@ "Φθηνά ναι, πειρατικά όχι" . . . σωστό το βρήκα
της Ματούλας Κουστένη-φωτ. Π. Πετρόπουλος
Φθηνά cd; Μέχρι πρότινος ήταν συνώνυμο της πειρατείας. Ομως τελευταία όλο και περισσότερο οι δισκογραφικές εταιρείες και οι δισκοπώλες αντεπιτίθενται με το βασικό όπλο των παράνομων ανταγωνιστών τους. Ενιαία τιμή εξάλλου στη δισκογραφία δεν υπάρχει κι έτσι πλέον οι προσφορές είναι πολλές και ιδιαίτερα δελεαστικές.
Οι εταιρείες άνοιξαν τα αρχεία τους, αναζήτησαν στους καταλόγους τους τα άλμπουμ εκείνα που μπορούν να είναι ελκυστικά και σήμερα, μείωσαν τα περιθώρια κέρδους και, η μία μετά την άλλη, έβγαλαν στην αγορά τις λεγόμενες «budget» σειρές τους. Κάναμε μια βόλτα σε μεγάλα δισκοπωλεία και μικρές μουσικές γωνιές του κέντρου και βρήκαμε εκατοντάδες cd από 5 έως και 1,5 ευρώ.
Είναι καιρός τώρα που στο χώρο της δισκογραφίας συζητιόταν πως έπρεπε να δοθεί μια απάντηση σε όσους δικαίως υποστήριζαν πως το cd είναι απαράδεκτα ακριβό. Και να που τώρα, διαμάντια της κλασικής και της τζαζ κοστίζουν λιγότερο απ' όσο πουλάνε οι «μαύροι» μια πλαστή Βανδή.
Ακόμα και οι μεγάλες αλυσίδες δισκοπωλείων που ανέκαθεν κατάφερναν να ρίχνουν τις τιμές διότι μπορούν να αγοράζουν σε μεγάλες ποσότητες, έχουν ξεπεράσει τους εαυτούς τους. Οι προσφορές συμφέρουν τούς πάντες: τις ίδιες τις δισκογραφικές εταιρείες που βρίσκουν ευκαιρία να «ξεσκαρτάρουν» τις αποθήκες από παλιές -ξεχασμένες- κυκλοφορίες. Τα δισκοπωλεία που χρησιμοποιούν τα φθηνά άλμπουμ ως κράχτη για να προσελκύσουν τον κόσμο. Και τους μουσικόφιλους, που βρίσκουν την ευκαιρία μεταξύ των εκατοντάδων προσφορών να εντοπίσουν και ενδιαφέρουσες κυκλοφορίες.
*Πρόσφατα τα δισκοπωλεία «Virgin» -που παραδοσιακά κρατούσαν τα σκήπτρα στις αλμυρές τιμές- σε συνεργασία με δισκογραφικές εταιρείες είπαν να μετατρέψουν το κατάστημα του Αμαρουσίου (εντός των «Βίλατζ Σέντερ») σε ένα πραγματικό παζάρι για μουσικόφιλους. Δίσκοι που είχαν απομείνει στις αποθήκες των πολυεθνικών βγήκαν ξανά στα ράφια: Τα σινγκλς (του Νεκτάριου Σφυράκη, της Νίνας Λοτσάρη κ.ά.) ξεκινούν από 1,50 ευρώ, ενώ οι προσφορές τελειώνουν στα 9,99. Σκεφτείτε πως στα 3,90 υπάρχουν από άλμπουμ της Λίας Βίσση μέχρι ηχογραφήσεις της Φιλαρμονικής του Λονδίνου, ενώ οι περίφημες ηχογραφήσεις της Μαρίας Κάλλας σε όπερες του Βέρντι και του Πουτσίνι (στις περιποιημένες διπλές εκδόσεις της ΕΜΙ) κοστίζουν μόλις 9,90.
Η ανταπόκριση του κοινού ήταν τόσο θερμή που με την ίδια μέθοδο δημιούργησαν χώρο προσφορών σε όλα τα καταστήματα της αλυσίδας.
«Υπάρχουν καταναλωτές που τους ενδιαφέρει η μουσική αλλά δεν είναι διατεθειμένοι να δώσουν τα χρήματα που κοστίζουν τα άλμπουμ την εποχή της κυκλοφορίας τους», μας λέει ο Χρήστος Νούλης, εμπορικός διευθυντής των «Virgin Megastores». «Γι' αυτό δημιουργήσαμε χώρους που τους ονομάζουμε "every day low price" όπου οι τιμές ξεκινούν από 1 ευρώ. Το δοκιμάσαμε πιλοτικά το καλοκαίρι και μέχρι σήμερα είδαμε πως το 50% των πωλήσεών μας προέρχεται από τις προσφορές. Ετσι, το εφαρμόσαμε σε όλα τα μαγαζιά. Είναι ένα μοντέλο που εφαρμόζεται παγκοσμίως: δελεάζεις κάποιον αντί να έρθει δυο φορές το μήνα στο μαγαζί να περάσει μια φορά την εβδομάδα για να πετύχει νέα παραλαβή στις προσφορές».
Μα δεν υπάρχει και πολλή «σαβούρα» ανάμεσα σ' αυτούς τους δίσκους; «Αυτό είναι υποκειμενικό. Ο καθένας κάτι ψάχνει. Εμείς δεν θεωρούμε ότι ξεστοκάρουμε. Απλώς πουλάμε τον κάθε δίσκο στην τιμή που του πρέπει. Ολα πωλούνται αν τα δώσεις στο κατάλληλο κόστος».
*Εκτός, όμως, από τα πολυδισκοπωλεία, στο χορό των προσφορών μπήκαν και οι μικρότερες μονάδες. Ο Ηλίας Ποτουρίδης, για παράδειγμα, ιδιοκτήτης των δισκοπωλείων «Opera Compact Disc» και «Jazz Compact Disc», διαπίστωσε τα τελευταία χρόνια πως το κοινό σε απαιτητικά είδη όπως η τζαζ κι η κλασική άρχισε να μειώνεται. Ταξίδεψε, λοιπόν, ο ίδιος στο εξωτερικό, βρήκε μικρές εταιρείες που ειδικεύονται στο ρεπερτόριό του και σήμερα στα μαγαζιά του υπάρχουν απίστευτες ευκαιρίες. Σε αυτές περιλαμβάνονται τα cd κλασικής και τζαζ μουσικής της εταιρίας «Brilliant».
«Τα φθηνά άλμπουμ δεν είναι πράγματα που βρήκαμε στα σκουπίδια. Είναι στις περισσότερες περιπτώσεις ηχογραφήσεις παλιές για τις οποίες δεν υπάρχουν δικαιώματα. Κι επίσης είναι εκδόσεις φθηνές από τις οποίες λείπουν τα βιβλιαράκια, οι πολυτελείς εκδόσεις. Πώς θα μπορούσε, λοιπόν, να είναι κακή μια κασετίνα με 10 άλμπουμ του Νταβίντ Οϊστρακ προερχόμενα από τα Ρωσικά Αρχεία η οποία κοστίζει μόλις 30 ευρώ; 'Η πως αλλιώς μπορεί κανείς να συγκεντρώσει τρεις δίσκους με τα γνωστότερα κομμάτια της Μπίλι Χόλιντεϊ ξοδεύοντας μόνο 12.10 ευρώ;»
*Υπάρχουν, ωστόσο, και κάποια δισκοπωλεία που μπορεί να μη ρίχνουν τόσο τις τιμές, αλλά συχνά προκαλούν τους πελάτες τους με εβδομάδες προσφορών. «Στις περιόδους αυξημένης κίνησης, δηλαδή από τον Νοέμβριο μέχρι το Πάσχα, βρίσκουμε πάντα ευκαιρία και πραγματοποιούμε εβδομάδες προσφορών όπου μπορεί κανείς να βρει διπλές συλλογές τζαζ, έθνικ αλλά και κλασική με 9,80 ευρώ», λέει ο ιδιοκτήτης του «Music Corner», Σταύρος Μπουρτζίκος.
Ασφαλώς και μεταξύ των ευκαιριών δεν θα βρείτε ποτέ το τελευταίο άλμπουμ του Μιχάλη Χατζηγιάννη, ούτε και κανένα των Ρόλινγκ Στόουνς. Οι τιμές τους στην καλύτερη περίπτωση ξεκινούν από τα 14,90 και φτάνουν μέχρι 19,90. Αν, όμως, δεν βιάζεστε, με λίγη υπομονή θα καταφέρετε να τα αποκτήσετε φθηνότερα. Ποιος για παράδειγμα περίμενε πως τρία χρόνια μετά την κυκλοφορία των τελευταίων τους άλμπουμ θα βλέπαμε τους σταρ της ποπ Ρόμπι Ουίλιαμς και Κάιλι Μινόγκ να ποζάρουν στις προσφορές του «Μετρόπολις» κοστίζοντας μόλις 4,90;
Σύμφωνα με τα στοιχεία των δισκογραφικών εταιρειών, το 60% των αναγκών της αγοράς καλύπτεται από τις νέες παραγωγές, ενώ το υπόλοιπο 40% από τις παλιές εκδόσεις - ανάλογα με το πόσο μεγάλο και πλούσιο κατάλογο έχει κάθε εταιρεία. Κάποιες άλλες φορές μάλιστα οι νέες κυκλοφορίες λειτουργούν υπέρ του παλιού καταλόγου: Αν κάποιος τραγουδιστής κάνει σουξέ με το τέταρτο άλμπουμ του, το κοινό αρχίζει να αναζητά και τι είχε κάνει στο παρελθόν.
Τζαζ και σάουντρακ
Ομως τα περισσότερα φθηνά άλμπουμ έχουν θέση μόνο στα μεγάλα ή κεντρικά δισκοπωλεία. Αφενός γιατί πολλά από αυτά αποτελούν εισαγωγές των μεγάλων αλυσίδων - δισκοπωλείων κι αφετέρου γιατί τα περισσότερα συνοικιακά μαγαζιά διανύοντας περίοδο παρακμής, περιορίζονται στις πρόσφατες κυκλοφορίες. Αν, όμως, τελικά περάσετε από το κέντρο, θα διαπιστώσετε πως εκεί πραγματοποιείται η μεγαλύτερη μουσική εκποίηση.
*Στο «Μετρόπολις» της Ομόνοιας που όλο το ισόγειο καλύπτεται από προσφορές θα βρείτε τριπλά άλμπουμ με αστέρες της τζαζ (Τσάρλι Πάρκερ, Ντίζι Γκιλέσπι, Λούις Αρμστρονγκ) με 4,90 ευρώ. Ενώ από το ελληνικό ρεπερτόριο χαμογελαστοί θα φύγουν οι θαυμαστές των Στράτου Διονυσίου, Στέλιου Καζαντζίδη (δίσκοι του υπάρχουν σε αφθονία), Τζένης Βάνου, Μαίρης Λίντα κ.ά. που θα βρουν τα άλμπουμ τους προς 4,90 έκαστο. Στην ίδια τιμή και κάποια από τα σάουντρακ του παλιού ελληνικού κινηματογράφου όπως από τις ταινίες «Η δασκάλα με τα ξανθιά μαλλιά», «Η αρχόντισσα κι ο Αλήτης», «Η νεράιδα και το παλικάρι» με την Αλίκη Βουγιουκλάκη.
Βήματα να προσελκύσει κοινό, όμως, έχει κάνει και η τζαζ σκηνή. Για παράδειγμα η σειρά «Jazz in Paris» της Universal περιλαμβάνει 100 ηχογραφήσεις εξαιρετικών μουσικών που παρέλασαν από την πόλη τού φωτός μεταξύ 1945- 1965. Από τους Ντίζι Γκιλέσπι και Λούις Αρμστρονγκ μέχρι τους Αρτ Μπλάκι, Ερλ Χάινς κ.ά. Αρχικά η σειρά πλασαρίστηκε στο ελληνικό κοινό με ανώτερη τιμή τα 7 ευρώ, ενώ σήμερα στο κεντρικό «Μετρόπολις» θα τα βρείτε στο ράφια με τις προσφορές των 4,90 ευρώ. Σκεφτείτε ότι στο Αμαζον που φημίζεται για τις καλές του τιμές τα συγκεκριμένα άλμπουμ κοστίζουν από 6,90 έως 7,90 λίρες Αγγλίας (περίπου τα 9 ευρώ). Το ειδικό κοινό -κυρίως της τζαζ και της κλασικής- είναι μεν μειοψηφία ξέρει, ωστόσο, να αναγνωρίζει τις ευκαιρίες κι έτσι ανταποκρίθηκε. Σύμφωνα με την εταιρεία, ολόκληρος ο κατάλογος έχει μέχρι στιγμής πουλήσει περί τα 20.000 αντίτυπα. Η αντίστοιχη φθηνή σειρά από το κλασικό ρεπερτόριο της Universal είναι η Eloquence κι η οποία με τις ίδιες περίπου τιμές έχει μέχρι στιγμής ξεπεράσει στη χώρα μας τις 200.000 αντίτυπα.
Βρείτε, λοιπόν, το χρόνο γιατί οι προσφορές χρειάζονται ψάξιμο και βγείτε μια βόλτα στα δισκοπωλεία. Θα εκπλαγείτε.
ενετ 7 - 16/10/2005