Φίλε Νϊκο,
Επειδή τυχαίνει να γνωρίζω κάπως καλύτερα την κατάσταση τα πράγματα έχουν ως εξής.
Στην παραγωγή κάθε δίσκου υπάρχουν τα "αρχικά" και τα μεταβλητά έξοδα.
Αρχικά έξοδα είναι όλα αυτά που απαιτούνται για να γίνει η ηχογράφηση και το μαστερ καθώς και η γραφιστική επιμέλεια των εξωφύλλων.
Μϊα φυσιολογική παραγωγή κοστίζει γύρω στα 20.000 Ευρώ (ενορχήστρωση, μουσικοί, studio) - πιο ακριβές είναι των λεγόμενων έντεχνων επώνυμων τραγουδιστών που φθάνουν μέχρι και 100.000 Ευρώ (μέχρι πριν από λίγα χρόνια γιατί σήμερα καμία εταιρία δεν δέχεται να δαπανήσει αυτό το ποσό ούτε καν για τον Νταλάρα, την Αρβανιτάκη κλπ)
Στη συνέχεια έχουμε φωτογράφηση, γραφίστα (εκτός εάν είναι inhouse) και βιντεοκλιπ που φθάνουν περίπου τα 15000. Ευρώ. (Σε πολλούς δίσκους γίνονται περισσότερα βιντεοκλιπ)
Σύνολο αρχικών εξόδων περίπου 35.000
Η χονδρική τιμή ενός δίσκου είναι περίπου 12 Ευρώ μετά τις εκπτώσεις.
Από αυτά το 9,009% πηγαίνει στην
ΑΕΠΙ για τους δημιουργούς=1,081
6-20% στον τραγουδιστή/τρια ανάλογα με την εμπορικότητά τους = 1,56 (μέσος όρος)
6-12% πηγαίνει στο συνθέτη και στιχουργό = 1,08 (μέσος όρος) - οι συνθέτες/στιχουργοί κατά κανόνα ειπράττουν πρόσθετα δικαιώματα απευθείας από τη δισκογραφική εταιρία πέρα από τα δικαιώματα που εισπράττουν μέσω
ΑΕΠΙ)
15% κατά μέσο όρο για διαφήμιση 1,80
1 Ευρώ περίπου βιομηχανικό κόστος cd + booklet (αν το βιβλιαράκι είναι πολυσέλιδο και πολυτελείας μπορεί να κοστίζει και παραπάνω)
Κόστος διανομής περίπου 5% = 0,6
σύνολο μεταβλητών εξόδων = 7.00 Ευρώ περίπου
Έσοδο εταιρίας = 5 Ευρώ με τα οποία πρέπει να καλύψει τα αρχικά έξοδα των 35.000 Ευρώ
35.000/5 = 7.000
Με την πώληση 7.000 αντιτύπων θεωρητικά η Εταιρία θα καλύψει τα έξοδά της και από εκεί και πάνω θα έχει κέρδος 5 Ευρώ ανά CD.
Πόσοι από τους δίσκους που έχουν εκδοθεί τα τελευταία χρόνια έχουν πουλήσει περισσότερα από 7.000 αντίτυπα? Αν είναι περισσότερος από 1 στους δέκα θα μου προξενούσε μεγάλη έκπληξη. Και αυτός ο ένας δεν πουλάει περισσότερα από 70.000 ώστε να καλύψει θεωρητικά τη χασούρα από τους υπόλοιπους 9.
Αν υπολογίσει κανείς και τα πάγια έξοδα της εταιρία (ενοίκια μισθούς υπαλλήλων, διευθυντή κλπ) τότε τα νούμερα είναι πολύ χειρότερα.
Γι ' αυτό τελικά θα επιβιώσουν οι εταιρίες με μεγάλο κατάλογο (παλιό ρεπερτόριο που έχει ήδη αποσβέσει το αρχικό κόστος) όπως η ΕΜΙ, η ΛΥΡΑ και η Universal. Η SONY BMG έχει ήδη σταματήσει να χρηματοδοτεί νέες παραγωγές και συνεργάζεται μόνον με καλλιτέχνες που αναλαμβάνουν να πληρώσουν οι ίδιοι το αρχικό κόστος (με εξαίρεση βέβαια τους ελάχιστους εμπορικούς της καλλιτέχνες).
Η παραπάνω χονδρική τιμή των 12 Ευρώ είναι χωρίς ΦΠΑ. Με το ΦΠΑ και το κέρδος του καταστήματος διαμορφώνεται η λιανική τιμή περίπου στα 16 έως 20 Ευρώ.
Ελπίζω να βοήθησα στο να αποκτήσεις μία ακριβέστερη εικόνα του θέματος τιμή.