ελληνική μουσική
    1091 online   ·  210.851 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Μαθήματα Μουσικής

    Eλληνικοι ρυθμοί - Πρακτικό μάθημα


    Ενότητες
    Εισαγωγικά, θεωρητικά
    Ελληνικοί Ρυθμοί
    Γράφει ο Γιάννης (reteos)
    10 άρθρα στο MusicHeaven
    Τρίτη 15 Δεκ 2009

    Ελληνικοί Ρυθμοί

    Ο ρυθμός  ειναι ενας από τους ακρογωνιαίους λίθους  ενός μουσικού κομματιού. Ουσιαστικά είναι ένα μέτρο του μουσικού κομματιού με ιδιαίτερη “δόμηση” των φθογγοσήμων που επαναλαμβάνεται σταθερα.

     

    ΧΑΣΑΠΟΣΕΡΒΙΚΟ { ν ^ ν ^  }
    μέτρο  2/4: |8o-8o-8o-8o|
    ^ = το πόδι σταθερά πάνω στο κάθε όγδοο
    v = το πόδι κάτω στο κάθε όγδοο

    Εχουμε δηλαδή 4 όγδοα = 2 τέταρτα (4/8 = 2/4)

     

    ΤΣΙΦΤΙΤΕΛΙ  2/4 { vΛ^ VV }

    Μέτρο 2/4:          |16o, 8o, 16o, 8ο, 8o|

    οπότε έχουμε    2 /16α = 1/8 οπότε   1/8 +3/8= 4/8α = 2/4α

     

     

    ΜΠΑΓΙΟ (Λαικο) 2/4 {   V ^^ V V }

    Mέτρο 2/4:                | 8o, 16o, 16o, 8o, 8o|

    Βλέπουμε λοιπόν πως στούς παραπάνω ρυθμούς  έχουμε μέτρο 2/4, αλλά  με διαφορετικό τρόπο δομης που κάνει τη διαφορά από ρυθμό σε ρυθμό

     

    ΧΑΣΑΠΙΚΟ { V Λ V Λ }  (“V’=το πόδι κάτω    ‘Λ’= το πόδι επάνω)

    Μέτρο 4/4 : | 1/40,1/4ο,1/4ο,1/4ο |  Είναι το ίδιο (πρακτικά) όπως και το χασαποσέρβικο αλλά διαφέρει στην ταχύτητα  (είναι περίπου στο μισό της ταχύτητας εκτελέσεως του χασαποσέρβικου)

     

    ΖΕΜΠΕΚΙΚΟ (ΚΛΑΣΙΚΟ) 9/8

    Το ζεμπέκικο είναι ένας θαυμάσιος Ελληνικός ρυθμός.Προσωπικά μου είναι αδιανόητη λαική μουσική χωρίς ζεμπέκικο. Πλήν όμως είναι κάπως πιό περίπλοκος από αλλους και θα ¨σταθώ¨ λίγο περισσότερο σαυτόν .

    Το κλασικό ζεμπέκικο   είναι ¨δομημένο ¨ ως εξής :

    1/16, 1/8, 1/16,    1/8, 1/8,      1/16, 1/8, 1/16,     1/8, 1/8, 1/8

    Εχουμε συνολικά  4/16 δηλ. 2/8  οπότε 2/8 + 7/8 = 9/8

    Εμείς θα τον αναλύσουμε και θα προσπαθήσουμε να τον καταλάβουμε κάπως πρακτικά.

    Τα 9/8α = 18/16α .  Μετατρέπουμε τον ανωτέρω ρυθμό από 9 χρόνους σε 18 ως εξής

    {    νν  -  νν  -  ν  -  νν – νν – ν – ν -  }

    οπου το ¨ν¨ χτύπημα του ποδιού κάτω  διάρκειας 1/16ου ,όπου ¨-¨   παύση 1/16ου , δηλαδή το πόδι δεν κτυπά αλλά παραμένει μετεωρο σε διάρκεια χρονου 1/16ου . Βλέπουμε  λοιπόν πώς στο μέτρο μας έχουμε 18 χρόνους  αξίας 1/16ου   ο καθένας (μέ παύσεις 1/16ου  στούς 3,6,8,11,14,16,18).

    Δηλαδή έχουμε 2 κτύπους, παύση, 2κτύπους, παύση, 1 κτύπο, παύση, 2 κτ,παυση, 2 κτ, παύση, 1 κτ, παυση, 1κτ, παύση.

     

    ΑΠΤΑΛΙΚΟ (9/8)  {  νν-ν-ν-νν-νν-ν-νν-  }

    1/16, 1/8, 1/8, 1/8,    1/16, 1/8  1/16, 1/8, 1/8,   1/16, 1/8

    Ομοίως όπως παραπάνω και εδώ  τα 9/8 μετατρέπονται σε 18/16α αλλά η διαφορά με το κλασικό ζεμπέκικο είναι ότι ξεκινάμε απόν 12ο χρόνο  του κλασικού

    Σημείωση : σύμφωνα με τα ανωτέρω έχω γράψει  κάποια γνωστά τραγούδια (πχ. νύκτωσε χωρίς φεγγάρι σε  κλίμακα ρε χιτζαζ κ.α.σε σαμπάχ,ουσάκ κλπ) σε τύπο ¨πρακτικής παρτιτούρας¨ όπου ο ρυθμός είναι τυποποιημένος σε πίνακα  και εντός αυτού  σημειώνονται οι νότες (με λατινική γραφή) οι δε αξίες τους χαρακτηρίζονται από το μεγεθος της γραμματοσειράς.Διστυχώς δεν μου επιτρέπει ο  κειμενογράφος αυτού του προγράμματος να τα παρουσιάσω

     

    ΚΑΜΗΛΙΕΡΙΚΟ (9/8) { V^^  VV  V^^ VVV }

    1/8, 1/16, 1/16-       1/8, 1/8 -    1/8, 1/16, 1/16,-      1/8, 1/8, -1/8     

    (εδώ δεν χρειάζεται μετατροπή σε 18/16α )

     

    ΚΑΛΑΜΑΤΙΑΝΟΣ (7/8) { V ^ V V)

    1/4,1/8,1/4,1/4

    Δηλ  3/4=6/8  οπότε 6/8+1/8=7/8

     

    ΤΣΑΜΙΚΟΣ  3 /4 {V.^ VΛ VV}

    |1/8. ,1/16,   1/8,1/8,    1/8,1/8|

    ¨Εχουμε  1/8 παρεστιγμένο (η τελίτσα αυξάνει την αξία του 8ου κατά τό ήμισυ της αξίας της νότας στην οποία σημειώνεται) οπότε 1/8+("." =1/16)+1/16=2/8 οπότε 2/8+4/8=6/8 = ¾

     

    Γράφω γύρω από τη μουσική  μόνο και μόνο από μεράκι και από αγάπη γι' αυτήν, απευθυνόμενος σε ερασιτέχνες όπως είμαι και εγώ αλλωστε.

    ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΕΤΕΟΣ


    Tags
    Μουσική Εκπαίδευση:ρυθμόςtempoμάθημα θεωρίας



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #19357   /   15.12.2009, 18:11   /   Αναφορά
    Χρήσιμο και ενημερωτικό το άρθρο σου. Έχω ένα φίλο που μαθαίνει τουμπερλέκι και ασχολείται πολύ με ρυθμούς. Ένα πραγματικα χρήσιμο άρθρο για όποιον παίζει κρουστά.
    #19364   /   16.12.2009, 07:05
    Eυχαριστώ για τα καλά λόγια. Θα είναι μεγάλη χαρά για μενα να απαντήσω-διευκρινήσω οποιαδήποτε σχετική ερώτηση. Αλλωστε θα ακολουθήσουν και άλλες σχετικές δημοσιεύσεις μου με παραδείγματα σε κάθε ρυθμό και πιστεύω να είναι πλήρως κατατοπιστικές.



    G. RETEOS

    reteos@mail.gr

    #19405   /   24.12.2009, 10:36   /   Αναφορά
    Πολυ ωραιο το αρθρο σου,μπραβο,με βοηθησε στο να μαθω καποιους καινουργιους για εμενα ρυθμους στο τουμπελεκι αφου πριν ενα τριμηνο αρχισα τα μαθηματα στο τουμπελεκι.Συχαριτηρια!!!!!!!
    #19409   /   24.12.2009, 17:52   /   Αναφορά
    Το σχόλιό σου αγαπητέ DrumsGerm57 μου έδωσε χαρά και ικανοποίηση ,διότι βλέπω πως οι λίγες μουσικές μου γνώσεις, γίνονται χρήσιμες .Δεν γνωρίζω βέβαια από κρουστά καθόσον ασχολούμαι ,εντελώς ερασιτεχνικά ,με πληκτροφόρα μουσικά όργανα αλλά δεν έχει σημασία , η μουσική είμαι μία . Σημασία έχει η καλή παρέα και γενικά η καλή καρδιά και ας αγκαλιάζει αυτή τη παρέα η μουσική ας γίνεται όπως λέμε «το κερασάκι της τούρτας».

    Καλά Χριστούγεννα ,νάσαι καλά .
    #19558   /   21.01.2010, 17:23   /   Αναφορά
    Πολύ καλή προσπάθεια θεωρητικής εκμάθησης που θα μπορούσε να συνοδεύται και με κάποια ηχητικά δείγματα, ώστε να γίνει πιο κατανοητή η έννοια του ρυθμού (κύρια για τους σύνθετους).

    #19560   /   21.01.2010, 18:25
    Είναι πάρα πολύ καλή ιδέα και σε ευχαριστώ για αυτήν την πραγματικά ουσιαστική υπόδειξη.

    Δεν ξέρω όμως αν συναντήσω δυσκολία , θα επεξεργασθώ πάντως την ιδέα,

    προκειμένου η θεωρία για την εκμάθηση των ρυθμών ,να συνοδεύεται και με ηχητικά δείγματα.

    Βέβαια τότε θα αλλάξει και το στύλ του μαθήματος .

    Θα το καταφέρω άραγε;

    #20952   /   19.09.2010, 13:43   /   Αναφορά
    Σε ευχαριστώ πολύ! Πολύ χρήσιμο! Μήπως μπορείς να γράψεις πως παίζονται και οι ρούμπες?
    #20975   /   22.09.2010, 23:42
    Φιλτατε alexikas27 σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια . Η ρούμπα είναι ένας ρυθμός που σχετίζεται με το είδος της Αφρο-κουβανικής μουσικής. Στο άρθρο αυτό περιορίστηκα και ανέπτυξα κυρίως κάποιους Ελληνικούς ρυθμούς ( εξ ου και ο τίτλος του άρθρου ) . Και βεβαίως θα κάνω μια (περιληπτική κάπως) ανάλυση του ρυθμού της Ρούμπας (Για τα Ελληνικά –λαικα τραγούδια) . Το πως παίζεται δεν θα μπορέσω να γράψω καθόσον έχει σημασία με ποιό όργανο εκτελείται (άλλη η τεχνική του πιάνου , άλλη της κιθάρας , αλλη του μπουζουκιού κλπ.)



    Ρούμπα : μέτρο =4/4 (δηλαδή το μέτρο περιέχει νότες χρονικής αξίας τεσσάρων τεταρτων ): 1/4. (1/8+1/4) 1/4 .



    Ρυθμός = V. (^+V) V

    (V.) παρεστιγμένο (^V) συζευξη ( V)



    (V)= πόδι κάτω (θέση)

    (^) = τό πόδι άνω (άρση)

    Οπότε έχουμε : =1/4 .(τέταρτο παρεστιγμένο*) 1/8+1/4(σύζευξη διαρκείας*) 1/4 ήτοι : 3/8α (1/4.=3/8α) +3/8α(1/8+1/4=3/8α)+2/8α(1/4=2/8α) μας κάνουν 8/8α=4/4α



    * Νότα παρεστιγμένη (ή στιγμή διαρκείας ) = παρατείνει τη χρονική διάρκεια της νότας αυτής κατα το ήμισυ της βασικής χρονικής αξίας της . Οπότε το τέταρο παρεστιγμένο έχει αξία 1/4+1/8 =3/8α

    *Συζευξη διαρκείας Είναι η καμπύλη που ενώνει δυο νότες ίδιας τονικότητας αλλά διαφορετικής εν προκειμένω χρονικής αξίας. (Για τεχνικούς και μόνο λόγους η συζευξη του (1/8+1/4) στο παραπάνω παράδειγμα δεν παριστάνεται με καμπύλη όπως θα έπρεπε, οπότε (1/8+1/4) ή (^+V) θεωρησέτο σαν να έχει καμπύλη ) . Aρα οι οι νότες αυτές παίρνουν συνολική χρονική αξία 1/8+1/4 =3/8α.

    (Σημ: Υπάρχει σχετικό αναλυτικό άρθρο στη στήλη διδασκαλία του e-περιοδικού του MusicHeaven που αναφέρεται αναλυτικά στη στιγμή και στην σύζευξη διαρκείας βλέπε Link : (http://www.musicheaven.gr/live/101)








    #20976   /   23.09.2010, 16:24   /   Αναφορά
    Φίλε reteos είσαι εξαιρετικός! Χίλια ευχαριστώ για την άμεση και κατατοπιστική απάντησή σου!
    #21175   /   10.11.2010, 16:59   /   Αναφορά
    ένα βιντεάκι με ηχητική συνοδεία αυτών που εξηγείς θα βοηθούσε πάάάρα πολύ! ευχαριστούμε πολύ ούτως ή άλλως! :-)
    #21180   /   12.11.2010, 17:39
    Φίλτατε ogypa, αν και το μάθημα είναι θεωρητικό έχεις απόλυτο δίκιο , τόσο εσύ όσο και άλλοι αναγνώστες που το ζητούν, Πράγματι θα πρέπει να υπάρχουν παράλληλα και ακουστικά δείγματα των ρυθμών, ωστε αυτοί να γίνουν καλύτερα κατανοητοί. Επιφυλάσσομαι λοιπόν -σε συνέχεια αυτού- για τη σύνταξη και αποστολή προς δημοσίευση (εν καιρώ) , ενός ακόμη σχετικού άρθρου (Ελληνικοί ρυθμοί - ακουστικά δείγματα).

    Σε ευχαριστώ πάρα πού για την υπόδειξη .




    #21619   /   30.01.2011, 17:53   /   Αναφορά
    Φίλατοι johnathan57 και ogypa, ήδη δημοσιεύθηκε σήμερα νέο μου άρθρο σχετικό με ηχητικά δείγματα ενός ρυθμού (εκ των ανωτέρω αναφερομένων),με τίτλο: Χασάπικο-Θεωρία και πράξη.

    http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=2830

    ΄Οπως ανιλαμβάνεσθε είναι αδύνατον να αναπτυχθούν και οι εννέα (9) αυτοί ρυθμοί σε ένα και μόνο άρθρο . Ευελπιστώ στο μέλλον να ολοκληρώσω την ενότητα αυτή. Πάντως και πάλι σας ευχαριστώ για αυτήν την σοβαρή επισήμανσή σας . Μου δώσατε την ευκαιρία να επεκταθώ περαιτέρω σαυτό το τόσο σοβαρό (για μένα) μουσικό θέμα : στους Ελληνικούς μουσικούς ρυθμούς .
    #25238   /   01.09.2012, 10:39

    Γιάννη είσαι πολύ κατατοπιστικός, όπως πάντα. Καλή συνέχεια στην πολύ χρήσιμη και πρωτότυπη προσπάθειά σου.


    #25239   /   01.09.2012, 16:59

     Επειδή γνωρίζω κάπως τον χαρακτήρα σου Κώστα και ξέρω πολύ καλά ,πως ότι γράφεις δεν το γράφεις για να  «χαιδέψεις αυτιά», αλλά εκφράζεις αυτό που πιστεύεις, χαίρομαι ιδιαίτερα για το σχόλιό σου. ΄Οντως προσπαθώ, με τις γνώσεις του ερασιτέχνη, μέσα από τα άρθρα μου να ειμαι όσο το δυνατόν απλός και κατατοπιστικός και να προσφέρω κι εγώ κάτι  στούς αναγνώστες,οι οποίοι δεν έχουν τον χρόνο  ή την δυνατότητα  να παρακολουθήσουν μαθήματα σε ειδικούς ( ως πρέπει) . Χαίρομαι επίσης που εσύ, καλός γνώστης της μουσικής, βρίσκεις τα άρθρα μου πολύ χρήσιμα .  


    #28907   /   30.09.2014, 10:09   /   Αναφορά

    δωσε παραδειγματα τραγουδιων σε απταλικο σε παρακαλω

    #28908   /   30.09.2014, 10:13   /   Αναφορά

    δωσε παραδειγματα τραγουδιων σε απταλικο σε παρακαλω

    #28920   /   06.10.2014, 18:39

    Αντιλαλούν οι Φυλακές, Ο Μπάρμπα Θωμάς,  Ασ΄τον τρελο , Βεργούλες.