ελληνική μουσική
    702 online   ·  210.848 μέλη

    Η μεγαλύτερη Πράσινη διαδρομή στην Ευρώπη

    renabill
    10.08.2009, 11:59

    Περισσότερα από 4 χιλιόμετρα «πράσινης διαδρομής» σχεδιάζει να δημιουργήσει στον Βύρωνα της Αττικής η δημοτική αρχή σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αθηνών.

    Ο δήμαρχος, Νίκος Χαρδαλιάς, κάνει λόγο για τη «μεγαλύτερη πράσινη διαδρομή της Ευρώπης», που αναμορφώνει το 10% της συνολικής έκτασης του δήμου (102.800 τ.μ.) κι ενώνει τις παρυφές του Παγκρατίου με τον Υμηττό.

     

    Το έργο φιλοδοξεί να δώσει «ανάσα» στους κατοίκους, περιορίζοντας ταυτόχρονα τη δυσφορία από τις πολύ υψηλές θερμοκρασίες της καλοκαιρινής περιόδου.

    «Η Αθήνα παρουσιάζει τεράστιο πρόβλημα υπερθέρμανσης, ιδίως τους θερινούς μήνες, με αποτέλεσμα οι κεντρικές περιοχές να εμφανίζουν υψηλότερη θερμοκρασία από τα προάστια.

    Η μεγαλύτερη πράσινη διαδρομή της Ευρώπης

    Αυτή η διαφορά μπορεί να ξεπεράσει τους 10 βαθμούς Κελσίου», υπογραμμίζει ο αν. καθηγητής Φυσικής του Πανεπιστημίου Αθηνών, Ματθαίος Σανταμούρης, που υποστηρίζει επιστημονικά το έργο.

    «Το αποτέλεσμα είναι να δημιουργείται το φαινόμενο της θερμικής νησίδας, που προκαλεί έντονο πρόβλημα δυσφορίας στους πολίτες και σχεδόν διπλασιάζει την ενεργειακή κατανάλωση της πόλης».

    Οι βασικές αιτίες που οδηγούν σε αυτή τη συχνά αφόρητη κατάσταση -προσθέτει ο καθηγητής- είναι η ακαταλληλότητα των δομικών υλικών (απορροφούν πολύ την ηλιακή ακτινοβολία), η έλλειψη πρασίνου, η τεράστια θερμότητα που εκλύεται από τα αυτοκίνητα και τις άλλες ανθρωπογενείς δραστηριότητες και ο πολεοδομικός ιστός της πόλης -ψηλά κτίρια, στενοί δρόμοι- που εμποδίζει την κυκλοφορία του αέρα.

    Περιβαλλοντική ποιότητα
    «Είναι αντιστρέψιμο το φαινόμενο αυτό;», αναρωτιέται ο κ. Σανταμούρης. «Το μεγαλύτερο... πείραμα που πραγματοποιείται αυτή τη στιγμή στην Αθήνα είναι η πράσινη διαδρομή του Βύρωνα.

    Ολο το έργο χαρακτηρίζεται από εξαιρετική περιβαλλοντική ποιότητα και συμβάλλει σημαντικά στη μείωση της θερμοκρασίας στην περιοχή, στη βελτίωση των συνθηκών άνεσης και στη μείωση των ενεργειακών αναγκών για κλιματισμό στα γύρω κτίρια».

    Οι βασικές παράμετροι του έργου για τη βελτίωση της θερμικής ισορροπίας είναι:

    • Χρήση υλικών με μεγάλη ανακλαστικότητα στην ηλιακή ακτινοβολία. Δεν απορροφούν ούτε αποθηκεύουν την ακτινοβολία του ηλίου, με αποτέλεσμα να εμφανίζουν μικρή επιφανειακή θερμοκρασία και να βελτιώνουν πολύ την άνεση στους δρόμους.

    Αυτά τα «ψυχρά υλικά» -όπως λέγονται- θα τοποθετηθούν στα πεζοδρόμια (πλάκες - κυβόλιθοι κ.ά.), αλλά και στα οδοστρώματα (ψυχρή άσφαλτος).

    • Χρήση μέσων σκίασης (στέγαστρα κ.λπ.), σημαντική ενίσχυση του πρασίνου με φυτεύσεις και χωροθέτηση σημείων με νερό.
    • Σημαντική μείωση της ανθρωπογενούς θερμότητας, μέσω του περιορισμού της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων κ.ά.

    Μείωση θερμοκρασίας
    Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Ομάδας Μελετών Κτιριακού Περιβάλλοντος -επικεφαλής της οποίας είναι ο κ. Σανταμούρης- οι παρεμβάσεις θα πρέπει να οδηγήσουν σε μείωση της μέσης μέγιστης θερμοκρασίας κατά 1,5-2 βαθμούς Κελσίου επί της «πράσινης διαδρομής».

    Την ίδια στιγμή, η επιφανειακή θερμοκρασία αναμένεται να πέσει κατά 3 βαθμούς Κελσίου τουλάχιστον και οι ενεργειακές ανάγκες για κλιματισμό κατά 15%.

    Από τις μετρήσεις που πραγματοποίησε η πανεπιστημιακή ομάδα φέτος το καλοκαίρι σε διάφορα σημεία της διαδρομής προέκυψε πως οι μέγιστες θερμοκρασίες επιφανείας που αναπτύσσονται ξεπερνούν συχνά τους 40 βαθμούς Κελσίου, ενίοτε και τους 60 βαθμούς Κελσίου...

    «Με απλά και σύγχρονα μέτρα, χωρίς εξεζητημένες τεχνολογίες μπορεί κανείς να βελτιώσει σημαντικά το περιβάλλον και τη ζωή των πολιτών», υπογραμμίζει ο κ. Σανταμούρης.

    ΝΙΚΟΣ ΧΑΡΔΑΛΙΑΣ, ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΒΥΡΩΝΑ
    Σε βιοκλιματικά πρότυπα οι κοινόχρηστοι χώροι

    «Το έργο της πράσινης διαδρομής αλλάζει τα δεδομένα στην πόλη, αναμορφώνει κι εντάσσει σε βιοκλιματικά πρότυπα όλους τους κοινόχρηστούς χώρους που διασχίζει», σχολιάζει από την πλευρά του ο δήμαρχος του Βύρωνα, Νίκος Χαρδαλιάς, προσθέτοντας πως «θα είναι η μεγαλύτερη πράσινη διαδρομή της Ευρώπης. Η αμέσως μικρότερη βρίσκεται στη Βαρκελώνη με μήκος 2,8 χλμ.».

    Οπως εξηγεί, οι προμελέτες, σε επίπεδο μελετών εφαρμογής, είναι έτοιμες. Ο συνολικός προϋπολογισμός φθάνει τα 28.417.200 ευρώ, ενώ έχει σπάσει σε 6 υποέργα με ισάριθμα χρηματοδοτικά πρωτόκολλα κι εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από κοινοτικούς κι εθνικούς πόρους.

    «Ελπίζουμε να έχουμε ανάδοχους μέχρι τον Απρίλιο του 2009, ώστε να ξεκινήσουν τα έργα τον Μάιο, με χρονικό ορίζοντα παράδοσης 14 μήνες. Αν όλα πάνε καλά, θα τα παραδώσουμε τον Σεπτέμβριο του 2010», επισημαίνει ο δήμαρχος.

    Η «πράσινη διαδρομή» περιλαμβάνει πεζόδρομους, δρόμους ήπιας αλλά και κανονικής κυκλοφορίας, ενώ κατά μήκος της διαμορφώνονται πέντε πλατείες και δύο πάρκα. Η στάθμευση θα επιτρέπεται μόνο σε ειδικά χωροθετημένες θέσεις, ενώ «δεν θα είναι ελεγχόμενη σε πρώτη φάση», λέει ο δήμαρχος. Η παρέμβαση καταργεί γύρω στις 185 θέσεις στάθμευσης.

    «Ήδη είναι έτοιμο γκαράζ 150 θέσεων στη γωνία των οδών Ευαγγελικής Σχολής και Ηπείρου, και σε μερικούς μήνες αναμένεται να ξεκινήσει η κατασκευή ενός ακόμη, στη διασταύρωση των οδών Βουτζά και Κωνσταντιλιέρη, 180 θέσεων», σημειώνει ο κ. Χαρδαλιάς.

    Τα γκαράζ κατασκευάζονται με αυτοχρηματοδότηση και -σύμφωνα με τον δήμαρχο- το κόστος για όσους τα χρησιμοποιούν θα κυμαίνεται περίπου στα 85 ευρώ τον μήνα. Σε όλο το μήκος της διαδρομής προβλέπεται να υπάρχει πεζοδρόμιο πλάτους τουλάχιστον 3 μ. από τη μια πλευρά του δρόμου. Ο ωφέλιμος χώρος για τους πεζούς θα είναι 2 μ., αφού το 1μ. θα φυτευτεί, θα καλυφθεί με υδάτινα στοιχεία, όπου κριθεί αναγκαίο κ.λπ.

    «Ολη η διαδρομή θα είναι προσβάσιμη σε άτομα με αναπηρίες, θα υπάρχει κεντρικό σύστημα άρδευσης, ενώ οι ενεργειακές ανάγκες θα καλύπτονται από φωτοβολταϊκά», προσθέτει ο κ. Χαρδαλιάς.

     

    πηγή εφημερίδα ΤΟ ΕΘΝΟΣ

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : renabill στις 10-08-2009 12:20 ]

     

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : Orfeus στις 10-08-2009 19:51 ]


    renabill
    10.08.2009, 13:53

    εγω τουλάχιστον τη βρίσκω πολύ θετική ως πρωτοβουλία γιατί πρέπει το πράσινο να κατανέμεται σε όλη την Αττικη για να μπορούμε να μιλάμε για ποιότητα ζωής στην Αθήνα πλέον. Άσε που δεν μπορούμε να βασιστούμε στο Πάρκο του Ελληνικού, δε θα γίνει ποτέ........


    -----------------
    see my blog "Πετάω τη σκούφια μου..."

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : renabill στις 13-08-2009 10:29 ]