ελληνική μουσική
    682 online   ·  210.832 μέλη

    Απόλυτη ακοή - Απόλυτο αυτί

    MichalisPat
    15.01.2012, 03:42

    Αγαπητοί φίλοι του ΜΗ,

    ξεκινώ νέα συζήτηση, ορμώμενος από το προηγούμενο θέμα "μουσικό αυτί".

    "Απόλυτη ακοή είναι η ικανότητα κάποιου να ονομάσει ή να αναπαραγάγει έναν μουσικό ήχο
    χωρίς τη βοήθεια εξωτερικής αναφοράς"

    Η ιδέα της "απόλυτης ακοής" απασχολεί τους ειδικούς από τον 19ο αιώνα και μετά,
    και μάλιστα προς το τέλος του, αφότου ορίστηκε διεθνώς το μεσαίο ΛΑ = 440 Hz.

    Δεν έχει αποδειχτεί σχέση ανάμεσα στην ικανότητα της "απόλυτης ακοής"
    και την "μουσική ικανότητα" (ή μουσικό ταλέντο), δηλαδή,
    κάποιος μπορεί να έχει την μία ή την άλλη ή και τις δυο ανεπτυγμένες σε διαφορετικό βαθμό.

    Φυσικά, επειδή πρόκειται ουσιαστικά για ένα είδος "τονικής μνήμης", οι μουσικοί,
    ειδικά όσοι έχουν όργανα που χρειάζονται τακτικό κούρδισμα (έγχορδα, πνευστά),
    μπορούν να βελτιώσουν αυτήν την ικανότητα με τον χρόνο.

    Οι σχετικές έρευνες έδειξαν ότι όσοι μουσικοί έχουν ανεπτυγμένη "απόλυτη ακοή" έχουν
    καλύτερα αποτελέσματα από τους υπόλοιπους μουσικούς μόνο στην μουσική υπαγόρευση (ντικτέ).

    Άλλες έρευνες έδειξαν ότι όσοι πάσχουν από "Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος" έχουν σε μεγάλο ποσοστό
    (30%) απόλυτη ακοή, ποσοστό πολύ μεγαλύτερο από αυτό των μουσικών!

    Εν κατακλείδι: πρόκειται για μια ικανότητα που αν την έχετε, να την χαίρεστε,
    αν όχι, αδιαφορείστε: η καλλιέργεια της σχετικής ακοής είναι αρκετή
    για να σας κάνει καλύτερους μουσικούς.

    Οι αγγλομαθείς διαβάστε το εξαιρετικό άρθρο της Wikipedia: Absolute pitch

    Φιλικά

    Μιχάλης Πατσέας

    Μαέστρος, Μουσικολόγος, Μουσικοπαιδαγωγός
    Πρόεδρος: International Kodaly Society
    Διευθυντής: Ωδείο Κόνταλυ – Ελληνικό Ινστιτούτο Kodaly
    Κύπρου 61, 15233, Χαλάνδρι — e-mail: info@kodaly.gr
    ΤΗΛ: 210 6824940 — FAX: 210 6811708 — www.kodaly.gr

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : MichalisPat στις 15-01-2012 03:59 ]


    inkve
    16.01.2012, 03:28

    πολυ ενδιαφερον θεμα...

    πριν λιγες μερες ειχα αυτη την συζητηση με εναν γνωστο ο οποιος ειχε επιστρεψει μολις λιγους μηνες απο μουσικες σπουδες στην αμερικη

    πανω στην κουβεντα λοιπον μιλησαμε και για το perfect pitch...

    αυτο που μου ειπε μου εκανε εντυπωση...

    υποστηριζε λοιπον πως το perfect pitch ναι μεν βοηθαει ομως μπορει και να καταστρεψει οσους δεν το χρησιμοποιουν σωστα...αυτο το στηριξε στο γεγονος πως γνωριζει αρκετους που ενω εχουν perfect pitch και εκτος αυτου χρονια το εκπαιδευαν παραπανω....πλεον  εχουν παψει να ευχαριστιουνται την μουσικη ακροαση ακριβως επειδη δεν εχουν αναπτυξει καθολου το relative pitch με συνεπεια να ακουν παντου φαλτσα σε ενα μουσικο συνολο...

    δεν γνωριζω ποσο ακριβες ειναι αυτο ομως ηταν αρκετο να απορησω πως μπορει να συμβαινει....

    ισως ο MichalisPat μας διαφωτισει περισσοτερο!


    MichalisPat
    24.01.2012, 05:34

    Αγαπητέ Inkve,
    όπως ήδη ανέφερα, η απόλυτη ακοή (perfect pitch) είναι μια μορφή τονικής μνήμης. Κάποιος που έχει αναπτυγμένη απόλυτη ακοή έχει μάθει να αναγνωρίζει (ή/και να αναπαράγει) συγκεκριμένες συχνότητες.

    Αν υποθέσουμε ότι κάποιος έχει απόλυτη ακοή "ρυθμισμένη" στο ΛΑ=440, είναι πολύ πιθανόν να υποφέρει στην διάρκεια μιας συναυλίας κατά την οποία τα όργανα είναι κουρδισμένα σε ΛΑ=442 (πολύ συνηθισμένο στις σύγχρονες ορχήστρες) ή στην διάρκεια μιας συναυλίας με "όργανα εποχής" και παλαιά κουρδίσματα.
    Όπως με όλες τις ανθρώπινες ικανότητες, ο βαθμός ανάπτυξης είναι διαφορετικός σε κάθε άνθρωπο, άρα διαφορετικό και το μέγεθος του πιθανού προβλήματος.

    Το πιο συνηθισμένο πρόβλημα που είχα ως μαέστρος χορωδιών με τραγουδιστές οι οποίοι είχαν κάποιο βαθμό απόλυτης ακοής, ήταν σε a capella (= χωρίς οργανική συνοδεία) χορωδιακά έργα: αν τύχαινε να "πέσει" ομοιόμορφα η χορωδία (π.χ.) μισό τόνο χαμηλότερα, αυτοί έμεναν στην "σωστή", στην αρχική τονικότητα και ακουγόντουσαν αυτοί "φάλτσοι", γιατί αδυνατούσαν να προσαρμοστούν στην νέα ηχητική πραγματικότητα.

    Κατα τ' άλλα είναι μια ικανότητα χρήσιμη, ειδικά για τους μουσικούς που θέλουν να ειδικευτούν στις διάφορες μορφές ατονικής μουσικής.

    Φιλικά

    Μιχάλης Πατσέας

    Μαέστρος, Μουσικολόγος, Μουσικοπαιδαγωγός
    Πρόεδρος: International Kodaly Society
    Διευθυντής: Ωδείο Κόνταλυ – Ελληνικό Ινστιτούτο Kodaly
    Κύπρου 61, 15233, Χαλάνδρι — e-mail: info@kodaly.gr
    ΤΗΛ: 210 6824940 — FAX: 210 6811708 — www.kodaly.gr

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : MichalisPat στις 24-01-2012 06:01 ]


    inkve
    25.01.2012, 00:19

    απολυτα κατανοητη η απαντηση σου και σε ευχαριστω....

    μεσες ακρες αυτο που συζηταγα με τον γνωστο μου ομως αρκετα πιο ακριβες και κατατοπιστικο,,

    για καποιο λογο βρισκω το relative pitch πιο γοητευτικο...η αποψη σου πανω σε αυτο?


    DimitrisBk
    28.02.2012, 14:18
    Καλησπερα σας, εχω μαθει να κουρδιζω τη κιθαρα με το διαπασων που παραγει τη νοτα ΛΑ και οπως ανεφερε το προσπεκτ του κατασκευαστη η συχνοτητα ηταν 442. Αγορασα λοιπον προσφατα ενα ηλεκτρονικο κουρδιστηρι για το λογο οτι εχει ολες τις νοτες ,πραγμα που με βολευει αμα θελησω να κανω εναλλακτικο κυρδισμα. Τι γινεται ομως με τις συχνοτητες, γιατι στη καθε νοτα που σημειωνει το κουρδιστηρι εχει και τον αριθμο της συχνοτητας που αυτη πιανει και το 442 το εχει στη ΦΑ, ενω στη ΛΑ εχει 434. Παρατηρησα κανοντας κουρδισμα με το διαπασων και συγκρινοντας το με το κουρδιστηρι,οτι το κουρδιστηρι μου εβγαζε τις νοτες ψηλες δηλαδη σε #. Γιατι χρησιμοποιειται αλλη συχνοτητα απο το σημειο αναφορας που ειναι το 442 στη ΛΑ???
    inkve
    01.03.2012, 02:09
    440 φιλος..εκει κουρδιζουν ολοι
    Keyboardboy
    03.03.2012, 10:31
    Πολύ σωστά!Όλοι εκτός απο κάποιες (μπορεί και όλες) σύγχρονες ορχήστρες κουρδίζουν στο 440!!!Το 440(ΗZ) αναφέρεται μόνο στην νότα Λα!!!Η συχνότητα της Λα είναι δηλαδή 440Hz.Η συχνότητα των άλλων φθόγγων είναι αλλη.Αν η Λα είναι στα 440 Hz τότε και οι άλλες θα είναι στην συχνότητα που πρέπει.Θα πρέπει δηλαδή να πας το κουρδιστήρι σου στα 440 Hz.Και μετα να κουρδίσεις.
    freddieKrueger
    07.03.2012, 08:06
    Η ρύθμιση της νότας Λα σε άλλη συχνότητα αναφοράς εκτός από την 440 Ηz έχει νόημα μόνο εφόσον συμμετέχεις σε μια ορχήστρα η οποία έχει ''κουρδίσει'' αλλού πχ στα 442.Είτε όταν θες να ''βγάλεις'' τη μελωδία και τα ακκόρντα ενός κομματιού που είναι σε διαφορετικό κούρδιασμα από Λα 440 Hz. Το ηλεκτρονικό κουρδιστήρι έχει επιλογές δηλ 440 441 442 κτλ η και μικρότερες τιμές συχνοτήτων πχ 435 κτλ.Εσύ επιλέγεις.Και έπειτα ρυθμίζεις και τις άλλες χορδές με βάση τη Λα. Πάντως όπως γράφει και φίλος πιο πάνω οι πιο πολλές μοντέρνες ορχήστρες ''κουρδίζουν'' στα 440 Hz.Οπότε και σε συμφέρει να έχεις ως σημείο αναφοράς αυτή την τιμή.
    Elias2002
    23.02.2023, 21:59

    Ξεκίνησα μουσική παίζοντας κιθάρα στα 12 και στον ενάμιση μήνα ήμουν τυπικά κουρδιζοντας με κουρδιστήρι αλλά μια μέρα βαριόμουν να κουρδιζω έτσι και το έκανα με το αυτί μου και παρατήρησα ότι κουρδιζα καλύτερα και είχε καλύτερο άκουσμα και μετά όταν άκουγα τραγούδια μπορούσα να αντιγράψω τις νότες σε συγχορδίες και τα έπαιζα κατευθείαν και μέχρι και σήμερα που είμαι πλέον 21 κουρδιζω με το αυτί και ακούω κάτι που μου αρέσει και όταν εστιάζω σε κάτι τέτοιο μου βγαίνουν όλα κατευθείαν ίδια τα ακούσματα που παίζω σε σχέση με αυτό που θέλω να μάθω να παιζω.πασχω από το φάσμα του αυτισμού αλλά δε ξέρω αν αυτό συσχετίζεται με το απόλυτο αφτί. το απόλυτο αφτί μου το είπε για πρώτη φορά ένας καθηγητής της ηχοληψίας και το παρατήρησε όταν άκουγα νότες στα ντραμς και μετά με τσεκαρε με συχνότητες αν μπορώ να ανιχνεύσω τη νότα και όλα έβγαιναν σωστά που ήταν πάρα πολύ κοντά συχνοτικα στις νότες που ακουγα.αλλα δε ξέρω έπειτα πως μπορώ να το εξελίξω παραπάνω.

    [ τροποποιήθηκε από τον/την Elias2002, 23-02-2023 22:00 ]


    freddieKrueger
    23.02.2023, 23:33

    Απόλυτο αυτί δε σημαίνει να είναι κάποιος ακριβής στο να αναπαράγει μια νότα ή μελωδία ή συγχορδία-ακκόρντο που άκουσε.

    Αυτό λέγεται σχετικό αυτί και όσοι το έχουν είναι προικισμένοι με ένα υπέροχο δώρο μια και μπορούν όχι μόνο να αναπαράγουν με μεγάλη ακρίβεια ότι ακουν,αλλά να αναγνώσουν παρτιτούρες κάνοντας αυτόματη μεταφορά(τρανσπόρτο) στον τόνο που τους βολεύει.

    Όποιος έχει απόλυτο αυτί είναι σε θέση να ονομάσει επακριβώς τη νότα που ακούει πχ ένα Σι ύφεση ή να μαντέψει μεταξύ ποιών ημιτονίων βρίσκεται με μεγάλη ακρίβεια.

    Πχ αυτό είναι ένα "ψηλό Μι" αλλά χαμηλότερο του Φα.

    Οκ είναι χάρισμα αλλά επί της ουσίας δεν προσφέρει πολλά.

    Μεγαλύτερη πρόκληση είναι να αναγνωρίζει κάποιος διαστήματα ή να αποκρυπτογραφεί μελωδίες παρά να ονομάζει νότες.

    Θυμάστε στην ταινία Rainman με τον Ντάστιν Χόφμαν που ήξερε απέξω όλο τον τηλεφωνικό κατάλογο μιας πολιτείας των ΗΠΑ;

    Αξιοθαύμαστο μεν αχρείαστο δε.

    Θα προτιμούσα στη θέση του απόλυτου αυτιού να είχε κάποιος χάρισμα να συνθέτει ωραίες μελωδίες ή να γράφει προτότυπες αρμονικές ακολουθίες.

    Ο φίλος πιο πάνω μας περιγράφει το σχετικό αυτί εκτός και αν η κιθάρα είχε όλες τις χορδές ξεκούρδιστες.

    Και πάλι αν έχεις πολύ καλό σχετικό αυτί είσαι σε θέση να ΑΠΟΜΝΗΜΟΝΕΥΕΙΣ πως ακούγεται η κάθε χορδή κι ας μην έχεις γνώση αν είναι πχ Μι ή Μι ύφεση.

    Από εκεί και πέρα έχοντας φυσικά έχοντας τη μια χορδή μπορείς αν αντιλαμβάνεσαι τα διαστήματα με μεγάλη ακρίβεια να κουρδίσεις καλά και τις άλλες χορδές