ελληνική μουσική
470 online   ·  203.779 μέλη

Συγκερασμοί (Temperaments)

STEFANOS604
Βετεράνος
Chat
27.10.2011, 17:01

 

TEMPERAMENTS

 

Τολμώ και παρουσιάζω , σαν Ηλεκτρονικός Μηχανικός που έχει και μερικές γνώσεις της μουσικής θεωρίας, ένα πολύ δύσκολο θέμα-τους ‘’συγκερασμούς’’.

Όλες οι πληροφορίες αντλήθηκαν από εξαντλητικές ερωτήσεις σ’ ένα ξένο site (slidemeister.com με το οποίο συνεργάζομαι) στo οποία ξεκίνησα  να περιγράφω τον παρακάτω πρακτικό τρόπο κουρδίσματος μιας φυσαρμόνικα . Βλέπε το video μου ΕΔΩ:

http://www.youtube.com/watch?v=IlYyV77gtjc

Μετά διαπίστωσα ότι συνδυάζοντας και την πολύ πλούσια θεωρία που υπάρχει για το θέμα, θα καταλάβαινα πολύ καλύτερα τη διαδικασία κουρντίσματος.

Φυσικά  δεν είμαι συγγραφέας και έτσι πολλά από τη θεωρία ίσως επαναλαμβάνονται με εμπλουτισμένο υλικό που έπαιρνα κάθε φορά καθώς μου δημιουργούνταν νέες ερωτήσεις.

Επειδή το θέμα των Temperaments είναι ανοιχτό προς εξερεύνηση εγώ απλώς προσπάθησα εκτός από την εντελώς ΠΡΑΚΤΙΚΗ διαδικασία κουρντίσματος των φυσαρμόνικων να δώσω και μια ευκαιρία σε πολλούς από εσάς που έχετε πανεπιστημιακές μουσικές γνώσεις , να το συζητήσουμε και να εμπλουτίσουμε περαιτέρω τις γνώσεις μας.

Το ότι στις επόμενες ενότητες που θα ακολουθήσουν, τα παραδείγματα αναφέρονται στις φυσαρμόνικες δεν θα σας εμποδίσει να εμπλουτίσετε τις γνώσεις σας αλλά και να κάνετε αναγωγή στο δικό σας όργανο.

Θεώρησα σωστό, για την καλύτερη κατανόηση, να περιγράψω περιληπτικά και μερικά αξιώματα της φυσικής.

Για καλύτερη μελέτη καλόν θα ήταν οι αρκετές περιγραφικές σελίδες μου με τα σχεδιαγράμματα, που δίνω μέσω των links, να εκτυπωθούν και να μελετώνται  ταυτόχρονα με το παρόν κείμενο.

Γενικά για το κούρδισμα:

Υπάρχουν πολλοί τρόποι για το πώς οι οργανοπαίχτες θα πρέπει να κουρδίζουν τα όργανα τους ώστε να παίζουν συντονισμένα.

Πάντως ένα είναι γεγονός το ότι αν ένας οργανοπαίχτης πρόκειται να συμμετάσχει σε μια ομάδα μουσικών, ακόμα και μόνο με άλλον ένα, θα πρέπει να γνωρίζει να βαθμονομεί το όργανό του ώστε να είναι σε συντονισμό με αυτά της ομάδας.

Συχνότητα και ακουστικά διακροτήματα (beats)

“Intonation without beats is the goal of all musicians.”

Δηλαδή σκοπός των μουσικών είναι να επιτύχουν τέτοιο κούρδισμα ώστε να μη υπάρχουν διακροτήματα (beatless).

Κάθε ακουστικό κύμα έχει μια μετρήσιμη ταχύτητα συνεχόμενης κίνησης που λέγεται συχνότητα και μετριέται σε κύκλους /δευτερόλεπτο ή Hertz και την αντιλαμβανόμαστε σαν τόνο.

Όσο ταχύτερη η ταχύτητα τόσο ο τόνος που αντιλαμβανόμαστε είναι ψηλότερος.

Όταν ήχοι από δύο διαφορετικές πηγές συνδυαστούν στον αέρα τότε ο ένας επικάθεται επί του άλλου και ο προκύπτον τόνος είναι είτε χαμηλότερος είτε υψηλότερος σε ένταση.

Δύο τόνοι που ηχούν στην ίδια συχνότητα συνδυάζονται και  δυναμώνεται η ένταση τους.

Δύο τόνοι με ελαφρώς διαφορετικές συχνότητες παράγουν το λεγόμενο διακρότημα (beat) που είναι ένας τόνος που ακούγεται μη σταθερός (wa-wa).

Για να μπορούν οι οργανοπαίχτες να παίζουν σε συντονισμό πρέπει να προσαρμόζουν τον τόνο του οργάνου τους με τον τόνο μιας αξιόπιστης πηγής τόνων.

Για να συγκρίνει ο οργανοπαίχτης τον τόνο του  οργάνου του με τον τόνο της αξιόπιστης πηγής τόνων ακούει το διακρότημα:

·         Όσο πιο ταχύτερο τόσο ασύμφωνοι είναι.

·         Οταν οι τόνοι του οργάνου και της αξιόπιστης πηγής πλησιάζουν σε συχνότητα τότε το διακρότημα ηχεί  αργότερο

·         και όταν οι συχνότητες συμπέσουν τότε ένας σταθερός, ενδυναμωμένος τόνος ηχεί που μοιάζει με έναν τόνο παρά με συνδυασμό δύο.

 

Αρμονικές Συχνότητες

Kάθε νότα που παράγεται από ένα μουσικό όργανο έχει συνιστώσες που αποτελούνται πάντα από τη βασική της συχνότητα και μέχρι κάποιο όριο όλα ή ορισμένα από τα ακέραια πολλαπλάσιά της (διπλάσια, τριπλάσια κτλ).

Οι συνιστώσες αυτές ονομάζονται αρμονικές– η πρώτη λέγεται και θεμελιώδης.

Το διάστημα που σχηματίζουν δύο φθόγγοι εκφράζεται με το λόγο των συχνοτήτων τους. Έτσι, επειδή από κάθε αρμονική στην επόμενη οι λόγοι των συχνοτήτων μικραίνουν (1/2, 2/3, ….), ανάλογα μικραίνουν και τα διαστήματα μεταξύ τους.

Οι λόγοι αυτοί είναι το μέτρο των διαστημάτων (π.χ. 2/1 = οκτάβα, 3/2 = καθαρή πέμπτη, 5/4 = μεγάλη τρίτη, 3/1 = δωδεκάτη).

Αν έχουμε οποιαδήποτε απόκλιση από το μέτρο αυτό τότε αυτό λέγεται συγκερασμός (Temperament).

 

Tο ισοσυγκερασμένο σύστημα (Equal Temperament = E.T) σημαίνει την υποδιαίρεση της οκτάβας σε 12 ίσα ημιτόνια.

Άρα όλα τα άλλα διαστήματα προκύπτουν ως το άθροισμα του κατάλληλου αριθμού τέτοιων ημιτονίων (καθαρή  Τετάρτη=7 ημιτόνια, καθαρή πέμπτη = 7 ημιτόνια, μεγάλη τρίτη = 4 ημιτόνια ….).

Στο Ε.Τ ισχύει και η εναρμόνια ισοδυναμία, όπου π.χ C# =Db, αφού η απόσταση από το C και το D είναι ίση.

Δείτε τη φωτογραφία ΕΔΩ:

http://www.box.net/shared/3snhxq50jfinrgy4zy6z

Το ψηφιακό χρωματικό tuner{κουρδιστήρι}

Είναι σύνηθες να βασιζόμαστε στο Tuner για το κούρδισμα του οργάνου μας.

Το Tuner δείχνει πόσα cents απέχει ο τόνος που παίζεται από έναν τόνο μιας αξιόπιστης ακουστικής πηγής.

Αυτό μπορεί να είναι χρήσιμο σε ένα σταθερού σωλήνα πνευστό όργανο (σάλπιγγα) ή για το συντονισμό της χορδής Α (λά) στα έγχορδα.

Πάντως δεν θα πρέπει να χρησιμοποιείται το tuner για κούρδισμα όλων των χορδών εγχόρδων {φημισμένοι κιθαρίστες κουρδίζουν τις υπόλοιπες χορδές στηριζόμενοι στο αυτί τους} ή για όλες τις οκτάβες για τα πνευστά (κλαρίνο, σαξόφωνο, φλάουτο..)..

Αυτό οφείλεται στο ακουστικό φαινόμενο που συμβαίνει με τα just-tempered συστήματα που θα μελετήσουμε στη συνέχεια.

CENTS

1 Cent είναι μία λογαριθμική μονάδα ίση με το 1/ 1200 μιας οκτάβας

(π.χ. 1 οκτάβα =  1200 cents ,1 ημιτόνιο =  100 cents,  1 Πέμπτη καθαρή  =7ημιτόνια = 700 ,1 τετάρτη καθαρή 5 ημιτόνια

Cents ……),

Πρόσθεση διαστημάτων

Πχ 1 Τετάρτη ( 500 cents) + 1 πέμπτη (700 cents) = 1200 cents = 1 οκτάβα ή το ίδιο 1 ογδόη

Κούρδισμα Equal Tempered { ισοσυγκερασμένο κούρδισμα}

Το  ενδιαφέρον πρόβλημα  του κουρδίσματος το αντιμετώπισαν για εκατοντάδες χρόνια οι κατασκευαστές οργάνων .

Tο ισοσυγκερασμένο κούρδισμα είναι γνωστό από το 16ο αιώνα αλλά επιβλήθηκε το 19ο αιώνα.

Tα προβλήματα των κουρδισμάτων αφορούν περισσότερο τα πληκτροφόρα, οι μουσικοί των οποίων δεν μπορούν να επέμβουν στο ακριβές τονικό ύψος κάθε νότας.

Έτσι για να πάρουμε την καθαρή πέμπτη (το διάστημα μεταξύ Α και Ε) πρέπει να πολλαπλασιάσουμε 1,5 φορά τη συχνότητα της Α.

Στο βιολί (τη βιόλα ,τη λύρα αλλά και σ’ όλα τα χωρίς τα έγχορδα χωρίς χωρίσματα-όπως τα χωρίσματα-frets- της κιθάρας)αυτό είναι δυνατόν και μπορούμε να παίξουμε την καθαρή πέμπτη Ε στη συχνότητα 440Χ1,5=660 Hz.

Από τον παρακάτω όμως πίνακα συχνοτήτων βλέπουμε ότι το πιάνο παίζει την ίδια νότα Ε = 659.26 Hz δηλαδή να βαίνει προς ύφεση.

{ Αυτό οφείλεται στον κούρδισμα equal tempered. Λέγεται ότι το κούρδισμα αυτό επινοήθηκε ή ότι καθιερώθηκε την εποχή του Bach και πως ο Bach το προτιμούσε και το επέβαλε ή ότι βοήθησε στην καθιέρωσή του. Άλλοι λένε αυτό  δεν ευσταθεί και είναι παρεξήγηση….}.

Στο Ε.Τ η οκτάβα χωρίζεται σε δώδεκα ίσα τμήματα, καθένα από τα οποία είναι “κατά προσέγγιση ένα ημιτόνιο” (λέμε κατά προσέγγιση, διότι το πραγματικό ημιτόνιο δεν είναι το ένα δωδέκατο της οκτάβας). Σύμφωνα με τον Kirnberger (μαθητή του Bach)  “ο ισοσυγκερασμός  δεν εξασφαλίζει την ποικιλομορφία των τονικοτήτων.

Αυτό σημαίνει ότι όλα τα παραπάνω αναφερθέντα έγχορδα πρέπει να υπακούουν σ’ αυτές τις ελαφρές διαφορές κατά τα κουρδίσματα με το πιάνο.

Οι οργανοπαίχτες αυτών των οργάνων αισθάνονται πιο ‘ευτυχείς’ όταν παίζουν μόνο με άλλα τέτοια έγχορδα.

Για καλύτερη κατανόηση του παραπάνω πίνακα συχνοτήτων δείτε ΕΔΩ:

http://www.box.net/shared/6acbbehivova368faga0

 

Συχνότητες των τόνων

Οι συχνότητες των τόνων βρίσκονται από τον μαθηματικό τύπο:

Συχνότητα: f= 440Χ(2x/12) ή 12η ρίζα του 2 εις την x δύναμη

Όπου x = -21, -19, ..., 27. (το πρόσημο είναι + για πάνω από τη Α4 και – για κάτω από τη Α4). (αν αναφερόμαστε για την 1η οκτάβα ,όπως στο ανωτέρω link τότε χ=12)

Δείτε την  ονομασία και τις συχνότητες των οκτάβων ΕΔΩ:

http://www.box.net/shared/yum71z5jidjjqmhesdm9

Παράδειγμα 1ον:Ποια είναι η συχνότητα του C5;

 

Το C5 είναι το πρώτο C πάνω από τη Α4. Ανάμεσα στο Α4 και στο C5 υπάρχουν 3 ημιτόνια (Α4  Α#4 Β4 C5 ) και η C5 πάνω από τη A4. Άρα n=+3.Αποτέλεσμα f=523,2 Hz

Παράδειγμα 2ον: Ποια είναι η συχνότητα του F4;

Το F4 είναι κάτω από το A4. Ανάμεσα στο Α4 και στο F4  υπάρχουν 4 ημιτόνια ( A4 Ab4G4Gb4F4) και άρα n=-4

Αποτέλεσμα f=349,2 Hz:

 

Τον πίνακα με όλες τις συχνότητες δείτε τον ΕΔΩ:

http://www.box.net/shared/gvkohn0e9d2ggas66vag

 

Από τον πίνακα φαίνεται ότι η οκτάβα χωρίστηκε σε 12 ίσα διαστήματα με την πρώτη και την τελευταία νότα να έχουν λόγο συχνοτήτων 2 και άρα να δίνουν το ίδιο τονικό ύψος σε διαδοχικές οκτάβες.

Εδώ : http://www.contrabass.com/pages/frequency.html>

θα δείτε έναν ενδιαφέροντα πίνακα με τις νότες από C2  έως C6 τις συχνότητες τους  , την περιοχή τους στα  μουσικά όργανα και links σε όλα τα μουσικά όργανα για περισσότερες πληροφορίες.

 

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ......

 

 

[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : STEFANOS604 στις 27-10-2011 17:09 ]

[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : jorge στις 30-10-2011 22:25 ]


#1   
STEFANOS604
Βετεράνος
Chat
27.10.2011, 17:06

 

Temperaments και φυσαρμόνικες

Γενικά: Αν και το άρθρο αναφέρεται ειδικά στις φυσαρμόνικες θα διαπιστώσετε ότι μπορεί να αποκομίσετε αρκετές γνώσεις άσχετα με το τι μουσικό όργανο παίζετε.

Στις μέρες μας για να συμβαδίζεις με τα προχωρημένα μουσικά στυλ και ειδικά αυτά με την εκτέλεση τους από φυσαρμόνικα (Διατονικό, πεντατονικό, δωρικό κοκ…) θα απαιτούσε ειδικό τμήμα μουσικής θεωρίας.

Αλλάζοντας τον τόνο μιας νότας ή και περισσοτέρων σε μια φυσαρμόνικα διατονική 10-οπών  επεκτείνεται το ρεπερτόριο και μπαίνουμε σ’ έναν κόσμο νέων τονικών μουσικών χρωμάτων.

Λόγω των πολλών μοντέλων στην αγορά συχνά υπάρχει το ερώτημα:

Πώς είναι κουρντισμένο κάθε μοντέλο; Είναι κατά ‘Just Τemperament’ {ή καλύτερα Just Intonation}  ή κατά  ‘Equal Τemperament ;

Για τις φυσαρμόνικες ισχύουν και το “Equal” και το “Just” temperament  κούρντισμα:

Πρακτικά  σαν temperament θα ορίζω τη ρύθμιση του κουρντίσματος μικρομετρικά.

“Equal Temperament”

“ Equal Temperament” θα το εξηγούσα σαν ‘’Ισοδύναμο κούρντισμα’’ (η επίσημη μετάφραση είναι ‘’Ισοσυγκερασμένο κούρντισμα’’) είναι ένα σύστημα κουρδίσματος στο οποίο κάθε ζευγάρι παραπλήσιων νοτών έχει ένα Πηλίκο Συχνοτήτων ακριβώς το ίδιο.

Το “Equal Temperament” χρησιμοποιεί ένα πολλαπλάσιο μιας σταθερής συχνότητας μεταξύ των νοτών της χρωματικής κλίμακας. Ή πιο μαθηματική εξήγηση:

•          Οκτάβα = 2:1 και διαίρεση της οκτάβας σε 12 ίσα διαστήματα με λόγο x

•          Άρα x*x*x x*…*x  (επί 12 φορές )  ή  X12  =2

•          Συνεπώς x= 12η ρίζα του2 =1,059463

Αυτός είναι ο λόγος που το κούρδισμα για οποιαδήποτε κλίμακα είναι το ίδιο.

Πχ το κούρδισμα για το C και το D είναι ακριβώς το ίδιο και γίνεται στον πρότυπο τόνο συχνότητας  440 Hertz που σημειογραφικά θα το συναντήσουμε σαν Α 440 και λέγεται και master tune.

Έτσι παίζοντας μια μελωδία σε οποιοδήποτε κλειδί θα ηχεί το ίδιο καλά (ή το ίδιο ‘’άσχημα’’).

Γι’ αυτό πολλοί ισχυρίζονται ότι είναι ένα σύστημα κουρδίσματος συμβιβαστικό.

Περαιτέρω ανάλυση

{Για αυτούς που θέλουν περαιτέρω ανάλυση: Οι ακριβείς τιμές υπολογίζοντας τη 12η ρίζα του 2 (περίπου 1,0594630943592952645618252949463)και πολλαπλασιάζοντας την με την αρχική Αναφορά. Πχ Α4=440 Hz.

{ Η 12η ρίζα του 2  ή   είναι σπουδαίος στη μουσική θεωρία  και αντιπροσωπεύει λόγο συχνοτήτων στο Equal Temperament  }

Αρα: Α#4 = 440 Hz Χ  1,0594630943592952645618252949463 = 466, 16376151808991640720312977639Hz αυτό λοιπόν είναι πολύ πιο ακριβές άσχετα με το Tuner που χρησιμοποιήσαμε.

Η διαφορά μεταξύ Α4 – Α#4 = 26,16376151808991640720312977639Hz.

Τώρα για να εξετάσουμε την επόμενη νότα μετά την Α# που είναι Β δεν θα προσθέσουμε στην Α#4 τα 26,16376151808991640720312977639Hz αλλά θα πολλαπλασιάσουμε την Α#4 πάλι με 12η ρίζα του 2 και το γινόμενο είναι 493,88330125612411183075454185882Hz.

Τώρα η διαφορά μεταξύ Α#4 και Β4 είναι : 27,71953973803419542355141208243Hz

Συγκρίνοντας τις παραπάνω υπολογισθείσες διαφορές βλέπουμε ότι όσο ανεβαίνουμε τόσο η απόκλιση σε Hz μεγαλώνει με κάθε νότα. Επίσης αν συνεχίσουμε τα παραδείγματα θα δούμε ότι διαφορετικά hertz αντιστοιχούν στην ίδια ποσότητα cents.

Αυτές οι διαφορές είναι αυτές που ενσωματώνονται στα χρωματικά tuners και δίνονται σε τιμές απόκλισης σε cents. }

Πρακτικά για ευκολότερο τρόπο να μετατρέπεις μια Συχνότητα Αναφοράς σε μια άλλη θα περιγράψουμε σε παρακάτω ενότητα ενότητα.

Πριν την ανακάλυψη των tuners , είχαμε και πολλοί συνεχίζουν να το χρησιμοποιούν , το διαπασών που έχει συχνότητα 440Hz (ΛΑ=Α) .

Στα 1939,σε ένα παγκόσμιο συνέδριο στο Λονδίνο, αποφασίστηκε ομόφωνα η επιλογή της συχνότητας των 440Hz ως επίσημη για τη νότα Α4.

Αυτό σημαίνει ότι οι σύγχρονες κλασικές ορχήστρες εκτελούν έργα του Beethoven , Mozart κλπ περίπου ένα ημιτόνιο ψηλότερα από την τονικότητα για την οποία είχαν γραφτεί

Τα σημερινά πιάνο κουρδίζονται στις απαιτήσεις του πελάτη αλλά και της αίθουσας στην οποία θα παίζεται (ορχήστρα). Πάντως είναι ζωτικής σημασίας όλα τα όργανα που πρόκειται να παίξουν μαζί να κουρδίζονται στην ίδια συχνότητα αναφοράς. Αλλιώς, θα ακούγονται δυσάρεστα , ακόμα κι αν παίζουν την ίδια νότα.

Το “Equal Temperament” αναπτύχθηκε για πληκτροφόρα όργανα (πιάνο…) ώστε να παίζουν ισοδύναμα καλώς (ή κακώς-υποκειμενική αντίληψη) σε οποιοδήποτε κλειδί.

Το χρωματικό Tuner μας θέτει ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ στο Equal Temperament εκτός κι αν χρησιμοποιηθεί κάποιο ακριβό tuner που να καθορίζει ότι μας θέτει σε άλλο temperament (πχ το Korg OT-120 tuner) .

Just  Intonation {J.I}

Το ‘’Just Temperament λέγεται και ‘’Καλά Συγκερασμένο’’  εγώ θα το εξηγούσα σαν ‘Ακριβής Τονική Προσαρμογή’ ή σαν ‘’Πιο ευχάριστο κούρντισμα με καθαρά ακόρντα ΄΄.

Στο μεσαίωνα, όπου σημαντικότερο αρμονικό διάστημα είναι η καθαρή πέμπτη, κυριαρχεί ως καταλληλότερο το κούρδισμα με φυσικές καθαρές πέμπτες. Στο κούρδισμα αυτό οι μεγάλες τρίτες είναι μεγαλύτερες από τις φυσικές, άρα ένα C# είναι  πλησιέστερα στο D από ότι στο C.

Στην αναγέννηση, όπου σημαντικότερο αρμονικό διάστημα είναι η τρίτη, κυριαρχεί το κούρδισμα με φυσικές ή πολύ κοντά στις φυσικές μεγάλες τρίτες . Στο κούρδισμα αυτό το C# είναι πλησιέστερα στο C από ότι στο D.

Στο J.I δεν ισχύει η εναρμόνια ισοδυναμία, όπου π.χ C# δεν ισούται με Db, αφού η απόσταση από το C και το D δεν είναι ίση.

Στο Πρελούδιο και Φούγκα αρ. 8: το Πρελούδιο είναι γραμμένο σε Ebm και η Φούγκα σε D#m. Αν και αυτό φαίνεται σαν ένα οπτικό παιχνίδι χωρίς καμιά ακουστική διαφορά, στην πραγματικότητα είναι ένας υπαινιγμός προς τον εκτελεστή μουσικό για την ατμόσφαιρα και την αντιπαράθεση των δύο μερών.

Έχουν σωθεί μουσικά όργανα (τσέμπαλα)  του 17ου αιώνα με διπλά μαύρα πλήκτρα για τις εναρμόνιες νότες.

Σήμερα έχει εγκαταλειφθεί  η χρήση διπλών μαύρων πλήκτρων στα πληκτροφόρα για τις εναρμόνιες νότες, λόγω της δυσκολίας που δημιουργούν, και σήμερα όλα τα πληκτροφόρα είναι Equal Tempered.

Δείτε περισσότερα για το J.I  ΕΔΩ:

http://www.box.net/shared/t4s9p5n6evumqqt8squv

“Kαλά συγκερασμένο” σημαίνει κούρδισμα στο οποίο όλα τα διαστήματα είναι καλοκουρδισμένα και επομένως δεν αποκλείει καμιά συγχορδία και τονικότητα.

Άρα το J.I προάγει την ποικιλομορφία των τονικοτήτων.

Είναι ένα σύστημα κουρδίσματος για όργανα κυρίως με δόνηση (ακορντεόν ,διατονικές  φυσαρμόνικες-όχι χρωματικές….).

Εδώ το κούρντισμα εξαρτάται από την κλίμακα που χρησιμοποιείται και είναι διαφορετικός πχ για τη κλίμακα  C και τη D .

Στο σύστημα αυτό όλες οι νότες της κλίμακας σχετίζονται με το πηλίκο ακεραίων αριθμών.

Αυτό το σύστημα ισχύει για όλα τα απλά μοντέλα διατονικών φυσαρμόνικων (πχ Marine Band..) αλλά και στις ειδικές φυσαρμόνικες ΤΡΕΜΟΛΟ και ΟΚΤΑΒΑΣ. Δηλαδή στις φυσαρμόνικες που έχουν το γνωστό σύστημα Richter.

Το μέγεθος ενός διαστήματος μεταξύ δύο νοτών μετριέται από το πηλίκο των συχνοτήτων τους. Σπουδαία καθαρά διαστήματα είναι τα 3:2 (Perfect Fifth), 4:3 (Perfect Forth) .

Κάθε just διάστημα (just interval) διαφέρει κατά διαφορετικό ποσό από το ισοδυνάμως πλησιέστερο διάστημα equal (Equal Interval)

Οι περισσότεροι παίχτες (90% Δυτικών λαών) διατονικής παίζουν σε Cross Harp (Blues, Rock..) ενώ η πλειονότητα των Ανατολικών λαών σε Straight harp.

Παίχτες  που παίζουν πολλές θέσεις με διατονική φυσαρμόνικα κουρδισμένη για Blues θα έχουν πρόβλημα για τα άλλα κλειδιά.

 

Κούρδισμα σε 12 E-T & J-I

Δείτε την ΕΔΩ:

http://www.box.net/shared/8rz18dsj5z7xz3qfq73m

 

  3-Limit Pythagoras Intonation

 Πριν 2500 χρόνια ο Πυθαγόρας ασχολήθηκε με το κούρδισμα των οργάνων.

 

Δείτε περιληπτικά μια περιγραφή ΕΔΩ:

 

http://www.box.net/shared/7bigcrjz7p1opbio2f7d

 Δείτε  τον κύκλο των Πέμπτων στον οποίο θα βρείτε πλήρης εφαρμογές στις θέσεις (Positions) παιξίματος της φυσαρμόνικας. ( Straight  Harp και Cross Harp). ΕΔΩ:

 

http://www.box.net/shared/c1aqq81r2qoggm9yomf3

 

Σύγκριση των 3 συστημάτων κουρδίσματος:

 

Δείτε το διάγραμμα ΕΔΩ:

http://www.box.net/shared/000ipfe835l2cj2b69pd

 

 

Θα ακολουθήσει άρθρο με πρακτικά παραδείγματα

Στέφανος

 


-----------------
''Οταν η ψυχή χάσει την αρμονία της τότε η μελωδία και ο ρυθμός βοηθούν να επανέλθει στην τάξη'' Πλάτωνας

[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : STEFANOS604 στις 27-10-2011 17:11 ]


#2   
jorge
Musantiquus , Administrator
Chat
30.10.2011, 22:26
Στέφανε, καλύτερα τέτοια άρθρα να μπαίνουν στο Περιοδικό γιατί στο Forum "χάνονται".
#3   
mary_omikron
Βετεράνος , Forum Moderator
Chat
30.10.2011, 22:31
Δεν μπορεί να γίνει μετακίνηση? Δεν ξέρω αν πρακτικά γίνεται
#4   
STEFANOS604
Βετεράνος
Chat
31.10.2011, 17:34

Κι εγώ θα το επιθυμούσα να μετακινηθεί αφού είναι προιόν , όπως και άλλα που θα ακολουθήσουν, επίπονης προσπάθειας.

Αν η διεύθυνση του MusicHeaven επιθυμεί να το αποστείλω ως e-mail ή να το ανεβάσω με τον γνωστό τρόπο ας με ενημερώσει.

Το να γραφεί στα Μαθήματα Μουσικής για να μη ''χαθεί'' μπορεί να γίνει άσχετα με το α έχει ήδη δημοσιευτεί σε κάποιο άλλο thread.

 

Ευχαριστώ


#5   
jorge
Musantiquus , Administrator
Chat
31.10.2011, 18:18
Στέφανε θα πρέπει να το στείλεις και με το γνωστό τρόπο. Δεν συνδέονται το forum με το e-Περιοδικό, ωστε να γίνει μετακίνηση. Εμεις σ' ευχαριστουμε.
#6   
giovan23
Συγχορδία Μινόρε
Chat
07.01.2012, 18:34

Πάρα πολύ ενδιαφέρον το θέμα

Ευχαριστούμε για την ενημέρωση


#7   
STEFANOS604
Βετεράνος
Chat
04.03.2012, 16:50

Ήδη μεταφέρθηκε , εμπλουτισμένο, στα Μαθήματα Μουσικής:

http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3297


#8