Η
Τέχνη (όλες οι Τέχνες και η μουσική) αποτελεί σπουδαίο μέρος και ιδιαίτερη μορφή της Κοινωνικής συνείδησης και της ανθρώπινης δραστηριότητας, είναι ένας σημαντικός τρόπος αισθητικής αφομοίωσης του κόσμου και εκφράζει την αντανάκλαση της πραγματικότητας στις καλλιτεχνικές μορφές. Κάτω από αυτό το σκεπτικό και στο βαθμό που αυτό είναι σωστό (νομίζω πως είναι) τότε η Τέχνη, «καταραμένη» όπως είναι να αντανακλά κάθε φορά τη κοινωνική ζωή, δεν μπορεί να περνάει κρίση.
Αυτό που συμβαίνει στην παραγωγική – οικονομική βάση της κοινωνίας και η σύνδεση των αποτελεσμάτων και μεταβολών της με παράλληλες πλευρές της κοινωνικής συνείδησης όπως η επιστήμη, η ιδεολογία (με τις συγκρούσεις της), η αισθητική, η ηθική κλπ. εκφράζεται
άριστα από τη Τέχνη.
Αν διαπιστώνονται σημάδια παρακμιακά στις εκφράσεις της Τέχνης τότε θα πρέπει να βρούμε ποια είναι εκείνα τα στοιχεία από την κοινωνική πραγματικότητα που αντανακλώνται στις εκφράσεις της και τα οποία βρίσκονται, όντως, σε κρίση.
Η εποχή μας χαρακτηρίζεται από την ωρίμανση των συνθηκών που γεννούν επίμονα την ανάγκη εκτεταμένων μεταβολών και ταυτόχρονα την ανειρήνευτη σύγκρουση του παλιού (που αναδύει έντονα τη μυρωδιά της σαπίλας και βρίσκεται σε κρίση) με το καινούργιο (που νιώθει την ανάγκη των αλλαγών αλλά βρίσκεται καταπιεσμένο σε θέση υποταγής από τη μία ενώ δυσκολεύεται να βρει τις πραγματικές διεξόδους που θα το οδηγήσουν σε νικηφόρα επικράτηση).
Ολη αυτή η κινητικότητα εκφράζεται στη Τέχνη.
Και το παλιό και σάπιο, αλλά κυρίαρχο,
και η ανάγκη του καινούργιου αλλά αδύνατου ακόμα,
και η προσπάθεια του παλιού να παρουσιάσει πλευρές του σαν
καινούργιες αποδυναμώνοντας έτσι κάθε τι που το βάζει σε αμφισβήτηση…
Υπάρχει όμως ένα σοβαρό πρόβλημα δυσαρμονίας ανάμεσα στην αναγκαιότητα έκφρασης του καινούργιου που βρίσκεται σε μειονεκτική θέση και του μικρού μερίδιου του χώρου που έχει συνολικά, στην παραγόμενη Τέχνη…