ελληνική μουσική
    626 online   ·  210.830 μέλη

    Ο Ά.Σφακιανάκης απαντά στον Γ.Παπαδάκη

    jorge
    13.02.2008, 14:09
    Λάβαμε από τον Άγγελο Σφακιανάκη (παραγωγός) την ακόλουθη επιστολή, με αφορμή το άρθρο του Γιώργου Παπαδάκη στην Ελευθεροτυπία, σχετικά με κάποιο νέο δίσκο. Το συγκεκριμένο δίσκο τον έχουμε λάβει κι εμείς στο MusicHeaven και σύντομα θα διαβάσετε και τη δική μας γνώμη.

    Προς το παρόν όμως, ας πάμε στο θέμα:

    Η κριτική του κ.Παπαδάκη είναι εδώ.

    Ακολουθεί η απάντηση του κ.Σφακιανάκη:

    ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΕ ΕΝΑ ΚΡΗΤΙΚΟ

    Αγαπητέ Γιώργο Παπαδάκη χαίρε
    Σου γράφω με αφορμή την κριτική που έκανες στις 23/1/08 για τον δίσκο του Δημήτρη Παπαδόπουλου «ΜΟΝΑΧΑ Η ΑΓΑΠΗ ΕΙΝΑΙ ΛΥΣΗ» την παραγωγή και την επιμέλεια του οποίου έχω κάνει εγώ -Μικρός Ήρως για την ΙMPACT .
    Κινούμαστε στον ίδιο χώρο χρόνια πολλά ,αλλά τα τελευταία είκοσι εγώ κάνω δίσκους κι εσύ τους κρίνεις .
    Είναι η πρώτη φορά που σου γράφω .
    Δεν είναι δίκαιο να κριτικάρεις το Δελτίο Τύπου που δημοσιο- γραφικά συνοδεύει το δίσκο γιατί κανένας αναγνώστης σου δεν έχει την δυνατότητα να το διαβάσει και να επαληθεύσει τα όσα λες. Το λέω αυτό γιατί στο δελτίο γράφουν ότι ο Δημήτρης Παπαδόπουλος είναι ο γιός του Κώστα Παπαδόπουλου του γνωστού μπουζουξή και παραθέτουν ένα σωρό πρωτοκλασάτες συνεργασίες του Δημήτρη στο CV (από την Μπέλλου και τον Μπιθικώτση μέχρι τον Ρέμο και τον Πάριο) για να αντιληφθεί ο αναγνώστης ό,τι το «μήλο έπεσε κάτω απ τη μηλιά» και όχι αυτά που με πνεύμα διαπλοκής και συνωμοτικό ύφος καταγράφεις.
    Ο Δημήτρης από ότι ξέρεις πολύ καλά, είναι ένας καλός μπoυζουξής και έγραψε λοιπόν ένα δίσκο με καινούργια τραγούδια.
    Ο γνωστός «πρόεδρος» Λευτέρης Παπαδόπουλος εξαίρει το τραγούδι «Όνειρο» και γράφει σε έναν «ωραίο πρόλογο» (όπως τον χαρακτηρίζεις) «Καιρό είχα να ακούσω ένα τόσο όμορφο τραγούδι ,από μια σεμνή λαϊκή φωνή που δεν προκαλεί και δεν προσβάλλει» και παρακάτω λέει «Δύσκολα είναι στις μέρες μας ...να βρεις ένα ρεφρέν που θα σε αγγίξει ,μια μελωδία που θα σε υποχρεώσει να περιμένεις τη συνέχειά της ,μια φωνή τέλος,που θα σου αφηγείται μια ιστορία με αληθινή συγκίνηση» .Εσύ όμως αποφασίζεις να «ψυχαναλύσεις» τον Λευτέρη και να μας εξηγήσεις ό,τι του άρεσε -κατά πάσα πιθανότητα –λες- γιατί είναι στιχουργικό διαμάντι . Εδώ φίλε μου, παραποιείς τα γεγονότα για να δικαιώσεις τις απόψεις σου .Ο άνθρωπος μιλά για τραγούδι, που σημαίνει στίχος και μουσική ,άσε που μιλά και για την ερμηνεία, αλλά γι’αυτό θα τα πούμε παρακάτω. Περνάς κατόπιν στα αρνητικά του δίσκου -γιατί ως εδώ ήταν τα θετικά !!! . Εν ολίγοις λες πως ο καλός εκτελεστής πέφτει στην παγίδα της μορφολογικής μανιέρας και ότι γίνεται δέσμιος των ευκολιών του . Αδόκιμη η γενίκευση , πιθανό το σενάριο .
    Κάποτε όμως όταν έκανες κριτική, μιλούσες συγκεκριμένα και μουσικά, έτσι που να βοηθάς τον δημιουργό να καταλάβει τι λες , αλλά και να αντιληφθεί τις αδυναμίες του .
    Μιλάς για μόδα της αγοράς και είσαι τόσο μακριά από την αγορά που μιλάς σαν τουρίστας .Έγινε πόλεμος Γιώργο και χάσαμε και δεν πήρες χαμπάρι τίποτα. Η αγορά έχει καταληφθεί από τα reality και τις ΤV περσόνες . Από ταλέντα που προωθούν ιδιοκτήτες νυχτερινών κέντρων . Από σπόνσορες κινητής & ακίνητης τηλεφωνίας που επιβάλλουν στα ραδιόφωνα τα «τραγουδιστικά τους προϊόντα».Από τράπεζες που μαζί με τα δάνεια πουλάνε και χαμόγελα καλλιτεχνών. Μας έστειλε εξορία η δικτατορία των «play list» και του «μόνο επιτυχίες». Τα τραγούδια μας δεν παίζονται .Δεν μας παίζουνε .Το ξέρεις ,αλλά δεν το παραδέχεσαι .Κι αν δεν θέλεις να το ξέρεις ,το ξέρει εκείνη η ταμπέλα στην Πατησίων που έχει το όνομά σου αλλά τίποτα από σένα δεν είναι εκεί.
    Αυτή είναι η αγορά .
    Τα άλλα –όπως αυτή- είναι «συνοικιακές» προσπάθειες αντίστασης σε αυτή την λαίλαπα και αυτές οι προσπάθειες ψάχνουν ή μια καλή κουβέντα ή μια σωστή κουβέντα για να πάνε παραπέρα .
    Kατακρίνεις γιατί χρησιμοποιήθηκε το «duduk» (Αρμένικος ζουρνάς) και γράφεις «κι αυτός ηλεκτρονικός όπως φαίνεται».
    Με θλίβει που εσύ με τις τόσες εκπομπές με «λαϊκούς» & «παρα- δοσιακούς» οργανοπαίκτες δεν μπορείς να ακούσεις πια και να διακρίνεις ένα φυσικό όργανο . Κάποτε δεν διάβαζες τα δελτία τύπου, αλλά διάβαζες τα ονόματα των μουσικών .Τώρα όμως στο ένθετο του δίσκου δεν είδες στα συγκεκριμένα τραγούδια το όνομα του δεξιοτέχνη μουσικού Vahan Galstian duduk ,φλογέρα ?
    Σου εξηγώ και γιατί μπήκε το duduk στο τραγούδι «Να σ’αγαπώ κόσμε» ,γιατί ο τραγουδιστής αφηγείται τη ζωή ενός μετανάστη ,πως περνά απ τα συρματοπλέγματα τα σύνορα και πως αλλάζει πατρίδα και αγωνίζεται να επιζήσει .Δεν είναι λοιπόν «αόριστη η ατμόσφαιρα» που γράφεις, αλλά συγκεκριμένη . Φαντάζομαι να κατάλαβες. Στο άλλο τραγούδι χρειαζόμασταν ένα λυρικό πνευστό και προτιμήσαμε αντί του (ξενικού) όμποε το ξενικό duduk .Eίναι αυτό το τραγούδι που χαρακτηρίζει ο Λευτέρης Παπαδόπουλος (και όχι μόνο) πολύ όμορφο .
    Βλέπεις λοιπόν ό,τι di gustibus e di coloribus non disputantum est που θα πει περί ορέξεως ουδείς λόγος όπως έλεγαν οι παλαιότεροι. Εκεί όμως που λάμπει η έλλειψη αντίληψης και ευαισθησίας από μέρους σου, είναι τα σχόλια σου ότι αδικεί τα τραγούδια του ο συνθέτης όταν τα τραγουδάει . Αφού μας λες ότι είναι μανιερίστικα ,τετριμένα ,αμφιβόλου και μέτριου γούστου,για ποιά αδικία μιλάς ? Καλά να πάθουν τα παλιοτράγουδα τέτοια που είναι !
    Αλλά δεν είναι εκεί το ζήτημα . Το ζήτημα είναι αν μπορείς να συγκινηθείς από μια σεμνή φωνή που δεν προκαλεί - που αναφέρει κι ο Λευτέρης . Από μια φωνή που λέει την δικιά της αλήθεια. Χρόνια τώρα επαινείς κάτι καλολογικά στοιχεία, κάτι απολιθωμένες φωνές,κάτι φωτογραφίες του παρελθόντος και ότι έχει ιδιαιτερότητα, πάθος ,πρωτοτυπία ή σεμνότητα το κατακρίνεις Σαν σχολαστικός γυμνασιάρχης κάνεις παρατηρήσεις και το ωραίο περνάει δίπλα σου και δεν το βλέπεις .
    Υποψιάζομαι πως με αυτές τις ιδέες που πρεσβεύεις δεν θα διακινδύνευες να χαρακτηρίσεις και αδικία που τραγούδησαν ο Βαμβακάρης ,ο Παπαϊωάννου ή ο Τσιτσάνης τα τραγούδια τους.
    Καλές είναι οι αρετές που επικαλείσαι αλλά πίστεψε με καλύτερες είναι η αγάπη και η αλήθεια .
    Φιλικά
    Άγγελος Σφακιανάκης



    dimko
    13.02.2008, 22:01
    Εεεεεε Χμμμμμμ....

    Εγώ τα χα πει τρία χρόνια πριν για τον Παπαδάκη...


    Η Τσαλιγοπούλου τραγουδά ...δημοτικό


    Τρίτο ποστ στη σειρά...


    CHE
    14.02.2008, 10:49
    Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Γιώργος Παπαδάκης δέχεται κριτική για την κριτική του. Επί πολλά χρόνια έκανε το ίδιο και στο Δίφωνο και δεν προλαβαίνανε να διαβάζουνε τις επιστολές που τον κατηγορούσανε... Μάλιστα, πριν από 11-12 χρόνια, πριν ακόμα ξεσπάσει αυτός ο χαμός, είχα στείλει μία επιστολή στο Δίφωνο (την οποία έβαλαν σε πλαίσιο για να ξεχωρίζει) όπου επεσήμανα τα λάθη και των δύο πλευρών (δηλαδή τόσο του Παπαδάκη όσο και του κρινόμενου καλλιτέχνη).
    Βλέπω ότι, ακόμα και τόσα χρόνια μετά, το ίδιο βιολί συνεχίζεται. Ο Παπαδάκης είναι άνθρωπος με πολύ μεγάλες γνώσεις πάνω στη μουσική. Αυτό δε σημαίνει ότι είναι αλάνθαστος. Η μανία του να ‘‘διυλίζει τον κώνωπα’’ ίσως έχει να κάνει και με μια μεγαλομανία και αλαζονεία που τον διακατέχει.
    Εν προκειμένω, ο Σφακιανάκης έχει δίκιο. Έστω κι αν με θλίβει η αποδοχή της ‘‘ήττας’’, δεν μπορώ να μην παραδεχτώ ότι έτσι είναι τα πράγματα. Για να αλλάξει όμως το κατεστημένο πρέπει να επαναστατήσεις. Πρέπει να τα βάλεις με θεσμούς και με συμφέροντα. Το σύστημα δεν το πολεμάς υπηρετώντας το. Δεν είμαι εγώ, όμως, αυτός που θα πει τι πρέπει να γίνει και τι όχι. Οι ίδιοι οι καλλιτέχνες του έντεχνου, εφόσον αισθάνονται και είναι ηττημένοι, πρέπει να βρουν τρόπο να αντιδράσουν.
    kwstasagas
    13.09.2008, 14:55

    Χμμμ .... βλέπω ότι έχει ανοιχθεί τόπικ σχετικά με τις δισκοκριτικές του κ. Γ.Ε. Παπαδάκη .... Όντως, οι κριτικές του σηκώνουν πολλή - πολλή συζήτηση ....

    Εγώ ένα μόνο θα πω : Ας αγαπάμε κι ας στηρίζουμε τους καλλιτέχνες και τους δίσκους που αγαπούν τα αυτιά μας, η καρδιά μας και η ψυχή μας χωρίς να επηρεαζόμαστε από το τι λέει γι΄αυτούς ο [κάθε] Παπαδάκης. Άλλωστε .... αλίμονο αν δεν εμπιστευόμαστε το δικό μας γούστο [όποιο κι αν είναι αυτό] και το δικό μας αισθητήριο [όποιο κι αν είναι αυτό] και .... αφήνουμε τους μουσικοκριτικούς να διαμορφώνουν το γούστο μας, το αισθητήριό μας, τις μουσικές μας προτιμήσεις και την εν γένει άποψή μας για τα μουσικά πράγματα !!!! Σίγουρα, θα διαβάζουμε τις απόψεις και τις κριτικές τους για την ενημέρωσή μας, αλλά .... ΩΣ ΕΚΕΙ !!!! Από κει και πέρα, ας αγαπάμε τους δίσκους και τους καλλιτέχνες, στους οποίους μάς οδήγησε η καρδιά μας, και .... ας μην νιώθουμε ενοχές επειδή τα αγαπημένα μας ακούσματα τυχαίνει να "δέχονται λάσπη" από τον μουσικό τύπο .....

     

    Επιτρέψατέ μου να αναφερθώ σε 3 προσωπικά μου παραδείγματα, σχετιζόμενα με τις μουσικοκριτικές του κ. Γ.Ε. Παπαδάκη : 1/ Ο κ. Παπαδάκης έχει γράψει πολύ - πολύ σκληρές κριτικές για τους δίσκους του Πέτρου Δουρδουμπάκη. Κι όμως .... για μένα ο Πέτρος Δουρδουμπάκης είναι από τους πλέον ταλαντούχους και χαρισματικούς τραγουδοποιούς των τελευταίων ετών και, φυσικά, πολύ - πολύ αγαπημένος. 2/ Ο κ. Παπαδάκης είχε γράψει για τον δίσκο "Εδώ ξυπνούν τα όνειρα" του Γ. Φραντζολά, με ερμηνεύτρια την Καίτη Κουλλιά, κριτική γεμάτη "σπόντες" και υπονοούμενα. Όμως, κάποιο καλοκαίρι στο νησί μου άκουσα τυχαία στο ραδιόφωνο το ομώνυμο τραγούδι του δίσκου [που ερμηνεύουν από κοινού η Κ. Κουλλιά με τον Δημήτρη Ζερβουδάκη] και .... έπαθα "μεγάλη πλάκα" !!! Περιττό να σάς πω ότι μόλις επέστρεψα από τις διακοπές μου ένα από τα πρώτα πράγματα που έκανα ήταν να πάω να αγοράσω τον δίσκο .... 3/ Ο κ. Παπαδάκης έγραψε πολύ - πολύ σκληρή κριτική για τον δίσκο του Παπασταύρου "Γιαπωνέζικοι Κήποι". Αυτό, όμως, δεν με εμπόδισε διόλου να πάω στην ζωντανή παρουσίαση του δίσκου στη μουσική σκηνή "ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ" στου Ψυρρή και .... να απολαύσω μια από τις ωραιότερες συναυλίες που έχω δει ποτέ μου σε μικρή μουσική σκηνή ........

     

     

     

     

     

     

     


    deligiorgis
    19.02.2011, 20:58

    Όταν κάποιος παριστάνει τον λόγιο, τον πανεπιστήμονα ,γράφει άρθρα επιστημονικά και κάνει τον μουσικολόγο χωρίς να έχει πατήσει ποτέ το πόδι του σε ελληνικό ή ξένο πανεπιστήμιο αφού είναι αμφίβολο αν τελείωσε και το γυμνάσιο τότε λέγεται  Γ.Ε.Παπαδάκης.                                                                Όταν κάποιος επί χρόνια αμειβόμενος από το Γ' πρόγραμμα της ελληνικής ραδιοφωνίας, παίρνει τις 500 και πλέον ραδιοφωνικές εκπομπές, ιδιοκτησία του ελληνικού λαού και του κράτους και τις κρατάει  σπίτι του, ενώ μεγάλο μέρος αυτών το ξεπουλάει στην Ολλανδία απομυζώντας αδρή αμοιβή, τότε λέγεται Γ.Ε.Παπαδάκης.                                                                                                                            Όταν  κάποιος επικρίνει, ειρωνεύεται ή βρίζει την  Χ.Αλεξίου  τον  Αλκίνοο Ιωαννίδη, τον Δ.Σαββόπουλο , τον Χ.Νικολόπουλο, τον Θ.Παπακωνσταντίνου και άλλους πολλούς ων ουκ έστιν αριθμός, τότε λέγεται Γ.Ε.Παπαδάκης.                                                                                                              Όταν κάποιος πρόσκειται στο ΠΑ.ΣΟ.Κ δηλώνοντας  σοσιαλιστής  και συνάμα δεν αποδέχεται ή υποτιμά ή βρίζει άλλους λαούς, φυλές ή εθνότητες όπως Πέρσες, Τούρκους, Ινδούς, Τσιγγάνους ή Εσκιμώους θεωρώντας τους υποδεέστερους του περικλεούς αρχαιοελληνικού μεγαλείου, που αυτός μόνος  διαχειρίζεται και κατέχει όντας κατά συνέπεια φασίστας, ρατσιστής και εθνικιστής, τότε λέγεται  Γ.Ε.Παπαδάκης.
    Όταν  κάποιος  διατείνοντας ότι  κατέχει  τα  μέτρα της  Ελληνοσύνης  και  της αυθεντικής  παράδοσης,  θεωρεί  το  Β. Κολοβό σπουδαίο παραδοσιακό τραγουδιστή ενώ επικρίνει και διαπομπεύει τον Π.Λάλεζα, τότε λέγεται Γ.Ε.Παπαδάκης.
    Τέλος, όταν κάποιος  ως  ακκορντεονίστας  παράγει ένα  θλιβερό  εκτός ρυθμού  και  μέλους  ακρόαμα με  αδυναμία  στοιχειώδους  συγχρονισμού  της αριστεράς και της  δεξιάς χειρός , επιπέδου περίπου πρώτης κατωτέρας παλαιού επαρχιακού ωδείου και έχει άποψη  ''βαθυστόχαστη'' και  ''περισπούδαστη'' για το  μουσικό  γίγνεσθαι  της  Ελλάδας, της Ευρώπης  και επί παντός επιστητού, τότε λέγεται Γ.Ε.Παπαδάκης.                                                                                                                                        
    Αυτό  το  θράσος  και  η  σοβαροφάνεια, προιόν ψυχικού και  ουσιαστικού ελλείμματος  εξέθρεψε  αυτόν τον  τύπο - τον ανεκδιήγητο- καθαρόαιμο τρωκτικό της  πρώτης 8 ετίας του ΠΑ.ΣΟ.Κ. και των νοοτροπιών της που κατέστρεψαν τη χώρα και που τα δεινά της θα πληρώνουμε για δεκαετίες πολλές ακόμα.Ούτε δεσπότης ούτε καν παπάς παρόλο το δεσποτισμό.Παπαδάκης  με υποκοριστικό, μικρούλης και ουτιδανός.Κάτι  ξέρανε παλιά  όταν επέλεγαν ονόματα...!!!