ελληνική μουσική
    483 online   ·  210.830 μέλη
    sakinaEG
    22.09.2007, 20:12
    Ιστορία

    Ο όρος Αραβική Μουσική, αναφέρεται στην μουσική των ισλαμικών λαών της Αραβίας αλλά και ευρύτερα των ισλαμικών λαών της βόρειας Αφρικής, της Περσίας και της Συρίας. Αν και τα σημαντικότερα έργα της Αραβικής μουσικής εμφανίστηκαν μετά την εξάπλωση του Ισλάμ (622 μ.Χ.) η καλλιέργεια της μουσικής είχε αρχίσει χιλιάδες χρόνια πριν.

    Απαρχές και επιρροές

    Η μουσική της προϊσλαμικης Αραβίας ήταν πρωταρχικά φωνητική. Υποστηρίζεται πως το τραγούδι ξεκίνησε ως τραγούδι των καραβανιών (huda) από το οποίο προέκυψε ένα πιο εκλεπτυσμένο κοσμικό (μη θρησκευτικό) τραγούδι (nasb). Τα μουσικά όργανα χρησιμοποιούνταν μόνα τους και απλά συνόδευαν τον τραγουδιστή. Το κοντό λαούτο (oud), το μακρύ λαούτο (tunbur), το φλάουτο (qussaba), το tambourines (duff) και το drum (tabl) ήταν τα πιο δημοφιλή.

    Με την εμφάνιση του Ισλάμ και την κατάκτηση της Συρίας, της Αιγύπτου και της Περσίας από τους άραβες, ξένες μουσικές επιρροές άρχισαν να γίνονται εμφανείς στον αραβικό κόσμο. Το κούρδισμα του oud τροποποιήθηκε ώστε να καλύψει την έκταση του περσικού oud. Άρχισαν να γράφονται εργασίες πάνω στην θεωρία της μουσικής, οι οποίες καθιερώθηκαν από αντίστοιχες συριακές και περσικές πρακτικές. Ο Ibn Misjah (d.c. 715) περιγράφει οκτώ μελωδικούς τρόπους (asabi) και έξι ρυθμικές φόρμες (iqaat) τα οποία τροποποιήθηκαν και επεκτάθηκαν στους αιώνες που ακολούθησαν. Κατά τη διάρκεια της δυναστείας του Umayyad (661-750) και στα πρώτα εκατό χρόνια της δυναστείας των Abbasid (750-847) η Δαμασκός και η Βαγδάτη από κοινού αποτελούσαν το κέντρο της κουλτούρας και του πολιτισμού. Οι χαλίφες ή νομοθέτες έμειναν γνωστοί ως «προστάτες» της μουσικής και οι κλασικές τέχνες άκμασαν στις αυλές τους. Ο Al-Farabi (d.c 950) υπήρξε ένας απ’ τους μεγαλύτερους θεωρητικούς της μουσικής όλων των εποχών. Στο «Μεγάλο βιβλίο της μουσικής» περιγράφει λεπτομερώς τα μουσικά όργανα της εποχής του και εξηγεί τους ρυθμικούς τρόπους που βρισκόταν εν χρήσει. Ο τελευταίος χαλίφης είχε τον Safi al-Din ως αρχιμουσικό της πριγκιπικής αυλής ο οποίος περιέλαβε στις εργασίες του ένα παράδειγμα πρώιμης Αραβικής μουσικής σημειογραφίας και τυποποίησε ένα νέο θεωρητικό σύστημα το οποίο αποτελούνταν 12 βασικούς μελωδικούς τρόπους. Από τον 14ο αιώνα ο όρος maqamat (ομάδα μακάμ) αναφέρεται στις 12 κλίμακες. Κατά τους επερχόμενους αιώνες εισήχθησαν συμπληρωματικοί μελωδικοί τρόποι και εδραιώθηκαν διαφορετικά ρυθμικά σχήματα, αλλά η ανάπτυξη της Αραβικής μουσικής είχε ήδη φθάσει στο ζενίθ και η μουσική αυτής της περιόδου στηρίχθηκε κατά βάση στα επιτεύγματα του παρελθόντος.

    Μουσικές φόρμες

    Τα δύο κύρια χαρακτηριστικά της σύγχρονης Αραβικής μουσικής παρέμειναν αναλλοίωτα για χίλια χρόνια: μια μονοφωνική μελωδική γραμμή βασισμένη πάνω σε κάποιο απ’ τα maqamat και ένας επαναλαμβανόμενος ρυθμικός κύκλος (iqa). Κάθε Maqam μπορεί να παρασταθεί ως μια σκάλα-κλίμακα με τα τονικά ύψη των βαθμίδων της να προκύπτουν από διάφορα τμήματα μιας παλλόμενης χορδής. Ο εκτελεστής δίνει έμφαση σε συγκεκριμένα ύψη-βαθμίδες της σκάλας και τραγουδάει ή παίζει συγκεκριμένες μουσικές φράσεις που σχετίζονται με το Maqam. Όλοι οι εκτελεστές κάνουν χρήση ανάπτυξης, καλλωπισμών και αυτοσχεδιασμού. Σύνηθες χαρακτηριστικό μιας παρουσίασης Αραβικής μουσικής είναι το taqsim, μια ελεύθερη ρυθμικά φόρμα οργανικού σόλο αυτοσχεδιασμού πάνω σ’ ένα συγκεκριμένο Maqam και χωρίς ρυθμική συνοδεία. Το taqsim μπορεί να είναι αυτοτελές ή μπορεί να εισαγάγει σ’ ένα ρυθμικό σόλο τραγούδι ή ομάδα τραγουδιών (nauba). Μια άλλη φόρμα αυτοσχεδιασμού αποτελεί το layali που εκτελείται φωνητικά και κατά τα άλλα είναι όμοιο με το taqsim. Συνήθως ακολουθείται από μια σύνθεση ή από ένα Maqam που περιλαμβάνει μελωδικούς αυτοσχεδιασμούς πάνω σ’ ένα ποιητικό κείμενο. Το maqamat και το iqaat συνδέονται στενά από τους Άραβες με την δοξασία του tathir (ήθος) στην μουσική. Η παγκοσμιότητα των τρόπων υπογραμμίζεται από την σύνδεση τους με τις διαθέσεις και τα συναισθήματα, τις ώρες της ημέρας ή περιόδους του έτους, χρώματα, πλανήτες, ζώδια κ.λπ. Ακόμα και τα μουσικά όργανα χρησιμοποιούν μη-μουσικούς συμβολισμούς. Οι τέσσερις χορδές του οud για παράδειγμα συνδέονται με τα τέσσερα στοιχεία και τους τέσσερις χυμούς του σώματος.

    Το σημαντικότερο κλασικό όργανο είναι το oud, ένα αχλαδόσχημο λαούτο με τέσσερα ή περισσότερα ζευγάρια χορδών και ένα ξύλινο ηχείο. Το πιο δημοφιλές πνευστό είναι μια παραλλαγή φλάουτου όπου φυσάμε απ’ το άκρο του, το nay (περσικός όρος). Το qanun είναι ένα κιθαροειδές με 72 τριπλές χορδές τεντωμένες πάνω σ’ ένα τραπεζοειδές κουτί. Παίζεται με πένες που φοριούνται στους δείκτες των χεριών. Τα δυο αντιπροσωπευτικότερα κρουστά είναι το tambourine (duff) και το vase drum (darbuka)



    ...ΧΡΩΜΑΤΙΣΤΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ & ΝΟΤΕΣ ΑΙΣΘΑΝΤΙΚΕΣ . . . ! ! !

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : jorge στις 22-09-2007 21:32 ]


    rory166
    22.09.2007, 21:12
    Οποιος θελει να ακουσει αραβικη μουσικη μπορει να παει να παρει κανα cd του Πανταζη που την εχει κατακλεψει
    sakinaEG
    22.09.2007, 23:24
    Ώπα ! μη λέμε και ότι θέλουμε! ο Πανταζής είναι ένας αρχικλέφταρος μη τον ενισχύουμε όμως αγοράζοντας δίσκους του. όταν λέμε για καλή αραβική μουσική εννοούμε τη λαΪκή μουσική παράδοση των Αράβων η οποία όπως και οποιαδήποτε παραδοσιακή μουσική έχει ένα πραγματικό και ουσιώδες ενδιαφέρον. Δε σου τι λέω ή σου τη βγαίνω σε κάτι απλώς μια διευκρίνηση κάνω.ΟΚ? φιλάκια πολλά κ ευχαριστώ που δείξες ενδιαφέρον στο άρθρο μου!
    rory166
    23.09.2007, 00:44
    Χαριτολογωντας το ειπα αυτο με τον Πανταζη
    Να σαι καλα
    sakinaEG
    23.09.2007, 01:00
    το κατάλαβα ρε φιλαράκι δε σε παρεξήγησα..... τα λέμε!
    darbukaboy
    23.09.2007, 11:17
    EΠΙΤΕΛΟΥΣ!!!!!Να και ενα ατομο που ασχολειται ενδελεχοτερα με την αραβικη μουσικη!Μπραβο Σακινα!Πολυ ωραιο αρθρο!Μεσα σε λιγες παραγραφους μας εδωσες μια σαφη εικονα του τι ειναι αραβικη μουσικη.
    Αυτο που θα ηθελα φιλικα να συμπληρωσω ειναι ενα στοιχειο στο θεμα του ταξιμιου.Το ταξιμι αποτελει ενα κυκλο.Εχει αρχη,μεση(κορυφωμα)και τελος.Αποτελειται λοιπον απο τεσσερις χανεδες και ενα τεσλιμ.Η ακολουθια εχει ως εξης:-τεσλιμ
    -χανες
    -χανες
    -χανες
    -χανες
    sakinaEG
    23.09.2007, 15:16
    Ευχαριστώ! Σωστά όσα έγραψες για το ταξίμι. Σε κάθε περίοτωση, δε θα μπορούσα να μη γράψω για τη μουσική παράδοση μέσα στην οποία μεγάλωσα και κατ' επέκτασιν ασχολήθηκα!

    ...ΧΡΩΜΑΤΙΣΤΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ & ΝΟΤΕΣ ΑΙΣΘΑΝΤΙΚΕΣ . . . ! ! !

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : sakinaEG στις 23-09-2007 15:18 ]


    santourman
    24.09.2007, 11:51
    Αν και ένα τέτοιο θέμα νομίζω πως θα πήγαινε καλύτερα στο e-περιοδικό παρά στο φόρουμ, εντούτοις μου άρεσε που είδα και κάτι διαφορετικό. Στάθη, 2-3 ερωτήσεις:
    Παράθεση:

    Το μέλος darbukaboy στις 23-09-2007 στις 11:17 έγραψε...

    Το ταξιμι αποτελει ενα κυκλο.Εχει αρχη,μεση(κορυφωμα)και τελος.Αποτελειται λοιπον απο τεσσερις χανεδες και ενα τεσλιμ.Η ακολουθια εχει ως εξης:-τεσλιμ
    -χανες
    -χανες
    -χανες
    -χανες



    Τι είναι ο χανές και το τεσλίμ; Αυτό ισχύει είτε πρόκειται για ταξίμι στην αρχή του κομματιού είτε μέσα στο κομμάτι; Ισχύει επίσης και για την ελληνική παραδοσιακή μουσική;
    kostaeri1
    24.09.2007, 22:05
    ενα τακσίμ μπορεί να παιχτεί είτε ως εισαγωγικό, είτε ως ενδιάμεσο, είτε ως ανεξάρτητο μουσικό -οργανικό πάντοτε- κομμάτι που ως στόχο έχει την παρουσίαση του μακάμ στο οποίο κινείται.
    Χαρακτηριστικό της αραβικής μουσικής ειναι ότι σε αντίθεση με την περσική ο εκτελεστής μπορεί να μεταπηδήσει από το ένα μακάμ σε ένα άλλο ( "μετατροπία" ).
    Το τακσίμ βασίζεται στον αυτοσχεδιασμό και δεν είναι γραμμένο αφού ως γνωστόν η αραβική μουσική δεν έχει δική της σημειογραφία. Και αυτό λόγω του ότι βασίζεται κατ' εξοχήν στον αυτοσχεδιασμό! Καλή φάση!

    Πολύ καλή περίληψη, ωραίο θέμα!

    Ένα πολύ καλό, περιεκτικό και κατατοπιστικό βιβλίο για την αραβοπερσική μουσική ειναι του χαμπίμπ χασάν τούμα "η μουσική των Αράβων" εκδόσεις "εν χορδαίς" (www.medimuses.gr, τηλ 2310-253285
    kostaeri1
    24.09.2007, 22:21
    χανές ή χανά: ένα από τα 3 ή 4 μέρη ενός μπασράφ.

    τασλίμ: το σταθερό ριτορνέλο που παίζεται μεταξύ των κανάτ (πληθυντ του χανά) ενός μπασράφ.

    μπασράφ: μια οργανική εισαγωγή σε ένα ουάσλα.

    ουάσλα: μια μουσική ενότητα που αποτελείται από μια οργανική εισαγωγή που ακολουθείται από μέχρι οκτώ μουασαχά που εκτελούνται στη σειρά.

    μουασαχά (πληθυντ του μουάσα) : ένα ποίημα γραμμένο στην κλασική αραβική γλώσσα που χρησιμοποιείται σαν κείμενο για την ανταλουσί νουμπά. Επίσης, μορφή θρησκευτικού τραγουδιού.

    ανταλουσί νουμπά: είδος αραβικής μουσικής που προέρχεται από τα κράτη του Μαγκρίμπ της Βορείου Αφρικής.

    Τα παραπάνω είναι από το βιβλίο που ανέφερα πριν, "η μουσική των Αράβων"
    μη νομίσετε ότι είμαι και κανένας πολύ ειδικός...

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : kostaeri1 στις 24-09-2007 22:42 ]