ελληνική μουσική
    610 online   ·  210.851 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Μαθήματα Μουσικής

    Η φύση του μουσικού ήχου (Μέρος Β)

    Για την καλύτερη κατανόηση του κειμένου, συνίσταται να διαβάσετε και το Α' Μέρος


    Ενότητες
    ΤΟΝΙΚΟΤΗΤΑ
    ΟΙ ΑΠΟΣΤΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΦΘΟΓΓΩΝ
    ΠΩΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΙ ΟΙ ΔΙΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΥΦΕΣΕΙΣ
    ΝΟΤΕΣ ΚΑΙ ΣΥΧΝΟΤΗΤΕΣ
    ΜΗΚΗ ΧΟΡΔΗΣ
    Η ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΑ ΚΛΙΜΑΚΑ
    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
    ΚΛΙΜΑΚΑ ΧΡΩΜΑΤΩΝ
    ΕΠΙΛΟΓΟΣ
    Γράφει ο ΚΡΑΒΑΡΙΩΤΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ (gkravar)
    7 άρθρα στο MusicHeaven
    Δευτέρα 14 Σεπ 2009

    Η ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΑ ΚΛΙΜΑΚΑ

     

    Ο Πυθαγόρας ήταν ο πρώτος που παρατήρησε τις αρμονικές ταλαντώσεις και ο πρώτος που διατύπωσε τη σχέση αυτών των αρμονικών ταλαντώσεων. Δηλαδή, ότι η χορδή πάλλεται εκτός απ’ όλο της το μήκος και σε τμήματά της, που είναι ακέραιες υποδιαιρέσεις το αρχικού της μήκους.

    Έχοντας τη γνώση ότι το μήκος της χορδής είναι αντιστρόφως ανάλογο προς το ύψος (τη συχνότητα) του ήχου, μπόρεσε να καθορίσει και τα ύψη των ήχων που παράγονται από αυτές τις αρμονικές ταλαντώσεις. Η πίστη του Πυθαγόρα και των μαθητών του στη σχεδόν μαγική δύναμη του αριθμού στη φύση και στον άνθρωπο, τον οδήγησε στην ανακάλυψη του αριθμού που παράγει όλες τις νότες της μουσικής.

    Ο αριθμός αυτός είναι ο 2/3.

    Τα 2/3 της χορδής έδιναν τον πιο συγγενή ήχο στον θεμέλιο ήχο (μετά το 1/2, που ήταν ταυτοφωνία).

    Το ύψος του ήχου που παρήγαν τα 2/3 της χορδής είναι 3/2 του θεμέλιου ήχου.

    Όλες οι νότες λοιπόν παράγονται από τον ίδιο αριθμό ως εξής:

     

    ΝΤΟ1 x 3/2 = ΣΟΛ 3/2

    ΣΟΛ 3/2 x 3/2 = ΡΕ 9/8

    ΡΕ 9/8 x 3/2 = ΛΑ 27/16

    ΛΑ 27/16 x 3/2 = ΜΙ 81/64 κ.ο.κ.

     

    Δηλαδή με συνεχόμενες 5ες.

    H τιμή όμως που προκύπτει για την νότες ΜΙ και Λα δεν συμφωνεί με την κλίμακα των αρμονικών.

    Δηλαδή η ΜΙ 5/4 με την ΜΙ 81/64 έχουν διαφορά 1/64

    Επίσης η ΛΑ 5/3 με την ΛΑ 27/16 έχουν διαφορά 1/48

    Κάτι άλλο που είναι αξιοσημείωτο είναι ότι η δωδέκατη στη σειρά νότα που θα παραχθεί με τις συνεχόμενες 5ες θα πρέπει να είναι η διπλάσια της ΝΤΟ1, δηλαδή η ΝΤΟ2. Όμως δεν βγαίνει ακριβώς διπλάσια, υπάρχει μια διαφορά.

     

    Δηλαδή ΝΤΟ1 x (3/2) x (3/2)...12 φορές = ΝΤΟ2 περίπου (2,0272865)

    Το ίδιο συμβαίνει και αν παράγουμε τις νότες με διαίρεση (μια 5η χαμηλότερα) με 3/2

    ΝΤΟ1 : 3/2= ΦΑ4/3

     

    ΦΑ4/3 : 3/2= 16/9 ΣΙb κ.ο.κ.

    Πάλι δε συμφωνεί με την ΝΤΟ1 μετά τον κύκλο των δώδεκα φθόγγων.

    Οι νότες με τον πολλαπλασιασμό με 3/2 θα είναι συνεχόμενες 5ες ως εξής:

    ΝΤΟ, ΣΟΛ, ΡΕ, ΛΑ, ΜΙ, ΣΙ, ΦΑ #, ΝΤΟ #, ΣΟΛ #, ΡΕ #, ΛΑ #, ΜΙ # (ΦΑ), ΝΤΟ.

    Με διαίρεση με 3/2 θα ακολουθούν την αντίθετη φορά.

    ΝΤΟ, ΦΑ, ΣΙb, ΜΙb, ΛΑb, ΡΕb, ΣΟΛb, ΣΙ, ΜΙ, ΛΑ, ΡΕ, ΣΟΛ, ΝΤΟ.

     

     

    Οι νότες στην Πυθαγόρεια κλίμακα διαμορφώνεται ως εξής:

    ΝΤΟ1, ΡΕ 9/8 , ΜΙ 81/64 , ΦΑ 4/3 , ΣΟΛ3/2 , ΛΑ 27/16 , ΣΙ 243/128 και ΝΤΟ2

     

    Την περίοδο της Αναγέννησης, με τη ραγδαία πρόοδο της επιστήμης, αλλά και με τη διάθεση του ευρωπαϊκού κόσμου να απαλλαγεί από τις προλήψεις, τη θρησκοληψία και τον σκοταδισμό του Μεσαίωνα, η μουσική απαίτησε και αυτή τη δική της ελευθερία.

    Η ανάπτυξη της πολυφωνίας, της συγχορδίας και των μουσικών έργων με πολλές μετατροπίες που έγινε δυνατή μετά τον συγκερασμό της κλίμακας, έδωσε μια ποικιλομορφία και άνοιξαν καινούργιοι ορίζοντες στη μουσική σύνθεση και ακρόαση.

    Φαίνεται όμως πως πλέον μετά από μια περίοδο ελευθερίας, πολλές φορές άσκοπης και εγκεφαλικής, οδεύει προς τον αυτοδέσμευσή της.

    Σ’ αυτό τον δρόμο χρειάζεται οι νέοι μουσικοί να ερευνήσουν και όσο μπορούν να αντιληφθούν τη φύση του μουσικού φαινομένου, για να μην περιπλανώνται άσκοπα σε αναζητήσεις μορφής ή ποικιλίας, αλλά να αποκτήσουν κάποια κριτήρια. Ίσως ο συνθέτης δεν δημιουργεί τη μουσική, αλλά χρειάζεται να την ανακαλύπτει μέσα στα πράγματα που υπάρχουν γύρω του και απλώς να την κάνει ήχο.

    Ίσως ο μυστικισμός του Πυθαγόρα και πολλών παραδόσεων των αρχαίων λαών να περιβάλλει απλώς την ουσία των αντιλήψεών τους. Πίσω από αντιλήψεις που μπορεί να φαίνονται μυστικιστικές ή θρησκευτικές δοξασίες υπάρχει η φιλοσοφία και η στάση ζωής χιλιάδων χρόνων, απλώς αυτή αποδίδεται με κάποιον τρόπο ποιητικό -όπως συνήθως οι παραδόσεις- και αυτό ίσως ξενίζει στην εποχή του ορθολογισμού και της ταχύτητας.

    Η αναζήτηση της αρμονίας του σύμπαντος που οι αρχαίοι κόσμοι αναζητούσαν στην μουσική, στους αριθμούς και τα σχήματα, η σύγχρονη επιστήμη την αναζητά στον μικρόκοσμο, στον μακρόκοσμο και στις κοσμικές δονήσεις. Η διαφορά τους έγκειται στο ότι οι αρχαίοι λαοί δεν χρησιμοποίησαν την γνώση για να χωριστούν από την φύση, ούτε για να την υποτάξουν. Η γνώση δεν τους τροφοδοτούσε την αλαζονεία, αλλά τον θαυμασμό και την αγάπη για τον κόσμο που ανήκαν. Αντίθετα, ο σύγχρονος άνθρωπος προσπάθησε μέσω της επιστήμης και της δύναμης που του έδινε αυτή, να αυτοαναγορευτεί σε «Θεό», υψώθηκε πάνω από τη φύση σαν κυρίαρχος και βιώνει πλέον την μοναξιά και τον φόβο της μοναχικής του κορυφής.


    Επόμενο: ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ



    Tags
    Μουσικά Όργανα:ΆρπαΈγχορδαΚαλλιτέχνες:ΠυθαγόραςΜουσική Εκπαίδευση:συγχορδίεςκλίμακεςμάθημα θεωρίας



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #18906   /   14.09.2009, 15:33   /   Αναφορά
    Δε κατάφερα ακόμη να το διαβάσω όλο το άρθρο σου, αλλά ένα μεγάλο μπράβο μόνο και μόνο για την πολύ ωραία προσπάθεια για να βρεις και να γράψεις όλες αυτές τις λεπτομέρειες.
    #18908   /   14.09.2009, 16:33   /   Αναφορά
    επειδή δεν εμφανίστηκαν κάποιες λέξεις ξαναστέλνω το ίδιο σχόλιο.

    Θα ήθελα κατ΄αρχήν να ευχαριστήσω τους αναγνώστες και τους σχολιαστές και του πρώτου και του δεύτερου μέρους της φύσης του μουσικού ήχου που αποδεικνύουν –τουλάχιστον σε μένα -ότι υπάρχει ενδιαφέρον για παρόμοια θέματα και τρόπον τινά δικαιώνουν μια προσπάθεια χρόνων να φωτιστεί λίγο η σκοτεινή πλευρά της μουσικής. Παράλληλα θέλω να ζητήσω συγνώμη από τους αναγνώστες για τον λόγο ότι κάποιοι πίνακες είναι δυσανάγνωστοι και ένας πίνακας που παραπέμπω συχνά μέσα στο κείμενο, ο πίνακας των αρμονικών, δεν υπάρχει καθόλου. Αυτό συνέβη γιατί η μορφή του εγγράφου που έχω φτιάξει το κείμενο δεν μπορεί να ανέβει στο site και μου ήταν δύσκολο να το επεξεργαστώ όλο σε άλλη μορφή για να εμφανίζονται πιο σωστά οι πίνακες. Ευχαριστώ και πάλι.
    #18925   /   19.09.2009, 12:00   /   Αναφορά
    Αρκετά μού είναι γνωστά και άλλα τα θεωρώ δεδομένα, απλώς εσύ τα δίνεις οριοθετημένα! Πολύ καλή δουλειά όπως και το πρώτο μέρος!!
    #18981   /   04.10.2009, 02:47   /   Αναφορά
    Ευχαριστούμε για το πολύ κατατοπιστικό και ευσύνοπτο άρθρο. Μία υποσημείωση θα κάνω, με επιφύλαξη πάντοτε διότι δεν είμαι μουσικός: Στην ενότητα "παρατηρήσεις σχετικά με την θεωρία τής μουσικής", αναφέρεται πολύ σωστά ότι ένας θεμέλιος ήχος κάποιας συχνότητος έχει αρμονικές με συχνότητα πολλαπλάσια τής θεμελιώδους. Απλώς υπενθυμίζω ότι οι σχετικές εντάσεις τών αρμονικών πικοίλουν από ήχο σε ήχο (και οι φάσεις τους, αλλά αυτές δεν είναι έντονα αντιληπτές από το αυτί), και μάλιστα αυτές οι αναλογίες εντάσεων μας δίνουν την χροιά κάθε ήχου. Αναλόγως τής χροιάς, κάποιες αρμονικές μπορεί να είναι είτε αδύναμες ή απουσιάζουν τελείως. Δύο παραδείγματα:

    1. Το ημιτονοειδές κύμα (περίπου έχει χροιά οκαρίνας, σφυρίγματος) έχει -εξ ορισμού- μόνο θεμελιώδη συχνότητα.

    2. Το τετραγωνικό κύμα (περίπου έχει χροιά κλαρίνου) έχει μόνο περιττές αρμονικές (θεμελιώδη 1η , 3η, 5η....). Το ίδιο ισχύει για κάθε κύμα με συμμετρία κορυφής-κοιλάδας.


    Η συγχορδία λοιπόν όχι μόνο ενισχύει αλλά και δημιουργεί αρμονικές για κάποιες χροιές που δεν τις έχουν.



    Πάλι θέλω να ευχαριστήσω και να επισημάνω ότι εύστοχα άρθρα σαν αυτό βοηθούν πολύ εμάς που ασχολούμαστε ερασιτεχνικά με την μουσική.
    #18996   /   07.10.2009, 00:21   /   Αναφορά
    Θερμά συγχαρητήρια! Εξαιρετική δουλειά!
    #19142   /   03.11.2009, 13:43   /   Αναφορά
    Ευχαριστώ για τα σχόλια και τις παρατηρήσεις.

    Απαντώντας στον gramophone θέλω κατ΄αρχήν να πω ότι έχεις απόλυτο δίκιο στις παρατηρήσεις σου.

    Απολογούμενος για τις παραλήψεις ή τις υπεραπλουστεύσεις, θέλω να πω ότι αυτό που προσπάθησα να κάνω δημοσιεύοντας αυτό το κείμενο δεν ήταν να εξαντλήσω επιστημονικά το θέμα (πράγμα που δεν μπορώ να το κάνω εξ΄ άλλου) αλλά να μπορέσω να μεταδώσω κάποιες βασικές γνώσεις σε αυτούς που δεν έχουν καμιά επαφή με το θέμα. Έχοντας αυτό σαν βασική γραμμή, έδωσα σημασία στο ευσύνοπτο-που λες και συ- και όχι στο απόλυτα ακριβές.

    Προχωρώντας τον συλλογισμό σου θα έλεγα ότι δεν μπορούν να εξηγηθούν όλες οι συγχορδίες με βάσει την θεωρία των αρμονικών, για παράδειγμα η μινόρε συγχορδία που αποτελεί ένα μεγάλο μυστήριο. Με βάσει την θεωρία των αρμονικών πιο σύμφωνη συγχορδία είναι η ελαττωμένη παρά η μινόρε,πράγμα όμως που αντιβαίνει με την πραγματικότητα. Για να εξηγηθεί μάλιστα είχαν προταθεί διάφορες θεωρίες με ποιό ενδιαφέρουσα αυτή των κατιόντων αρμονικών (δηλαδή αρμονικών χαμηλότερων από τον θεμέλιο ήχο).

    Σίγουρα οι ερευνητές του μέλλοντος δεν κινδυνεύουν από πλήξη.

    #29539   /   03.01.2017, 09:35
    Καλή χρονιά σε όλους! Διάβασα με τρομερό ενδιαφέρον ολόκληρη τη δημοσίευση και θέλω κι άλλο! Εξαιρετική δουλειά γεμάτη πάθος και αγάπη για τη Μουσική. Έχει εκδοθεί τελικά ως πιο ολοκληρωμένο έργο; Κι αν ναι, πώς μπορούμε να το προμηθευτούμε;

    #23685   /   12.11.2011, 23:40   /   Αναφορά
    Ωραίο κείμενο!

    Θα διαβάσω & το πρώτο μέρος!
    #23991   /   10.01.2012, 13:21   /   Αναφορά
    Ευχαριστούμε πάρα πολύ για την απλόχερη γνώση!

    Περιμένουμε να μάθουμε περισσότερα!!!!!!!!!
    #25153   /   08.08.2012, 22:24   /   Αναφορά

    Πολύ ενδιαφέρον, εύληπτο  και κατανοητό κείμενο, πολύ χρήσιμο για εμάς τους ερασιτέχνες.  Άργησα να το δω και να το προσέξω και βεβαίως θα αναζητήσω και θα μελετήσω και το Α' μέρος.  Από τώρα όμως θέλω να ευχαριστήσω και να συγχαρώ τον συντάκτη του, gkravar, που όπως βλέπω είναι δάσκαλος μουσικής,  για αυτή την ανιδιοτελή και χωρίς κομπορημοσύνες και εντυπωσιασμούς προσφορά του.

    #25154   /   08.08.2012, 22:53

    Διάβασα με πολύ και αμείωτο ενδιαφέρον όλα τα μέρη-συνέχειες του πολύ ενδιαφέροντος  και εκτεταμένου αυτού άρθρου-βιβλίου και θα τα ξαναδιαβάσω.


    Επανέρχομαι για να ευχαριστήσω και να συγχαρώ τον συγγραφέα του και να του ευχηθώ καλή συνέχεια.