Παράθεση:
Το μέλος john1987 στις 25-07-2009 στις 02:32 έγραψε...
Για μενα ποιοτικη μουσικη ειναι οχι μονο αυτη που αντεχει στο χρονο αλλα αυτη που προσφερει μια ψυχικη αναταση.Και οχι μονο "διασκεαδαση" αν θελετε.
Ωστοσο,το προηγουμενο ποστ το θεωρω εξαιρετικο σαν αναλυση,αν και διαφωνω ως προς την διαχρονικοτητα.Ας πουμε η κλασικη μουσικη (πιο διαχρονικη δε γινεται!) δεν ειναι ποιοτικη και λογω του οτι ακουγεται μεχρι σημερα?
|
Η διαφωνία μας έγκειται στον όρο "διαχρονικό". Προφανώς με τη διαχρονικότητα εννοούμε κάτι που συνεχίζει να ενεργεί και σήμερα στα κοινωνικά σύνολα, κι όχι κάτι που απλά υπάρχει ως ιστορικό στοιχείο. Η "κλασική μουσική" (με τον όρο κλασική εννούμε όλα τα είδη από την εποχή της αναγέννησης μέχρι τον 19ο αιώνα συνήθως) είναι ένα καθαρά ιστορικό στοιχείο που έχει ενσωματωθεί στην μουσική εκπαίδευση, μα δεν έχει σχεδόν μήτε την υποτυπώδη απήχηση στα κοινωνικά σύνολα. Δεν πρόκειται στην ουσία για διαχρονική μουσική, αλλά για εκπαιδευτικό υλικό επιστημονικής κατάρτισης πάνω στη μουσική.
Η αναφορά μου στην διαχρονικότητα είχε ως εξής: "Η διαχρονικότητα δεν αποτελεί ασφαλές χαρακτηριστικό ποιοτικής κατάταξης". Δεν σημαίνει ότι τα ποιοτικά τραγούδια δεν μπορούν να είναι και διαχρονικά. Αλλά ό,τι αντέχει στο χρόνο δεν είναι και ποιοτικό απαραίτητα. Ακόμα και στην κλασική μουσική, τα έργα των περισσότερων συνθετών διασώθηκαν από τις αριστοκρατικές τάξεις. Αργότερα, έγινε σχεδόν κανόνας ότι ο αριστοκράτης πρέπει να έχει μουσική παιδεία των μεγάλων συνθετών, και να παρακολουθεί μεγάλες θεατρικές παραστάσεις. Το θέμα ήταν περισσότερο κοινωνικό της εποχής παρά θέμα ποιότητας της μουσικής.
Η ποιότητα αφορά τον κάθε άνθρωπο ξεχωριστά και μόνο. Ό,τι ανάγει τον καθένα μας σε ατομικό επίπεδο και τον βοηθά να γίνεται ένα "κλικ" περισσότερο άνθρωπος, είναι ποιοτικό για εκείνον. Και οι απαιτήσεις κάθε ανθρώπου είναι τελείως διαφορετικές, τόσο εξαιτίας του διαφορετικού του χαρακτήρα, όσο και εξαιτίας του διαφορετικού περιβάλλοντος στο οποίο ζει.
Στη σημερινή εποχή, ο άνθρωπος γίνεται "τηλεκατευθυνόμενος" από μικρές ηλικίες. Το εμπόριο (δηλαδή στην πραγματικότητα εμείς οι ίδιοι) έχει θέσει ως πρωταρχικό target group τα παιδιά 0-14 ετών. Και κάνει τα πάντα για να δημιουργήσει τέτοιες εσωτερικές και εξωτερικές συνθήκες ώστε να δημιουργήσει διά βίου πελάτες-καταναλωτές. Είναι τυχαίος ο παλιμπαιδισμός των μεσήλικων σήμερα που θέλουν να παραμείνουν 14 χρονοι και να καταλήξουν ως τέτοιοι, σώματι και πνεύματι; Κι αν σήμερα με ρωτήσει κανείς πιο είναι το κριτήριο που χαρακτηρίζει την ποιότητα ενός μουσικού κομματιού, η απάντηση πιθανότατα θα είναι: "Εκείνο που με κάνει να συμπεριφέρομαι ως 14χρονος".
* Παρόμοια προσέγγιση με τον/την marillοumajore έχω κι εγώ:
"Δεν μιλαω μονο για χρημα, αλλα για εμπορικους λογους με την ευρεια εννοια (ισως δε το εθεσα καλα)..."
Η "κλασική μουσική" παράλυσε όταν άλλαξε το κοινωνικό σύστημα. Όταν δηλαδή περάσαμε από το στάδιο του αριστοκρατισμού σε εκείνο του λαϊκισμού. Στο πρώτο, οι αριστοκράτες όριζαν τις πνευματικές αξίες. Στο δεύτερο, οι μάζες. Περάσαμε δηλαδή από την ορθολογιστική μουσική (μαθηματική ανάλυση) στην εμπορική (λογιστική ανάλυση).