ελληνική μουσική
    693 online   ·  210.848 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Μαθήματα Μουσικής

    Συγκερασμένα και Ασυγκέραστα Συστήματα

    Ένα θεωρητικό άρθρο μουσικής για κουρδίσματα, συγκερασμένα και ασυγκέραστα συστήματα.


    Ενότητες
    Γενικά για τα κουρδίσματα
    Συγκερασμένο Σύστημα (Equal ,Well, True Temperaments)
    Ασυγκέραστα Συστήματα (Just , Pythagoras , X- Limit Intonations)
    Επίλογος και Συμπεράσματα
    Γράφει ο Σκιαθίτης Στέφανος (stefanos604)
    127 άρθρα στο MusicHeaven
    Παρασκευή 24 Φεβ 2012

    Συγκερασμένο Σύστημα (Equal ,Well, True Temperaments)

    Αυτό που στην ουσία κάνει το Equal Temperament =Ε.Τ (τα well και true temperaments θα αναλυθούν σε μελλοντικό άρθρο) είναι να καθορίζει έναν αριθμό ο οποίος πολλαπλασιαζόμενος 12 φορές με τον εαυτό του δίνει γινόμενο 2. Αυτός ο αριθμός καθορίζει τα τονικά ύψη και τη συχνότητα όλων των βαθμίδων οποθετώντας τα σε γεωμετρική πρόοδο με λόγο τη δωδέκατη ρίζα του 2 που ισούται με 1,059463094.Αυτό έγινε έτσι ώστε η οκτάβα να χωριστεί σε 12 ίσα διαστήματα με την πρώτη και την τελευταία νότα να έχουν λόγο συχνοτήτων 2 που αρκεί για να δίνουν το ίδιο τονικό ύψος σε διαδοχικές οκτάβες.

    Συνεπώς οι νότες επανατοποθετήθηκαν συμβατικά μέσα στο φάσμα των συχνοτήτων με τέτοιο τρόπο ώστε να ισαπέχουν ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ και όχι ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΑ. Η επανατοποθέτηση είχε ως αποτέλεσμα τη μετατόπιση ορισμένων νοτών μέχρι και κατά κάτι παραπάνω από 7Hz σε σχέση
    με την αρχική τους φυσική θέση. Μόνο η Λα (Α) παρέμεινε στη φυσική της θέση {Α440}.



    Εδώ : θα δείτε έναν ενδιαφέροντα πίνακα με τις νότες από C2 έως C6 τις συχνότητες τους , την περιοχή τους σε πλήθος μουσικών οργάνων και links σ’ αυτά για περισσότερες πληροφορίες.

    http://www.contrabass.com/pages/frequency.html


    Κούρδισμα Equal Temperament

    Ένα ενδιαφέρον πρόβλημα αντιμετώπισαν για εκατοντάδες χρόνια οι κατασκευαστές οργάνων . Έτσι για να πάρουμε την καθαρή Πέμπτη (το διάστημα μεταξύ Α και Ε) πρέπει να πολλαπλασιάσουμε 1,5 φορά τη συχνότητα της Α.
    Στο βιολί ,τη βιόλα αλλά και σ’ όλα τα χωρίς τα έγχορδα χωρίς τάστα (frets) αυτό είναι δυνατόν και μπορούμε να παίξουμε την καθαρή 5η  Ε στη συχνότητα 440Χ1,5=660 Hz.
    Όμως από τον παραπάνω πίνακα συχνοτήτων βλέπουμε ότι το πιάνο παίζει την ίδια νότα που δεν είναι 660Hz
    αλλά Ε = 659.26 Hz δηλαδή βαίνει προς μείωση.Αυτό οφείλεται στον equal tempered tuning που εφαρμόστηκε στα χρόνια του Bach.Αυτό σημαίνει ότι όλα τα παραπάνω αναφερθέντα έγχορδα πρέπει να υπακούουν σ’ αυτές τις ελαφρές διαφορές κατά τα κουρδίσματα με το πιάνο.Οι οργανοπαίχτες αυτών των οργάνων αισθάνονται πιο ‘ευτυχείς’ όταν παίζουν μόνο με άλλα τέτοια έγχορδα.

    Για καλύτερη κατανόηση του παραπάνω πίνακα συχνοτήτων δείτε παρακατω:

    Συγκερασμένα και Ασυγκέραστα Συστήματα

     

    Πώς είναι κουρντισμένο κάθε μοντέλο φυσαρμόνικας;

    Αν και το άρθρο στα πρακτικά παραδείγματα αναφέρεται στις φυσαρμόνικες, θα διαπιστώσετε ότι μπορεί να αποκομίσετε αρκετές γνώσεις άσχετα με το τι μουσικό όργανο παίζετε.Στις μέρες μας για να συμβαδίζεις με τα προχωρημένα μουσικά στυλ και ειδικά αυτά με την εκτέλεση τους από φυσαρμόνικα (Διατονικό, πεντατονικό, δωρικό κοκ…) θα απαιτούσε ειδικό τμήμα μουσικής θεωρίας.

    Αλλάζοντας τον τόνο μιας νότας ή και περισσοτέρων σε μια φυσαρμόνικα διατονική 10-οπών επεκτείνεται το ρεπερτόριο και μπαίνουμε σ’ έναν κόσμο νέων τονικών μουσικών χρωμάτων.

    Λόγω των πολλών μοντέλων στην αγορά συχνά υπάρχει το ερώτημα:
    Πώς είναι κουρντισμένο κάθε μοντέλο; Είναι κατά ‘Just Τemperament’ {ή πιο σωστά Just Intonation} ή κατά ‘Equal Τemperament ;

    Για τις φυσαρμόνικες ισχύουν και το “Equal” και το “Just” temperament κούρντισμα:
    Πρακτικά σαν temperament θα ορίζω τη ρύθμιση του κουρντίσματος μικρομετρικά.

    Θα συμπληρώσω δίνοντας πρακτικά παραδείγματα για να γίνει πιο κατανοητό το θέμα των τονικοτήτων (πολλές φορές την τονικότητα την λέμε και ‘κλειδί ΄- ίσως από την αγγλική λέξη KEY που εκφράζει την τονικότητα) από επισκέπτες όλων των επιπέδων μόρφωσης:

    Η εκμάθηση  όλων των κλιμάκων και δρόμων καθώς και η αλλαγή τονικότητας στο ίδιο τραγούδι σ’ όλα τα μουσικά όργανα ,εκτός της φυσαρμόνικας και ίσως και κάποιου άλλου παρόμοιου οργάνου, απαιτεί απ’ τους μουσικούς αυτούς καλή θεωρητική κατάρτιση, πολύμηνες προσπάθειες και καθημερινή εξάσκηση.

    Αντίθετα ο μουσικός διατονικής φυσαρμόνικας αρκεί να μάθει μία  και ΜΟΝΟ μία τονικότητα και ακριβώς την ίδια στιγμή μπορεί χωρίς καμιά προηγούμενη προσπάθεια να παίξει και όλες τις υπόλοιπες 11 τονικότητες
    ματζόρε-μινόρε –ή άλλων εναλλακτικών κουρδισμάτων .

    Όταν λέμε διατονική , εννοούμε ότι μπορεί να παίξει ΜΟΝΟ τις νότες μιας κλίμακας πχ της Am. (βέβαια σε οποιαδήποτε διατονική  με εκμάθηση της ‘’δύσκολης’’ τεχνικής bending μπορούμε να παίξουμε όλες τις νότες της χρωματικής κλίμακας)

    Πχ η διατονική φυσαρμόνικα στην τονικότητα του C παίζει ΜΟΝΟ τα ΑΣΠΡΑ πλήκτρα του πιάνου, οι δε τονικότητες  των υπόλοιπων διατονικών έχουν ενσωματωμένα γλωσσίδια κουρδισμένα στις αλλοιώσεις {# /b } που απαιτεί η αντίστοιχη κλίμακα.


    Μια πιο μαθηματική εξήγηση για το “Equal Temperament” = Ε.Τ

    “ Equal Temperament” θα το εξηγούσα σαν ‘’Ισοδύναμο κούρντισμα’’ (η επίσημη μετάφραση είναι ‘’Ισοσυγκερασμένο κούρντισμα’’) είναι ένα σύστημα κουρδίσματος στο οποίο κάθε ζευγάρι παραπλήσιων νοτών έχει ένα Πηλίκο Συχνοτήτων ακριβώς το ίδιο.

    Το “Equal Temperament” χρησιμοποιεί ένα πολλαπλάσιο μιας σταθερής συχνότητας μεταξύ των νοτών της χρωματικής κλίμακας.

    Οκτάβα = 2:1 και διαίρεση της οκτάβας σε 12 ίσα διαστήματα με λόγο x
    • Άρα x*x*x x*…*x (επί 12 φορές ) ή X στην 12η  =2
    • Συνεπώς x= 12η  ρίζα του 2 = 1,059463
    Αυτός είναι ο λόγος που το κούρδισμα για οποιαδήποτε κλίμακα είναι το ίδιο
    Πχ το κούρδισμα για το C και το D είναι ακριβώς το ίδιο και γίνεται στον πρότυπο τόνο συχνότητας 440 Hertz που σημειογραφικά θα το συναντήσουμε σαν Α 440 και λέγεται και master tune.

    Έτσι παίζοντας μια μελωδία σε οποιοδήποτε τονικότητα θα ηχεί το ίδιο καλά (ή το ίδιο ‘’άσχημα’’).
    Γι’ αυτό πολλοί ισχυρίζονται ότι το Ε.Τ είναι ένα σύστημα κουρδίσματος συμβιβαστικό. Πριν την ανακάλυψη των tuners είχαμε,και πολλοί συνεχίζουν να το χρησιμοποιούν , το διαπασών που έχει συχνότητα 440Hz (ΛΑ=Α). Στα 1939,σε ένα παγκόσμιο συνέδριο στο Λονδίνο, αποφασίστηκε ομόφωνα η επιλογή της συχνότητας των 440Hz ως επίσημη για τη νότα Α4. Αυτό σημαίνει ότι οι σύγχρονες κλασικές ορχήστρες εκτελούν έργα του Beethoven ,Mozart κλπ περίπου ένα ημιτόνιο ψηλότερα από την τονικότητα για την οποία είχαν γραφτεί.

    Τα σημερινά πιάνο κουρδίζονται στις απαιτήσεις του πελάτη αλλά και της αίθουσας στην οποία θα παίζεται (ορχήστρα). Πάντως είναι ζωτικής σημασίας όλα τα όργανα που πρόκειται να παίξουν μαζί να κουρδίζονται στην ίδια συχνότητα αναφοράς.Αλλιώς, θα ακούγονται δυσάρεστα , ακόμα κι αν παίζουν την ίδια νότα.

    Η απλή μετατόπιση του Master Tune ενός Keyboard πχ στα 441Hz ή 443Hz είναι σχετική και όχι απόλυτη πράγμα που σημαίνει ότι το Equal Temperament διατηρείται ως έχει. Το βήμα των διαστημάτων δεν θα αλλάξει και συνεπώς θα συνεχίζει να επιτρέπει την αναπαραγωγή της ίδιας ακριβώς μελωδίας από διαφορετικό τονικό ύψος πράγμα που αποτελεί το κριτήριο με το οποίο κατασκευάστηκε η Equal Temperament κλίμακα.
    Το “Equal Temperament” αναπτύχθηκε για πληκτροφόρα όργανα (πιάνο…) ώστε να παίζουν ισοδύναμα καλώς ή κακώς (υποκειμενική αντίληψη) σε οποιοδήποτε τονικότητα.

    Το χρωματικό Tuner μας θέτει ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ στο Equal Temperament εκτός κι αν χρησιμοποιηθεί κάποιο ακριβό tuner που να καθορίζει ότι μας θέτει σε άλλο temperament (πχ το μοντέλο Korg OT-120 tuner) .



    Επόμενο: Ασυγκέραστα Συστήματα (Just , Pythagoras , X- Limit Intonations)



    Tags
    Μουσικά Είδη:BluesRockΜουσικά Όργανα:κιθάραβιολίΈγχορδαφυσαρμόνικαΚαλλιτέχνες:ΠυθαγόραςΟκτάβαΜουσική Εκπαίδευση:κλίμακεςμάθημα θεωρίαςΕταιρίες:Korg



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #24306   /   25.02.2012, 13:34   /   Αναφορά
    Πολύ καλό Μπράβο.

    Θα ήθελα να προσθέσω ότι το σημερινό συγκερασμένο σύστημα είναι έργο του Andreas Werkmeister (Musikalische Temperatur) που επεξεργάστηκε ο J. G. Naidhardt (ganzliche erschopfte mathematische Abteilung 1732)

    Επίσης πάνω σ' αυτό που αναφέρεις για το κουρδιστήρι, όντως τα έγχορδα πρέπει να χορδίζουν μόνο την μία χορδή και τις άλλες σε σχέσει μ' αυτή. Νομίζω, δεν είμαι σίγουρος, πως η εξήγηση είναι ότι το κουρδιστήρι "ακούει" τα Herz με ακέραιο αριθμό κι όχι με δεκαδικό επομένως μπορεί να έχουμε μεγάλη απόκλιση στις χαμηλές και υψηλές συχνότητες του οργάνου και να ακούγεται φάλτσο.
    #24309   /   25.02.2012, 15:32
    Νοιώθω ικανοποιημένος που ένας διπλωματούχος μουσικός βρίσκει το άρθρο καλό.

    Ευχαριστούμε για το επιπρόσθετο σχόλιο

    #24307   /   25.02.2012, 14:59   /   Αναφορά
    Πάρα πολύ καλό.

    Ευχαριστούμε και περιμένουμε τα λοιπά άρθρα που αναφέρετε για τα υπόλοιπα intonations.

    #24310   /   25.02.2012, 17:52   /   Αναφορά
    Θα παρακαλούσα για κάποια παραστατική διευκρίνηση του διακροτήματος



    Ευχαριστώ
    #24311   /   25.02.2012, 18:12   /   Αναφορά
    Beat-less tuning είναι το Just Intonation - πρακτικά με λίγα λόγια είναι το κούρδισμα που ʽικανοποιείʼ το αυτί. Γι αυτό υπάρχουν υποστηρικτές και μη.

    •Ειδικά στη φυσαρμόνικα σε ʽτρελαίνειʼ το κούρδισμα αυτό( Ο γνωστός φημισμένος ήχος των Blues – Bluesy Sound)

    •Γράψε Beat-less tuning και θα πάρεις 38.400.000 αποτελέσματα



    Όσον αφορά το διακρότημα από τη φυσική δείτε το παραστατικό διάγραμμα ΕΔΩ:



    http://www.box.com/s/bji5tol0hru17de97uiv



    Στη 2η περίπτωση στο διάγραμμα ο ακροατής εκλαμβάνει τις διακυμάνσεις της ηχηρότητας των 2 ήχων σαν διακροτήματα (beats).





    Ακούστε πρακτικό παράδειγμα διακροτημάτων ΕΔΩ:



    http://gkatsikogiorgos.blogspot.com/...g-post_24.html

    #24315   /   26.02.2012, 17:17
    Ευχαριστώ πολύ

    #24314   /   26.02.2012, 17:02   /   Αναφορά
    Κον karakashs



    Μελέτησα λίγο το θέμα που αναφέρεις και διαπίστωσα ότι To Werckmeister's temperament είναι λιγότερο συμμετρικό και ανήκει στα ‘Μη κανονικά ή well temperaments ‘’.



    Εδώ 2 καλά sites για Werckmeister's temperament :



    http://en.wikipedia.org/wiki/Werckmeister_temperament



    http://leware.net/temper/temper.htm

    #24316   /   27.02.2012, 01:45
    Κον Stefanos604



    έψαξα να βρω σε side το βιβλίο ''θέματα μουσικής μορφολογίας'' του Τηλέμαχου Τάτσης

    (www.scribd.com/doc/48605710/ΘEΜΑΤΑ-ΜΟΥΣΙΚΗΣ-ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑΣ)

    στη σελ. 49 γίνεται αναφορά για το συγκερασμένο σύστημα.

    Επίσης μέσα θα βρείς αναφορές και για πολλά άλλα συστήματα.

    Μπορείς να διαβάσεις και τον ''Άτλα της Μουσικής'' ο οποίος με λίγα λόγια κάνει αναφορά σε ότι έχει σχέσει με την μουσική.

    Ελπίζω να βρεις και πράγματα που ίσως δεν γνωρίζεις



    Πάντως το συγκερασμένο σύστημα, το οποίο δημιουργήθηκε για να κατασκευάσουν πληκτροφόρα όργανα και αργότερα και πολλά άλλα, είναι ξεκούρδιστο πάντα.

    Οι νότες με αλλοιώσεις εμφανίστηκαν με αυτή τη σειρά: Σιb, Φα#, Σολ# και αργότερα Ρε# και Ντο#. Αυτές οι αλλοιώσεις σχηματίστηκαν λόγο έλξεων και για αποφυγή διάφωνων διαστημάτων. Μάλιστα το Ρεb είναι λίγο πιο χαμηλό από το Ντο#, γιατί το Ντο# είναι προσαγωγέας για το Ρε.

    Μπορείς να το διαπιστώσεις κι εσύ με τον εξής τρόπο: τραγούδα τις νότες με τη σειρά ντο ρε μι φα σολ λα σι ντο.

    μετά ανάποδα ντο σι λα σολ φα μι ρε ντο

    θα διαπιστώσεις ότι το Σι όταν ανεβαίνεις (σι-ντο) το τραγουδάς πιο ψηλά γιατί είναι προσαγωγέας για το ντο και όταν

    κατεβαίνεις (σι-λα) λίγο πιο χαμηλά όχι στην ίδια συχνότητα, γιατί δεν είναι πλέον προσαγωγέας.

    Άρα το να χωρίσουμε τον τόνο σε δυο ίσα μέρη όταν η δημιουργία του νέου αυτού φθόγγου είχε άλλο σκοπό μας δημιουργεί προβλήματα. Γι' αυτό άλλωστε υπάρχουν πολλά συγκερασμένα συστήματα.

    Τέλος πιστεύω ότι όσο πιο συμμετρικό είναι ένα σύστημα τόσο πιο φάλτσο γίνεται



    Γενικά στο συγκεκριμένο θέμα μπορούν να γίνουν ακόμη πιο πολλές αναφορές

    Ελπίζω να μη σε κούρασα

    καλή συνέχεια σ' αυτά που κάνεις

    #24318   /   27.02.2012, 14:25
    ευχαριστώ για τις πληροφορίες.

    Με ένα άλλο σύστημα που ασχολήθηκα,το True Temperament για το οποίο έχω αποστείλει σχετικό άρθρο , χρησιμοποιείται επιτυχώς στις κιθάρες με 'παράξενα' τάστα.


    #24319   /   27.02.2012, 14:52   /   Αναφορά
    Κάτι συναρπαστικό για τους μουσικούς Μπάσσο. Το ‘’Warwick Just Intonation’’:



    Εδώ ο μουσικός μπάσσο έχει στη διάθεση του , αντί τη χρωματική κλίμακα των 12 νοτών δηλαδή Equal Temperament –, 59 διαφορετικές νότες και ποικιλία τονικοτήτων Ματζόρε – Μινόρε και μυριάδων δρόμων γεγονός που επεκτείνει τη βασική γλώσσα της μουσικής. Δείτε το ΕΔΩ:



    http://www.hansfordrowe.com/just.html

    #24447   /   19.03.2012, 13:40   /   Αναφορά
    Δεν το χορταίνω το άρθρο. Τόσες πολλές πληροφορίες δεν μπορώ να τις συγκρατήσω άμεσα αν και ασχολούμαι καθημερινώς μ' αυτές.

    Ευχαριστώ που μου άνοιξες έναν νέο ορίζοντα απασχόλησης για μεγάλο χρονικό διάστημα.
    #24458   /   20.03.2012, 18:53   /   Αναφορά
    Σύμφωνα με όσα γράφεις το σημερινό σύστημα είναι το 12-φθογγο.

    Υπάρχουν πχ 13-φθογγα ή άλλα;
    #24459   /   20.03.2012, 19:30
    Η απάντηση βρίσκετε στον πίνακα Pythagoras Intonation.

    Μελέτησε τον προσεκτικά μαζί με το επεξηγηματικό κείμενο και θα το καταλάβεις εύκολα.

    Τότε η κιθάρα πχ θα έχει τα παράξενου σχήματος τάστα όπως αυτή στο link που δίνω εκεί.

    #24460   /   20.03.2012, 19:37
    Ευχαριστώ για την άμεση απόκριση

    #24868   /   13.07.2012, 11:35   /   Αναφορά

    Ενδιαφέρον άρθρο.


    1. σε πρώτη φάση κρατώ αυτό που είναι πέρα για πέρα σωστό: "...Πολλοί πιστεύουν ότι δεν θα πρέπει να χρησιμοποιείται το tuner για κούρδισμα όλων των χορδών εγχόρδων..."


    το ανθρώπινο αυτί δεν αντικαθίσταται σε καμία περίπτωση γιατί το "σωστό" κούρδισμα είναι κατι παραπάνω από απότέλεσμα απλών μαθηματικών πράξεων.


    2. Αυτό το άρθρο (από την ιστοσελίδα του Π, Αδάμ) αξίζει τον κόπο να το μελετήσει κάποιος http://panadam.wordpress.com/2008/04/29/welltempered/ 


    3. θα το διαβάσω πιο προσεκτικά και ελπίζω να τα ξαναπούμε

    #24875   /   13.07.2012, 18:16

    Πολύ καλό το άρθρο για τα Πρελούδια και τις Φούγκες του Bach


    Πιστεύω όμως ότι οι πληροφορίες που δίνω εγώ εδώ , όσον αφορά την Ακουστική , τα Μαθηματικά ,τα Συγκερασμένα & Aσυγκέραστα τα κουρδίσματα ειδικά στις φυσαρμόνικες και πίνακες με άμεσο (τυφλοσύρτης)ασυγκέραστο κούρδισμα άταστων οργάνων είναι πολύ πιο λεπτομερείς και κατανοητές.


    Μακάρι να συνεχιστεί η συζήτηση σ' ένα τόσο ''ανοιχτό'' θέμα που είναι άλυτο εδώ και αιώνες.


    #26056   /   08.12.2012, 16:27   /   Αναφορά

    Ένα άταστο και ασυγκέραστο μουσικό όργανο είναι και το ούτι .


    Δείτε μια ωραία εκτέλεση.


    http://www.youtube.com/watch?v=APLqh4uG-W8

    #26058   /   08.12.2012, 17:23

    Πολύ ωραίο. Επι τη ευκαιρία να σημειώσω:


    ούτι & λαούτο


    Τα δύο αυτά όργανα δεν έχουν καμία σχέση:

    Το ούτι είναι κατ΄εξοχήν σολιστικό όργανο και ασυγκέραστο , όπως είπες  (χωρίς τάστα).


    ΕΔΩ:  


     ενώ
    το λαούτο είναι κυρίως συνοδείας –βέβαια έχω ακούσει και καλούς σολίστες και είναι όργανο συγκερασμένο (με τάστα) .


    ΕΔΩ:



    Ευχαριστώ για το σχόλιο


    #29717   /   20.04.2018, 21:19   /   Αναφορά
    Έλαβα από τον iereas το παρακάτω μήνυμα:
    STEFANOS604,έγραψα ένα σχόλιο στο άρθρο σου "Κουρδίσματα, συγκερασμένα και ασυγκέραστα συστήματα",το οποίο για κάποιο λόγο δεν εμφανίζεται.Δεν ξέρω αν το έσβησε ο διαχειριστής ή αν υπάρχει κάποιο τεχνικό πρόβλημα.Αυτή η συζήτηση για τον συγκερασμό στην ευρωπαϊκή μουσική είναι ιστορική-θεωρητική και δεν έχει καμία πρακτική αξία σήμερα.Το ισοσυγκερασμένο σύστημα έχει ορθώς(κατά την γνώμη μου) υιοθετηθεί εδώ και μερικούς αιώνες.
    #29718   /   20.04.2018, 21:34
    Σίγουρα και πρακτική αξία. Να και μερικές περιπτώσεις:
    https://www.youtube.com/watch?v=uehDWQNActA
    https://www.youtube.com/watch?v=iRsSjh5TTqI
    https://www.youtube.com/watch?v=QaYOwIIvgHg

    Αλλά κι ένα δικό μου βίντεο…. Ο λόγος που κυρίως ασχολήθηκα πρακτικά:

    https://www.youtube.com/watch?v=n2nR2i3G2r8

    #29724   /   29.04.2018, 06:39   /   Αναφορά
    Iereas πολύ σωστά όσα γράφεις και πράγματι σήμερα σχεδόν δεν χρησιμοποιείται.
    Απλά να ξανατονίσω ότι με το κούρδισμα JT μπορώ να παίξω σε μία ΜΟΝΟ τονικότητα. Δηλαδή για κάθε τονικότητα απαιτείται διαφορετικό JT κούρδισμα. ( τέλος η κλίμακα Ματζόρε και Μινόρε)
    Όποιοι ασχολούνται με το Midi, τους είναι εύκολο όλα τα παρόμοια JT συστήματα κουρδίσματος, διότι όλο το calculation, γίνεται real time από επεξεργαστή. Δεν απαιτείται μηχανική μετατροπή στο μπράτσο κιθάρας ,όπως του βίντεο που παρέθεσα. …και έχουν τη δυνατότητα να πειραματιστούν χωρίς έξοδα μετατροπής, αφού το μόνο που απαιτείται είναι διάβασμα και πειραματισμός .
    #29730   /   07.05.2018, 12:12   /   Αναφορά
    Στέφανε,δεν γίνεται τίποτα.Κουράστηκα...Γράφω το σχόλιό μου εδώ:

    Όταν μια χορδή ή στήλη αέρα πάλλεται δεν το κάνει μόνο κατά όλο το μήκος της αλλά συγχρόνως και κατά τα μισά της και κατά τρίτα της και κατά τέταρτά της και πάει ως το άπειρο θεωρητικά.Αυτοί οι διαφορετικοί παλμοί παράγουν διαφορετικούς ήχους με συχνότητες ακέραια πολλαπλάσια της αρχικής συχνότητας (δηλαδή της συχνότητας που αντιστοιχεί στο συνολικό μήκος της χορδής ή του σωλήνα).Από όλους αυτούς τους ήχους κυριαρχεί (σε dB) ο πρώτος αρμονικός που αντιστοιχεί στο συνολικό μήκος της χορδής ή του σωλήνα.Οι υπόλοιποι αρμονικοί έχουν πολύ μικρότερη ένταση (μειώνεται κάθε φορά από αρμονικό σε αρμονικό) και δεν γίνονται εύκολα αντιληπτοί παρά μόνο συμμετέχουν στο ΗΧΟΧΡΩΜΑ του οργάνου.Το τονικό ύψος κάθε φθόγγου εξαρτάται από την συχνότητα του πρώτου ή θεμελιώδη αρμονικού.Το ηχείο - ανάλογα τα υλικά και την κατασκευή του - ενισχύει κάποιους αρμονικούς και συντελεί στην μοναδική χροιά του κάθε οργάνου.

    Η ανάλυση του Πυθαγόρα στηρίζεται στην μαθηματική σκέψη της εποχής του,δηλαδή στις αναλογίες.Εκείνη την εποχή δεν υπήρχε τρόπος να εξακριβωθεί το απόλυτο κούρδισμα μίας χορδής με βάση μία σταθερή συχνότητα,διότι δεν είχαν ανακαλυφθεί να τεχνικά μέσα που διαθέτουμε σήμερα.Ο Πυθαγόρας,δηλαδή,κούρδισε το μονόχορδό του σε μία τυχαία αρχική συχνότητα.Αυτή η πρακτική εφαρμόζεται και στην σημερινή βυζαντινή μουσική:αν ο αρχικός φθόγγος ενός ψαλμού είναι ο Νη,τότε ο ψάλτης μπορεί να αντιστοιχίσει αυτό το Νη με οποιαδήποτε νότα του πιάνου "βολεύει" την φωνή του.

    Από εκεί και πέρα,ανάλογα με το είδος της μουσικής,μπορούμε να χωρίσουμε την οκτάβα (η οποία βρίσκεται στην διπλάσια συχνότητα της αρχικής) σε όσα μέρη θέλουμε.Στο ισοσυγκερασμένο σύστημα,που χρησιμοποιείται στην ευρωπαϊκή μουσική εδώ και μερικούς αιώνες,η οκτάβα χωρίζεται σε 12 ίσα μέρη,που σημαίνει ότι κάθε νότα αντιστοιχεί σε μία συγκεκριμένη συχνότητα.Αυτό είναι αποτέλεσμα της επιστημονικής προόδου,της εξέλιξης της δυτικής μουσικής και της ανάγκης για ομοιογένεια κατά την εκτέλεση μουσικών έργων από πολλά και διαφορετικά όργανα.Έχεις σκεφτεί πώς θα ακούγεται μία True Temperament κιθάρα όταν παίζει μαζί με Equal Temperament όργανα,όπως το πιάνο;Ξέρεις πόσες παράμετροι επηρεάζουν το intonation στην κιθάρα;Ρίξε μια ματιά σ' αυτά τα βιντεάκια:

    https://www.youtube.com/watch?v=NEjekEOMWmg

    https://www.youtube.com/watch?v=ERF1Kk5kcR8

    Το αυτί του κάθε ανθρώπου έχει τις προτιμήσεις του,την ιστορία του,τις ιδιοτροπίες του,τις δυνατότητές του,την εκπαίδευσή του.Τι αντιλαμβάνεται ο καθένας ως "φάλτσο" εξαρτάται από όλους τους παραπάνω παράγοντες.Δεν είναι τυχαίο ότι όσοι μεγαλώνουν με ακούσματα δυτικής μουσικής αντιλαμβάνονται ως "φάλτσο" το άκουσμα της μαλακής χρωματικής κλίμακας στην βυζαντινή μουσική.Εγώ εξασκώ το αυτί μου σε καθημερινή βάση εδώ και πολλά χρόνια χρησιμοποιώντας μερικά προγράμματα στον υπολογιστή.Το αυτί μου έχει συνηθίσει στο ισοσυγκερασμένο σύστημα.Στο βιντεάκι που παρέθεσες με τον βιολιστή,αυτό το σι ύφεση στο έργο του Bach που αυτός θεωρεί σωστό εμένα μου ακούγεται φάλτσο.Έχει τύχει να ακούσω ζωντανά μουσική μπαρόκ από όργανα της εποχής εκείνης με χορδές από έντερο ζώων.Ήταν θεόφαλτσο το αποτέλεσμα!Επίσης,το έργο με το κουαρτέτο εγχόρδων στο ίδιο βίντεο μού ακούγεται θεόφαλτσο!Στα πνευστά όργανα,όπως και στην κιθάρα,υπάρχουν πολλές παράμετροι που επηρεάζουν το intonation.Στο προφίλ σου γράφεις ότι παίζεις τρομπέτα.Δοκίμασε να τραβήξεις την γλώσσα σου προς τα πίσω όταν παίζεις μία νότα να δεις πόσο θα ψηλώσει η νότα αυτή!Μην βασιστείς,όμως,στο αυτί σου για να καταλάβεις την διαφορά.Χρησιμοποίησε κουρδιστήρι.Εγώ όταν μελετάω κοντραμπάσο έχω διαρκώς αναμμένο το κουρδιστήρι στο αναλόγιο.Και,πίστεψέ με,έχω πολύ καλά εκπαιδευμένο αυτί...

    Καταλήγοντας,θέλω να τονίσω ότι σήμερα δεν τίθεται πλέον ζήτημα επιλογής συστήματος συγκερασμού στην ευρωπαϊκή μουσική.Έχει υιοθετηθεί επισήμως το ισοσυγκερασμένο σύστημα εδώ και πολλές δεκαετίες.Μπορεί κάποιοι νοσταλγοί άλλων εποχών να το επαναφέρουν συνεχώς στην επικαιρότητα,όμως αυτοί είναι σίγουρα μειοψηφία.Σε ένα εργοστάσιο που κατασκευάζονται κιθάρες,τι ποσοστό της παραγωγής πιστεύεις ότι αποτελούν οι True Temperament κιθάρες;Έχω δει και άταστες κιθάρες.Πόσοι παίζουν,όμως,με αυτές;
    #29731   /   07.05.2018, 12:55
    Iereas η απάντηση μου , που τη ξαναγράφω για να ταιριάζει στη ροή της συζήτησης........
    Πολύ σωστά όσα γράφεις και πράγματι σήμερα σχεδόν δεν χρησιμοποιείται.
    Απλά να ξανατονίσω ότι με το κούρδισμα JT μπορώ να παίξω σε μία ΜΟΝΟ τονικότητα. Δηλαδή για κάθε τονικότητα απαιτείται διαφορετικό JT κούρδισμα. ( τέλος η κλίμακα Ματζόρε και Μινόρε)
    Όποιοι ασχολούνται με το Midi, τους είναι εύκολο όλα τα παρόμοια JT συστήματα κουρδίσματος, διότι όλο το calculation, γίνεται real time από επεξεργαστή. Δεν απαιτείται μηχανική μετατροπή στο μπράτσο κιθάρας ,όπως του βίντεο που παρέθεσα. …και έχουν τη δυνατότητα να πειραματιστούν χωρίς έξοδα μετατροπής, αφού το μόνο που απαιτείται είναι διάβασμα και πειραματισμός .

    #29773   /   11.05.2018, 21:07   /   Αναφορά
    Κ.Στέφανε το διάβασα το άρθρο όπως και κάποια άλλα. Ωραία δουλειά έχετε κάνει, για άνθρωπος που έψαξε μόνος του.

    Μια ερώτηση: μήπως γνωρίζετε τον μαθηματικό τύπο μετατροπής από cents σε Ηz και ανάποδα;;
    Τον είχα βρει κάπου, αλλά δεν θυμάμαι πού και δεν τον είχα αποθηκεύσει τότε, δεν ήξερα την αξία του.

    Ευχαριστώ!
    #29774   /   11.05.2018, 21:21
    Η Lee Oscar , στο φυλλάδιο που δίνει στο σετ εργαλείων της , ενώ χρησιμοποιεί την Α440 για Equal Tuning επισημαίνει: "LEE OSKAR HARMONICAS ARE EQUAL TUNED TO A441 TO A442+." = ‘’Οι φυσαρμόνικες Lee Oscar είναι κουρδισμένες σε Equal Temperament (Ισοδύναμος Συγκερασμός) με συχνότητες αναφοράς από Α441 έως Α442+’’.
    Ο πίνακας της LEE OSKAR για Equal Tuning δίνει τις αποκλίσεις σε cents για κάθε νότα της φυσαρμόνικας και καμιά απ’ αυτές τις αποκλίσεις δεν είναι μηδέν.
    Έτσι δίνει: 1.00Hz=4 Cents , 0.50Hz=2 Cents , 0.25Hz=1 Cent. Αλλά ακόμα και αυτές οι τιμές δεν είναι επακριβείς αλλά κατά προσέγγιση διότι η αξία που έχει ένα Cent σε Hz δεν είναι σταθερή σε όλο το φάσμα των συχνοτήτων-τονικού ύψους .

    #29775   /   11.05.2018, 21:41
    Κατάλαβα. Έλεγξα πριν λίγο τις συχνότητες σε σχέση με τα cents και όντως παρατήρησα ότι δεν είναι σταθερή η μεταβολή. Έλεγξα το Λα 440 και μετά το Ντο στα 260 περίπου και παρατήρησα ότι η διαφορά 1 Hz οδηγεί σε διαφορετική αντιστοιχία σε cents. Θα συνεχίσω να ψάχνω όμως για τον μαθηματικό τύπο, γιατί είμαι σίγουρος ότι τον έχω δει κάπου.

    Ευχαριστώ πολύ.

    #29776   /   11.05.2018, 22:43
    Δες κι εδώ:http://www.pianosupply.com/cents-hz/

    #29777   /   11.05.2018, 23:34
    Ευχαριστώ πάρα πολύ!! Με βοήθησε πολύ να υπολογίσω κάτι που ήθελα (και θα σχολιάσω στο θέμα Ουσάκ vs Χιτζαζ)