ελληνική μουσική
    806 online   ·  210.833 μέλη

    Αι ηδοναί θνηταί, αι δέ αρεταί αθάνατοι

    Liza32
    04.07.2007, 23:15
    Λέγοντας ηδονή εννοούμε την τέρψη την ευφροσύνη τη χαρά, η οποία προέρχεται απο τις αισθήσεις. Τη διακρίνουμε σε ψυχική ή πνευματική σωματική ή σαρκική. Δεν είναι κάτι ανεξάρτητο απο εμας. Αντίθετα η αρετή είναι η συνειδητή εκπλήρωση του καθήκοντως. Πηγάζει απο τη συναίσθηση του ηθικού νόμου και την αγάπη του αγαθού. Με αφορμή λοιπόν αυτή τη φράση του Περίανδρου, πιστεύετε οτι ο σημερινός άνθρωπος με το σημερινό τρόπο ζωής, είναι σε θέση να επιλέξει ανάμεσα στα δυο προκειμένου να ενταχθεί αλλά και να προαχθεί ίσως, σε ενα αξιοζήλευτο στέλεχος της κοινωνίας, ώστε να αποτελέσει παράδειγμα προς μίμηση για τους άλλους; Πόσο μπορεί να επηρεάσει τη ζωή του, η απόφαση να ακολουθήσει την ηδονή ή την αρετή, ή αντίστοιχα και τα δυο προκειμένου να πετύχει το στόχο του; Τελικά, ηδονή και αρετή συνυπάρχουν;
    Astron
    04.07.2007, 23:39
    Μάλλον ανάποδα θα 'πρεπε να είναι.
    Οι αρετές προσαρμόζονται από εποχή σε εποχή, από κοινωνία σε κοινωνία. Δεν υπάρχει άλλωστε κάποια αντικειμενική παγκόσμια ηθική... Όπως φαίνεται μελετώντας την ιστορία, ο άνθρωπος την φτιάχνει και την μετατρέπει ανάλογα με τις ανάγκες του.. Επομένως η έννοια του "ενάρετου" για κάθε εποχή και για κάθε κοινωνία μεταβάλλεται.

    Αντίθετα, η δίψα για ηδονή, ξεκινώντας απ' την κυριότερη σαρκική ηδονή που είναι η σεξουαλική, είναι η ίδια η αιτία της ύπαρξής μας και διαρκής στόχος μας. Είναι ο βασικός λόγος που συνεχίζει να υπάρχει όχι μόνο το είδος μας, αλλά και όλα τα ζώα του πλανήτη. Και αυτό ισχύει απ' τις απαρχές της εμφάνιση της ζωής στον πλανήτη.

    Οι ηδονές λοιπόν, ως καθαρά φυσικό προϊόν είναι πολύ αρχαιότερες, και μάλλον πιο κοντά στην "αθανασία" απ' ότι η έννοια της "αρετής" που διαμορφώθηκε μόλις στις νεότερες ανθρώπινες κοινωνίες των τελευταίων χιλιάδων ετών.

    Όσο για τον αν μπορούν να συνυπάρχουν, αυτό εξαρτάται απ' το ηθικό σύστημα της κάθε κοινωνίας. Για παράδειγμα σε μια βαθιά χριστιανική κοινωνία, προφανώς δεν μπορούν να συνυπάρξουν τόσο ομαλά, καθώς η ηδονή ενοχοποιείται αν δεν τηρεί ένα σύνολο προϋποθέσεων.
    Η ιδανική κοινωνία ίσως να είναι εκείνη που θα βρίσκει την χρυσή τομή ανάμεσα στην ηθική της κοινωνίας και τα βαθιά ένστικτά μας. Ελπίζω ότι (αν δεν γίνει κάποια επικίνδυνη οπισθδρόμηση) βαδίζουμε προς τα εκεί.
    Liza32
    05.07.2007, 09:29
    Μακάρι να μπορούσαμε να βρούμε τη χρυσή τομή. Δυστυχώς, όπως πάμε, μάλλον θα περιμένουμε πολλά χρόνια ακόμα μέχρι να πραγματοποιηθεί αυτός ο ευσεβής πόθος.
    alex3
    05.07.2007, 11:38
    πως να οριστεί η αρετή αντικειμενικά?? γιατί να στέκεται απέναντι από την ηδονή?? είμαι ενάρετος αν κλέβω το συναίτερό μου, αλλά δεν του πηδάω τη γυναίκα?? κι αν είμαι ενάρετος, αλλά προκύψει ο Έρωτας?? να τον διώξω?? αν η ηθική μου δεν είναι η τρέχουσα?? να καώ στην κόλαση και να καταδικαστώ στην αφιλία?? Παραείναι kinky για μένα αυτό το τόπικ...
    Kerato
    05.07.2007, 17:42
    Παράθεση:

    Το μέλος alex3 στις 05-07-2007 στις 11:38 έγραψε...

    πως να οριστεί η αρετή αντικειμενικά?? γιατί να στέκεται απέναντι από την ηδονή?? είμαι ενάρετος αν κλέβω το συναίτερό μου, αλλά δεν του πηδάω τη γυναίκα?? κι αν είμαι ενάρετος, αλλά προκύψει ο Έρωτας?? να τον διώξω?? αν η ηθική μου δεν είναι η τρέχουσα?? να καώ στην κόλαση και να καταδικαστώ στην αφιλία?? Παραείναι kinky για μένα αυτό το τόπικ...



    Εμένα πάλι μου φαίνεται ότι η Liza(νούμερο) δεν είναι στιχουργός, αλλά καθηγήτρια φιλολογίας που έβαλε έκθεση ιδεών στο σχολείο. Μόνο που εγώ έχω αποφοιτήσει εδώ και χρόνια...

    "Όμοιος στον όμοιο κι η κοπριά στα λάχανα" θ' απαντήσω λοιπόν, εξηγώντας μόνο ότι αφού το σώμα μας είναι θνητό, ας κλίνει προς την ηδονή κι αν η ψυχή μας είναι αθάνατη, ας κρατήσει για πάρτη της την όποια αρετή της ταιριάζει...τα συγχωρώ και τα δύο.
    Tren
    05.07.2007, 19:25
    Εγω ειμαι μια απλη πλην τιμια θνητη και ο γιατρος μου μου "λεει"να ακουω το σωμα μου οπως "λεει" μ'ακουει κι αυτο και υπακουει.Ειναι σχεση σεβασμου "λεει" να μην κατεπιεζουμε ο ενας τον αλλον... και εγγυηση για μακροχρονια ψυχικη και σωματικη ευεξια!!!!!!!!!



    StavmanR
    06.07.2007, 13:45
    Παράθεση:

    Το μέλος Tren στις 05-07-2007 στις 19:25 έγραψε...

    Εγω ειμαι μια απλη πλην τιμια θνητη και ο γιατρος μου μου "λεει"να ακουω το σωμα μου οπως "λεει" μ'ακουει κι αυτο και υπακουει.Ειναι σχεση σεβασμου "λεει" να μην κατεπιεζουμε ο ενας τον αλλον... και εγγυηση για μακροχρονια ψυχικη και σωματικη ευεξια!!!!!!!!!






    Συμφωνώ Τρεν, αλλά μόνο στην περίπωση που αναφερόμαστε για ένα άτομο αποκομμένο από την κοινωνία, δηλαδή εντελώς αυτόνομη οντότητα. Τι συμβαίνει όμως στις περιπτώσεις που το σώμα σου και το μυαλό σου δέχονται εντελώς αντίθετες επιρροές από το κοινωνικό σου περιβάλλον; Πιστεύω να γίνομαι αντιληπτός ώστε να μην αναλωθώ σε ψυχοσωματικές αναλύσεις για μια ακόμη φορά. Εκεί τα πράγματα περιπλέκονται και πρέπει κάποιο από τα δύο να επιβληθεί στο άλλο. Ισοπαλες καταστάσεις σε θέματα επικυριαρχίας δεν μπορούν να υπάρχουν, δηλαδή σε δύο δραστηριότητες τόσο ανταγωνιστικές, αλλά μπορεί να ισχύει ίσως το "μία σου και μία μου". Εκεί είναι θέμα ευρέσεως των ισορροπιών.

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : StavmanR στις 06-07-2007 13:47 ]


    Tren
    06.07.2007, 18:24
    Παράθεση:

    Το μέλος StavmanR στις 06-07-2007 στις 13:45 έγραψε...

    Παράθεση:

    Το μέλος Tren στις 05-07-2007 στις 19:25 έγραψε...

    Εγω ειμαι μια απλη πλην τιμια θνητη και ο γιατρος μου μου "λεει"να ακουω το σωμα μου οπως "λεει" μ'ακουει κι αυτο και υπακουει.Ειναι σχεση σεβασμου "λεει" να μην κατεπιεζουμε ο ενας τον αλλον... και εγγυηση για μακροχρονια ψυχικη και σωματικη ευεξια!!!!!!!!!






    Συμφωνώ Τρεν, αλλά μόνο στην περίπωση που αναφερόμαστε για ένα άτομο αποκομμένο από την κοινωνία, δηλαδή εντελώς αυτόνομη οντότητα. Τι συμβαίνει όμως στις περιπτώσεις που το σώμα σου και το μυαλό σου δέχονται εντελώς αντίθετες επιρροές από το κοινωνικό σου περιβάλλον; Πιστεύω να γίνομαι αντιληπτός ώστε να μην αναλωθώ σε ψυχοσωματικές αναλύσεις για μια ακόμη φορά. Εκεί τα πράγματα περιπλέκονται και πρέπει κάποιο από τα δύο να επιβληθεί στο άλλο. Ισοπαλες καταστάσεις σε θέματα επικυριαρχίας δεν μπορούν να υπάρχουν, δηλαδή σε δύο δραστηριότητες τόσο ανταγωνιστικές, αλλά μπορεί να ισχύει ίσως το "μία σου και μία μου". Εκεί είναι θέμα ευρέσεως των ισορροπιών.

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : StavmanR στις 06-07-2007 13:47 ]






    O δρομος της Αρετης.Μακρυς ,δυσβατος κουραστικος...Ετσι μας μαθανε .Και ετσι ειναι αφου Αρετη νοειται η δολοφονια της αναγκης απο τα χερια της ηθικης.Η ηθικη που μας γεμιζει το κεφαλι με πρεπει και φραγμους.Μια ηθικη που βασιζεται σε δεδομενα για τα οποια κανεις δεν ζητησε τη γνωμη μας.
    Οι θνητοι ειναι αδυναμοι.Πεινουν κρυωνουν φθειρονται..Εχουν καθηκον να επιβιωσουν απεναντι στη φυση τους πρωτιστως και μετα απεναντι στον υποτιθεμενο δημιουργο τους.Οταν κοβει λορδα το στομαχι και το στομα ειναι ξερο απο τη διψα καμια υπερβαση πανω σ'αυτες τις αναγκες δεν θεωρειται αρετη.Ουτε η νηστεια αποδεικνιει οτι ειμαι εναρετη επειδη επιβαλλομαι πανω στο σωμα μου.Απλα και μονο για το οτι δεν εχω λογο να το κανω(αρα γιατι το κανω???)..Δειτε πως ζω μακρια απο τα εγκοσμια σε μια τρυπα στα μετεωρα.Ειμαι εναρετος θνητος που αγγιζω την αθανασια η ειμαι ενα φοβισμενο ανθρωπακι με διαταραγμενη ψυχολογια?Θα ζησω στην ερημο με ακριδες και μελι και οχι με αρνακι της σουβλας ...λες και οι ακριδες δεν εχουν ψυχη ..προσεξτε ..οχι με λιγο ψωμι και μελι ,με ακριδες..η παταξη του πειρασμου-σατανα πρεπει να ειναι αξιοθαυμαστη απ'ολους .Αυτο ειναι εναρετο?Αν κανω σεξ την μεγαλη Παρασκευη γιατι τοτε μου ρθε ειμαι αμαρτωλη?Αν ειμαι ταξιδι στο Περου την Μ.Παρασκευη και κανω εκει σεξ δεν ειμαι?

    Με λιγα λογια οι αναγκες μας ,μας μιλουν .Οταν δεν τις ακουμε(και μιλαω για νορμαλ καταστασεις και οχι για αναγκες που χρηζουν ιατροφαρμακευτικης φροντιδας)αρχιζουν τα παρατραγουδα μεσα στο κεφαλι μας.
    Η ηδονη ειναι η μονη γνησια στιγμη ευτυχιας που εχει μεινει στον ανθρωπο.Γι αυτο την κυνηγαγε,την κυνηγαει και θα την κυνηγαει παντα..Οταν την κυνηγαει νομιμα ειναι ανθρωπος οταν την επιδιωκει παρανομα ειναι κτηνος.Και στις δυο περιπτωσεις Θεος γινεται οταν την βιωνει !!!!!!!!!!

    Αθανασια δεν υπαρχει .....και η ηδονη που παιζει το χαρτι μας χωρις τη θεληση μας(που λεει και ο Θανασης ο Παπακωνσταντινου)θα συνεχιζει να μας χαριζει αυτην την στιγμιαια ψευδαισθηση απολυτης ευχαριστησης και εκστασης οσο χτυπαει η θνητη καρδουλα μας κι ανατριχιαζουν τα μεσα μας και τα εξω μας!


    movflower
    06.07.2007, 18:35
    Για μένα είναι ξεκάθαρα τα πράγματα.

    Ό,τι είναι στιγμιαίο, φέρει από μόνο του τη θνησιμότητα. Το φαγητό, η αγορά της τέλειας γόβας, το σπίτινγκ με το σωστό αμάξι, ο οργασμός, το κέφι μετά το δεύτερο ποτό.
    Μας μένει φυσικά η ανάμνηση, και αυτό μπορεί να δώσει μια επανάληψη στην αίσθηση ευχαρίστης μα αυτό είναι.

    Οι πραγματικές αρετές, θα διαφωνήσω με τον Παύλο, δεν είναι διαφορετικές από χώρα σε χώρα, θρησκεία σε θρησκεία, αιώνα σε αιώνα. Για αυτό και συγκεκριμένοι άνθρωποι είναι σεβαστοί, αγαπητοί, δημοφιλείς έστω, ανά το παγκόσμιο, σε όλες τις εποχές.


    alex3
    12.07.2007, 14:19
    Παράθεση:

    Το μέλος Tren στις 06-07-2007 στις 18:24 έγραψε...

    Παράθεση:

    Το μέλος StavmanR στις 06-07-2007 στις 13:45 έγραψε...

    Παράθεση:

    Το μέλος Tren στις 05-07-2007 στις 19:25 έγραψε...

    Εγω ειμαι μια απλη πλην τιμια θνητη και ο γιατρος μου μου "λεει"να ακουω το σωμα μου οπως "λεει" μ'ακουει κι αυτο και υπακουει.Ειναι σχεση σεβασμου "λεει" να μην κατεπιεζουμε ο ενας τον αλλον... και εγγυηση για μακροχρονια ψυχικη και σωματικη ευεξια!!!!!!!!!






    Συμφωνώ Τρεν, αλλά μόνο στην περίπωση που αναφερόμαστε για ένα άτομο αποκομμένο από την κοινωνία, δηλαδή εντελώς αυτόνομη οντότητα. Τι συμβαίνει όμως στις περιπτώσεις που το σώμα σου και το μυαλό σου δέχονται εντελώς αντίθετες επιρροές από το κοινωνικό σου περιβάλλον; Πιστεύω να γίνομαι αντιληπτός ώστε να μην αναλωθώ σε ψυχοσωματικές αναλύσεις για μια ακόμη φορά. Εκεί τα πράγματα περιπλέκονται και πρέπει κάποιο από τα δύο να επιβληθεί στο άλλο. Ισοπαλες καταστάσεις σε θέματα επικυριαρχίας δεν μπορούν να υπάρχουν, δηλαδή σε δύο δραστηριότητες τόσο ανταγωνιστικές, αλλά μπορεί να ισχύει ίσως το "μία σου και μία μου". Εκεί είναι θέμα ευρέσεως των ισορροπιών.

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : StavmanR στις 06-07-2007 13:47 ]






    O δρομος της Αρετης.Μακρυς ,δυσβατος κουραστικος...Ετσι μας μαθανε .Και ετσι ειναι αφου Αρετη νοειται η δολοφονια της αναγκης απο τα χερια της ηθικης.Η ηθικη που μας γεμιζει το κεφαλι με πρεπει και φραγμους.Μια ηθικη που βασιζεται σε δεδομενα για τα οποια κανεις δεν ζητησε τη γνωμη μας.
    Οι θνητοι ειναι αδυναμοι.Πεινουν κρυωνουν φθειρονται..Εχουν καθηκον να επιβιωσουν απεναντι στη φυση τους πρωτιστως και μετα απεναντι στον υποτιθεμενο δημιουργο τους.Οταν κοβει λορδα το στομαχι και το στομα ειναι ξερο απο τη διψα καμια υπερβαση πανω σ'αυτες τις αναγκες δεν θεωρειται αρετη.Ουτε η νηστεια αποδεικνιει οτι ειμαι εναρετη επειδη επιβαλλομαι πανω στο σωμα μου.Απλα και μονο για το οτι δεν εχω λογο να το κανω(αρα γιατι το κανω???)..Δειτε πως ζω μακρια απο τα εγκοσμια σε μια τρυπα στα μετεωρα.Ειμαι εναρετος θνητος που αγγιζω την αθανασια η ειμαι ενα φοβισμενο ανθρωπακι με διαταραγμενη ψυχολογια?Θα ζησω στην ερημο με ακριδες και μελι και οχι με αρνακι της σουβλας ...λες και οι ακριδες δεν εχουν ψυχη ..προσεξτε ..οχι με λιγο ψωμι και μελι ,με ακριδες..η παταξη του πειρασμου-σατανα πρεπει να ειναι αξιοθαυμαστη απ'ολους .Αυτο ειναι εναρετο?Αν κανω σεξ την μεγαλη Παρασκευη γιατι τοτε μου ρθε ειμαι αμαρτωλη?Αν ειμαι ταξιδι στο Περου την Μ.Παρασκευη και κανω εκει σεξ δεν ειμαι?

    Με λιγα λογια οι αναγκες μας ,μας μιλουν .Οταν δεν τις ακουμε(και μιλαω για νορμαλ καταστασεις και οχι για αναγκες που χρηζουν ιατροφαρμακευτικης φροντιδας)αρχιζουν τα παρατραγουδα μεσα στο κεφαλι μας.
    Η ηδονη ειναι η μονη γνησια στιγμη ευτυχιας που εχει μεινει στον ανθρωπο.Γι αυτο την κυνηγαγε,την κυνηγαει και θα την κυνηγαει παντα..Οταν την κυνηγαει νομιμα ειναι ανθρωπος οταν την επιδιωκει παρανομα ειναι κτηνος.Και στις δυο περιπτωσεις Θεος γινεται οταν την βιωνει !!!!!!!!!!

    Αθανασια δεν υπαρχει .....και η ηδονη που παιζει το χαρτι μας χωρις τη θεληση μας(που λεει και ο Θανασης ο Παπακωνσταντινου)θα συνεχιζει να μας χαριζει αυτην την στιγμιαια ψευδαισθηση απολυτης ευχαριστησης και εκστασης οσο χτυπαει η θνητη καρδουλα μας κι ανατριχιαζουν τα μεσα μας και τα εξω μας!




    StavmanR
    07.03.2008, 20:13
    Ας υποθέσουμε ότι η σκοπός της ζωής είναι η επίτευξη ηδονής, όπως πολύ εύστοχα διατείνονται οι ηδονιστές. Τότε, προφανώς, η ζωή αποκτά το πλήρες νόημά της όταν και μόνο όταν μπορούμε να βρισκόμαστε μονίμως σε νιρβάνα ευχαρίστησης. Στην παρούσα φάση, θα χρησιμοποιήσω ευρήματα της επιστήμης για να προβληματιστώ:

    Υπάρχει μία 'πάθηση' γνωστή ως persistent sexual arousal syndrome, η οποία εμφανίζεται σε γυναίκες (περίπου 10 στις 2.500 έχουν εμφανιστεί σε συγκεκριμένες αμερικάνικες έρευνες). Το σύνδρομο αυτό αφορά την μόνιμη πρόκληση οργασμικής ηδονής καθ' όλη τη διάρκεια της ημέρας. Γυναίκες διατείνονται να εμφανίζουν περί των 200 μικρο-οργασμών την ημέρα. Ας παραθέσω αντίστοιχα άρθρα...

    SFGate
    300 οργασμοί την ημέρα
    The Huffington Post
    κλπ.

    Στο πρώτο από αυτά αναφέρεται:
    "It's just a horror," said Lila, a 71-year-old woman who has had the syndrome since brain and bladder surgery in 1999, and said she often has 200 small orgasms a day. " It bothers me more than the breast cancer (μετάφραση: 'με ενοχλεί περισσότερο από τον καρκίνο στήθους', που της είχε διαγνωστεί δύο χρόνια νωρίτερα)," an advanced case that was diagnosed two years ago."
    Παρακάτω : Some women have been so tormented by the arousal they have become suicidal. And, for many, there is also an element of mortification.

    Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε για τί ακριβώς μιλάμε όταν θεωρούμε την ηδονή αυτοσκοπό του ανθρώπου . Η ηδονή είναι μέρος μίας λειτουργίας η οποία ενυπάρχει στη συνολική ζωή και υπάρχει με πρωταρχικό σκοπό την διατήρηση και συνέχιση της ζωής στους οργανισμούς. Εφ' όσον η ηδονή ήταν αυτοσκοπός, τότε η παραπάνω περίπτωση θα πλησίαζε στη νοητή κατάσταση της θέωσης. Ας βάλουμε επιτέλους τα πράγματα σε μία τάξη και σε μία οργάνωση, ώστε να πάψουν άστοχες γενικεύσεις που δεν έχουν καμία σχέση με ότι ονομάζουμε πραγματικότητα.

    Η ηδονή απλώς συντηρεί την υλική μορφή της συνέχισης της ζωής. Η διαχείριση της ηδονής από εμάς μας επιτρέπει να αναπτύξουμε την πνευματική μας υπόσταση.

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : StavmanR στις 08-03-2008 14:32 ]


    tago
    07.03.2008, 20:42
    Παράθεση:

    Το μέλος Astron στις 04-07-2007 στις 23:39 έγραψε...

    Μάλλον ανάποδα θα 'πρεπε να είναι.
    Οι αρετές προσαρμόζονται από εποχή σε εποχή, από κοινωνία σε κοινωνία. Δεν υπάρχει άλλωστε κάποια αντικειμενική παγκόσμια ηθική... Όπως φαίνεται μελετώντας την ιστορία, ο άνθρωπος την φτιάχνει και την μετατρέπει ανάλογα με τις ανάγκες του.. Επομένως η έννοια του "ενάρετου" για κάθε εποχή και για κάθε κοινωνία μεταβάλλεται.

    Αντίθετα, η δίψα για ηδονή, ξεκινώντας απ' την κυριότερη σαρκική ηδονή που είναι η σεξουαλική, είναι η ίδια η αιτία της ύπαρξής μας και διαρκής στόχος μας. Είναι ο βασικός λόγος που συνεχίζει να υπάρχει όχι μόνο το είδος μας, αλλά και όλα τα ζώα του πλανήτη. Και αυτό ισχύει απ' τις απαρχές της εμφάνιση της ζωής στον πλανήτη.

    Οι ηδονές λοιπόν, ως καθαρά φυσικό προϊόν είναι πολύ αρχαιότερες, και μάλλον πιο κοντά στην "αθανασία" απ' ότι η έννοια της "αρετής" που διαμορφώθηκε μόλις στις νεότερες ανθρώπινες κοινωνίες των τελευταίων χιλιάδων ετών.

    Όσο για τον αν μπορούν να συνυπάρχουν, αυτό εξαρτάται απ' το ηθικό σύστημα της κάθε κοινωνίας. Για παράδειγμα σε μια βαθιά χριστιανική κοινωνία, προφανώς δεν μπορούν να συνυπάρξουν τόσο ομαλά, καθώς η ηδονή ενοχοποιείται αν δεν τηρεί ένα σύνολο προϋποθέσεων.
    Η ιδανική κοινωνία ίσως να είναι εκείνη που θα βρίσκει την χρυσή τομή ανάμεσα στην ηθική της κοινωνίας και τα βαθιά ένστικτά μας. Ελπίζω ότι (αν δεν γίνει κάποια επικίνδυνη οπισθδρόμηση) βαδίζουμε προς τα εκεί.


    Φίλε Astron θα συμφωνήσω μαζί σου. Πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη μας το γεγονός πως η ηθική έτσι όπως την αντιλαμβανόμαστε σήμερα, είναι μια επιβαλλόμενη ηθική από τα διάφορα θρησκευτικά ιερατεία των μονοθεϊστικών θρησκειών. Με αυτή την έννοια, έχουμε μια καθαρά κατασκευασμένη αντίληψη που απλά έγινε αποδεκτή στο πέρασμα των χρόνων μόνο λόγο του φόβου της θρησκευτικής τιμωρίας. Η φίλη μας Liza32 αφού γνωρίζει τον Περίανδρο, τότε σίγουρα γνωρίζει και την Επικούρεια αντίληψη περί ευδαιμονίας μέσω της Ηδονής. Ο Επίκουρος λοιπόν, τα έχει πει όλα τόσο σε σχέση με την ευδαιμονία όσο και για την κυριαρχία της αρχαίας μεν, πλην όμως επίσης κατασκευασμένης αντίληψης περί θρησκείας. Ακόμα θέλω να προσθέσω πως περισσότερο ενδιαφέρον έχει η υιοθέτηση της Αριστοτέλειας αντίληψης σε σχέση με την αρετή που έτσι κι αλλιώς είναι ως ένα σημείο αποδεκτή τουλάχιστον από τον χριστιανισμό, παρά των συγχρόνων ιερατείων που κατευθύνουν μάζες μέσω της δικής τους θεοκρατικής αντίληψης. Εν πάση περιπτώσει η έννοια της αρετής είναι μάλλον υποκειμενική και έχει άμεση σχέση με το πώς ο καθένας από μας την αντιλαμβάνεται. Είναι λοιπόν μάλλον καλύτερα να διαλέγουμε αυτό που είναι καλύτερο για μας έχοντας στο μυαλό μας την αρχαιοελληνική αντίληψη περί μεσότητας που θεωρώ πως θα λειτουργούσε καλύτερα στη σημερινή γεμάτη κατευθυνόμενες ενοχές εποχή.


    asxetos
    07.03.2008, 20:42
    Παράθεση:

    Το μέλος paportag στις 07-03-2008 στις 20:32 έγραψε...

    Η αρετή είναι καθαρά ανεπτυγμένη σε άτομα που έχουν υψηλές ΑΞΙΕΣ τόσο σωματικά όσο και πνευματικά.

    Το σώμα οι αρχαίοι Έλληνες το ήθελαν ανεπτυγμένο και ρωμαλέο μα αν δεν συνοδεύονταν από στοχαστικές ανυσυχίες τότε θεωρούσαν πως η άσκηση του σώματος δεν έχει τελεστεί αφού ο νους είναι στάσιμος.

    Τα στάσιμα νερά είναι αυτά των βούρκων και αυτά βρωμίζουν.

    Επιστρέφω στην άσκηση του νου την οποία εκλήρωναν με τις φιλοσοφικές συζητήσεις. Η διεξαγωγή αυτών είχε τελετουργικά οριστεί με δημοκρατικές διαδικασίες.

    Κατά την διδασκαλία της φιλοσοφίας δεν υπήρχε κανείς που να μην διδάχθηκε τις αρετές.

    Γαι ορισμένους αρετή είναι η έμμισθη ή άμισθη πορνεία. Για άλλους η εγκληματικότητα και τέλος για ορισμένους αρετή είναι να δίνεις ακόμη και τα εσώψυχά σου για τους φίλους.

    Επιλογή λοιπόν αρετής είναι τα χαρακτηριστικά εκείνα που αποδίδουν καλό στους συνανθρώπους μας.

    Τον εγκληματία τον θυμούνται με θυμό και μίσος ενώ αντίθετα τον καλόψυχο με αγάπη.

    Ένας φίλος που εκδιώχθηκε από εδώ μου εκμηστηρεύτηκε ότι θα επανέλθει και θα είναι μέσα σιωπηλά ως ένδειξη διαμαρτυρίας απλά για να έχει οπτική επαφή με αγαπημένες του ψυχές.

    ΔΕΝ ΞΕΧΝΑΕΙ λέει αυτούς που ΑΓΑΠΑΕΙ.



    Κι ελεγα τι μου θυμιζεις....τι μου θυμιζεις...
    πατα στο κλικ
    StavmanR
    07.03.2008, 22:10
    Παράθεση:

    Το μέλος tago στις 07-03-2008 στις 20:42 έγραψε...

    Παράθεση:

    Το μέλος Astron στις 04-07-2007 στις 23:39 έγραψε...

    Μάλλον ανάποδα θα 'πρεπε να είναι.
    Οι αρετές προσαρμόζονται από εποχή σε εποχή, από κοινωνία σε κοινωνία. Δεν υπάρχει άλλωστε κάποια αντικειμενική παγκόσμια ηθική... Όπως φαίνεται μελετώντας την ιστορία, ο άνθρωπος την φτιάχνει και την μετατρέπει ανάλογα με τις ανάγκες του.. Επομένως η έννοια του "ενάρετου" για κάθε εποχή και για κάθε κοινωνία μεταβάλλεται.

    Αντίθετα, η δίψα για ηδονή, ξεκινώντας απ' την κυριότερη σαρκική ηδονή που είναι η σεξουαλική, είναι η ίδια η αιτία της ύπαρξής μας και διαρκής στόχος μας. Είναι ο βασικός λόγος που συνεχίζει να υπάρχει όχι μόνο το είδος μας, αλλά και όλα τα ζώα του πλανήτη. Και αυτό ισχύει απ' τις απαρχές της εμφάνιση της ζωής στον πλανήτη.

    Οι ηδονές λοιπόν, ως καθαρά φυσικό προϊόν είναι πολύ αρχαιότερες, και μάλλον πιο κοντά στην "αθανασία" απ' ότι η έννοια της "αρετής" που διαμορφώθηκε μόλις στις νεότερες ανθρώπινες κοινωνίες των τελευταίων χιλιάδων ετών.

    Όσο για τον αν μπορούν να συνυπάρχουν, αυτό εξαρτάται απ' το ηθικό σύστημα της κάθε κοινωνίας. Για παράδειγμα σε μια βαθιά χριστιανική κοινωνία, προφανώς δεν μπορούν να συνυπάρξουν τόσο ομαλά, καθώς η ηδονή ενοχοποιείται αν δεν τηρεί ένα σύνολο προϋποθέσεων.
    Η ιδανική κοινωνία ίσως να είναι εκείνη που θα βρίσκει την χρυσή τομή ανάμεσα στην ηθική της κοινωνίας και τα βαθιά ένστικτά μας. Ελπίζω ότι (αν δεν γίνει κάποια επικίνδυνη οπισθδρόμηση) βαδίζουμε προς τα εκεί.


    Φίλε Astron θα συμφωνήσω μαζί σου. Πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη μας το γεγονός πως η ηθική έτσι όπως την αντιλαμβανόμαστε σήμερα, είναι μια επιβαλλόμενη ηθική από τα διάφορα θρησκευτικά ιερατεία των μονοθεϊστικών θρησκειών. Με αυτή την έννοια, έχουμε μια καθαρά κατασκευασμένη αντίληψη που απλά έγινε αποδεκτή στο πέρασμα των χρόνων μόνο λόγο του φόβου της θρησκευτικής τιμωρίας. Η φίλη μας Liza32 αφού γνωρίζει τον Περίανδρο, τότε σίγουρα γνωρίζει και την Επικούρεια αντίληψη περί ευδαιμονίας μέσω της Ηδονής. Ο Επίκουρος λοιπόν, τα έχει πει όλα τόσο σε σχέση με την ευδαιμονία όσο και για την κυριαρχία της αρχαίας μεν, πλην όμως επίσης κατασκευασμένης αντίληψης περί θρησκείας. Ακόμα θέλω να προσθέσω πως περισσότερο ενδιαφέρον έχει η υιοθέτηση της Αριστοτέλειας αντίληψης σε σχέση με την αρετή που έτσι κι αλλιώς είναι ως ένα σημείο αποδεκτή τουλάχιστον από τον χριστιανισμό, παρά των συγχρόνων ιερατείων που κατευθύνουν μάζες μέσω της δικής τους θεοκρατικής αντίληψης. Εν πάση περιπτώσει η έννοια της αρετής είναι μάλλον υποκειμενική και έχει άμεση σχέση με το πώς ο καθένας από μας την αντιλαμβάνεται. Είναι λοιπόν μάλλον καλύτερα να διαλέγουμε αυτό που είναι καλύτερο για μας έχοντας στο μυαλό μας την αρχαιοελληνική αντίληψη περί μεσότητας που θεωρώ πως θα λειτουργούσε καλύτερα στη σημερινή γεμάτη κατευθυνόμενες ενοχές εποχή.





    Ενδιαφέρουσα η περιληπτική θεώρηση. Εντούτοις, επιλεκτικά λησμόνησες να αναφέρεις τον αντικειμενικά μεγαλύτερο και πιο ολοκληρωμένο Φιλόσοφο της Αρχαίας Ελλάδας. Το όνομά του Πλάτων. Άφησε αστήρικτη για πολλούς αιώνες την ηδονιστική αντίληψη, μέχρι να λησμονηθεί και να ξαναχτυπήσει ο Φιλοσοφικός Ηδονισμός με τα φαινόμενα του Διαφωτισμού και της Νέας Τάξεως. Ήταν εκείνος που ολοκλήρωσε την Σωκρατική (άλλος κολοσσός της Φιλοσοφίας) αντίληψη περί αρετής. Το έργο του εκσυγχρόνισε ένας άλλος μεγάλος Φιλόσοφος, ο Καντ.

    Αντιγράφω πρόχειρα από wikipedia: "Η πλατωνική φιλοσοφία είναι ιδεοκρατική. Εισάγει δηλ. τη θεωρία των ιδεών, οι οποίες κατά τον Πλάτωνα είναι οι γενικοί και αιώνιοι τύποι των πραγμάτων, οι ουσίες που γίνονται αντιληπτές μόνο με το λογικό και όχι με την αίσθηση. Τα αισθητά τα θεωρεί είδωλα των ιδεών. Έτσι ο Πλάτωνας αναγνωρίζει δύο κόσμους, τον αισθητό, ο οποίος διαρκώς μεταβάλλεται και βρίσκεται σε ασταμάτητη ροή, κατά τον Ηράκλειτο, και το νοητό κόσμο, τον αναλλοίωτο, δηλ. τις ιδέες, οι οποίες υπάρχουν σε τόπο επουράνιο. Αυτές είναι τα αρχέτυπα αυτού του ορατού κόσμου, τα αιώνια πρότυπα και παραδείγματα."
    Με μία γρήγορη ματιά στη σύγχρονη επιστήμη, θα διαπιστώσει κανείς ότι ο Πλάτων βρίσκονταν τουλάχιστον 25 αιώνες μπροστά σε νόηση. Ρίξτε μία ματιά σε σύγχρονη επιστήμη... Το σύμπαν που αγάπησα - Η πλάνη των αισθήσεων

    Παραθέτω την Αριστοτέλεια αντίληψη της ευδαιμονίας: "Η ευδαιμονία είναι ο τελικός σκοπός και η αρετή είναι το μέσο για να φτάσει ο άνθρωπος σ’ αυτόν. Όπως επίσης κι ο πλούτος και τ’ άλλα υλικά αγαθά είναι απλά μέσα για να φτάσει κανείς στην ευδαιμονία. Επίσης η ηδονή δεν είναι ευδαιμονία, γιατί είναι μια κατώτερη κατάσταση και αποτέλεσμα της ευδαιμονίας."

    Τα περί θρησκειών δεν θα τα σχολιάσω, καθώς έχουν συζητηθεί σε πολλά τόπικ. Εντούτοις, σύμφωνα με τις απόψεις των Αρχαίων Φιλοσόφων και την παρούσα αντίληψη περί θρησκευτικής ηδονομαχίας, μπορώ να υποθέσω ελεύθερα ότι το Δωδεκάθεο προφανώς θα ευθύνεται για την υποτίμηση της ηδονής σε αξιακό και ηθικό επίπεδο, σε αντιστοιχία με τις σύγχρονες ενοχοποιητικές απόψεις των θρησκειών... Η ηδονή έχει μπει στη θέση της 25-30 αιώνες πριν. Εμείς ακόμα την ψάχνουμε.

    Λες "παρά των συγχρόνων ιερατείων που κατευθύνουν μάζες μέσω της δικής τους θεοκρατικής αντίληψης."
    και ρωτώ: δηλαδή σήμερα τον κο Μπους κάνουν κουμάντο τα ιερατεία; Ποιος κατευθύνει τις μάζες σήμερα; Μήπως οι νεοδιαφωτιστές που σκοπό έχουν να επιστρέψουν τον άνθρωπο πνευματικά στις ρίζες τους; Χρήσιμο θα ήταν να διαβάσει κανείς Νόαμ Τσόμσκι για να έχει μία καλύτερη άποψη για τη σύγχρονη οικουμένη.

    Λες: "Εν πάση περιπτώσει η έννοια της αρετής είναι μάλλον υποκειμενική και έχει άμεση σχέση με το πώς ο καθένας από μας την αντιλαμβάνεται."
    Αν διαβάσει κανείς Πλάτωνα θα διαπιστώσει ότι η Ηθική και η Αρετή είναι μία (που ανταποκρίνεται σε τρεις ανθρώπινες εκφράσεις σοφία, ανδρεία, σοφρωσύνη), αδύνατη να περιγραφεί από τις παρούσες έννοιες και αισθήσεις. Απεναντίας, οι ηθικές αξίες είναι εκείνες που αλλάζουν στο χρόνο. Για να μην μπερδέψουμε τις έννοιες, αξία είναι οτιδήποτε ορίζει ο άνθρωπος ως χρήσιμο για τη ζωή του (ρήμα αξιώνω=τοποθετώ σε υψηλή θέση). Επίσης, σήμερα υπάρχει η Φιλοσοφία της Ηθικής καθώς και η Ηθικολογία, που είναι δύο τομείς τελείως άσχετοι μεταξύ τους. Η μεν Φιλοσοφία της ηθικής προσπαθεί να ερευνήσει και να κατανοήσει την Συμπαντική Ηθική, ενώ η Ηθικολογία ασχολείται με το σύνολο των αξιακών κανόνων που διέπουν - αλλά και προσαρμόζονται από- τα κοινωνικά σύνολα. Βλέπετε ότι η ίδια επιστήμη τα διαχωρίζει γνωρίζοντας το χάσμα ανάμεσά τους...

    Τέλος οι Αρχαίοι πρόγονοι, ως σοφότατοι, δεν έθεσαν ποτέ θέμα μεσότητας, αλλά μέτρου. Η λύση της μεσότητας διαδόθηκε ως ιδέα από το Βασιλιά Σολομώντα (Σολομώντιος λύση**). Η μέση προϋποθέτει την ύπαρξη και γνώση των άκρων. Απεναντίας, μέτρο είναι το αξιακό σύστημα μέτρησης που ορίζουμε εμείς. Εκείνο που προφανώς εννοούσαν με τη φράση "παν μέτρον άριστον" είναι όχι η ποσοτική και εν τέλη ρομποτική μας λειτουργία, αλλά ο ορισμός και η γνώση αυτών που κάνουμε, της συνολικής μας λειτουργίας (ταυτίζεται ως έννοια με το νόημα της φράσεως 'γνώθι σαυτόν'). Ως προς την ακυρότητα του θέματος της μεσότητας, ας προβληματιστούμε με την πίστη τους στη "χρυσή τομή". Δεν πίστευαν στο μέσο, αλλά στην τομή* ως ανώτερη αξία.

    Σήμερα, είναι οξύμωρο να μιλούμε για θρησκευτικές ενοχές. Από την 'σεξουαλική επανάσταση' της γυναίκας και μετά όμως μπορούμε σίγουρα να μιλάμε για 'επανάσταση εκτρώσεων' (περίπου 300.000 εκτρώσεις το χρόνο στην Ελλάδα). Τελικά η επίτευξη της ηδονής μήπως από ένα στάδιο κι έπειτα είναι θανατηφόρα αντί να είναι ζωογόνος; Κάτι θα ήξερε ο Πλάτων...

    * Περισσότερα για τη χρυσή τομή και τον Χρυσό αριθμό Φ (ακολουθίες Fibonachi κλπ.) στο www.asxetos.gr
    Όπως θα διαπιστώσει εύκολα κανείς, οι Αρχαίοι θεωρούσαν ως σχέση της αρμονίας, μία σχέση που μαθηματικά καταλήγει σε άρρητο (με άπειρα δεκαδικά) αριθμό. Αν σκεφτεί κανείς ότι θεωρούσαν τέλειο σχήμα τον κύκλο, τα γεωμετρικά στοιχεία του οποίου βασίζονται εξίσου σε άρρητο αριθμό, καταλαβαίνει το μέγεθος της σοφίας τους σε σχέση με τις ανθρώπινες αισθήσεις και αντιλήψεις.

    ** Η Σολομώντιος λύση δεν έχει καμία σχέση με αυτό που διαδίδεται σήμερα, δηλαδή την ίση μοιρασιά. Σκοπός του Σολομώντα δεν ήταν η μοιρασιά, αλλά η ανάδειξη της μοναδικής υπόστασης του ανθρώπου, της ολότητας. Το μισό παιδί ισούται με μηδέν υπόσταση, νεκρό. Επίσης, στην πραγματική μάνα το μισό παιδί είναι ο ίδιος ο θάνατός της. Ολόκληρη η ιστορία περιληπτικά
    εδώ


    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : StavmanR στις 10-03-2008 13:10 ]


    kamelia8
    21.03.2008, 19:04
    Νομίζω ότι ο τίτλος τα λέει όλα...