ελληνική μουσική
    789 online   ·  210.833 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Συνεντεύξεις

    Ο Στάθης Δρογώσης στο MusicHeaven


    Ενότητες
    Η «Άλλη Γη» είναι ένα βήμα παραπάνω...
    Τα συνθήματα στην τέχνη και… ο Κανέλλος
    Η… Beatlemania
    Τα «πιστεύω» και η δύσκολη εποχή
    Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
    Οι… μάγισσες και οι επιρροές
    «Πειρατεία» και παραγωγοί
    «Τα Φώτα» που… δεν έσβησαν
    Οι «Δον Κιχώτες», η στρέβλωση και η… ήττα
    Γράφει ο Σωτήρης (beatlus)
    20 άρθρα στο MusicHeaven
    Τετάρτη 25 Οκτ 2006

    Η «Άλλη Γη» είναι ένα βήμα παραπάνω...



    (Με τον Στάθη Δρογώση συζήτησαν οι Beatlus και Orfeus, φωτογραφίες: Orfeus, artwork: Jorge)

    Υπό μια ερμηνεία, στις πρόσφατες δημοτικές εκλογές, ο κερδισμένος ήταν... η αποχή. Για τον Στάθη Δρογώση, παρότι δεν είναι από... «Άλλη Γη», αυτό δεν ισχύει ως επιλογή. Αυτός είναι, απλώς, ο τίτλος της νέας του δουλειάς, η οποία όπως εξηγεί ο ίδιος στο MusicHeaven, φέρνει μαζί της αλλαγές στον προσωπικό του ήχο και σημαντικά τραγούδια στο ρεπερτόριό του. Όπως, όμως θα διαπιστώσετε στην άκρως πλούσια σε λόγο και θέσεις συνέντευξή του, έχουμε να κάνουμε με μια προσωπικότητα που καθόλου δεν απέχει από τα όσα συμβαίνουν και αποτελούν τα μικρά αλλά σημαντικά της καθημερινότητάς μας. Μετράει, ήδη, πολύτιμη εμπειρία στο χώρο της δισκογραφίας, αλλά και μια προσωπική «ήττα»...

    Στο Μαθηματικό!


    Οι ερωτήσεις οι οποίες υποβλήθηκαν από μέλη του MusicHeaven, έχουν σε σημείωση και το nickname του μέλους. Ζητάμε προκαταβολικά συγνώμη και κατανόηση γιατί ορισμένες από αυτές δεν συμπεριλήφθηκαν τελικά. Ο λόγος είναι ότι δεν «έδεσαν» με τη ροή της συνέντευξης και μόνο...


    Ποια είναι τα μουσικά χαρακτηριστικά της νέας σου δουλειάς;
    «Ο δίσκος λέγεται «Άλλη Γη» και βγήκε στα δισκοπωλεία στις 16 Οκτωβρίου. Είναι ο δεύτερος προσωπικός μου και παράλληλα ο δεύτερος στην Minos – Emi. Οι πρώτοι τρεις δίσκοι, οι δύο με τα «Φώτα που Σβήνουν» και ο πρώτος προσωπικός, είχαν ως παραγωγό τον Μανώλη Φάμελλο. Αυτή τη φορά τη διεύθυνση παραγωγής υπογράφουμε εγώ και ο Κώστας Γιαννίρης και αυτό έχει σαν συνέπεια, να αλλάξω συνεργάτες και μουσικούς, αλλά και ηχολήπτες. Αλλαγή υπήρξε, επίσης και στον ήχο της δουλειάς. Δηλαδή, είναι «διαφορετικά» τα τραγούδια και διαφορετικά ενορχηστρωμένα. Το πιάνο, για παράδειγμα, εμφανίζεται ελάχιστα. Έχουμε προσθέσει το ηλεκτρικό στοιχείο και συγκεκριμένα πολλές ηλεκτρικές κιθάρες, αλλά... η φωνή μένει η ίδια, γιατί εγώ τραγουδάω (γέλια...).

    Πιστεύω ότι η «Άλλη Γη» είναι ένα βήμα παραπάνω... όσον αφορά στον ήχο μου. Υπάρχουν τραγουδοποιοί, όπου ο ήχος απλώς ντύνει τα λόγια τους, οι στίχοι είναι το κρίσιμο σημείο της τραγουδοποιίας τους κι όπως και να το κάνουμε, με μια κιθάρα μόνο ή και με ένα μπάσο δεν αλλάζει κάτι σημαντικά.
    Προσωπικά, από τον καιρό που ήμουν στο συγκρότημα, πρόσεχα ο ήχος να είναι μέρος της δημιουργίας, μέρος του τραγουδιού. Μου αρέσει και στις συναυλίες μου να αλλάζω τον τρόπο, με τον οποίο παρουσιάζω ένα τραγούδι. Βαριέμαι εύκολα...
    Ειδικά, για την «Άλλη Γη» είμαι υπερήφανος για την παραγωγή της. Νομίζω πως κάναμε πολύ καλή δουλειά με τον Κώστα (σ.σ. Γιαννίρη), ενώ έχουν παίξει και πάρα πολύ καλοί μουσικοί... Ο Θάνος Μιχαηλίδης, ο ντράμερ και του Σωκράτη Μάλαμα, ο Κώστας Μιχαλός κιθάρες, ένας –επιτέλους- τρομερός Αθηναίος κιθαρίστας και το λέω γιατί οι περισσότεροι είναι από τη Θεσσαλονίκη, όσοι παίζουν ηλεκτρική κιθάρα, μπάσο –βέβαια- ο Κώστας Γιαννίρης, που είναι πολλά χρόνια συνεργάτης μου, έχουμε και κρουστούς. Συνεργαστήκαμε, τέλος, με δύο εξαιρετικούς ηχολήπτες, τον Θοδωρή Ζευκίλη και τον Άρη Χρήστου, στο στούντιο SCA, οι οποίοι έχουν δουλέψει με αγγλόφωνα συγκροτήματα και αυτό έχει ένα νόημα επιπλέον»



    Βλέπεις τα τελευταία χρόνια, μια πιο έντονη ενασχόληση της γενιάς σου με τον αγγλόφωνο στίχο...
    «Στην Ελλάδα, πάντα υπήρχε το αγγλόφωνο τραγούδι και προσωπικά μου αρέσουν πάρα πολύ οι Last Drive, π.χ., όλα αυτά τα σχήματα που είχαν βγει τη δεκαετία του ’90, αλλά ποτέ δεν είχαν πλατιά απήχηση.
    Υπάρχουν τραγούδια που με αγγλικό στίχο σου φαίνονται καλά, αλλά αν τα ακούσεις στα ελληνικά σου ακούγονται... γελοία. Εξετάζω το γεγονός, όχι ως θέμα γλώσσας, αλλά παραγωγών. Τα αγγλόφωνα συγκροτήματα έχουν κάνει παρά πολύ καλές παραγωγές. Συγκροτήματα όπως οι Raining Pleasure, Earthbound -που αποτελούνται από μέλη παλιότερων συγκροτημάτων- η Ονειροπαγίδα, παρότι ήταν συγκρότημα με ελληνικό στίχο...
    Σε αυτό το στούντιο, λοιπόν, οι συνεργάτες μας, ασχολούνται κυρίως με αγγλόφωνα συγκροτήματα και αυτό πέρασε και στο δίσκο. Είναι πιο ηλεκτρικός, πιο εναλλακτικός ο ήχος. Χωρίς να σημαίνει αυτό κάτι για τους παλιότερους συνεργάτες μου, είναι λογικό, ακριβώς όταν αλλάζεις συνεργάτες να παίρνεις καινούργιες ιδέες»

    Εξαρχής είχες κάτι τέτοιο στο νου σου ή προέκυψε στην πορεία...;
    «Είχα την πρόθεση να αλλάξω τον ήχο μου, όχι γιατί δεν μου άρεσε πριν, αλλά γιατί ήθελα να κάνω ένα βήμα παραπάνω και ήθελαν και τα ίδια τα τραγούδια μια τέτοια αντιμετώπιση. Μπορεί να έχεις στο μυαλό σου διάφορα μεγαλεπήβολα σχέδια, αλλά μερικές φορές τα ίδια τα τραγούδια σου «μιλάνε». Και είναι πολλά τραγούδια, που δεν μπορούν ενορχηστρωτικά να γίνουν αλλιώς. Στιχουργικά, μελωδικά και στα πλαίσια της παραγωγής. Και είναι ευχάριστο αυτό, γιατί έτσι βγαίνουν πολύ εύκολα και δεν έχω πάντα το ίδιο και το ίδιο. Αν και αυτό, στην Ελλάδα συνήθως είναι κακό, γιατί σου βάζουν μια στάμπα και αν αλλάξεις...»

    Να υποθέσω πως είσαι επηρεασμένος και από τη σόλο πορεία του Lennon στα πρώτα χρόνια αφότου διαλύθηκαν οι Beatles;
    «Είναι, πιστεύω, απίστευτοι οι δίσκοι που έβγαλε ο Lennon εκείνη την περίοδο... Βέβαια και ο McCartney μ’ αρέσει, αλλά προσωπικά είμαι πιο κοντά στον Lennon... Να συμπληρώσω σε σχέση με τους Beatles, πως αποτελούν το υπόδειγμα για το πως εξέλιξαν τον ήχο τους. Μέχρι το ’65 παίζανε ένα ρυθμικό Rocknroll και ξαφνικά… πρόσθεσαν σύνολα εγχόρδων και σιτάρ. Υπάρχουν συγκροτήματα που ζουν από τους Beatles. Ας πούμε οι Oasis, γράφουν πάνω στο «I am the Warlus» και το ‘χουν κάνει… δέκα άλμπουμ»

    Στην Ελλάδα, ποιοι πιστεύεις πως ασχολούνται ακριβώς με αυτή τη λεπτομέρεια, την εξέλιξη του ήχου τους;

    «Στην ελληνική σκηνή, πιστεύω πως ένα τέτοιο παράδειγμα είναι τα «Ξύλινα Σπαθιά». Επίσης, ο Μανώλης Φάμελλος και δεν το αναφέρω επειδή είναι παραγωγός μου... τον εκτιμώ σαν καλλιτέχνη. Έχω πρότυπα ανθρώπους –χωρίς αυτό να σημαίνει πως έχω καταφέρει κάτι σαν κι αυτούς- που αλλάζουν τον ήχο τους. Δηλαδή, η αλλαγή των «Σπαθιών» προς το ηλεκτρονικό και το Post Rock, που σόκαρε τους οπαδούς του συγκροτήματος με το ’98 με το EP που είχαν βγάλει, με είχε αφήσει άφωνο...»



    Ο προσωπικός ήχος του Παυλίδη, τώρα στην προσωπική του καριέρα;

    «Ναι, βέβαια, μου αρέσει πάρα πολύ... Πιστεύω ότι ο Παυλίδης είναι από τους μεγαλύτερους τραγουδοποιούς, μαζί με τους Πορτοκάλογλου, Σαββόπουλο, Φάμελλο και Θανάση Παπακωνσταντίνου. Ο Παυλίδης με συγκινεί ιδιαιτέρως και τα «Σπαθιά» είναι το αγαπημένο μου συγκρότημα. Νομίζω πως είναι από τα καλύτερα πράγματα που έχει βγάλει η ελληνική μουσική, γενικά....»

    Όχι, οι Τρύπες;
    «Στο δίπολο, φυσικά... θα βάλω και τις Τρύπες... Τα «Εννιά πληρωμένα τραγούδια», ας πούμε, είναι ένα κλασικό άλμπουμ. Αν με έβαζες να διαλέξω, φυσικά, μέσα στο τοπίο που ζούμε θα έλεγα Τρύπες και Σπαθιά, αλλά αν με ρωτούσε κανείς «σε ένα έρημο νησί ποιους θα πάρεις μαζί;» θα έπαιρνα τα «Σπαθιά», λόγω ιδιοσυγκρασίας, όχι γιατί θεωρώ πως είναι καλύτεροι, δεν μπορείς να το κρίνεις αντικειμενικά αυτό. Υποκειμενικά, λοιπόν, μου αρέσουν ίσως περισσότερο, από άποψης μελωδίας, ενώ οι Τρύπες χαρακτηριζόντουσαν κυρίως από μια απαγγελία στίχων του Αγγελάκα, μέσα από τρομερές μουσικές στιγμές του Καρρά, αλλά προτιμώ τα Σπαθιά για τις μελωδίες, γιατί για παράδειγμα το «Φωτιά στο Λιμάνι» είναι μελωδικό, αλλά ταυτόχρονα έχει και στίχους που σε κάνουν και ανατριχιάζεις... Πιστεύω ότι οι στίχοι τους είναι ποιήματα...
    Σε κάθε περίπτωση, όλους αυτούς τους ανέφερα γιατί είχαν το θάρρος να αλλάξουν τον ήχο τους... και οι Τρύπες. Είχαν το θάρρος να μην εγκλωβιστούν στη μανιέρα και να γίνουν απλώς συνεχιστές ενός ήχου που τους έκανε γνωστούς...»

    Επόμενο: Τα συνθήματα στην τέχνη και… ο Κανέλλος






    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #5982   /   24.10.2006, 23:51   /   Αναφορά
    Πρωτότυπες ερωτήσεις, ...ουσιώδεις και όχι τα συνηθισμένα μπλα μπλα... των συνεντεύξεων...

    Άκρως ενδιαφέρουσες απαντήσεις...

    Σωτήρη, Γιώργο συγχαρητήρια! Ελπίζω να ακολουθήσουν κι άλλες τέτοιου επιπέδου συνεντεύξεις σαν κι αυτή.
    #5983   /   25.10.2006, 00:18
    Ευχαριστούμε πάρα πολύ!:-) .

    ..και -ναι- θα ακολουθήσουν, Νεκταρία μου, οπωσδήποτε θ' ακολουθήσουν:-) Αυτός ο τόπος κοινής συντροφιάς -και όχι απλώς διαδικτυακός- μας δίνει ένα ιδανικό περιβάλλον να εκφραστούμε και να δουλέψουμε πάνω σε θέματα που μας ενδιαφέρουν, εν τέλει, άρα συνεντέυξεις σαν κι αυτή είναι η αυτονόητη ανταπόδωση...

    #5984   /   25.10.2006, 00:18   /   Αναφορά
    Συγχαρητήρια Γιώργο,Σωτήρη για την πολύ καλή συνέντευξη που πήρατε για λογαριασμό του MusicHeaven
    #5985   /   25.10.2006, 00:21
    Ευχαριστούμε...



    "Πάμε ΚΑΙ γι' άλλα" (που λέει και ο Στάθης)



    :-)

    #5986   /   25.10.2006, 00:26   /   Αναφορά
    Πολύ καλή συνέντευξη. Και ερωτήσεις με ουσία.

    Πολύ σημαντικό ότι υπήρχαν και ουσιώδης απαντήσεις... και γνωρίζετε (τουλάχιστον οι περισσότεροι εδώ μέσα) πόσο δύσκολο είναι αυτό σήμερα.



    Καλή συνέχεια για τις υπόλοιπες συνεντεύξεις. Με παρόμοιες επιλογές.



    Εισήγηση: Καλό θα ήταν να ανακαλύψουμε σπουδαίους μουσικούς όπως για παράδειγμα ο Σταύρος Λάντσιας, ο Γιώτης Κιουρτσόγλου, ο Γιώργος Καλούδης και τόσοι άλλοι.
    #5987   /   25.10.2006, 00:30
    Υπομονή.... :-)

    #5992   /   25.10.2006, 15:08
    Fevgati, να είσαι σίγουρη ότι για τους συγκεκριμένους θα γίνει σίγουρα μια προσπάθεια. Αν μη τι άλλο, αξίζει τον κόπο!:-))

    #5988   /   25.10.2006, 03:25   /   Αναφορά
    Τα συγχαρητήρια και τα εύγε μου για την άκρως ενδιαφέρουσα και... ζωντανή συνέντευξη. Αν και είχα ακούσει κάτι φήμες για αποκλειστική φωτογράφηση με τον Κανέλλο.
    #5989   /   25.10.2006, 04:24
    Μπραβο σας!:)

    #5991   /   25.10.2006, 14:59
    Δεν άκουσες όμως ότι ο Κανέλλος με δάγκωσε και τον απέκλεισα από τη φωτογράφηση;;;



    :-))))




    #5990   /   25.10.2006, 09:40   /   Αναφορά
    Μπράβο , μπράβο και ξανά μπράβο. Ευχαριστούμε πολύ.
    #5993   /   25.10.2006, 19:24   /   Αναφορά
    πραγματι ειναι μια παρα πολυ καλη δουλεια και απο τον σωτηρη και απο τον ορφεα. Επισης το artwork απο τον χορχε καταπληκτικο!!!
    #5994   /   25.10.2006, 22:52   /   Αναφορά
    Πολύ καλή η συνέντευξη, παιδιά. Ευχαριστούμε :-)
    #5995   /   26.10.2006, 01:37   /   Αναφορά
    Από τις πιο περιεκτικές συνεντεύξεις που έχω διαβάσει! Ένα μπράβο θα ήταν λίγο.... ;)
    #6439   /   27.11.2006, 22:24
    Το σχόλιο σου με βρίσκει απόλυτα σύμφωνη!!!!





    Φιλιά!!!!




    Administrator
    #5996   /   26.10.2006, 11:42   /   Αναφορά
    Τι να πρωτογράψεις γι' αυτή την υπέροχη συνέντευξη. Πάω στοίχημα πως οι περισσότεροι δεν είχαμε ξαναδιαβάσει συνέντευξη του Στάθη Δρογώση και όλη αυτή η αμεσότητα, η αλήθεια, η ειλικρίνια, η ντομπροσύνη... μας ξάφνιασε.



    Είναι εντυπωσιακό και θαυμαστό πως ένας καλλιτέχνης που έχει συμβόλαιο και με τη μεγαλύτερη - ίσως - δισκογραφική της Ελλάδας, γίνεται τόσο καυστικός σε θέματα που έχουν να κάνουν τόσο με το χώρο του, όσο και με την ουσία της πολιτικής, αλλά και την πορείας της κοινωνίας. Αυτά που είπε ο Στάθης Δρογώσης σπάνια λέγονται. Σπανιότατα. Και το κυριότερο: αποτελούν αφορμές για προβληματισμό και για συζήτηση.



    Στάθη - ξέρω πως μας διαβάζεις - σ' ευχαριστούμε που μας έδωσες την ευκαιρία να σε γνωρίσουμε.



    Ένα μεγάλο μπράβο στον Beatlus για την οργάνωση της συνέντευξης, για τη μετάδοση της θετικής του ενέργειας, για την αξιοπρόσεκτη επιμέλεια, απομαγνητοφώνηση και οργάνωση του υλικού. Μπράβο επίσης στον Orfeus για την συμμετοχή του, για τις φωτογραφίες και ΚΑΛΟΡΙΖΙΚΗ η ολοκαίνουρια Cannon! Τέλος, μπράβο σε όλους όσους έγιναν ...δημοσιογράφοι στέλνοντας ερωτήσεις για τον Στάθη. Ήταν η πρώτη συνέντευξη με μαζική συμμετοχή και νομίζω πως το αποτέλεσμα ήταν πέρα για πέρα θετικό.
    #5997   /   26.10.2006, 12:15
    Αισθάνομαι πως... ντρέπομαι λιγάκι, μα θα πω αυτό που αισθάνομαι. Αυτονόητα τα "ευχαριστώ" προς όλους... θα ήθελα, πάντως, να σταθώ σε μια άλλη παράμετρο. Καταρχήν, αυτή είναι η -μόλις- πρώτη μου συνέντευξη στο musicheaven, κάτι που μου δημιουργεί... ευθύνη. Ναι, όντως... Οπως είπα πρόσφατα και στον Ορφέα, λόγω οικειότητας με το σάιτ, δεν αντιλαμβανόμαστε και τόσο συχνά πως έχει αποκτήσει μια αξιοπρόσεκτη δυναμική και ως μέσο. Και όπως αυτό μας φιλοξενεί, έτσι και εμείς μπορούμε, κατά τη γνώμη μου οφείλουμε, να του ανταποδίδουμε ό,τι μπορεί ο καθένας. Επειδή, λοιπόν πραγματεύεται εξ αντικειμένου κάτι υπέροχο, τη μουσική, τί πιο αυτονότητο από το να καταθέτουμε δουλειές σαν κι αυτή τη συνέντευξη... Αισθάνομαι, λοιπόν πως... άργησα λιγάκι και πως χρωστώ ευγνωμοσύνη καταρχήν στο musicheaven. Επίσης, νιώθω πως μόλις άνοιξε ένας δρόμος. Τα πρώτα μονοπάτια του τα έχουμε ήδη εντοπίσει και θα τα περπατήσουμε όλοι μαζί! Χαίρομαι που έχω βρεθεί σε αυτή παρέα, το έχω ξαναπεί και το εννοώ.

    Οσο για τη συνέντευξη αυτή καθ' αυτή, αυτός που είναι άξιος συγχαρητηρίων είναι ο ίδιος ο πρωταγωνιστής, ο Στάθης. Υπόσχομαι την άλλη φορά να τον στριμώξω περισσότερο!:-)))))))

    Υ.Γ. Ειδικά ευχαριστώ τη vivip. Ξέρει αυτή:-))))

    #5998   /   26.10.2006, 17:55   /   Αναφορά
    Πολύ καλή συνέντευξη,μπράβο παιδιά!!!

    Στάθη,συνέχισε έτσι!!!
    #6005   /   28.10.2006, 02:59   /   Αναφορά
    beatle να μην ντρέπεσαι. Η συνέντευξη ήταν πολύ καλή προσπάθεια. Φυσικά, είστε και τυχεροί που μιλήσατε και σε άνθρωπο που είχε πράγματα να πει. Εσύ απλά σκέψου ότι ήσουν αντιπρόσωπος ενός συνόλου.



    Να 'σται καλά παιδιά.



    Καλή συνέχεια να έχετε!!
    #10205   /   04.11.2007, 00:14   /   Αναφορά
    πολύ καλό ... bravisimo brothers !