ελληνική μουσική
    740 online   ·  210.849 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Aρθρα

    Τεχνική στο τραγούδι: Σύμμαχος ή εχθρός της έκφρασης;

    Η έκφραση της ανθρώπινης ψυχής είναι το μεγάλο ζητούμενο στο τραγούδι. Η τεχνική με τους κανόνες της, την περιορίζει ή την απελευθερώνει; Ας το κουβεντιάσουμε...

    Τεχνική στο τραγούδι: Σύμμαχος ή εχθρός της έκφρασης;

    Γράφει ο Χρήστος (freddiekrueger)
    6 άρθρα στο MusicHeaven
    Τρίτη 25 Αύγ 2020

    Το τραγούδι είναι λυγμός, είναι χαρά... είναι απόγνωση και γιορτή. Είναι τρεμάμενος από συγκίνηση ήχος όπως ένα κερί φλερτάρει με τον άνεμο και παλεύει να κρατηθεί αναμένο... είναι φωτιά που καίει δάση καρδιάς και βάσανο, γάργαρο νεράκι που ποτίζει τραύματα και γίνεται βάλσαμο...

    Είναι ο ήχος που ντύνει ποικιλοτρόπως τις λέξεις ώστε να ενισχυθεί το νόημά τους...

    Ακόμη είναι εκείνο που θα δώσει ουσία σε μια κραυγή, είναι κραυγή κινδύνου, απόγνωσης, χαράς ή επανάστασης;;

    Οι ποδοσφαιρόφιλοι τραγουδούν για την ομάδα τους, οι διαδηλωτές για να ακουστεί η φωνή του απλού λαού. Η ΦΩΝΗ μας είναι το ΒΗΜΑ που δίνεται στην ψυχή μας να μιλήσει.

    Σε αυτό το σημείο εύλογα θα αναρρωτηθούμε:

    Πόσο αστείο θα ταν να φωνάζαμε στο γήπεδο σκεφτόμενοι την τοποθέτηση ή την υποστήριξη της φωνής μας;

    Είναι δυνατό μια τόσο καθαρή και αυθόρμητη έκφραση να την βάζαμε σε καλούπια; Να την περιορίζαμε;

    Σε επίπεδο καθαρά τραγουδιού και μουσικής έκφρασης συναισθημάτων, ακούσαμε τον Χάρη Κατσιμίχα να δηλώνει πως θεωρεί τον εαυτό του ''Καραγκιοζάκο'' που υπέπεσε στη χρήση τεχνικής.

    Που η φωνή του εκείνη τη μέρα την ένοιωσε αδύναμη ώστε να πρέπει να την ''προστατέψει'' και περιορίσει στη χρήση τεχνικής. Να μειώσει την ελευθερία και την αυθεντικότητα της έκφρασής του.

    Τί συμβαίνει όμως εδώ;

    Η αλήθεια είναι πως όταν κάποιος ΣΚΕΦΤΕΤΑΙ την τεχνική του όταν τραγουδάει τότε ΔΕΝ τραγουδάει. Για να γίνει η τεχνική σύμμαχος, θα πρέπει να της αφιερωθεί ειδικός χώρος και χρόνος.

    Χώρος: Στο ζέσταμα ΜΟΝΟ πριν τη συναυλία. Στην προσωπική μελέτη όταν ΔΕΝ τραγουδάμε, αλλά εκτελούμε κλίμακες όπως θα κάναμε με κάθε μουσικό όργανο. Έτσι είναι και η φωνή. Δε διαφέρει σε κάτι από μια κιθάρα:

    Δε θα παίξουμε κλίμακες και αρπέζιος όταν θα σολάρουμε στην παράσταση. Εκεί τα ήδη λυμένα και εξασκημένα στην άνετη παραγωγή ήχου δάχτυλά μας θα ακολουθήσουν ασυναίσθητα την ψυχούλα μας.

    Το ίδιο θα γίνει λοιπόν και στο τραγούδι. Όταν τραγουδάμε ΔΕ ΣΚΕΦΤΟΜΑΣΤΕ ανάσες διαφράγματα, τοποθετήσεις κτλ.

    Απλά ανοίγουμε το στόμα μας και εξαπωλύουμε όλη μας την... Αιολική ενέργεια... την ψυχή μας...

    Για να γίνει όμως αυτό με όμορφο και καλαίσθητο τρόπο, θα πρέπει να έχει προηγηθεί δουλειά.

    Θα πρέπει να έχουμε καλή γνώση των δυνατοτήτων μας και να έχουμε κάνει τις σωστές πρόβες με την ορχήστρα μας. Να έχει δωθεί ο πιο βολικός τόνος για να ερμηνευτεί το κομμάτι με όλη μας την ψυχή.

    Αν πχ επιθυμώ να ΦΩΝΑΞΩ με ροκιές και γρέζι ένα κομμάτι θα πρέπει να έχω υπόψη μου να το ρίξω ενάμιση τόνο σε σχέση με τον τόνο που θα έλεγα μια μπαλάντα. Από Σολ4 η ψηλότερη νότα πχ σε ΜΙ4 για ένα βαρύτονο και από Ντο5 σε Λα4 για ένα τενόρο.

    Αυτά έχουν ήδη γίνει στις πρόβες και αναλόγως δυνατοτήτων αποφασίζεται η ανάλογη στάθμη δυσκολίας του κομματιού και ο μουσικός τόνος εκτέλεσής του από την ορχήστρα. Με τη διαρκή μελέτη πάνω στην τεχνική τα περιθώρια σαφώς διευρύνονται.

    Ποιοί παράγοντες αυξάνουν τις απαιτήσεις και την πιθανότητα η τεχνική μας να μην είναι πάντα εκεί για εμάς;

    -Το κλασσικό τραγούδι και τα χέβυ μέταλ φωνητικά: Είναι ίσως τα μουσικά είδη με τις μεγαλύτερες απαιτήσεις από μεριάς τραγουδιστή. Για να εκφραστεί σωστά και άρτια κάποιος θα πρέπει ήδη να έχει μια άριστη σχεδόν τεχνική κατάρτιση.

    -Το μιούζικαλ: Δίνεται έμφαση στην κατά ποικίλλους τρόπους χρήση της φωνής και γι αυτό απαιτείται να δίνεται βάρος στη θεατρικότητα παρά στην σκέψη της τεχνικής. Όχι όμως με την έννοια πως δε μας νοιάζει η τεχνική,αλλά με τη σημασία πως η πολύ καλή τεχνική είναι δεδομένη.

    -Η χρήση ''ειδικού τύπου'' φωνής σε μια εκτέλεση όπως είναι το yodeling, η χρήση falsetto, pianissimo ή forte έντασης κτλ.

    Αυτές απέχουν πολύ η λίγο από τη ΒΑΣΙΚΗ ΦΩΝΗ που μαθαίνουμε ΑΥΘΟΡΜΗΤΑ να παράγουμε κατά τη μελέτη μας. Η βασική φωνή παράγεται με σωστό κλείσιμο των φωνητικών χορδών με την ελάχιστη ικανή ποσότητα άερα και ΔΕΝ είναι ΦΩΝΗ με ένταση ΟΥΤΕ ψύθιρος.

    Είναι η δημιουργία άνετων δονήσεων στη ''μάσκα''αντήχησης πίσω από τη μύτη και τους άνω κοπτήρες της άνω γνάθου μας, η άυξηση της έντασης έρχεται αυθόρμητα με τις πολλές ασκήσεις αναπνοής ενώ προσπάθεια καταβάλλεται μόνο για να ΕΛΑΤΤΩΘΕΙ η ένταση της φωνής μας.

    Όμως κάποια στιγμή στο τραγούδι μας θα πρέπει να ΦΩΝΑΞΟΥΜΕ, για να εκφράσουμε τα αντίστοιχα συναισθήματα... ή να ΨΥΘΙΡΙΣΟΥΜΕ, ή να βγάλουμε κάποιον άλλο ήχο.

    Ακριβώς όσο πιο άρτια είναι η ΒΑΣΙΚΗ μας φωνή και όσο ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ έκταση έχουμε εκεί αποκτήσει, τόσο πιο εύκολα μπορούμε να την αλλάξουμε, να την κάνουμε επιθετική, γεμάτη πόνο χαρά ή απόγνωση, ή θρήνο.

    Συμπέρασμα: Η ανάπτυξη σωστής τεχνικής απελευθερώνει την έκφραση, αρκεί να μην γίνονται ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ.

    Η μια ενισχύει την άλλη όταν λαμβάνουν χώρα στο σωστό μέρος και χρόνο.

    Μια φωνή χωρίς τεχνική αν είναι χαρισματική θα μπορέσει με μαγικό τρόπο να αποτυπώσει συναισθήματα, ωστόσο αν είχε ΚΑΙ τεχνική, η ερμηνεία θα ήταν ακόμη καλύτερη και σαφώς πιο ξεκούραστη για το σώμα και την υγεία του.

    Αν μιλάμε για τις πιο πολλές φωνές που ΔΕΝ είναι χαρισματικές, χωρίς τεχνική το αποτέλεσμα δε θα είναι τόσο καλαίσθητο και η υγεία των φωνητικών μας χορδών θα τεθεί υπο απειλή.

    Καλό είναι λοιπόν να δουλεύουμε με τη φωνή μας για να τη βελτιώνουμε διαρκώς και να αναβαθμίζουμε την ικανότητα προς ελεύθερη έκφραση.

    Το θέμα δεν τελειώνει εδώ. Όσα γράφω είναι απλά έναυσμα για έναρξη συζήτησης και για προβληματισμό τόσο από αρχάριους όσο και από επαγγελματίες τραγουδιστές ή εραστές της φωνητικής μουσικής έκφρασης.


    Tags
    Μουσική Εκπαίδευση:κλίμακες



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #29929   /   27.08.2020, 11:48   /   Αναφορά
    Καλημέρα, fredieKrueger- Χρήστο! Το άρθρο σου είναι καλογραμμένο και θέτει ένα ωραίο ερώτημα. Θα το σχολιάσω ως απλή ακροάτρια της μουσικής και όχι ως ειδήμων, όπως είναι τα περισσότερα μέλη του musicheaven. Θα πω τη γνώμη μου όσο πιο απλά γίνεται. Η φωνή είναι τρόπος επικοινωνίας και χρειάζεται προσοχή όταν την χρησιμοποιείς για να μιλήσεις ή να τραγουδήσεις. Όταν μιλάς, δεν χρειάζεται να έχεις τεχνική. Όταν τραγουδάς, όμως, η τεχνική είναι απαραίτητη για να εκφράσεις καλύτερα τα συναισθήματα τόσο τα δικά σου όσο και των δημιουργών του τραγουδιού. Είναι διαφορετικά όταν τραγουδάς με μια παρέα και διαφορετικά όταν τραγουδάς μπροστά σε κοινό, όπου υπάρχουν έμπειροι μουσικοί. Η τεχνική στο τραγούδι σε βοηθά στην έκφραση και απόδοση της μουσικής και προστατεύει την υγεία της φωνής. Όπως η γνώση απελευθερώνει τον άνθρωπο έτσι και η μουσική παιδεία βοηθά τον/την τραγουδιστή/τραγουδίστρια να είναι σίγουρος/σίγουρη για τις δυνατότητες του/της. Ας σημειωθεί ότι η φωνή ενός δεν είναι κατάλληλη για όλα τα είδη της μουσικής. Αυτά τα ολίγα από μια μη μουσικό και θα επανέλθω εάν χρειαστεί.
    #29930   /   27.08.2020, 13:21   /   Αναφορά
    Καλημέρα Ευαγγελία μου

    Σ ευχαριστώ για το σχόλιό σου

    Τοποθετούμε φράση φράση σε αυτό όπου πιστεύω πως χρειάζεται
    1.Η φωνή είναι ένας τρόπος επικοινωνίας και δεν απαιτείται κάποια προσοχή για τη χρήση της με την έννοια των περιορισμών.
    Αν κινδυνεύουμε θα φωνάξουμε ΒΟΗΘΕΙΑ είτε έχουμε τεχνική είτε όχι.
    Εσύ βεβαίως εννοείς σαφώς τη μετρημένη χρήση της φωνής μας αναλόγως των δυνατοτήτων μας κι εκεί συμφωνώ.Απλά η σωστή ζύγιση αυτών των δυνατοτήτων δεν είναι εύκολο να γίνει χωρίς λάθη και είναι αποτέλεσμα κεκτημένης ωριμότητας.Ειδικά αν μιλάμε για τραγούδι.
    2.Είτε μιλάμε για ομιλία είτε για τραγούδι σε παρέα είτε σε συναυλία,είναι ακριβώς το ίδιο πράγμα.
    Όποιος μιλάει καλά έχει μια άριστη προυπόθεση να τραγουδίσει καλά
    Και όποιος τραγουδάει σωστά και όμορφα θα το κάνει αναξερτήτως κοινού.
    Γιατί να κακοποιήσω τη φωνή μου και τ αυτιά των άλλων αν απευθύνομαι στην παρέα μου ενώ αν τραγουδίσω σε μουσική σκηνή να "βάλω τα δυνατά μου"?

    Αν αναφέρεσαι στο διαφορετικό επίπεδο επίδοξων τραγουδιστών και πως δεν είναι όλοι έτοιμοι να δώσουν συναυλίες,αλλά ίσως μπορούν να τραγουδήσουν καλά για την παρέα τους τότε οκ...

    Όμως όλοι ξεκίνησαν από κάπου και το χαρακτηριστικό της φωνής είναι πως με σωστή δουλειά μπορεί να φτάσει ψηλά.
    Αυτό όμως είναι.μια γνώση που μπορεί να έχει κάποιος που ασχολείται

    Όποιος δεν ασχολείται έχει την πεποίθηση πως οι φωνάρες πάντα ήταν φωνάρες και οι φωνούλες θα παραμείνουν πάντα φωνούλες.

    Μια φωνή δεν είναι κατάλληλη για όλα τα είδη μουσικής,αλλά ας μην είναι αυτό βιαστικό κριτήριο κατάταξης.Μπορεί πχ σε κάποιον να αρέσει να τραγουδάει ποπ,αλλά να του λένε οτι η φωνη του είναι για λαικό

    Τί να κάνει,να σταματήσει αυτό που του αρέσει για να τραγουδήσει κάτι άλλο που δε τον εκφράζει τόσο;
    Αυτό δεν του περιορίζει την έκφραση;
    Κανονικά ένας τραγουδιστής πρέπει να φλερτάρει με όλα τα είδη και ακριβώς η καλή τεχνική είναι εκείνη.που διευρύνει τις δυνατότητές του και τις επιλογές του.

    Τεχική τέλος χρειάζεται και η ομιλία.Εκείνη που θεωρούμε δεδομένα σωστή ενώ δεν είναι.Το μάθημα της ορθοφωνίας/φωνητικής προσφέρει και αυτό.
    Το ιδανικό είναι να φτάσουμε σε σημείο να μιλάμε όπως τραγουδάμε και να τραγουδάμε όπως μιλάμε:Με την ίδια άνεση και φυσικότητα.
    #29931   /   27.08.2020, 13:35   /   Αναφορά
    Καλησπέρα! Συμφωνώ μαζί σου. Έγραψα τη γνώμη μου όσο πιο απλά μπορούσα. Εγώ μιλώ καλύτερα από ότι σιγοτραγουδώ. Χρησιμοποιώ τη φωνή μου για επικοινωνία και λέω καθαρά και σωστά. Εάν είχα σπουδάσει ή ασχοληθεί με τη μουσική θα μπορούσα να τραγουδώ χωρίς παραφωνίες!😍
    #29932   /   28.08.2020, 14:45   /   Αναφορά
    Να προσθέσω επίσης πόσο αξιοθαύμαστο είναι να ακούς φωνές ιθαγενών στα βάθη της Αφρικής να τραγουδούν τοπικούς παραδοσιακούς ύμνους τόσο υπέροχα...με φωνές τόσο ανοιχτές...
    Όπως και ιστορίες που μου λεγε ο δάσκαλός μου για παλιούς ντελάληδες που πήγαιναν σε περιοχές με καλή ακουστική και τρεχούμενα ποτάμια νερά και έβγαζαν φωνή προκαλώντας και ανταγωνιζόμενοι την ηχώ τους

    Αιώνιο θαύμα και μυστήριο

    Ίσως ο καθένας από εμάς αναπτύσσει διαφορετικές συνήθειες ανάσας τοποθέτησης και στήριξης φωνής.
    #29933   /   29.08.2020, 11:46   /   Αναφορά
    Kαλημέρα! Ας περιμένουμε και τις γνώμες των ειδικών και των μουσικών.
    #29934   /   29.08.2020, 14:43
    Με ενδιαφέρει η άποψη του αγαπητού μέλους Stefanos064 διότι έχει μεγάλη πείρα και ακούσματα!...
    Φυσικά όποιος θέλει μπορεί να τοποθετηθεί στο θέμα αυτό μια και έχει πολλές προεκτάσεις!