ελληνική μουσική
    623 online   ·  210.830 μέλη

    Μπουζούκι και θεωρητικά...

    vouliakis
    10.11.2004, 02:33


    Η σπουδή του μπουζουκιού, του μοναδικού ίσως οργάνου που χαρακτηρίζει εδώ και δεκαετίες τη -σημερινή- Ελλάδα, δεν αναγνωρίζεται.
    Στις περισσότερες περιπτώσεις, την διδαχή αναλαμβάνουν πρόσωπα -με μεράκι μεν- τα οποία καμμία έγκυρη θεωρητική υποστήριξη δεν προσφέρουν.
    Αυτό βέβαια δεν είναι αποκλειστικά δική τους ευθύνη.
    Κάτι τέτοιο θα έπρεπε να αποτελέσει αντικείμενο μελέτης.
    Η διδασκαλία του πιάνου ή της κιθάρας -για παράδειγμα- ακολουθεί κάποιο συγκεκριμένο πρόγραμμα σπουδής (προκαταρτικό, κατωτέρα, μέση, ανωτέρα κτλ).
    Γιατί να μην υπάρχει κάποιο αντίστοιχο πρόγραμμα για το μπουζούκι;
    Παραδείγματα όπως αυτό του Πολυκανδριώτη αποτελούν εξαιρέσεις και ίσως αντιμετωπίζονται ως γραφικά από τους 'ιθύνοντες', όμως κατά τη γνώμη μου οι άνθρωποι αυτοί είναι πρωτοπόροι -εννοώ τη διδασκαλία του μπουζουκιού και όχι μόνο- και τα όνειρά τους θα έπρεπε εδώ και δεκαετίες να αποτελούν πραγματικότητα, κατεστημένο (ή κεκτημένο, αν θέλετε...) στην ελληνική μουσική παιδεία.
    Και βέβαια, θεωρητική υποστήριξη δεν εννοείται μόνο η δυτικότροπη (στην οποία καταφεύγουν πολλοί, προκειμένου να 'επικυρώσουν' τις γνώσεις τους).
    Τι δουλειά έχει ένα πτυχείο ωδικής ή ... φούγκας με το μπουζούκι;
    Η οργάνωση της σπουδής του θα πρέπει να βασίζεται στον σεβασμό απέναντι στην ιστορία του (ως απογόνου της πανδούρας αλλά και ως διωκώμενου, για κάποιες δεκαετίες, οργάνου), απέναντι στον κοινωνικό του ρόλο (παρελθόντα, παρόντα και μέλλοντα), σεβασμό απέναντι στην ίδια την ελληνική μουσική.


    Με εκτίμηση


    Παναγιώτης Βουλιάκης

    composer
    13.11.2004, 19:07
    kalispera Panagiwti!

    Exeis apolyto dikio sto thema pou etheses.Einai adiko na min yparxei mia sygekrimeni forma didaskalias tou Ethnikou mas organou! I alitheia einai oti den eimai sigouros an sta wdeia pou didaskete to Bouzouki den sou dinoun kat arxin kapoio anagwrismeno diplwma i estw pistopoihtiko parakolouthisis mathimatwn kai episis an yparxoun taxeis ekmathisis ( prokatarktiki, katwtera klp).

    Pantws to sigouro einai oti borei men na min yparxei mia sygekrimeni formoula didiskalias tou Bouzoukiou vasismeni stin thewria tis Dytikis mousikis alla auto pou xerw sigoura (etsi ginotan sto wdeio pou foitousa egw) oti oi mathites organwn opws bouzouki, lyra klp ektos twn mathimatwn tou organou htan YPOXREWMENOI na parakolouthoun tautoxrona mathimata thewritikwn.....opote den borw na eimai sigouros an sta wdeia i didaskalia htan elleipis!

    Pantws to thema sou sikwnei kouventoula
    ViPeR
    13.11.2004, 20:17
    Ρε παιδία σωστή υποδομή δεν υπάρχει σε κανένα όργανο!!! Προσοχή δεν λέω ότι δεν μαθαίνεις να παίζεις, αλλά 1) με 45 λεπτά την βδομάδα ρε παιδία δεν μπορείς να κάνεις και τρελά πράγμα 2) δεν υπάρχει σωστός εξοπλισμός για παράδειγμα εγώ που κάνω drums δεν υπάρχει διπλό πεταλ για να δουλέψω και αναγκάζεται να κουβαλάει ο καθηγητής μου το δικό του (όχι μόνο πεταλ αλλά και snare και ότι άλλο είναι προπολεμικό) 3) αν πέσεις σε κολλημένο καθηγητή (πολύ δύσκολο !!!!) τότε την έκαστες …… Γενικά θέλει πολύ οργάνωση το θέμα. Για να πω την αλήθεια εγώ ακούω metal & rock οπότε δεν μπορώ να πω τι περισσότερο χρειάζεται το μπουζούκι (εκτός από τα βασικά θεωρία ….) αλλά σίγουρα αποτελεί στοιχεί πολιτισμού…..
    composer
    13.11.2004, 20:31
    Quote:

    Το μέλος ViPeR στις 13-11-2004 στις 20:17 έγραψε:

    Ρε παιδία σωστή υποδομή δεν υπάρχει σε κανένα όργανο!!! Προσοχή δεν λέω ότι δεν μαθαίνεις να παίζεις, αλλά 1) με 45 λεπτά την βδομάδα ρε παιδία δεν μπορείς να κάνεις και τρελά πράγμα 2) δεν υπάρχει σωστός εξοπλισμός για παράδειγμα εγώ που κάνω drums δεν υπάρχει διπλό πεταλ για να δουλέψω και αναγκάζεται να κουβαλάει ο καθηγητής μου το δικό του (όχι μόνο πεταλ αλλά και snare και ότι άλλο είναι προπολεμικό) 3) αν πέσεις σε κολλημένο καθηγητή (πολύ δύσκολο !!!!) τότε την έκαστες …… Γενικά θέλει πολύ οργάνωση το θέμα. Για να πω την αλήθεια εγώ ακούω metal & rock οπότε δεν μπορώ να πω τι περισσότερο χρειάζεται το μπουζούκι (εκτός από τα βασικά θεωρία ….) αλλά σίγουρα αποτελεί στοιχεί πολιτισμού…..





    Viper !
    Pisteuw oti to thema organwsis exei na kanei kat arxin me ton xwro pou tha matheis mousiki( wdeio, idiwtika mathimata). Oso anafora ta wdeia sou milaw ek peiras ( san mathitis alla kai san kathigitis) oti yparxoun wdeia pou exoun para poly kalo exoplismo( organa, vivliothikes klp).

    Einai poly simantiko se ti daskalo tha peseis ...eite einai organou eite fwnis eite thewritikwn.Borei na einai ligo to 45lepto tin evdomada pou diarkei to mathima alla min xehnas oti sto mathima tha pas gia na dei o kathigitis tin proodo pou exeis kanei kai gia na se proxwrisei parakatw( exetasi-paradosi)...gia na gineis esy kalos mousikos prepei na pareis men tin swstes kateuthinseis apo ton daskalo alla esy eisai autos pou prepei na doulepsei(meletisei)!

    Gia na oloklirosw tha paw oti i organwsi einai kati yparkto( oxi se ola ta epipeda alla sta vasika nai) stin Elliniki mousiki ekpaideusi

    kala mousika taxidia


    [ Το μήνυμα επεξεργάστηκε από: composer on 13-11-2004 20:32 ]
    ViPeR
    13.11.2004, 21:02
    Ναι μπορεί μερικά ωδεία να έχουν τέλεια υποδομή … αλλά η πλειοψηφία …. Και όσο για τον χρόνο δεν εννοώ να προχωράς μόνο χωρίς να καταλαβαίνεις για να βγάζεις σελίδες αλλά να δουλεύεις περισσότερο στα μέρη που έχεις δυσκολία… tespa to 8ema einai mpouzouki nomizw pws jefigame ligo
    dimko
    13.11.2004, 22:18
    Πιστεύετε ότι υπάρχουν αξιόλογα ολοκληρωμένα μουσικά έργα για μπουζούκι που θα μπορούσαν να διδαχθούν τουλάχιστον σε ανώτερες βαθμίδες εκπαίδευσης;

    Δεύτερον, πιστεύετε ότι η τεχνική, ειδικα του τρίχορδου μπουζουκιού, ανταποκρίνεται στα standards της μουσικής εκπαίδευσης των εγχόρδων μουσικών οργάνων;

    Και. τρίτον, τι θα πεί δυτικότροπη θεωρητική εκπαίδευση; Εγώ μια ξέρω. Ποια είναι η ανατολικότροπη;
    vouliakis
    14.11.2004, 01:33
    Μερικές διευκρινήσεις:
    Το θέμα μας είναι το μπουζούκι και όχι η υποδομή κάποιων ωδείων ή οι επιμελείς σπουδαστές. (Composer, εδώ λίγο-πολύ συμφωνούμε… ας μην τα ‘μαυρίζουμε όλα…)
    Πάντως, πιστεύω ότι τα πιστοποιητικά εκμάθησης παίζουν ρόλο τυπικό, ενώ είμαι σίγουρος ότι δεν υπάρχουν πτυχεία ‘αναγνωρισμένα’ για το μπουζούκι.

    dimco, τα ερωτήματά σου είναι ακριβώς αυτά που αντιτάσσουν οι ‘πολέμιοι’.
    Ας μου επιτραπεί να μην απαντήσω -προς το παρόν- στα πρώτα δύο (ας κυλήσει λίγο η συζήτηση στo forum).
    Για όσα αφορούν το τρίτο σου ερώτημα: χρησιμοποιώ τη λέξη δυτικότροπη, για να μη χρησιμοποιήσω την λιγότερο δόκιμη λέξη ‘κλασική’.
    Και δεν εννοώ βέβαια τα ‘βασικά’ της θεωρίας.
    Όμως, ας πούμε, τι δουλειά έχει η (υποχρεωτική για κάθε όργανο) αρμονία με το μπουζούκι, αφού αντικείμενό της είναι η μελέτη των συνηχήσεων με τον τρόπο των κλασικών (Α’ σχολή της Βιέννης: Χάυδν, Μότσαρτ, Μπετόβεν, Σούμπερτ…)
    Στο μυαλό μου έρχεται ο σεβασμός με τον οποίο χειρίστηκε ο Σκαλκώτας τα ελληνικά στοιχεία στη μουσική του, σε αντίθεση με τον τρόπο του Καλομοίρη που απλά εναρμονίζει ελληνικές μελωδίες με ‘ευρωπαϊκό’ τρόπο.
    Στο μυαλό μου έρχεται επίσης η βυζαντινή μουσική και ο θεωρητικός της πλούτος.
    Ας μην παίζουμε λοιπόν με τις λέξεις.

    Με εκτίμηση

    Παναγιώτης Βουλιάκης



    [ Το μήνυμα επεξεργάστηκε από: vouliakis on 14-11-2004 01:34 ]

    composer
    14.11.2004, 18:02
    kalispera se olous kat arxin

    Pros Viper: Ontws xefyge i kouventa ligaki me ta peri wdeiwn kai mousikwn mathimatwn...auto einai men ena allo thema( pou boroume na to sizitisoume kapoia alli fora giati einai endiaferon episis)

    Pros Dimko: Dystixws den borw na apantisw stis prwtes 2 erwtiseis sou giati den gnwrizw polla gia to bouzouki (eimai pianistas) alla pisteuw oti me epifylaxi oti borei na yparxoun erga ta opoia boroun na ginoun antikeimeno ekmathisis bouzoukiou. Oso anafora tin 3h sou erwtisi o Panagiwtis me kalypse.

    Teliwnontas tha ithela na pw oti thewrw autonoito kai synama simantiko oti i didaskalia enos mousikou organou peran tis praktikis ekmathisis prepei na synodeuete me tekmiriwmena mousika paradeigmata.




    vouliakis
    04.01.2005, 17:06
    Επανέρχομαι στο θέμα παραθέτοντας το πρόγραμμα από παλαιότερη εκδήλωση στο Μέγαρο Μουσικής:

    Κλασική...σε μπουζούκι

    Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2003 - Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2003

    ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

    Μεταγραφές και ενορχηστρώσεις έργων των J.S. Bach, A. Vivaldi και έργα Γ. Κάτρη

    J.S. Bach
    Πρελούδιο σε ρε ελάσσονα, από το Καλώς συγκερασμένο κλειδοκύμβαλο (Μεταγραφή Γ.Κάτρης)

    Antonio Vivaldi
    Χειμώνας, κοντσέρτο για βιολί σε φα ελάσσονα, RV 297 μεταγραφή Γ. Κάτρης

    Γιώργος και Στάθης Κάτρης
    - Δίφωνη παραλλαγή σε ντο ελάσσονα για μπουζούκι και ορχήστρα
    - Κοντσέρτο αρ. 1 σε ντο ελάσσονα για μπουζούκι και Ορχήστρα

    Γιώργος Κάτρης
    Πρελούδιο σε μι ελάσσονα

    Στάθης Κάτρης
    Φαντασία σε φα ελάσσονα


    Στάθης Κάτρης μπουζούκι
    Γιώργος Κάτρης πιάνο

    Ενορχήστρωση: Γιώργος Κάτρης

    Η Καμεράτα - Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής



    Εισαγωγή-παρουσίαση: 'Εφη Αβέρωφ- Μιχαηλίδου



    Πηγή: classicalmusic.gr




    [ Το μήνυμα επεξεργάστηκε από: vouliakis on 04-01-2005 17:07 ]
    kalaitzakisnikos
    04.01.2005, 20:16
    Ρε παιδιά εγώ δεν γνωρίζω πολλά πράγματα απο μουσική.
    Είμαι καινούριος στο χώρο και μάλιστα μόλις πριν δύο μήνες έπιασα μπουζούκι στα χέρια μου.

    Η συζήτησή σας είναι όντως ενδιαφέρουσα και θα μπορούσαμε να πούμε πάλι πως η Ελλάδα δεν εκμεταλεύετε τους θησαυρούσ της. Γιατί περι θησαυρού πρόκειτε. Δέν μπορώ να καταλάβω τι λιγότερο έχει το μπουζούκ απο τα άλλα όργανα? Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί κάποιος καλός μουσικός δεν θα μπορούσε να διαπρέψει παγκοσμίος παίζοντας και γράφοντας μουσική παγκοσμίως.

    Το θέμα είναι οτί στην Ελλάδα αν δεν το έχεις μεράκι ή αν δεν σε οδηγήσουν κάποιοι άνθρωποι στο χώρο του μπουζουκιού δεν υπάρχουν οι προυποθέσεις να προχωρήσεις.

    Και εντάξει προχώρησες απο εκεί και μετά? Ποιον σε κατοχυρώνει? Εγώ για παράδειγμα έχω πτυχίο οικονομικών είμαι κατα κάποιο τρόπο κατοχυρωμένος. Ο μουσικός μπουζουκιού δεν είναι απ'ότι ξέρω.

    Ρε παιδιά υπάρχει τμήμα σε μουσικό πανεπιστήμιο για μπουζούκι έτσι ώστε να μελετάς τη μουσική του μπουζουκιού σε πανεπιοστημιακό επίπεδο. Αν ναι διορθώστε με.

    Ακόμα και έτσι να είναι οφείλει αυτή η χώρα να προωθήσει το θησαυρό της έτσι ώστε να ανγνωριστεί απο παντού και να μπορέσει να διαπρέψει και να δώσει φώτα σε άλλους λαούς. Όπως εμείς παίρνουμε απο τους υπόλοιπους λαούς κάποια στοιχεία τους. πολιτισμικά, καλό είναι να δίνουμε και εμείς.


    Ευχαριστώ.
    pkamno
    06.03.2007, 17:27
    Παιδια οσο και αν με πειραζει που και καλα το μπουζουκι δεν αναφνωριζεται σε θεωρητικο επιπεδο δηλαδη δεν παιρνεις καποιο πτυχιο τοσο το χαιρομαι απο την αλλη γιατι αυτο το οργανο γεννηθηκε στις ψυχες των ανθρωπων και ισως δεν χρειαζεται καλουποματα και πτυχια!!!!!!!!!!!!!!!!!
    roubas
    06.03.2007, 23:37
    Παράθεση:

    Το μέλος pkamno στις 06-03-2007 στις 17:27 έγραψε...

    Παιδια οσο και αν με πειραζει που και καλα το μπουζουκι δεν αναφνωριζεται σε θεωρητικο επιπεδο δηλαδη δεν παιρνεις καποιο πτυχιο τοσο το χαιρομαι απο την αλλη γιατι αυτο το οργανο γεννηθηκε στις ψυχες των ανθρωπων και ισως δεν χρειαζεται καλουποματα και πτυχια!!!!!!!!!!!!!!!!!



    Θα συμφωνησω χωρις να αλλαξω ουτε λεξη απ' οσα ειπε ο pkamno

    KAKOFONIKS
    07.03.2007, 12:06
    Vouliakis έχουμε κάνει αμέτρητες συζητήσεις τότε που είχα τις χιλιάδες απορίες συμφωνώ απόλυτα μαζί σου αλλά δεν ξέρω ίσως έτσι είναι καλύτερα!
    dimitris1983
    10.04.2007, 05:19
    Παιδιά το πρόβλημα αυτό δεν υπάρχει μόνο με το μπουζούκι, αλλά και με τα παραδοσιακά μας όργανα. Τι να κάνουμε μας έφαγε η ξενομανία
    kappasnek
    08.10.2008, 05:06

    GIASOY BOYLIAKIS PESTA OLA KAPPAS {#emotions_dlg.oops}