ελληνική μουσική
    565 online   ·  210.844 μέλη

    Κλίμακες Συγχορδίες και Αρμονία

    mac777
    04.04.2008, 00:18
    Θα ήθελα να μάθω τι συμβαίνει μεταξύ ενος κομματιού σε οποιαδήποτε τονικότητα και μιας κλίμακας.Τι επιλογές υπάρχουν, σε τι κλίμακες πρεπει να κινηθεί κάποιος και ποιοι κανόνες αρμονίας ισχύουν και δίνουν την απάντηση;Υπάρχουν άραγε πολλοί συνδιασμοι και επιλογές και τι γνωσεις πρεπει να διαθετει κάποιος:
    CROSS
    04.04.2008, 01:06
    Παράθεση:

    Το μέλος mac777 στις 04-04-2008 στις 00:18 έγραψε...

    Θα ήθελα να μάθω τι συμβαίνει μεταξύ ενος κομματιού σε οποιαδήποτε τονικότητα και μιας κλίμακας.Τι επιλογές υπάρχουν, σε τι κλίμακες πρεπει να κινηθεί κάποιος και ποιοι κανόνες αρμονίας ισχύουν και δίνουν την απάντηση;Υπάρχουν άραγε πολλοί συνδιασμοι και επιλογές και τι γνωσεις πρεπει να διαθετει κάποιος:


    Εννοείς να κάνεις transpose το κομμάτι?Δεν το λές πολύ ξεκάθαρα.Αν εννοείς αυτό διευκρίνησέ το και σου απαντώ
    mac777
    04.04.2008, 21:10
    Παράδειγμα:Εχουμε ένα jazz κομματι σε Α-7 και αλλαζει σε κάποια σημεια σε G#dim7 οπου και αλλαζει καπως το υφος.Σε ποιές κλιμακες μπορω να κινιθω;Υπάρχει καποιος γενικος "κανονας";
    deathminor88
    04.04.2008, 21:40
    Και πάλι δεν μπορεί κανείς να βγάλει άκρη! Τι εννοείς? Έχει ένα κομμάτι που σε κάποιο μέτρο παίζει a7 και στο επόμενο πάει στην g#dim7? Ξέρεις να αναλύσεις τις συγχορδίες? Το κομμάτι σε εκείνο το σημείο τουλάχιστον παίζει κάτι άλλο? Δεν δίνεις λεπτομέρειες και σαφείς πληροφορίες. Και μήπως είναι λίγο πιο πάνω από το επίπεδο σου αυτό που ζητάς? Μην το πάρεις προσωπικά προς θεού! Να αυτοσχεδιάσεις δεν θες?
    mac777
    05.04.2008, 00:02
    Παράθεση:

    Το μέλος deathminor88 στις 04-04-2008 στις 21:40 έγραψε...

    Και πάλι δεν μπορεί κανείς να βγάλει άκρη! Τι εννοείς? Έχει ένα κομμάτι που σε κάποιο μέτρο παίζει a7 και στο επόμενο πάει στην g#dim7? Ξέρεις να αναλύσεις τις συγχορδίες? Το κομμάτι σε εκείνο το σημείο τουλάχιστον παίζει κάτι άλλο? Δεν δίνεις λεπτομέρειες και σαφείς πληροφορίες. Και μήπως είναι λίγο πιο πάνω από το επίπεδο σου αυτό που ζητάς? Μην το πάρεις προσωπικά προς θεού! Να αυτοσχεδιάσεις δεν θες?


    Αυτό εννοω φιλε.Εχεις το κομματι σε Α-7.Αυτοσχεδιαζεις πανω στην μελωδική τζαζ μινορε στην πεντατονικη η μπορεις να ξεφυγεις απο τα "ορια" παιζοντας σε αλλη κλίμακα αναλογα με τη συγχορδια που ακουγεται;
    vero
    05.04.2008, 00:20
    εγω που κανω μαθημα αρμονιας μου ειπανε παντα να αλλαζω στην κοντινη κλιμακα ή στην συγγενικη κλιμακα αναλογως τι κλιμακα υπαρχει... και παντα μολις κανεις την μετατροπια να μπαινει η πεμπτη και πρωτη συγχωρδία(δηλαδη εαν ειμαστε ντο η πρωτη ειναι ντο μι σολ και η πεμπτη σολ σι ρε)... τωρα γι αυτα που ειπα δεν ξερω εαν ισχυουν για να τζαζ κομματι
    CROSS
    05.04.2008, 00:26
    Ok,κατάλαβα τι ρωτάς.Κατ'αρχήν στο πχ που λές είσαι στην ΛΑ ελάσσονα,το Α-7είναι το όνομα της συγχορδίας(-7=μικρή έβδομη)και η σολ#dim7 είναι η ντιμινουίτα,δηλαδή η VII βαθμίδα της ίδιας κλίμακας(λα-).Δεν υπάρχει μετατροπία στο π.χ.που αναφέρεις.Άσχετα με αυτό το πχ τώρα,φυσικά και μπορείς να κάνεις μετατροπίες μέσα στο κομμάτι(ανάλογα με το πως κινείται η μελωδία).
    Νομίζω ότι μπερδεύτηκες ανάμεσα στην κλίμακα και στην συγχορδία.Άλλο το ένα και άλλο το άλλο.Μια κλίμακα όπως ξέρεις περιέχει 7 συγχορδίες και όλο το ''παιχνίδι''σε σχέση με τις μετατροπίες παίζεται συνήθως πάνω στην δεσπόζουσα(V),δηλαδή πάνω της, αλλάζεις τονικότητα,για να γίνεται πιο αισθητή η διαφορά(χωρίς αυτό να είναι απόλυτο).
    Πάντως για να αλλάξεις τονικότητα πρέπει να στο ''υπαγορέυει''η μελωδία.Απο κει και πέρα,αν βάλεις σωστές συγχορδίες,και εναρμονιστεί σωστά το κομμάτι δεν σε περιορίζει τίποτα(ειδικά στην τζάζ).
    Ξεδιάλυνε καθόλου το τοπίο σου?
    mac777
    05.04.2008, 01:53
    Παράθεση:

    Το μέλος CROSS στις 05-04-2008 στις 00:26 έγραψε...

    Ok,κατάλαβα τι ρωτάς.Κατ'αρχήν στο πχ που λές είσαι στην ΛΑ ελάσσονα,το Α-7είναι το όνομα της συγχορδίας(-7=μικρή έβδομη)και η σολ#dim7 είναι η ντιμινουίτα,δηλαδή η VII βαθμίδα της ίδιας κλίμακας(λα-).Δεν υπάρχει μετατροπία στο π.χ.που αναφέρεις.Άσχετα με αυτό το πχ τώρα,φυσικά και μπορείς να κάνεις μετατροπίες μέσα στο κομμάτι(ανάλογα με το πως κινείται η μελωδία).
    Νομίζω ότι μπερδεύτηκες ανάμεσα στην κλίμακα και στην συγχορδία.Άλλο το ένα και άλλο το άλλο.Μια κλίμακα όπως ξέρεις περιέχει 7 συγχορδίες και όλο το ''παιχνίδι''σε σχέση με τις μετατροπίες παίζεται συνήθως πάνω στην δεσπόζουσα(V),δηλαδή πάνω της, αλλάζεις τονικότητα,για να γίνεται πιο αισθητή η διαφορά(χωρίς αυτό να είναι απόλυτο).
    Πάντως για να αλλάξεις τονικότητα πρέπει να στο ''υπαγορέυει''η μελωδία.Απο κει και πέρα,αν βάλεις σωστές συγχορδίες,και εναρμονιστεί σωστά το κομμάτι δεν σε περιορίζει τίποτα(ειδικά στην τζάζ).
    Ξεδιάλυνε καθόλου το τοπίο σου?


    Ξεδιάλυνε!Τα ξερω παντως ολα αυτα που λες.Το πρωτο πραγμα που ειχα μαθει ηταν να σολαρω πανω στην κλιμακα που οριζει η θεμελιος.Ακουσα κομματια τζαζ και μεταλ ομως και ειδα οτι δεν υπαρχει τετοιος περιορισμος οποτε αρχισα να το ψαχνω.Πιστευω οτι μπορεις να εναλλασεσαι αναμεσα στις μειζονες ελλασονες ελλατωμενες και αυξημενες συγχορδιες που εχει καθε κλιμακα.Ειναι σωστο αυτο που νομιζω;;Διορθωσε με αν κανω λαθος
    deathminor88
    05.04.2008, 03:13
    Ναι αυτό είναι και το πιο όμορφο και φυσιολογικό για το αυτί. Αν βρίσκομαι σε Sol minore θα σολάρω από εκεί. Αλλά γι αυτό υπάρχει η jazz... Δεν είναι απαραίτητο να σολάρεις στην τονικότητα την "σωστή" αλλά δεν μπορείς να κάνει και του κεφαλιού σου! Υπάρχουν ακόμα και στην jazz μερικά πράγματα που για να ακούγεται Jazz και όχι μπάχαλο πρέπει μα γίνουν κάπως! Ανάλογα με τη συγχορδία που θα έχει από πίσω θα ξεφεύγεις σε άλλες τονικότητες. Πχ. Αm7 Bdim7M Dmaj7 E7b5 Gdim
    Ξεκινάς με λα μινόρε πεντατονική η jazz melodic minor περνάς μια μεγάλη έβδομη στο επόμενο ακκόρντο δηλαδή ένα A# και αφού παίζει Dmaj7 εσύ έχεις φύγει για Adorian που έχει μέσα το F# και γυρίζεις σε Am melodic minor φτιάχνοντας και το ακκόρντο πυ παίζει... ... ... Ελπίζω να βοήθησα!!!
    CROSS
    05.04.2008, 11:03
    Παράθεση:

    Το μέλος mac777 στις 05-04-2008 στις 01:53 έγραψε...

    Παράθεση:

    Το μέλος CROSS στις 05-04-2008 στις 00:26 έγραψε...

    Ok,κατάλαβα τι ρωτάς.Κατ'αρχήν στο πχ που λές είσαι στην ΛΑ ελάσσονα,το Α-7είναι το όνομα της συγχορδίας(-7=μικρή έβδομη)και η σολ#dim7 είναι η ντιμινουίτα,δηλαδή η VII βαθμίδα της ίδιας κλίμακας(λα-).Δεν υπάρχει μετατροπία στο π.χ.που αναφέρεις.Άσχετα με αυτό το πχ τώρα,φυσικά και μπορείς να κάνεις μετατροπίες μέσα στο κομμάτι(ανάλογα με το πως κινείται η μελωδία).
    Νομίζω ότι μπερδεύτηκες ανάμεσα στην κλίμακα και στην συγχορδία.Άλλο το ένα και άλλο το άλλο.Μια κλίμακα όπως ξέρεις περιέχει 7 συγχορδίες και όλο το ''παιχνίδι''σε σχέση με τις μετατροπίες παίζεται συνήθως πάνω στην δεσπόζουσα(V),δηλαδή πάνω της, αλλάζεις τονικότητα,για να γίνεται πιο αισθητή η διαφορά(χωρίς αυτό να είναι απόλυτο).
    Πάντως για να αλλάξεις τονικότητα πρέπει να στο ''υπαγορέυει''η μελωδία.Απο κει και πέρα,αν βάλεις σωστές συγχορδίες,και εναρμονιστεί σωστά το κομμάτι δεν σε περιορίζει τίποτα(ειδικά στην τζάζ).
    Ξεδιάλυνε καθόλου το τοπίο σου?


    Ξεδιάλυνε!Τα ξερω παντως ολα αυτα που λες.Το πρωτο πραγμα που ειχα μαθει ηταν να σολαρω πανω στην κλιμακα που οριζει η θεμελιος.Ακουσα κομματια τζαζ και μεταλ ομως και ειδα οτι δεν υπαρχει τετοιος περιορισμος οποτε αρχισα να το ψαχνω.Πιστευω οτι μπορεις να εναλλασεσαι αναμεσα στις μειζονες ελλασονες ελλατωμενες και αυξημενες συγχορδιες που εχει καθε κλιμακα.Ειναι σωστο αυτο που νομιζω;;Διορθωσε με αν κανω λαθος


    Φυσικά και είναι σωστό.Μπορείς να χρησιμοποιήσεις όση ποικιλία θέλεις απο τις συγχορδίες σου,και ειδικά στην τζάζ έχεις και περισσότερη ελευθερία(όσον αφορά τους ''κανόνες'').Αλλά όπως ισχύει παντού,να μην το παρακάνεις κιόλας,για να έχεις ένα όμορφο αποτέλεσμα που να μην ''κουράζει''τον ακροατή.
    Η μουσική είναι μέσω 'εκφρασης.Το πόσο θέλει κάποιος να φωνάξει ή να μιλήσει ψιθυριστά είναι δικό του θέμα.

    delta66
    05.04.2008, 18:06
    Παράθεση:

    Το μέλος mac777 στις 04-04-2008 στις 21:10 έγραψε...

    Παράδειγμα:Εχουμε ένα jazz κομματι σε Α-7 και αλλαζει σε κάποια σημεια σε G#dim7 οπου και αλλαζει καπως το υφος.Σε ποιές κλιμακες μπορω να κινιθω;Υπάρχει καποιος γενικος "κανονας";...

    ...Εχεις το κομματι σε Α-7.Αυτοσχεδιαζεις πανω στην μελωδική τζαζ μινορε στην πεντατονικη η μπορεις να ξεφυγεις απο τα "ορια" παιζοντας σε αλλη κλίμακα αναλογα με τη συγχορδια που ακουγεται;


    Υπαρχουν 2 περιπτωσεις.
    1η περιπτωση : Οι δυο συγχορδιες ειναι στην ιδια κλιμακα.
    Αν οι δυο συγχορδιες ειναι στην ιδια κλιμακα (οποιαδηποτε, οχι μονο Ματζορε), εχεις δυο επιλογες :
    1η επιλογη : να αυτοσχεδιασεις σ'αυτην την κλιμακα οσο παιζονται και οι δυο συγχορδιες.
    2η επιλογη : να θεωρησεις αυτονομη την καθε συγχορδια και να αυτοσχεδιασεις σε οποια κλιμακα μπορει να βρισκεται η καθε συγχορδια.
    παραδειγμα στην 1η επιλογη : συγχορδιες C και Dm (βρισκονται και οι δυο στην C major* κλιμακα, οποτε μπορεις να αυτοσχεδιαζεις στην C major οταν παιζονται και οι δυο συγχορδιες.
    παραδειγμα στην 2η επιλογη : συγχορδιες C και Dm (θεωρεις αυτονομες τις συγχορδιες) μπορεις να αυτοσχεδιαζεις πχ στη C Mixolydian οσο ακουγεται η C και στη πχ Dm Harminoc minor οσο παιζεται Dm.

    * αυτες οι δυο συγχορδιες βρισκονται και στην G major, δοκιμασε να αυτοσχεδιασεις και σ'αυτην.

    2η περιπτωση : Οι δυο συγχορδιες ειναι ασχετες μεταξυ τους.
    Αν οι δυο συγχορδιες ειναι ασχετες μεταξυ τους κανεις οτι και στη 2η επιλογη.

    Οσο πιο extreme διαφορετικες κλιμακες διαλεγεις στην 2η επιλογη τοσο πιο "ξυνο" ακουγεται το αποτελεσμα.
    Ειναι θεμα του μουσικου να επιλεξει τη ποσοτητα της "ξυνιλας" που θελει στον αυτοσχεδιασμο του. (βλεπε Charlie Parker.)
    Ολα τα ηχοχρωματα και εκφρασεις χρειαζονται. Εχεις ακουσει μουσικη κινηματογραφου?
    Πως θα "εντυνες" μια extreme εικονα, παρα με ενα extrexe ηχο και μελωδια?

    ΥΓ1 οι δυο συγχορδιες που δινεις ειναι ασχετες και εμπιπτουν στη 2η περιπτωση.
    ΥΓ2 αν αλλαξεις μια νοτα απο τη τη G#dim7 (την Φα φυσικη σε Φα διεση) η συγχορδια γινεται G#m(-5) και βρισκεται σαν εβδομη συγχορδια στην κλιμακα A major.
    ετσι μπορεις να αυτοσχεδιασες στην ιδια κλιμακα (A major) και στις δυο συγχορδιες Α7 και G#m(-5).
    Ελπιζω να εγινα κατανοητος.
    Φιλικα Σπυρος


    click to MYSPACE page, listen music & see videos // click to MusicHeavenRadio καθε Πεμπτη 6-7μμ Delta on Air

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : delta66 στις 05-04-2008 18:09 ]


    mac777
    05.04.2008, 18:19
    Παράθεση:

    Το μέλος delta66 στις 05-04-2008 στις 18:06 έγραψε...

    Παράθεση:

    Το μέλος mac777 στις 04-04-2008 στις 21:10 έγραψε...

    Παράδειγμα:Εχουμε ένα jazz κομματι σε Α-7 και αλλαζει σε κάποια σημεια σε G#dim7 οπου και αλλαζει καπως το υφος.Σε ποιές κλιμακες μπορω να κινιθω;Υπάρχει καποιος γενικος "κανονας";...

    ...Εχεις το κομματι σε Α-7.Αυτοσχεδιαζεις πανω στην μελωδική τζαζ μινορε στην πεντατονικη η μπορεις να ξεφυγεις απο τα "ορια" παιζοντας σε αλλη κλίμακα αναλογα με τη συγχορδια που ακουγεται;


    Υπαρχουν 2 περιπτωσεις.
    1η περιπτωση : Οι δυο συγχορδιες ειναι στην ιδια κλιμακα.
    Αν οι δυο συγχορδιες ειναι στην ιδια κλιμακα (οποιαδηποτε, οχι μονο Ματζορε), εχεις δυο επιλογες :
    1η επιλογη : να αυτοσχεδιασεις σ'αυτην την κλιμακα οσο παιζονται και οι δυο συγχορδιες.
    2η επιλογη : να θεωρησεις αυτονομη την καθε συγχορδια και να αυτοσχεδιασεις σε οποια κλιμακα μπορει να βρισκεται η καθε συγχορδια.
    παραδειγμα στην 1η επιλογη : συγχορδιες C και Dm (βρισκονται και οι δυο στην C major* κλιμακα, οποτε μπορεις να αυτοσχεδιαζεις στην C major οταν παιζονται και οι δυο συγχορδιες.
    παραδειγμα στην 2η επιλογη : συγχορδιες C και Dm (θεωρεις αυτονομες τις συγχορδιες) μπορεις να αυτοσχεδιαζεις πχ στη C Mixolydian οσο ακουγεται η C και στη πχ Dm Harminoc minor οσο παιζεται Dm.

    * αυτες οι δυο συγχορδιες βρισκονται και στην G major, δοκιμασε να αυτοσχεδιασεις και σ'αυτην.

    2η περιπτωση : Οι δυο συγχορδιες ειναι ασχετες μεταξυ τους.
    Αν οι δυο συγχορδιες ειναι ασχετες μεταξυ τους κανεις οτι και στη 2η επιλογη.

    Οσο πιο extreme διαφορετικες κλιμακες διαλεγεις στην 2η επιλογη τοσο πιο "ξυνο" ακουγεται το αποτελεσμα.
    Ειναι θεμα του μουσικου να επιλεξει τη ποσοτητα της "ξυνιλας" που θελει στον αυτοσχεδιασμο του. (βλεπε Charlie Parker.)
    Ολα τα ηχοχρωματα και εκφρασεις χρειαζονται. Εχεις ακουσει μουσικη κινηματογραφου?
    Πως θα "εντυνες" μια extreme εικονα, παρα με ενα extrexe ηχο και μελωδια?

    ΥΓ1 οι δυο συγχορδιες που δινεις ειναι ασχετες και εμπιπτουν στη 2η περιπτωση.
    ΥΓ2 αν αλλαξεις μια νοτα απο τη τη G#dim7 (την Φα φυσικη σε Φα διεση) η συγχορδια γινεται G#m(-5) και βρισκεται σαν εβδομη συγχορδια στην κλιμακα A major.
    ετσι μπορεις να αυτοσχεδιασες στην ιδια κλιμακα (A major) και στις δυο συγχορδιες Α7 και G#m(-5).
    Ελπιζω να εγινα κατανοητος.
    Φιλικα Σπυρος


    click to MYSPACE page, listen music & see videos // click to MusicHeavenRadio καθε Πεμπτη 6-7μμ Delta on Air

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : delta66 στις 05-04-2008 18:09 ]




    Πολυ κατατοπιστικο παραδειγμα .Βεβαια αυτη η συζητηση μπορει να διαρκεσει πολυ λογω των ευκολως "παραβιασιμων" κανονων της τζαζ μουσικης.
    Ισχυει το ιδιο για το μεταλ και hard rock?Τι ειδους αρμονια δενει τις μουσικες αυτες;Αποτελει μηπως ξεχωριστο κλαδο;
    mac777
    05.04.2008, 18:20
    Παράθεση:

    Το μέλος delta66 στις 05-04-2008 στις 18:06 έγραψε...

    Παράθεση:

    Το μέλος mac777 στις 04-04-2008 στις 21:10 έγραψε...

    Παράδειγμα:Εχουμε ένα jazz κομματι σε Α-7 και αλλαζει σε κάποια σημεια σε G#dim7 οπου και αλλαζει καπως το υφος.Σε ποιές κλιμακες μπορω να κινιθω;Υπάρχει καποιος γενικος "κανονας";...

    ...Εχεις το κομματι σε Α-7.Αυτοσχεδιαζεις πανω στην μελωδική τζαζ μινορε στην πεντατονικη η μπορεις να ξεφυγεις απο τα "ορια" παιζοντας σε αλλη κλίμακα αναλογα με τη συγχορδια που ακουγεται;


    Υπαρχουν 2 περιπτωσεις.
    1η περιπτωση : Οι δυο συγχορδιες ειναι στην ιδια κλιμακα.
    Αν οι δυο συγχορδιες ειναι στην ιδια κλιμακα (οποιαδηποτε, οχι μονο Ματζορε), εχεις δυο επιλογες :
    1η επιλογη : να αυτοσχεδιασεις σ'αυτην την κλιμακα οσο παιζονται και οι δυο συγχορδιες.
    2η επιλογη : να θεωρησεις αυτονομη την καθε συγχορδια και να αυτοσχεδιασεις σε οποια κλιμακα μπορει να βρισκεται η καθε συγχορδια.
    παραδειγμα στην 1η επιλογη : συγχορδιες C και Dm (βρισκονται και οι δυο στην C major* κλιμακα, οποτε μπορεις να αυτοσχεδιαζεις στην C major οταν παιζονται και οι δυο συγχορδιες.
    παραδειγμα στην 2η επιλογη : συγχορδιες C και Dm (θεωρεις αυτονομες τις συγχορδιες) μπορεις να αυτοσχεδιαζεις πχ στη C Mixolydian οσο ακουγεται η C και στη πχ Dm Harminoc minor οσο παιζεται Dm.

    * αυτες οι δυο συγχορδιες βρισκονται και στην G major, δοκιμασε να αυτοσχεδιασεις και σ'αυτην.

    2η περιπτωση : Οι δυο συγχορδιες ειναι ασχετες μεταξυ τους.
    Αν οι δυο συγχορδιες ειναι ασχετες μεταξυ τους κανεις οτι και στη 2η επιλογη.

    Οσο πιο extreme διαφορετικες κλιμακες διαλεγεις στην 2η επιλογη τοσο πιο "ξυνο" ακουγεται το αποτελεσμα.
    Ειναι θεμα του μουσικου να επιλεξει τη ποσοτητα της "ξυνιλας" που θελει στον αυτοσχεδιασμο του. (βλεπε Charlie Parker.)
    Ολα τα ηχοχρωματα και εκφρασεις χρειαζονται. Εχεις ακουσει μουσικη κινηματογραφου?
    Πως θα "εντυνες" μια extreme εικονα, παρα με ενα extrexe ηχο και μελωδια?

    ΥΓ1 οι δυο συγχορδιες που δινεις ειναι ασχετες και εμπιπτουν στη 2η περιπτωση.
    ΥΓ2 αν αλλαξεις μια νοτα απο τη τη G#dim7 (την Φα φυσικη σε Φα διεση) η συγχορδια γινεται G#m(-5) και βρισκεται σαν εβδομη συγχορδια στην κλιμακα A major.
    ετσι μπορεις να αυτοσχεδιασες στην ιδια κλιμακα (A major) και στις δυο συγχορδιες Α7 και G#m(-5).
    Ελπιζω να εγινα κατανοητος.
    Φιλικα Σπυρος


    click to MYSPACE page, listen music & see videos // click to MusicHeavenRadio καθε Πεμπτη 6-7μμ Delta on Air

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : delta66 στις 05-04-2008 18:09 ]




    Πολυ κατατοπιστικο παραδειγμα .Βεβαια αυτη η συζητηση μπορει να διαρκεσει πολυ λογω των ευκολως "παραβιασιμων" κανονων της τζαζ μουσικης.
    Ισχυει το ιδιο για το μεταλ και hard rock?Τι ειδους αρμονια δενει τις μουσικες αυτες;Αποτελει μηπως ξεχωριστο κλαδο;
    Φιλικα ξανα Σπυρος
    deathminor88
    05.04.2008, 21:54
    Το μέταλ και το hard rock κινούνται σε πιο ήρεμα μονοπάτια...Όχι extreme αρμονίες φυσικά όμως υπάρχουν κι εξαιρέσεις !
    Bb
    05.04.2008, 23:34
    Υπαρχουν δυο περιπτωσεις.Το θεμα θα ειναι η Τονικο πχ.summertime η Τροπικο πχ.so what.Στη πρωτη περιπτωση ξεκινας αναλυοντας αρμονικα το κομματι και παρακολουθεις τις διαφορες πτωσεις οι οποιες οδηγουν στην αλλαγη τονικοτητας,η συνηθεστερη στη Jazz ειναι η (II-V-I) πχ.σε Cmajor ειναι II=Dmin7-V=G7-I=Cmaj7.Σε ολη αυτη την πτωση χρησιμοποιεις Cmajor scale καθως τα Dmin7,G7 ειναι διατονικες συγχορδιες της C major.Εαν ειναι τροπικο τοτε σε καθε συγχορδια παιζεις και τον αντιστοιχο τροπο. Επανω σε major συγχορδιες καλο ειναι να αποφευγεις τις dominant κλιμακες πχ mixolydian κι αυτο γιατι στην Cmaj7 πχ αν την αναλυσεις θα δεις οτι υπαρχει μεγαλη εβδομη(Β) ενω η C mixolydian εχει την μικρη εβδομη(Bb) δηλ θα ακουστουν ταυτοχρονα B και Bb που δεν ειναι οτι καλυτερο.Αντι αυτης καλυτερη επιλογη ειναι ο Lydian τροπος (#4) που ισως και να ενδεικνυται.Το δυκολο βεβαια στην ολη υποθεση ειναι το ποιο τροπο να επιλεξεις,ποιες φρασεις καθως και ποιες βαθμιδες θα χρησιμοποιησεις σκεφτομενος παντα την καθε συγχορδια αναλυμενη.Αυτο γινεται με την τριβη (ακουγοντας και παιζοντας)αλλα βασικα δεν ειναι μαθηματικα οποτε η ελευθερια υπαρχει απλα να ξερεις οτι αλλο ειναι να ακουστεις Jazz που προυποθετει χρηση φρασεων,πχ δεν shredaρουμε,και αλλο να χρησιμοποιησεις τους τροπους .βλ Dorian mode για παραδειγμα,που χρησιμοποιηται κατα κορον απο τους Rockers.
    ΥΓ.Η Jazz Melodic Minor scale στην ουσια ειναι μια major σκαλα με b3 και ειναι απο τις πιο δυσκολες στη χρησιμοποιηση της και δεν ενδεικνυται για αρχαριους,καλυτερα ειναι να ξεκινησεις απο τους τροπους της major κλιμακας καθως ειναι πιο ευκολο να τους ακους.
    Keep on!!!!
    Φιλικα
    delta66
    09.04.2008, 23:04
    Παράθεση:

    Το μέλος mac777 στις 05-04-2008 στις 18:20 έγραψε...

    Παράθεση:
    Το μέλος delta66 στις 05-04-2008 στις 18:06 έγραψε...
    Υπαρχουν 2 περιπτωσεις.
    1η περιπτωση : Οι δυο συγχορδιες ειναι................


    Πολυ κατατοπιστικο παραδειγμα .Βεβαια αυτη η συζητηση μπορει να διαρκεσει πολυ λογω των ευκολως "παραβιασιμων" κανονων της τζαζ μουσικης.
    Ισχυει το ιδιο για το μεταλ και hard rock?Τι ειδους αρμονια δενει τις μουσικες αυτες;Αποτελει μηπως ξεχωριστο κλαδο;
    Φιλικα ξανα Σπυρος



    Γιατι δεν δοκιμαζεις αυτο ειναι η δημιουργικοτητα στη μουσικη, να δοκιμαζεις και καινουρια πραγματα, ισως εσυ εισαι ενας νεος "μεταρυθμιστης" στη μουσικη

    Δεν υπαρχουν μη και δεν.
    Εγω λεω οτι ο μονος κανονας στη μουσικη που ισχυει λεει : "δεν υπαρχουν κανονες".

    Μια επισημανση-διαφωνια μονο με το φιλο Bb, λεει :
    Παράθεση:

    Το μέλος Bb στις 05-04-2008 στις 23:34 έγραψε...
    Επανω σε major συγχορδιες καλο ειναι να αποφευγεις τις dominant κλιμακες πχ mixolydian κι αυτο γιατι στην Cmaj7 πχ αν την αναλυσεις θα δεις οτι υπαρχει μεγαλη εβδομη(Β) ενω η C mixolydian εχει την μικρη εβδομη(Bb) δηλ θα ακουστουν ταυτοχρονα B και Bb που δεν ειναι οτι καλυτερο

    Μηπως εννοεις σε maj7 συγχορδια? αν ναι ολα ΟΚ οσα λες.
    Αν οχι, τοτε δεν ισχυει.
    Στη major συγχορδια καθοτι τριφωνη (1-3-5) η 7η ειναι ελευθερη να της "αλλαξεις τα φωτα" και να την παιξεις οπως θελεις και ανακατωτα.
    Επισης μπορουν να παιχτουν πααααααααααααααρα πολλες κλιμακες πανω της, και Mixolydian (η αγαπημενη μου).


    και αλλη μια διαφωνιουλα,
    λες
    Παράθεση:

    Το μέλος Bb στις 05-04-2008 στις 23:34 έγραψε...
    .....απλα να ξερεις οτι αλλο ειναι να ακουστεις Jazz που προυποθετει χρηση φρασεων,πχ δεν shredaρουμε,και αλλο να χρησιμοποιησεις τους τροπους .βλ Dorian mode για παραδειγμα,που χρησιμοποιηται κατα κορον απο τους Rockers.

    why not?
    fullshred και ξερο ψωμι και whole note αμα λαχει με σουπερ γκαζια.
    Αν ακουγε αυτη τη συμβουλη ο Holdsworth σημερα θα πουλαγε hotdog τα ξημερωματα στην γωνια 10ης και 49ης στο Hells Kitchen.
    Bb
    10.04.2008, 19:18
    Φιλε delta66
    Ξεκαθαριζω απο την αρχη οτι ουτε για δασκαλος περνιεμαι ειμαι ουτε ο super τζαζιστας απο τη Βοστωνη και σε καμια περιπτωση δεν θελω να επιβαλλω τη γνωμη μου.Ολα αυτα για να μην παρεξηγηθω.
    1-Δεν διευκρινησα λογω οικονομιας χρονου,οτι μιλουσα για τονικο κομματι και αναφερομουν στην I βαθμιδα του η οποια σε καμια περιπτωση δεν μπορει να ειναι 7(dominant),εκτος εαν ειναι blues progression,και θεωρησα αυτονοητο οτι μιλωντας για jazz μιλαμε καθαρα για τετραφωνες συγχορδιες καθως στη jazz δεν υπαρχουν τριφωνες.Επισης,εαν προσεξεις,εγραψα οτι "καλο θα ηταν"και οχι επιβαλλεται.Το οτι αναφερομαι στη Cmaj7 φαινεται καθαρα στο παραδειγμα που δινω.
    2-Σε blues progression,mixolydian mode με χιλια καθως και diminished scale στην #4-dim,mixolydian b9b13 στην 6-7#9 καθως και melodic minor στην 9min7(αναφερομαι σε Jazz blues progression).
    3-Holdsworth θεος αλλα δεν νομιζω οτι ειναι και το πιο χαρακτηριστικο παραδειγμα jazz κιθαριστα,εξαλλου το εχει πει και ο ιδιος αναφερομενος στο παιξιμο του,οτι παντα του αρεσε το σαξοφωνο και προσπαθησε να μεταφερει αυτο τον ηχο στην κιθαρα.Εκτος αυτου μη ξεχνας οτι ολη η τεχνοτροπια του ειναι μοναδικη(4 notes per string)και δεν νομιζω να παιζει και κανεις αλλος ετσι,αντε ισως και κανας μαθητης του και σιγουρα οχι με αυτη την ποιοτητα.Ειχα στο μυαλο μου πιο jazz κιθαριστες βλ.Wes Montgomery,Pat Metheny,John Scofield και αναφερομουν στο γενικοτερο Jazz παιξιμο
    και των αρχων που το διακατεχει παιρνοντας σα δεδομενο οτι απαντω οσο πιο απλα γινεται σε καποιον που ρωτα γιατι θελει να ξεκινησει να εχει μια επαφη με αυτο τον ηχο και οχι σε καποιον προχωρημενο.Τωρα εαν καποιος ειναι στο επιπεδο του Holdsworth η του George Benson(sweep power)η κατι αναλογο φανταζομαι οτι μπορει να παιζει οπως θελει!!!Εξαλλου το εγραψα οτι δεν ειναι μαθηματικα και οτι η ελευθερια υπαρχει.
    Ολα αυτα χωρις να θελω να το παιξω γνωστης του θεματος και εννοειται οτι,οπως φανταζομαι ολοι μας,εχω να μαθω πολλα ακομη.
    Σε ευχαριστω για την απαντηση καθως πιστευω οτι ο διαλογος και η ανταλλαγη αποψεων ειναι οτι πιο επικοδομητικο σε τετοιου ειδους topic.
    Φιλικα Σταυρος.

    delta66
    10.04.2008, 19:33
    Παράθεση:

    Το μέλος Bb στις 10-04-2008 στις 19:18 έγραψε...
    Δεν διευκρινησα λογω οικονομιας χρονου,οτι μιλουσα...........
    ...............και θεωρησα αυτονοητο...............
    ................οτι μιλωντας για jazz μιλαμε καθαρα για τετραφωνες ..........

    Τελικα χρειαστηκε περισσοτερος χρονος για τη διευκρινηση
    Τιποτα δεν θεωρειτε αυτονοητο οταν διαβαζουν και αρχαριοι.
    Γιατι να μιλαμε μονο για jazz, και γιατι δεν υπαρχουν τριφωνες στη jazz?

    φιλικα σπυρος
    Bb
    10.04.2008, 20:31
    Φιλε Σπυρο,
    1-Το θεωρησα αυτονοητο και μιλαμε για Jazz επειδη αυτη ηταν η ερωτηση του....

    Το μέλος mac777 στις 04-04-2008 στις 21:10 έγραψε...

    Παράδειγμα:Εχουμε ένα jazz κομματι σε Α-7 και αλλαζει σε κάποια σημεια σε G#dim7 οπου και αλλαζει καπως το υφος.Σε ποιές κλιμακες μπορω να κινιθω;Υπάρχει καποιος γενικος "κανονας";...
    2-Αυτο που θελω να πω ειναι οτι οταν ενας Jazz μουσικος λεει πχ.Ντο ματζορε εννοει Cmaj7 δηλ. η τετραφωνη ειναι η πιο απλη συγχορδια που χρησιμοποιηται στη Jazz αν σκεφτεις οτι χρησιμοποιουμε ακομη και επταφωνες (13).Οποιοδηποτε οδηγο αν κοιταξεις θα το διαπιστωσεις(πχ.Real Book)Τωρα γιατι συμβαινει αυτο φανταζομαι επειδη ειναι ενα απο τα βασικα ιδιωματα του ηχου.
    Ελπιζω να καταλαβα την ερωτηση σου και να σου απαντησα.
    Υ.Γ.Συγνωμη για την καθυστερηση αλλα το να γραφω σε ενα keyboard δεν ειναι και το καλυτερο μου.
    mac777
    10.04.2008, 23:05
    Παράθεση:

    Το μέλος Bb στις 10-04-2008 στις 20:31 έγραψε...

    Φιλε Σπυρο,
    1-Το θεωρησα αυτονοητο και μιλαμε για Jazz επειδη αυτη ηταν η ερωτηση του....

    Το μέλος mac777 στις 04-04-2008 στις 21:10 έγραψε...

    Παράδειγμα:Εχουμε ένα jazz κομματι σε Α-7 και αλλαζει σε κάποια σημεια σε G#dim7 οπου και αλλαζει καπως το υφος.Σε ποιές κλιμακες μπορω να κινιθω;Υπάρχει καποιος γενικος "κανονας";...
    2-Αυτο που θελω να πω ειναι οτι οταν ενας Jazz μουσικος λεει πχ.Ντο ματζορε εννοει Cmaj7 δηλ. η τετραφωνη ειναι η πιο απλη συγχορδια που χρησιμοποιηται στη Jazz αν σκεφτεις οτι χρησιμοποιουμε ακομη και επταφωνες (13).Οποιοδηποτε οδηγο αν κοιταξεις θα το διαπιστωσεις(πχ.Real Book)Τωρα γιατι συμβαινει αυτο φανταζομαι επειδη ειναι ενα απο τα βασικα ιδιωματα του ηχου.
    Ελπιζω να καταλαβα την ερωτηση σου και να σου απαντησα.
    Υ.Γ.Συγνωμη για την καθυστερηση αλλα το να γραφω σε ενα keyboard δεν ειναι και το καλυτερο μου.


    Επικοδομιτικα αυτα που λετε αλλα δεν θα ηθελα να γινω αιτια αψιμαχιας!
    Τι νομιζετε ομως;Ειναι πολλοι οι κανονες της τζαζ μουσικης η απλα ειναι ευκολα καταργησιμοι κανονες της κλασικης θεωριας;