ελληνική μουσική
online 100·151.933 μέλη
αρχική > Forum > Φωνητική

Απόλυτη ακοή - Απόλυτο αυτί

MichalisPat
Περαστική Νότα
15.01.2012, 03:42#1   

Αγαπητοί φίλοι του ΜΗ,

ξεκινώ νέα συζήτηση, ορμώμενος από το προηγούμενο θέμα "μουσικό αυτί".

"Απόλυτη ακοή είναι η ικανότητα κάποιου να ονομάσει ή να αναπαραγάγει έναν μουσικό ήχο
χωρίς τη βοήθεια εξωτερικής αναφοράς"

Η ιδέα της "απόλυτης ακοής" απασχολεί τους ειδικούς από τον 19ο αιώνα και μετά,
και μάλιστα προς το τέλος του, αφότου ορίστηκε διεθνώς το μεσαίο ΛΑ = 440 Hz.

Δεν έχει αποδειχτεί σχέση ανάμεσα στην ικανότητα της "απόλυτης ακοής"
και την "μουσική ικανότητα" (ή μουσικό ταλέντο), δηλαδή,
κάποιος μπορεί να έχει την μία ή την άλλη ή και τις δυο ανεπτυγμένες σε διαφορετικό βαθμό.

Φυσικά, επειδή πρόκειται ουσιαστικά για ένα είδος "τονικής μνήμης", οι μουσικοί,
ειδικά όσοι έχουν όργανα που χρειάζονται τακτικό κούρδισμα (έγχορδα, πνευστά),
μπορούν να βελτιώσουν αυτήν την ικανότητα με τον χρόνο.

Οι σχετικές έρευνες έδειξαν ότι όσοι μουσικοί έχουν ανεπτυγμένη "απόλυτη ακοή" έχουν
καλύτερα αποτελέσματα από τους υπόλοιπους μουσικούς μόνο στην μουσική υπαγόρευση (ντικτέ).

Άλλες έρευνες έδειξαν ότι όσοι πάσχουν από "Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος" έχουν σε μεγάλο ποσοστό
(30%) απόλυτη ακοή, ποσοστό πολύ μεγαλύτερο από αυτό των μουσικών!

Εν κατακλείδι: πρόκειται για μια ικανότητα που αν την έχετε, να την χαίρεστε,
αν όχι, αδιαφορείστε: η καλλιέργεια της σχετικής ακοής είναι αρκετή
για να σας κάνει καλύτερους μουσικούς.

Οι αγγλομαθείς διαβάστε το εξαιρετικό άρθρο της Wikipedia: Absolute pitch

Φιλικά

Μιχάλης Πατσέας

Μαέστρος, Μουσικολόγος, Μουσικοπαιδαγωγός
Πρόεδρος: International Kodaly Society
Διευθυντής: Ωδείο Κόνταλυ – Ελληνικό Ινστιτούτο Kodaly
Κύπρου 61, 15233, Χαλάνδρι — e-mail: info@kodaly.gr
ΤΗΛ: 210 6824940 — FAX: 210 6811708 — www.kodaly.gr

[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : MichalisPat στις 15-01-2012 03:59 ]


inkve
Φθασμένος
16.01.2012, 03:28#2   

πολυ ενδιαφερον θεμα...

πριν λιγες μερες ειχα αυτη την συζητηση με εναν γνωστο ο οποιος ειχε επιστρεψει μολις λιγους μηνες απο μουσικες σπουδες στην αμερικη

πανω στην κουβεντα λοιπον μιλησαμε και για το perfect pitch...

αυτο που μου ειπε μου εκανε εντυπωση...

υποστηριζε λοιπον πως το perfect pitch ναι μεν βοηθαει ομως μπορει και να καταστρεψει οσους δεν το χρησιμοποιουν σωστα...αυτο το στηριξε στο γεγονος πως γνωριζει αρκετους που ενω εχουν perfect pitch και εκτος αυτου χρονια το εκπαιδευαν παραπανω....πλεον  εχουν παψει να ευχαριστιουνται την μουσικη ακροαση ακριβως επειδη δεν εχουν αναπτυξει καθολου το relative pitch με συνεπεια να ακουν παντου φαλτσα σε ενα μουσικο συνολο...

δεν γνωριζω ποσο ακριβες ειναι αυτο ομως ηταν αρκετο να απορησω πως μπορει να συμβαινει....

ισως ο MichalisPat μας διαφωτισει περισσοτερο!

-------------------
Οταν η δυναμη της αγαπης υπερνικησει την αγαπη για δυναμη,ο κοσμος θα γνωρισει την ειρηνη. -Jimi Hendrix-

MichalisPat
Περαστική Νότα
24.01.2012, 05:34#3   

Αγαπητέ Inkve,
όπως ήδη ανέφερα, η απόλυτη ακοή (perfect pitch) είναι μια μορφή τονικής μνήμης. Κάποιος που έχει αναπτυγμένη απόλυτη ακοή έχει μάθει να αναγνωρίζει (ή/και να αναπαράγει) συγκεκριμένες συχνότητες.

Αν υποθέσουμε ότι κάποιος έχει απόλυτη ακοή "ρυθμισμένη" στο ΛΑ=440, είναι πολύ πιθανόν να υποφέρει στην διάρκεια μιας συναυλίας κατά την οποία τα όργανα είναι κουρδισμένα σε ΛΑ=442 (πολύ συνηθισμένο στις σύγχρονες ορχήστρες) ή στην διάρκεια μιας συναυλίας με "όργανα εποχής" και παλαιά κουρδίσματα.
Όπως με όλες τις ανθρώπινες ικανότητες, ο βαθμός ανάπτυξης είναι διαφορετικός σε κάθε άνθρωπο, άρα διαφορετικό και το μέγεθος του πιθανού προβλήματος.

Το πιο συνηθισμένο πρόβλημα που είχα ως μαέστρος χορωδιών με τραγουδιστές οι οποίοι είχαν κάποιο βαθμό απόλυτης ακοής, ήταν σε a capella (= χωρίς οργανική συνοδεία) χορωδιακά έργα: αν τύχαινε να "πέσει" ομοιόμορφα η χορωδία (π.χ.) μισό τόνο χαμηλότερα, αυτοί έμεναν στην "σωστή", στην αρχική τονικότητα και ακουγόντουσαν αυτοί "φάλτσοι", γιατί αδυνατούσαν να προσαρμοστούν στην νέα ηχητική πραγματικότητα.

Κατα τ' άλλα είναι μια ικανότητα χρήσιμη, ειδικά για τους μουσικούς που θέλουν να ειδικευτούν στις διάφορες μορφές ατονικής μουσικής.

Φιλικά

Μιχάλης Πατσέας

Μαέστρος, Μουσικολόγος, Μουσικοπαιδαγωγός
Πρόεδρος: International Kodaly Society
Διευθυντής: Ωδείο Κόνταλυ – Ελληνικό Ινστιτούτο Kodaly
Κύπρου 61, 15233, Χαλάνδρι — e-mail: info@kodaly.gr
ΤΗΛ: 210 6824940 — FAX: 210 6811708 — www.kodaly.gr

[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : MichalisPat στις 24-01-2012 06:01 ]


inkve
Φθασμένος
25.01.2012, 00:19#4   

απολυτα κατανοητη η απαντηση σου και σε ευχαριστω....

μεσες ακρες αυτο που συζηταγα με τον γνωστο μου ομως αρκετα πιο ακριβες και κατατοπιστικο,,

για καποιο λογο βρισκω το relative pitch πιο γοητευτικο...η αποψη σου πανω σε αυτο?

-------------------
Οταν η δυναμη της αγαπης υπερνικησει την αγαπη για δυναμη,ο κοσμος θα γνωρισει την ειρηνη. -Jimi Hendrix-

DimitrisBk
Περαστική Νότα
28.02.2012, 14:18#5   
Καλησπερα σας, εχω μαθει να κουρδιζω τη κιθαρα με το διαπασων που παραγει τη νοτα ΛΑ και οπως ανεφερε το προσπεκτ του κατασκευαστη η συχνοτητα ηταν 442. Αγορασα λοιπον προσφατα ενα ηλεκτρονικο κουρδιστηρι για το λογο οτι εχει ολες τις νοτες ,πραγμα που με βολευει αμα θελησω να κανω εναλλακτικο κυρδισμα. Τι γινεται ομως με τις συχνοτητες, γιατι στη καθε νοτα που σημειωνει το κουρδιστηρι εχει και τον αριθμο της συχνοτητας που αυτη πιανει και το 442 το εχει στη ΦΑ, ενω στη ΛΑ εχει 434. Παρατηρησα κανοντας κουρδισμα με το διαπασων και συγκρινοντας το με το κουρδιστηρι,οτι το κουρδιστηρι μου εβγαζε τις νοτες ψηλες δηλαδη σε #. Γιατι χρησιμοποιειται αλλη συχνοτητα απο το σημειο αναφορας που ειναι το 442 στη ΛΑ???
inkve
Φθασμένος
01.03.2012, 02:09#6   
440 φιλος..εκει κουρδιζουν ολοι
Keyboardboy
Περαστική Νότα
03.03.2012, 10:31#7   
Πολύ σωστά!Όλοι εκτός απο κάποιες (μπορεί και όλες) σύγχρονες ορχήστρες κουρδίζουν στο 440!!!Το 440(ΗZ) αναφέρεται μόνο στην νότα Λα!!!Η συχνότητα της Λα είναι δηλαδή 440Hz.Η συχνότητα των άλλων φθόγγων είναι αλλη.Αν η Λα είναι στα 440 Hz τότε και οι άλλες θα είναι στην συχνότητα που πρέπει.Θα πρέπει δηλαδή να πας το κουρδιστήρι σου στα 440 Hz.Και μετα να κουρδίσεις.
freddieKrueger
Φθασμένος
07.03.2012, 08:06#8   
Η ρύθμιση της νότας Λα σε άλλη συχνότητα αναφοράς εκτός από την 440 Ηz έχει νόημα μόνο εφόσον συμμετέχεις σε μια ορχήστρα η οποία έχει ''κουρδίσει'' αλλού πχ στα 442.Είτε όταν θες να ''βγάλεις'' τη μελωδία και τα ακκόρντα ενός κομματιού που είναι σε διαφορετικό κούρδιασμα από Λα 440 Hz. Το ηλεκτρονικό κουρδιστήρι έχει επιλογές δηλ 440 441 442 κτλ η και μικρότερες τιμές συχνοτήτων πχ 435 κτλ.Εσύ επιλέγεις.Και έπειτα ρυθμίζεις και τις άλλες χορδές με βάση τη Λα. Πάντως όπως γράφει και φίλος πιο πάνω οι πιο πολλές μοντέρνες ορχήστρες ''κουρδίζουν'' στα 440 Hz.Οπότε και σε συμφέρει να έχεις ως σημείο αναφοράς αυτή την τιμή.


Σχετικές συζητήσεις

Tags
Μουσικά Όργανα:κιθάρα