ελληνική μουσική
393 online   ·  204.075 μέλη

Κουρδίσματα

vouliakis
Βετεράνος
Chat
20.01.2005, 23:20
Εδώ υπάρχουν (στα αγγλικά) κουρδίσματα για τα περισσότερα έγχορδα όργανα.
#1   
Dizzy
Περαστική Νότα
Chat
16.04.2005, 15:23
Ο λόγος που τα έγχορδα, με εξαίρεση το πιάνο και την άρπα, έχουν το κούρδισμα που έχουν έχει κάποιο σκοπό, υπόβαθρο και αιτία.

Όχι οτι είναι λάθος να αλλάζεις κούρδισμα στο όργανο για κάποιες εκτελλέσεις και για λόγους ευκολίας αλλά υπάρχει λόγος, με μαθηματική απόδειξη, που λέει γιατί τα όργανα έχουν το κούρδισμα που έχουν.

Για αυτό και δεν ακούγεται η κιθάρα τόσο "καθαρή" όταν αλλάξει κούρδισμα.
#2   
dimko
Σολίστ
Chat
17.04.2005, 00:21
Quote:

Το μέλος Dizzy στις 16-04-2005 στις 15:23 έγραψε:

Για αυτό και δεν ακούγεται η κιθάρα τόσο "καθαρή" όταν αλλάξει κούρδισμα.





¶ειντε να το πεις στο Keith Richards αυτό...
#3   
piterpiano
Συγχορδία Ματζόρε
Chat
17.04.2005, 01:08
egw exw mia aporia.otan se mia mpanta mpei ena klarino prepei na kourdisoun oloi "panw" tou? gia poio logo ayto?kati exw akousei oti xreiazetai misos tonos panw gia na einai oloi sta isa tous!!

fwtiste me ton aommato!!!!!
#4   
Jasmine
Συγχορδία Ματζόρε
Chat
17.04.2005, 02:31
Χμμμμ... απ' ότι θυμάμαι απ' την οργανογνωσία... νομίζω... Ας επιβεβαιώσουν ή διαφωνίσουν οι φίλοι που ασχολούνται με πνευστά, νομίζω ότι το κλαρίνο δεν είναι όργανο in do όπως λένε!! Όπως είναι το πιάνο, η κιθάρα κλπ. Υπάρχουν κλαρίνα σε RE b kai MI b! Οπότε και τ' άλλα όργανα πρέπει να χορδιστούν πάνω τους για να δημιουργείται αρμονία!! Χμμμ... αν θυμάμαι καλά..
#5   
Dizzy
Περαστική Νότα
Chat
17.04.2005, 10:49
Quote:

Το μέλος dimko στις 17-04-2005 στις 00:21 έγραψε:
¶ειντε να το πεις στο Keith Richards αυτό...





Μάλον στον ηχολήπτη του Κέηθ θες να πεις! Χαιρω πολύ! Οποιοδήποτε όργανο και αν έχει ηχογραφηθεί στο στούντιο ακούγεται όπως θες. Οπότε το επειχήρημά σου δεν στέκει.

Τώρα piterpiano, όταν μπάντα εννοείς 1 κιθάρα, 1 μπάσσο και τύμπανα ναι έχεις δίκιο. Όταν όμως ενοείς μπίκγ μπάντ τότε το όργανο που ψάχνεις είναι ένα άλλο ξύλινο πνευστό.....

Αυτό για τον μισό τόνο είναι παρερμηνίες όσων δεν ξέρουν τι γίνεται!
Ο λόγος που γίνεται αυτό μπορείς εύκολα να τον μάθεις αν δείς πως κουρδίζει ένα κλαρίνο και πως παράγει ένα ήχο!!!!!


Δηλαδή, έτσι λίγο για να ψάξεις και κάτι μόνος σου, μπορείς να κάνεις βιπμράτο μόνο με την γλώσσα, βέβαια και στην κιθάρα γίνεται εύκολα αλλά σκέψου τι είναι το βιμπράτο και φαντάσου να το κάνεις χτυπώντας την χορδή λίγο πιο εδω ή λίγο πιο εκεί.... τελικά που θα έπρεπε να την χτυπήσεις για την σωστή νότα;!!!!

Όσο για τα ιν ντο, ιιν σι μπεμόλ και ιν μι μπεμόλ δεν έχει καμία σχέση με το κούρδισμα των άλλων οργάνων.Τελικά γιασεμί δεν θυμάσαι καλά...........
#6   
vouliakis
Βετεράνος
Chat
17.04.2005, 12:26
Quote:

Το μέλος piterpiano στις 17-04-2005 στις 01:08 έγραψε:

egw exw mia aporia.otan se mia mpanta mpei ena klarino prepei na kourdisoun oloi "panw" tou? gia poio logo ayto?kati exw akousei oti xreiazetai misos tonos panw gia na einai oloi sta isa tous!!

fwtiste me ton aommato!!!!!





Το κλαρινέτο είναι όργανο μεταφοράς.
Ανέβασα ένα πίνακα στο topic για τα πνευστά
#7   
Dizzy
Περαστική Νότα
Chat
17.04.2005, 12:36
Quote:

Το μέλος vouliakis στις 17-04-2005 στις 12:26 έγραψε:
Το κλαρινέτο είναι όργανο μεταφοράς.
Ανέβασα ένα πίνακα στο topic για τα πνευστά





Ακριβώς!!!!!

Βέβαια, το ενδιαφέρων κομμάτι είναι στο γιατί να είναι όργανο μεταφοράς!!!!!

Τι είναι δηλαδή η μεταφορά και πού χρησιμεύει!!!
#8   
Laviq27
Περαστική Νότα
Chat
06.05.2005, 12:20
Απάντηση προς τον Dizzy, και προς λοιπούς ενδιαφερομένους:

Σχετικά με την σύγχρονη κιθάρα (ηλεκτρική, ακουστική κ.λ.π.), άκου το Friends των Led Zeppelin (Led Zeppelin III) που είναι κουρδισμένο σε D A D G A D. Επίσης το άλμπουμ No Quarter του 1994 (αν θυμάμαι καλα).

Επίσης, άκου και λίγο Michael Hedges (ναι, ξέρω...ποιός είναι αυτός τώρα...) http://www.nomadland.com

Έχει και ένα πολύ ωραίο section σχετικά με τα tunings που χρησιμοποίησε κατά καιρούς.

Σχετικά με την κλασσική κιθάρα...να υπενθυμίσω ότι το 1/5 περίπου της φιλολογίας για κλασσική κιθάρα έχει την 6η χορδή σε D.

Η Sevilla του Albeniz σε διασκευή από τον Tarrega και τον Llobet έχει 6η σε D και 5η σε G. Το ίδιο και το 2ο μέρος της Σονάτας του Tedesco.

Ακόμη περισσότερο, η Koyunbaba του Carlo Domeniconi έχει ολόκληρη εναλλακτικό κούρδισμα.

Το θέμα είναι:
...τα εναλλακτικά κουρδίσματα δεν χρησιμοποιούνται πάντα για λόγους ευκολίας, αλλά πολλές φορές για την παραγωγή διαφορετικών ηχοχρωμάτων που δεν θα τα πετύχαινε κανείς με το παραδοσιακό κούρδισμα. Εννοείται, ότι σε ένα εναλλακτικό κούρδισμα δεν ψάχνει κανείς να βρει την C (ή ελληνιστί Ντο ματζόρε) αλλά εκμεταλλεύεται τις δυνατότητες των ανοιχτών χορδών και όλες τις νέες θέσεις που μπορεί να εξερευνήσει με σκοπό να ΜΗΝ ακούγεται πάλι μια Ντο ματζόρε!!!

Παρεπιπτόντως το κούρδισμα D,A,D,G,A,D (6η -> 1η χορδή) παράγει εξαιρετικές συγχορδίες sus2 και sus4 που με το παραδοσιακό κούρδισμα θα ακούγονταν τελείως διαφορετικά.

Επίσης, και τελειώνω με αυτό, η καθαρότητα του οργάνου που εννοείς, σκέφτηκες ποτέ σου ότι οφείλεται στην κατασκευή των χορδών που κατασκευάζονται για E,A,D,G,B,E. Αν χρησιμοποιήσεις διαφορετικά πάχη χορδών θα πετύχεις ίδια καθαρότητα και σε εναλλακτικά κουρδίσματα (π.χ. 0.10 ή 0.11 αν είναι να κατεβάσεις την 1η χορδή σε D ή 0.8 αν πρόκειται να την ανεβάσεις σε F ή F#).
#9   
Dizzy
Περαστική Νότα
Chat
12.05.2005, 11:19
Σωστή η παρατήρησή σου για τα πάχη των χορδών.

Όμως σκέφτηκες οτι το ίδιο ισχύει και για τις διαστάσεις τις κιθάρας;

Ναι για τα ηχοχρώματα, αλλά ηχόρωμα σημαίνει και διαφορετικό συχνοτικό περιεχόμενο. Έτσι, μερικά όργανα δεν "υποστηρίζουν" κάποια τέτοια περιεχόμενα. Δηλαδή μπροεί να νομίζει κανείς οτι ακούει κάτι αλλά να ακούει κάτι άλλο, άσχετα με το αν του αρέσει ή όχι.
#10   
Laviq27
Περαστική Νότα
Chat
12.05.2005, 15:51
Εμμ...ναι, και αυτό ισχύει επίσης και για το πως είναι τοποθετημένες οι κόντρες στο εσωτερικό της κιθάρας, και για την απόσταση του καβαλλάρη από τον ζυγό, δηλαδή το ωφέλιμο μήκος των χορδών και ίσως και για τις ρυθμίσεις του EQ του ενισχυτή αν η κιθάρα περνάει από ενισχυτή, και από το εκάστοτε strip της συγκεκριμένης κονσόλας αν η κιθάρα είναι ηχογραφημένη, και από τον ενισχυτή και τα ηχεία που χρησιμοποιεί ο καθένας για να ακούει αυτή την κιθάρα και από τα ίδια τα αυτιά μας εν τέλει.
Συμφωνώ τέλος πάντων ότι, ναι, αν η κιθάρα είχε μεγαλύτερο ηχείο και μεγαλύτερες χορδές και 88 πλήκτρα ίσως να λεγόταν "Πιάνο".
#11   
Dizzy
Περαστική Νότα
Chat
12.05.2005, 17:13
Χαχαχαχα!!!! Ναι, και αν φορούσε και τσεμπέρι θα ήταν η γιαγιά μου!!!!!!

Λοιπόν. Ο κάθε χώρος ανάλογα με την γεομετρία του αλλά και τον όγκο του, "επιτρέπει" και σε διαφορετικές συχνότητες να "ακουστούν". Αυτή είναι μια μπακάκλικη περιγραφή αλλά για να καταλάβεις τι γίνεται στο περίπου....

Ευχαρίστως να στο ανέλεια, αλλά ένεκα ο χώρος αλλά και οι προαπαιτούμενες γνώσεις, ακουστικής, φυσικής κ.α........

Ελπίζω τώρα να κατάλαβες τι γίνεται.... στις κλασσικές κιθάρες. Γιατί αν είναι να ΄μιλήσουμε για ηλεκτρικές τότε και το πιάνο μπορεί να κάνει μέχρι και γαβγίσματα!!!!!
#12   
Laviq27
Περαστική Νότα
Chat
12.05.2005, 18:02
Δεν νομίζω ότι είπα κάτι διαφορετικό. Το να λέμε κάτι απλώς και μόνο για να το πούμε θεωρώ πως είναι άσκοπο χάσιμο χρόνου και φαιάς ουσίας.

Ωστόσο, αν θες να μου αναλύσεις τις ακουστικές αρχές που διέπουν τις κλασσικές κιθάρες και τον παραγόμενο ήχο, θα το ήθελα πολύ ευχαρίστως καθώς και τις προαπαιτούμενες γνώσεις έχω (2 εξάμηνα φυσική ακουστική και ακουστική σχεδίαση κλειστών χώρων), και τον χώρο έχουμε, και μία ακόμη μελέτη έχω ενός καθηγητή του Παν/μίου Αθηνών που θα μπορούσα να αντιπαραβάλλω.

Και παρακαλώ χωρίς ορθογραφικά λάθη εάν είναι δυνατόν...μου αποσπούν την προσοχή.
#13   
Dizzy
Περαστική Νότα
Chat
12.05.2005, 18:43
Για να μην υπάρχει η ανάγκη να πηγαίνει κανείς πίσω μπρος, παραθέτω εδώ κα΄τι λίγο από τα προηγφούμενα που γράφτηκαν....

Quote:

Το μέλος Laviq27 στις 06-05-2005 στις 12:20 έγραψε:
Παρεπιπτόντως το κούρδισμα D,A,D,G,A,D (6η -> 1η χορδή) παράγει εξαιρετικές συγχορδίες sus2 και sus4 που με το παραδοσιακό κούρδισμα θα ακούγονταν τελείως διαφορετικά.

Επίσης, και τελειώνω με αυτό, η καθαρότητα του οργάνου που εννοείς, σκέφτηκες ποτέ σου ότι οφείλεται στην κατασκευή των χορδών που κατασκευάζονται για E,A,D,G,B,E. Αν χρησιμοποιήσεις διαφορετικά πάχη χορδών θα πετύχεις ίδια καθαρότητα και σε εναλλακτικά κουρδίσματα (π.χ. 0.10 ή 0.11 αν είναι να κατεβάσεις την 1η χορδή σε D ή 0.8 αν πρόκειται να την ανεβάσεις σε F ή F#).





¶ρα δεν μπορείς να πεις οτι μίλησες για modals ή transient response ενός σημείου. Για το πάχος των χορδών και οτι υπάρχουν χορδές για σολ και χορδές για Φα (π.χ.) και οτι να τις ξεκουρδίσουμε για να φτάσουμε κάπου αλλού φυσικά και δεν θα ακούγονται το ίδιο, ΝΑΙ.

Έτσι η πρότασή σου "Δεν νομίζω ότι είπα κάτι διαφορετικό. Το να λέμε κάτι απλώς και μόνο για να το πούμε θεωρώ πως είναι άσκοπο χάσιμο χρόνου και φαιάς ουσίας." δεν νομίζω οτι ισχύει.

Όσο για τα 6μηνα που έχει η ΣΑΕ, δεν νομίζω οτι αναγκαστικά αν πάς και κάνεις και 5 6μηνα πυρινική φυσική γίνεσαι πυρινικός φυσικός. Δεν ξέρω τι ξέρεις και τι δεν ξέρεις αλλά αυτό που λες για τα 6μηνα, κατά την γνώμη μου που σου ανάφερα κιόλας, δεν στέκει.

Από την άλλη δεν νομίζω τοι αφορά αυτό το σάητ τέτοιες αναλύσεις....

Όσο για μελέτες καθηγητών πανεπιστιμίου..... αν δεν τις κάνανε και να τις μοιράζουν δεν θα μπορούσαν να ανεβούν και βαθμίδες.... το λοιπόν όποιος ενδιαφέρεται έχει και από μία!!!!

Τελειώνοντας, συγνώμη για ορθογραφικά μου λάθη.... λόγω ταχύτητας (ελπίζω τουλάχιστον!!!!!).
#14   
Laviq27
Περαστική Νότα
Chat
12.05.2005, 19:11
Για να τελειώνουμε:

1ον: Δεν μίλησα για 6μηνα στην SAE, αλλά για εξάμηνα σε AEI. H SAE είναι έξτρα και δεν την ανέφερα καθόλου.

2ον: Επειδή πιστεύω πως ό,τι γράφουμε σε ένα φόρουμ το γράφουμε για να προσφέρουμε ό,τι μπορεί ο καθένας μας και όχι για οποιουσδήποτε ανύπαρκτους λόγους αυτοπροβολής, ίσως θα ήταν καλό να προσπαθήσεις περισσότερο να προσφέρεις παρά να επικρίνεις. Οι επικρίσεις δεν έχουν νόημα αν δεν συνοδεύονται παράλληλα από προτάσεις και εξαντλούνται μόνο στην επίδειξη γνώσεων.
#15   
mano-tsao
Περαστική Νότα
Chat
25.05.2005, 11:22
και ερχομαι λοιπον και ρωταω

το κουρδισμα ειναι τεχνικη η μηπως στοιχειο εκφρασης?
για μενα προσωπικα λιγο απο τα 2
ναι ο Ταρρεγκα (θεος) την ξεκουρδιζε την μι μπασσο ομως το εκανε για να τον βοηθησει να παιξει συγχορδιακα θεματα χωρις να σπασει τα δαχτυλα του....αρα κυριως θεωρω οτι ειναι θεμα πρακτικης και μετεπειτα εντυπωσιασμου....ειμαστε ατιμη ρατσα οι κιθαριστες....λοιπον?

#16   
DavidDT
Σολίστ
Chat
10.06.2005, 00:25
ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΣΩ ΠΟΛΥ ΤΟΝ κ.ΒΟΥΛΙΑΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΥΤΙΜΗ ΣΥΜΒΟΥΛΗ ΤΟΥ ΣΤΑ ΚΟΥΡΔΙΣΜΑΤΑ,ΓΙΑΤΙ ΕΙΧΑ ΜΠΕΡΔΕΥΤΕΙ ΠΟΛΥ ΜΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΟΥΤΙ!!! (ΕΙΜΑΙ ΚΑΙ ΕΓΩ ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΠΑΛΙΟΠΑΡΕΑΣ antonLOrd ΚΑΙ ΜΙΧΑΛΗ ΑΠΟ ΚΩ!!!)
#17   
matthias16
Συγχορδία Ματζόρε
Chat
10.09.2006, 22:36
προσωπικα ειμαι κιθαριστας και παιζω σε drop down κουρδισμα στη σι.ειναι αναλογα τι ηχο θελεις να βγαλεις,γλυκο,σκληρο,κλασσικιστικο κτλ....
#18   
daspan
Περαστική Νότα
Chat
02.11.2006, 11:27
φίλοι μου γειά σας...
κατ' αρχάς να σας συγχαρώ για την υπέροχη παρέα σας...
έρχωμαι όμως στο πρόβλημά μου: έχω πάρει τώρα στα ..γεράματα (47 χρόνων) μια κιθάρα για να γεμίζω κάπως τις ώρες της μοναξιάς και (ίσως) για να θυμηθώ στιγμές της νιότης μου που προσπάθησα και τότε να μάθω αυτοδίδακτος κιθάρα.
πήρα κι ένα ηλεκτρονικό οργανάκι για συντονισμό καθώς και κατέβασα κι ένα πρόγραμμα συντονισμού(κουρδίσματος).
όλα καλά μέχρι εδώ. την κούρδισα την κιθάρα αλλά στο αυτί μου φαίνεται πως είναι πολύ χαλαρά κουρδισμένες,και θέλω να την κουρδίσω με πιο έντονο ήχο.
δεν ξέρω αν γίνομαι κατανοητός εξ αιτίας της ασχετοσύνης μου αλλά αν μπορεί κάποιος σας να με βοηθήσει θα είμαι υπόχρεος,αλλά και πάλι σας ευχαριστώ όλους σας...
πάνος από μεσολόγγι
#19   
KAKOFONIKS
Φθασμένος
Chat
02.11.2006, 12:18
Μπορεί να είναι μην ισχύει και αυτό που θα σου πώ περίμενε πρίν κάνει οτιδήποτε να πάρεις και άλλες απόψεις!

Μήπως έχεις κουρδίσει την κιθάρα μια οκτάβα πιο χαμηλά απο ότι πρέπει κανονικά ?

Αν ναι τότε πρέπει να παραπάνω μέχρι να κάνουν κύκλο οι νότες και να φτάσει πάλι στην νότα που κουρδίζεις την χορδή!

Δηλαδή : ΜΙ - E
ΣΙ - B
ΣΟΛ - G
ΡΕ - D
ΛΑ - A
ΜΙ - Ε

Απο κάτω προς τα πάνω!!

Ελπίζω να βοήθησα!!!!!!!
#20