ελληνική μουσική
    718 online   ·  210.832 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Aρθρα

    Η προδοσία στο κλέφτικο τραγούδι - Μέρος Α'


    Ενότητες
    Προλογικό Σημείωμα και Εισαγωγή
    Συνοπτική περίληψη της υπόθεσης των τραγουδιών
    Οι συντελεστές της προδοτικής πράξης
    Οι αποδέκτες των πληροφοριών των προδοτών
    Οι μέθοδοι της προδοσίας
    Τα κίνητρα της προδοσίας
    Κοινός τόπος: ο αιφνιδιασμός του ήρωα
    Η αντίδραση των κλεφτών στην προδοσία ως στάση ζωής;
    Σχέση προσώπων με την ιστορική πραγματικότητα και μετάπλασή της στα τραγούδια
    Συμπεράσματα
    Βιβλιογραφία
    Γράφει ο Ιουλία Λυμπεροπούλου (ioulialibera)
    23 άρθρα στο MusicHeaven
    Σάββατο 22 Δεκ 2012

    Σχέση προσώπων με την ιστορική πραγματικότητα και μετάπλασή της στα τραγούδια

    Η περιθωριοποίηση και η καταπίεση που υπέστησαν για αιώνες τα οικονομικά ασθενή κοινωνικά στρώματα οδήγησαν στην ανάπτυξη της δικής τους κουλτούρας, η οποία ήταν αποκομμένη από τις εκάστοτε τάσεις του επίσημου συστήματος αξιών των ηγετικών δυνάμεων. Στερημένα παιδείας τα στρώματα αυτά εκφράστηκαν και εκτονώθηκαν μέσω της προφορικότητας[57]. Η δημοτική ποίηση, έτσι, συμπυκνώνει όσες ιδεολογικές συσσωρεύσεις προκύπτουν μέσα από την κοινή ιστορία, τις κοινές μνήμες και τις κοινές δομές. Με άλλα λόγια, τις κοινές εμπειρίες των συνθηκών διαβίωσης. Μέρος της λαϊκής ιδεολογίας αποκαλύπτεται στα κλέφτικα. Η αντίθεση με την πεπατημένη καθώς και τα ιδιαίτερα γνωρίσματα των αξιών του κλέφτικου αναπτύσσονται σε διάφορα επίπεδα. Από την προβολή της αρμονικής σχέσης με τη φύση σε αντιδιαστολή με την επισφαλή διαταξική θέση του λαού[58] έως τη διασφάλιση της αξιοπρέπειάς του με την επιδίωξη της ατομικής ελευθερίας[59]. Οι συνθήκες δεν επέτρεψαν την καθιέρωση συλλογικών μορφών οργάνωσης και αντίστασης[60], ούτε καν τη συνειδητοποίηση της σημασίας τους. Η έννοια του «πολιτικού» υποσκελίστηκε από τις κοινωνικές διαδικασίες και έτσι οι στοχεύσεις δεν ξεπέρασαν την έννοια της αμφισβήτησης, για να φτάσουν στην ανατροπή της καθεστηκυίας[61].

    Μέσα από τα τραγούδια, επομένως, η δράση παρουσιάζεται κυρίως ως ατομική πρωτοβουλία και όσες φορές διαφαίνεται η συλλογική συμμετοχή είναι παρελκόμενο αυτής[62]. Η ατομικότητα είναι δυναμική, εφόσον οι ήρωες διακρίνονται από τη βεβαιότητα των πράξεών τους[63]. Η πρωτοτυπία του κλέφτικου έγκειται στη σταδιακή άνοδο της σημασίας του ανθρώπου με προσγειωμένες ζωικές αξίες που, επίσης σταδιακά, κοινωνικοποιούνται[64], ενώ το μήνυμα της ελευθερίας προσδιορίζεται στην υποχώρηση των σταθερών αξιών «κληρονομιάς, κοινωνικής παράδοσης και συνήθειας»[65]. Η έννοια της συλλογικότητας μπορεί να μην είναι συνειδητά πολιτικοποιημένη, γίνεται όμως η αρχή προς μία τέτοια κατεύθυνση με την ανάδειξη της σημασίας του «ανθρώπου» μέσα από ήρωες που δεν είναι πλέον οι αποκομμένοι υπερβατικοί ήρωες του ακριτικού κύκλου, αλλά αποτελούν αδιάσπαστο κομμάτι του συνόλου. Στις επιλογές των κλεφτών διαγράφονται οι ανάγκες αυτού του συνόλου. Ακόμα και αν η συνείδηση της θέσης και των περιθωρίων δράσης τους παρέμειναν σε λανθάνον επίπεδο, αποτέλεσαν ωστόσο ένα πρώτο στάδιο της προοδευτικής πορείας τους προς την υπαρξιακή ολοκλήρωση.

    Οι κλέφτες που εξυμνήθηκαν δεν ήταν εγκληματίες[66]. Ήταν άνθρωποι οι οποίοι αποκόπηκαν βίαια από έναν κατεστημένο τρόπο ζωής και αναγκάστηκαν να επινοήσουν τακτικές επιβίωσης σε έναν αφιλόξενο περιβάλλοντα χώρο. Ήταν οι επικρατούσες οικονομικο-κοινωνικές συνθήκες σε αυτά τα περιβάλλοντα που τους εξώθησαν σε φυγή και όχι η συνείδηση της εθνικής ταυτότητας που λειτούργησε «αντιδραστικά» εναντίον του ξένου κατακτητή. Η διαδικασία αυτή –η φυγή, η προσαρμογή και η συσπείρωση σε ένα νέο χώρο– συνέβαλε, συνειδητά ή ασυνείδητα, στη διαμόρφωση της ιδεολογίας τους και στην ανάδειξη των νέων αξιών.  Οι κλέφτες υπερασπίζονταν ένα άλλο πρότυπο ζωής που δεν αφορούσε την καθιερωμένη ρύθμιση των παραγωγικών σχέσεων. Στηρίζονταν στον εαυτό τους, την ευψυχία τους και την οπλική τους δύναμη[67]. Έτσι, ακόμα και η σύνδεσή τους με το μεταφυσικό στοιχείο –εκκλησία, θρησκεία– δεν απηχεί μία σχέση εξάρτησης, αλλά έναν επιπλέον παράγοντα που θα μπορούσε να τους διασφαλίσει τα μέσα βελτίωσης της καθημερινότητάς τους[68]. Η δεισιδαιμονία[69] βέβαια ως κατάλοιπο των λαϊκών παραδοσιακών δοξασιών ιχνηλατείται μέσα στα κλέφτικα, και εκεί φαίνεται η συνύπαρξη των βαθιά ριζωμένων αξιών με τις μεταγενέστερα επιβεβλημένες[70]. Το νέο δεδομένο που υπερβαίνει, ως σημείο των καιρών, τις προκαταλήψεις και τις καθιερωμένες ιδεολογικές βάσεις, όπως ήταν η «ειλικρίνεια», η «εμπιστοσύνη» στις κοινωνικές σχέσεις και τα λοιπά, είναι το «συμφέρον». Αυτό ενισχύει τη σημασία του ατόμου ως μέρος ενός συνόλου που συσπειρώνεται εναντίον του εκάστοτε καταπιεστή[71]. Διαπιστώνεται επομένως ότι, πολύ πριν η διανόηση του 19ου αιώνα επιδιώξει να σκιαγραφήσει τη «νέα μορφή του Έλληνα» σε μία απόπειρα ενίσχυσης της εθνικής συνείδησης[72], το πνεύμα του κλέφτικου τραγουδιού είχε ήδη δώσει τη δική του εκδοχή και απάντηση, διαφοροποιούμενο από κάθε προγενέστερη και καθιερωμένη αξία.

    Ο πρώτος στόχος στα επεισόδια που περιγράφονται στα κλέφτικα τραγούδια δεν είναι η λεπτομερής απόδοση της ιστορικής πραγματικότητας[73]. Μπορούμε, όμως, να εξάγουμε έμμεσα πληροφορίες – πάντα στο πλαίσιο ερμηνείας των σημειολογικών συμβολισμών τους. Έτσι, όταν «ο ήρωας υπερασπιζόμενος τις ατομικές του αξίες, υπερασπίζεται ένα ιδεώδες της κοινότητας»[74], μας παραπέμπει, μεταξύ άλλων, στην έννοια της συλλογικής ευθύνης που επιβάρυνε φορολογικά τις κοινότητες. Οι κοινότητες ασκούσαν ένα είδος ελέγχου στα άτομα –διακίνησης,  εισοδημάτων, παραγωγής–, εφόσον η κοινοτική αλληλεγγύη εξασφάλιζε την ακεραιότητα της φορολογικής απόδοσης[75]. Οι φόροι δεν ήταν αναλογικοί, που σημαίνει ότι το ύψος τους ήταν παγιωμένο και υπολογισμένο ανεξάρτητα από τον πληθυσμό και την παραγωγική του δυνατότητα. Έτσι, στην περίπτωση μίας δημογραφικής συρρίκνωσης δε μειωνόταν ο φόρος που επιβάρυνε τα άτομα, αντίθετα αυξανόταν[76]. Αυτοί οι περιορισμοί ισχυροποιούσαν την αλληλεγγύη των ατόμων στις κοινότητες και αναδείκνυαν την έννοια της προσωπικής ευθύνης, που δεν υπήρχε αποκομμένη από τη συλλογική. Βλέπουμε, λοιπόν, πόσο ζωτικής σημασίας ήταν η σχέση ατομικού-συλλογικού και πώς, όταν μεταλαμπαδεύτηκε στις κλέφτικες κοινότητες, απελευθερώθηκε από το στενό της πλαίσιο, αποκτώντας ποικίλες διαστάσεις. Από αυτή την άποψη η ατομικότητα και το «πρόσωπο» διατηρούσαν με το σύνολο σχέση αλληλοτροφοδότησης και αλληλεξάρτησης, των οποίων οι προεκτάσεις διαφαίνονται μέσα από το κλέφτικο τραγούδι.

    Ο τρόπος ζωής των κλεφταρματολών, όπως διαπιστώνουμε, διέφερε σημαντικά από εκείνον του λαού (κινητός πλούτος – ελευθερία – εξουσία – είσπραξη φόρων, γη – απουσία κινητικότητας – καταβολή φόρων). Ο κλεφταρματολός, στη σκέψη του λαϊκού στοχαστή, έπαιρνε μία συμβολική διάσταση αποκατάστασης της χαμένης του αξιοπρέπειας, καθώς αναλάμβανε τη δράση που δε θα τολμούσε να αναλάβει ο οποιοσδήποτε απλός χωρικός. Η ιδέα της κλεφταρματολικής πραγματικότητας λειτουργούσε συνεπώς ως εκτόνωση απέναντι στην υπολειτουργικότητα και την καταπίεση του κοινωνικού συστήματος[77]. Ενώ η προβολή της μέσα από το τραγούδι υπονοούσε την έμμεση υποστήριξη αυτών των σωμάτων, καθώς αποτελούσαν την προσωποποιημένη διαμαρτυρία εναντίον αυτής της υπολειτουργικότητας, που ζητούσε πιο πολλά από όσα παρείχε. Οι  κλέφτες ζούσαν έξω από τα όρια της νομιμότητας. Εξέφραζαν με τον τρόπο τους μέσω της άρνησης προσαρμογής και υποταγής στις εκάστοτε συνθήκες την ανάγκη για επιβίωση. Η ίδια η κοινωνία δε διέθετε τους κατάλληλους μηχανισμούς, προκειμένου να συγκρατήσει αυτές τις ομάδες εντός του πλαισίου της. Από την άλλη, υποχρέωνε το μεγάλο όγκο του λαού να υποστεί και να αντέξει μία κατάσταση που τον ωθούσε στα όρια της επιβίωσης, εκθέτοντάς τον σε κινδύνους τους οποίους δεν ήταν σε θέση να αντιμετωπίσει χωρίς αντίτιμο (υπερχρέωση, αντίποινα, αυθαιρεσίες στη φορολογία και τα λοιπά).

    Η προδοσία στο κλέφτικο τραγούδι - Μέρος Α

    Επόμενο: Συμπεράσματα






    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #26183   /   22.12.2012, 14:51   /   Αναφορά

    Μπράβο Ιουλία


    H αφήγηση ηρωικών πράξεων του παρελθόντος μέσω των κλέφτικων τραγουδιών που είναι σοβαρά στον στίχο όπως οι ήρωες που περιγράφουν - ειδικά στην επαρχία όπου υπάρχουν ακόμα τέτοιες ορχήστρες με προεξέχον το κλαρίνο - ήταν και πιστεύω ότι συνεχίζει να είναι πάντα και για όλους τους λαούς το νήμα που οδηγεί το μέλλον , αφού εξυμνούν τα κατορθώματα, τον πόθο και τα οράματα για την ελευθερία στον αγώνα τους κατά των κατακτητών.


    Απλά επειδή μ’ αρέσουν τα δημοτικά τραγούδια γενικά θα ήθελα να ρωτήσω αν έχεις δώσει την εργασία σου κάπου παραπάνω (στην ΕΡΤ πχ );και αν ενδιαφέρθηκαν!!


     


    Το μόνο που θέλω να πω - σαν απλός αναγνώστης του κειμένου σου που δεν είναι δημοσιευμένο σε κάποιο βιβλίο ή άρθρο σε γραπτό μέσο αλλά σε ιστοσελίδα - είναι ότι πιστεύω ότι θα μπορούσες να εκμεταλλευτείς τη δυνατότητα του μέσου και να παραπέμπεις και σε video (αν υπάρχει) που τοπικές ορχήστρες παίζουν τα συγκεκριμένα τραγούδια που αναφέρεις.


    Πχ στη φράση του κειμένου σου:‘’ ....Η ηθική διάσταση της προδοσίας φαίνεται και στα τραγούδια «Του Λεπενιώτη», «Του Λιάκου» και «Του Σάφακα...»’’ θα μπορούσε να μπει παραπομπή :

    «Του Λεπενιώτη»


    «Του Λιάκου»



    «Του Σάφακα»


    Δεν βρήκα κάτι στο YouTube


     


    Επίσης μπορείς να συνεργαστείς με τοπικούς πολιτιστικούς συλλόγους για παραγωγή τέτοιων κομματιών που πιστεύεις ότι λείπουν από τις ντόπιες ορχήστρες….


    Πάντως ευχαριστώ για αυτά που έμαθα σήμερα και πιστεύω ακράδαντα ότι πρέπει να το προωθήσει κάποιος 'μανατζερ' για τα περαιτέρω...


     


    Στέφανος

    #26190   /   22.12.2012, 21:06

    Σ' ευχαριστώ πολύ, Στέφανε, για τις παρατηρήσεις σου. Κάποια στιγμή προσπάθησα να το δημοσιεύσω σε επιστημονικό περιοδικό. Ο μόνος χώρος στον οποίο βρήκα, προσωπικά, γρήγορη και άμεση ανταπόκριση και ενδιαφέρον ήταν το Music Heaven. Από κει και πέρα για την Ερτ κτλ. ούτε που μου πέρασε από το μυαλό, για να είμαι ειλικρινής.


    Τώρα, σε σχέση με το θέμα, θα ακολουθήσει και ένα δεύτερο μέρος με όσα τραγούδια κατάφερα να βρω, καθώς και με όλους τους στίχους των τραγουδιών που ενέταξα στο άρθρο. Την εκδοχή που σε εμένα χρησίμευσε δηλαδή. Για το δεύτερο μέρος, λοιπόν, έψαξα να δω πόσα από τα όσα τραγούδια συνθέτουν τη συγκεκριμένη πάντα μελέτη τραγουδιούνται ακόμα με παραλλαγές ή περιγράφουν άλλα επεισόδια, π.χ., της ζωής των ίδιων ηρώων κτλ. Και θα παραθέσω κάποια επιλεκτικά. Για το τραγούδι "Του Σάφακα", πράγματι, ούτε εγώ βρήκα κάτι. Παρατήρησα ότι στα τραγούδια που "διασώζονται", με την έννοια ότι ακόμα τραγουδιούνται, γιατί το λαϊκό κριτήριο και οι ανάγκες του επέλεξαν να διατηρήσουν τα Χ τραγούδια, αφήνοντας κάποια Ψ να υποχωρήσουν, είναι δύσκολο να φανούν τα όσα αναφέρω, γιατί είναι συνεπτυγμένα. Μένει ένας απόηχος πλέον.


    Ένα παράδειγμα είναι η φράση που επισημαίνεις και αποτελεί μέρος της ανάλυσής μου για την ηθική διάσταση κτλ. Τα ποιήματα, οι στίχοι δηλαδή με όρους μουσικούς, είναι πολύ πιο περιγραφικά και αφηγηματικά από τη μορφή των τραγουδιών, όπως διασώζεται έως σήμερα. Η ανάλυση, όμως, βασίζεται στα τραγούδια των συλλογών και όχι της διασωσμένης τους μορφής, που είναι αναπόφευκτα πιο λακωνική. Καθώς η ανάγκη δημιουργίας τέτοιων τραγουδιών και η λειτουργία που επιτελούσαν υποχώρησε μετά την Επανάσταση. Υπήρξε μία αναβίωση την εποχή της Αντίστασης με το αντάρτικο τραγούδι. Και μετά πάλι υποχώρησε. Είναι λογική αυτή η εξέλιξη και η κινητικότητα. Ό,τι ονομάζουμε σήμερα παράδοση επιτελούσε λειτουργικό ρόλο στη φάση διαμόρφωσής της. Ό,τι συνεχίζει να λειτουργεί ικανοποιώντας πρακτικές ή εσωτερικές ανάγκες διατηρείται, εμπλουτίζεται κτλ.


    Μακάρι να υπάρξει ο χρόνος και η κατάλληλη ευκαιρία στο μέλλον να κάνω κι άλλες τέτοιες έρευνες αν αποδειχτεί χρήσιμο και υπάρξει ενδιαφέρον, γιατί είναι χρονοβόρες και πολύ απαιτητικές.


    Και πάλι να είσαι καλά για τα καλά σου λόγια, Στέφανε! Σ' ευχαριστώ πολύ!!!


    #26185   /   22.12.2012, 15:05   /   Αναφορά

    Iουλία συγχαρητήρια για το θέμα αυτής της επιστημονικής σου μελέτης, που από την πρώτη της αυτή συνέχεια δείχνει ότι είναι καλογραμμένη και διαβάζεται με πολύ ενδιαφέρον.


    Κάποτε ακούγαμε τέτοια τραγούδια σε γάμους, γιορτές και πανηγύρια. Τώρα μόνο σε επετείους και αυτό πολύ σπάνια. Κρίμα!

    #26191   /   22.12.2012, 21:14

    Σ' ευχαριστώ πολύ, Κώστα!!! Το ωραίο με το Music Heaven είναι ότι ένα κείμενο παραμένει αναρτημένο και διαθέσιμο προς ανακάλυψη ανά πάσα στιγμή. Οπότε ελπίζω να φανεί χρήσιμο σε όσους ενδιαφέρονται ή μπορεί στο μέλλον να ενδιαφερθούν για το συγκεκριμένο θέμα. Σ' ευχαριστώ πολύ και πάλι!


    #26187   /   22.12.2012, 19:08   /   Αναφορά

    Από την αρχή είναι ξεκάθαρο πως η εργασία αυτή είναι αποτέλεσμα σπουδαίας έρευνας....


    Συγχαρητηρία Ιουλία , το δημοτικό τραγούδι δεν προβάλλεται ιδιαίτερα , γι ' αυτό και σου οφείλουμε ένα μεγάλο ''Μπράβο''...


    Ανυπομονούμε για τη συνέχεια...

    #26192   /   22.12.2012, 21:28

    Σ' ευχαριστώ πολύ, Ανδρέα, που βρήκες ενδιαφέρον στην εργασία. Στο επόμενο μέρος θα ακολουθήσουν τα τραγούδια, που ανοίγουν ίσως μία νέα συζήτηση σε σχέση με το θέμα. Αυτοί είναι τομείς για τους οποίους η έρευνα δεν τελειώνει ποτέ ούτως ή άλλως. Μένουν πολλές πτυχές να ξεδιπλωθούν, καθώς, όπως λες, δεν προβάλλονται εν γένει ιδιαίτερα.


    Σ' ευχαριστώ και πάλι. Να είσαι πάντα καλά!!!


    #26189   /   22.12.2012, 19:45   /   Αναφορά

    Είμαι λάτρης των παραδοσιακών τραγουδιών και μου άρεσε που είδα στο ε-περιοδικό  σχετικό άρθρο.  Το κλέφτικο τραγούδι  με τη συνοδεία του  κλαρίνου –ως βασικού του μουσικού οργάνου-  έχει μια ξεχωριστή ομορφιά.  Αναφέρεται σε ιστορικά συνήθως  γεγονότα ή στα  πάθη και τα βάσανα του λαού.  Πολύ ενδιαφέρον άρθρο.Συγχαρητήρια στην συγγραφέα  

    #26193   /   22.12.2012, 22:02

    Ευχαριστώ για τα θερμά λόγια!!! Ελπίζω το κείμενο να ικανοποιεί τις απαιτήσεις αναγνωστών που έχουν ασκηθεί χρόνια στο να ακούνε αυτό το είδος της μουσικής. Στο επόμενο μέρος θα παρουσιαστούν και τα τραγούδια για την ολοκλήρωση αυτής της ενότητας. Ευχαριστώ πολύ και πάλι!


    #26194   /   22.12.2012, 22:10

    Θα χαρώ πολύ να τ' ακούσω. 


    ...Τα περιμένουμε. 


    #26206   /   24.12.2012, 21:21   /   Αναφορά

    Διάβασα "μονορούφι" όλη την εργασία,που είναι πάρα πολύ ενδιαφέρουσα και δείχνει μιά ακόμα πτυχή τής συμβολής τού δημοτικού τραγουδιού στην καταγραφή και διατήρηση τής ιστορικής μνήμης τού λαού σε εποχές που δέν υπήρχαν τα σύγχρονα μέσα καταγραφής.Δέν πρέπει να ξεχνάμε πως ακόμα κι'άν στα τραγούδια αυτά που αναφέρονται σε προδοσίες τα πραγματικά γεγονότα διαφέρουν απ'την ποιητική τους περιγραφή,δέν παύουν να στηρίζονται στα πραγματικά αυτά γεγονότα,στα οποία απλώς ο λαϊκός ποιητής παρεμβάλλει εμμέσως και την δική του υποκειμενική αντίληψη-άλλωστε και οι δημοσιογράφοι τών σημερινών ΜΜΕ με τίς βιντεοκάμερες που αποτυπώνουν το γεγονός αυτούσιο κατά τρόπο που δέν μπορεί να αμφισβητηθή,ούκ ολίγες φορές υποκύπτουν στον πειρασμό να "τρυπώσουν" και την δική τους υοικειμενική κρίση.


    Γιά τον εμπλουτισμό τής εργασίας με τα σχετικά τραγούδια συμφώνώ με τους προλαλήσαντες πως δέν θα είναι εύκολη δουλειά (δέν υπήρχαν...κασετοφωνάκια και mp3 players επί Τουρκοκρατίας Smile ),αλλά θεωρώ πως αξίζει τον κόπο να παρατεθούν όσα διασώζονται.Θα σού συνιστούσα να επικοινωνήσης με την Νεκταρία Καραντζή (είναι από τα αρχαιότερα μέλη στο Musicheaven,ώς Gate) η οποία ασχολείται γενικώς με το παραδοσιακό τραγούδι εδώ και χρόνια καθώς είναι και μαθήτρια και βοηθός τού κ.Χρόνη Αηδονίδη και επομένως θα μπορέση να σε βοηθήση σημαντικά.


    Γιά το λεγόμενο "αντάρτικο" τής Αντίστασης που ανέφερες έχω κάποιες επιφυλάξεις κατά πόσον επετέλεσε τον ίδιο ρόλο με το κλέφτικο-σε αντίθεση με την εποχή τής Τουρκοκρατίας,την εποχή τής ναζιστικής Κατοχής η Ελλάδα ήταν συγκροτημένο κράτος,υπήρχε κεντρική εξουσία και κυρίως υπήρχαν στοιχειώδεις,έστω,υποδομές επικοινωνίας με τον "έξω κόσμο".Πέραν αυτού η δημιουργία τών "αντάρτικων" τραγουδιών δέν είναι και τόσο "δημώδης",με την έννοια ότι αφ'ενός αρκετά απ'αυτά γράφτηκαν από επώνυμους δημιουργούς και αφ'ετέρου όλοι οι δημιουργοί αυτών τών τραγουδιών-ακόμα και οι ανώνυμοι-υπήρξαν συγκεκριμένης πολιτικής αποχρώσεως,σε αντίθεση με τα "κλέφτικα" στα οποία τέτοια χαρακτηριστικά δέν υπάρχουν.Αλλά αυτό είναι άλλο θέμα....

    #26223   /   27.12.2012, 22:39

    Ευχαριστώ πολύ για το "μονορούφι"! Βέβαια υπάρχει ιστορικός πυρήνας, και εξαρχής με αυτή την ιδέα ασχολήθηκα.


    Τα τραγούδια καταγράφτηκαν κάποια στιγμή ή άρχισαν, καλύτερα, να καταγράφονται και αποτέλεσαν συλλογές ή έγιναν μελέτες για αυτά ήδη από το πρώτο μισό του 19ου αι. Αργότερα, όταν υπήρχε αυτή η δυνατότητα, μαγνητοφωνούνταν κιόλας. Και υπάρχουν ηχητικά αρχεία. Ποτέ δεν τελειώνει αυτός ο εμπλουτισμός των σχετικών αρχείων με την επιτόπια έρευνα μέχρι σήμερα. Απλώς αυτό που ονομάζεται "φρόνιμο" δημοτικό τραγούδι είχε μεγαλύτερη αντοχή στο χρόνο για διάφορους λόγους. Δεν ήταν το ίδιο συγκρουσιακό, αφορούσε ίσως μία ευρύτερη παλέτα καταστάσεων, και σήμερα τα πιο πολλά τραγούδια ανήκουν σε αυτή την άτυπη κατηγορία. Οπότε αναλογικά είναι ίσως λιγότερα τα κλέφτικα που συρρικνωμένα ή σε παραλλαγές ακόμα τραγουδιούνται. Αυτό διαπιστώνω. Έχει μείνει ένας απόηχός τους.


    Εδώ είναι μία σκηνή από την ταινία "The Moon-Spinners" της δεκαετίας του '60 που αποτυπώνει συμπτωματικά το γεγονός της καταγραφής τραγουδιών, η οποία είχε αρχίσει νωρίτερα. Η εκτέλεση είναι ίσως λίγο "πειραγμένη", για το γεγονός της καταγραφής παραθέτω το βιντεάκι, καθώς το θεωρώ ενδιαφέρον. Ενδεχομένως αυτά να γίνονταν τότε σε ένα πλαισίο γενικότερης τουριστικοποίησης με σχετικές ταινίες κτλ., αλλά δίνει και αυτό ένα στοιχείο ανεξαρτήτως πρόθεσης.


    https://www.youtube.com/watch?v=b0opB82nofg


    Πρώτες καταγραφές με φωνογράφο το 1857-1860:


    http://www.firstsounds.org/sounds/scott.php


    Και ένα σχετικό άρθρο του Orfeus για τη "Συνοπτική Ιστορία των Ηχογραφήσεων" εδώ:


    http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=842


    Για την ιστορία αυτά.


    Με ενδιαφέρει να βρω τραγούδια που αναφέρονται στην εργασία όπως σήμερα ακούγονται και τραγουδιούνται. Ήδη εντόπισα κάποια. Αν βρω και τραγούδια που κάποτε τραγουδιόνταν, εννοώ κάποιες δεκαετίες νωρίτερα, και δεν υπάρχουν καθόλου τώρα, ακόμα καλύτερα. Πολύ φιλόδοξο εγχείρημα μου φαίνεται όμως και δεν ξέρω πόσος χρόνος χρειάζεται για την ολοκλήρωσή του με αμφίβολο αποτέλεσμα αν συμπεριληφθούν και αυτά. Γιατί, αν και εφόσον υπάρχουν, είναι πιο δύσκολο να εντοπιστούν. Ευχαριστώ πολύ για την πρόταση να απευθυνθώ στην κυρία Νεκταρία Καραντζή!


    Το αντάρτικο ήταν μία αναβίωση του είδους των τραγουδιών με μη-φρόνιμο περιεχόμενο. Κατά πόσο επιτέλεσε τον ίδιο ρόλο κτλ. δεν ξέρω να πω. Απλώς σε μία δύσκολη ιστορικά εποχή αναζητήθηκε "καταφύγιο" σε μία προϋπάρχουσα σχετική βάση. Μετά ακολούθησε το δικό του δρόμο βάσει την εποχής και των αναγκών που κάλυπτε. Δε γίνεται σύγκριση. Το αντάρτικο, όμως, θα ήταν έτσι αν δεν είχαν προϋπάρξει τα κλέφτικα; Είναι αναχρονισμός να κάνουμε σύγκριση σαν να μην είχε αλλάξει τίποτα στο μεταξύ από το ένα στο άλλο. Υπήρχε, επιπλέον, και συμβολισμός σε αυτό το συνδυασμό λόγω του ρόλου που είχαν παίξει στη διάρκεια της Επανάστασης αυτές οι ομάδες. Αλλά αυτή είναι όντως μία άλλη συζήτηση.


    Ευχαριστώ για το εκτενές σχόλιο και για το ενδιαφέρον!


    #26214   /   25.12.2012, 22:13   /   Αναφορά

    Πολύ ωραίο και πολύ ενδιαφέρον κείμενο Ιουλία !!! Το μόνο που έχω να συμπληρώσω είναι ότι η Ιουλία, εκτός από πολλές γνώσεις που έχει για το Δημοτικό τραγούδι, ξέρει να το τραγουδά και πολύ όμορφα !!! Προχθές στη χριστουγεννιάτικη συνάντηση του ΜΗ΄άρχισε κάποια στιγμή να τραγουδά την "Κανελόριζα" και ... όλοι κάναμε "άκρα ησυχία" για να την ακούμε, ακόμη και όσοι παίζαμε όργανα τα σταματήσαμε !!! Τόσο ωραία τραγουδούσε η Ιουλια το παραδοσιακό μικρασιάτικο ....

    #26224   /   27.12.2012, 22:42

    Ευχαριστώ πολύ, Κώστα, για τα καλά σου λόγια τόσο για την εργασία όσο και για το τραγούδι! Πολύ χαίρομαι που σας άρεσε! Η βραδιά ήταν μυσταγωγική! Και εγώ ευχαριστώ για την πολύ εγκάρδια υποδοχή στη μουσικοπαρέα. Να είμαστε καλά, να βρισκόμαστε και να τραγουδάμε! Με βοήθησε πολύ το φιλικό και θετικό περιβάλλον για να χαλαρώσω και να εκφραστώ ελεύθερα. Ένα μπράβο σε όλα τα παιδιά που βρέθηκαν εκεί, έπαιξαν μουσική και τραγούδησαν! Το έκαναν με καλή διάθεση από καρδιάς, και γι’ αυτό προέκυψε ένα τόσο όμορφο αποτέλεσμα!