ελληνική μουσική
    672 online   ·  210.830 μέλη

    Φαίνεται τελικά ότι ο κόσμος, χρειάζεται καμιά σαρανταριά χρόνια για να "ανακαλύψει" μερικούς -για πολλά χρόνια- ξεχασμένους μουσικούς θρύλους. 

    Αναζητώντας τον Sugar Man!

    Γράφει ο Γιώργος Μπιλικάς (Orfeus)
    223 άρθρα στο MusicHeaven
    Κυριακή 15 Δεκ 2013

    Ο Sixto Diaz Rodriguez  (γνωστός και ως Rodríguez), είναι Αμερικάνος φολκ τραγουδιστής και τραγουδοποιός. Γεννήθηκε στο Detroit του Michigan στις 10 Ιουλίου του 1942. Οι γονείς του ήταν Μεξικάνοι μετανάστες και ο Rodriguez ήταν το έκτο τους παιδί, γι αυτό και τον ονόμασαν Sixto. Η μουσική του όμως καριέρα, ήταν πάρα πολύ σύντομη. Ξεκίνησε και τελείωσε στις αρχές της δεκαετίας του 70 με δύο albums. Χωρίς όμως ο ίδιος να το ξέρει, είχε γίνει πολύ διάσημος στη Νότιο Αφρική παρ’ όλο που κυκλοφορούσαν φήμες ότι στην εν λόγω χώρα είχε αυτοκτονήσει, μέχρι που στα τέλη της δεκαετίας του 90, δύο Nοτιοαφρικάνοι θαυμαστές του, έγιναν αιτία για μια απρόσμενη αναβίωση της καριέρας του καθώς η ιστορία του έγινε γνωστή μέσα από το βραβευμένο (2012) ντοκιμαντέρ "Searching for Sugar Man" που έδωσε στον Rodriguez την ευκαιρία να αποκτήσει φήμη ΚΑΙ μέσα στην ίδια του την πατρίδα.



    Μα να χρειάζονται στους Αμερικάνους σαράντα χρόνια για να ανακαλύψουν το διαμάντι πού είχαν κάτω από τη μύτη τους; Κάτι παρόμοιο συνέβη στα 2003, όταν το film με τίτλο "Standing In The Shadows Of Motown" σύστησε στο κοινό τους Funk Brothers, που ως τότε δεν τους ήξερε κανείς, αλλά όμως… Οι Funk Brothers που προέρχονται από το Detroit, είχαν σταδιοδρομήσει στη δεκαετία του ’60 και ήταν η πιο σπουδαία session μπάντα της Motown. "Είχαν παίξει σε περισσότερα No. 1 hits, από όσα είχαν παίξει οι Beach Boys, οι Rolling Stones, ο Elvis Presley και οι Beatles μαζί" για να αναφερθώ έτσι στη φράση που συνόδευε το film. Συμπτωματικά όμως, η περίπτωση των Funk Brothers λειτουργεί σαν link και στην περίπτωση του Rodriguez, γιατί ο Bob Babbitt, που έπαιζε μπάσο στους Funk Brothers έλαβε το 1969 μέρος μαζί με τους Dennis Coffey & Mike Theodore, στην παραγωγή του "Cold Fact", το οποίο θα αποτελούσε το debut album του νεαρού τότε Rodriguez.

    Ο Rodriguez είχε εμφανιστεί για πρώτη φορά στη μουσική σκηνή του Detroit σαν Rod Riguez με την κυκλοφορία του "I'll Slip Away" το 1967 και στα τέλη του 1969 μπήκε ξανά στο studio μαζί με τους Babbitt, Coffey & Theodore, και βγήκε με το "Cold Fact" που κυκλοφόρησε τον Μάρτιο του 1970. Ένα album με πρωτοποριακό στίχο και αξέχαστες μελωδίες που ήταν πολύ μπροστά από την εποχή του. Ένα χρόνο αργότερα, ο Rodriguez ηχογράφησε στο Λονδίνο το δεύτερο album του, με τίτλο "Coming From Reality", που ήταν επίσης πάρα πολύ καλό και κάτι σαν συνέχεια του πρώτου, αλλά λόγω προβλημάτων της δισκογραφικής του εταιρίας, δεν προωθήθηκε ούτε το πρώτο, αλλά ούτε και το δεύτερο album του. Αποτέλεσμα; Οι πενιχρές πωλήσεις, η αποδέσμευσή του από το συμβόλαιο, και το κλείσιμο της δισκογραφικής λόγω διογκωμένων προβλημάτων. Έτσι ο Rodriguez, (παρ’ όλο που ετοίμαζε τρίτο album), βρέθηκε στο πουθενά και έχασε την ευκαιρία να συνεχίσει μια καριέρα που τελείωσε πριν ακόμα καλά-καλά αρχίσει.

    Μετά απ’ αυτό, ο Sixto εγκατέλειψε τη μουσική του καριέρα και προκειμένου να βοηθήσει την οικογένειά του, αναγκάστηκε να δουλέψει στα ορυχεία, με τα albums του όμως, να πουλάνε και να είναι επιτυχημένα στη Νότιο Αφρική, στη Μποτσουάνα, στη Ροδεσία, στη Νέα Ζηλανδία και στην Αυστραλία, με αποτέλεσμα ο ίδιος να είναι στις χώρες αυτές, ένας …Rock Star!!!

    - Με τι ασχολείσαι;
    - Εξαρτάται! Στην πατρίδα μου αναφέρεσαι, ή στο …εξωτερικό;


    Στα μέσα της δεκαετίας του 70, η Αυστραλιανή Blue Goose Music, αγόρασε τα δικαιώματα από τα δύο του albums και τα κυκλοφόρησε μαζί με ένα τρίτο, το "At His Best", που περιείχε ακυκλοφόρητα τραγούδια του 1973, μία επανέκδοση του "I 'll Slip Away" και το "Street Boy". Έτσι το 1979, ο Rodriguez βρέθηκε να περιοδεύει στην Αυστραλία με support τους Mark Gillespie Band ενώ δύο lives από αυτή την περιοδεία ηχογραφήθηκαν και κυκλοφόρησαν ΜΟΝΟ στην Αυστραλία με τίτλο "Alive", σαν απάντηση στις φήμες που τον ήθελαν νεκρό λίγα χρόνια πριν. Ο Rodriguez ξαναπήγε στην Αυστραλία το 1981 για ακόμα μία περιοδεία –με τους Midnight Oil αυτή τη φορά- και μετά επανήλθε στη …νορμάλ ζωή του, χωρίς όμως να ξέρει ότι το "At His Best" είχε γίνει πλατινένιο στη Νότιο Αφρική, ότι ο κόσμος εκεί τον αγαπούσε περισσότερο και από τον Bob Dylan, ότι τα τραγούδια του συνέβαλαν στον αντιρατσιστικό αγώνα και ότι ό ίδιος ο Steve Biko ήταν θαυμαστής του. Το 1991, τα δύο πρώτα του albums κυκλοφόρησαν στη Νότιο Αφρική σε CD συμβάλλοντας στην εδραίωση της φήμης του, παρ’ όλο που πολλοί εξακολουθούσαν να πιστεύουν ότι ο Rodriguez είχε αυτοκτονήσει στη δεκαετία του70.



    Όλα αυτά, ο Rodriguez εξακολουθούσε να τα αγνοεί μέχρι που το 1996 η μεγάλη του κόρη, "έπεσε" πάνω σε ένα site που ήταν αφιερωμένο σ’ αυτόν. Έτσι, μετά από τις απαραίτητες συνεννοήσεις, ο Sixto βρέθηκε να περιοδεύει στη Νότιο Αφρική μπροστά σε χιλιάδες θαυμαστές. Ένα ντοκιμαντέρ με τίτλο "Dead Men Don't Tour: Rodriguez in South Africa 1998", προβλήθηκε από τη South African BC TV το 2001.

    Ωστόσο… το πιο διάσημο τραγούδι του, το "Sugar Man", διασκευάστηκε το 1998 από τους Νοτιοαφρικάνους Just Jinjer, χρησιμοποιήθηκε στα 2001 από τον rapper Nas στο album Stillmatic, το 2002 από τον DJ David Holmes στο mix album "Come Get It I Got It", και στο film Candy το 2006.

    Ο Rodriguez, επισκέφθηκε ξανά την Αυστραλία το 2007 και το 2010, προκειμένου να παίξει στα East Coast Blues & Roots Music Festival, στη Μελβούρνη και στο Σίδνεϊ, ενώ τα albums "Cold Fact" & "Coming from Reality" επανακυκλοφόρησαν το 2009 από την Light in the Attic Records.

    Η κυκλοφορία του ντοκιμαντέρ "Searching for Sugar Man" απέφερε στον Rodríguez τεράστια διασημότητα τόσο στις ΗΠΑ, όσο και στην Ευρώπη και όπως γίνεται σ’ αυτές τις περιπτώσεις, οι προσκλήσεις και οι εμφανίσεις στα διάφορα τηλεοπτικά προγράμματα είναι πλέον αμέτρητες. Πληροφοριακά, αναφέρω ότι ξεκίνησαν τον Αύγουστο του 2012 και εξακολουθούν να υφίστανται, δεδομένου ότι ο Sixto δεν έχει πλέον ούτε μία στιγμή ησυχίας. Το πρόγραμμά του για το 2013 -είναι ήδη σε εξέλιξη- είναι βαρυφορτωμένο, περιλαμβάνει περιοδείες που έχουν ξεκινήσει από την Αυστραλία και διά μέσου Νέας Ζηλανδίας και Νοτίου Αφρικής, συνεχίζονται στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη. Στις 5 Ιουνίου εμφανίστηκε στο Glastonbury Festival, και στις 5 Ιουλίου άνοιξε το Jazz festival του Montreux.



    Searching for Sugar Man

    Και λίγα λόγια για το περίφημο ντοκιμαντέρ, που είναι υπεύθυνο για τη διεθνή πλέον αναγνώριση που απολαμβάνει ο Sixto. Το 2012, το Sundance Film Festival, φιλοξένησε στην πρεμιέρα του, το βραβευμένο ντοκιμαντέρ "Searching for Sugar Man", του Σουηδού σκηνοθέτη Malik Bendjelloul, που εστιάζει στην επιμονή δύο Νοτιοαφρικανών θαυμαστών του Rodriguez, να εξερευνήσουν τις φήμες για τα περί θανάτου του και στην περίπτωση που δεν είχε πεθάνει, να μάθουν τι του είχε συμβεί. Οι Simon Chinn & John Battsek, έκαναν την παραγωγή και βραβεύθηκαν με το Special Jury Prize και το Audience Award, του World Cinema Documentary. Το film πριν ξεκινήσει την εσωτερική του –στις ΗΠΑ- αλλά και στην Ευρώπη περιοδεία, προβλήθηκε στα φεστιβάλ της Νέας Υόρκης και του Λος Άντζελες, ενώ το soundtrack (που κυκλοφόρησε τον Ιούλιο του 2012) περιέχει τραγούδια από τα albums "Cold Fact" & "Coming from Reality". Για να αποσοβηθεί δε, πιθανή διεκδίκηση δικαιωμάτων από τους ιδιοκτήτες της προηγούμενης δισκογραφικής εταιρίας (που ασφαλώς "μυρίστηκαν" χρήμα), το soundtrack συνοδεύεται από ένα αυτοκόλλητο το οποίο γράφει: Rodriguez εισπράττει δικαιώματα ΜΟΝΟ από αυτή την έκδοση".

    Στην τελετή των βραβείων που έγινε τον Φεβρουάριο του 2013, ο Rodriguez αρνήθηκε να παραλάβει το βραβείο που του απονεμήθηκε, λέγοντας ότι δεν θέλει να επισκιάσει τους δημιουργούς του ντοκιμαντέρ. Ο Chinn δήλωσε ότι "Αυτή του η γενναιοδωρία μας δικαιώνει γιατί δείχνει την ποιότητα του ανθρώπου που θέλαμε να σας γνωρίσουμε" και ο σκηνοθέτης Malik Bendjelloul δήλωσε "Θέλω να ευχαριστήσω τον Rodriguez. Έναν από τους μεγαλύτερους και πιο σπουδαίους τραγουδιστές όλων των εποχών".



    Δισκογραφία:
    1970: Cold Fact
    1971: Coming from Reality
    1976: After the Fact (Επανέκδοση του Coming From Reality, στη Νότιο Αφρική)
    1977: At His Best (Αυστραλία)

    1981: Rodriguez Alive (Αυστραλία)
    1998: Live Fact (Νότιος Αφρική)
    1982: The Best of Rodriguez (Νότιος Αφρική)

    2005: Sugarman: The Best of Rodriguez (Νότιος Αφρική)
    2009: Cold Fact (Αυστραλία)
    2009: Coming from Reality (Αυστραλία)

    2012: Searching for Sugar Man (Soundtrack)
    2012: Cold Fact (Επανέκδοση)
    2012: Coming from Reality (Επανέκδοση)

     

    Πηγή: Sugarman.org (The Official Rodriguez Website)

    Ευχαριστώ για την ανάγνωση…


    Tags
    Μουσικά Είδη:AfricanBluesFunkΚαλλιτέχνες:Bob DylanElvis PresleyNasThe Shadows



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #28252   /   20.12.2013, 23:36   /   Αναφορά

    Πραγματικά υπέροχος καλλιτέχνης και άνθρωπος !!! Το ντοκυμαντέρ ήταν η αιτία να τον ανακαλύψω και χαίρομαι πολύ που τελικά τον ''ανακάλυψα'' είναι σπουδαίος !!!

    #28850   /   24.08.2014, 16:55   /   Αναφορά

    Εξαιρετικός μουσικός. Δεν είναι ο απίστευτος τεχνίτης/βιρτουόζος, να παίζει "παππαδες", αλλά έχει μια μουσικότητα, ένα λυρισμό, απίστευτους στίχους, που κατά τη γνώμη μου τον κατατάσσουν στην ελίτ όλων των εποχών.   Χαίρομαι που τον γνωρίζουν κ άλλοι στην Ελλάδα κ που γράφονται άρθρα γι' αυτόν ώστε να τον γνωρίσουν ακόμα περισσότεροι. Πολύ καλό άρθρο, ωραία δομημένο. Να'σαι καλά φίλε !!{#emotions_dlg.clap}