι 1/48

    Η διαφορά αυτή μπορεί να φαίνεται μικρή, είναι όμως ευδιάκριτη στο αυτί ακόμα και του άσχετου από μουσική. Δηλαδή στην οκτάβα που ορίσαμε ανάμεσα στο ΝΤΟ1 και το ΝΤΟ2, όπου η ΝΤΟ1 = 264 Hz και η ΝΤΟ2 = 528 Hz, η ΛΑ θα ήταν 445,5 Hz και όχι 440.

    Οι 5,5 Hz (συχνότητες) διαφορά είναι σοβαρή διαφορά, δεδομένου ότι το όριο απόκλισης που δεχόμαστε για το διακρότημα (το φάλτσο) είναι γύρω στα 3 Hz πάνω ή κάτω από την καθορισμένη συχνότητα. Αυτή μάλιστα η ανοχή υπάρχει για την ανθρώπινη φωνή κυρίως και πολύ λίγο για τα μουσικά όργανα. Η διαφορά αυτή μεταφέρεται κατόπιν και στην αρμονική ακολουθία της ΛΑ και έτσι το πρόβλημα μεγεθύνεται.

    Στα μουσικά όργανα το ύψος των ήχων καθορίζεται από την κατασκευή τους, με εξαίρεση κάποια όργανα (όπως το βιολί). Αυτό σημαίνει ότι κάθε μουσικό όργανο θα πρέπει να είναι φτιαγμένο για μία και μόνη τονικότητα ή σε κάποια όργανα, όπως η άρπα ή το σαντούρι που οι χορδές παίζονται ελεύθερες, πρέπει να αλλάζει το κούρδισμά τους ανάλογα με την κλίμακα.

    Η εξέλιξη όμως της μουσικής έχει ανάγκη όχι μόνο να μπορεί να παίξει με το ίδιο όργανο το ίδιο κομμάτι από όλες τις τονικότητες, αλλά πολλές φορές μέσα στο ίδιο μουσικό κομμάτι αλλάζει η τονικότητα (δηλαδή έχουμε μετατροπία) και έτσι προέβαλε η ανάγκη για μια λύση σ’ αυτό το πρόβλημα.

    Η λύση βρέθηκε με τον ισοσυγκερασμό της κλίμακας. Δηλαδή, να γίνουν οι τιμές για τις νότες τέτοιες ώστε να επιτρέπουν όλες τις τονικότητες. Βέβαια, έπρεπε να επιτευχθεί ένας συμβιβασμός έτσι ώστε οι νότες να έχουν μια μικρή απόκλιση από τη φυσική τους τιμή (να δημιουργούν ένα μικρό φάλτσο) ώστε να μπορούν να χρησιμοποιηθούν κυκλικά για όλες τις τονικότητες.

    Το πρόβλημα ετέθη ως εξής:

    Πρέπει να βρεθεί ένας αριθμός που όταν η ΝΤΟ1 πολλαπλασιαστεί με αυτόν δώδεκα φορές, να μας δίνει την ΝΤΟ2. Μ’ αυτόν τον τρόπο η οκτάβα θα χωριζόταν σε 12 ίσα κομμάτια (ημιτόνια) που το καθένα από αυτά θα είχε λόγο (σχέση-διαίρεση) ίσο με τα άλλα.

    Ο αριθμός αυτός είναι η δωδεκάτη ρίζα του 2.

    Ο αριθμός αυτός είναι = 1,059463094

    Είναι ο αριθμός που αν πολλαπλασιαστεί 12 φορές με τον εαυτό του μας δίνει τον αριθμό 2. Αν πολλαπλασιάσουμε την τιμή του ΝΤΟ1 με αυτόν τον αριθμό μας δίνει την ΝΤΟ #, αν πολλαπλασιάσουμε την ΝΤΟ # με τον ίδιο αριθμό μας δίνει την ΡΕ κ.ο.κ. μέχρι τη δωδέκατη φορά που θα προκύψει η ΝΤΟ2.

     

    Δηλαδή:

    ΝΤΟ1 x 1,05946309 = 1,059463094 NTO # ή ΡΕb

    NTO# (ΡΕb) x 1,059463094 = 1,122462048 ΡΕ

    ΡΕ x 1,059463094 = 1,189207115 ΡΕ # ή ΜΙb

    ΡΕ # (ΜΙb) x 1,059463094 = 1,25992105 ΜΙ

    ΜΙ x 1,059463094 = 1,334839854 ΦA

    ΦΑ x 1,059463094 = 1,414213562 ΦA # ή ΣΟΛb

    ΦΑ #(ΣΟΛb) x 1,059463094 = 1,498307076 ΣΟΛ

    ΣΟΛ x 1,059463094 = 1,587401052 ΣΟΛ # ή ΛΑb

    ΣΟΛ#(ΛΑb) x 1,059463094 = 1,68179283 ΛΑ

    ΛΑ x 1,059463094 = 1,781797436 ΛΑ # ή ΣΙb

    ΛΑ (ΣΙb) x 1,059463094 = 1,887748624 ΣΙ

    ΣΙ x 1,059463094 = 2 ΝΤΟ2

     

    Οι νότες που χρησιμοποιούμε στη μουσική σήμερα δίνονται από αυτές τις τιμές. Αν δηλαδή γνωρίζουμε τη συχνότητα μιας νότας ή το μήκος χορδής που την δίνει, τότε μπορούμε να βρούμε όλες τις υπόλοιπες.

    Αν η νότα ΛΑ = 440 Hz όσο και στην ασυγκέραστη κλίμακα, τότε η ΝΤΟ1 θα δίνεται από τη διαίρεση της τιμής της ΛΑ (440) δια του αριθμού που αντιστοιχεί στη νότα (1,68179283) με βάση τον παραπάνω πίνακα. Οπότε η συχνότητα της ΝΤΟ1 θα είναι:

    440 : 1,68179283=261,6255654

    Αν τη συχνότητα της ΝΤΟ1 την πολλαπλασιάσουμε με τον αριθμό μιας νότας, τότε θα προκύψει η συχνότητα αυτής της νότας.

    ΝΤΟ1 (261,6255654 Hz) x 1,334839854 (ΦA) = 349,2282315 Ηz.

    Η συχνότητα λοιπόν της νότας ΦA είναι 349,2282315 Ηz.

     

    Αν τώρα θέλουμε να βρούμε το μήκος χορδής όπου δίδεται η κάθε νότα τότε: αν όλη η χορδή θεωρηθεί ότι δίνει τη νότα ΝΤΟ, θα διαιρέσουμε το μήκος της με τον αντίστοιχο αριθμό κάθε νότας. Για το μήκος της χορδής διαιρούμε αντί να πολλαπλασιάζουμε (όπως κάναμε με τις συχνότητες) επειδή, όπως έχουμε πει, το μήκος χορδής είναι αντιστρόφως ανάλογο προς τη συχνότητα (το ύψος) της νότας.

    Για παράδειγμα:

    Αν η νότα ΝΤΟ1 δίδεται από μήκος χορδής 90 cm, τότε από ποιο μήκος δίδονται οι ΝΤΟ2, η ΣΟΛ και η ΡΕ #; Οπότε:

     

    ΝΤΟ2= 90 : 2 =45 cm

    ΣΟΛ= 90 : 1,4983070=60,06779 cm

    ΡΕ#= 90 : 1,18920=75,680 cm

    Μ’ αυτόν τον τρόπο καθορίζονται οι αποστάσεις των τάστων (δεσμών) που έχουν κάποια έγχορδα ή το μήκος των ηχητικών σωλήνων και οι αποστάσεις που έχουν οι οπές στα πνευστά.

    Οι διαφορές που έχουν οι συχνότητες των φθόγγων της συγκερασμένης κλίμακας με αυτές της κλίμακας των αρμονικών (ασυγκέραστη) θα είναι ως εξής:

    Η νότα ΛΑ θα θεωρηθεί και στις δύο περιπτώσεις ίση με 440 Hz.

     

    Συχνότητες Συχνότητες

    Νότες συγκερασμένης ασυγκέραστης Διαφορά

     

    ΝΤΟ 1261,6255 264 2,3745

    ΝΤΟ# 277,1826 281,6 4,4174

    ΡΕ 293,6647 297 3,3353

    ΡΕ # 311,1269 316,8 5,6731

    ΜΙ 329,6275 330 0,3725

    ΦA 349,2282 352 2,7718

    ΦA# 369,9994 371,25 1,2506

    ΣΟΛ 391,9954 396 4,0046

    ΣΟΛ# 415,3046 422,4 7,0954

    ΛΑ 440 440 0

    ΛΑ# 466,1637 469,3333 3,1696

    ΣΙ 493,8833 495 1,1167

    ΝΤΟ2 523,2511 528 4,7489

     

    Παρατηρούμε ότι οι διαφορές σε μερικές νότες είναι αισθητές και ευδιάκριτες από το αυτί.

    . Ο ισοσυγκερασμός της μουσικής κλίμακας σε δώδεκα (12) ίσα ημιτόνια ήταν μια επανάσταση για τη μουσική. Η μελωδία που πριν αναγκαστικά έπρεπε να κινηθεί σε μια τονικότητα άρχισε να αναζητά δρόμους μέσα απ’ όλες τις τονικότητες για να εκφράσει το περιεχόμενό της.

    Ίσως το αντίστοιχο της ατμομηχανής και του σιδηροδρόμου στη βιομηχανία ή της προοπτικής στη ζωγραφική να ήταν ο ισοσυγκερασμός της μουσικής κλίμακας που επέτρεψε τη δημιουργία όλων των μεγάλων κλασικών έργων που γνωρίζουμε.

    Το θετικό λοιπόν του συγκερασμού ήταν η απελευθέρωση της μουσικής από τα δεσμά μιας και μόνο τονικότητας που στην υπερβολή της οδήγησε και στην απαίτηση της κατάργησης της τονικότητας από μερικούς συνθέτες στις αρχές του 20ού αιώνα (ατονική μουσική).

    Το αρνητικό είναι το ότι οι νότες δεν έχουν την ακρίβεια της φυσικής μουσικής κλίμακας. Το πρόβλημα αυτό παραμένει άλυτο και είναι ένα από τα πιο δυσεπίλυτα προβλήματα που καλείται να αντιμετωπίσει η μουσική του μέλλοντος.

     

     

    Επόμενο: Η ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΑ ΚΛΙΜΑΚΑ



    Tags
    Μουσικά Όργανα:ΆρπαΈγχορδαΚαλλιτέχνες:ΠυθαγόραςΜουσική Εκπαίδευση:συγχορδίεςκλίμακεςμάθημα θεωρίας



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #18906   /   14.09.2009, 15:33   /   Αναφορά
    Δε κατάφερα ακόμη να το διαβάσω όλο το άρθρο σου, αλλά ένα μεγάλο μπράβο μόνο και μόνο για την πολύ ωραία προσπάθεια για να βρεις και να γράψεις όλες αυτές τις λεπτομέρειες.
    #18908   /   14.09.2009, 16:33   /   Αναφορά
    επειδή δεν εμφανίστηκαν κάποιες λέξεις ξαναστέλνω το ίδιο σχόλιο.

    Θα ήθελα κατ΄αρχήν να ευχαριστήσω τους αναγνώστες και τους σχολιαστές και του πρώτου και του δεύτερου μέρους της φύσης του μουσικού ήχου που αποδεικνύουν –τουλάχιστον σε μένα -ότι υπάρχει ενδιαφέρον για παρόμοια θέματα και τρόπον τινά δικαιώνουν μια προσπάθεια χρόνων να φωτιστεί λίγο η σκοτεινή πλευρά της μουσικής. Παράλληλα θέλω να ζητήσω συγνώμη από τους αναγνώστες για τον λόγο ότι κάποιοι πίνακες είναι δυσανάγνωστοι και ένας πίνακας που παραπέμπω συχνά μέσα στο κείμενο, ο πίνακας των αρμονικών, δεν υπάρχει καθόλου. Αυτό συνέβη γιατί η μορφή του εγγράφου που έχω φτιάξει το κείμενο δεν μπορεί να ανέβει στο site και μου ήταν δύσκολο να το επεξεργαστώ όλο σε άλλη μορφή για να εμφανίζονται πιο σωστά οι πίνακες. Ευχαριστώ και πάλι.
    #18925   /   19.09.2009, 12:00   /   Αναφορά
    Αρκετά μού είναι γνωστά και άλλα τα θεωρώ δεδομένα, απλώς εσύ τα δίνεις οριοθετημένα! Πολύ καλή δουλειά όπως και το πρώτο μέρος!!
    #18981   /   04.10.2009, 02:47   /   Αναφορά
    Ευχαριστούμε για το πολύ κατατοπιστικό και ευσύνοπτο άρθρο. Μία υποσημείωση θα κάνω, με επιφύλαξη πάντοτε διότι δεν είμαι μουσικός: Στην ενότητα "παρατηρήσεις σχετικά με την θεωρία τής μουσικής", αναφέρεται πολύ σωστά ότι ένας θεμέλιος ήχος κάποιας συχνότητος έχει αρμονικές με συχνότητα πολλαπλάσια τής θεμελιώδους. Απλώς υπενθυμίζω ότι οι σχετικές εντάσεις τών αρμονικών πικοίλουν από ήχο σε ήχο (και οι φάσεις τους, αλλά αυτές δεν είναι έντονα αντιληπτές από το αυτί), και μάλιστα αυτές οι αναλογίες εντάσεων μας δίνουν την χροιά κάθε ήχου. Αναλόγως τής χροιάς, κάποιες αρμονικές μπορεί να είναι είτε αδύναμες ή απουσιάζουν τελείως. Δύο παραδείγματα:

    1. Το ημιτονοειδές κύμα (περίπου έχει χροιά οκαρίνας, σφυρίγματος) έχει -εξ ορισμού- μόνο θεμελιώδη συχνότητα.

    2. Το τετραγωνικό κύμα (περίπου έχει χροιά κλαρίνου) έχει μόνο περιττές αρμονικές (θεμελιώδη 1η , 3η, 5η....). Το ίδιο ισχύει για κάθε κύμα με συμμετρία κορυφής-κοιλάδας.


    Η συγχορδία λοιπόν όχι μόνο ενισχύει αλλά και δημιουργεί αρμονικές για κάποιες χροιές που δεν τις έχουν.



    Πάλι θέλω να ευχαριστήσω και να επισημάνω ότι εύστοχα άρθρα σαν αυτό βοηθούν πολύ εμάς που ασχολούμαστε ερασιτεχνικά με την μουσική.
    #18996   /   07.10.2009, 00:21   /   Αναφορά
    Θερμά συγχαρητήρια! Εξαιρετική δουλειά!
    #19142   /   03.11.2009, 13:43   /   Αναφορά
    Ευχαριστώ για τα σχόλια και τις παρατηρήσεις.

    Απαντώντας στον gramophone θέλω κατ΄αρχήν να πω ότι έχεις απόλυτο δίκιο στις παρατηρήσεις σου.

    Απολογούμενος για τις παραλήψεις ή τις υπεραπλουστεύσεις, θέλω να πω ότι αυτό που προσπάθησα να κάνω δημοσιεύοντας αυτό το κείμενο δεν ήταν να εξαντλήσω επιστημονικά το θέμα (πράγμα που δεν μπορώ να το κάνω εξ΄ άλλου) αλλά να μπορέσω να μεταδώσω κάποιες βασικές γνώσεις σε αυτούς που δεν έχουν καμιά επαφή με το θέμα. Έχοντας αυτό σαν βασική γραμμή, έδωσα σημασία στο ευσύνοπτο-που λες και συ- και όχι στο απόλυτα ακριβές.

    Προχωρώντας τον συλλογισμό σου θα έλεγα ότι δεν μπορούν να εξηγηθούν όλες οι συγχορδίες με βάσει την θεωρία των αρμονικών, για παράδειγμα η μινόρε συγχορδία που αποτελεί ένα μεγάλο μυστήριο. Με βάσει την θεωρία των αρμονικών πιο σύμφωνη συγχορδία είναι η ελαττωμένη παρά η μινόρε,πράγμα όμως που αντιβαίνει με την πραγματικότητα. Για να εξηγηθεί μάλιστα είχαν προταθεί διάφορες θεωρίες με ποιό ενδιαφέρουσα αυτή των κατιόντων αρμονικών (δηλαδή αρμονικών χαμηλότερων από τον θεμέλιο ήχο).

    Σίγουρα οι ερευνητές του μέλλοντος δεν κινδυνεύουν από πλήξη.

    #29539   /   03.01.2017, 09:35
    Καλή χρονιά σε όλους! Διάβασα με τρομερό ενδιαφέρον ολόκληρη τη δημοσίευση και θέλω κι άλλο! Εξαιρετική δουλειά γεμάτη πάθος και αγάπη για τη Μουσική. Έχει εκδοθεί τελικά ως πιο ολοκληρωμένο έργο; Κι αν ναι, πώς μπορούμε να το προμηθευτούμε;

    #23685   /   12.11.2011, 23:40   /   Αναφορά
    Ωραίο κείμενο!

    Θα διαβάσω & το πρώτο μέρος!
    #23991   /   10.01.2012, 13:21   /   Αναφορά
    Ευχαριστούμε πάρα πολύ για την απλόχερη γνώση!

    Περιμένουμε να μάθουμε περισσότερα!!!!!!!!!
    #25153   /   08.08.2012, 22:24   /   Αναφορά

    Πολύ ενδιαφέρον, εύληπτο  και κατανοητό κείμενο, πολύ χρήσιμο για εμάς τους ερασιτέχνες.  Άργησα να το δω και να το προσέξω και βεβαίως θα αναζητήσω και θα μελετήσω και το Α' μέρος.  Από τώρα όμως θέλω να ευχαριστήσω και να συγχαρώ τον συντάκτη του, gkravar, που όπως βλέπω είναι δάσκαλος μουσικής,  για αυτή την ανιδιοτελή και χωρίς κομπορημοσύνες και εντυπωσιασμούς προσφορά του.

    #25154   /   08.08.2012, 22:53

    Διάβασα με πολύ και αμείωτο ενδιαφέρον όλα τα μέρη-συνέχειες του πολύ ενδιαφέροντος  και εκτεταμένου αυτού άρθρου-βιβλίου και θα τα ξαναδιαβάσω.


    Επανέρχομαι για να ευχαριστήσω και να συγχαρώ τον συγγραφέα του και να του ευχηθώ καλή συνέχεια.