ελληνική μουσική
    678 online   ·  210.828 μέλη

    Τα μυστικά του μετρονόμου, του εργαλείου που παράγει παλμούς και βοηθά τους μουσικούς να παίζουν ρυθμούς με ακρίβεια.

    Μετρονόμοι

    Γράφει ο Σκιαθίτης Στέφανος (stefanos604)
    127 άρθρα στο MusicHeaven
    Σάββατο 21 Απρ 2012

    Το μέτρο μπορεί να είναι διμερές = σε 2 ίσα μέρη πχ 2/4 ή 2/8 ή τριμερές = σε 3 ίσα μέρη πχ ¾ ή 3/8 ή τετραμερές = σε 4 ίσα μέρη πχ 4/4 ή πολυμερές = σε πολλά ίσα μέρη πχ 6/8 , 9/8 , 12/8.

     Οι κινήσεις του ποδιού (Θέση και άρση), όταν παίζουμε κάποιο όργανο, με τις οποίες κανονίζουμε τα ίσα μέρη κάθε μέτρου είναι ισόχρονες μεταξύ τους, ΟΜΩΣ Η ΤΑΧΥΤΗΤΑ κάθε κίνησης δεν είναι η ίδια σ’ όλα τα μουσικά κομμάτια. Αλλού μικρότερη αλλού μεγαλύτερη. Ο βαθμός της ταχύτητας ή βραδύτητας με την οποία εκτελούνται οι κινήσεις λέγεται ΡΥΘΜΙΚΗ ΑΓΩΓΗ {ΤΕΜΡΟ}.

    Η ποικιλία των ρυθμικών αγωγών είναι μεγάλη και δείχνεται συνήθως με Ιταλικούς όρους, όπως:

    Largo –Larghetto - adagio – Lento –Andante έχουν την έννοια του αργά με διαβάθμιση.

    {πχ Largo =40-60, Larghetto=60-66, Adagio=66-76, Andante=76-108}

     

    Moderato - Allegro έχουν την έννοια του μέτριου με διαβάθμιση.

    {Moderato=108-120, Allegro=120-168}

     

    Presto -Prestissimo έχουν την έννοια του γρήγορα με διαβάθμιση

    Presto=168-200, Prestissimo =200-208

     

    Πχ ο δικός μου μετρονόμος ‘’Taktell Piccolo’’ είναι από 40 μέχρι 208 και έχει τις παραπάνω υποκειμενικές ενδείξεις. Αυτοί οι όροι (τα tempo)  είναι υποκειμενικοί δηλαδή εξαρτώνται από την προσωπική αντίληψη του κάθε εκτελεστή.

    Εκτός αυτών των όρων υπάρχουν και άλλοι όταν η έκφραση σ’ ένα μουσικό κομμάτι απαιτεί αλλαγή του tempo βραδύτερα {Allagrando-Ritardanto—Senza tempo} ή ταχύτερα {Animato-Piu moto-Stretto}.

    Μετά την παραπάνω αλλαγή του tempo αν επανέρθουμε στο αρχικό tempo ο συνθέτης γράφει τη λέξη Primo tempo.

    Ο μετρονόμος ή χρονόμετρο είναι το όργανο το οποίο δείχνει με απόλυτη ακρίβεια {απόλυτα αντικειμενικές ενδείξεις} την ρυθμική αγωγή {tempo}. Δηλαδή είναι ένα εργαλείο που παράγει παλμούς (κλικ) που βοηθούν τους μουσικούς να παίζουν ρυθμούς με ακρίβεια. Συνήθως (οι ηλεκτρονικοί μετρονόμοι) παράγουν από 35 μέχρι 250 κλικ το λεπτό. Ο μηχανικός μετρονόμος παράγει από 40  – 208 κλικ. Αυτό σημαίνει πως αν το κινητό του βάρος  μετακινηθεί στο 40 τότε παράγει 40 κλικ/λεπτό της ώρας , ενώ αν μετακινηθεί στο 208 παράγει 208 κλικ/ λεπτό της ώρας.

    Έτσι ο συνθέτης στην αρχή κάθε μουσικού κομματιού ,μετά τον όρο της ρυθμικής αγωγής {tempo} γράφει και ένα φθογγόσημο απλό ή παρεστιγμένο και έναν αριθμό που δείχνει σε ποιο σημείο πρέπει να τοποθετηθεί το κινητό βάρος του μετρονόμου.

    Βλέπε τη φωτογραφία :

     

    Μετρονόμοι

     

    Εξάσκηση με μετρονόμο

    Το πώς θα χτυπά ο μετρονόμος είναι δικό σου θέμα.

    Προτείνω να ξεκινήσεις με μία μικρή ταχύτητα και κάθε χτύπημα να αντιστοιχεί στη μικρότερης αξίας νότα που υπάρχει στο μέτρο σου.

    Αυτό θα σε κάνει να αισθάνεσαι σιγουριά στο κομμάτι που παίζεις και να μάθεις να εκτιμάς σωστά την αξία κάθε νότας. Σιγά σιγά καθώς θα μαθαίνεις το κομμάτι και το μουσικό σου όργανο μπορείς να βάλεις το μετρονόμο να χτυπά με μεγαλύτερη ταχύτητα. Αργότερα να μάθεις να αντιστοιχείς μεγαλύτερης αξίας νότες σε ένα χτύπημα.

    Πχ αν αντιστοιχούσες ένα κλικ ανά όγδοο τώρα να μάθεις να αντιστοιχείς ένα κλικ ανά τέταρτο, δηλαδή σε ένα κλικ θα πρέπει να παίζεις δύο όγδοα.

    Αργότερα να μάθεις να αντιστοιχείς ένα κλικ ανά τέταρτο παρεστιγμένο

    Τα παραπάνω θα απελευθερώσουν το παίξιμό σου σύντομα.

     

    Έστω ότι θέλουμε να παίξουμε ένα μουσικό κομμάτι ρυθμού 2/4 με ταχύτητα 100.

    Θέτουμε το μετρονόμο στο 100.

     Στο κλάσμα  του ρυθμού 2/4 ο παρονομαστής (το 4  σημαίνει τέταρτο) είναι το κλικ που ακούγεται στο μετρονόμο και ο αριθμητής το 2 μας λέει το πόσα κλικ ακούγονται μέχρι να τελειώσει το μέτρο.

    Αν ο ρυθμός ήταν ¾ τότε ο αριθμητής 3 μας λέει το πόσα κλικ ακούγονται μέχρι να τελειώσει το μέτρο κ.ο.κ

    Αφού ο μετρονόμος είναι ρυθμισμένος στο 100, αυτό σημαίνει ότι θα ακούμε 100 κλικ το λεπτό, αν ήταν ο μετρονόμος στο 75, θα ακούγαμε 75 κλικ το λεπτό.

    Αν ήταν ρυθμισμένος στο 60 θα ακούγαμε 60 κλικ, όσα ακριβώς δίνει και ένα κοινό ρολόι που χτυπάει 60 δευτερόλεπτα σε ένα λεπτό. Δηλαδή τότε το κάθε κλικ είναι 1 δευτερόλεπτο.

    Αν δε ήταν ρυθμισμένος στο 120 θα ακούγαμε 120 κλικ. Δηλαδή το κάθε κλικ θα ήταν μισό δευτερόλεπτο κ.ο.κ…. Το κλικ επομένως θα είναι αξίας τετάρτου ,ημίσεως, ή ογδόου μέρη για τους απλούς ρυθμούς ή θα είναι τέταρτο παρεστιγμένο ή ήμισυ παρεστιγμένο για σύνθετους ρυθμούς.

    Δηλαδή ο μετρονόμος  είναι ένα είδος χρονομέτρου που εμείς ρυθμίζουμε την ταχύτητα του.

    Ο δε πραγματικός χρόνος μιας νότας θα είναι=60/X

    {Όπου 60 =τα δευτερόλεπτα ενός ρολογιού και Χ= η ταχύτητα του μετρονόμου}

     Τι συμβαίνει όμως όταν ο ρυθμός είναι πχ 6/8 ή 9/8 ή 12/8 ή 5/8 ή 7/8;

     Η απάντηση είναι ότι 6/8 = με 2 παρεστιγμένα τέταρτα .Άρα πάλι έχουμε 2 κλικ( των 2 παρεστιγμένων τετάρτων) μέχρι να τελειώσει το μέτρο .

     Ομοίως το 9/8 = με 3 παρεστιγμένα τέταρτα. Άρα πάλι έχουμε 3 κλικ( των 3 παρεστιγμένων τετάρτων) μέχρι να τελειώσει το μέτρο .

    Ομοίως το 12/8 = με 4 παρεστιγμένα τέταρτα. Άρα πάλι έχουμε 4 κλικ( των 4 παρεστιγμένων τετάρτων) μέχρι να τελειώσει το μέτρο .

    Αν ο ρυθμός είναι 5/8 ή 7/8 τότε έχουμε αντίστοιχα 5 ή 7 κλικ ανά μέτρο

     

    Στη Δυτική μουσική  ( Pop ή Jazz ή classic…) είτε διαιρείς το κλικ σε 2 μέρη για τους απλούς ρυθμούς ή σε 3 μέρη για σύνθετους ρυθμούς.

    Μετρονόμοι

    Δείτε το video μου με λεπτομέρειες για μετρονόμους:

    video 

     

    Ένα απλό και ένα σύνθετο μετρονόμο on line μπορείτε να δείτε εδώ:

    http://a.bestmetronome.com/

    http://www.gieson.com/Library/projects/utilities/metronome/

     

    Αντί με μετρονόμο χρησιμοποίησε Ετοιμους Ελληνικούς Ρυθμούς Ντραμς ΕΔΩ:

    http://www.harmonicaclub.com/cgi-bin/harmonicaclub/pm.cgi?action=display&login=stefanos

     

    Αυτούς τους ρυθμούς τους έφτιαξα απομονώνοντας τα ντραμς από Ελληνικά τραγούδια


    Ακούστε το παρακάτω ηχητικό:

    http://www.box.net/shared/t86et4u352j4loz8h9ey

     

     

    Στην αρχή συνοδεύω το τραγούδι με κιθάρα πρώτα με 2 ακομπανιαμέντα /ανά μέτρο και στη συνέχεια με 6 ακομπανιαμέντα (αρπέζ)/μέτρο.

    Δηλαδή ή χρησιμοποιήσω την 1η ή τη 2η ταχύτητα tempo ο ρυθμός είναι ο ίδιος.

    Μετά ακούγεται το ίδιο τραγούδι  σε 6/8 την πρώτη φορά με tempo = 207 κλικ/λεπτό ή (6 κλικ/μέτρο-1 κλικ σε κάθε όγδοο) και τη δεύτερη φορά με tempo = 69 κλικ/λεπτό (2 κλικ/μέτρο-1 κλικ σε κάθε τέταρτο παρεστιγμένο –αφού 1 τέταρτο παρεστιγμένο =3/8= 1 κλικ και άρα 2 τέταρτα παρεστιγμένα = 3/8+3/8= 6/8=2 κλικ). (Δείτε για πλήρης λεπτομέρειες τις προηγούμενες φωτογραφίες).


    Tags
    Μουσικά Είδη:JazzPopΜουσικά Όργανα:ΝτραμςκιθάραΜουσική Εκπαίδευση:ρυθμόςtempo



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #24559   /   21.04.2012, 14:08   /   Αναφορά
    Τελικά κ. Στέφανε κάθε άρθρο σου μας δίνει κάτι το καινούριο , παρ΄όλο που το θέμα ''Μετρονόμοι'' είναι χιλιοειπωμένο με τα παραδείγματα, μου έδωσες και γνώσεις που δεν είχα. Σίγουρα θα βοηθήσει πολλούς ειδικά αρχάριους.

    Ευχαριστώ και περιμένω το επόμενο που σίγουρα θα υπάρξει επόμενο.
    #24560   /   21.04.2012, 14:41   /   Αναφορά
    Ευχαριστώ για τα καλά λόγια .

    Το άρθρο αυτό σε συνδυασμό με αυτό του κ reteos :

    http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3304

    θα βοηθήσει πολύ τους αρχάριους στην εκμάθηση των ελληνικών ρυθμών που να έχουν υπ' όψη ότι καλύτερα να 'χάνεις' μερικές νότες από τη μελωδία αλλά ποτέ τον ρυθμό.

     
    #24562   /   21.04.2012, 19:45   /   Αναφορά
    Πάρα πολύ χρήσιμο «εργαλείο» ο μετρονόμος. Νομίζω πως δεν πρέπει να λείπει από κανέναν αρχάριο (και όχι μόνο) μουσικό.  ΄Οπως πολύ σωστά αναφέρει ο συγγραφέας, είναι το « εργαλείο» με το οποίο κανονίζουμε την «ταχύτητα» ,το τέμπο δηλ.,  στην εκτέλεση ενός μουσικού κομματιού.  Το χρησιμοποιούμε επίσης για να αντιληφθουμε τις χρονικές αξίες  των νοτών κατά την εκμάθηση μουσικής . Βέβαια αυτά και πολλά άλλα  αναφέρονται  με λεπτομέρεια στο  άρθρο αυτό ,απλά νομίζω  πως  δυο λογάκια ακόμα καλό κάνουν στον αναγνώστη που θέλει να ασχοληθεί περαιτέρω με τη μουσική.  .

    Γιοβάνα , συμφωνώ μαζί σου για το «χιλιοειπωμένο». Αλλά και κατά την δική μου άποψη, άρθρα  που έχουν σχέση με την  εκμάθηση μουσικής , πρέπει να επαναλαμβάνονται σε τακτικά χρονικά διαστήματα.  Όταν αυτά είναι γραμμένα από διαφορετικούς συντάκτες ,που αναφέρονται στο ίδιο θέμα, τότε  παρέχεται η ευχέρεια  στον αναγνώστη να κάνει και κάποια διασταύρωση των αναφερομένων  στοιχείων ή αν κάτι δεν κατάλαβε από το ένα άρθρο τότε ίσως να το καταλάβει από άλλο. Αυτό   είναι  πάρα πολύ οφέλιμο. Αν  είναι  δε τα νεώτερα και  «εμπλουτισμένα» με πληροφορίες, όπως το άρθρο αυτό, τότε είναι ακόμη καλύτερα .

    Στέφανε αξίζεις  «πολλά μπράβο».  Η προσφορά σου είναι ανεκτίμητη.  Επισφραγίζεις και με το άρθρο αυτό, την άποψή σου για τους ερασιτέχνες που έχεις αναρτήσει στο φόρουμ.

    Οσο αφορά το δικό μου άρθρο το οποίο αναφέρεις (είναι τιμή για μένα)  ,  επειδή  παρουσιάζεται κάποιο πρόβλημα μερικές φορές με το λινκ που σωστά εσύ αναφέρεις  , για να βοηθήσω την κατάσταση (δεν είναι διαφήμιση)  θα πρότεινα ,σε οποιον θέλει να το δει, μπορεί να το βρεί και  από τη στήλη του ε-περιοδικού του  musicheaven: μαθήματα μουσικής, με την ονομασία:  «Ελληνικοί μουσικοί  ρυθμοί –οπτικοακουστικό πρακτικό μάθημα» δημοσιευμένο την 1/3/2012. 
    #24569   /   22.04.2012, 18:04
    <<...... και κατά την δική μου άποψη, άρθρα που έχουν σχέση με την εκμάθηση μουσικής , πρέπει να επαναλαμβάνονται σε τακτικά χρονικά διαστήματα. Όταν αυτά είναι γραμμένα από διαφορετικούς συντάκτες ,που αναφέρονται στο ίδιο θέμα, τότε παρέχεται η ευχέρεια στον αναγνώστη να κάνει και κάποια διασταύρωση των αναφερομένων στοιχείων ή αν κάτι δεν κατάλαβε από το ένα άρθρο τότε ίσως να το καταλάβει από άλλο. Αυτό είναι πάρα πολύ οφέλιμο. Αν είναι δε τα νεώτερα και «εμπλουτισμένα» με πληροφορίες τότε είναι ακόμη καλύτερα .....>> Reteos

    Ένα ωραίο κείμενο που δεν χρειάζεται σχολιασμό

    #24570   /   23.04.2012, 09:46   /   Αναφορά
    Πολύ καλό το άρθρο και πολύ χρήσιμο.

    Να προσθέσω και εγώ στην λίστα, έναν ηλεκτρονικό μετρονόμο που μπορούμε να “κατεβάζουμε” δωρεάν http://www.weirdmetronome.com/ .

    Το διαφορετικό που έχει αυτός είναι ότι καλύπτει ανάγκες ελληνικών ρυθμών (5/8, 7/8, 9/8, 12/8, 15/8 κλπ.)που δεν καλύπτουν οι άλλοι συμβατικοί.

    Αντιγράψτε αυτό (23)1120112011 και επικολλήστε το στο πεδίο Custom, είναι ο ρυθμός του γνωστού παραδοσιακού Πατρούνινο. Στην ουσία πρόκειται για έναν μικρό προγραμματιστή τυμπάνων και μπορούμε να προγραμματίσουμε ότι ρυθμό θέλουμε.
    #24571   /   24.04.2012, 01:28   /   Αναφορά
    Πολύ ενδιαφέρον άρθρο. Σ' ευχαριστούμε :)
    #24573   /   24.04.2012, 13:28   /   Αναφορά
    Παρακάτω ένα απόσπασμα – που πιστεύω καλόν είναι όλοι να διαβάσουν - από το σχόλιο του Αλκίνοου Φαίδωνα στο άρθρο του reteos ΕΔΩ:

    http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3304

    ‘’…….σχετικά με το μέτρο, την τήρηση του ρυθμού, τον τρόπο, τη δυναμική ικανότητα του ακροατή ή και αυτού του ίδιου του μουσικού ακόμα, έχω να πω πως από αρχαιοτάτων χρόνων η μετρική κρατιόταν ή πατιόταν, κυριολεκτικά στα πόδια... απ' τα πόδια... με τα πόδια... μάλιστα ολόκληρος ο χορός -όχι μόνο οι μουσικοί ή οι ηθοποιοί- χτυπούσαν τα πόδια κάτω, για να τηρηθεί ο ρυθμός (ως αρχικός και βασικός λόγος) και λιγότερο για να δοθεί έμφαση, μέσω των χτυπημάτων στα λεγόμενα... τώρα σχετικά με το, αν, μία συμφωνική ορχήστα κατά τη διάρκεια της συναυλίας, είναι σε επίπεδο να χτυπάει τα πόδια κάτω, τότε, μάλλον τους χρειάζεται να δουν και να ξαναδούν, το βίντεο αυτό, του Ρετέου... άν όμως προσέξουμε τα κρυφά βίντεο, των συναυλιών, των μεγάλων ορχηστών, τότε θα δούμε, έναν κρυφό χορό, όλων σχεδόν των μουσικών, στα άκρα τους, στα μέλη τους, στο σώμα τους που δεν είναι τίποτα άλλο παρά η τήρηση κ' η (αυτο)υπευνθύμιση σε αυτούς ΤΟΥ ΡΥΘΜΟΥ... σε χώρες της Αφρικής, σε ιθαγενείς σκοπούς της Ινδονησίας και όπου αλλού, ακόμα μέχρι σήμερα το μουσικό ορμέμφυτο, καθοδηγεί, διατάζει, επιβάλλει, το ΧΤΥΠΗΜΑ ΚΑΤΩ ΤΟΥ ΠΟΔΙΟΥ, (αρχικά για τον ΡΥΘΜΟ και κατόπιν για την έμφαση), σε σημείο μάλιστα που τα πόδια των χορευτών και των μουσικών, να πληγιάζονται και να τραυματίζονται... γιατί; ΓΙΑΤΙ;;;’’

    Η συνέχεια στο σχόλιο….
    #24578   /   25.04.2012, 13:05   /   Αναφορά

    Θα ήθελα να παραθέσω αποσπάσματα από τα σχόλια μερικών μουσικών- μελών άλλου site στο οποίο τοποθέτησα για bumping το link του άρθρου ’Μετρονόμοι’’ -και πιστεύω ότι θα βοηθήσουν την περαιτέρω συζήτηση:



    • ‘’Παντα "τρεχω" λίγο τα κομματια που παιζω σε Live πιο πολυ για "κεφι" αλλα πρεπει να βαλω λιγο φρενο.... τηρωντας καποιους κανόνες... !’’

    • ‘’Το "τρέξιμο" ή "τσίμπιμα των ταχυτήτων" ειδικά στο live το έχω ακούσει κι εγώ από πολλούς. Κατά την άποψή μου κι όχι μόνο, είναι Ελληνική πατέντα και λάθος προσέγγιση.’’

    • ‘’Εάν ένα κομμάτι θέλει "τρέξιμο" τότε η ταχύτητα ήταν λάθος εξ'αρχής. Γνώμη μου.’’

    • ‘’Η "τρεχάτη" κατηγορία πέραν του ενίοτε προσωρινού νευρικού θέματος είναι χαρακτηριστικό γνώρισμα του αρχάριου ή άχρονου Μουσικού , η δε δεύτερη κατηγορία είναι και ανίατη και θεός φυλάξει να μην είναι και ντράμερ.’’

    • ΄΄Μιας και μιλάμε για μετρονόμους και μέτρα να υπενθυμίσω σε όλους το γνωστό κλασσικό ελληνικό χαρακτηριστικό πολλών τραγουδιστών λαικού ρεπερτορίου να μη μπαίνουν εκεί που πρέπει αλλά αργότερα (στα 2 παρά 1/4 μέτρα ) και να μου σπάνε τα νεύρα κάθε φορά στις πρόβες και να θέλω να του πυροβολήσω! (ειδικά οι παλιότερης γενιάς)... χάλι μαύρο!’’

    • ΄΄αλλά το πιο αργό από να τα τρέχεις είναι χειρότερο!!!’’

    #24579   /   25.04.2012, 14:05

    Στέφανε πολύ ωραία .Δίνεις τροφή για εποικοδομητική κουβεντούλα και πιστεύω ότι αυτό είναι πολύ καλό ,καθόσον  βοηθά στο να αντιληφθεί ο αναγνώστης καλύτερα τις έννοιες που αναφέρονται στο άρθρο και τη χρησιμότητά τους .


    Θα μου επιτρέψεις φαντάζομαι  να σχολιάσω επι των σχολίων και εγώ :



    • .....΄΄Μιας και μιλάμε για μετρονόμους και μέτρα να υπενθυμίσω σε όλους το γνωστό κλασσικό ελληνικό χαρακτηριστικό πολλών τραγουδιστών λαικού ρεπερτορίου να μη μπαίνουν εκεί που πρέπει αλλά αργότερα (στα 2 παρά 1/4 μέτρα ) και να μου σπάνε τα νεύρα κάθε φορά στις πρόβες και να θέλω να του πυροβολήσω! (ειδικά οι παλιότερης γενιάς)... χάλι μαύρο!’’............


    - Ότι το χειρότερο . Καλύτερα με όχι και τόσο πολύ καλή φωνή και μέσα στο μέτρο(στον ρυθμό δηλ) και γενικότερα στον χρόνο, παρά καλλίφωνος και άχρονος . Το ίδιο ισχύει και με τα μουσικά όργανα και ιδίως αυτά της ανταποκρίσεως .



    • .......΄΄αλλά το πιο αργό από να τα τρέχεις είναι χειρότερο!!!’’  .........    


    - Ούτε χειρότερο ούτε καλύτερο είναι .Και οι δυο περιπτώσεις εξ ίσου  λάθος . Πρέπει να είμαστε μέσα στον χρόνο ακριβώς,αλλιώς έχουμε «χάσει το τρένο»


     


     


     


    #24580   /   25.04.2012, 15:48

    Ένα άλλο χρήσιμο απόσπασμα σχολίου :



    • Το arranger είναι προσομοιωτής ορχήστρας. Είναι η εξέλιξη του Drum Machine που έχει την δυνατότητα να παίζει ρυθμούς, μόνο τύμπανα, σε διαφορετικές ταχύτητες (BPM).


    #24581   /   25.04.2012, 17:06   /   Αναφορά

    Arranger Keyboards 


    Άκουσα τον όρο για πρώτη φορά σήμερα από το αντίστοιχο  σχόλιο μου . Ψάχνοντας στο διαδίκτυο για τα arrangers βρήκα και παρουσιάζω τις παρακάτω πληροφορίες :


    Επειδή δεν έχω κάποια εμπειρία γι αυτά – απλώς έκανα ελεύθερη μετάφραση καλών πιστεύω πηγών-  όποιος έχει να προσθέσει ή να διορθώσει κάτι θα εμπλουτίσει τις γνώσεις μας.



    <<Όταν οι μουσικοί μιλάνε για Electronic Keyboards , Home Keyboards , Personal Keyboards τις περισσότερες φορές αναφέρονται σε Arranger Keyboards  ή στα ελληνικά η λέξη είναι  Αρμόνια.


    Οποιοσδήποτε όμως κι αν είναι ο πιο σωστός όρος , έχουν τέτοια απήχηση σε μεγάλη μερίδα μουσικών που τα κάνει ένα από τα πιο δημοφιλή όργανα.


    Ποιος όμως είναι ο λόγος αυτής της απήχησης?


    Είναι οι εκατοντάδες ήχοι  και ενσωματωμένοι ρυθμοί. Μπορείς να διαλέξεις οποιοδήποτε όργανο θέλεις όπως: Πιάνο – Φλάουτο – Κιθάρα – Βιολί – Ειδικά Εφφέ….και σχεδόν οτιδήποτε άλλο επιθυμείς.


     Έχουν ενσωματωμένα ακόρντα/ρυθμούς που είναι συνδυασμοί ήχων συνοδευόντων οργάνων όπως: Ντράμς – Κιθάρας – Μπάσου …


    Απλώς επιλέγεις ένα ακομπανιαμέντο και παίζεις τη μελωδία επ’ αυτού.


    Σχετική διαφήμιση αναφέρει: <<Θέλεις να έχεις μια πλήρη ορχήστρα στα δάκτυλα σου? Παίξε Arranger Keyboard.>>


    Ονομάζεται arranger keyboard λόγω των πολλών ενσωματωμένων μουσικών στυλ που σου επιτρέπουν να δημιουργείς ενδιαφέρουσες διευθετήσεις (arrangements) με χρήσεις μπουτόνς όπως τα: Start, Stop, Intro, Ending and Fill-ins. Αυτά τα μπουτόνς προσθέτουν μεταβολές στα ενσωματωμένα στυλ ώστε να κάνουν τον ήχο πιο ρεαλιστικό.


    Έτσι τα ακομπανιαμέντα πιάνου , γνωστά και σαν ‘’ styles, & fingered modes on piano keyboards ‘’ δίνουν είδη  μουσικής όπως: Rock, Rhythm and Blues, Latin, Country, Jazz, Techno κλπ. Αυτά τα είδη σου επιτρέπουν να εστιάσεις στο παίξιμο της μελωδίας.


    Συνοψίζοντας το arranger είναι το όργανο που παίρνει συγχορδίες, από το κλαβιέ ή μέσω MIDI (π.χ. Η/Υ, midi κιθάρα, midi accordeon, digital piano,) και βάση του στυλ (style) που επιλέγεις (π.χ. καλαματιανό, Χασάπικο κλπ) παίζει το ρυθμικό μέρος ακριβώς όπως θα το έπαιζε μια μπάντα  από 8 άτομα συνήθως ή και 16 για τα καλύτερα arrangers- αυτά είναι τα λεγόμενα backing tracks.


    Τα πιο προκεχωρημένα arranger keyboards διαθέτουν εκατοντάδες υψηλής ποιότητας ήχους , στυλ , και εφφέ , έχουν χαρακτηριστικά απεικόνισης των στίχων (lyrics) και μπορούν να διαθέτουν μια τεράστια Βάση Δεδομένων (database) τραγουδιών.


    Σου δίνουν δε και τη δυνατότητα να ηχογραφήσεις ώστε να δημιουργήσεις και το δικό σου μουσικό στυλ.


    Επίσης σου επιτρέπουν να συνδέσεις μικρόφωνο ώστε να τραγουδάς και επί της φωνής σου να γίνεται φωνητική επεξεργασία δημιουργώντας αποτέλεσμα διαφορετικής τάξεως.


    Για έναν συνθέτη ο οποίος δεν ξέρει πώς να προγραμματίσει  ένα drum machine ή να παίζει κιθάρα το arranger του δίνει την ικανοποίηση να ακούει τα τραγούδια του να παίζονται από ορχήστρα χωρίς να έχει μαζί του τους μουσικούς.>>


    Πιστεύω να βοήθησα όσο μπορούσα για κάτι που έμαθα σήμερα

    #24582   /   26.04.2012, 11:33

    Εξειδικευμένη απάντηση έστω και με μετάφραση ξενόγλωσσων πηγών.


    Η απάντηση αυτή αποτελεί πρόκληση αλλά και προτροπή προς κάποιον επαγγελματία να γράψει σχετικό άρθρο για τα arrangers με περισσότερες λεπτομέρειες απ' αυτές που παρουσιάζεις στο σχόλιο σου.


    #24625   /   12.05.2012, 23:53   /   Αναφορά

    Το να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ είναι λίγο!


    Πραγματικά & αυτό το άρθρο είναι πάρα πολύ χρήσιμο!


    Ευχαριστούμε για τον χρόνο που μας αφιερώνεται!

    #24814   /   04.07.2012, 16:50   /   Αναφορά

    Άλλος ένας απλός αλλά πολύ καλός μετρονόμος on line ΕΔΩ:


    http://simple.bestmetronome.com/

    #24923   /   16.07.2012, 10:01   /   Αναφορά

    ...μιας κ' η εποχή μας χαρακτηρίζεται χωρίς μέτρο, ας ακούσουμε τις συμβουλές του stefanos604, τουλάχιστον για τη μουσική και τα της Τέχνης πράγματα...


    Τα σχόλια κ' οι απαντήσεις, του άρθρου, κατατοπίζουν ακόμα κι αδαείς...


    Παρατηρώντας τόσα χρόνια είτε σε λάιβ υπαίθρια, είτε σε προγράμματα καταστημάτων, καταλήγω πως δεν υπάρχει εγκληματικότερο, ακόμα κι απ' το(η)ν κακοφωνίξ, παρά όταν ακούς ένα κομμάτι που σου αρέσει, να μην μπορείς να το σιγοτραδήσεις μαζί τους, επειδή απλά του άλλαξαν το μέτρο... και όχι μία: αλλά δυο και τρεις φορές στο ίδιο το κομμάτι... και νά τανε μόνο σε ένα; κατακρεουργούν ολόκληρα ρεπερτόρια...


    Μέτρο λοιπόν...


    (σε κάποιους κάποιου μαγαζιού, την επομένη βραδυά, τους πήγα δώρο ένα μετρονόμο... τον κλασικό με τον δείκτη... το δε τακ τακ που έκανε σκέπαζε όλη την ορχήστρα...)



    Καλημέρα και καλή συνέχεια !!!

    #24935   /   16.07.2012, 16:44

    Φαίδωνα ευχαριστώ για τα καλά λόγια


    Μήπως θα ήταν καλή συμβουλή να αρχίσουμε να κάνουμε αντί τα συμβατικά δώρα γενεθλίων , ονομαστικής εορτής, Πάσχα και Χριστουγέννων ,σε γνωστούς και φίλους έστω και μη μουσικούς (ποιος ξέρει ίσως η συγκεκριμένη οικογένεια να υποθάλπει κάποιον με μουσικό αίμα…) έναν ΜΗΧΑΝΙΚΟΜΕΤΡΟΝΟΜΟ!!!


    #25057   /   27.07.2012, 11:47   /   Αναφορά

    Χρήσιμο και ενδιαφέρον άρθρο.


    Ο μετρονόμος (από τις ελληνικές λέξεις μέτρο και νόμος) είναι ένα πολύτιμο εργαλείο. Δεν θα πρέπει όμως να υπερτονίζεται η χρήση του, που δεν είναι απεριόριστη. Δεν είναι πανάκεια και έχει και κάποια μειονεκτήματα. 'Οπως η απόλυτη ακρίβεια, σταθερότητα και συμμετρία των κλικ (χτύπων) σε όλα τα μέτρα.


    Η μουσική δεν είναι "ringtones". Είναι σαν το περπάτημα και την ομιλία. Άν περπατούσαμε και μιλούσαμε με μετρονόμο, θα ήταν σαν να μην περπατάει ή μιλάει άνθρωπος, αλλά  ρομπότ.


    Στη μουσική ο ρυθμός δεν είναι συνεχώς σταθερός, άκαμπτος και μονότονος. Η μουσική εκτέλεση και ερμηνεία έχει ελαστικότητα και ελευθερία από τη φύση της.  Πολλοί μεγάλοι συνθέτες (Βάγκνερ, Βέρντι, Μέντελσον, Μπράμς)  ήταν εναντίον της χρήσης μετρονόμου. 


    Η επιλογή του τραγουδιού "Αστα τα μαλλάκια σου" του Σουγιούλ σαν παράδειγμα είναι πολύ επιτυχημένη. Ένα πολύ απλό και όμορφο βαλσάκι του 50,  γνωστό και τραγουδημένο απ'όλους τους Έλληνες, που το αγκάλιασαν και θα το τραγουδούν πάντα. 
    Μια μικρή διόρθωση στη μελωδία (σε Dm):


    Laa la / Ree mi / Faa mi / Reee/


    Mii mi  ( όχι re) / Do# re mi/ Reee / Laaa /


    Laa la / Ree mi / Faa mi/ Reee/


    Mii mi  (όχι  re) / Do# re mi/ Reee /Re-κλπ.

    #25061   /   27.07.2012, 13:13

    Έχεις δίκιο: Όμως στη φωτογραφία έχω ένα κειμενάκι που λέει:


    ’Όταν παίζεις με ορχήστρα έχεις τον ντράμερ που σου δίνει το ρυθμό. Είναι σαν να έχεις ένα φυσικό μετρονόμο δίπλα σου’’


     


    Όμως πιστεύω ότι η εξάσκηση με μετρονόμο έχει το πλεονέκτημα ότι ρυθμίζεις το tempo κατά βούληση


    #25066   /   27.07.2012, 15:03

    Ακριβώς, φίλε Στέφανε, όπως το είπες: Ο ντράμερ είναι σαν ένας "φυσικός μετρονόμος".  Το ίδιο και ο μαέστρος.


    #27401   /   07.06.2013, 08:58   /   Αναφορά

    Μόλις έλαβα το παρακάτω ΠΜ:


    ’κατέβασα το πρόγραμμα finale, για να γράψω σε πεντάγραμμο. Από ότι βλέπω μου δίνει συγκεκριμένους ρυθμούς πχ δίνει 9/8, αλλά όχι 9/4. Μήπως ξέρεις πώς μπορώ να καταγράψω το ζεϊμπέκικο ως 9/4 με αυτό το πρόγραμμα ή θα πρέπει αναγκαστικά να ακολουθήσω τα 9/8 που μου ορίζει; Νομίζεις ότι το μοντέρνο ζεϊμπέκικο αποδίδεται καλύτερα ως 9/4 ή 9/8; Ευχαριστώ εκ των προτέρων.’’


    Επειδή πιστεύω ότι είναι άρα πολύ καλό ερώτημα και θα ενδιαφέρει πολλούς το παραθέτω εδώ:


    http://i1290.photobucket.com/albums/b539/stefanos604/MISCELLANEOUS/9-83AE09-4_zps0abdf23f.jpg



    Δείτε και τα 9/8 σαν 3 παρεστιγμένα τέταρτα επί του άρθρου…

    #27402   /   07.06.2013, 13:03

    Καλημέρα,


    Να βοηθήσω λίγο τον/την φίλο-η που σου έστειλε το μήνυμα για το finalle, που δεν μπορεί να περάσει το χρόνο 9/8.
    Στην δημιουργία ενός αρχείου σου δίνει την δυνατότητα να ορίσεις τον χρόνο που θέλεις, επιλέγεις τον αριθμό τον χτυπημάτων (9) & στη συνέχεια των αριθμό των beats (έτσι το γράφει το finalle), (8α). Συμπληρώνεις το κλάσμα όπως θέλεις!
    Για όποια άλλη πληροφορία είμαι στη διάθεσή σας!


    #27403   /   07.06.2013, 16:18

    Δείτε και ένα καλό μάθημα: ‘’Ελληνικοί Ρυθμοί’’ του Γιάννη Reteos Εδώ:


    #27410   /   08.06.2013, 23:02

    Τελικά με το finale δν μπόρεσα να βρω άκρη. Στο σχηματισμό νέου φύλλου (πεντάγραμμου) σε ρωτάει και επιλέγεις τί όργανα θέλεις και μετά σου δίνει 10 συγκεκριμένος ρυθμούς να επιλέξεις πχ 2/2, c,  3/4, 2/4, 3/8 κλπ. Σου δίνει 9/8, αλλά όχι τη δυνατότητα να επιλέξεις ή να διαμορφώσεις 9/4.  Αν έχει κάποιος καμιά ιδέα πώς μπορώ να το ξεπεράσω ας μου πει. Εκτός αν πρέπει να βρω άλλο πρόγραμμα (αν και η Νεκταρία λέει ότι έχει αυτή τη δυνατότητα το finale).


    #27411   /   09.06.2013, 00:19

    Στην δημιουργία νέου εγγράφου όταν φτάσεις στην επιλογή κλίμακας & ρυθμού στην επιλογή time signature έχει κάποια ερωτηματικά που τα επιλέγεις. Σχηματίζεις το κλάσμα που επιθυμείς 9/8. Στον αριθμητή (numbers of beats) σχηματίζεις το 9 & στον παρανομαστή (beat duration) σχηματίζεις τα 8α.


    #27412   /   09.06.2013, 00:21