ελληνική μουσική
    387 online   ·  210.816 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Βιογραφίες

    Μενέλαος Λουντέμης

    Ο Μενέλαος Λουντέμης (1906-1977) γεννήθηκε στο χωριό Αγία Παρασκευή της Μικρασιατικής πόλης Γιάλοβας. Το πραγματικό του όνομα ήταν Δημήτρης Βαλασιάδης και προερχόταν από εύπορη οικογένεια που χρεοκόπησε μετά από την εγκατάστασή της στο ελληνικό κράτος...
    Γράφει το μέλος altamira
    1 άρθρα στο MusicHeaven
    Πέμπτη 04 Μαΐ 2006
    Πολύ μικρός γνώρισε το δράμα της προσφυγιάς. Ξεριζωμένος από τη μικρασιατική πατρίδα εγκαταστάθηκε με τους δικούς του στον Εξαπλάτανο, όπου πέρασε τα παιδικά του χρόνια. Από το 1925 φοίτησε στο εξατάξιο γυμνάσιο της Έδεσσας μέχρι το Γενάρη του 1929, που μαθητής της Δ΄ τάξης απεσύρθη, όπως σημειώνεται στο Γενικό Έλεγχο του σχολείου. Μικρός μαθητής, εργαζόταν τα καλοκαίρια στα βλαχοχώρια της Άνω Αλμωπίας κάνοντας το δάσκαλο. Για να επιβιώσει έκανε διάφορες άλλες δουλειές ( λαντζιέρης, λούστρος, ψάλτης, εργάτης στα έργα του Γαλλικού ποταμού ). Πήρε μέρος στην Εθνική Αντίσταση και εντάχθηκε στο ΕΑΜ, όπου διετέλεσε και γραμματέας της οργάνωσης διανοουμένων. Κατά τη διάρκεια του εμφυλίου εξορίστηκε στη Μακρόνησο και τον Άη Στράτη και το 1958 πέρασε από δίκη για το βιβλίο του Βουρκωμένες μέρες.

    Από το 1958 ως τη μεταπολίτευση του 1974 έζησε αυτοεξόριστος στη Ρουμανία, ενώ κατά τη διάρκεια της δικτατορίας του Παπαδόπουλου του είχε αφαιρεθεί η ελληνική ιθαγένεια. Πέθανε στην Αθήνα, ενώ οδηγούσε, από καρδιακή προσβολή. Την πρώτη του εμφάνιση στη λογοτεχνία πραγματοποίησε γύρω στο 1930 με δημοσιεύσεις ποιημάτων και διηγημάτων στο περιοδικό Νέα Εστία. Το 1938 εξέδωσε τη συλλογή διηγημάτων Τα πλοία δεν άραξαν, για την οποία τιμήθηκε με το Μέγα Κρατικό Βραβείο Πεζογραφίας. Τιμήθηκε επίσης με το βραβείο της Χρυσής Δάφνης Πανευρώπης ( Παρίσι, 1951). Το σύνολο του έργου του καλύπτει όλα σχεδόν τα είδη του γραπτού λόγου (πεζογραφία, ποίηση, δοκίμιο, θέατρο, παιδική λογοτεχνία, μετάφραση κ.α.).

    Ο Μενέλαος Λουντέμης ανήκει στους έλληνες λογοτέχνες του μεσοπολέμου που στράφηκαν προς τον κοινωνικό ρεαλισμό. Η ιδιοτυπία του έργου του έγκειται στον “ερασιτεχνικό” τρόπο γραφής, τον οποίο υπηρέτησε εν πλήρη συνειδήσει, καθώς ο ίδιος υποστήριζε πως δε τον ενδιαφέρει η Τέχνη αλλά η καταγραφή της πραγματικότητας και η κατάδειξη της κοινωνικής ανισότητας. Παρόλα αυτά στο σύνολο του έργου του δεσπόζει η τάση του να στρέφεται εξ’ ολοκλήρου γύρω από ένα κεντρικό πρόσωπο-αφηγητή (που συνήθως παραπέμπει στον ίδιο το συγγραφέα), που ανήκει στους περιθωριακούς τύπους των καταπιεσμένων κοινωνικά στρωμάτων και το οποίο μας δίνει την προσωπική του οπτική της μοναξιάς, του ανεκπλήρωτου του έρωτα και της δυστυχίας του κόσμου.

    Το έργο του είναι έντονα επηρεασμένο από την ευρωπαϊκή λογοτεχνία του ρεύματος του σοσιαλιστικού ρεαλισμού (Κνουτ Χάμσουν, Μαξίμ Γκόργκι, Παναΐτ Ιστράτι κ.α.): ρεαλιστική απεικόνιση τοπίων και προσώπων με έντονη αισθηματολογία που αγγίζει κάποτε το μελοδραματισμό, βιωματική γραφή, ηθογραφικά και συμβολικά στοιχεία. Σε έργα του όπως το Συννεφιάζει και το Ένα παιδί μετράει τ’ άστρα αξιοσημείωτη είναι η ψυχογραφική τεχνική του που δημιουργεί ολοκληρωμένους, ζωντανούς χαρακτήρες, οι οποίοι συναπαρτίζουν μια ολόκληρη μικρή κοινωνία, και η αφηγηματική δύναμη.

    Για περισσότερα βιογραφικά στοιχεία του Μενέλαου Λουντέμη βλ. Ζήρας Αλεξ., «Λουντέμης Μενέλαος», Παγκόσμιο Βιογραφικό Λεξικό5. Αθήνα, Εκδοτική Αθηνών, 1986 και Χατζηβασιλείου Βαγγέλης, «Μενέλαος Λουντέμης», Η μεσοπολεμική πεζογραφία · Από τον πρώτο ως τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο (1914-1939)Ε΄, σ.232-252. Αθήνα, Σοκόλης, 1992.

    ΕΡΓΑ

    Ι. Διηγήματα
    Τα πλοία δεν άραξαν. Αθήνα, Γκοβόστης, 1938.
    Περιμένοντας το ουράνιο τόξο. Αθήνα, 1940.
    Γλυκοχάραμα. Αθήνα, 1944.
    Αυτοί που φέρανε την καταχνιά. Αθήνα, Κορυδαλλός, 1946.
    Βουρκωμένες μέρες. Αθήνα, 1953.
    Το τραγούδι των διψασμένων. Αθήνα, Δωρικός, 1966

    ΙΙ. Μυθιστορήματα
    Έκσταση· μυθοφαντασία. Αθήνα, Αετός, 1943.
    Καληνύχτα ζωή…· Μυθιστόρημα. Αθήνα, Οι φίλοι του βιβλίου, 1946.
    Συννεφιάζει. Αθήνα, Γκοβόστης, 1948.
    Τα πλοία δεν άραξαν. Αθήνα, βιβλιοπωλείο Πέτρου Πατσιλινάκου, 1953 (έκδοση γ΄).
    Ένα παιδί μετράει τ’ άστρα. Αθήνα, Δίφρος, 1956-1957.
    Οι κερασιές θ’ ανθίσουν και φέτος. Αθήνα, Μόρφωση, 1956.
    Τότε που κυνηγούσα τους ανέμους. Αθήνα, Δίφρος, 1956.
    Οδός Αβύσσου αριθμός 0. Αθήνα, Βιβλιοεκδοτική, 1962.
    Το ρολόι του κόσμου χτυπά μεσάνυχτα. Αθήνα, Κέδρος, 1963 ( και έκδοση γ’ εκ νέου επεξεργασμένη Αθήνα, Δωρικός, 1966).
    Η φυλακή του κάτω κόσμου. Αθήνα, Δωρικός, 1964 (;).
    Θυμωμένα στάχυα. Αθήνα, Δωρικός, 1965.
    Οι σαρκοφάγοι - Το κρασί των δειλών. Αθήνα, Πολιτικές και λογοτεχνικές εκδόσεις, 1965 (και έκδοση β΄με τίτλο Οι τουρκοφάγοι - Το κρασί των δειλών. Αθήνα, Δωρικός, 1966 (;))
    Οι ήρωες κοιμούνται ανήσυχα · ΣαρκοφάγοςΙΙ. Αθήνα, Δωρικός, 1974 (έκδοση β’).
    Ο άγγελος με τα γύψινα φτερά · ΣαρκοφάγοςΙΙΙ. Αθήνα, Δωρικός, 1974.
    Της γης οι αντρειωμένοι. Αθήνα, 1976.

    ΙΙΙ.Βιογραφίες
    Ο λυράρης (Μιλτιάδης Μαλακάσης). Αθήνα, Δωρικός, 1974.
    Ο κονταρομάχος (Κώστας Βάρναλης). Αθήνα, Δωρικός, 1974.
    Ο εξάγγελος (Άγγελος Σικελιανός). Αθήνα, Δωρικός, 1976.

    ΙV. Ποίηση
    Κραυγή στα πέρατα· Ποιήματα. Αθήνα, Παλμός, 1954.
    Τραγουδώ για την Κύπρο· Ποίημα. Αθήνα, Μόρφωση, 1956.
    Το σπαθί και το φιλί. Αθήνα, Δωρικός, 1967.
    Κοντσέρτο για δυο μυδράλλια κι ένα αηδόνι. Αθήνα, Δωρικός, 1973.
    Οι εφτά κύκλοι της μοναξιάς. Αθήνα, Δωρικός, 1975.
    Θρηνολόι και άσμα, για το σταυρωμένο νησί. Αθήνα, Δωρικός, 1975.
    Πυρπολημένη μνήμη. Αθήνα, Δωρικός, 1975

    V. Θέατρο
    Οι κεραυνοί ξεσπούν. Αθήνα, Κάδμος, 1958.
    Οι αρχιτέκτονες του τρόμου. Αθήνα, Δωρικός, 1966
    Ανθισμένο όνειρο. Αθήνα, Δωρικός, 1975.
    Ταξίδια του χαμού. Αθήνα, Δωρικός, 1975.
    Πικρή θάλασσα · Ελληνική θαλασσογραφία, θεατρικό σε τρεις πράξεις. Αθήνα, Δωρικός, 1976.
    Θα κλάψω αύριο · Σκηνικό ρομάντσο. Αθήνα, Δωρικός, 1975
    Οι Δήμιοι με τ’ άσπρα γάντια. Αθήνα, Δωρικός, 1978.

    VΙ. Ταξιδιωτική λογοτεχνία
    Μπατ-Τάι. Αθήνα, Δωρικός, 1966.
    Ταξίδι στην απεραντοσύνη - Οδοιπορικό. Αθήνα, δωρικός, 1976

    VΙΙ. Πολιτικά δοκίμια
    Ο μεγάλος Δεκέμβρης. Αθήνα, Μαρής-Κοροντζής, 1945.

    VΙΙΙ. Παιδική λογοτεχνία
    Ο Ηρακλής. Αθήνα, Δωρικός, 1976.
    Ο Δαίδαλος · Εικονογράφηση Γ.Πανετέα. Αθήνα, Δωρικός, χ.χ.
    Ο Θησέας. Αθήνα, Δωρικός, χ.χ.

    IΧ. Μετάφραση
    Εουτζέν Ζεμπελεάνου, Το λουλούδι της στάχτης· Ποιήματα. Αθήνα, Δωρικός, 1974.
    Χορία Λοβινέσκου, Άσπιλα και αμόλυντα · Κοινωνική σάτιρα σε δύο μέρη. Αθήνα, Δωρικός, 1975.

    Tags
    Μουσικά Είδη:MusicalsΚαλλιτέχνες:Μενέλαος Λουντέμης



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    Administrator
    #4558   /   04.05.2006, 14:40   /   Αναφορά
    Από το πρωί μου έχει κολλήσει το Ερωτικό Κάλεσμα, που έγραψε ο Λουντέμης και ερμήνευσαν καταπληκτικά ο Χάρης και ο Πάνος. Αυτό το κομμάτι ήταν η αφορμή να τον μάθω. Να 'σαι καλά Altamira :-)



    ΥΓ. Η δεύτερη φωτογραφία είναι από την επιστροφή στην Ελλάδα του Μενέλαου Λουντέμη, αν δεν κάνω λάθος το 1974.
    #4565   /   05.05.2006, 08:11
    Σ'ευχαριστώ jorge για τα καλά σου λόγια.Σωστά λες,η φωτογραφία είναι απ' την επιστροφή του Λουντέμη το 1974. Στο ερωτικό κάλεσμα έκαναν καταπληκτική δουλειά ο Πάνος με τον Χάρη.Το ποίημα που εμένα ακόμα και τώρα με συγκλονίζει είναι απ' την Κραυγή στα Πέρατα, "ΕΙΜΑΙ ΚΑΛΑ".

    Υ.Γ Συγχαρητήρια για την αναφορά σου στον ΠΑΝΑΓΟΥΛΗ.Δεν πρέπει να λησμονάμε τέτοιες ΜΟΡΦΕΣ!

    #4559   /   04.05.2006, 17:23   /   Αναφορά
    Sotiri xairomai polu pou anaferesai se auton ton korufaio Ellina logotexni!San gnisia latris tis logotexnias exo sti sullogi mou ena sevasto pososto tou ergou tou kai eimai uperifani gia auto!Ena paidi metraei ta astra..to kalutero tou kata emena,an kai den ta exo diavasei ola!Kai pali mpravo sou pou exeis tetoia erethismata!Perimeno ki alla tetoia afieromata..!
    #4566   /   05.05.2006, 08:16
    Εφη μου νασαι καλά.

    Καλό το "Ενα παιδί μετράει τ' άστρα". Διάβασε στο topic για τα ποιήματα το "είμαι καλά ". Θα προσπαθήσω να ανεβάσω κι'αλλα ποιήματα και όχι μόνο του ΛΟΥΝΤΕΜΗ. Και πάλι ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια.

    #4560   /   04.05.2006, 18:03   /   Αναφορά
    Με μεγάλη χαρά διάβασα σήμερα το μεσημέρι τη δημοσίευση σας για τον Μενέλαο Λουντέμη, ο οποίος είναι ο αγαπημένος μου συγγραφέας. Ασχολούμαι και η ίδια με την συγγραφή και τα τελευταία 3-4 χρόνια μελετώ με μεγάλη προσοχή το έργο του με απώτερο σκοπό να γράψω κάποια στιγμή ένα βιβλίο-αφιέρωμα στον σπουδαίο αυτό λογοτέχνη. Βέβαια στην περιοχή μου (ζω σ’ ένα χωριό της Φλώρινας) η πρόσβαση σε πληροφορίες είναι σχετικά δύσκολη και έτσι συγκεντρώνω υλικό απ’ όπου μπορώ, και από το Διαδίκτυο. Σκέφτηκα, λοιπόν, μήπως εσείς γνωρίζετε κάποια πράγματα που θα μπορούσαν να με βοηθήσουν στη μελέτη μου. Π. χ. γνωρίζετε αν κυκλοφορεί στην αγορά το βιβλίο «Της γης οι αντρειωμένοι…»; Είναι το μόνο που μου λείπει απ΄τα μυθιστορήματα και δεν μπορώ να το βρω πουθενά. Γενικά, αν νομίζετε πως μπορείτε να με βοηθήσετε με κάποιες πληροφορίες σχετικά με τη ζωή και το έργο του Μενέλαου Λουντέμη και σας είναι εύκολο, επικοινωνήστε μαζί μου είτε μέσω του musicheaven ή στο e- mail μου (yokor@in.gr). Κάθε πληροφορία είναι για μένα πολύτιμη.

    Ευχαριστώ πολύ.

    #4567   /   05.05.2006, 08:22
    Σ' ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια.

    Θα προσπαθήσω να μάθω για το βιβλίο "Της γης οι αντρειωμένοι" και θα σου απαντήσω.Αν τώρα θες κάτι παραπάνω απ' όσα αναφέρω στο αφιέρωμα,ευχαρίστως να βοηθήσω αν μπορώ.

    #4561   /   04.05.2006, 18:23   /   Αναφορά
    Είχα την τύχη να έχει η μητέρα μου όλη την συλλογή του Λουντέμη...εκτός απο το "ένα παιδί μετράει τ'άστρα"!

    Έτσι έχω διαβάσει όλη τη συλλογή εκτός απο αυτό!

    Το πρώτο που διάβασα ήταν το "Το ρολόι του κόσμου χτυπά μεσάνυχτα" το οποίο είναι και το αγαπημένο μου...αν και κάπως μεγάλο!

    Πολύ καλή δουλειά Σωτήρη!
    #4562   /   04.05.2006, 21:28
    Εγώ πάλι έχω αρχίζει να διαβάζω το "ένα παιδί μετρά τα άστρα" όμως ποτέ δεν καταφέρνω να το διαβάσω όλο. κατά την άποψή μου, ίσως να φταίει και λίγο η ηλικία μου, αλλά όλα αυτά που γράφει είναι πράγματα έξω από την εποχή που ζούμε και για όσους δεν το έχουν βιώσει ή έστω έζησαν (χρονικά) πιο κο΄ντά σε αυτήν την εποχή είναι πιο εύκολο να το διαβάσουν. Κάποιες φορές γίνεται μονότονο το ύφος του βιβλίου... Αλλά ίσως σε μεγαλύτερη ηλικία να σχηματίσω διαφορετική άποψη.Νομίζω πως όλα εξαρτώνται από την ωριμότητα του ανθρώπου εκείνου που διαβάζει το βιβλίο αλλά και γενικώς το όποιο βιβλίο.

    #4568   /   05.05.2006, 08:29
    Ευχαριστώ Τάσο.

    Πραγματικά ο Λουντέμης είναι ένας απ' τους σπουδαίους λογοτέχνες-ποιητές που έχουμε.

    Υ.Γ

    ε πάρε και το "Ενα παιδί μετράει τ' άστρα" να έχεις ολο το έργο του!Είναι κι αυτό καταπληκτικό βιβλίο.

    Administrator
    #4571   /   05.05.2006, 10:17   /   Αναφορά
    Προς Altamira & λοιπούς που ...ξεχνιούνται: ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΜΕ ΤΙΣ ΠΗΓΕΣ. Πρέπει να αναφέρονται γιατί θα έχουμε μπλεξίματα και το MH και εσείς (βλ.Ορους Χρήσης).



    Το συγκεκριμένο άρθρο είναι από το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου

    http://www.ekebi.gr/1935/detail.asp?ID=253
    #4573   /   05.05.2006, 14:54   /   Αναφορά
    Διαβάστε και την EKΣTAΣH, το έχω διαβάασει 2 φορές αυτό το βιβλίο και το βρίσκω εξαιρετικό. Yπέροχος ο Λουντέμης. Mπράβο για το άρθρο....
    #4632   /   15.05.2006, 21:14   /   Αναφορά
    sugxarhthria!
    #4699   /   21.05.2006, 13:30   /   Αναφορά
    οταν ημουν εφηβος ,στα πρωτα χρονια της μεταπολιτευσης ο Λουντεμης με βοηθησε να ολοκληρωσω την μεταβαση απο το εγω στο εμεις ,διαδικασια φυσικη για εναν νεαρο ανθρωπο.οταν τις Τεταρτες ειχε λαικη αγορα στην Τουμπα αγοραζα βιβλιο-βιβλιο τη φορα απο εναν παγκο,απο τοτε αγαπω τις λαικες.γλυκοπικρα διαβασματα μιας δεκατετραχρονης που σημαδευτηκε βαθια απο το σημαδι του ουμανισμου.ειναι καλο που εκανες τον κοπο να παραθεσεις την βιογραφια του,ειναι κριμα ομως που δεν φωτισες με ενα φως πιο αποκαλυπτικο το πολιτικο προσωπο αυτου του ανθρωπου,που πισω απο της γραμμες των βιβλιων του μου εμαθε να στεκομαι με επιφυλαξη μπροστα στις "γραμμες" οπιουδήποτε κομματος οσο αυτο και να ποναει.