Όσα αφορούν στις 'θάλασσες ενέργειας' που παρέθεσα σε προηγούμενη παρέμβαση, παραθέτω ένα κείμενο από τον Φυσικό Χαιζενμπεργκ, το 1937:
"Η αντίφαση (στις θεωρίες τις σωματιδιακής φύσεως του Αϊστάιν) καλύθηκε με την παραδοχή ότι όλες οι οντότητες της φύσης έχουν μαζί σωματιδιακές και κυματικές ιδιότητες, που μπορεί να εκδηλώνουν ανάλογα με τις πειραματικές συνθήκες.
Γι’ αυτό, και παρότι μόνο μια όψη εκδηλώνεται κάθε φορά, για τη συνεπή περιγραφή των φυσικών φαινομένων απαιτείται χρήση και των δύο εικόνων, σωματιδιακής και κυματικής. Στην κβαντομηχανική ορολογία, αυτό εκφράστηκε με τις νέες έννοιες του
σωματιδιακο-κυματικού δυϊσμού και της συμπληρωματικότητας."
Οι θεωρίες του διισμού κοντεύουν να συμπληρώσουν εκατονταετία ύπαρξης, και μας υπενθυμίζουν ότι πίσω από κάθε ορατή παρατήρηση, υπάρχει αντίστοιχα μία προς το παρόν αόρατη...
Συνεχίζει, με φιλοσοφική προέκταση επάνω στις ανθρωπιστικές διιστικές παρατηρήσεις του Μαρξ:
"Για την ύπαρξη στενής σχέσης με τις μαρξιστικές έννοιες μαρτυρά επίσης η χρήση από τον Μαρξ στο Κεφάλαιο σειράς εννοιών παρεμφερών με της κβαντικής θεωρίας. Αν ο Χάιζενμπεργκ μιλά για δυϊσμό σωματίου-κύματος, ο Μαρξ αναφέρεται στο δυαδικό χαρακτήρα του εμπορεύματος, όπου συνενώνονται αντίθετοι προσδιορισμοί: η αξία χρήσης, ταυτόσημη με την υλική, σωματική φύση του, και η ανταλλακτική αξία, έκφραση της ανθρώπινης ενέργειας που καταβλήθηκε στην παραγωγή του."
Συνεχίζει, με ολοκλήρωση της εκφραστικής ταυτότητας του ανθρώπου:
"«Τα δυο προτσές στην επιστήμη και την τέχνη δεν είναι τόσο διαφορετικά. Επιστήμη και τέχνη διαμορφώνουν με την πάροδο των αιώνων μια ανθρώπινη γλώσσα» (Φυσική και Φιλοσοφία, σελ.104-05)."
Περισσότερα ενδιαφέροντα για τον επιστήμονα αυτό θα βρείτε
εδώ
Σε άλλο κείμενο επισημαίνεται:
"Στην πορεία του προς τη διατύπωση αυτής της αρχής, ο Heisenberg αντιμετώπισε διάφορα προβλήματα. Το σημαντικότερο από αυτά ήταν το πρόβλημα της γλώσσας. Ο Ντ. Τ. Σουζούκι γράφει: "
Οι εσωτερικές εμπειρίες ξεπερνούν κατά πολύ τις δυνατότητες της γλώσσας" , (αφορά τη σχέση της υποκειμενικότητας με την αντικειμενικότητα σε πλήρη ανάπτυξη).
Όσον αφορά δε την αιτιότητα:"Και σε ένα άλλο σημείο τονίζει: «Η συνηθισμένη περιγραφή της φύσης, και προπαντός η πεποίθηση αυστηρής νομοτέλειας των φυσικών φαινομένων, βασίζεται στην υπόθεση ότι είναι δυνατή η παρατήρηση των φαινομένων χωρίς την αισθητή αλλοίωσή τους... Επειδή, από την άλλη μεριά, κάθε περιγραφή ενός φυσικού φαινομένου στο χώρο και χρόνο εξαρτάται από την παρατήρηση, προκύπτει ότι
η περιγραφή στο χώρο και χρόνο και η κλασική αρχή της αιτιότητας αντιστοιχούν σε συμπληρωματικές απόψεις της πραγματικότητας που αμοιβαία αρνιούνται η μια την άλλη".
Με άλλα λόγια δεν μπορώ να γνωρίζω την αιτία που προκαλεί μία κατάσταση ως παρατηρητής γιατί με κάποιο τρόπο επηρρεάζω τη χωροχρονική συνέχεια...
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : StavmanR στις 11-02-2008 04:08 ]