ελληνική μουσική
    747 online   ·  210.832 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Μουσική Τεχνολογία

    Πόση ισχύς ενισχυτή απαιτείται ανάλογα με το συγκρότημα μας;

    Εκλαϊκευμένες απαντήσεις για τη σχέση ενισχυτή - ηχείων.

    Πόση ισχύς ενισχυτή απαιτείται ανάλογα με το συγκρότημα μας;

    Γράφει ο Σκιαθίτης Στέφανος (stefanos604)
    127 άρθρα στο MusicHeaven
    Παρασκευή 19 Ιούλ 2019

    Συχνά μας απασχολούν ερωτήσεις, όπως φαίνεται από τα πολλά Threads στη στήλη "Μουσικής Τεχνολογίας" των μουσικών ιστοσελίδων, του τύπου:

    • Μικρή ορχήστρα σε μια ταβέρνα. Πόση Ισχύς Ενισχυτή απαιτείται;
    • Ροκ συγκρότημα σε αίθουσα συναυλιών 2000 - κάθισμα. Πόσα watts απαιτούνται;
    • Διαθέτω ηχεία PA. Πόσο δυνατά μπορούν παίξουν χωρίς να πάθουν ζημιά; Ποιόν ενισχυτή θα μου προτείνατε να πάρω;

     Αυτό το άρθρο θα προσπαθήσει να δώσει εκλαϊκευμένες απαντήσεις σε τέτοιου τύπου ερωτήσεις.

    Πόση ισχύ μπορούν να διαχειριστούν τα ηχεία μου;

    Μπορείτε να το καθορίσετε κοιτάζοντας το Manual του ηχείου.

    • Ονομαστική αντίσταση (Impedance). Τυπικά, θα είναι 2, 4, 8 ή 16 ohms.
    • Στη συνέχεια, αναζητήστε τις προδιαγραφές του ηχείου για Continuous Power Handling ή Continuous Power Rating.

     Αν μπορείτε να αποτρέψετε τον ενισχυτή ισχύος από Clipping με τη χρήση ενός περιοριστή (Limiter), χρησιμοποιήστε έναν ενισχυτή ισχύος που να τροφοδοτεί τα ηχεία με 2 έως 4 φορές της continuous power rating per channel, ανά κανάλι.

    Αυτό επιτρέπει περιθώρια 3 έως 6 dB για peaks στο ηχητικό σήμα.

    Πόση ισχύς ενισχυτή απαιτείται ανάλογα με το συγκρότημα μας;

    Τα ηχεία κατασκευάζονται για να μπορούν να χειριστούν τέτοια βραχυπρόθεσμα peaks. Εάν όμως δεν μπορείτε να αποφύγετε το clipping του ενισχυτή ισχύος (πχ αν δεν έχετε limiter και το σύστημα υπεροδηγείται ή υφίσταται feedback), θα πρέπει να συμμορφωθείτε με την ‘’Σύσταση McGregor’’.

    Με αυτό τον τρόπο, τα ηχεία δεν θα υποστούν ζημιά εάν ο ενισχυτής οδηγηθεί σε Clipping από υπερφόρτωση στην είσοδο.

    Στην περίπτωση που δεν υπάρχει headroom για peaks, θα πρέπει να οδηγήσετε τα ηχεία σε λιγότερη από την πλήρη ονομαστική ισχύ τους, αν θέλετε να αποφύγετε την παραμόρφωση.

    Όπως φαίνεται στο παλμογράφο, το κύμα που προκύπτει από clipping δεν είναι ένα πλήρες ημιτονοειδές κύμα. Για να αποφευχθεί αυτό, μπορεί να μειωθεί με έναν περιοριστή (Limiter), ο οποίος μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να μειώνει δυναμικά τις στάθμες των δυνατών μερών προς τα κάτω (για παράδειγμα μπάσο, ντραμς...).

     Αν τον χρησιμοποιείτε κυρίως για heavy metal, καλύτερα 2,5 φορές της Continuous Power rating ανά channel. Αυτή είναι η γνωστή ‘’Σύσταση McGregor’’ που είδαμε στο άρθρο ΕΔΩ.

    Φυσικά σε όλες τις περιπτώσεις η ισχύς του ενισχυτή πρέπει να είναι κατάλληλη για την προοριζόμενη αντίσταση ηχείου (2, 4, 8 ή 16 Ω).

    Ας δούμε ένα παράδειγμα:

    Ας υποθέσουμε ότι η σύνθετη αντίσταση των ηχείων σας είναι 4 ohm, και η Continuous Power Handling 100 W.

    Εάν παίζετε χορευτική μουσική, η ισχύς του ενισχυτή πρέπει να είναι 1.6 x 100 W ή 160 W continuous ανά κανάλι.

    Για να χειριστεί το heavy metal η ισχύς του ενισχυτή πρέπει να είναι 2.5 χ 100 W ή 250 W continuous ανά κανάλι.

    Αν χρησιμοποιείτε πολύ περισσότερη ισχύ, είναι πιθανό να καταστρέψετε το ηχείο αναγκάζοντας τον κώνο του να κινείται στα όριά του.

    Αν χρησιμοποιείτε πολύ λιγότερη ισχύ, θα απαιτηθεί πιθανώς να ανεβάσετε το volume για να δυναμώσετε τον ήχο και τότε πιθανόν να φτάσετε στο Clipping (Ψαλίδισμα).

    Το Clipping μπορεί να βλάψει τα ηχεία λόγω υπερθέρμανσης. Έτσι, πρέπει να τηρείτε τη "Σύσταση McGregor".





    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε