ελληνική μουσική
    727 online   ·  210.832 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Μαθήματα Μουσικής

    Λαϊκοί Δρόμοι (Μέρος Α')

    Οι κλίμακες ματζόρε (μείζονες) και μινόρε (ελάσσονες) είναι γνωστές σε όσους ασχολούνται με κάποιο μουσικό όργανο, ενώ έχουν παρουσιαστεί εκτενώς μέσω του MusicHeaven σε σχετικό μάθημα (είναι απαραίτητο να το έχετε κατανοήσει πριν προχωρήσετε με το παρόν μάθημα)

    [adr] Σε αυτό το μάθημα θα μάθουμε για τους Δρόμους. Έτσι ονομάζονται οι διάφορες κλίμακες που συναντάμε σε όλο το φάσμα της ελληνικής μουσικής (λαϊκά, ρεμπέτικα, παραδοσιακά) και είναι ουσιαστικά τα "πατήματα" πάνω στα οποία βασίζονται οι οργανοπαίκτες...

    Και αυτό το μάθημα είναι προσφορά της Σχολής Μουσικής 'Τομπάζη' που βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη (περισσότερα για τη Σχολή).
    Γράφει ο Jorge (jorge)
    300 άρθρα στο MusicHeaven
    Σάββατο 30 Οκτ 2004
    ΧΙΤΖΑΖ

    Ο Δρόμος χιτζάζ χρησιμοποιείται πολύ συχνά στην ελληνική μουσική. Έχει τον οπλισμό της ελάσσονας κλίμακας που βρίσκεται μια τέταρτη καθαρή προς τα πάνω. Έτσι για παράδειγμα ο ρε χιτζάζ έχει τον οπλισμό της Σολ ελάσσονας. Φυσικά δεν ξεχνάμε να οξύνουμε την τρίτη του νότα (Φα#) την αντίστοιχη δηλαδή έβδομη βαθμίδα του ελάσσονα.


    Τραγούδια γραμμένα στον δρόμο Χιτζάζ.

    - Νύχτωσε χωρίς φεγγάρι
    - Τα λερωμένα τα άπλυτα
    - Το πλαστό το πασαπόρτι
    - Ξημερώνει και βραδιάζει
    - Έλα απόψε στου Θωμά



    ΟΥΣΑΚ

    Ο Δρόμος ουσάκ έχει τον οπλισμό της μείζονας κλίμακας που βρίσκεται μια τρίτη μεγάλη κάτω. Έτσι για παράδειγμα ο Ρε ουσάκ θα έχει τον οπλισμό της ΣΙb+. Aρα ο Ρε ουσάκ είναι η κλίμακα Σιb+ που ξεκινάει από ρε.



    Τραγούδια γραμμένα στον δρόμο ουσάκ

    - Ο καπετανάκης
    - Το βαπόρι από την Περσία
    - Αυτή η νύχτα μένει
    - Αλάνα
    - Θα σου φύγω

    ΣΑΜΠΑΧ
    Ο Δρόμος Σαμπάχ διατηρεί τον οπλισμό της ελάσσονας κλίμακας χωρίς προσαγωγέα (κατιούσα μελωδική) με χαρακτηριστική νότα την βαρυμένη τέταρτη βαθμίδα. Συχνό φαινόμενο σε αυτόν τον δρόμο είναι και η βάρυνση και της VIII βαθμίδας.



    Τραγούδια γραμμένα στον δρόμο σαμπάχ
    - Αιβαλιώτικο
    - Κάβουρας
    - Βρήκα την πόρτα σου κλειστή
    - Τα παιδιά της γειτονιάς σου
    - Κάτω στον Πειραιά(εισαγωγή)



    ΝΙΑΒΕΝΤ

    Ο Δρόμος νιαβέντ είναι ουσιαστικά η ελάσσονα κλίμακα της δυτικής μουσικής που έχει οξυμένη την τέταρτη βαθμίδα.Έτσι για παράδειγμα ο Λα νιαβέντ θα είναι η Λα ελάσσονα κλίμακα που έχει όμως και ρε#.



    Τραγούδια γραμμένα στον δρόμο νιαβέντ

    - Έμαθα πως είσαι μάγκας




    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #4389   /   08.04.2006, 14:20   /   Αναφορά
    ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ ΠΕΡΙΜΕΝΩ ΑΓΩΝΙΩΔΩΣ ΤΟ Β ΜΕΡΟΣ!
    #5373   /   14.08.2006, 21:28   /   Αναφορά
    Πολύ καλή δουλειά...Βοηθάει και αυτούς που ασχολούνται ερασιτεχνικά με την μουσική!!! Περιμένουμε το Β μέρος.
    #8387   /   20.05.2007, 22:01   /   Αναφορά
    iparxoun kapoia lathi.

    to ematha pos eisai magas einai poimeniki minore.

    k to kato sto peiraia perna kai apo fusiki minore(niavent apli)
    #16029   /   18.08.2008, 16:35
    υπάρρχει ποιμενικός δρόμος.....;;;;;; πρώτη φορά το βλαίπω... εγώ ξερω ότι ποιμενικά τραγούδια παιχτήκαν σε διάφορους Τρόπους - Ήχους - maqam - και κατα την μπουζουξίδικη (Δρόμους)!!!!! Έχει γίνει μεγάλη σύγχιση με τις ένοιες μου φαίνεται! ο καθένας φτιάχνει ένα ωδείο και λέει τα δικά του!!!

    #19849   /   28.03.2010, 17:31
    Οτι υπαρχει συγχυση,υπαρχει!Απλα δεν ξερεις ποια ειναι η αληθεια.Κι εγω αυτον τον δρομο τον εμαθα σαν ποιμενικο και υπαρχουν πολλα δημοτικα τραγουδια πανω σε αυτον τον δρομο(αντε τσομπανακος ημουνα).Τον εχω συναντησει ομως και με την ονομασια Νιγριζ.Και η κλιμακα ειναι η εξης ντο ρε μιb φα# σολ λα σιb ντο

    #16032   /   18.08.2008, 16:44   /   Αναφορά
    Πολύκαλή δυλειά για συγκερασμένα όργανα. Για ασυγκέραστα ρίξτε μια ματιά εδώ http://www.oud.eclipse.co.uk/makamlist.html
    #18840   /   21.08.2009, 18:11   /   Αναφορά
    Στο ρε σαμπάχ η τελευταία νότα είναι ρε ύφεση ;
    #19852   /   29.03.2010, 12:03
    Οχι και προφανώς πρόκειται για τυπογραφικό λάθος . Η ΡΕ της 2ης (υψηλότερης) οκτάβας δεν παίρνει ύφεση . Αν έπαιρνε , τότε θα έπρεπε υποχρεωτικά να πάρει και η ΡΕ της πρώτης οκτάβας , η οποία όμως είναι κι αυτή "καθαρή". (ούτε ύφεση ούτε δίεση).

    Επιγραμματικά και πρός διευκόλυνση αναφέρω πως στη κλίμακα Σαμπάχ έχουμε : ΤΟΝΟ,ΗΜΙΤΟΝΙΟ,ΗΜΙΤΟΝΙΟ, 3/ΗΜΙΤΟΝΙΟ,ΗΜΙΤΟΝΙΟ,ΤΟΝΟ,ΤΟΝΟ.

    ήτοι 1)ρε-μι=τόνος , 2)μι-φα=ημιτόνιο, 3) φα-σολ(ύφεση)=ημιτόνιο, 4)σολ(ύφεση)-λα=3/ημιτόνιο, 5)λα-σι(ύφεση)=ημιτόνιο, 6)σι(ύφεση)-ντο=τόνος , 7)ντο-ρε=τόνος .

    #18843   /   22.08.2009, 08:07   /   Αναφορά
    ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ
    #19854   /   29.03.2010, 14:17   /   Αναφορά
    και όμως είναι ρε ύφεση,είναι πολύ σωστό όπως έχει γραφτεί από τον συγγραφέα.

    Μην προσπαθείτε να εξηγήσετε τους δρόμους με τόνους και ημιτόνια,είναι μίξεις κλιμάκων (ή τετραχόρδων) και ο σαμπάχ είναι μίξη της κλίμακας ΡΕ- (το πρώτο τετράχορδο) και ΣΙb- (το δεύτερο τετράχορδο) εξ΄ου και η νότα ρε ύφεση.
    #19856   /   29.03.2010, 19:49
    Ο δρόμος Σαμπάχ από ΡΕ, πρακτικά αποτελείται από ένα τετράχορδο σαμπάx -το 1ο-: {ρε,μι,φα, σολ(ύφεση)} και από ένα τετράχορδο (επίσης πρακτικού δρόμου) ουσάκ –το 2ο- : {λα,σι(ύφεση),ντο,ρε} και όχι τετράχορδο ΣΙb-.

    Οπότε σαυτήν την περίπτωση έχουμε την κλίμακα ώς σχηματισμένη ως εξής:

    Ρε-μι-φα-σολb- | λα-σιb-ντο-ρε



    Πιθανόν επισήμως να είναι όπως τα λέτε, γιαυτό και η διάσταση των απόψεών μας . Προφανώς γιαυτόν τον λόγο δικαιολογείται και η απορία του ανωτέρω(ngiamalis) σχολιαστή.

    Ο λόγος που αναλύω τις κλίμακες με τόνους- ημιτόνια , διευκολύνει τον κάθε αναγνώστη να μπορεί να αναπτύξει την κλίμακα σε όλες τις τονικότητες. ΄Αλλωστε αυτό δεν το κάνω μόνο εγώ .

    Και επαναλαμβάνω τα διαστήματα που προκύπτουν στο δρόμο σαμπάχ, είναι τα εξής: Τ-Η-Η-3/Η-Η-Τ-Τ > (3/Η=τριημιτόνιο)

    #19857   /   29.03.2010, 21:05   /   Αναφορά
    καταλαβαίνω ότι κάπου έχεις διαβάσει αυτά που λες και δεν τα λες αυθαίρετα, αλλά θέλω να σε πληροφορήσω ότι όσα έχουν δημοσιευθεί για το θέμα των λαικών δρόμων και ειδικότερα για την αρμονία τους είναι κατά κανόνα ελλειπεί και σε πολλές περιπτώσεις λανθασμένα. είναι ένα δύσκολο θέμα και δεν ξεκαθαρίζετε σε μια συζήτηση.

    το να θυμάται κανένας τους δρόμους με τα διαστήματά τους είναι σωστό και διευκολύνει αλλά το να προσπαθήσει να βγάλει για παράδειγμα συγχορδίες ( με 1,3 και 5η) όπως τις κλίμακες είναι ολέθριο σφάλμα.

    πάντως όταν παίζεις ρε- σαμπάχ η συγχορδία που εναρμονίζει την νότα σι ύφεση είνια η σιb-(σιb,ρεb και φα) και όχι κάποια που πριέχει την ρε φυσική.

    σίγουρα για την δυτική μουσική ειναι παράδοξο να μην τελειώνει η κλίμακα μια οκτάβα ψηλότερα από την τονική αλλά συμβαίνει όποια και αν είναι η δική μου ή η δική σου γνώμη. καλό πάσχα
    #19858   /   29.03.2010, 22:00
    Σας ευχαριστώ για την απάντηση δάσκαλε . Αυτά που λέω βεβαίως τα έχω διαβάσει (πρίν από πολλά χρόνια, αλλά και τα έχω διαδαχθεί παράλληλα ) αλλά εκτός αυτού τα διαπιστώνω κι όταν τα παίζω (για τη μελωδία μιλάω) οπότε και τα διασταυρώνω. Δεν ξέρω -εγώ τουλάχιστον- κάποιο τραγούδι στη "ΡΕ σαμπάχ" να παίζεται με τη ρεb. Γιαυτόν τον λόγο και αναφέρω ότι το δεύτερο είναι τετράχορδο ουσάκ. Αν ήταν τετράχορδο της κλίμακας ΣΙb- (ανεξαρτήτως της συγχορδίας ΣΙb- , για την οποία δεν διαφωνώ), τότε θα μας έλλειπε από την κλίμακα η νότα ΛΑ. Αλλά όπως καλώς λέτε θέλει πολύ συζήτηση το θέμα καθόσον στη λαϊκη μουσική γίνονται πολλές παραλλαγές στις κλίμακες, κιαυτό άλλωστε είναι και το ωραίο της , που την κάνει να «ξεχωρίζει». Επίσης στους δρόμους με τα διαστήματα γιαυτόν τον λόγο αναφέρουμε μιας και μιλάμε για δρόμους για να τους θυμάται ευκολότερα κάποιος αλλά και να τους σχηματίζει σε όλους τούς τόνους, δεν μιλάω για συγχορδίες .

    Πάντως όπως και στο προηγούμενο σχόλιό μου ανάφερα , σέβομαι απολύτως τη γνώμη σας , και δεν διαφοροποιούμαι κάθετα με αυτήν .

    Επίσης καλό Πάσχα .


    #19859   /   30.03.2010, 01:07
    Αγαπητοί φίλοι από ότι είδα στο Αιβαλιώτικο χρησιμοποιεί δυο κλίμακες (δρόμους-ήχους ) το πρώτο τετράχορδο είναι ρε μι φα σολb και όταν αλλάζει πηγαίνει σε ένα άλλο μοντέλο που έχει σαν βασικές νότες το λα σιb ντο και προσεγγίζει το ρε ύφεση σαν ξένο φθόγγο ,θα μπορούσαμε να πούμε ότι εδώ κάνει φα χιτζάζ με αρμονία το φα ματζόρε .Σίγουρα το ρε ύφεση υπάρχει σαν νότα του δεύτερου μέρους αλλά όταν στη τελική κλίμακα κατεβαίνει : ρε ντο σιb λα σολb φα μι ρε . Όντως είναι περίεργο όμως πολύ όμορφο αυτό το γύρισμα . Στα άλλα τραγούδια (βρήκα τη πόρτα σου κλειστή κα ) δεν υπάρχει επίσκεψη στο πάνω τρίχορδο τετράχορδο (όπως θέλετε πείτε το ) και ως εκ τούτου το ρε ύφεση δεν υπάρχει . Άρα κατά την ταπεινή μου γνώμη αφού γράφει κάποιος την κλίμακα με νότες ευρωπαϊκής μουσικής θα πρέπει να βάλει στο τέλος το ρε και δίπλα (ίσως) σε παρένθεση και το ρεb . Ευχαριστώ για την συμμετοχή σας στη ερώτησή μου και για την ανταπόκριση με απαντήσεις που με βοήθησαν να το ψάξω και εγώ λίγο .

    #19860   /   30.03.2010, 13:30
    Χαίρετε και από εμένα

    Εγώ απλά θα ήθελα να πω οτι το να προσπαθείς να κατανοήσεις και να μάθεις τους ελληνικούς 'δρόμους' ή ήχους ή μακάμια, γνωρίζοντας μόνο ευρωπαική μουσική είναι ματαιοπονία. Δεν το λέω για να προσβάλλω κανέναν ή να το παίξω έξυπνος. Απλά στην ευρωπαική θεωρία δεν υπάρχουν πολλά πράγματα που στην 'ανατολική' μουσική είναι αυτονόητα. Kαταρχην, η διαδοχή των φθόγγων στο σαμπαχ είναι: ρε-μι :ελάσσων τόνος, μι-φα: ελάχιστος τόνος, φα-σολ: ελλάχιστος, σολ-λα: ημιόλιον και επανάληψη. Αυτοί οι τόνοι δεν υπάρχουν στην ευρωπαική θεωρία. Επίσης στη ευρωπαική θεωρία δεν υπάρχει και κάτι άλλο πολύ σημαντικό στην καθ' ημάς μουσική: οι έλξεις. Σε όλους τους διατονικούς δρόμους ο Σι έλκεται στην κατάβαση από τον Λα. Μην σας μπερδεύει αυτό, δεν σχηματίζεται καινούρια κλίμακα. Αν ο Λα είναι σε μόνιμη ύφεση τότε το μακάμι λέγεται ατζεμ σαμπα. Τέλος η κλίμακα του σαμπαχ αποτελείται από 2 τετράχορδα (λίγο...'βλαμένα' κατα την ευρωπαικη θεωρία) τα ρε-σολ και λα-ρε με έναν διαζευτικό τόνο (σολ-λα). Εξ ού και ο άνω ρε σε ύφεση.

    #19866   /   30.03.2010, 14:28
    Αγαπητέ φίλε συμφωνώ απόλυτα για τη θεωρία των τετραχόρδων όμως δεν έχω δει κανένα λαϊκό μουσικό (μπουζούκι-κιθάρα)να παίζουν σαμπάχ με βυζαντινές νότες όπως και δεν εχω δει κανέναν βυζαντινό να ψάλλει με ντο ρε μι .Συνεπώς η λέξη Σαμπάχ δε ειναι ούτε ευρωπαϊκή ούτε βυζαντινή άρα η μελέτη θα είναι καθαρά σε σύστημα με μακαμι . Τελικά γνώμη για τη λέξη Σαμπάχ μπορεί να μας δώσει ένας τρίτος μουσικός που ασχολείται με τα μακάμια και τις μονόγραμμες ή δίγραμμες διέσεις (σύστημα που απο ότι έμαθα διδάσκεται και σε πολλά όργανα στο ΑΤΕΙ Ηπείρου (Αρτας) γνωρίζουν όμως και κάποιοι απο τους μουσικολόγους που έχουν κάνει έρευνα στο συγκεκριμένο θέμα . Αρα θα είναι ευχής έργο κάποιος ειδικός να μας διαφωτίσει περισσότερο (και όχι να πει απλά τη γνώμη του με άλλα λόγια ,όπως έκανα εγώ) Ευχαριστώ .



    Υ.Γ. σε κάποιες φάσεις γνώρισα μουσικούς που έπαιζαν παραδοσιακά με βυζαντινή σημειογραφία και άλλοι της ίδιας ειδικότητας στα ίδια τραγούδια τα δίδασκαν με το σύστημα των φθόγγων ντο ρε μι και τις μονογραμμες διέσεις και υφέσεις (αποφεύγω να πω τη λέξη τούρκικο ).

    Καλό Πάσχα

    #19868   /   30.03.2010, 18:08
    Φίλε μου,

    το θέμα δεν είναι σε τι νότες θα παρασημάνεις το μουσικό κομμάτι, γίνεται εύκολα και σε βυζαντινή και ευρωπαική. Αν και δεν είμαι ειδικός θα προσπαθήσω να σας διαφωτίσω λίγο περισσότερο. Σαμπάχ (ή σαμπα ή σεπά) είναι τούρκικη λέξη και σημαίνει πρωινό, αυγή.(όποιος έχει ακούσει σαμπαχ καταλαβαίνει γιατί το ονόμασαν έτσι). στην βυζαντινή μουσική, υπάρχει ακριβώς ο ίδιος δρόμος (ως παρακλάδι του πρώτου ήχου) και ονομάζεται πρώτος δίφωνος ή παθητικός. Επίσης, τον χρησιμοποιούσαν και στην αρχαία Ελλάδα με το όνομα 'νάος'.Οι μονόγραμες και δίγραμμες διέσεις που αναφέρεις ( υπάρχουν και τρίγραμμες κτλ.) είναι μέρος της βυζαντινής μουσικής και όχι κάποιας περίεργης μουσικής τέχνης των μακαμιών και διδάσκονται σε όλους τους μαθητές βυζαντινής μουσικής.

    Τώρα, πήρα μέρος σε αυτήν τη συζήτηση από αγάπη για την ελληνική μουσική. Είδα την πρασπαθεια του jorge και θέλησα να πω την άποψή μου ελπίζοντας να βοηθήσω όσους ενδιαφέρονται. Και επειδή εδώ μάλλον δεν είναι μέρος να αναπτύξουμε ολόκληρες μουσικές θεωρίες θα πω μόνο τα εξής:

    Δεν υπάρχει 'βυζαντινή' μουσική και ρεμπέτικη και δημοτική και λαική. Υπάρχει μία, η ελληνική μουσική και όλα τα άλλα είναι παρακλάδια της. και αυτή η ελληνική μουσική είναι παρόμοια, σχεδόν ταυτόσημη με την λεγόμενη αραβοπερσικη.

    Επιμένω, οτι αν δεν γνωρίζεις ελληνική μουσική (βυζαντινή) δεν μπορείς να καταλάβεις μέσω του πενταγράμμου ούτε μακάμια, ούτε ρεμπέτικα, ούτε δημοτικά.

    Γράφεις οτι δεν έχεις δει κανέναν λαικό οργανοπέχτη να παίζει από βυζαντινές νότες. Έχεις δει κανέναν να γράφει τραγούδια σε 'λαικούς' δρόμους τον τελευταίο καιρο? αυτοί που έγραφαν, ήξεραν ελληνική μουσική.

    Πάντως ελπίζω και εύχομαι να συνεχίσετε να ασχολείστε με την ελληνική μουσική, να την μάθετε σωστά και να την προάγετε.

    ΨΑΧΤΕ ΤΗΝ !!! το αξίζει

    #19869   /   30.03.2010, 18:45
    Μήπως ξεφεύγουμε λίγο από την ουσία; Τό να χρησιμοποιούμε ειδικές ορολογίες και μια εξειδικευμένη ανάπτυξη ,και μάλιστα κάτω από αντιθέσεις «ειδικών» σχολιαστών σε ένα ωραιότατο εκπαιδευτικό άρθρο, που σκοπό έχει να προσφέρει πέντε απλά και κατανοητά πραγματάκια στούς αναγνώστες, μάλλον αντίθετα αποτελέσματα φέρνουν. Νομίζω ότι καλό θα ήταν (ζητάω συγνώμη για την υπόδειξη) να ανοίξουν μια ξεχωριστή συζήτηση επ αυτού στο φόρουμ και εκεί να αναπτύξουν τις "εξειδικευμένες" γνώσεις τους, ώστε από εκεί να τις παρακολουθήσει ο κάθε ενδιαφερόμενος .Προσωπικά στέκομαι στό σχόλιο του κ. ngiamalis –καθηγητού- ( ο οποίος έθεσε και αρχικά την ερώτηση ) και λέει, με απλά λόγια ,στο παραπάνω σχόλιό του: «(Άρα κατά την ταπεινή μου γνώμη αφού γράφει κάποιος την κλίμακα με νότες ευρωπαϊκής μουσικής θα πρέπει να βάλει στο τέλος το ρε και δίπλα (ίσως) σε παρένθεση και το ρεb)».



    Το συμπέρασμα λοιπόν που βγαίνει για μένα -τον ερασιτέχνη- το οποίο θα μου "μείνει" και δεν μου αφήνει περιθώρια αμφιβολιών , είναι ότι ο δρόμος σαμπάχ αναπτύσεται σε δύο μορφές : (ρε,μι,φα,σολb | λα,σιb,ντο, ρε ή ρεb)

    Οπότε :

    1. - ρε,μι,φα,σολb | λα,σιb,ντο,ρε-

    2. - ρε,μι,φα,σολb | λα,σιb,ντο,ρεb-



    Προσωπικά το "γιατί", για το οποίο γίνεται προσπάθεια εξηγήσεως , δεν με ενδιαφέρει και πιστεύω κανέναν ερασιτέχνη .

    Και πάλι εύχομαι σε όλους Καλό Πάσχα.

    #19870   /   30.03.2010, 19:15   /   Αναφορά
    συμφωνώ απόλυτα με τον reteos μάλλον παρασυρθήκαμε σε μεγαλύτερες αναλύσεις από αυτές που θα μπορούσαν να χωρέσουν στα σχόλια ενός άρθρου, αλλά και σύ ρε reteos με τις ερωτήσεις σου ρίχνεις λάδι στην φωτιά,εγώ έχω και το ψώνιο μου με αυτά τα πράγματα και δεν ήθελα πολύ.
    #19871   /   30.03.2010, 19:31
    Χαχαχαχα. Δάσκαλε ωραία τα λές . Εγώ δικαιλογούμαι όμως γιατί είμαι ερασιτέχνης και πάω "γυρεύοντας" γιατί μου αρέσει (όπως λέω και στο κείμενο του προφίλ μου) να μαθαίνω ,θέτοντας έτσι και τις ,για μένα δικαιολογημένες, αμφιβολίες-απορίες-αντιρρήσεις μου, σε κάποια πράγματα (εξειδικευμένα βέβαια) για τα οποία δεν είμαι σίγουρος .

    Νάσαι πάντα καλά .

    #21893   /   15.02.2011, 16:45   /   Αναφορά
    Μηπως ξερεις τις ελληνικες ονομασιες για ολα αυτα?

    σευχαρστω εκ των προτερων
    #29382   /   02.01.2016, 16:00   /   Αναφορά
    Που μπορω να δω το Β μέρος ???