Μου το είπε ένας φίλος και δεν το πίστευα. Ορίστε λοιπόν:
(απόσπασμα από το e-tetradio.gr, διαβάστε όλο το άρθρο εδώ)
Ξεκινάει από σήμερα Δευτέρα (13/9/2010) η εφαρμογή της απόφασης της ιδιοκτησίας του ΣΚΑΪ 100,3 για την παύση αναμετάδοσης από το ραδιόφωνο του ομίλου, τραγουδιών, μουσικής και εν γένει καλλιτεχνών, που έχουν αναθέσει στην ΑΕΠΙ την είσπραξη των πνευματικών δικαιωμάτων τους. Με σκοπό φυσικά την αποφυγή καταβολής στον εν λόγω Οργανισμό Συλλογικής Διαχείρισης (Πνευματικών Δικαιωμάτων) ενός τεράστιου ποσού ετησίως, το οποίο είναι υποχρεωμένος να καταβάλλει ο σταθμός, ανεξάρτητα του ότι δεν έχει μουσικό- ψυχαγωγικό, αλλά ξεκάθαρα ενημερωτικό χαρακτήρα και προσανατολισμό. Το πώς θα λειτουργήσει αυτή η απόφαση, τι αποτελέσματα θα επιφέρει και κατά πόσο θα ανακληθεί σύντομα (όπως πολλοί προβλέπουν…) μένει να το δούμε.
Με μια πρώτη ματιά η εν λόγω απόφαση του ΣΚΑΪ θα μπορούσε να χαρακτηριστεί (και έχει ήδη χαρακτηριστεί από πολλούς) ως δήθεν υποτιμητική για το προφίλ του μεγαλύτερου σταθμού στην Ελλάδα. Υποβάθμιση προγράμματος, προσβολή των ακροατών και της εμπιστοσύνης τους… μέχρι και για «τσιγκουνιά» που δεν είναι μαγκιά έχουμε ακούσει και διαβάσει. Μήπως όμως δεν είναι ακριβώς έτσι τα πράγματα;
Ο ΣΚΑΪ έφτασε στην εν λόγω (σίγουρα όχι θετική ή «εύκολη» για κάθε ραδιόφωνο) απόφαση βάσει της απλής, αλλά και με ισχυρό νομικό έρεισμα, λογικής που λέει ότι δεν είναι δυνατόν να καλείσαι να πληρώσεις το ίδιο (κατ’ αναλογία) ποσό στην ΑΕΠΙ ως ενημερωτικός σταθμός, με τους ψυχαγωγικούς-μουσικούς σταθμούς, που στηρίζουν τη δυναμική τους, τις ακροαματικότητες και άρα τα έσοδα τους (σχεδόν) αποκλειστικά στη μετάδοση μουσικής. Και αυτό το ‘σχεδόν’ δεν υφίσταται καν στις περιπτώσεις των ολοένα και περισσότερων σταθμών που πλέον λειτουργούν εν είδη i-pod με ονοματεπώνυμο και μεταδίδουν μόνο μουσική. Εδώ μάλιστα το δίκαιο του αιτήματος του ΣΚΑΪ 100,3 για εφαρμογή αναλογικότητας στην τιμολόγηση της ΑΕΠΙ γίνεται ολοένα και πιο αυταπόδεικτο.
Πριν από τον ΣΚΑΪ (λογοτεχνικό σχήμα), το πρόβλημα το αντιμετώπισαν χιλιάδες επιχειρηματίες, μικροί και μεγάλοι, σε όλη τη χώρα. Τυροπιτάδικα, ψιλικατζίδικα και περίπτερα κλήθηκαν να πληρώσουν δικαιώματα σε Ο.Σ.Δ. (εκτός από την ΑΕΠΙ, υπάρχουν και οι Απόλλων, Ερατώ και Grammo, για τα συγγενικά δικαιώματα ερμηνευτών, εκτελεστών κ.λ.π. η ΑΕΠΙ έχει τα πνευματικά)… εξαιτίας του ότι ιδιοκτήτες και υπάλληλοι τους τολμάνε να ακούνε... μουσική την ώρα της δουλειάς, γεγονός που επιχειρήθηκε να θεωρηθεί δημόσια αναμετάδοση. Οι ίδιοι οργανισμοί ενάγουν, αλλά και μηνύουν, σωρηδόν καφέ, μπαρ και club ζητώντας δεκάδες χιλιάδες ευρώ τον χρόνο για την ίδια αιτία. Ενίοτε και σε παραδοσιακά καφενεία, που μάλλον δεν έχουν D.J. ή τουλάχιστον..... resident D.J
[..]
Το να κόψεις την «ΑΕΠΙ» και τους συμβαλλόμενους της από το πρόγραμμα σου, λοιπόν, όσο δικαιολογημένη και αν είναι, είναι πράγματι η εύκολη λύση. Το αν είναι η ενδεικνυόμενη λύση, μένει να αποδειχτεί. Μέχρι τότε... και οι Laternative, και η Γκίζα... και η Ελληνοφρένεια απ’ ότι ακούμε την έχουν ψιλοβρεί την άκρη τους ως προς την μουσική επένδυση του προγράμματος τους. Εκεί που είμαι πραγματικά περίεργος, είναι με την περίπτωση του Γιάννη Ξανθούλη! Δεν θυμάμαι και δεν ξέρω τι είχε κάνει με την προηγούμενη ΑΕΠΙ-απαγόρευση του σταθμού, αλλά έχω την αίσθηση ότι οι δονήσεις της εκπομπής του θα είναι κατά πολύ μειωμένες στην κατάσταση που πάει να δημιουργηθεί...
Όλα αυτά για να περάσουμε και σε κάποιες δεύτερες σκέψεις περί του αν τελικά η σχετική απόφαση του ΣΚΑΪ ήταν δικαιολογημένη ή αδικαιολόγητη. Αλλά και περί του αν παρότι είναι μάλλον δικαιολογημένη, επιχειρηματικά τουλάχιστον, είναι τελικά η ενδεικνυόμενη. Αν την ρότα του ΣΚΑΪ την ακολουθήσουν και άλλοι ενημερωτικοί σταθμοί, το σίγουρο είναι ότι η ΑΕΠΙ θα απολέσει σημαντικά έσοδα. Και όσο τα έσοδα θα μειώνονται, τόσο θα πιέζεται η κατάσταση προς μία απόφαση εξορθολογισμού της τιμολογιακής της πολιτικής. Και αν γίνει κάτι τέτοιο κερδισμένοι θα είναι όχι μόνο οι σταθμοί , αλλά και οι ανεξάρτητοι δημιουργοί, οι οποίοι σήμερα μόνο εν μέρει και προσχηματικά κερδισμένοι εμφανίζονται. Πολλοί από αυτούς αποφεύγουν να γραφτούν στην ΑΕΠΙ γιατί γνωρίζουν ότι τα απαγορευτικά τιμολόγια της ενδέχεται να καταστούν εμπόδιο στην αναμετάδοση και διάδοση του έργου τους…
Είναι περίεργα φαύλος ο κύκλος το λοιπόν.
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : jorge στις 05-10-2010 13:57 ]