ελληνική μουσική
    494 online   ·  210.833 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Aρθρα

    Η προδοσία στο κλέφτικο τραγούδι - Μέρος Α'


    Ενότητες
    Προλογικό Σημείωμα και Εισαγωγή
    Συνοπτική περίληψη της υπόθεσης των τραγουδιών
    Οι συντελεστές της προδοτικής πράξης
    Οι αποδέκτες των πληροφοριών των προδοτών
    Οι μέθοδοι της προδοσίας
    Τα κίνητρα της προδοσίας
    Κοινός τόπος: ο αιφνιδιασμός του ήρωα
    Η αντίδραση των κλεφτών στην προδοσία ως στάση ζωής;
    Σχέση προσώπων με την ιστορική πραγματικότητα και μετάπλασή της στα τραγούδια
    Συμπεράσματα
    Βιβλιογραφία
    Γράφει ο Ιουλία Λυμπεροπούλου (ioulialibera)
    23 άρθρα στο MusicHeaven
    Σάββατο 22 Δεκ 2012

    Κοινός τόπος: ο αιφνιδιασμός του ήρωα

    Στις πιο πολλές περιπτώσεις οι ήρωες αιφνιδιάζονται. Τους προλαβαίνουν τα γεγονότα, επομένως, ενώ οι ίδιοι αντίστοιχα δεν προλαβαίνουν να αντιδράσουν. Εφόσον μιλάμε για δημοτική ποίηση, τα τραγούδια εμπνέονται από την πραγματικότητα, αλλά πιθανόν να μην την αποτυπώνουν με ακρίβεια. Στον αιφνιδιασμό ωστόσο κρύβεται, κατά τη γνώμη μου, πιο πολύ από τα: ποιος, πώς και γιατί, η ουσία της προδοσίας υπό την έννοια ότι ποιητικά ή κυριολεκτικά αναδεικνύει την αδυναμία του ήρωα να αντιδράσει εγκαίρως. Έτσι, καταδικάζεται κάθε πιθανότητα διάσωσης και προβάλλεται η τραγικότητα των ηρώων που βρίσκονται προ τετελεσμένων γεγονότων. Σε αυτή την περίπτωση, πέραν του να συνειδητοποιούν την τραγικότητά τους, δε διαφαίνεται άλλη διέξοδος για τους ίδιους. Υπονοείται η ματαιότητα της αντίδρασης στον αιφνιδιασμό. Και, ανεξαρτήτως πραγματικών γεγονότων, η εμμονή του δημοτικού τραγουδιού στην έννοια του αιφνιδιασμού του ήρωα υποκρύπτει ίσως την καταδίκη της προδοτικής πράξης στο σύστημα αξιών του λαϊκού στοχαστή. Γιατί ο αιφνιδιασμός προκύπτει από μία ύπουλη πρόθεση «μη αποκάλυψης». Δεν προηγείται κάποια προειδοποίηση. Ο ήρωας όντας ανύποπτος αιφνιδιάζεται. Και αναπόφευκτα ακυρώνεται η αποτελεσματικότητα αντίδρασής του, όπως συνήθως ακυρώνεται και η ίδια του η ύπαρξη στα τραγούδια. Στο τραγούδι «Του Χρόνη» το δίδυμο προδοσία-αιφνιδιασμός είναι, κατά κάποιον τρόπο, διπλό. Γιατί αφενός αιφνιδιάζεται ο ίδιος, βλέποντας τα κομμένα κεφάλια των παιδιών του, και αφετέρου ενδεχομένως να είχαν αιφνιδιαστεί και εκείνα, βρίσκοντας έτσι το θάνατό τους. Η έννοια της προδοσίας, επομένως, μέσα από τον αιφνιδιασμό αναδεικνύεται ακόμα πιο τραγική και καταδικαστέα στο τραγούδι.

    Η περίπτωση του Μηλιόνη διαφέρει λίγο σε σχέση με τον άμεσο αιφνιδιασμό. Τη σύγκρουση προκάλεσαν άτομα με εξουσιαστική δύναμη, που βρίσκονταν έξω από τη δυαδική σχέση των βλάμηδων. Σε αυτή την περίπτωση ο αντιήρωας –Σουλεϊμάνης– ενέχει μία τραγική  διάσταση, γιατί δεν υπάκουσε κατά γράμμα την εντολή του προεστού και του δερβέναγα. Η στάση του υπαγορεύτηκε καταρχήν από την προσωπική σχέση που διατηρούσε με το βλάμη του (στίχοι 15-18). Το γεγονός τού κόστισε τη ζωή. Δεν εκτέλεσε εν ψυχρώ το Μηλιόνη, αλλά του άφησε το περιθώριο να ακολουθήσει την επιθυμία των εντολοδόχων, διακινδυνεύοντας τη ζωή του. Συμπεραίνουμε ότι οι σχέσεις που αναπτύσσονταν μεταξύ των ανθρώπων κατευθύνονταν και συμπιέζονταν, σε ένα βαθμό, από τρίτους με μεγαλύτερη εξουσία. Το ότι τελικά σκοτώνονται και οι δύο, εκτός από την ικανότητά τους στη μάχη, ίσως να υποδηλώνει πως στη σκέψη του λαϊκού στοχαστή εξισώνονται συμβολικά «υποτασσόμενοι» σε μία ανθρώπινη βία όπου οι ίδιοι είχαν άλλοτε ρόλο ενεργητικού και άλλοτε παθητικού εκτελεστή. Αν σε αυτό το γεγονός προσθέσουμε τα αλληλοσυγκρουόμενα συμφέροντα και τις ασυνείδητες διεργασίες εμπεδωμένων νοοτροπιών, που αφαιρούσαν από τα άτομα τη δυνατότητα να ξεπεράσουν τον εαυτό τους, καταλήγουμε σε ένα αυταρχικό σύστημα αξιών, που καθόριζε τις συνειδήσεις, τις πράξεις και τις επιλογές.

    Σε αυτή την περίπτωση, μάλιστα, είτε γιατί όντως έτσι συνέβη είτε γιατί έτσι ήθελε να το ερμηνεύσει η ποιητική φαντασία, οι απηχθέντες ήταν όργανα της εξουσίας. Η διένεξη δεν εκτονώθηκε πάνω στον «ανίσχυρο χριστιανικό πληθυσμό»[53], όπως συνήθως γινόταν. Επιπρόσθετα η στάση του ήρωα δεν αποδείχθηκε καθόλου δουλοπρεπής, όπως συνέβαινε με τους αρματολούς στις περιοχές όπου εξαλειφόταν η ληστεία[54]. Τότε η παρουσία τους δεν κρινόταν απαραίτητη από την επίσημη εξουσία και έχαναν κάθε έρεισμα εκβιασμού. Αυτό οφειλόταν στο γεγονός ότι: «Οι αρματολοί βρίσκονταν στο όριο μεταξύ ανταρσίας και ενσωμάτωσης. Γι’ αυτό έμεινε πρωτόγονη η επανάσταση»[55]. Οι αρματολοί χωρίς να έχουν αποσαφηνισμένη εθνική και πολιτική συνείδηση αμφιταλαντεύονταν μεταξύ δύο αντιθετικών καταστάσεων. Η μία ήταν η δυνατότητα πλήρους υποταγής και ενσωμάτωσης στο σύστημα με την αποδοχή του αρματολικιού, ενώ η άλλη πλησίαζε την έννοια της «ανταρσίας», όταν, διεκδικώντας επιπλέον προνόμια ή επιδιώκοντας την επανάκτηση όσων είχαν χάσει, προέβαιναν σε επιθετικές ενέργειες έναντι των φορέων του συστήματος. Εδώ δε συνέβη κάτι ανάλογο. Αντίθετα, δόθηκε η αφορμή μέσα από την ιστορία να ηρωοποιηθεί ένα πρόσωπο, ο Μηλιόνης, γιατί με τον τρόπο του αντιτάχθηκε στο «ξεπούλημα» που του υποσχόταν ο βλάμης του προκειμένου να σώσει τη ζωή του. Ο θάνατός του εξιλέωνε αυτόματα κάθε άλλη διαπλεκόμενη σχέση ή συμφέρον που μπορεί να τον είχαν φέρει εξαρχής σε αυτήν τη θέση. Δεν αφορούσε αυτό τη λαϊκή συνείδηση, αλλά το ηρωικό πρότυπο μέσω του οποίου ερχόταν, εν δυνάμει και ασυνείδητα, σε αντιπαράθεση με την εκάστοτε εξουσιαστική δύναμη (ελληνική και τούρκικη), στη βάση ενός συμβολικού συστήματος αξιών και ποτέ κατά κυριολεξία.

    Σε τέσσερις μόνο περιπτώσεις δεν υπάρχει άμεσος αιφνιδιασμός. Η πρώτη, στο τραγούδι «Παλληκάρια για κλεψιά». Πρόκειται για θεωρητική ωστόσο προειδοποίηση ενός «γεροντόκλεφτα» προς νεαρούς κλέφτες, για να προσέχουν το ενδεχόμενο της προδοσίας και κατ’ επέκταση του αιφνιδιασμού. Δεν περιγράφεται ένα δραστικό γεγονός αλλά μία εν δυνάμει κατάσταση. Στο δημοτικό «Του Βλαχοθανάση», επίσης, τον αντιλαμβάνεται ο ίδιος όσο συμβαίνει, καθώς πρακτικά βρίσκεται σε κάποια απόσταση από τους Αρβανίτες που βλέπει να πλησιάζουν, αφού έχει πάει στο λημέρι του και δε βρίσκει κανέναν. Στο τραγούδι του κολοκοτρωναίικου κύκλου οι ήρωες φοβούμενοι την προδοσία απειλούν εκ προοιμίου τον καλόγερο με ατιμωτικές πράξεις αν τυχόν τους προδώσει. Και τέλος στο «Βοσκοί μαρτυρούν κλέφτες» οι ήρωες δεν είναι παρόντες και ίσως να αιφνιδιαστούν μελλοντικά. Οπότε αγνοούν την προδοσία, ενώ δεν αναφέρεται ο τρόπος που ενδεχομένως τους βρίσκουν, αν τους βρουν στο μέλλον. Σε αυτό το τραγούδι προβάλλεται κυρίως μία μέθοδος εντοπισμού των κλεφτών από την εξουσιαστική αρχή.

    Συμπεραίνουμε από τα διαθέσιμα παραδείγματα λοιπόν ότι, όταν τα τραγούδια περιγράφουν –αφηγηματικά ή με την παρεμβολή διαλογικών μερών– τα γεγονότα και τη δράση των ηρώων στο πεδίο της μάχης ή της δραστηριοποίησής τους, η προδοσία εντείνεται μέσω του αιφνιδιασμού. Δεν πρόκειται για μία επί ίσοις όροις αντιπαράθεση. Εν τέλει, λαμβάνει διαστάσεις καθιερωμένης μεθόδου, εφόσον είτε κυριολεκτικά είτε στην αντίληψη του λαϊκού στοχαστή οι κλέφτες ήταν «άπιαστοι». Έτσι, η προδοσία καθίσταται η μόνη αποτελεσματική και καθ’ όλα καταδικαστέα τακτική εξάρθρωσής τους. Και, εφόσον η προδοσία καταδικάζεται ως γεγονός στο σύστημα αξιών του λαού, οι ήρωες τοποθετούνται στον αντίποδά της. Ανυψώνονται ως «ήρωες», γιατί τολμούν, γιατί διεκδικούν συμβολικά στο όνομα του λαού τη βελτίωση των συνθηκών που δεν τολμάει να διεκδικήσει ο ίδιος ο λαός για τον εαυτό του. Επιπλέον, εξιλεώνονται για τις όποιες εγκληματικές τους πράξεις μέσω της προδοσίας που, όντας «άτιμη», «επιβάλλει» ένα τραγικό τέλος.

    Θεόφιλος, Στο λημέρι του Κατσαντώνη.
    Θεόφιλος, Στο λημέρι του Κατσαντώνη.

     

    Επόμενο: Η αντίδραση των κλεφτών στην προδοσία ως στάση ζωής;






    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #26183   /   22.12.2012, 14:51   /   Αναφορά

    Μπράβο Ιουλία


    H αφήγηση ηρωικών πράξεων του παρελθόντος μέσω των κλέφτικων τραγουδιών που είναι σοβαρά στον στίχο όπως οι ήρωες που περιγράφουν - ειδικά στην επαρχία όπου υπάρχουν ακόμα τέτοιες ορχήστρες με προεξέχον το κλαρίνο - ήταν και πιστεύω ότι συνεχίζει να είναι πάντα και για όλους τους λαούς το νήμα που οδηγεί το μέλλον , αφού εξυμνούν τα κατορθώματα, τον πόθο και τα οράματα για την ελευθερία στον αγώνα τους κατά των κατακτητών.


    Απλά επειδή μ’ αρέσουν τα δημοτικά τραγούδια γενικά θα ήθελα να ρωτήσω αν έχεις δώσει την εργασία σου κάπου παραπάνω (στην ΕΡΤ πχ );και αν ενδιαφέρθηκαν!!


     


    Το μόνο που θέλω να πω - σαν απλός αναγνώστης του κειμένου σου που δεν είναι δημοσιευμένο σε κάποιο βιβλίο ή άρθρο σε γραπτό μέσο αλλά σε ιστοσελίδα - είναι ότι πιστεύω ότι θα μπορούσες να εκμεταλλευτείς τη δυνατότητα του μέσου και να παραπέμπεις και σε video (αν υπάρχει) που τοπικές ορχήστρες παίζουν τα συγκεκριμένα τραγούδια που αναφέρεις.


    Πχ στη φράση του κειμένου σου:‘’ ....Η ηθική διάσταση της προδοσίας φαίνεται και στα τραγούδια «Του Λεπενιώτη», «Του Λιάκου» και «Του Σάφακα...»’’ θα μπορούσε να μπει παραπομπή :

    «Του Λεπενιώτη»


    «Του Λιάκου»



    «Του Σάφακα»


    Δεν βρήκα κάτι στο YouTube


     


    Επίσης μπορείς να συνεργαστείς με τοπικούς πολιτιστικούς συλλόγους για παραγωγή τέτοιων κομματιών που πιστεύεις ότι λείπουν από τις ντόπιες ορχήστρες….


    Πάντως ευχαριστώ για αυτά που έμαθα σήμερα και πιστεύω ακράδαντα ότι πρέπει να το προωθήσει κάποιος 'μανατζερ' για τα περαιτέρω...


     


    Στέφανος

    #26190   /   22.12.2012, 21:06

    Σ' ευχαριστώ πολύ, Στέφανε, για τις παρατηρήσεις σου. Κάποια στιγμή προσπάθησα να το δημοσιεύσω σε επιστημονικό περιοδικό. Ο μόνος χώρος στον οποίο βρήκα, προσωπικά, γρήγορη και άμεση ανταπόκριση και ενδιαφέρον ήταν το Music Heaven. Από κει και πέρα για την Ερτ κτλ. ούτε που μου πέρασε από το μυαλό, για να είμαι ειλικρινής.


    Τώρα, σε σχέση με το θέμα, θα ακολουθήσει και ένα δεύτερο μέρος με όσα τραγούδια κατάφερα να βρω, καθώς και με όλους τους στίχους των τραγουδιών που ενέταξα στο άρθρο. Την εκδοχή που σε εμένα χρησίμευσε δηλαδή. Για το δεύτερο μέρος, λοιπόν, έψαξα να δω πόσα από τα όσα τραγούδια συνθέτουν τη συγκεκριμένη πάντα μελέτη τραγουδιούνται ακόμα με παραλλαγές ή περιγράφουν άλλα επεισόδια, π.χ., της ζωής των ίδιων ηρώων κτλ. Και θα παραθέσω κάποια επιλεκτικά. Για το τραγούδι "Του Σάφακα", πράγματι, ούτε εγώ βρήκα κάτι. Παρατήρησα ότι στα τραγούδια που "διασώζονται", με την έννοια ότι ακόμα τραγουδιούνται, γιατί το λαϊκό κριτήριο και οι ανάγκες του επέλεξαν να διατηρήσουν τα Χ τραγούδια, αφήνοντας κάποια Ψ να υποχωρήσουν, είναι δύσκολο να φανούν τα όσα αναφέρω, γιατί είναι συνεπτυγμένα. Μένει ένας απόηχος πλέον.


    Ένα παράδειγμα είναι η φράση που επισημαίνεις και αποτελεί μέρος της ανάλυσής μου για την ηθική διάσταση κτλ. Τα ποιήματα, οι στίχοι δηλαδή με όρους μουσικούς, είναι πολύ πιο περιγραφικά και αφηγηματικά από τη μορφή των τραγουδιών, όπως διασώζεται έως σήμερα. Η ανάλυση, όμως, βασίζεται στα τραγούδια των συλλογών και όχι της διασωσμένης τους μορφής, που είναι αναπόφευκτα πιο λακωνική. Καθώς η ανάγκη δημιουργίας τέτοιων τραγουδιών και η λειτουργία που επιτελούσαν υποχώρησε μετά την Επανάσταση. Υπήρξε μία αναβίωση την εποχή της Αντίστασης με το αντάρτικο τραγούδι. Και μετά πάλι υποχώρησε. Είναι λογική αυτή η εξέλιξη και η κινητικότητα. Ό,τι ονομάζουμε σήμερα παράδοση επιτελούσε λειτουργικό ρόλο στη φάση διαμόρφωσής της. Ό,τι συνεχίζει να λειτουργεί ικανοποιώντας πρακτικές ή εσωτερικές ανάγκες διατηρείται, εμπλουτίζεται κτλ.


    Μακάρι να υπάρξει ο χρόνος και η κατάλληλη ευκαιρία στο μέλλον να κάνω κι άλλες τέτοιες έρευνες αν αποδειχτεί χρήσιμο και υπάρξει ενδιαφέρον, γιατί είναι χρονοβόρες και πολύ απαιτητικές.


    Και πάλι να είσαι καλά για τα καλά σου λόγια, Στέφανε! Σ' ευχαριστώ πολύ!!!


    #26185   /   22.12.2012, 15:05   /   Αναφορά

    Iουλία συγχαρητήρια για το θέμα αυτής της επιστημονικής σου μελέτης, που από την πρώτη της αυτή συνέχεια δείχνει ότι είναι καλογραμμένη και διαβάζεται με πολύ ενδιαφέρον.


    Κάποτε ακούγαμε τέτοια τραγούδια σε γάμους, γιορτές και πανηγύρια. Τώρα μόνο σε επετείους και αυτό πολύ σπάνια. Κρίμα!

    #26191   /   22.12.2012, 21:14

    Σ' ευχαριστώ πολύ, Κώστα!!! Το ωραίο με το Music Heaven είναι ότι ένα κείμενο παραμένει αναρτημένο και διαθέσιμο προς ανακάλυψη ανά πάσα στιγμή. Οπότε ελπίζω να φανεί χρήσιμο σε όσους ενδιαφέρονται ή μπορεί στο μέλλον να ενδιαφερθούν για το συγκεκριμένο θέμα. Σ' ευχαριστώ πολύ και πάλι!


    #26187   /   22.12.2012, 19:08   /   Αναφορά

    Από την αρχή είναι ξεκάθαρο πως η εργασία αυτή είναι αποτέλεσμα σπουδαίας έρευνας....


    Συγχαρητηρία Ιουλία , το δημοτικό τραγούδι δεν προβάλλεται ιδιαίτερα , γι ' αυτό και σου οφείλουμε ένα μεγάλο ''Μπράβο''...


    Ανυπομονούμε για τη συνέχεια...

    #26192   /   22.12.2012, 21:28

    Σ' ευχαριστώ πολύ, Ανδρέα, που βρήκες ενδιαφέρον στην εργασία. Στο επόμενο μέρος θα ακολουθήσουν τα τραγούδια, που ανοίγουν ίσως μία νέα συζήτηση σε σχέση με το θέμα. Αυτοί είναι τομείς για τους οποίους η έρευνα δεν τελειώνει ποτέ ούτως ή άλλως. Μένουν πολλές πτυχές να ξεδιπλωθούν, καθώς, όπως λες, δεν προβάλλονται εν γένει ιδιαίτερα.


    Σ' ευχαριστώ και πάλι. Να είσαι πάντα καλά!!!


    #26189   /   22.12.2012, 19:45   /   Αναφορά

    Είμαι λάτρης των παραδοσιακών τραγουδιών και μου άρεσε που είδα στο ε-περιοδικό  σχετικό άρθρο.  Το κλέφτικο τραγούδι  με τη συνοδεία του  κλαρίνου –ως βασικού του μουσικού οργάνου-  έχει μια ξεχωριστή ομορφιά.  Αναφέρεται σε ιστορικά συνήθως  γεγονότα ή στα  πάθη και τα βάσανα του λαού.  Πολύ ενδιαφέρον άρθρο.Συγχαρητήρια στην συγγραφέα  

    #26193   /   22.12.2012, 22:02

    Ευχαριστώ για τα θερμά λόγια!!! Ελπίζω το κείμενο να ικανοποιεί τις απαιτήσεις αναγνωστών που έχουν ασκηθεί χρόνια στο να ακούνε αυτό το είδος της μουσικής. Στο επόμενο μέρος θα παρουσιαστούν και τα τραγούδια για την ολοκλήρωση αυτής της ενότητας. Ευχαριστώ πολύ και πάλι!


    #26194   /   22.12.2012, 22:10

    Θα χαρώ πολύ να τ' ακούσω. 


    ...Τα περιμένουμε. 


    #26206   /   24.12.2012, 21:21   /   Αναφορά

    Διάβασα "μονορούφι" όλη την εργασία,που είναι πάρα πολύ ενδιαφέρουσα και δείχνει μιά ακόμα πτυχή τής συμβολής τού δημοτικού τραγουδιού στην καταγραφή και διατήρηση τής ιστορικής μνήμης τού λαού σε εποχές που δέν υπήρχαν τα σύγχρονα μέσα καταγραφής.Δέν πρέπει να ξεχνάμε πως ακόμα κι'άν στα τραγούδια αυτά που αναφέρονται σε προδοσίες τα πραγματικά γεγονότα διαφέρουν απ'την ποιητική τους περιγραφή,δέν παύουν να στηρίζονται στα πραγματικά αυτά γεγονότα,στα οποία απλώς ο λαϊκός ποιητής παρεμβάλλει εμμέσως και την δική του υποκειμενική αντίληψη-άλλωστε και οι δημοσιογράφοι τών σημερινών ΜΜΕ με τίς βιντεοκάμερες που αποτυπώνουν το γεγονός αυτούσιο κατά τρόπο που δέν μπορεί να αμφισβητηθή,ούκ ολίγες φορές υποκύπτουν στον πειρασμό να "τρυπώσουν" και την δική τους υοικειμενική κρίση.


    Γιά τον εμπλουτισμό τής εργασίας με τα σχετικά τραγούδια συμφώνώ με τους προλαλήσαντες πως δέν θα είναι εύκολη δουλειά (δέν υπήρχαν...κασετοφωνάκια και mp3 players επί Τουρκοκρατίας Smile ),αλλά θεωρώ πως αξίζει τον κόπο να παρατεθούν όσα διασώζονται.Θα σού συνιστούσα να επικοινωνήσης με την Νεκταρία Καραντζή (είναι από τα αρχαιότερα μέλη στο Musicheaven,ώς Gate) η οποία ασχολείται γενικώς με το παραδοσιακό τραγούδι εδώ και χρόνια καθώς είναι και μαθήτρια και βοηθός τού κ.Χρόνη Αηδονίδη και επομένως θα μπορέση να σε βοηθήση σημαντικά.


    Γιά το λεγόμενο "αντάρτικο" τής Αντίστασης που ανέφερες έχω κάποιες επιφυλάξεις κατά πόσον επετέλεσε τον ίδιο ρόλο με το κλέφτικο-σε αντίθεση με την εποχή τής Τουρκοκρατίας,την εποχή τής ναζιστικής Κατοχής η Ελλάδα ήταν συγκροτημένο κράτος,υπήρχε κεντρική εξουσία και κυρίως υπήρχαν στοιχειώδεις,έστω,υποδομές επικοινωνίας με τον "έξω κόσμο".Πέραν αυτού η δημιουργία τών "αντάρτικων" τραγουδιών δέν είναι και τόσο "δημώδης",με την έννοια ότι αφ'ενός αρκετά απ'αυτά γράφτηκαν από επώνυμους δημιουργούς και αφ'ετέρου όλοι οι δημιουργοί αυτών τών τραγουδιών-ακόμα και οι ανώνυμοι-υπήρξαν συγκεκριμένης πολιτικής αποχρώσεως,σε αντίθεση με τα "κλέφτικα" στα οποία τέτοια χαρακτηριστικά δέν υπάρχουν.Αλλά αυτό είναι άλλο θέμα....

    #26223   /   27.12.2012, 22:39

    Ευχαριστώ πολύ για το "μονορούφι"! Βέβαια υπάρχει ιστορικός πυρήνας, και εξαρχής με αυτή την ιδέα ασχολήθηκα.


    Τα τραγούδια καταγράφτηκαν κάποια στιγμή ή άρχισαν, καλύτερα, να καταγράφονται και αποτέλεσαν συλλογές ή έγιναν μελέτες για αυτά ήδη από το πρώτο μισό του 19ου αι. Αργότερα, όταν υπήρχε αυτή η δυνατότητα, μαγνητοφωνούνταν κιόλας. Και υπάρχουν ηχητικά αρχεία. Ποτέ δεν τελειώνει αυτός ο εμπλουτισμός των σχετικών αρχείων με την επιτόπια έρευνα μέχρι σήμερα. Απλώς αυτό που ονομάζεται "φρόνιμο" δημοτικό τραγούδι είχε μεγαλύτερη αντοχή στο χρόνο για διάφορους λόγους. Δεν ήταν το ίδιο συγκρουσιακό, αφορούσε ίσως μία ευρύτερη παλέτα καταστάσεων, και σήμερα τα πιο πολλά τραγούδια ανήκουν σε αυτή την άτυπη κατηγορία. Οπότε αναλογικά είναι ίσως λιγότερα τα κλέφτικα που συρρικνωμένα ή σε παραλλαγές ακόμα τραγουδιούνται. Αυτό διαπιστώνω. Έχει μείνει ένας απόηχός τους.


    Εδώ είναι μία σκηνή από την ταινία "The Moon-Spinners" της δεκαετίας του '60 που αποτυπώνει συμπτωματικά το γεγονός της καταγραφής τραγουδιών, η οποία είχε αρχίσει νωρίτερα. Η εκτέλεση είναι ίσως λίγο "πειραγμένη", για το γεγονός της καταγραφής παραθέτω το βιντεάκι, καθώς το θεωρώ ενδιαφέρον. Ενδεχομένως αυτά να γίνονταν τότε σε ένα πλαισίο γενικότερης τουριστικοποίησης με σχετικές ταινίες κτλ., αλλά δίνει και αυτό ένα στοιχείο ανεξαρτήτως πρόθεσης.


    https://www.youtube.com/watch?v=b0opB82nofg


    Πρώτες καταγραφές με φωνογράφο το 1857-1860:


    http://www.firstsounds.org/sounds/scott.php


    Και ένα σχετικό άρθρο του Orfeus για τη "Συνοπτική Ιστορία των Ηχογραφήσεων" εδώ:


    http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=842


    Για την ιστορία αυτά.


    Με ενδιαφέρει να βρω τραγούδια που αναφέρονται στην εργασία όπως σήμερα ακούγονται και τραγουδιούνται. Ήδη εντόπισα κάποια. Αν βρω και τραγούδια που κάποτε τραγουδιόνταν, εννοώ κάποιες δεκαετίες νωρίτερα, και δεν υπάρχουν καθόλου τώρα, ακόμα καλύτερα. Πολύ φιλόδοξο εγχείρημα μου φαίνεται όμως και δεν ξέρω πόσος χρόνος χρειάζεται για την ολοκλήρωσή του με αμφίβολο αποτέλεσμα αν συμπεριληφθούν και αυτά. Γιατί, αν και εφόσον υπάρχουν, είναι πιο δύσκολο να εντοπιστούν. Ευχαριστώ πολύ για την πρόταση να απευθυνθώ στην κυρία Νεκταρία Καραντζή!


    Το αντάρτικο ήταν μία αναβίωση του είδους των τραγουδιών με μη-φρόνιμο περιεχόμενο. Κατά πόσο επιτέλεσε τον ίδιο ρόλο κτλ. δεν ξέρω να πω. Απλώς σε μία δύσκολη ιστορικά εποχή αναζητήθηκε "καταφύγιο" σε μία προϋπάρχουσα σχετική βάση. Μετά ακολούθησε το δικό του δρόμο βάσει την εποχής και των αναγκών που κάλυπτε. Δε γίνεται σύγκριση. Το αντάρτικο, όμως, θα ήταν έτσι αν δεν είχαν προϋπάρξει τα κλέφτικα; Είναι αναχρονισμός να κάνουμε σύγκριση σαν να μην είχε αλλάξει τίποτα στο μεταξύ από το ένα στο άλλο. Υπήρχε, επιπλέον, και συμβολισμός σε αυτό το συνδυασμό λόγω του ρόλου που είχαν παίξει στη διάρκεια της Επανάστασης αυτές οι ομάδες. Αλλά αυτή είναι όντως μία άλλη συζήτηση.


    Ευχαριστώ για το εκτενές σχόλιο και για το ενδιαφέρον!


    #26214   /   25.12.2012, 22:13   /   Αναφορά

    Πολύ ωραίο και πολύ ενδιαφέρον κείμενο Ιουλία !!! Το μόνο που έχω να συμπληρώσω είναι ότι η Ιουλία, εκτός από πολλές γνώσεις που έχει για το Δημοτικό τραγούδι, ξέρει να το τραγουδά και πολύ όμορφα !!! Προχθές στη χριστουγεννιάτικη συνάντηση του ΜΗ΄άρχισε κάποια στιγμή να τραγουδά την "Κανελόριζα" και ... όλοι κάναμε "άκρα ησυχία" για να την ακούμε, ακόμη και όσοι παίζαμε όργανα τα σταματήσαμε !!! Τόσο ωραία τραγουδούσε η Ιουλια το παραδοσιακό μικρασιάτικο ....

    #26224   /   27.12.2012, 22:42

    Ευχαριστώ πολύ, Κώστα, για τα καλά σου λόγια τόσο για την εργασία όσο και για το τραγούδι! Πολύ χαίρομαι που σας άρεσε! Η βραδιά ήταν μυσταγωγική! Και εγώ ευχαριστώ για την πολύ εγκάρδια υποδοχή στη μουσικοπαρέα. Να είμαστε καλά, να βρισκόμαστε και να τραγουδάμε! Με βοήθησε πολύ το φιλικό και θετικό περιβάλλον για να χαλαρώσω και να εκφραστώ ελεύθερα. Ένα μπράβο σε όλα τα παιδιά που βρέθηκαν εκεί, έπαιξαν μουσική και τραγούδησαν! Το έκαναν με καλή διάθεση από καρδιάς, και γι’ αυτό προέκυψε ένα τόσο όμορφο αποτέλεσμα!