ελληνική μουσική
    900 online   ·  210.851 μέλη

    Γιώργος Νταλάρας: Αφιέρωμα στο Ρεμπέτικο (2/2008)

    Tropaiatissa
    27.01.2008, 16:53
    Στις 14, 15, 16, 18 & 19 Φεβρουαρίου θα πραγματοποηθούν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη, 5 παραστάσεις αφιερωμένες στο Ρεμπέτικο.
    Τραγουδούν οι: Γιώργος Νταλάρας, Ζαχαρίας Καρούνης, Μπάμπης Στόκας, Ασπασία Στρατηγού και Σοφία Παπάζογλου.




    Πληροφορίες από το site το Μεγάρου:

    Γιώργος Νταλάρας «Σαν τραγούδι μαγεμένο» Αναφορά στο ρεμπέτικο

    ΣΕΙΡΑ ΓΕΦΥΡΕΣ
    Χορηγός: ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
    Μουσικό θέαμα πάνω σε μια ιδέα του Σωτήρη Χατζάκη

    Με τον Γιώργο Νταλάρα

    Κείμενα: Γιώργος Σκαμπαρδώνης
    Επιλογή υλικού - Ενορχηστρώσεις: Γιώργος Νταλάρας
    Σκηνοθεσία: Σωτήρης Χατζάκης
    Σκηνικά: Έρση Δρίνη
    Κοστούμια: Γιάννης Μετζικώφ
    Εικόνες - Βίντεο: Γρηγόρης Καραντινάκης
    Φωτισμοί: Αντώνης Παναγιωτόπουλος
    Εισαγωγή - Έρευνα: Λευτέρης Παπαδόπουλος

    ------------
    Έναρξη προπώλησης: Πέμπτη 24 Ιανουαρίου

    • Τίτλος Γιώργος Νταλάρας «Σαν τραγούδι μαγεμένο» Αναφορά στο ρεμπέτικο
    • Ημερομηνίες 14 - 19 /2/08
    • Ώρα 21:00
    • Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη
    • Κύκλος/Σειρά ΣΕΙΡΑ ΓΕΦΥΡΕΣ
    • Tύπος ΣΥΝΑΥΛΙΑ

    Εισιτήρια

    • Διακεκριμένη Ζώνη 70,00 €
    • Ζώνη Α 50,00 €
    • Zώνη B 35,00 €
    • Zώνη Γ 19,00 €
    • Φοιτητικά 11,00 € (τα φοιτητικά αντιστοιχούν στις θέσεις της Γ' Ζώνης)



    Υ.Γ.: Συγνώμη για την καθυστερημένη ενημέρωση...

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : Dalarofili στις 27-01-2008 17:00 ]


    mariachi
    27.01.2008, 17:24
    Επιτέλους!Ο Νταλάρας στο στοιχείο του!Πρέπει να πάμε οπωσδήποτε!!!
    Tropaiatissa
    02.02.2008, 22:07
    "Σαν τραγούδι μαγεμένο"


    Με οδηγό και όχημα τη φωνή του Γιώργου Νταλάρα, παρουσιάζεται στα μέσα Φεβρουαρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, ένα μεγάλο αφιέρωμα στο Ρεμπέτικο, με την υπογραφή του σκηνοθέτη Σωτήρη Χατζάκη.

    Γνωστά και αγαπημένα αλλά και πρωτάκουστα, τραγούδια συνθέτουν ένα εντυπωσιακό μουσικό θέαμα και επιχειρούν μια σύντομη Αναφορά στο Ρεμπέτικο που θα διαρκέσει πέντε βραδιές.

    Ο Γιώργος Νταλάρας, μια 13μελής ορχήστρα και ομάδα ηθοποιών που «υποδύονται» εμβληματικές μορφές του ρεμπέτικου διανύουν τη συναρπαστική διαδρομή του ελληνικού αστικού τραγουδιού που γεννήθηκε στα τέλη του 19ου αιώνα με αρχές του 20ού μέσα από τους καημούς, τους πόθους και τις αντιλήψεις των ανθρώπων του περιθωρίου.

    Τραγουδούν: ο Γιώργος Νταλάρας, ο Μπάμπης Στόκας, η Σοφία Παπάζογλου, ο Ζαχαρίας Καρούνης και η Ασπασία Στρατηγού. Συμμετέχουν οι ηθοποιοί: Τάνια Τρύπη (υποδύεται την αξέχαστη Μαρίκα Νίνου), ’ρτο Απαρτιάν (Μάρκος Βαμβακάρης), Νίκος Αλεξίου(Βασίλης Τσιτσάνης) και Μάνος Σειραγάκης (Γιάννης Παπαϊωάννου).

    Οι συναυλίες αυτές εντάσσονται στο πλαίσιο της Σειράς Γέφυρες και διανθίζονται από οκτώ ταχυδράματα που υπερβαίνουν το χώρο και τον χρόνο και λειτουργούν παράλληλα με το κατεξοχήν μουσικό κομμάτι των παραστάσεων, δίχως να εικονογραφούν το στίχο ή να καταφεύγουν στο φολκλόρ.


    info

    Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
    14,15,16,18 & 19/2, 9 μ.μ.
    Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη

    http://www.culturenow.gr/pages/content.asp?cntID=2481&catID=37
    pokopik
    03.02.2008, 19:18
    Αυτες ειναι αξιολογες παραστασεις !
    Μπραβο και παλι στον Γιωργο Νταλαρα!


    ΥΓ. Ο Μπαμπης Στοκας θα τραγουδησει ρεμπετικα?? (οχι οτι δεν του ταιριαζουν,αλλα ποτε δεν εκανε τετοια προσεγγιση.)
    Stroumfita456
    03.02.2008, 21:34
    Σούπερ!!!Κρίμα που δεν θα μπορεσω να παω!
    gelarios
    04.02.2008, 13:03
    μπραβο ....βλεπω ο τραγουδιστης του λαου , θα τραγουδησει για ολους και παλιστο μεγαρο....μετα τα αποτυχημενα καινουρια τραγουδια του , ειπε να κανει κατι σιγουρο παλι...δηλαδη με τραγουδια εκτος προσωπικου ρεπερτοριου οπως παντα .Τ ρεμπετικα και τα παλια λαικα εξαλλου ειναι in πια για το λαικο κοινο των βορειων προαστιων του Γ.Νταλαρα...
    Tropaiatissa
    04.02.2008, 13:15
    "Πάλι στο Μέγαρο": Βρες μου εσύ έναν κατάλληλο χώρο που να μην είναι τύπου "νυτερινό κέντρο" όπου να μπορεί να παίξει κάποιος το χειμώνα!

    "Τραγουδιστής του λαού ... για όλους ... Μέγαρο": Στο Μέγαρο, τα εισιτήρια "του λαού" (τα φτηνά δηλαδή) κοστίζουν 19€. Τη στιγμή που σε πολλές υπαίθριες συναυλίες δεν πληρώνεις κάτω από 25€! Άρα τί το κακό έχει το Μέγαρο Μουσικής; Ότι λέγεται "Μέγαρο"; Ή ότι είναι καλό κτίριο και δεν είναι ρημάδι;

    "μετα τα αποτυχημενα καινουρια τραγουδια του , ειπε να κανει κατι σιγουρο παλι": Δεν σ' αρέσει όταν τραγουδάει τα καινούρια "αποτυχημένα" τραγούδια του, δεν σ' αρέσει όταν τραγουδάει Ρεμπέτικα... Τί σου αρέσει; Τίποτα; Τότε γιατί ασχολείσαι με τον συγκεκριμένο κύριο και τις συγκεκριμένες συναυλίες;
    2ον: έχεις ακούσει τα καινούρια τραγούδια του και τα θεωρείς αποτυχημένα από προσωπική άποψη ή επειδή έτσι έχουν γράψει ορισμένες φυλλάδες; Πολλά από αυτά τα τραγούδια τα είπε και στο Παλλάς και ήταν υπέροχα! Το ότι αδικήθηκαν από τα ραδιόφωνα, είναι αλλουνού παπά ευαγγέλιο...

    "Τ ρεμπετικα και τα παλια λαικα εξαλλου ειναι in πια...": αν θες να ξέρεις, ο Νταλάρας ήταν αυτός που επανέφερε στο φως κάποια ξεχασμένα Ρεμπέτικα το 1975, με το δίσκο "50 χρόνια ρεμπέτικο", τη στιγμή που είχαν μείνει στην αφάνεια, και η εταιρεία του δεν συμφωνούσε για την έκδοση αυτού του δίσκου!

    "λαικο κοινο των βορειων προαστιων": Δηλαδή όσοι μένουν στα βόρεια προάστεια δεν έχουν δικαίωμα να ακούν ότι μουσική και όποιον τραγουδιστή θέλουν; Γιατί αυτές οι ταμπέλες με τα "νότια", "βόρια", "ανατολικά", "δυτικά";
    Tren
    04.02.2008, 13:55
    Νταλαρας εδω Νταλαρας εκει Νταλαρας παραπερα

    Μονο ποντιακα καλαντα και κινεζικα παιδικα τραγουδακια δεν εχει πει!

    Η μηπως εχει πει...


    Tropaiatissa
    04.02.2008, 14:07
    Αυτό που δεν μπορώ να καταλάβω, και μάλλον δεν θα καταλάβω ποτέ, είναι γιατί πρέπει σε κάθε topic που αναφέρεται στον Νταλάρα, να γράφονται τα ίδια και τα ίδια, τί έχει τραγουδήσει, τί δεν έχει τραγουδήσει, πόσο πολύ ή λίγο μας αρέσουν τα τραγούδια του καινούριου του δίσκου (ενώ το topic αναφέρεται σε συναυλία εντελώς άσχετη με το δίσκο), γιατί τον συμπαθούμε ή τον αντιπαθούμε, κλπ. κλπ. Αυτά έχουν χιλιοειπωθεί στο topic Γιώργος Νταλάρας, όπου γίνεται συζήτηση για τον Νταλάρα γενικώς... Και αλλού.

    Εδώ, να μιλήσουμε για το αφιέρωμα στο Ρεμπέτικο;...
    Tren
    04.02.2008, 14:23
    Παράθεση:

    Το μέλος Dalarofili στις 04-02-2008 στις 14:07 έγραψε...

    Αυτό που δεν μπορώ να καταλάβω, και μάλλον δεν θα καταλάβω ποτέ, είναι γιατί πρέπει σε κάθε topic που αναφέρεται στον Νταλάρα, να γράφονται τα ίδια και τα ίδια, τί έχει τραγουδήσει, τί δεν έχει τραγουδήσει, πόσο πολύ ή λίγο μας αρέσουν τα τραγούδια του καινούριου του δίσκου (ενώ το topic αναφέρεται σε συναυλία εντελώς άσχετη με το δίσκο), γιατί τον συμπαθούμε ή τον αντιπαθούμε, κλπ. κλπ. Αυτά έχουν χιλιοειπωθεί στο topic Γιώργος Νταλάρας, όπου γίνεται συζήτηση για τον Νταλάρα γενικώς... Και αλλού.

    Εδώ, να μιλήσουμε για το αφιέρωμα στο Ρεμπέτικο;...





    OK

    Παααααααλι λοιπον ο Νταλαρας στο προσκηνιο?
    Αυτη τη φορα με αφιερωμα στο ρεμπετικο ?

    Επισης εχω να πω πως οι υπολοιπες φωνες ,οι οποιες ειναι φωναρες ολες,περνουν λιγο δυσκολα επαγγελματικα τελευταια ..ειμαι της γνωμης.

    Αναρωτιεμαι για την επιλογη και για πολλα αλλα που αφορουν τα μερισματα

    Ως κοινος μεσος ανησυχος παρατηρητης των μουσικων δρωμενων απλως αναρωτιεμαι...

    Αυτα


    Tropaiatissa
    04.02.2008, 14:46
    Σήμερα πραγματοποιήθηκε συνέντευξη τύπου στο Μέγαρο Μουσικής, σχετικά με τις συναυλίες.

    Ανακοινώθηκαν επίσημα δυο ακόμα ημερομηνίες, 11 & 12 Φεβρουαρίου.

    Δηλαδή θα γίνουν 7 παραστάσεις: 11, 12, 14, 15, 16, 18 & 19/2.

    gelarios
    04.02.2008, 16:08
    συγνωμη που ξεφευγω λιγο απτο topic αλλα θα ηθελα να απαντησω σε καποια πραγματα με αφορμη το Μεγαρο...
    αγαπητη dalarofili

    οταν λεω ,<>, δεν εννοω οτι πρεπει να παει να τραγουδησει στην πλατεια ενος χωριου, δεν παμε στο αλλο ακρο! με εκνευριζει το γεγονος π.χ. οτι δεν κανει καλοκαιρινη περιοδεια στη Ελλαδα εδω και πολλα χρονια....γιατι αραγε? μονο τη χρονια που ειχε βγαλει το cd <<η ασφαλτος που τρεχει>> για να το διαφημισει και μιλαμε για ουτε 20 συναυλιες...περιοδεια κανουν ο Βασιλης, η Χαρουλα, η Αρβανιτακη ,αυτοι...
    γιατι το κανει? γιατι δεν εχει αναγκη την επαρχια ...γιατι τα λεφτα που θα παρει στο Μεγαρο ειναι πολλαπλασια απο μια φτηνιαρικη και αρπαχτη συναυλια στην επαρχια...δεν τον ενδιαφερει το κοινο της επαρχιας...δηλαδη ειναι ψεματα οτι πλεον οτι η καθε πενηνταρα των βορειων προαστιων (και δεν τα χω μαζι τους οπως ειπες) θα παει στο Μεγαρο για να πει την αλλη μερα στη φιλη της οτι και καλα ειναι κουλτουριαρα επειδη ακουει το Νταλαρα στο Μεγαρο?
    τραγουδησε με το ΡΕμο (ημαρτον..) και σχεδον παραδεχτηκε ανοιχτα οτι ηταν λαθος...λες και δεν περιμενε οτι θα ανεβαινει ο κοσμος στα τραπεζια....ηταν σαν να ακυρωσε το κοινο που αφησε τα λεφτα του....
    μη μου λες για τα εισητηρια των 19 ...γιατι δεν ειναι επιχειρημα οταν τα υπολοιπα και τα περισσοτερα ειναι απο 35 - 70 ! αρα δεν απευθυνεται στο μεσο κοινο, !! συν το οτι κανει συχνες εμφανισεις στο μεγαρο. καλα κανει ο κυριος Νταλαρας δεν εχω προβλημα....ασχολουμαι γιατι δεν μπορω να ακουω οτι ειναι παλι το γεγονος της χρονιας οι εμφανισεις αυτες! Ο Σταματης Σπανουδακης τα προηγουμενα χρονια που δεν του δινανε χωρους για να κανει μια συναυλια, λογω πολιτικων πεποιθησεων
    του...δεν προσπαθησε να τα χει καλα με ολους για να παιρνει συχνα το Μεγαρο, η μηπως δεν συμβαινουν αυτα..? , οπως πιστευω κατα τη γνωμη μου και με το Νταλαρα...
    τα καινουρια τραγουδια τα θεωρω αποτυχημενα, φυσικα και εχω ακουσει δειγμα αλλιως δεν θα το λεγα ετσι...οσο για τις παλιοφυλλαδες που λες...μαλλον ειναι ολοι κολληταρια του αγαπημενου σου τραγουδιστη (βλεπε ΔΙΦΩΝΟ) και τον κολακευουν για να τους δωσει καμια συνεντευξη...φαυλος κυκλος δηλαδη , ο ενας εξυπηρετει τον αλλον...αν τις ακουγα τοσα χρονια θα ειχα γινει κι εγω νταραλοφιλος! μονο ο Χατζηγιαννης τον εχει ξεπερασει σε αυτον τον τομεα και ειναι και περηφανος...
    τα ρεμπετικα φυσικα και τα ερμηνευει σωστα...εχω δεν μπορω να τα ακουσω βεβαια απο αυτον , αλλα αυτο ειναι δικο μου θεμα δεν αποτελει επιχειρημα...
    το γεγονος οτι δεν εχει αφησει κομματι της ελληνικης δισκογραφιας μενοχλει που να μην το χει πει......και ετσι εχει γεμισει τη δισκογραφια του με live album με τραγουδια αλλων.....και ρεμπετικα ...λες και καποια ανωτερη δυναμη τον εχει ορισει να κανει αφιερωματα σε ολους τους παλιους Ελληνες μουσικους,
    και δεν ακουω καποιο μεσο να το κατακρινει...
    ενα εχει μεινει φετος που κλεινει ο Ν.Ασιμος 20 χρονια απτο θανατο του να κανει αφιερωμα και σαυτον....εκει ειναι που θα μας τελειωσει ολους...
    λες οτι εταιρεια του διαφωνουσε...ειναι δυνατον να διαφωνει οταν οι πωλησεις ειναι σιγουρες? η συνταγη δεν ειναι καινουρια...συνεχεια αφιερωματα και Live...μηπως διαφωνουσε η εταιρεια για τα καινουρια τραγουδια και τον πιεσε να του κανει ολοκληηρο δισκο ο Χατζηγιαννης...

    αυτα στα λεω οχι επειδη ειμαι κομπλεξικος μαζι του,, απλα για να δεις και μια αλλη οπτικη γωνια!
    Tren
    04.02.2008, 16:38
    Παράθεση:

    Το μέλος gelarios στις 04-02-2008 στις 16:08 έγραψε...

    ..ενα εχει μεινει φετος που κλεινει ο Ν.Ασιμος 20 χρονια απτο θανατο του να κανει αφιερωμα και σαυτον....εκει ειναι που θα μας τελειωσει ολους...
    λες οτι εταιρεια του διαφωνουσε...ειναι δυνατον να διαφωνει οταν οι πωλησεις ειναι σιγουρες? η συνταγη δεν ειναι καινουρια...συνεχεια αφιερωματα και Live...μηπως διαφωνουσε η εταιρεια για τα καινουρια τραγουδια και τον πιεσε να του κανει ολοκληηρο δισκο ο Χατζηγιαννης...

    αυτα στα λεω οχι επειδη ειμαι κομπλεξικος μαζι του,, απλα για να δεις και μια αλλη οπτικη γωνια!




    Μπορει και να βγαλλει δισκο με διασκευες επανω σε διασκευες διασκευων για να ειναι και by dalaras


    Απορω τι πανε και του δινουν στιχους και καιγονται ωραιοτατα τραγουδακια..


    Αφου ο κοσμος λιγωθηκε πλεον απο το πολυ Νταλαρελεησον

    Δεν πρεπει...

    τελος παντων
    STING
    04.02.2008, 18:08
    Παράθεση:

    Το μέλος Tren στις 04-02-2008 στις 13:55 έγραψε...

    Νταλαρας εδω Νταλαρας εκει Νταλαρας παραπερα

    Μονο ποντιακα καλαντα και κινεζικα παιδικα τραγουδακια δεν εχει πει!

    Η μηπως εχει πει...



    Στα ελληνικά για να γίνουν κατανοητοί οι στίχοι…


    Οναμασιβαγια σιβαγιοναμαγιο οναμασιβαγια ακιαοναμαγιο
    οναμασιβαγια ακιαοναμαγιο οναμασιβαγια σιβαγιοναμαγιο…
    (εδώ πέφτει σόλο κιθάρα)…

    By Steve Hillage…για όσους ξέρουν…

    Ψιτ …Ν-τάλαρα …τσίμπατο…
    Μετά απ’ αυτό θα μείνουν μόνο τα ποντιακά κάλαντα…
    Tropaiatissa
    04.02.2008, 19:24
    Λοιπόν... Θα τα πάρω με τη σειρά.

  • Περιοδεία στην Ελλάδα έκανε και μάλιστα πολύ πρόσφατα. Το καλοκαίρι του 2006.
    Από Θέατρο Βράχων και Κατράκειο μέχρι Θέατρο Γης, Κάρπαθο, Κέλλη, Κόρινθο, Ασπρόπυργο, και Κύπρο και δεν θυμάμαι σε ποιά άλλα μέρη έκανε συναυλίες. Πέρυσι έκανε Ευρωπαϊκή περιοδεία.

  • Λες φτηνιάρικες τις υπαίθριες συναυλίες, στις οποίες επαναλαμβάνω ότι ΚΑΝΕΝΑΣ δεν βρίσκει εισιτήριο κάτω από 25 ευρώ και χωρίς να τσαλαπατηθεί για να μπεί μέσα, ενώ στο Μέγαρο μπορεί κάποιος να παρακολουθήσει και με 19!

  • Όσο για το Μέγαρο, είμαι η πρώτη που "βρίζω" και "θάβω" κάτι κυράδες που πηγαίνουν στολισμένες σαν το χριστουγεννιάτικο δέντρο μόνο και μόνο για να πούν ότι πήγαν στο Μέγαρο. Δυστυχώς τέτοια φαινόμενα δεν μπορείς να τα αποφύγεις, αλλά σε καμία περίπτωσε δεν είναι όλο το κοινό έτσι!

  • Με τον Σπανουδάκη δεν έχω παρακολουθήσει τί έχει γίνει.

  • Αν το Δίφωνο είναι "παλιοφυλλάδα" τότε ποιά περιοδικά θεωρείς καλά, και επίσης τότε πώς θα έπρεπε να αποκαλέσουμε κάποια άλλα περιοδικά που είναι πραγματικά παλιοφυλλάδες;

  • Για τα καινούρια τραγούδια του Νταλάρα, λες πως έχεις ακούσει δείγμα. Το δείγμα από το σύνολο απέχει πάρα πολύ. Είχα ξαναπεί σε κάποια συζήτηση πιο παλιά, ότι στα ραφιόφωνα δεν ακούστηκαν τα καλύτερα τραγούδια αυτού του δίσκου.

  • Τώρα μπορεί εσύ να λες ότι σ' ενοχλεί που ο Νταλάρας δεν έχει αφήσει κομμάτι της ελληνικής δισκογραφίας. Αν όμως είχε αφήσει, κάποιοι άλλοι θα έλεγαν ότι ο Νταλάρας τραγουδάει όλο τα ίδια και τα ίδια και μένει στάσιμος. Αφού λοιπόν ποτέ δεν θα είναι όλοι ευχαριστημένοι, είναι καλύτερα που τραγουδάει τα πάντα γιατί κάνει αυτό που πραγματικά θέλει. Νομίζω πως έχει το δικαίωμα να τραγουδήσει ότι θέλει.

  • Αν ο Νταλάρας δεν έκανε αφιερώματα σε μεγάλους Έλληνες μουσικούς ποιός θα έκανε; Ξέρεις ότι τα ΜΟΝΑΔΙΚΑ ΜΕΓΑΛΑ αφιερώματα που έχουν γίνει για τον Τσιτσάνη είναι ένα το 1983 στα Νταμάρια Νίκαιας (νυν Κατράκειο) με πρωτοβουλία του ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ και αυτό το ΝΤΑΛΑΡΑ το 2001 & 2004; Προφανώς οι καραγκιόζηδες του κράτους δεν θεωρούν άξιο τιμής τον Τσιτσάνη. Αντιθέτως τους ενδιαφέρει περισσότερο η Eurovision.

  • Για το δίσκο "50 χρόνια ρεμπέτικο" που ανέφερα, δεν το έβγαλα απ' το μυαλό μου, αλλά το έχω ακούσει από ανθρώπους που το έζησαν. Αν δεν πιστεύεις διάβασε και αυτό http://www.musiccorner.gr/extras/record/013.html Αν έχεις αμφιβολία γι' αυτά που γράφει ο Τάσος Κριτσιώλης δεν έχεις παρά να του στείλεις ένα e-mail.

  • Αν σου έχει δοθεί η εντύπωση ότι ΟΛΟΚΛΗΡΟΣ ο καινούριος δίσκος του Νταλάρα είναι με τραγούδια του Χατζηγιάννη, δεν φταις εσύ, αλλά τα ραδιόφωνα που έλεγα και παραπάνω...

    ----------------------------------------

    Ένα άλλο δημοσίευμα, μήπως επανέλθουμε στο θέμα του topic...

    Σαν τραγούδι μαγεμένο...
    Την ιστορία του ρεμπέτικου ξετυλίγει στο ΜΜΑ ο Γιώργος Νταλάρας
    Αθήνα 04.02.2008

    Την ιστορία του ρεμπέτικου, «Σαν τραγούδι μαγεμένο» με τη φωνή του Γιώργου Νταλάρα, θα απολαύσει το κοινό του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών μέσα από τις επτά συναυλίες που προγραμματίζονται από τις 11 έως τις 19 Φεβρουαρίου.
    Στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη, ο κορυφαίος Έλληνας ερμηνευτής παρέα με 13μελή ορχήστρα και ομάδα ηθοποιών, που «υποδύονται» εμβληματικές μορφές του ρεμπέτικου, θα διανύσουν τη συναρπαστική διαδρομή του ελληνικού αστικού τραγουδιού που γεννήθηκε στα τέλη του 19ου με αρχές του 20ού αιώνα. Πρόκειται για ένα πραγματικό ταξίδι στον κόσμο του ρεμπέτικου, το οποίο φιλοδοξεί να καλύψει τους σημαντικότερους σταθμούς του -θεματικά, γεωγραφικά και μουσικά.

    Θα ακουστούν κομμάτια των Τσιτσάνη, Παπαϊωάννου, Βαμβακάρη, Παγιουμτζή, Χιώτη, Καλδάρα, Ζαμπέτα, Μητσάκη, αλλά και σύγχρονων συνθετών, οι οποίοι επηρεάστηκαν βαθύτατα από το ρεμπέτικο τραγούδι, όπως οι Πάνου, Κουγιουμτζής, Μπιθικώτσης, Θεοδωράκης, Χατζηδάκις, Ξαρχάκος, Σαββόπουλος, Λοΐζος, Μούτσης, Νικολόπουλος κ.ά.

    Μαζί με τον Γιώργο Νταλάρα εμφανίζονται ο Μπάμπης Στόκας, η Σοφία Παπάζογλου, ο Ζαχαρίας Καρούνης και η Ασπασία Στρατηγού. Συμμετέχουν οι ηθοποιοί Τάνια Τρύπη (υποδύεται την αξέχαστη Μαρίκα Νίνου), Άρτο Απαρτιάν (Μάρκος Βαμβακάρης), Νίκος Αλεξίου(Βασίλης Τσιτσάνης) και Μάνος Σειραγάκης (Γιάννης Παπαϊωάννου).

    Το «Σαν τραγούδι μαγεμένο» αποτελεί μια σύμπραξη σημαντικών καλλιτεχνών και μελετητών του ρεμπέτικου: του Παναγιώτη Κουνάδη που υπογράφει την έρευνα και την επιλογή του αρχειακού υλικού της παράστασης, του Λευτέρη Παπαδόπουλου (εισαγωγή-έρευνα), του Γιώργου Νταλάρα (ενορχήστρωση, επιλογή μουσικού υλικού), του Κώστα Γανωσέλλη (ενορχήστρωση), του Σωτήρη Χατζάκη (σκηνοθεσία) του Γιώργου Σκαμπαρδώνη (κείμενα), της Έρσης Δρίνη (σκηνικά), του Γιάννη Μετζικώφ (κοστούμια) και του Αντώνη Παναγιωτόπουλου (φωτισμοί).

    http://www.in.gr/news/article.asp?lngEntityID=870188&lngDtrID=253
  • Tropaiatissa
    04.02.2008, 19:52
    ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

    «Σαν τραγούδι μαγεμένο»


    Αφιέρωμα στο Ρεμπέτικο με «όχημα» τη φωνή του Γιώργου Νταλάρα

    11, 12, 14, 15, 16, 18 & 19/ Φερβουαρίου, 9 μ.μ., Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη


    «Σαν τραγούδι μαγεμένο», σαν ένα «όνειρο» που «αφηγείται» με τη χαρισματική φωνή του ο Γιώργος Νταλάρας, ξετυλίγεται μπροστά στο κοινό του Μεγάρου Μουσικής η ιστορία του ρεμπέτικου. Πασίγνωστα κι αγαπημένα τραγούδια αλλά και κάποια πρωτάκουστα, ενταγμένα στο πλαίσιο ενός μουσικού θεάματος που φέρει την υπογραφή του σκηνοθέτη Σωτήρη Χατζάκη, επιχειρούν μια σύντομη Αναφορά στο Ρεμπέτικο που θα διαρκέσει πέντε βραδιές.

    Στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη (11,1214,15,16,18&,19/2), ο κορυφαίος Έλληνας ερμηνευτής παρέα με 13μελή ορχήστρα και ομάδα ηθοποιών που «υποδύονται» εμβληματικές μορφές του ρεμπέτικου θα διανύσουν τη συναρπαστική διαδρομή του ελληνικού αστικού τραγουδιού που γεννήθηκε στα τέλη του 19ου αιώνα με αρχές του 20ού μέσα από τους καημούς, τους πόθους και τις αντιλήψεις των ανθρώπων του περιθωρίου για να εξελιχθεί σε αναπόσπαστο κομμάτι της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας.

    Τραγουδούν: ο Γιώργος Νταλάρας, ο Μπάμπης Στόκας, η Σοφία Παπάζογλου, ο Ζαχαρίας Καρούνης και η Ασπασία Στρατηγού. Συμμετέχουν οι ηθοποιοί: Τάνια Τρύπη (υποδύεται την αξέχαστη Μαρίκα Νίνου), Άρτο Απαρτιάν (Μάρκος Βαμβακάρης), Νίκος Αλεξίου (Βασίλης Τσιτσάνης) και Μάνος Σειραγάκης (Γιάννης Παπαϊωάννου).


    Οι πέντε αυτές συναυλίες – πραγματοποιούνται στο πλαίσιο της Σειράς Γέφυρες – διανθίζονται από οκτώ ταχυδράματα που υπερβαίνουν το χώρο και τον χρόνο και λειτουργούν παράλληλα με το κατεξοχήν μουσικό κομμάτι των παραστάσεων, δίχως να εικονογραφούν το στίχο ή να καταφεύγουν στο φολκλόρ.

    Η παραγωγή «Σαν τραγούδι μαγεμένο» - Η Αναφορά στο ρεμπέτικο πραγματοποιείται με την πολύτιμη χορηγία της ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ και έχει χορηγό επικοινωνίας την εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ.


    Οκτώ στιγμιότυπα-«θεατρικές ανάσες» εκτυλίσσονται σε μια κινηματογραφική περιρρέουσα ατμόσφαιρα (τις προβαλλόμενες από βίντεο εικόνες υπογράφει ο Γρηγόρης Καραντινάκης). Το «Σαν τραγούδι μαγεμένο» αποτελεί μια σύμπραξη σημαντικών καλλιτεχνών και μελετητών του ρεμπέτικου: του Παναγιώτη Κουνάδη που υπογράφει την έρευνα και την επιλογή του αρχειακού υλικού της παράστασης, του Λευτέρη Παπαδόπουλου (εισαγωγή-έρευνα), του Γιώργου Νταλάρα (ενορχήστρωση, επιλογή μουσικού υλικού), του Κώστα Γανωσέλλη (ενορχήστρωση), του Γιώργου Σκαμπαρδώνη (κείμενα), της Ερσης Δρίνη (σκηνικά), του Γιάννη Μετζικώφ (κοστούμια) και του Αντώνη Παναγιωτόπουλου (φωτισμοί). Η Άννα Νταλάρα έχει την επιμέλεια της παραγωγής μαζί με τον Παναγιώτη Κουνάδη, τον συντονισμό έχουν η Ελίτα Κουνάδη και ο Λεονάρδος Κουνάδης, ενώ ο σχεδιασμός του ήχου είναι του Βαγγέλη Κουλούρη.

    Το «Σαν τραγούδι μαγεμένο» αποτελεί ένα ταξίδι στον κόσμο του ρεμπέτικου το οποίο φιλοδοξεί να καλύψει τους σημαντικότερους σταθμούς του, θεματικά, γεωγραφικά και μουσικά. Ξεκινώντας από το 1900 και το σμυρνιώτικο μινόρε, τα τραγούδια της Σμύρνης και της Πόλης πριν το ’22 όπου το ρεμπέτικο αναπτύχθηκε αρχικά, ερμηνευμένο από βιολί, σαντούρι, κιθάρα και κρουστά. Χαρακτηριστικό κομμάτι της εποχής, το «Από τα πολλά που μού’χεις καμωμένα». Το ρεμπέτικο μεταφέρθηκε στην κυρίως Ελλάδα με την καταστροφή της Σμύρνης (στα τραγούδια της εποχής κυριαρχούν το βιολί, το ούτι και το σαντούρι). Τα χρόνια που ακολούθησαν τη Μικρασιατική καταστροφή, αλλά και πριν από αυτήν, μεγάλος αριθμός Ελλήνων μετανάστευσε στις Η.Π.Α., μεταφέροντας εκεί τη ελληνική μουσική παράδοση, αλλά και το ρεμπέτικο. Στην «κατηγορία» αυτή, ανήκει και το «West» που θα ακουστεί σε μια σπάνια εκτέλεσή του. Ακολουθούν κορυφαίες δημιουργίες των Τούντα, Σκαρβέλη, Περιστέρη και Παπάζογλου. Τα «διαμάντια» που έγραψε η Κομπανία της Δραπετσώνας, η θρυλική «Τετράς» (Βαμβακάρης, Παγιουμτζής, Μπάτης, Δελιάς) αλλά και τραγούδια του Γιοβάν Τσαούς. Από τα ρεμπέτικα του Πειραιά (που ανήκουν στο δεύτερο κύκλο του ρεμπέτικου) θα ακουστούν κομμάτια των Κάβουρα, Χατζηχρήστου, Τούντα, Μοντανάρη, Νταλκά κ.ά. παιγμένα από μπουζούκι, κιθάρα, μπαγλαμά και βιολί («Η κουβέντα με το χάρο», «Πέντε μάγκες», «Το παράπονο του αλήτη» κ.ά.). Το πρώτο μέρος της συναυλίας ολοκληρώνεται με κομμάτια σαν το «Μπουκάραν μάγκες στον τεκέ» που γράφτηκαν την εποχή της δικτατορίας του Μεταξά και της λογοκρισίας.

    Το δεύτερο μέρος της βραδιάς μας μεταφέρει στη «χρυσή περίοδο του ρεμπέτικου», με τα χιλιοτραγουδισμένα κομμάτια των Τσιτσάνη, Παπαϊωάννου, Χιώτη, Καλδάρα κ.ά. Συνθέσεις που γράφτηκαν μετά την Απελευθέρωση, την εποχή του πολέμου, των φυλακών και του Εμφύλιου όπου το ρεμπέτικο άρχισε να καταξιώνεται σαν λαϊκή μουσική ευρείας αποδοχής και να βγαίνει από το περιθώριο («Συννεφιασμένη Κυριακή», «Αχάριστη», «Κάνε λιγάκι υπομονή», «Ακρογιαλιές Δειλινά» κ.ά.). Μετά από μια σύντομη αναφορά στο αρχοντορεμπέτικο με κομμάτια του Σουγιούλ, θα ακουστούν αντιπροσωπευτικά κομμάτια της δεκαετίας του ’50 όπου το ρεμπέτικο έδωσε – για πολλούς – τη θέση του στο σύγχρονο λαϊκό τραγούδι. Τραγούδια των Τσιτσάνη, Χιώτη, Τζουανάκου, Ζαμπέτα, Μητσάκη κ.ά. («Περιπλανώμενη ζωή», «Αργοσβήνει μόνη», «Απόκληρος», «Άσπρο πουκάμισο» κ.ά.). Από την Αναφορά στο Ρεμπέτικο δεν λείπουν όμως και κάποιες δημιουργίες σύγχρονων συνθετών – λαϊκών και έντεχνων – οι οποίοι επηρεάστηκαν βαθύτατα από τον ήχο, το ύφος και το ήθος του ρεμπέτικου τραγουδιού. Πασίγνωστα κομμάτια των Πάνου, Κουγιουμτζή, Μπιθικώτση, Θεοδωράκη, Χατζηδάκι, Ξαρχάκου, Σαββόπουλου, Λοίζου, Μούτση, Νικολόπουλου καθώς και των νεότερών τους Μάλαμα, Περίδη κ.ά.




    Ο Γιώργος Νταλάρας γεννήθηκε στον Πειραιά. Κατάγεται από μουσική οικογένεια, τραγουδά και παίζει κιθάρα από παιδί. Σε ηλικία 17 ετών ηχογραφεί τον πρώτο του δίσκο και από τότε συνδέει το όνομά του με σπουδαία τραγούδια και σημαντικές συνεργασίες με όλους τους μεγάλους Έλληνες συνθέτες, ποιητές και στιχουργούς. Παράλληλα στηρίζει και δίνει βήμα σε νέους συνθέτες, τραγουδοποιούς, τραγουδιστές και μουσικούς. Από πολύ μικρός καταφέρνει να αλλάξει τις ζωντανές του εμφανίσεις ως λαϊκός τραγουδιστής, παίζοντας σε συναυλίες στα θέατρα και στα μεγάλα στάδια. Το 1983 το Ολυμπιακό Στάδιο της Αθήνας γεμίζει ασφυκτικά με 160.000 θεατές στις δύο συναυλίες του τις οποίες ακολούθησαν και άλλες το 1985 και το 1987, ενώ το 1988 συμμετείχε στη συναυλία της Διεθνούς Αμνηστίας με τους Στινγκ, Μπρους Σπρίνγκστιν, Πήτερ Γκάμπριελ, Τρέισι Τσάπμαν και Γιουσουν Ντουρ. Ο Γιώργος Νταλάρας περιοδεύει σε όλο τον κόσμο έχοντας δώσει πάνω από 700 συναυλίες σε σπουδαίους συναυλιακούς χώρους, ενώ έχει συμμετάσχει σε σημαντικά πολιτικά και πολιτιστικά φεστιβάλ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Έχει συνεργαστεί σε συναυλίες και ηχογραφήσεις με τους Στινγκ, Πάκο ντε Λουθία, Αλ ντι Μέολα, Ιαν Αντερσον, Γκόραν Μπρέγκοβιτς, Εμμα Σάπλινn, Ντουλτς Ποντς. Από το 1995 συνεργάζεται με διεθνείς συμφωνικές ορχήστρες και μεγάλους μαέστρους σε συναυλίες και σε δίσκους σε όλο τον κόσμο. Το 1994 του απονέμεται το Διεθνές «John Kennedy Award» για την ανθρωπιστική προσφορά του. Από το 2006 είναι Πρεσβευτής Καλής Θέλησης της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, ένας από τους επτά παγκοσμίως. Το 1994 ξεκινά η συνεργασία του με το Μέγαρο Μουσικής, με την παράσταση «…και με φως και με θάνατον ακαταπαύστως», σε σκηνοθεσία Κώστα Γαβρά, η οποία συνεχίζεται μέχρι σήμερα με σημαντικές παραστάσεις όπως το Αφιέρωμα στον Βασίλη Τσιτσάνη. Έχει ηχογραφήσει πάνω από 65 προσωπικούς δίσκους (που έχουν ξεπεράσει τα 12 εκατομμύρια αντίτυπα ανά τον κόσμο), ενώ συμμετείχε στην ηχογράφηση περισσότερων από 50 ως ερμηνευτής, μουσικός και παραγωγός.



    Ο Σωτήρης Χατζάκης γεννήθηκε το 1957 και σπούδασε θέατρο στην Αθήνα. Ως ηθοποιός έχει συμμετάσχει σε 50 παραστάσεις κλασικού και σύγχρονου ρεπερτορίου. Με την ιδιότητα του σκηνοθέτη έχει υπογράψει πάνω από 60 παραστάσεις σε κρατικά και ιδιωτικά θέατρα της Ελλάδας. Έχει διατελέσει καλλιτεχνικός διευθυντής στα θέατρα: Καισαριανής (1980-1988), ΔΗΠΕΘΕ Σερρών (1993-94) και Πολιτεία (1994), ενώ έχει παρουσιάσει δουλειά του τέσσερις φορές στο αρχαίο θέατρο Επιδαύρου και στο εξωτερικό: Ισπανία, Πορτογαλία, Γερμανία, Αγγλία, Πολωνία, Κύπρο, Αλβανία, Κούβα, Ν. Αφρική. Έχει γράψει τα έργα: Ο μάγος και η πρόβα (Μέγαρο Μουσικής 1996), Το τραγούδι του αιώνα (θέατρο Λυκαβηττού 1997). Έχει διασκευάσει για το θέατρο τα κείμενα: Η Φόνισσα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, Η νύχτα του τράγου (ελληνικά, λαϊκά παραμύθια), Του νεκρού αδελφού (παραλογή), Ο τελευταίος πειρασμός του Νίκου Καζαντζάκη, Ο ιερός γάμος (από τα συναξάρια των αγίων). Έχει διδάξει σε προγράμματα του Υπουργείου Παιδείας, στο Κέντρο Δελφών, στην Πειραματική Σκηνή, στη θερινή Ακαδημία του Εθνικού Θεάτρου, στο τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πάτρας, στο τμήμα Θεάτρου του ΑΠΘ και στη Δραματική Σχολή του ΚΘΒΕ. Έχει γράψει δέκα βιβλία με παραμύθια (εκδόσεις Κριτική και Στάχυ). Έχει διατελέσει Αναπληρωτής Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου (2005-2006) και καθηγητής στη δραματική του σχολή.


    http://www.e-orfeas.gr/content/view/301/228/
    megali_mpougatsa
    05.02.2008, 08:54
    Πρώτα απ' όλα, απορώ (ξανά...) με την επιμονή και τη συχνότητα με τις οποίες αναπαράγεται αυτή η απίστευτή αντίληψη περί "ιδιοκτησίας" τραγουδιών και "προσωπικού" ρεπερτορίου. Για άλλη μια φορά, λοιπόν, καλούμαστε να θυμήσουμε πως τα τραγούδια ανήκουν στους δημιουργούς τους. Η δουλειά του τραγουδιστή είναι να τραγουδά. Τους πάντες και τα πάντα. Και αν το κάνει καλά, έχει πετύχει στη δουλειά του, και παράγει έργο. Αυτό που μένει από τον κάθε τραγουδιστή είναι η ερμηνεία του σε όσα τραγούδησε, και καμία "ιδιοκτησία" επί κανενός ρεπερτορίου.

    Πολύ καλά κάνει, λοιπόν, ο Νταλάρας και λέει τα ρεμπέτικα, γιατί τα λέει υπέροχα! Είναι στο DNA του, ο ίδιος τα γουστάρει, και το κοινό επίσης.

    Πάμε τώρα στο Μέγαρο... Οι τιμές που ισχύουν σ' αυτή τη συναυλία (αλλά και σε άλλες που έχω πάει τελευταία) είναι πολύ καλές. Με 19 ευρώ, ή 11 αν είσαι φοιτητής, μπορείς να παρακολουθήσεις ένα τέτοιο αφιέρωμα, απο αυτούς τους καλλιτέχνες (μουσικούς και τραγουδιστές) σε έναν χώρο που σε σέβεται, και με πάρα πολύ καλό ήχο!

    Πήγε και στο Παλλάς φέτος ο Νταλάρας, και δεν έκραξε κανείς. Το Μέγαρο μας έφταιξε... Τουλάχιστον στο Μέγαρο εμένα με αντιμετωπίζουν σαν άνθρωπο, όχι σαν σκουπίδι β' κατηγορίας, όπως συμβαίνει και στο Παλλάς, αλλά και στα διάφορα νυχτερινά μαγαζιά, όπου δε φτάνει να πληρώσεις τις απίστευτες τιμές ανά μπουκάλι και να ανεχτείς το θόρυβο και τον καπνό, αλλά σε πετάνε και πίσω από καμια κολώνα στου διαόλου τη μάνα αμα δε λαδώσεις τον ...αρμόδιο τυπά.

    Στο Μέγαρο, λοιπόν, μπορώ με 11 ευρώ να δω από το θεωρείο, ή με 35 ευρώ από την πρώτη σειρά, το αφιέρωμα στο Ρεμπετικο, χωρίς να χρειαστεί ούτε να λαδώσω κανέναν, ούτε να ανεχτώ περίεργους μπάτσους στο κεφάλι μου.

    Στο θέμα που έθιξε ο gelarios, το θέμα των καλοκαιρινών συναυλιών, πρέπει να σκεφτούμε πως ο Νταλάρας είναι πια 58 χρονών άνθρωπος, δεν είναι κανένα παλικαράκι, να παίρνει την κιθάρα στον ώμο και να οργώνει την επαρχία κάθε χρόνο! Στήσε-ξέστησε-μάζεψε-ταξίδεψε κάθε μέρα από πόλη σε πόλη... και ξανά φτιάξε τον ήχο, και άμα βρέξει, πανικός... Είναι υπερβολική φθορά για έναν άνθρωπο με 6 δεκαετίες στην πλάτη του, και χαίρομαι που τελευταία την αποφεύγει κάπως. Και ως ακροατής απο την επαρχία (εκτός από τα τελευταία 2 χρόνια που σπουδάζω στη Θεσσαλονίκη) δεν είχα ποτέ πρόβλημα να ταξιδέψω μέχρι τη Θεσσαλονίκη για να τον δω (εδώ οι Αθηναίοι συχνά θέλουν ώρες για να μετακινηθούν μέσα στην πόλη!).

    Στο οικονομικό πάντως, μια χαρά πληρώνονται οι μεγάλοι τραγουδιστές στις καλοκαιρινές συναυλίες (που δεν είναι καθόλου φτηνιάρικες!) και μαγκιά τους. Πολύ περισσότερο απ' ό,τι στις 2 συναυλίες που έκανε πέρυσι ο Νταλάρας στο Μέγαρο (που απ’ ότι θυμάμαι τα έσοδα διατέθηκαν στην UNHCR) και στις 5 που κάνει φέτος.

    Είναι εντελώς παράλογο (και κακεντρεχές, από ανθρώπους που δήθεν αγαπούν το τραγούδι) πια, μετά από τόσα χρόνια και τόσες εκατοντάδες τραγούδια-διαμάντια που δισκογραφήθηκαν με τη φωνή του, να αποδίδεται η επιτυχία του Νταλάρα σε ...παρασκήνια και δοσοληψίες.

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : megali_mpougatsa στις 05-02-2008 12:15 ]


    geordan
    05.02.2008, 18:14
    H megali_mpougatsa απλώς ανέφερε τα αυτονόητα. Τόσο απλά είναι τα πράγματα.
    Επιτέλους, ας σταματήσουν οι θεωρίες συνωμοσίας. Στο κάτω κάτω, ακόμα και αν επαναλαμβάνεται ο (κάθε) Νταλάρας, έχει αποδεδειγμένη ανταπόκριση στις παραστάσεις αυτές και ένα επιπλέον συν το γεγονός ότι έτσι ανανεώνει ηλικιακά το κοινό του. Όσοι δεν γουστάρουν ας μην πάνε στις συναυλίες και κυρίως ας μην καταστρέφουν κάθε topic με αναφορά στο Νταλάρα. Έτσι και κουράζουν αφόρητα, αλλά και χάνουν και το κύρος τους, όταν π.χ. λένε και σωστά πράγματα.
    Ευχαριστώ
    Tropaiatissa
    05.02.2008, 18:47
    Από το περιοδικό Ορφέας:
    Ρεμπρτάζ της Μάρως Χρυσανθοπούλου, από τη συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε χθες στο Μέγαρο.
    www.e-orfeas.gr/content/view/302/205/

    Tropaiatissa
    10.02.2008, 00:57
    Στην ''Καθημερινή'' της Κυριακής, συνέντευξη του Γ. Νταλάρα στη Γ. Συκκά.

    Το ρεμπέτικο δεν θα μπει στο μουσείο
    Λίγο πριν ξεκινήσουν οι πέντε παραστάσεις με τον τίτλο «Σαν τραγούδι μαγεμένο», ο Γιώργος Νταλάρας αποκαλύπτεται

    Της Γιωτας Συκκα

    «Το λα μινόρε στο σολ γίνεται ρε. Τώρα, ματζόρε». Ο Γιώργος Νταλάρας ξαναρχίζει στην κιθάρα του «Το ξεκρέμασα κι απόψε» του Μανώλη Χιώτη που ακούγεται για πολλοστή φορά στην αίθουσα δοκιμών του πέμπτου ορόφου του Μεγάρου Μουσικής. Φαίνεται κάπως παράταιρο το ρεμπέτικο εδώ, χωρίς καφέδες και τσιγάρα αφημένα στα τασάκια, σε αυτή την αστραφτερή αίθουσα με τους μεγάλους καθρέφτες. Κι όμως, οι διαφωνίες για τις νότες και τα μέτρα μοιάζουν πιο δυνατές από άλλες παρέες μουσικών. Η συγκεκριμένη, άλλωστε, ετοιμάζεται για πέντε βραδιές αφιέρωμενες στο ρεμπέτικο, με τίτλο «Σαν τραγούδι μαγεμένο» από τις 14 του μηνός στην αίθουσα Τριάντη. Μια κοινωνικοπολιτική αναφορά και μαζί γεωγραφική απογραφή γι’ αυτή την «προίκα που κληρονομήσαμε και κρατάει πάνω από 150 χρόνια», όπως λέει και ο Παναγιώτης Κουνάδης,.

    Ο πρώτος αιώνας πέρασε στη διαμάχη για την αξία του. «Οι ταξικοί μέχρι θανάτου αντίπαλοι, ο Μεταξάς και ο Ζαχαριάδης, συμφωνούσαν στην καταδίκη και το κυνηγητό του», ο Χατζιδάκις με την ομιλία του το 1949 το καταξίωσε. Υστερα του δώσαμε αξία, σε επίπεδο ερμηνείας και πανεπιστημιακών μελετών, σε ορχήστρες και ξένους μουσικούς που μαθαίνουν τους δρόμους του, κι ας προέρχονται από το κρύο μέτωπο της Φινλανδίας ή το νότιο του Ισραήλ.

    Δύο σολ μινόρε

    «Εχει δύο μέρη το σολ μινόρε. Ποιο σου αρέσει από τα δύο;», ρωτάει ο τραγουδιστής τον ειδικό, τον Κώστα Γανωσέλη. «Το δεύτερο», αποφαίνεται εκείνος και δείχνει στο πιάνο το αποτέλεσμα. «Μήπως είναι δύο σολ στην αρχή;», ενσπείρονται πάλι οι αμφιβολίες. «Ετσι είναι», πετάγεται ο Ντάσο Κούρτι (είχαν κάνει μαζί τα «Ερημα χωριά») και πιάνει το ακορντεόν του. Τα πράγματα περιπλέκονται. Ο Γιώργος Νταλάρας, «ο Θείος» όπως τον αποκαλούν, κατευθύνεται στο πιάνο. «Ελα να το κάνουμε σωστά ρε Κώστα», λέει και πετάει τις πρώτες νότες. Καταφθάνει ο Βαγγέλης Τρίγκας με το μπουζούκι του, ακολουθεί ο Ανδρέας Κατσιγιάννης της Εστουδιαντίνας, αλλά η διαφωνία μεγαλώνει αντί να λύνεται. Ενα μικρό σύνολο μες το υπόλοιπο της πρόβας ανεξαρτητοποιήθηκε, δοκιμάζοντας τα δικά του.

    Απόκληρος

    Ανακωχή. Τα όργανα όλων ανάβουν και ξεχύνεται ο «Απόκληρος»: «σαν απόκληρος γυρίζω, στην κακούργα ξενιτιά…». «Κόβω φλέβες», χαριτολογεί η Σοφία Παπάζογλου, ενώ προκύπτει νέο πρόβλημα: πρέπει να αφαιρεθούν τραγούδια από το πρόγραμμα. Να κοπούν από την περίοδο Μεταξάς - Κατοχή, λογοκρισία ή από την περίοδο Εμφύλιος μέχρι τη δεκαετία του ’60;

    Το αφήνουν για την άλλη πρόβα. Ολοι χαλαρώνουν. Ο Αποστόλης Βαλαρούτσος μαζεύει την κιθάρα, ο Γιώργος Μάτσικας και ο Αλέκος Γλυκιώτης τα μπουζούκια, ο Θανάσης Σοφράς το μπάσο, ενώ κάποιος ψιθυρίζει την εισαγωγή των Πινκ Φλόυντ από το The wall.

    «Παιδιά έχω ανάγκη να σας βλέπω. Τα τραγούδια αλλάζουν με τις πρόβες. Γίνεται υπόγεια δουλειά. Βοηθάμε όλοι. Εγώ δεν μπορώ να συμβιβαστώ χωρίς πρόβες», το μήνυμα του Νταλάρα είναι σαφές. «Σ’ αυτό δεν θα αλλάξει με τίποτα ο θείος», ακούγεται η φωνή του Αλβανού μουσικού Ντάσο Κούρτι…


    Ο θυμός για τον πατέρα μου εξατμίστηκε

    Η πολυδάπανη παραγωγή που ζητείται ήδη από πολλά πανεπιστήμια γίνεται σε τρεις αυτόνομους χώρους δράσης. Κάτω παίζει η ορχήστρα, πιο ’κει τις αναμνήσεις έχει αναλάβει μια οθόνη, ενώ στη μέση –σε ένα χώρο μεταφυσικό κάτι σαν τον Παράδεισο– συναντιούνται οι μεταστάντες δημιουργοί του ρεμπέτικου. Μάρκος, Τσιτσάνης, Παπαϊωάννου, ενώ ακούγεται το τραγούδι του Λουκά Νταράλα «Θ’ ανέβω και θα τραγουδήσω…»


    — Παλαιότερα θυμάμαι είχατε ένα θυμό για τον πατέρα σας που τα τελευταία χρόνια μοιάζει να καταλαγιάζει. Εδώ, έχετε όλοκληρη σκηνή με τους ρεμπέτες στον Παράδεισο.

    — Ηταν ιδέα του Σκαμπαρδώνη και του Χατζάκη που σκέφτηκαν αυτή την παράλληλη δράση αυτών που έφυγαν με τους σημερινούς μουσικούς. Θυμός είπες. Αυτό ακριβώς είχα. Γιατί μου έλειψε πάρα πολύ, γιατί τον θαύμαζα σαν μουσικό και γιατί, όσο ήμουν παιδί, του απέδιδα όλη την ευθύνη για το ότι η μάνα μου, για πολλά χρόνια και σε εποχές πολύ δύσκολες, ανέλαβε το ρόλο του πατέρα και της μάνας μαζί. Υπερέβαλε, στην κυριολεξία, τις δυνάμεις της η μάνα μου. Είναι θαύμα το πώς μας μεγάλωσε εμένα και τον αδερφό μου. Σιγά σιγά με τα χρόνια γλύκανε αυτός ο θυμός. Κι εξατμίστηκε –θα σου φανεί περίεργο– όταν έφυγε και η μάνα μου. Ενιωσα πως λυτρώνομαι. Κι από ’κει και πέρα προσπαθώ να κρατάω τα καλά. Ακόμα δεν είναι εύκολο ξέρεις…

    Μου στοίχισε

    — Ποια είναι η πρώτη ανάμνηση που έχετε από εκείνον και ποια η τελευταία;

    — Η πρώτη πολύ αμυδρή, σαν όνειρο ανάμνηση, είναι από το Χαϊδάρι. Οι συνθήκες άθλιες. Και θυμάμαι μόνο ένα πηγάδι. Ενα ας το πούμε σπίτι, τον Λουκά φαντάρο και ερχόταν με μια καραβάνα. Με δύο καραβάνες μάλλον τον θυμάμαι. Συναισθήματα καθόλου, μόνο εικόνες γιατί ήμουν πολύ μικρός. Η τελευταία ανάμνηση είναι πολύ δυσάρεστη. Είναι από το νοσοκομείο το ’77 λίγο πριν πεθάνει. Πέθανε πολύ νέος κι εγώ ήμουν νεαρός ακόμη. Τώρα το συνειδητοποιώ. Δεν περίμενα να μου στοιχίσει τόσο. Και στη μάνα μου στοίχισε πολύ.

    — Σε τι θα θέλατε να του μοιάσετε και σε τι όχι;

    — Ηθελα και θέλω να του μοιάσω στο παίξιμο, στο τραγούδι, στο έξω καρδιά, που το είχε τόσο πολύ, που μας στέρησε να το έχουμε εμείς και η μάνα μου. Ηταν πολύ ωραίος τύπος, ξέρεις, ο Λουκάς. Δεν θα ήθελα όμως καθόλου να του μοιάσω στο χύμα.

    — Το ρεμπέτικο ζει ακόμη στα συνοικιακά κυρίως μαγαζιά όπου οι άνθρωποι εξακολουθούν να τραγουδούν με ένα ποτήρι κρασί, όπως άλλωστε γεννήθηκε. Οταν όμως το παρουσιάζετε στο Μέγαρο δεν το μετατρέπετε σε μουσειακό είδος;

    — Το λες σε μένα αυτό; Που από το 1975 παίζω με ρεμπέτικο πάλκο στις μπουάτ, στις συναυλίες, με διπλά και τριπλά προγράμματα τότε στην Πλάκα, με ένα κοινό κυρίως νεολαία; Εγώ πιστεύω πως το ρεμπέτικο ποτέ δεν θα γίνει μουσειακό είδος. Είναι το δικό μας φλαμένκο που αναπλάθεται μέσα από τη χρήση και από την έμπνευση που δίνει σε νέους μουσικούς. Μου αρέσει πολύ να παίζω αυτό το τραγούδι με τις ποιοτικές συνθήκες των καλών θεάτρων και κυρίως του Μεγάρου. Χωρίς να πάψω να πιστεύω ότι είναι ωραίο νέα παιδιά να φτιάχνουν κομπανίες και να παίζουν τα τραγούδια. Και ταλαντούχοι μουσικοί να εμπνέονται και να γραφουν α λα μανιέρ, που έλεγαν και οι παλιοί. Με τον τρόπο και στους δρόμους του ρεμπέτικου.

    Χωρίς στολίδια

    — Χρειάζεται τόσο στολίδια και πρόζα; Μοιάζει λίγο σαν να αποκτά πόζα κι αυτό.

    — Βεβαίως όχι. Δεν υπάρχει πιο αγνό, πιο ταπεινό και μαζί πιο μεγαλόπρεπο είδος. Και είναι άδικο να μου το λες αυτό. Στα αφιερώματα του Βαμβακάρη, στα πενήντα χρόνια ρεμπέτικο, στα ρεμπέτικα της Κατοχής, έχουμε παίξει με στολίδια; Ομως σε μια αναφορά στο ρεμπέτικο, σε μια προσπάθεια της κοινωνικής απεικόνισής του, το να βάλουμε στις επιλογές μας τη θεματική συνιστώσα, τον έρωτα, το χωρισμό, την μετανάστευση, τις κοινωνικές αντιπαραθέσεις, την Κατοχή, τον Εμφύλιο, ακόμα και την ανθρωπογεωγραφία, τις εικόνες δηλαδή από τα ρεμπέτικα που δημιουργήθηκαν στις πόλεις του Ελληνισμού από τη Σμύρνη και την Πόλη μέχρι τη Νέα Υόρκη, ήθελα σε συνεργασία με ξεχωριστούς ανθρώπους να δοκιμάσουμε κάτι ακόμη. Σε αυτό βοήθησε ο Παναγιώτης Κουνάδης με την πλούσια γνώση και την οργάνωσή του, ο Λευτέρης Παπαδόπουλος με την έρευνά του, ο Σκαμπαρδώνης με αυτούς τους διαλόγους και, βέβαια, ο Χατζάκης, που έχοντας παρακολουθήσει δουλειές που έχουν σχέση με μουσική παράδοση και ελληνική λογοτεχνία, με έχει εκπλήξει με την καίρια σκηνοθετική του προσέγγιση. Εμένα μου αρέσει πολύ αυτή η συλλογική προσπάθεια παράλληλα με αυτό που κάνουμε εμείς, να παίζουμε και να ανακαλύπτουμε κάθε φορά. Γιατί θέλω να σου ομολογήσω ότι κάθε φορά που καταπιάνομαι με αυτό το τραγούδι, ανακαλύπτω άγνωστα πράγματα και κυρίως ζωντανά. Στους μουσικούς δρόμους, στις ερμηνείες, στη στιχουργική. Είναι τραγούδια με δυναμισμό, σαν τα μπλουζ.

    Τα «παιδιά» και τα «εγγόνια»

    — Είναι κάτι που τελειώνει ως είδος ή εξακολουθεί να υπάρχει μεταμορφωμένο σε τραγούδια νεότερων δημιουργών;

    — Υπάρχει βαθιά στη συνείδηση και στην έμπνευση των καλών μουσικών. Είναι τραγούδι με ήθος αυτό που εμπνέει. Πρέπει να το πάρουμε απόφαση. Μετά τη γενιά του ’50 δεν μπορείς να μην αναγνωρίσεις τη βαθιά επιρροή του ρεμπέτικου. Από τον Χατζιδάκι και τον Θεοδωράκη στον Ξαρχάκο, στον Σαββόπουλο, στον Λοΐζο, στον Κουγιουμτζή, στον Νικολόπουλο, αργότερα στον Ξυδάκη, στον Νίκο Παπάζογλου, στον Σταμάτη Κραουνάκη. Και έτσι σήμερα έχουμε μια μεγάλη οικογένεια του ρεμπέτικου με παιδιά, εγγόνια και ανίψια. Ο Μάλαμας, ο Κορακάκης, ο Θαλασσινός, ο Περίδης, ο Πορτοκάλογλου, οι Κατσιμίχα, ο Φάμελλος...

    — Κάποιες πιο «πειραγμένες» εκδοχές πώς σας φαίνονται; Οπως το ρεμίξ που έκαναν με τη φωνή της Γεωργακοπούλου κ.ά. οι νεαροί αδελφοί Φαληρέα;

    — Είμαι πολύ θετικός και το βρίσκω πολύ χαριτωμένο αυτό που έκαναν τα παιδιά. Είδες τι σου έλεγα πριν; Και μόνο ότι πρόκειται για το σόι, τα παιδιά των αδελφών Φαληρέα που γνωρίσαμε εμείς, είναι πολύ συγκινητικό. Και μάλιστα δείχνει τη δύναμη αυτών των τραγουδιών μια φορά ακόμα. Αυτά τους ενέπνευσαν παράλληλα με τα σημερινά τους ακούσματα. Και μάλιστα εγώ περιμένω από τον ένα που είναι και μουσικός να ασχοληθεί και με δικές του συνθέσεις σύγχρονες με έμπνευση από το ρεμπέτικο.

    «Φοβάμαι ότι ακόμη δεν πιάσαμε πάτο»

    — Η στάση του ρεμπέτη ως ενός ανυπότακτου ανθρώπου που ζει τη ζωή του σαν πενιά έχει ακόμη θέση στη σημερινή κοινωνία ή έχει υποταχθεί κάτω από τόνους τηλεοπτικών DVD, σαν αυτά των τελευταίων ημερών;

    — Οσο κι να αποστρεφόμαστε την θλιβερή πραγματικότητα, όσο και να κλείνουμε τις τηλεορασεις μας και να προσπαθούμε να εκφράσουμε μέσα από τη δουλειά μας την απαξίωσή μας, είναι δυστυχώς γεγονός πως η πλειοψηφία κι όχι μόνον ο κόσμος, αλλά και η εξουσία, η δικαστική εξουσία ακόμη και ο Τύπος κρέμονται όλοι από ένα DVD. Σε μια εποχή οικονομικής δυσπραγίας και ανοιχτών θεμάτων όπως είναι της παιδείας, το ασφαλιστικό το μεταναστευτικό. Το δίλημμα είναι μεγάλο. Μπορούμε να συνεχίσουμε να τα αγνοούμε όλα αυτά προστατεύοντας τους εαυτούς μας από την ξεφτίλα. Από την άλλη, μήπως αυτό θεωρείται ανοχή και η κατηφόρα συνεχίζεται; Τι να σας πω. Θα ήθελα να μην το ’χω ζήσει αυτό. Και δυστυχώς φοβάμαι ότι ακόμη δεν πιάσαμε πάτο.

    — Πώς αμύνεται κανείς;

    — Η δημοκρατία στην ουσία είναι συναρπαστική υπόθεση αλλά για να ξεκινήσει η διαδικασία της αυτο- ίασης χρειάζεται και τη δική μας βοήθεια. Καλή είναι η μεγαλόστομη φράση της «να επανιδρύσουμε το κράτος», αλλά φοβάμαι ότι εδώ και πολλά χρόνια τον τόπο μας δεν κυβερνούν οι πλειοψηφίες. Και η πολυθρυλούμενη «λαϊκή εντολή» χωρίς την απλή αναλογική είναι τελικά περισσότερα ακόμα χαμένα χρόνια.


    http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_civ_1_10/02/2008_258494